STATUT 

 

PUBLICZNEGO  PRZEDSZKOLA 

 

  W  DORUCHOWIE 

 

 

 

 

 

 

Opracowany  na  podstawie :

Rozporządzenia  Ministra  Edukacji  Narodowej

z  dnia  10  grudnia  1999r  zmieniające  rozporządzenie  w  sprawie

Ramowego  Statutu  Publicznej  Sześcioletniej  Szkoły  Podstawowej –

 załącznik  Nr.3 ( Ramowy  Statut  Przedszkola)

 

 

 

 

Zatwierdzony  uchwałą  Rady  Pedagogicznej 

w  dniu  24.10.2000r.

 

 

 

 

 

§ 1.1

 

 

I.  Statut  publicznego  przedszkola  zwanego  dalej „ przedszkolem”
    określa  nazwę  przedszkola

 

1.     Nazwa  przedszkola – Publiczne  Przedszkole  w  Doruchowie.

2.     Przedszkole  jest  prowadzone  przez  Radę  Gminy  w  Doruchowie  ul. Kępińska  13.

3.     Imię  przedszkola         nie  ma ( nie  nadano).

4.     Siedziba  przedszkola  – 63-505 Doruchów  ul. Szkolna 1

5.     Przedszkole  używa  pieczęci:

Publiczne  Przedszkole 

w  Doruchowie

ul. Szkolna 1

63-505 Doruchów

tel.062/731-56-52

                                              

                                               §2.1

 

1.     CELE  I  ZADANIA  PRZEDSZKOLA  WYNIKAJĄCE  Z  PRZEPISÓW  PRAWA
W  SZCZEGÓLNOŚCI  W  ZAKRESIE:

 

a)     udzielenia  dzieciom  pomocy  psychologiczno – pedagogicznej:

 

·     współdziałanie  ze  służbą  zdrowia , poradnią  psychologiczno-pedagogiczną, poradniami 

specjalistycznymi

·     sterowanie  działalności  dziecka  przez  organizowanie  i  tworzenie  sytuacji, które  sprzyjają
 rozwojowi  osobowości, niwelują  istniejące  braki  środowiskowe  i  rozwojowe, korygują 
wady  i  nieprawidłowości, dążą  do  wyrównania  startu  szkolnego  dzieci

 

b)  organizowania  opieki  nad  dziećmi  niepełnosprawnymi:

 

·     prowadzenie  nauczania  indywidualnego ( za  zgodą  organu  prowadzącego)

·     umożliwienie  dzieciom  niepełnosprawnym  kontaktu  z  rówieśnikami 

·     otoczenie  szczególną  troską  i  udzielenie  pomocy

·     prowadzenie  ćwiczeń  według  wskazań  specjalistów  przez  wykwalifikowane  osoby

 

c)  umożliwienia  dzieciom  podtrzymywania  poczucia  tożsamości  narodowej, etnicznej,
językowej  i  religijnej  poprzez:

 

·     wdrażanie  do  przestrzegania  norm  praw  i  zasad  współżycia  zbiorowego

·     kształtowanie  postaw  w  kontakcie  z  poznawanym  otoczeniem  bliskim  i  dalszym

·     uświadomienie  poczucia  przynależności  narodowej ( nasza  wieś, miasto, kraj, stolica,
symbole  narodowe, hymn)

·     dorobek  kulturowy, tradycje  narodowe  i  regionalne

·     organizacja  uroczystości  przedszkolnych

·     możliwość  korzystania  z  nauki  religii ( dzieci 6- letnie)

·     przyjazny  stosunek  do  dzieci  innych  narodów  i  ich  życia

                                     

d)    sprawowania  opieki  w  czasie  pobytu  dziecka  w  przedszkolu  oraz  w  trakcie 
zajęć  poza  terenem  przedszkola

 

·        zapewnienie  w  przedszkolu  stałej  opieki  ze  strony  pracownika  pedagogicznego

·        dostosowanie  rozkładu  dnia  dla  każdej  grupy  wiekowej , wynikający  z  rozwoju 
dzieci  i  struktury  organizacyjnej  placówki. Rozkłady  dnia  można  zmieniać  w  ciągu 
roku  szkolnego.

·        znajomość  zasad  bezpieczeństwa  i  higieny  pracy  przez  nauczycieli  prowadzących 
zajęcia  z  dziećmi  oraz  przestrzeganie  tych  przepisów  w  trakcie  zajęć 

·        dbałość  o  pomieszczenia  i  sprzęty  przedszkola  zgodnie  z  przepisami  bhp

·        zapewnienie  wyżywienia  stosownie  do  godzin  pobytu  dzieci  w  przedszkolu

 

e)     formy  indywidualnej  opieki  nad  dziećmi

 

·        stała  pomoc  dla  dzieci  z  rodzin  o  trudnych  warunkach  materialnych 
w  porozumieniu  z  Gminnym  Ośrodkiem  Pomocy  Społecznej

·        prowadzenie  pracy  kompensacyjno - wyrównawczej

 

2.     Dziecko  powinno  być  przyprowadzone  i  odbierane  z  przedszkola  przez  rodziców 

(opiekunów) lub  upoważnioną  przez  nich  osobę  zapewniającą  pełne  bezpieczeństwo

 

                                               §3

 

1.ORGANAMI  PRZEDSZKOLA  SĄ:

