STATUT
PUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA
W DORUCHOWIE
Opracowany na podstawie :
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 10 grudnia 1999r zmieniające rozporządzenie w sprawie
Ramowego Statutu Publicznej Sześcioletniej Szkoły Podstawowej –
załącznik Nr.3 ( Ramowy Statut Przedszkola)
Zatwierdzony uchwałą Rady Pedagogicznej
w dniu 24.10.2000r.
§ 1.1
I. Statut publicznego przedszkola zwanego dalej „ przedszkolem”
określa nazwę przedszkola
1. Nazwa przedszkola – Publiczne Przedszkole w Doruchowie.
2. Przedszkole jest prowadzone przez Radę Gminy w Doruchowie ul. Kępińska 13.
3. Imię przedszkola – nie ma ( nie nadano).
4. Siedziba przedszkola – 63-505 Doruchów ul. Szkolna 1
5. Przedszkole używa pieczęci:
Publiczne Przedszkole
w Doruchowie
ul. Szkolna 1
63-505 Doruchów
tel.062/731-56-52
§2.1
1. CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA WYNIKAJĄCE Z PRZEPISÓW PRAWA
W SZCZEGÓLNOŚCI W ZAKRESIE:
a) udzielenia dzieciom pomocy psychologiczno – pedagogicznej:
· współdziałanie ze służbą zdrowia , poradnią psychologiczno-pedagogiczną, poradniami
specjalistycznymi
· sterowanie działalności dziecka przez organizowanie i tworzenie sytuacji, które sprzyjają
rozwojowi osobowości, niwelują istniejące braki środowiskowe i rozwojowe, korygują
wady i nieprawidłowości, dążą do wyrównania startu szkolnego dzieci
b) organizowania opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi:
· prowadzenie nauczania indywidualnego ( za zgodą organu prowadzącego)
· umożliwienie dzieciom niepełnosprawnym kontaktu z rówieśnikami
· otoczenie szczególną troską i udzielenie pomocy
· prowadzenie ćwiczeń według wskazań specjalistów przez wykwalifikowane osoby
c) umożliwienia dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej,
językowej i religijnej poprzez:
· wdrażanie do przestrzegania norm praw i zasad współżycia zbiorowego
· kształtowanie postaw w kontakcie z poznawanym otoczeniem bliskim i dalszym
· uświadomienie poczucia przynależności narodowej ( nasza wieś, miasto, kraj, stolica,
symbole narodowe, hymn)
· dorobek kulturowy, tradycje narodowe i regionalne
· organizacja uroczystości przedszkolnych
· możliwość korzystania z nauki religii ( dzieci 6- letnie)
· przyjazny stosunek do dzieci innych narodów i ich życia
d) sprawowania opieki w czasie pobytu dziecka w przedszkolu oraz w trakcie
zajęć poza terenem przedszkola
· zapewnienie w przedszkolu stałej opieki ze strony pracownika pedagogicznego
· dostosowanie rozkładu dnia dla każdej grupy wiekowej , wynikający z rozwoju
dzieci i struktury organizacyjnej placówki. Rozkłady dnia można zmieniać w ciągu
roku szkolnego.
