CHARAKTERYSTYKA NASZEJ PLACOWKI
Przedszkole nasze jest jedyną placówką wychowania przedszkolnego na terenie całej naszej gminy. Obecne przedszkole funkcjonuje od 1.06.1979r.
Od roku 1991 prowadzone jest przez Radę Gminy w Doruchowie.
Chociaż jest położone na terenie wsi to jednak jest typu miejskiego.
Przedszkole położone jest w centrum miejscowości, blisko szkoły podstawowej i gimnazjum, ośrodka zdrowia. Przedszkole nasze jest budynkiem parterowym, dwuskrzydłowym.
W jego otoczeniu znajduje się dużo zieleni. Po lewej stronie od wejścia głównego znajduje się plac zabaw, piaskownice. Przedszkole jest zlokalizowane na obrzeżach osiedla, w związku z tym boryka się z częstą dewastacją ogrodu, sprzętu na placu zabaw.
Obejmuje swoją opieką i wychowaniem 100 dzieci rocznie, w tym dzieci niepełnosprawne. Dzieci uczęszczają do czterech oddziałów. Każdy oddział ma swoją nazwę – PAJACYKI, SMERFY, KRASNALE, MISIE.
Przy każdej sali znajduje się szatnia, łazienka, ubikacje dla dzieci, pomieszczenia na leżaki i na materiały do zajęć. Na prawym skrzydle oprócz dwóch sal zajęć znajduje się sala gimnastyczna, gabinet lekarski, pokój nauczycielski, gabinet dyrektora, szatnie i ubikacje dla personelu pracującego na tym skrzydle. Na lewym skrzydle oprócz dwóch sal zajęć znajduje się kuchnia, zaplecze kuchenne, magazyn, zmywalnia, gabinet intendentki, szatnie dla personelu. Skrzydła połączone są długim holem.
Wnętrze budynku sprawia wrażenie ładu, porządku i estetyki. Przedszkole ma dobre wyposażenie w pomoce dydaktyczne, funkcjonalne meble, bogaty księgozbiór z pozycjami dla rodziców, nauczycieli i dzieci. Każda sala urządzona jest według pomysłu nauczycieli, z wydzielonymi kącikami zainteresowań. W posiadaniu przedszkola znajduje się sprzęt audiowizualny, kserokopiarka. Mamy zamontowany domofon, co ułatwia odbieranie dzieci przez rodziców.
W miarę posiadanych środków z budżetu gminy i pozyskanych od sponsorów oraz wypracowanych przez rodziców każdego roku wprowadzamy zmiany wyposażenia bazy dydaktycznej oraz prowadzimy prace remontowo – naprawcze, w celu spełnienia oczekiwań rodziców i wychowanków.
Rodzicami wychowanków są głównie osoby ze średnim lub zawodowym wykształceniem. Wielu z nich nie ma pracy. Sytuacja materialna rodziców sprawia, że tylko jedna trzecia wszystkich dzieci korzysta z dwóch posiłków. W zależności od ilości korzystania z posiłków, wieku dziecka rodzice płacą opłatę stałą, którą uchwala Rada Gminy na dany rok szkolny.
Przedszkole pracuje przez 5 dni w tygodniu. Organizacje pracy z dziećmi określa ramowy rozkład dnia z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny oraz oczekiwań rodziców.
Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel, któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem ustala dla danego oddziału szczegółowy rozkład dnia z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
Praca wychowawczo – dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie programu „Moje przedszkole” zatwierdzone przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Przedszkole pracuje w oparciu o roczny plan wychowawczo - dydaktycznej zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego. Założenia tego planu uszczegółowione są w miesięcznych planach pracy opracowanych przez nauczycieli dla określonych grup wiekowych.
Przedszkole zapewnia swoim małym „klientom” nie tylko wychowanie i nauczanie przewidziane podstawą programową oraz bezpieczeństwo i poszanowanie ich praw, ale dodatkowo oferuje zajęcia autystyczno – rytmiczne i zajęcia języka angielskiego, które są prowadzone dwa razy w tygodniu. Dla dzieci sześcioletnich o obniżonej sprawności intelektualnej i zaburzeniach rozwojowych dwa razy w tygodniu prowadzone są zajęcia kompensacyjno – korekcyjne.
Przedszkole wypracowało stałe formy pracy z dziećmi, które cieszą się powodzeniem wśród dzieci, a zarazem wpływają na kształtowanie ich sfery emocjonalnej. Są to zajęcia koleżeńskie, wycieczki (do Bajkolandu, ZOO, we Wrocławiu, zakładów pracy), imprezy dla dzieci (pożegnanie lata, choinka w przedszkolu, bal karnawałowy, spotkania wigilijne i wielkanocne, powitanie wiosny), uroczystości w przedszkolu (Dzień Babci i Dziadka, Dzień Matki, Piknik rodzinny, Pożegnanie straszaków).