 

a)     Dyrektor  Przedszkola

b)    Rada  Pedagogiczna 

c)     Rada  Rodziców

 

Dyrektor  przedszkola:

 

a)     współpracuje  i  koordynuje  pracę  organów  działających 
w  placówce

b)    kieruje  bieżącą  działalnością 
dydaktyczno – wychowawczo – opiekuńczą  przedszkola

c)     realizuje  uchwały  Rady  Pedagogicznej , podjęte  w  ramach 
ich  kompetencji

d)    wstrzymuje  wykonanie  uchwał  Rady  Pedagogicznej 
i  Rady  Rodziców,  jeżeli  nie  mieszczą  się  w  ramach  posiadanych 
kompetencji  oraz    niezgodne  z  przepisami  prawa  

e)     przedstawia  Radzie  Pedagogicznej  nie  rzadziej  niż  2  razy 
w  roku  szkolnym  wnioski  wynikające  ze  spraw  nadzoru 
pedagogicznego  oraz  informacji  o  działalności  przedszkola

 

Rada  Rodziców:

 

·        współdziała  z  kierownictwem  przedszkola  w  bieżącym  i  perspektywicznym 
programowaniu  pracy  Przedszkola

·        wnosi  uwagi  o  doskonaleniu  organizacji  i  warunków  pracy  Przedszkola

·        współdziała  w  realizacji  programów  wychowawczych  Przedszkola

·      współpracuje  ze  środowiskiem  lokalnym

·         pozyskuje  środki  finansowe  dla  potrzeb  Przedszkola  z  dobrowolnych  wpłat 
rodziców i  sponsorów  oraz organizuje  różne  formy  działalności , które  pozwolą 
na  wzbogacenie  bazy  materialnej

·        uczestniczy  w  składzie  2 osób  w  komisji  konkursowej  na  stanowisko  dyrektora 
Przedszkola

Rada  Pedagogiczna:

 

·        zatwierdza  plan  pracy  wychowawczo – dydaktycznej  placówki

·        podejmuje  uchwały  w  sprawie  innowacji  i  eksperymentów  pedagogicznych 
w  placówce

·        ustala  harmonogram  doskonalenia  zawodowego  nauczycieli  Przedszkola

·        podejmuje  uchwały  w  sprawie  przyjmowania  dzieci  do  Przedszkola

·        uczestniczy  w  składzie  komisji  konkursowej  na  stanowisko  dyrektora  Przedszkola 

·        opiniuje  tygodniowy  rozkład  zajęć oraz  wnioski  dyrektora  o  przyznanie 
nauczycielom  odznaczeń , nagród itp.

·        może  wystąpić  z  wnioskiem  do  organu  prowadzącego  placówkę  o  odwołanie 
z  funkcji  dyrektora  lub  do  dyrektora  o  odwołanie  nauczyciela  z  innej  funkcji 
kierowniczej  w  placówce

·        odbywa  zebranie  planowe  przed  rozpoczęciem  i zakończeniem  roku  szkolnego 
oraz po  zakończeniu  I półrocza , a  także  w  miarę  bieżących  potrzeb 

 

2.TRYB  WYBORU  CZŁONKÓW  RADY  RODZICÓW:

 

·        Radę  Rodziców  tworzą  przedstawiciele  poszczególnych  oddziałów  wybrani 
z  ogółu  rodziców  w  liczbie  3  osób 

·        na  wniosek  Rady  Rodziców  w  jej  skład  z  głosem  doradczym  mogą  wchodzić 
przedstawiciele  zakładów  pracy  oraz  innych  instytucji  i  organizacji  współdziałających 
z  Przedszkolem

·        Rada  Rodziców  wybiera  z  pośród  swoich  członków  prezydium
( przewodniczącego , jego  zastępcę , sekretarza i  skarbnika) oraz  komisję  rewizyjną

·        kadencja  Rady  Rodziców  trwa  3  lata

3.     ZASADY  WSPÓŁDZIAŁANIA  POSZCZEGÓLNYCH 
ORGANÓW PRZEDSZKOLA:

 

·        współdziałanie  w  wykonywaniu  zadań  opiekuńczych,
wychowawczych  i  dydaktycznych

·        ułatwianie  kontaktów  i  współpracy  z  rodzicami  lub  opiekunami 
dzieci w  sprawach  opiekuńczo - wychowawczych  i  dydaktycznych

·        bezpośrednia  pomoc  w  realizacji  zadań  oraz  polepszania  warunków 
pracy  opiekuńczej , wychowawczej  i  dydaktycznej

·        wymiana  informacji  pomiędzy  Organami  Przedszkola 
o  podejmowanych  i  planowanych  działaniach  lub  decyzjach

·        zapoznawanie  rodziców  z  zadaniami  wynikającymi  z  rocznej 
pracy  Przedszkola  i  planów  miesięcznych  w  danym  oddziale

·        stały  kontakt  rodziców  z  nauczycielką  oddziału  ( informacje 
na  gazetkach, wystawy  prac, udział  w  zajęciach  otwartych,
uroczystościach)

·        uzyskiwanie  rzetelnej  informacji  na  temat  swojego  dziecka,
jego  zachowania  i  rozwoju

·        wyrażanie  i  przekazywanie  organowi  sprawującemu  nadzór 
pedagogiczny  opinii  na  temat  pracy  Przedszkola, nauczycieli 
i  metod  ich  pracy