· znajomość zasad bezpieczeństwa i higieny pracy przez nauczycieli prowadzących
zajęcia z dziećmi oraz przestrzeganie tych przepisów w trakcie zajęć
· dbałość o pomieszczenia i sprzęty przedszkola zgodnie z przepisami bhp
· zapewnienie wyżywienia stosownie do godzin pobytu dzieci w przedszkolu
e) formy indywidualnej opieki nad dziećmi
· stała pomoc dla dzieci z rodzin o trudnych warunkach materialnych
w porozumieniu z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej
· prowadzenie pracy kompensacyjno - wyrównawczej
2. Dziecko powinno być przyprowadzone i odbierane z przedszkola przez rodziców
(opiekunów) lub upoważnioną przez nich osobę zapewniającą pełne bezpieczeństwo
§3
1.ORGANAMI PRZEDSZKOLA SĄ:
a) Dyrektor Przedszkola
b) Rada Pedagogiczna
c) Rada Rodziców
Dyrektor przedszkola:
a) współpracuje i koordynuje pracę organów działających
w placówce
b) kieruje bieżącą działalnością
dydaktyczno – wychowawczo – opiekuńczą przedszkola
c) realizuje uchwały Rady Pedagogicznej , podjęte w ramach
ich kompetencji
d) wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej
i Rady Rodziców, jeżeli nie mieszczą się w ramach posiadanych
kompetencji oraz są niezgodne z przepisami prawa
e) przedstawia Radzie Pedagogicznej nie rzadziej niż 2 razy
w roku szkolnym wnioski wynikające ze spraw nadzoru
pedagogicznego oraz informacji o działalności przedszkola
Rada Rodziców:
· współdziała z kierownictwem przedszkola w bieżącym i perspektywicznym
programowaniu pracy Przedszkola
· wnosi uwagi o doskonaleniu organizacji i warunków pracy Przedszkola
· współdziała w realizacji programów wychowawczych Przedszkola
· współpracuje ze środowiskiem lokalnym
· pozyskuje środki finansowe dla potrzeb Przedszkola z dobrowolnych wpłat
rodziców i sponsorów oraz organizuje różne formy działalności , które pozwolą
na wzbogacenie bazy materialnej
· uczestniczy w składzie 2 osób w komisji konkursowej na stanowisko dyrektora
Przedszkola
Rada Pedagogiczna:
· zatwierdza plan pracy wychowawczo – dydaktycznej placówki
· podejmuje uchwały w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych
w placówce
· ustala harmonogram doskonalenia zawodowego nauczycieli Przedszkola
· podejmuje uchwały w sprawie przyjmowania dzieci do Przedszkola
· uczestniczy w składzie komisji konkursowej na stanowisko dyrektora Przedszkola
· opiniuje tygodniowy rozkład zajęć oraz wnioski dyrektora o przyznanie
nauczycielom odznaczeń , nagród itp.
· może wystąpić z wnioskiem do organu prowadzącego placówkę o odwołanie
z funkcji dyrektora lub do dyrektora o odwołanie nauczyciela z innej funkcji
kierowniczej w placówce
· odbywa zebranie planowe przed rozpoczęciem i zakończeniem roku szkolnego
oraz po zakończeniu I półrocza , a także w miarę bieżących potrzeb
2.TRYB WYBORU CZŁONKÓW RADY RODZICÓW:
· Radę Rodziców tworzą przedstawiciele poszczególnych oddziałów wybrani
z ogółu rodziców w liczbie 3 osób
· na wniosek Rady Rodziców w jej skład z głosem doradczym mogą wchodzić
przedstawiciele zakładów pracy oraz innych instytucji i organizacji współdziałających
z Przedszkolem
· Rada Rodziców wybiera z pośród swoich członków prezydium
( przewodniczącego , jego zastępcę , sekretarza i skarbnika) oraz komisję rewizyjną
· kadencja Rady Rodziców trwa 3 lata
3. ZASADY WSPÓŁDZIAŁANIA POSZCZEGÓLNYCH
ORGANÓW PRZEDSZKOLA:
· współdziałanie w wykonywaniu zadań opiekuńczych,
wychowawczych i dydaktycznych
· ułatwianie kontaktów i współpracy z rodzicami lub opiekunami
dzieci w sprawach opiekuńczo - wychowawczych i dydaktycznych
· bezpośrednia pomoc w realizacji zadań oraz polepszania warunków
pracy opiekuńczej , wychowawczej i dydaktycznej
· wymiana informacji pomiędzy Organami Przedszkola
o podejmowanych i planowanych działaniach lub decyzjach
· zapoznawanie rodziców z zadaniami wynikającymi z rocznej
pracy Przedszkola i planów miesięcznych w danym oddziale
· stały kontakt rodziców z nauczycielką oddziału ( informacje
na gazetkach, wystawy prac, udział w zajęciach otwartych,
uroczystościach)
· uzyskiwanie rzetelnej informacji na temat swojego dziecka,
jego zachowania i rozwoju
· wyrażanie i przekazywanie organowi sprawującemu nadzór
pedagogiczny opinii na temat pracy Przedszkola, nauczycieli
i metod ich pracy
· organizowanie stałych spotkań z rodzicami w celach wymiany
bieżących informacji tj:
v zebrania ogólne z rodzicami 2 razy w roku
v zebrania oddziałowe 1 raz na półrocze
· udział dyrektora Przedszkola i nauczycieli w posiedzeniach
Rady Rodziców
· podsumowanie pracy Przedszkola za dany rok szkolny przy
współudziale dyrektora Przedszkola, Rady Pedagogicznej,
Rady Rodziców – dokonuje się na koniec czerwca
4.SPOSÓB ROZWIĄZYWANIA SPORÓW MIĘDZY
ORGANAMI PRZEDSZKOLA.
