CHARAKTERYSTYKA  NASZEJ  PLACOWKI

Przedszkole  nasze  jest  jedyną  placówką  wychowania  przedszkolnego  na  terenie  całej  naszej  gminy. Obecne  przedszkole  funkcjonuje  od  1.06.1979r.

Od  roku  1991  prowadzone  jest  przez  Radę  Gminy  w  Doruchowie.

Chociaż  jest  położone  na  terenie  wsi  to  jednak  jest  typu  miejskiego.

         Przedszkole  położone  jest  w  centrum  miejscowości, blisko  szkoły  podstawowej  i  gimnazjum, ośrodka  zdrowia. Przedszkole  nasze  jest  budynkiem  parterowym, dwuskrzydłowym.

W  jego  otoczeniu  znajduje  się  dużo  zieleni.  Po  lewej  stronie  od  wejścia  głównego  znajduje  się  plac  zabaw, piaskownice. Przedszkole  jest  zlokalizowane  na  obrzeżach  osiedla, w  związku  z  tym  boryka  się  z  częstą  dewastacją  ogrodu, sprzętu  na  placu  zabaw.

Obejmuje  swoją  opieką  i  wychowaniem  100  dzieci  rocznie, w  tym  dzieci  niepełnosprawne. Dzieci  uczęszczają  do  czterech  oddziałów. Każdy  oddział  ma  swoją  nazwę – PAJACYKI, SMERFY, KRASNALE, MISIE.

Przy  każdej  sali  znajduje  się  szatnia, łazienka, ubikacje dla  dzieci, pomieszczenia  na  leżaki  i  na  materiały  do  zajęć. Na  prawym  skrzydle  oprócz  dwóch  sal  zajęć  znajduje  się  sala  gimnastyczna, gabinet  lekarski, pokój  nauczycielski, gabinet  dyrektora, szatnie  i  ubikacje  dla  personelu  pracującego  na  tym  skrzydle. Na  lewym  skrzydle  oprócz  dwóch  sal  zajęć  znajduje  się  kuchnia, zaplecze  kuchenne, magazyn, zmywalnia, gabinet  intendentki, szatnie  dla  personelu. Skrzydła  połączone    długim  holem.

         Wnętrze  budynku  sprawia  wrażenie  ładu, porządku  i  estetyki. Przedszkole  ma  dobre  wyposażenie  w  pomoce  dydaktyczne, funkcjonalne  meble, bogaty  księgozbiór  z  pozycjami  dla  rodziców, nauczycieli  i  dzieci. Każda  sala  urządzona  jest  według  pomysłu  nauczycieli, z  wydzielonymi  kącikami  zainteresowań. W  posiadaniu  przedszkola  znajduje  się  sprzęt  audiowizualny, kserokopiarka. Mamy  zamontowany  domofon, co  ułatwia  odbieranie  dzieci  przez  rodziców.

         W  miarę  posiadanych  środków  z  budżetu  gminy  i  pozyskanych  od  sponsorów  oraz  wypracowanych  przez  rodziców  każdego  roku  wprowadzamy  zmiany  wyposażenia  bazy  dydaktycznej  oraz  prowadzimy  prace  remontowo – naprawcze, w  celu  spełnienia  oczekiwań  rodziców  i  wychowanków.

Rodzicami  wychowanków    głównie  osoby  ze  średnim  lub  zawodowym  wykształceniem. Wielu  z  nich  nie  ma  pracy. Sytuacja  materialna  rodziców  sprawia, że  tylko  jedna  trzecia  wszystkich  dzieci  korzysta  z  dwóch  posiłków. W  zależności  od  ilości  korzystania  z  posiłków, wieku  dziecka  rodzice  płacą  opłatę  stałą, którą  uchwala  Rada  Gminy  na  dany  rok  szkolny.

Przedszkole  pracuje  przez  5  dni  w  tygodniu. Organizacje  pracy  z  dziećmi  określa  ramowy  rozkład  dnia  z  uwzględnieniem  zasad  ochrony  zdrowia  i  higieny  oraz  oczekiwań  rodziców.

Na  podstawie  ramowego  rozkładu  dnia  nauczyciel, któremu  powierzono  opiekę  nad  danym  oddziałem  ustala  dla   danego  oddziału  szczegółowy  rozkład  dnia  z  uwzględnieniem  potrzeb  i  zainteresowań  dzieci.

Praca  wychowawczo – dydaktyczna  i  opiekuńcza  prowadzona  jest  na  podstawie  programu  „Moje  przedszkole”  zatwierdzone  przez  Ministerstwo  Edukacji  Narodowej. Przedszkole  pracuje  w  oparciu  o  roczny  plan  wychowawczo -  dydaktycznej  zgodny  z  podstawą  programową  wychowania  przedszkolnego. Założenia  tego  planu  uszczegółowione    w  miesięcznych  planach  pracy  opracowanych  przez  nauczycieli  dla  określonych  grup  wiekowych.

Przedszkole  zapewnia  swoim  małym  „klientom”  nie  tylko  wychowanie  i  nauczanie  przewidziane  podstawą  programową  oraz  bezpieczeństwo  i  poszanowanie  ich  praw, ale  dodatkowo  oferuje  zajęcia  autystyczno – rytmiczne  i  zajęcia  języka  angielskiego, które    prowadzone  dwa  razy  w  tygodniu. Dla  dzieci  sześcioletnich  o  obniżonej  sprawności  intelektualnej  i  zaburzeniach  rozwojowych  dwa  razy  w  tygodniu  prowadzone    zajęcia  kompensacyjno – korekcyjne.