·        organizowanie  stałych  spotkań  z  rodzicami w  celach  wymiany 
bieżących  informacji  tj:

v    zebrania  ogólne  z  rodzicami  2  razy  w  roku

v    zebrania  oddziałowe  1  raz  na  półrocze

·        udział  dyrektora  Przedszkola  i  nauczycieli  w  posiedzeniach 
Rady  Rodziców

·        podsumowanie  pracy  Przedszkola  za  dany  rok  szkolny  przy 
współudziale  dyrektora  Przedszkola, Rady  Pedagogicznej,
Rady  Rodziców – dokonuje  się  na  koniec  czerwca

 

4.SPOSÓB  ROZWIĄZYWANIA  SPORÓW  MIĘDZY 
ORGANAMI 
PRZEDSZKOLA.

 

·        na  pisemny  wniosek  Rady  Rodziców   wymagana  jest  odpowiedź  
dyrektora  placówki  na  piśmie

·        jeżeli  uchwała  lub  inna  decyzja  Rady  Rodziców  jest  sprzeczna 
z  prawem  lub  interesem  Przedszkola , dyrektor  zawiesza  jej 
wykonanie  i  w  terminie  2  tygodni  od  daty  jej  zawieszenia 
uzgadnia  z  Radą  Rodziców   rozstrzygnięcie  sporu.

     W  wypadku  nie  uzgodnienia  stanowisk  dyrektor  placówki 
   
przekazuje  sprawę  do 
 rozstrzygnięcia     organowi  prowadzącemu 
   
Przedszkole ( Rada  Gminy).

·      wnioski  i  decyzje  kierowane  do  Rady  Pedagogicznej  składa 
się  u  jej  przewodniczącego  i    omawiane  na  posiedzeniu 
Rady  Pedagogicznej

·        od  decyzji  Rady  Pedagogicznej  przysługuje  prawo  odwołania 
w  ciągu  14  dni  do  Rady  Gminy  w  Doruchowie  lub  Kuratorium 
Oświaty  w  Poznaniu  za  pośrednictwem  Delegatury  w  Kaliszu-
w  zależności  od  rodzaju  sprawy

 

                                          

                                           §4.

 

Przedszkole jest  placówką  nieferyjną

Przedszkole  sprawuje  opiekę  nad  dziećmi  odpowiednio  do 
potrzeb  rodziców.

 

                                               §5.

 

1.    Podstawową  jednostką  organizacyjną  Przedszkola  jest  oddział 
obejmujący  dzieci  w  zbliżonym  wieku, z  uwzględnieniem  ich 
potrzeb, zainteresowań, stopnia  i  rodzaju  sprawności.

2.  Liczba  dzieci  w  oddziale  nie  może  przekraczać  25.

3. W  uzasadnionych  przypadkach (grupy  dzieci  6 -letnich), za  zgodą 
    organu 
prowadzącego liczba  dzieci  w  oddziale  może  być
    wyższa  od  określonej

4. Dzieci  niepełnosprawne  mogą  być  przyjęte  do  Przedszkola 
   
po  przedłożeniu

orzeczenia poradni  psychologiczno- pedagogicznej  określającego 
ich  poziom  rozwoju    psycho- fizycznego  i  stan  zdrowia.

5.   Za  zgodą  organu  prowadzącego  zapewnia  się  dzieciom 
niepełnosprawnym (6  letnim)  nauczanie  indywidualne oraz  pracę 
korekcyjną  z  dziećmi  o  obniżonej  sprawności  intelektualnej.

                                               §6.

 

1.   Praca  dydaktyczno- wychowawcza  i  opiekuńcza  prowadzona  jest 
na  podstawie  programu  MEN dostosowanego  do -„Podstawa 
Programowa”. Nauczyciele  mogą  tworzyć  własne  programy. 

2.   Godzina  zajęć  w  przedszkolu  trwa  60 min.

3.   Czas  trwania  zajęć  prowadzonych  dodatkowo , w  szczególności 
zajęć  rytmiczno-ruchowych,  umuzykalniających , nauki  języka 
obcego , nauki  religii  , powinien  być  dostosowany  do  możliwości 
rozwojowych  dzieci  i  wynosi:

a)     z  dziećmi  w  wieku  3-4 lat  około  15  min.

b)    z  dziećmi  w  wieku  5-6 lat  około  30  min.

4.   W  przedszkolu  mogą  być  organizowane  zajęcia 
rewalidacyjno – wychowawcze  dla  dzieci  z  upośledzeniem 
umysłowym  w  stopniu  głębokim , na  zasadach  określonych 
w  odrębnych  przepisach.

5.   Sposób  dokumentowania  zajęć  prowadzonych  w  przedszkolu 
określają  odrębne  przepisy.

 

                                                         §7.

 

Przedszkole  jest  wielooddziałowe -ma cztery  oddziały a, każdy 
oddział  ma  swoją  nazwę.

                           

                                                     §8.

 

1.   Szczególna  organizacja  wychowania , nauczania  i  opieki 
w  danym  roku  szkolnym  określa  arkusz  organizacji 
Przedszkola  opracowany  przez  dyrektora  Przedszkola.

Arkusz  organizacji  zatwierdza  organ  prowadzący 
w  porozumieniu  z  organem  sprawującym  nadzór  pedagogiczny.