· na pisemny wniosek Rady Rodziców wymagana jest odpowiedź
dyrektora placówki na piśmie
· jeżeli uchwała lub inna decyzja Rady Rodziców jest sprzeczna
z prawem lub interesem Przedszkola , dyrektor zawiesza jej
wykonanie i w terminie 2 tygodni od daty jej zawieszenia
uzgadnia z Radą Rodziców rozstrzygnięcie sporu.
W wypadku nie uzgodnienia stanowisk dyrektor placówki
przekazuje sprawę do rozstrzygnięcia organowi prowadzącemu
Przedszkole ( Rada Gminy).
· wnioski i decyzje kierowane do Rady Pedagogicznej składa
się u jej przewodniczącego i są omawiane na posiedzeniu
Rady Pedagogicznej
· od decyzji Rady Pedagogicznej przysługuje prawo odwołania
w ciągu 14 dni do Rady Gminy w Doruchowie lub Kuratorium
Oświaty w Poznaniu za pośrednictwem Delegatury w Kaliszu-
w zależności od rodzaju sprawy
§4.
Przedszkole jest placówką nieferyjną
Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi odpowiednio do
potrzeb rodziców.
§5.
1. Podstawową jednostką organizacyjną Przedszkola jest oddział
obejmujący dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich
potrzeb, zainteresowań, stopnia i rodzaju sprawności.
2. Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25.
3. W uzasadnionych przypadkach (grupy dzieci 6 -letnich), za zgodą
organu prowadzącego liczba dzieci w oddziale może być
wyższa od określonej
4. Dzieci niepełnosprawne mogą być przyjęte do Przedszkola
po przedłożeniu
orzeczenia poradni psychologiczno- pedagogicznej określającego
ich poziom rozwoju psycho- fizycznego i stan zdrowia.
5. Za zgodą organu prowadzącego zapewnia się dzieciom
niepełnosprawnym (6 letnim) nauczanie indywidualne oraz pracę
korekcyjną z dziećmi o obniżonej sprawności intelektualnej.
§6.
1. Praca dydaktyczno- wychowawcza i opiekuńcza prowadzona jest
na podstawie programu MEN dostosowanego do -„Podstawa
Programowa”. Nauczyciele mogą tworzyć własne programy.
2. Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 min.
3. Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo , w szczególności
zajęć rytmiczno-ruchowych, umuzykalniających , nauki języka
obcego , nauki religii , powinien być dostosowany do możliwości
rozwojowych dzieci i wynosi:
a) z dziećmi w wieku 3-4 lat około 15 min.
b) z dziećmi w wieku 5-6 lat około 30 min.
4. W przedszkolu mogą być organizowane zajęcia
rewalidacyjno – wychowawcze dla dzieci z upośledzeniem
umysłowym w stopniu głębokim , na zasadach określonych
w odrębnych przepisach.
5. Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w przedszkolu
określają odrębne przepisy.
§7.
Przedszkole jest wielooddziałowe -ma cztery oddziały a, każdy
oddział ma swoją nazwę.
§8.
1. Szczególna organizacja wychowania , nauczania i opieki
w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji
Przedszkola opracowany przez dyrektora Przedszkola.
Arkusz organizacji zatwierdza organ prowadzący
w porozumieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny.