         Przedszkole  wypracowało  stałe  formy   pracy  z  dziećmi, które  cieszą  się  powodzeniem  wśród  dzieci, a  zarazem  wpływają  na  kształtowanie  ich  sfery  emocjonalnej. Są  to  zajęcia  koleżeńskie, wycieczki  (do  Bajkolandu, ZOO, we  Wrocławiu, zakładów  pracy), imprezy  dla  dzieci  (pożegnanie  lata, choinka  w  przedszkolu, bal  karnawałowy, spotkania  wigilijne  i  wielkanocne, powitanie  wiosny), uroczystości  w  przedszkolu (Dzień  Babci  i  Dziadka, Dzień  Matki, Piknik  rodzinny, Pożegnanie  straszaków).

W  placówce  zatrudnionych  jest  5  nauczycielek  i  6  pracowników  niepedagogicznych. Nauczycielki  posiadają  wykształcenie  zgodnie  z  wymaganiami  tj.: wyższe, oraz  SN.

W  momencie  przekroczenia  przez  dziecko  progu  przedszkola  rodzice  i  nauczyciele  wchodzą  w  pewien  układ  bezpośredniego  lub  pośredniego  współdziałania. Rodzicom, którzy  decydują  się   posłać   dziecko  do  przedszkola, należy  uświadomić, iż  jest  to  drugie, obok  domu  rodzinnego  naturalne  środowisko  rozwojowe  i  wszelkie  podejmowane  tu  działania  mają  na  celu  wszechstronny  rozwój  dziecka. Przedszkole  nasze  wypracowało  sobie  stałe  formy  współpracy  z  rodzicami. Zakres  i  tematyka  ich  jest  różnorodna. Rodzice  naszych  wychowanków  chętnie  współpracują z  przedszkolem. Współpraca  jest  planowana, uzgadniana  wspólnie, modyfikowana. Zmieniająca  się  sytuacja  ekonomiczna  w  naszym  kraju, status  placówek  przedszkolnych  zmuszają  nas  do  poszukiwania  coraz  doskonalszych  form  współpracy  z  rodzicami. W  celu  lepszej  promocji  naszej  placówki  w  „PROGRAMIE  ROZWOJU  PRZEDSZKOLA”  uwzględniamy  modyfikować  i  doskonalić  formy  współpracy  z  rodzicami  i  środowiskiem  lokalnym.  

 

MAJĄTEK  PLACÓWKI  STANOWIĄ 

1.     Inwentarz  gospodarczy  i  biurowy.

2.     Meble, regały, tablice, szafy.

3.     Sprzęt  pomieszczeniowy  (wyposażenie  sal  zajęć, biur, gabinetów)

4.     Dywany, wykładziny, firany.

5.     Sprzęt  gospodarczo – porządkowy  (urządzenia  techniczne, elektryczne, naczynia  stołowe, sprzęt  AGD, sprzęt  i  przybory  kuchenne).

6.     Zabawki  i  pomoce  dydaktyczne.

7.     Wyposażenie  placów  zabaw.

8.     Księgozbiór.

 

 

 

ARCHIWUM

Przedszkole  prowadzi  archiwum, w  którym  przechowywane    następujące  dokumenty:

1.     Teczki  kart  zgłoszeń.

2.     Dokumentacja  budowy

3.     Dziennik  budowy   

4.     Dokumenty  Komitetu  Rodzicielskiego

5.     Protokolarze  Komitetu  Rodzicielskiego.

6.     Dzienniki  Urzędowe

7.     Dokumenty  Obrony  Cywilnej

8.     Korespondencja  przychodząca  i  wychodząca  1974- 2003r

9.     Referaty  Rady  Pedagogicznej  

10. Protokoły  Rady  Pedagogicznej.

11. Regulamin Rady  Pedagogicznej.

12. Pogadanki  dla  rodziców.

13. Prace  diagnostyczne

14. Zeszyty  obserwacji.

15. Hospitacje

16. Regulaminy

17. Teczka – Zatrudnienie.

18. Godziny  ponad  wymiarowe 1996 – 2003r

19. Opieka  zdrowotna.

20. PZU – ubezpieczenie  dzieci.

21. Teczka  sprawozdań  GUS.

22. Projekty  organizacyjne  przedszkola.

23. Protokolarz  Komisji  Socjalnej  Przedszkola.

24. Nauczanie  indywidualne.

25. Protokóły  zużycia.

26. Księga  inwentarzowa.

27. Kroniki  Przedszkolne.

28.  Teczki  akt  osobowych.

29. Teczki  akt  osobowych  emerytów.

30. Dziennik  korespondencji.

31. Statut  przedszkola.

32. Nadzór  pedagogiczny.

33. Teczka  płac  regulamin  premiowania.

34. Fundusz  mieszkaniowy.

35. Budżet.

36.  Umowa  zlecenie.

37. Teczki – zakresy  czynności.

38. Materiały  personelu  gospodarczego.

39. Uchwały  Rady  Gminy.

40. Komisja  Kwalifikacyjna.

41. Książka  kontroli  sanitarnej

42. Pracownicze  książeczki  zdrowia.

43. Dzienniki  Urzędowe  MEN.

44. Sprawozdanie  z  wizytacji.

45. Dzieci  z  zaburzeniami  rozwoju.

46. Ocena  pracy  nauczycieli.

47. Ewidencja  urlopów.

48. Zeszyty  zastępstw.

49. Rejestr  zwolnień  lekarskich.

50. Rejestr  delegacji   służbowych.

51. Księga  kontrolna  znaczków  pocztowych

52. Majątek  trwały  Komitetu  Rodzicielskiego.

53. Protokoły  zużycia.

54. Kontrola  NIK.

55. Kontrola  przeciw  pożarowa.

56. Rejestr  wypadków.

57. Ewidencja  dzieci.

58. Listy  obecności.

59. Dzienniki  zajęć  1974-2003r