2.     W  arkuszu  organizacji  Przedszkola  zatwierdza  się 
 
w  szczególności:

·        czas  pracy  poszczególnych  oddziałów 

·        liczbę  pracowników  przedszkola , w  tym  pracowników 
zajmujących  stanowiska  kierownicze

·        ogólna  liczba  godzin  pracy  finansowych  ze  środków 
przydzielonych  przez  organ  prowadzący  Przedszkole

 

                                                §9.

 

1.     Organizację  pracy  Przedszkola  określa  ramowy  rozkład 
dnia  ustalony  przez  dyrektora  na  wniosek  Rady 
Pedagogicznej , z  uwzględnieniem  zasad  ochrony  zdrowia 
i  higieny  oraz  oczekiwań  rodziców  ( prawnych  opiekunów)

2.     Na  podstawie  ramowego  rozkładu  dnia  nauczyciel , któremu 
powierzono  opiekę  nad  danym  oddziałem , ustala  dla  danego 
oddziału  szczegółowy  rozkład  dnia  z  uwzględnieniem 
potrzeb  i  zainteresowań  dzieci.

 

 

                                               §10.

 

I.    Przedszkole  funkcjonuje  przez 11  miesięcy.

II. Statut  Przedszkola  określa:

1.  Dzienny  czas  pracy :

 

·        Przedszkole  jest  czynne  przez  7  godzin  dziennie 
dla  dzieci  rodziców
 pracujących    zawodowo.
Dla  pozostałych  5-7  godzin  dziennie.

·        czas  przeznaczony  na  realizację  podstawy 
programowej  wychowania  przedszkolnego, 
nie  krótszy  niż  5  godzin  dziennie.

·        Przedszkole  pracuje  przez  5  dni  w  tygodniu

 

2.   Przerwy  w  pracy  Przedszkola, które  na  wniosek 
dyrektora, Rady  Rodziców mogą  być  ustalone  przez 
organ  prowadzący.

 

·        przerwa  w  prowadzeniu  zajęć  opiekuńczych,
wychowawczych, dydaktycznych 

    od  01-31.08. każdego  roku.

·        w  przerwy  świąteczne, ferie  zimowe  i  miesiącu 
lipcu  organizuje  się  dyżury   (jeżeli  jest  taka  potrzeba 
środowiska) przy  zgłoszeniu  co najmniej  10  dzieci  na 
dany  okres  za  zgodą  organu  prowadzącego.

·        o planowanej  przerwie  w  pracy  Przedszkola  rodzice 
  powiadomieni  z  2  tygodniowym  wyprzedzeniem.

·        zmiany  czasu  pracy  Przedszkola  może  dokonać 
organ  prowadzący  w  porozumieniu  z  dyrektorem
i  Radą  Rodziców.

·        czas  pracy  Przedszkola  może  być  zmieniony 
w  ciągu  roku  szkolnego  w  zależności  od  potrzeb 
środowiska  i  możliwości  finansowych  organu  prowadzącego.

 

3.     Dodatkowe  informacje  o  organizacji 
i  pracy  Przedszkola
:

 

·        Przedszkole  prowadzi  Rada  Gminy  Doruchów 
natomiast nadzór  pedagogiczny  sprawuje 
Kurator  Oświaty. 

·        liczba  oddziałów  jest  uzależniona  od  ilości 
zgłoszonych  dzieci  na  dany  rok

 

4.     Zasady  odpłatności  za  pobyt  dzieci  w  Przedszkolu 
i  odpłatności  za  korzystanie  z  wyżywienia  przez 
pracowników  ustalone  przez  organ  prowadzący:

 

·        rodzice  ponoszą  koszty  żywienia  dzieci  w  Przedszkolu

·        stawka  żywieniowa  uzależniona  jest  od  cen  artykułów 
spożywczych

·        wysokość  stawki  ustala  dyrektor  z  Radą  Rodziców 
na  czas  nieokreślony, który  zatwierdza  organ  prowadzący

·        dzieci  mogą  korzystać  z  posiłków  w  zależności 
od  ilości  godzin  pobytu  w  Przedszkolu 

·        dzieci  6  letnie  mają  prawo  do  korzystania 
z  podstawy  programowej,  która  jest  bezpłatna
( jeżeli  korzysta  z  5  godzin  pobytu  i  nie  korzysta 
z  wyżywienia)

·        wysokość  opłat  stałych  ustala  uchwałą  Rada  Gminy 
po  uprzednim  porozumieniu  z  dyrektorem  placówki

 

 

                                               §11

 

ZAKRES  ZADAŃ  NAUCZYCIELI  ORAZ  INNYCH 
PRACOWNIKÓW

 

I.    Zakres  zadań  nauczycieli :

1.     Odpowiedzialność  za  życie , zdrowie  i  bezpieczeństwo  dzieci:

·        poznanie  i  przestrzeganie  zasad  bezpieczeństwa  na  terenie 
Przedszkola  i  poza  nim  ze  szczególnym  uwzględnieniem  elementarnych 
zasad  bezpiecznego  poruszania  się  po  drogach

·        budzenie  świadomości  dotyczącej  zdrowia  i  jego  zagrożeń 

·        wyrabianie  nawyków  związanych  z  ochroną  zdrowia , higieną 
osobistą  i  higieną  życia  codziennego