2. W arkuszu organizacji Przedszkola zatwierdza się
w szczególności:
· czas pracy poszczególnych oddziałów
· liczbę pracowników przedszkola , w tym pracowników
zajmujących stanowiska kierownicze
· ogólna liczba godzin pracy finansowych ze środków
przydzielonych przez organ prowadzący Przedszkole
§9.
1. Organizację pracy Przedszkola określa ramowy rozkład
dnia ustalony przez dyrektora na wniosek Rady
Pedagogicznej , z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia
i higieny oraz oczekiwań rodziców ( prawnych opiekunów)
2. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel , któremu
powierzono opiekę nad danym oddziałem , ustala dla danego
oddziału szczegółowy rozkład dnia z uwzględnieniem
potrzeb i zainteresowań dzieci.
§10.
I. Przedszkole funkcjonuje przez 11 miesięcy.
II. Statut Przedszkola określa:
1. Dzienny czas pracy :
· Przedszkole jest czynne przez 7 godzin dziennie
dla dzieci rodziców pracujących zawodowo.
Dla pozostałych 5-7 godzin dziennie.
· czas przeznaczony na realizację podstawy
programowej wychowania przedszkolnego,
nie krótszy niż 5 godzin dziennie.
· Przedszkole pracuje przez 5 dni w tygodniu
2. Przerwy w pracy Przedszkola, które na wniosek
dyrektora, Rady Rodziców mogą być ustalone przez
organ prowadzący.
· przerwa w prowadzeniu zajęć opiekuńczych,
wychowawczych, dydaktycznych
od 01-31.08. każdego roku.
· w przerwy świąteczne, ferie zimowe i miesiącu
lipcu organizuje się dyżury (jeżeli jest taka potrzeba
środowiska) przy zgłoszeniu co najmniej 10 dzieci na
dany okres za zgodą organu prowadzącego.
· o planowanej przerwie w pracy Przedszkola rodzice
są powiadomieni z 2 tygodniowym wyprzedzeniem.
· zmiany czasu pracy Przedszkola może dokonać
organ prowadzący w porozumieniu z dyrektorem
i Radą Rodziców.
· czas pracy Przedszkola może być zmieniony
w ciągu roku szkolnego w zależności od potrzeb
środowiska i możliwości finansowych organu prowadzącego.
3. Dodatkowe informacje o organizacji
i pracy Przedszkola:
· Przedszkole prowadzi Rada Gminy Doruchów
natomiast nadzór pedagogiczny sprawuje
Kurator Oświaty.
· liczba oddziałów jest uzależniona od ilości
zgłoszonych dzieci na dany rok
4. Zasady odpłatności za pobyt dzieci w Przedszkolu
i odpłatności za korzystanie z wyżywienia przez
pracowników ustalone przez organ prowadzący:
· rodzice ponoszą koszty żywienia dzieci w Przedszkolu
· stawka żywieniowa uzależniona jest od cen artykułów
spożywczych
· wysokość stawki ustala dyrektor z Radą Rodziców
na czas nieokreślony, który zatwierdza organ prowadzący
· dzieci mogą korzystać z posiłków w zależności
od ilości godzin pobytu w Przedszkolu
· dzieci 6 letnie mają prawo do korzystania
z podstawy programowej, która jest bezpłatna
( jeżeli korzysta z 5 godzin pobytu i nie korzysta
z wyżywienia)
· wysokość opłat stałych ustala uchwałą Rada Gminy
po uprzednim porozumieniu z dyrektorem placówki
§11
ZAKRES ZADAŃ NAUCZYCIELI ORAZ INNYCH
PRACOWNIKÓW
I. Zakres zadań nauczycieli :
1. Odpowiedzialność za życie , zdrowie i bezpieczeństwo dzieci:
· poznanie i przestrzeganie zasad bezpieczeństwa na terenie
Przedszkola i poza nim ze szczególnym uwzględnieniem elementarnych
zasad bezpiecznego poruszania się po drogach
· budzenie świadomości dotyczącej zdrowia i jego zagrożeń
· wyrabianie nawyków związanych z ochroną zdrowia , higieną
osobistą i higieną życia codziennego
· kształtowanie prawidłowej postawy fizycznej
· wyzwalanie ekspresji i rozwijanie sprawności ruchowej przez
zabawy i ćwiczenia organizowane oraz podejmowane spontanicznie