W placówce zatrudnionych jest 5 nauczycielek i 6 pracowników niepedagogicznych. Nauczycielki posiadają wykształcenie zgodnie z wymaganiami tj.: wyższe, oraz SN.
W momencie przekroczenia przez dziecko progu przedszkola rodzice i nauczyciele wchodzą w pewien układ bezpośredniego lub pośredniego współdziałania. Rodzicom, którzy decydują się posłać dziecko do przedszkola, należy uświadomić, iż jest to drugie, obok domu rodzinnego naturalne środowisko rozwojowe i wszelkie podejmowane tu działania mają na celu wszechstronny rozwój dziecka. Przedszkole nasze wypracowało sobie stałe formy współpracy z rodzicami. Zakres i tematyka ich jest różnorodna. Rodzice naszych wychowanków chętnie współpracują z przedszkolem. Współpraca jest planowana, uzgadniana wspólnie, modyfikowana. Zmieniająca się sytuacja ekonomiczna w naszym kraju, status placówek przedszkolnych zmuszają nas do poszukiwania coraz doskonalszych form współpracy z rodzicami. W celu lepszej promocji naszej placówki w „PROGRAMIE ROZWOJU PRZEDSZKOLA” uwzględniamy modyfikować i doskonalić formy współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym.
MAJĄTEK PLACÓWKI STANOWIĄ
1. Inwentarz gospodarczy i biurowy.
2. Meble, regały, tablice, szafy.
3. Sprzęt pomieszczeniowy (wyposażenie sal zajęć, biur, gabinetów)
4. Dywany, wykładziny, firany.
5. Sprzęt gospodarczo – porządkowy (urządzenia techniczne, elektryczne, naczynia stołowe, sprzęt AGD, sprzęt i przybory kuchenne).
6. Zabawki i pomoce dydaktyczne.
7. Wyposażenie placów zabaw.
8. Księgozbiór.
ARCHIWUM
Przedszkole prowadzi archiwum, w którym przechowywane są następujące dokumenty:
1. Teczki kart zgłoszeń.
2. Dokumentacja budowy
3. Dziennik budowy
4. Dokumenty Komitetu Rodzicielskiego
5. Protokolarze Komitetu Rodzicielskiego.
6. Dzienniki Urzędowe
7. Dokumenty Obrony Cywilnej
8. Korespondencja przychodząca i wychodząca 1974- 2003r
9. Referaty Rady Pedagogicznej
10. Protokoły Rady Pedagogicznej.
11. Regulamin Rady Pedagogicznej.
12. Pogadanki dla rodziców.
13. Prace diagnostyczne
14. Zeszyty obserwacji.
15. Hospitacje
16. Regulaminy
17. Teczka – Zatrudnienie.
18. Godziny ponad wymiarowe 1996 – 2003r
19. Opieka zdrowotna.
20. PZU – ubezpieczenie dzieci.
21. Teczka sprawozdań GUS.
22. Projekty organizacyjne przedszkola.
23. Protokolarz Komisji Socjalnej Przedszkola.
24. Nauczanie indywidualne.
25. Protokóły zużycia.
26. Księga inwentarzowa.
27. Kroniki Przedszkolne.
28. Teczki akt osobowych.
29. Teczki akt osobowych emerytów.
30. Dziennik korespondencji.
31. Statut przedszkola.
32. Nadzór pedagogiczny.
33. Teczka płac regulamin premiowania.
34. Fundusz mieszkaniowy.
35. Budżet.
36. Umowa zlecenie.
37. Teczki – zakresy czynności.
38. Materiały personelu gospodarczego.
39. Uchwały Rady Gminy.
40. Komisja Kwalifikacyjna.
41. Książka kontroli sanitarnej
42. Pracownicze książeczki zdrowia.
43. Dzienniki Urzędowe MEN.
44. Sprawozdanie z wizytacji.
45. Dzieci z zaburzeniami rozwoju.
46. Ocena pracy nauczycieli.
47. Ewidencja urlopów.
48. Zeszyty zastępstw.
49. Rejestr zwolnień lekarskich.
50. Rejestr delegacji służbowych.
51. Księga kontrolna znaczków pocztowych
52. Majątek trwały Komitetu Rodzicielskiego.
53. Protokoły zużycia.
54. Kontrola NIK.
55. Kontrola przeciw pożarowa.
56. Rejestr wypadków.
57. Ewidencja dzieci.
58. Listy obecności.
59. Dzienniki zajęć 1974-2003r