·        kształtowanie  prawidłowej  postawy  fizycznej

·        wyzwalanie  ekspresji  i  rozwijanie  sprawności  ruchowej  przez 
zabawy  i  ćwiczenia  organizowane  oraz  podejmowane  spontanicznie 
przez  dzieci

 

2.     Tworzeniem  warunków  wspomagających  rozwój  dzieci 
ich  zdolności  i  zainteresowania:

·        inspirowanie  aktywnej  postawy  dziecka  wobec  środowiska

·        tworzenie  sytuacji  sprzyjających  rozwijaniu  mowy  i  myślenia,
umiejętności  czytania  i  pisania , kształtowanie  elementarnych 
wiadomości  matematycznych

·        rozwijanie  różnorodnych  form  twórczości  dziecięcej  z  uwzględnieniem 
prób  łączenia  różnych  rodzajów  ekspresji  słownej, ruchowej,
muzycznej, plastycznej

 

3.     Prowadzenie  pracy  wychowawczo – dydaktycznej 
i  odpowiedzialności  za  jej  jakość:

·        dostosowanie  do  zadań  programowych  form  i  metod  pracy

·        uwzględnienie  warunków , potrzeb  i  możliwości  wychowanków 

·        indywidualizacja  w  wychowaniu  zbiorowym

·        rzetelne  i  systematyczne  przygotowanie  się  do  zajęć

·        doskonalenie  własnego  warsztatu  prac

 

4.     Współpraca  ze  specjalistami  świadczącymi  kwalifikowaną 
pomoc  psychologiczno – pedagogiczną , zdrowotną  i  inną:

·        badania  specjalistyczne  dzieci  przez  specjalistów  w  Poradni 
Wychowawczo – Zawodowej  ( dzieci  wykazujące  braki  i  niedobory,
dzieci  wykazujące  przyspieszony  rozwój)

·        współpraca  ze  służbą  zdrowia – badania  ogólne  dzieci,
grupy  dyspenserjne, badania  stomatologiczne

·        indywidualne  podejście  do  dziecka , stosowanie  poleceń  poradni
  psychologiczno – pedagogicznej

·        udzielanie  rodzicom  rad  i  wskazówek  indywidualnych  
w  celu  uzupełnienia  braków

 

5.     Prowadzenie  dokumentacji  pedagogicznej  dotyczącej 
oddziału , zgodnie  z
odrębnymi  przepisami.

6.     Korzystanie  przez  nauczyciela z  pomocy  merytorycznej 
i  metodycznej  ze  strony dyrektora  Przedszkola  oraz  Rady  Pedagogicznej 
a  także  ze  strony  wyspecjalizowanych  w  tym zakresie  placówek 
i  instytucji  oświatowych  i  naukowych np.
doradców  metodycznych, 
wizytatorów.

 

7.     Otaczanie  indywidualną  opieką  każdego  ze  swoich  wychowanków 
i  utrzymywanie  kontaktu  z  ich rodzicami  w  celu :

·        poznania  i  ustalenia  potrzeb  rozwojowych  ich  dzieci

·        ustalenia  form  pomocy  w  działaniach  wychowawczych  wobec  dzieci 

·        włączenia  ich  w  działalność  Przedszkola

 

 

 

§12

 

III.              Szczegółowe  zadania  innych  pracowników 
Przedszkola

 

1.     Do  obowiązków  intendentki  Przedszkola  należy 
w  szczególności :

·        zaopatrywanie  kuchni  w  niezbędne  artykuły  żywnościowe 

·        układanie  jadłospisów  z  kucharką , dyrektorem,  higienistką

·        obliczanie  gramatury  podawanych  dzieciom  produktów 
szczególnie  mięsa , wyrobów  mięsnych , warzyw  i  owoców,

·        codzienne  wydawanie  produktów  do  kuchni  i  zapisywanie 
w  zeszycie  „ Magazyn  wyda”

·        prowadzenie  na  bieżąco  dokumentacji – kartoteki,
dziennik  żywieniowy

·        pobieranie  prób  żywienia  i  przechowywanie  ich  zgodnie 
z  przepisami

·        produkty  żywnościowe  przechowywać  w  pomieszczeniach 
przeznaczonych  na  ten  cel

·        przestrzeganie  terminów  przydatności  artykułów  spożywczych 
do  konsumpcji

·        utrzymywanie  ładu  i  porządku  w  pomieszczeniach  magazynowych 

·        uzgadnianie  kartoteki  i  innej  dokumentacji  z  dyrektorem 
Przedszkola  i  księgową  Zespołu  Oświatowo -  Administracyjnego

·        odpowiedzialność  materialna  i  dyscyplinarna  za  prawidłowość 
prowadzenia  dokumentacji , zakupów , przychodów  i  rozchodów 
oraz  przechowywania  produktów  żywnościowych

·        zaopatrywanie  Przedszkola  w  środki  czystości  oraz  materiały 
i  pomoce  do  zajęć  dydaktycznych.; prowadzenie  dokumentacji 
z  tym  związanej

·        zbieranie  odpłatności  za  żywienie  dzieci  w  Przedszkolu  oraz 
odpłatności  personelu

·        wykonywanie  innej  pracy  i  zarządzań  dyrektora  Przedszkola

 