przez dzieci
2. Tworzeniem warunków wspomagających rozwój dzieci
ich zdolności i zainteresowania:
· inspirowanie aktywnej postawy dziecka wobec środowiska
· tworzenie sytuacji sprzyjających rozwijaniu mowy i myślenia,
umiejętności czytania i pisania , kształtowanie elementarnych
wiadomości matematycznych
· rozwijanie różnorodnych form twórczości dziecięcej z uwzględnieniem
prób łączenia różnych rodzajów ekspresji słownej, ruchowej,
muzycznej, plastycznej
3. Prowadzenie pracy wychowawczo – dydaktycznej
i odpowiedzialności za jej jakość:
· dostosowanie do zadań programowych form i metod pracy
· uwzględnienie warunków , potrzeb i możliwości wychowanków
· indywidualizacja w wychowaniu zbiorowym
· rzetelne i systematyczne przygotowanie się do zajęć
· doskonalenie własnego warsztatu prac
4. Współpraca ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną
pomoc psychologiczno – pedagogiczną , zdrowotną i inną:
· badania specjalistyczne dzieci przez specjalistów w Poradni
Wychowawczo – Zawodowej ( dzieci wykazujące braki i niedobory,
dzieci wykazujące przyspieszony rozwój)
· współpraca ze służbą zdrowia – badania ogólne dzieci,
grupy dyspenserjne, badania stomatologiczne
· indywidualne podejście do dziecka , stosowanie poleceń poradni
psychologiczno – pedagogicznej
· udzielanie rodzicom rad i wskazówek indywidualnych
w celu uzupełnienia braków
5. Prowadzenie dokumentacji pedagogicznej dotyczącej
oddziału , zgodnie z odrębnymi przepisami.
6. Korzystanie przez nauczyciela z pomocy merytorycznej
i metodycznej ze strony dyrektora Przedszkola oraz Rady Pedagogicznej
a także ze strony wyspecjalizowanych w tym zakresie placówek
i instytucji oświatowych i naukowych np. doradców metodycznych,
wizytatorów.
7. Otaczanie indywidualną opieką każdego ze swoich wychowanków
i utrzymywanie kontaktu z ich rodzicami w celu :
· poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych ich dzieci
· ustalenia form pomocy w działaniach wychowawczych wobec dzieci
· włączenia ich w działalność Przedszkola
§12
III. Szczegółowe zadania innych pracowników
Przedszkola
1. Do obowiązków intendentki Przedszkola należy
w szczególności :
· zaopatrywanie kuchni w niezbędne artykuły żywnościowe
· układanie jadłospisów z kucharką , dyrektorem, higienistką
· obliczanie gramatury podawanych dzieciom produktów
szczególnie mięsa , wyrobów mięsnych , warzyw i owoców,
· codzienne wydawanie produktów do kuchni i zapisywanie
w zeszycie „ Magazyn wyda”
· prowadzenie na bieżąco dokumentacji – kartoteki,
dziennik żywieniowy
· pobieranie prób żywienia i przechowywanie ich zgodnie
z przepisami
· produkty żywnościowe przechowywać w pomieszczeniach
przeznaczonych na ten cel
· przestrzeganie terminów przydatności artykułów spożywczych
do konsumpcji
· utrzymywanie ładu i porządku w pomieszczeniach magazynowych
· uzgadnianie kartoteki i innej dokumentacji z dyrektorem
Przedszkola i księgową Zespołu Oświatowo - Administracyjnego
· odpowiedzialność materialna i dyscyplinarna za prawidłowość
prowadzenia dokumentacji , zakupów , przychodów i rozchodów
oraz przechowywania produktów żywnościowych
· zaopatrywanie Przedszkola w środki czystości oraz materiały
i pomoce do zajęć dydaktycznych.; prowadzenie dokumentacji
z tym związanej
· zbieranie odpłatności za żywienie dzieci w Przedszkolu oraz
odpłatności personelu
· wykonywanie innej pracy i zarządzań dyrektora Przedszkola
2. Kucharka Przedszkola zobowiązania jest:
· przyrządzać zdrowe , higieniczne posiłki
· przyjmować produkty z magazynu , kwitować ich odbiór
w raportach żywieniowych i dbać o racjonalne ich zużycie
· prowadzić magazyn podręczny
· utrzymywać w stanie używalności powierzony sprzęt
kuchenny i dbać o czystość w kuchni
· brać udział w ustalaniu jadłospisów
· wykonywać inne czynność polecone przez dyrektora,
wynikające z organizacji pracy w Przedszkolu
· zaopatrywać przedszkole w żywność
· nadzorować sporządzanie posiłków i przydzielanie porcji
żywnościowych dzieciom i personelowi
· poddawać się okresowym badaniom stanu zdrowia
· przestrzegać czystości osobistej , w kuchni nosić czystą
odzież ochronną
· znać i przestrzegać postanowienia przepisów
o bezpieczeństwie
3. Pomoc kuchenna obowiązana jest:
· pomagać kucharce w przyrządzaniu posiłków
· utrzymywać w czystości kuchnię, sprzęt,
naczynia kuchenne
· załatwiać zlecone czynności związane z zakupem
i dostarczaniem produktów
· pomieszczenia kuchenne sprzątać bezpośrednio
po zakończeniu w nich pracy
· brać udział w ustaleniu jadłospisów
· przestrzegać czystości osobistej , nosić czystą
odzież ochronną
· wykonywać inne czynności polecone przez
dyrektora wynikające z
organizacji pracy w Przedszkolu
· poddawać się badaniom okresowym
· przestrzegać przepisów bhp i p. poż.
4. Woźna oddziałowa zobowiązana jest:
· stosować się do przepisów o dyscyplinie pracy
· utrzymywać w czystości powierzone pomieszczenia
i w stanie używalności
umieszczony tam sprzęt
· nakrywać stoliki do posiłków
· sprzątać stoliki i salę po posiłkach i zajęciach technicznych
· zmywać naczynia po posiłkach
· utrzymywać w czystości łazienki , umywalki , ubikacje
· utrzymywać w czystości salę zajęć , szatnię , korytarz
i inne wyznaczone
pomieszczenia
· pastować i froterować podłogi, czyścić okna, prać firany,
ręczniki, pościele,
garderoby dla lalek, prasować
· podlewać i wycierać z kurzu rośliny doniczkowe
· pełnić dyżury w szatni przy rozbieraniu i ubieraniu
się dzieci
· pełnić tygodniowe dyżury w sprzątaniu pomieszczeń
biurowych, gabinetów, zmywalni
· pomagać nauczycielce grupy w przygotowywaniu
do niektórych zajęć (temperowanie
kredek , malowanie kartek , wycinanie , przygotowywanie
kleju , masy itp.)
· stosować się do poleceń nauczycielki oddziału
· dbać o wygląd lalek , zabawek , wykonywać drobne naprawy
· wykonywać inne czynności polecone przez dyrektora wynikające
z organizacji pracy w placówce
· dbać o porządek wokół przedszkola i na działkach ogrodowych
· poddawać się okresowym badaniom stanu zdrowia
· znać i przestrzegać przepisy bhp i p. poż.
5. Palacz , ogrodnik , konserwator obowiązany jest:
· stosować się do przepisów o dyscyplinie pracy
· dbać o stan urządzeń technicznych w Przedszkolu
· dokonywać bieżących napraw sprzętu i urządzeń
· informować pracowników o właściwym sposobie korzystania
ze sprzętów i urządzeń w celu zapewnienia bezpieczeństwa
i zapobiegania zniszczeniu
· dbać o utrzymanie w Przedszkolu odpowiedniej temperatury
· utrzymywać w stanie używalności urządzenia grzewcze
· wykonywać prace pielęgnacyjne – ogrodnicze na terenie
Przedszkola
· dbać o estetykę otoczenia Przedszkola – wykonywać naprawę
sprzętu, koszenie trawy, obcinanie żywopłotu i inne prace porządkowe
· odgarniać śnieg w okresie zimowym
· uszczelniać okna i drzwi
· pomagać intendentce w niektórych zakupach
· dbać o ład i porządek w pomieszczeniu przeznaczonym
do pracy
· wykonywać inne czynności polecone przez dyrektora, wynikające
z organizacji pracy w przedszkolu
· przestrzegać przepisów bhp i p. poż.