2.     Kucharka  Przedszkola  zobowiązania  jest:

·        przyrządzać  zdrowe , higieniczne  posiłki

·        przyjmować  produkty  z  magazynu , kwitować  ich  odbiór 
w  raportach  żywieniowych  i  dbać  o  racjonalne  ich  zużycie

·        prowadzić  magazyn  podręczny 

·        utrzymywać  w  stanie  używalności  powierzony  sprzęt 
kuchenny  i  dbać  o  czystość  w  kuchni

·        brać  udział  w  ustalaniu  jadłospisów

·        wykonywać  inne  czynność  polecone  przez  dyrektora,
wynikające  z  organizacji  pracy  w  Przedszkolu

·        zaopatrywać  przedszkole  w  żywność

·        nadzorować  sporządzanie  posiłków  i  przydzielanie  porcji 
żywnościowych  dzieciom  i  personelowi

·        poddawać  się  okresowym  badaniom  stanu  zdrowia

·        przestrzegać  czystości  osobistej , w  kuchni  nosić  czystą 
odzież  ochronną

·        znać  i  przestrzegać  postanowienia  przepisów 
o  bezpieczeństwie

 

3.     Pomoc  kuchenna  obowiązana  jest:

·      pomagać  kucharce  w  przyrządzaniu  posiłków 

·     utrzymywać  w  czystości  kuchnię, sprzęt,
naczynia  kuchenne

·     załatwiać  zlecone  czynności  związane  z  zakupem 
i  dostarczaniem  produktów

·     pomieszczenia  kuchenne  sprzątać  bezpośrednio 
po  zakończeniu  w  nich  pracy 

·     brać  udział  w  ustaleniu  jadłospisów

·     przestrzegać  czystości  osobistej , nosić  czystą 
odzież  ochronną 

·     wykonywać  inne  czynności  polecone  przez 
dyrektora  wynikające  z 

   organizacji  pracy  w  Przedszkolu

·     poddawać  się  badaniom  okresowym

·     przestrzegać  przepisów  bhp  i  p. poż.

 

4.  Woźna  oddziałowa  zobowiązana  jest:

·     stosować  się  do  przepisów  o  dyscyplinie  pracy

·        utrzymywać  w  czystości  powierzone  pomieszczenia 
i  w  stanie  używalności 

    umieszczony  tam  sprzęt

·      nakrywać  stoliki  do  posiłków 

·     sprzątać  stoliki  i  salę  po  posiłkach  i  zajęciach  technicznych 

·     zmywać  naczynia  po  posiłkach 

·     utrzymywać  w  czystości  łazienki , umywalki , ubikacje

·     utrzymywać  w  czystości  salę  zajęć , szatnię , korytarz 
i  inne  wyznaczone 

pomieszczenia

·        pastować i  froterować  podłogi, czyścić okna, prać firany,
ręczniki, pościele,

    garderoby dla  lalek, prasować    

·     podlewać  i  wycierać  z  kurzu  rośliny  doniczkowe 

·     pełnić  dyżury  w  szatni  przy  rozbieraniu  i  ubieraniu 
się  dzieci

·     pełnić  tygodniowe  dyżury  w  sprzątaniu  pomieszczeń 
biurowych, gabinetów,
zmywalni

·     pomagać  nauczycielce  grupy  w  przygotowywaniu 
do  niektórych  zajęć (temperowanie

    kredek , malowanie  kartek , wycinanie , przygotowywanie 
kleju , masy itp.)

·     stosować  się  do  poleceń  nauczycielki  oddziału

·     dbać  o  wygląd  lalek , zabawek , wykonywać  drobne  naprawy

·     wykonywać  inne  czynności  polecone  przez  dyrektora  wynikające 
z  organizacji  pracy 
w  placówce 

·     dbać  o  porządek  wokół  przedszkola  i  na  działkach  ogrodowych 

·     poddawać  się  okresowym  badaniom  stanu  zdrowia

·     znać  i  przestrzegać  przepisy  bhp  i  p. poż.

 

5.  Palacz , ogrodnik , konserwator  obowiązany  jest:

·        stosować  się  do  przepisów  o  dyscyplinie  pracy

·        dbać  o  stan  urządzeń  technicznych  w  Przedszkolu

·        dokonywać bieżących  napraw  sprzętu  i  urządzeń 

·        informować  pracowników  o  właściwym  sposobie  korzystania 
ze  sprzętów  i  urządzeń  w  celu  zapewnienia  bezpieczeństwa 
i  zapobiegania  zniszczeniu

·        dbać  o  utrzymanie  w  Przedszkolu  odpowiedniej  temperatury 

·        utrzymywać  w  stanie  używalności  urządzenia  grzewcze 

·        wykonywać  prace  pielęgnacyjne – ogrodnicze  na  terenie 
Przedszkola 

·        dbać  o  estetykę  otoczenia  Przedszkola – wykonywać  naprawę 
sprzętu, koszenie  trawy, obcinanie  żywopłotu  i  inne  prace  porządkowe

·        odgarniać  śnieg  w  okresie  zimowym

·        uszczelniać  okna  i  drzwi 

·        pomagać  intendentce  w  niektórych  zakupach

·        dbać  o  ład  i  porządek  w  pomieszczeniu  przeznaczonym 
do  pracy 

·        wykonywać  inne  czynności  polecone  przez  dyrektora, wynikające 
z  organizacji  pracy  w  przedszkolu 

·        przestrzegać  przepisów  bhp  i  p. poż.

Szczegółowe  obowiązki  i  zadania  poszczególni 
pracownicy  przyjmują  w  formie  zakresu  czynności.    

 

                                               §13

 

Do  realizacji  celów  statutowych  Przedszkole  posiada 
pomieszczenia  oraz  teren  przedszkolny  z  odpowiednim 
wyposażeniem:

·     4  sale  zajęć  dydaktycznych 
( szatnie, łazienki, pomieszczenia  gospodarcze)

·     1  sala  gimnastyczna 

·     1  gabinet  lekarski 

·     1  pokój  nauczycielski

·     1  pokój  dyrektora

·     1  pokój  intendentki

·        zaplecze  kuchenne  ( kuchnie, kredens, zmywalnie, obieralnie,
magazyn  żywności,

    lodówek, odpadów)

·     pomieszczenia  dla  personelu ( szatnie , łazienki)

·     teren  wokół  Przedszkola  wyposażony  w  urządzenia  terenowe 
do  zajęć  i  zabaw  na  
powietrzu

 

                                                     §14

 

1.   Dyrektor  Przedszkola  powierza  poszczególne  oddziały  opiece  jednemu 
lub  dwom  nauczycielom  zależnie  od  czasu  pracy  oddziału  lub 
realizowanych  zadań.

2.   Dla  zapewnienia  ciągłości  i  skuteczności  pracy  wychowawczej 
i  dydaktycznej  wskazane  jest , aby  nauczyciel  (nauczyciele)  opiekował 
się  danym  oddziałem  przez  cały  okres  uczęszczania  dzieci  do  Przedszkola

 

                                                     §15

 

I.     Statut  Przedszkola  określa  szczegółowo  zakres  zadań  nauczycieli 
związanych  ze:

a)    współdziałaniem  z  rodzicami  ( opiekunami  prawnymi)  w  sprawach 
wychowania  i  nauczania  dzieci , z  uwzględnieniem  prawa  rodziców 
(opiekunów  prawnych)  do  znajomości  zadań  wynikających 
w  szczególności  z  programu  wychowania  przedszkolnego  realizowanego 
w  danym  okresie  i  uzyskiwanie  informacji  dotyczących  dziecka,
jego  zachowania  i  rozwoju.

b)   planowaniem  i  prowadzeniem  pracy  wychowawczo – dydaktycznej 
oraz  odpowiedzialnością  za  jej  jakość.

c)   prowadzeniem  obserwacji  pedagogicznych  mających  na  celu  poznanie 
i  zabezpieczenie  potrzeb  rozwojowych  dziecka  oraz  dokumentowanie 
tych  obserwacji

d)   współpracą  ze  specjalistami  świadczącymi  pomoc 
psychologiczno – pedagogiczną, opiekę  zdrowotną  i  inną.

II.  Rodzice  i  nauczyciele  współdziałają  ze  sobą  w  sprawach  wychowania 
i  kształtowania dzieci.

 

     Statut  Przedszkola  określa:

1.   Formy  tego  współdziałania  uwzględniające  prawo  rodziców  do:

 

a)    znajomości  zadań  wynikających  z  planu  rocznego  przedszkola 
i  planów  miesięcznych  w  danym  oddziale.

·      współudział  w  realizacji  tych  zadań  przez  stały  kontakt  rodziców 
z  nauczycielką

    oddziału, informacje  na  gazetkach, wystawy  prac, udział 
   
w  zajęciach  otwartych,
uroczystościach         

·     współudział  w  formach  działalności  mających  na  celu 
    podnoszenie  kultury 
 pedagogicznej  w  rodzinie  i  środowisku

b)  uzyskanie  rzetelnej  informacji  na  temat  swego  dziecka,
jego  zachowania  i  rozwoju 

·     organizowanie  spotkań  z  rodzicami  w  celu  przekonywania  
    i  wymiany  informacji
oraz  dyskusji  na  tematy  wychowawcze 

·     indywidualne  kontakty  rodziców  z  nauczycielką – doraźnie 
   w  rankach  i  czynnościach
popołudniowych  jeżeli  rodzice  wykazują 
   takie  zainteresowanie, bądź  też  kontakty  na 
 specjalne  zaproszenie 
  
nauczycielki

·     zaproszenie  rodziców  do  Przedszkola  na  uroczystości 
    i  zajęcia  otwarte  w  celu 
poznania  własnego  dziecka  w  kontaktach  
   z  rówieśnikami  i  porównanie  jego  rozwoju  i zachowania  na  tle 
   
grupy  rówieśniczej

c)  wyrażenie  i  przekazywanie  organowi  sprawującemu  nadzór 
pedagogiczny  opinii  na
temat  pracy  Przedszkola

 

2. Organizowanie  stałych  spotkań  z  rodzicami  w  celu  wymiany 
informacji  oraz  dyskusji na  tematy  wychowawcze.

·     zebrania  ogólne  z  rodzicami  dwa  razy  w  roku

·     zebrania  oddziałowe  jeden  raz  na  półrocze

 

                            §16

 

1.   Do  Przedszkola  uczęszczają  dzieci  w  wieku  od  3  do  6  lat 
   
z  zastrzeżeniem  ust.2.

2.   Dziecko, któremu  odroczono  rozpoczęcie  spełnienia 
   
obowiązku  szkolnego, może 
uczęszczać  do  przedszkola  do  końca 
    roku  szkolnego  w  tym  roku  kalendarzowym, w 
którym  kończy 
  
10  lat.