Szczegółowe obowiązki i zadania poszczególni
pracownicy przyjmują w formie zakresu czynności.
§13
Do realizacji celów statutowych Przedszkole posiada
pomieszczenia oraz teren przedszkolny z odpowiednim
wyposażeniem:
· 4 sale zajęć dydaktycznych
( szatnie, łazienki, pomieszczenia gospodarcze)
· 1 sala gimnastyczna
· 1 gabinet lekarski
· 1 pokój nauczycielski
· 1 pokój dyrektora
· 1 pokój intendentki
· zaplecze kuchenne ( kuchnie, kredens, zmywalnie, obieralnie,
magazyn żywności,
lodówek, odpadów)
· pomieszczenia dla personelu ( szatnie , łazienki)
· teren wokół Przedszkola wyposażony w urządzenia terenowe
do zajęć i zabaw na powietrzu
§14
1. Dyrektor Przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece jednemu
lub dwom nauczycielom zależnie od czasu pracy oddziału lub
realizowanych zadań.
2. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej
i dydaktycznej wskazane jest , aby nauczyciel (nauczyciele) opiekował
się danym oddziałem przez cały okres uczęszczania dzieci do Przedszkola
§15
I. Statut Przedszkola określa szczegółowo zakres zadań nauczycieli
związanych ze:
a) współdziałaniem z rodzicami ( opiekunami prawnymi) w sprawach
wychowania i nauczania dzieci , z uwzględnieniem prawa rodziców
(opiekunów prawnych) do znajomości zadań wynikających
w szczególności z programu wychowania przedszkolnego realizowanego
w danym okresie i uzyskiwanie informacji dotyczących dziecka,
jego zachowania i rozwoju.
b) planowaniem i prowadzeniem pracy wychowawczo – dydaktycznej
oraz odpowiedzialnością za jej jakość.
c) prowadzeniem obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie
i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dziecka oraz dokumentowanie
tych obserwacji
d) współpracą ze specjalistami świadczącymi pomoc
psychologiczno – pedagogiczną, opiekę zdrowotną i inną.
II. Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania
i kształtowania dzieci.
Statut Przedszkola określa:
1. Formy tego współdziałania uwzględniające prawo rodziców do:
a) znajomości zadań wynikających z planu rocznego przedszkola
i planów miesięcznych w danym oddziale.
· współudział w realizacji tych zadań przez stały kontakt rodziców
z nauczycielką
oddziału, informacje na gazetkach, wystawy prac, udział
w zajęciach otwartych, uroczystościach
· współudział w formach działalności mających na celu
podnoszenie kultury pedagogicznej w rodzinie i środowisku
b) uzyskanie rzetelnej informacji na temat swego dziecka,
jego zachowania i rozwoju
· organizowanie spotkań z rodzicami w celu przekonywania
i wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze
· indywidualne kontakty rodziców z nauczycielką – doraźnie
w rankach i czynnościach popołudniowych jeżeli rodzice wykazują
takie zainteresowanie, bądź też kontakty na specjalne zaproszenie
nauczycielki
· zaproszenie rodziców do Przedszkola na uroczystości
i zajęcia otwarte w celu poznania własnego dziecka w kontaktach
z rówieśnikami i porównanie jego rozwoju i zachowania na tle
grupy rówieśniczej
c) wyrażenie i przekazywanie organowi sprawującemu nadzór
pedagogiczny opinii na temat pracy Przedszkola
2. Organizowanie stałych spotkań z rodzicami w celu wymiany
informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze.
· zebrania ogólne z rodzicami dwa razy w roku
· zebrania oddziałowe jeden raz na półrocze
§16
1. Do Przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 3 do 6 lat
z zastrzeżeniem ust.2.