3.   Statut  Przedszkola  określa  szczegółowe  zasady  przyjmowania 
    dzieci  do  Przedszkola
oraz  ich  prawa  i  obowiązki, w  tym:

a)   szczegółowe  kryteria  przyjęć  dzieci  z  uwzględnieniem  przepisów

w  sprawie  warunków  przyjmowania  uczniów  do  szkół  publicznych

b)    rekrutację  przeprowadza  się  na  zasadzie  powszechnej  dostępności 
co  roku  w  terminie od 1 – 30 kwietnia

c)     w  pierwszej  kolejności  powinny  być  przyjmowane  dzieci  6- letnie, a  także 

dzieci  matek  (ojców)  samotnych, matek 
inwalidek  I i II  grupy  oraz  dzieci  z  rodzin  zastępczych,
dzieciom  nauczycieli  przy  równych  prawach  z  innymi 
dziećmi  przysługuje  prawo  pierwszeństwa 
w  przyjęciach  do  przedszkola

d)    lista  przyjętych  dzieci  nie  może  być  wyższa  od  listy  miejsc 
w  Przedszkolu 
obowiązującej  normy  na  oddział

e)     gdy  liczba  zgłaszanych  dzieci  przekracza  możliwości 
Przedszkola, dyrektor
powołuje  komisję  kwalifikacyjną 
z  przedstawicieli  rodziców  i  organu  prowadzącego

g) przyjmowanie  dzieci  w  ciągu  roku  odbywa  się  na  podstawie 
   
wyżej  podanych  zasad

h)     przyjęć  do  Przedszkola  dokonuje  dyrektor

 

4.Szczegółowe  zasady  realizacji  praw  dziecka  to:

a)     właściwie  zorganizowanego  procesu 
opiekuńczo – wychowawczo- dydaktycznego
zgodnie  z  zasadami 
higieny  pracy  umysłowej

·        kształtowanie  osobowości  w  toku  własnej  aktywności  dziecka

·        świadome, celowe  i  planowe  kierowanie  działalnością  dziecka

·        kształtowanie  postaw, przekonań, zainteresowań, wyrabianie 
    
umiejętności  i  sprawności

·        sterowanie  działalnością  dziecka  przez  organizowanie 
     i  tworzenie  sytuacji
   wychowawczych

b)    ochrony  przed  wszelkimi  formami  wyrażania  przemocy 
fizycznej  bądź 
psychicznej  oraz  ochrony  i  poszanowania 
jego  godności  osobistej. Dziecko ma pierwszeństwo  do  ochrony 
i  pomocy  bez  względu  na  kolor  skóry, płci, wyznania,

·      pp                         narodowości, pochodzenia  społecznego  itp.

·   należy  je chronić  przed  wszelkiego  rodzaju  zaniedbaniami,
    okrucieństwem  i
   wyzyskiem

·   wychowywać  w  duchu  zrozumienia  innych, tolerancji,
     przyjaźni, zgody, pokoju

 

 

c)     życzliwego  i  podmiotowego  traktowania  w  procesie 
wychowawczo- dydaktycznym 

·  dziecko  ma  prawo  do  harmonijnego  rozwoju  swojej 
   
osobowości  co  gwarantuje
 w  Przedszkolu  potrzeba  bezpieczeństwa,
    miłości  i  zrozumienia

·  dziecko  powinno  wychowywać  się  i  rozwijać  w  atmosferze  
    
życzliwości  oraz 
bezpieczeństwa  rodzinnego

·     ma  prawo  do  indywidualnego  traktowania  z  uwzględnieniem
    jego  przyzwyczajeń  i 
cech  osobowości  oraz  nawyków  wyniesionych 
   
z  domu  rodzinnego

 

5.Rada  Pedagogiczna  może  podjąć  uchwałę  upoważniającą 
dyrektora  do  skreślenia 
dziecka  z  listy  dzieci  przyjętych 
do  Przedszkola  w  przypadku  gdy:

a)        ma  miejsce  dłuższa  niż  14  dni  nieusprawiedliwiona  nieobecność 
dziecka, jeżeli  do  przyjęcia  są zgłoszone  inne  dzieci, które  nie  zostały 
przyjęte  z  innych  uzasadnionych  przyczyn

b)       na  wniosek  rodziców  ( długotrwałe  leczenie  dziecka, przewlekłe  c
horoby, zmiana
miejsca  zamieszkania)

 

                                                                                  §17

 

1.     Przedszkole  prowadzi  i  przechowuje  dokumentację 
zgodnie  z  odrębnymi  przepisami.

2.     Zasady  gospodarki  finansowej  Przedszkola  określają  odrębne 
przepisy.      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                            Aneks

          do  Statutu  Publicznego  Przedszkola

                     w  Doruchowie

 

Wprowadza  się  zmiany  zapisu:

-        w  § 5  skreśla  się  ust. 3  w  brzmieniu:

„ W  uzasadnionych  przypadkach 
(grupy  dzieci  6 – letnich)  za  zgodą  organu  prowadzącego 
liczba  dzieci  w  oddziale  może  być  wyższa  od  określonej.”

 

Zatwierdzono  przez  Radę  Pedagogiczną  Publicznego 
Przedszkola  w  dniu  6.01.2003r