2. Dziecko, któremu odroczono rozpoczęcie spełnienia
obowiązku szkolnego, może uczęszczać do przedszkola do końca
roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym kończy
10 lat.
3. Statut Przedszkola określa szczegółowe zasady przyjmowania
dzieci do Przedszkola oraz ich prawa i obowiązki, w tym:
a) szczegółowe kryteria przyjęć dzieci z uwzględnieniem przepisów
w sprawie warunków przyjmowania uczniów do szkół publicznych
b) rekrutację przeprowadza się na zasadzie powszechnej dostępności
co roku w terminie od 1 – 30 kwietnia
c) w pierwszej kolejności powinny być przyjmowane dzieci 6- letnie, a także
dzieci matek (ojców) samotnych, matek
inwalidek I i II grupy oraz dzieci z rodzin zastępczych,
dzieciom nauczycieli przy równych prawach z innymi
dziećmi przysługuje prawo pierwszeństwa
w przyjęciach do przedszkola
d) lista przyjętych dzieci nie może być wyższa od listy miejsc
w Przedszkolu obowiązującej normy na oddział
e) gdy liczba zgłaszanych dzieci przekracza możliwości
Przedszkola, dyrektor powołuje komisję kwalifikacyjną
z przedstawicieli rodziców i organu prowadzącego
g) przyjmowanie dzieci w ciągu roku odbywa się na podstawie
wyżej podanych zasad
h) przyjęć do Przedszkola dokonuje dyrektor
4.Szczegółowe zasady realizacji praw dziecka to:
a) właściwie zorganizowanego procesu
opiekuńczo – wychowawczo- dydaktycznego zgodnie z zasadami
higieny pracy umysłowej
· kształtowanie osobowości w toku własnej aktywności dziecka
· świadome, celowe i planowe kierowanie działalnością dziecka
· kształtowanie postaw, przekonań, zainteresowań, wyrabianie
umiejętności i sprawności
· sterowanie działalnością dziecka przez organizowanie
i tworzenie sytuacji wychowawczych
b) ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy
fizycznej bądź psychicznej oraz ochrony i poszanowania
jego godności osobistej. Dziecko ma pierwszeństwo do ochrony
i pomocy bez względu na kolor skóry, płci, wyznania,
· pp narodowości, pochodzenia społecznego itp.
· należy je chronić przed wszelkiego rodzaju zaniedbaniami,
okrucieństwem i wyzyskiem
· wychowywać w duchu zrozumienia innych, tolerancji,
przyjaźni, zgody, pokoju
c) życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie
wychowawczo- dydaktycznym
· dziecko ma prawo do harmonijnego rozwoju swojej
osobowości co gwarantuje w Przedszkolu potrzeba bezpieczeństwa,
miłości i zrozumienia
· dziecko powinno wychowywać się i rozwijać w atmosferze
życzliwości oraz bezpieczeństwa rodzinnego
· ma prawo do indywidualnego traktowania z uwzględnieniem
jego przyzwyczajeń i cech osobowości oraz nawyków wyniesionych
z domu rodzinnego
5.Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę upoważniającą
dyrektora do skreślenia dziecka z listy dzieci przyjętych
do Przedszkola w przypadku gdy:
a) ma miejsce dłuższa niż 14 dni nieusprawiedliwiona nieobecność
dziecka, jeżeli do przyjęcia są zgłoszone inne dzieci, które nie zostały
przyjęte z innych uzasadnionych przyczyn
b) na wniosek rodziców ( długotrwałe leczenie dziecka, przewlekłe c
horoby, zmiana miejsca zamieszkania)
§17
1. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację
zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Zasady gospodarki finansowej Przedszkola określają odrębne
przepisy.
Aneks
do Statutu Publicznego Przedszkola
w Doruchowie
Wprowadza się zmiany zapisu:
- w § 5 skreśla się ust. 3 w brzmieniu:
„ W uzasadnionych przypadkach
(grupy dzieci 6 – letnich) za zgodą organu prowadzącego
liczba dzieci w oddziale może być wyższa od określonej.”
Zatwierdzono przez Radę Pedagogiczną Publicznego
Przedszkola w dniu 6.01.2003r