UCHWAŁA NR XXIV / 108 /2004
RADY GMINY DORUCHÓW
z dnia 30 grudnia 2004 roku

w sprawie: zatwierdzenia programu współpracy Gminy Doruchówz organizacjami pozarządowymi oraz innymi uprawnionymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2005 rok.


Na podstawie art.18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (j.t. Dz. U. z 2001 roku Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (j.t. Dz. U. Nr 96, poz. 873) Rada Gminy uchwala, co następuje:


§ 1


Zatwierdza się roczny program współpracy Gminy Doruchów z organizacjami pozarządowymi oraz innymi uprawnionymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w brzmieniu stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2


Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Doruchów


§ 3


Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.



                                      Przewodnicząca Rady Gminy
                                      Joanna Blewąska 
                  

U Z A S A D N I E N I E


do uchwały Nr XXIV /108/ 2004
RADY GMINY DORUCHÓW
z dnia 30 grudnia 2004 roku

w sprawie: zatwierdzenia programu współpracy Gminy Doruchówz organizacjami pozarządowymi oraz innymi uprawnionymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2005 roku.


Przepisy ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego
i o wolontariacie (j.t. Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.) regulują zasady współpracy organów administracji publicznej z organizacjami pozarządowymi. W myśl tych przepisów organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego uchwala roczny program współpracy
z organizacjami pozarządowymi oraz innymi uprawnionymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego.
W związku z powyższym wywołanie niniejszej uchwały jest konieczne
i uzasadnione.



                                                Przewodnicząca Rady Gminy
                                                     Joanna Blewąska


Załącznik do Uchwały Nr XXIV/108/2004

Rady Gminy Doruchów

z dnia 30 grudnia 2004


Program

współpracy Gminy D O R U C H Ó Wz organizacjami pozarządowymi oraz innymi uprawnionymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2005-01-11


Program określa zasady współpracy samorządu Gminy Doruchów z organizacjami pozarządowymi oraz innymi uprawnionymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego, określonymi w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (j.t. Dz. U. Nr 96, poz. 873), zwanymi dalej podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego.

Rozdział 1

Cele programu


Celem wprowadzenia programu współpracy Gminy Doruchów z podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2005 rok jest:

1) umacnianie w świadomości społecznej poczucia odpowiedzialności za wspólnotę l lokalną oraz jej tradycje,

2) stworzenie warunków do zwiększenia aktywności społecznej mieszkańców gminy,

3) budowanie społeczeństwa obywatelskiego poprzez aktywizację społeczności l o lokalnej,

4) prowadzenie nowatorskich i bardziej efektywnych działań na rzecz mieszkańców,

5) uzupełnienie działań gminy w zakresie nie obejmowanym przez struktury samorządowe,

6) zwiększenie udziału mieszkańców w rozwiązywaniu lokalnych problemów.


Rozdział 2

Przedmiot współpracy


Przedmiotem współpracy samorządu Gminy Doruchów z podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego jest:

1) realizacja zadań gminy określonych w ustawach,

2) podwyższanie efektywności działań kierowanych do mieszkańców gminy,

3) tworzenie systemowych rozwiązań ważnych problemów społecznych,

4) określanie potrzeb społecznych i sposobu ich zaspakajania,

5) konsultowanie aktów prawa lokalnego.


Rozdział 3


Formy współpracy


Gmina Doruchów realizuje zadania publiczne we współpracy z podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w szczególności w następujących formach:


1) zlecania podmiotom prowadzącym działalność pożytku publicznego realizacji zadań p publicznych na zasadach określonych w obowiązujących aktach prawnych,

2) współdziałanie w pozyskiwaniu środków finansowych z innych źródeł, w s szczególności z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej,

3) udziału w miarę możliwości podmiotów prowadzących działalność pożytku p publicznego w działaniach programowych samorządu,

4) użyczania, wynajmowania lub udostępniania pomieszczeń, będących własnością

gminy na działalność organizacji pozarządowych realizujących zadania publiczne,

5) utworzenie w Biuletynie Informacji Publicznej działu pod nazwą „ ORGANIZACJE P POZARZĄDOWE”, w którym umieszczane będą wszelkie informacje dotyczące współpracy gminy z podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego oraz ich promocja.



Rozdział 4


Zlecanie realizacji zadań publicznych


1. Zlecanie realizacji zadań publicznych odbywa się zgodnie z przepisami ustawy z dnia 2 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (j.t. Dz. U. N Nr 96, poz. 873 z późn. zm.) z uwzględnieniem uchwały Rady Gminy w sprawie r trybu postępowania o udzielenie dotacji z budżetu Gminy Doruchów podmiotom nie zaliczonym do sektora finansów publicznych, sposobu jej rozliczania oraz kontroli wykonywania zleconego zadania.

2. Podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego mogą w 2005 r. otrzymać dotacje z budżetu gminy na cele publiczne związane z realizacją zadań wykonywanych przez gminę, w tym w szczególności na zadania związane z:

a) pomocą społeczną,

b) edukacyjna opieką wychowawczą,

c) kulturą fizyczną i sportem,

d) współpracy partnerskiej,

e) kultura i ochroną dziedzictwa narodowego.

3. Wójt Gminy Doruchów na podstawie własnego rozeznania potrzeb lokalnych lub na wniosek podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego może w ciągu roku określić kolejne zadania i ogłosić otwarte konkursy na ich realizację przez podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego. Powyższe działania realizowane są w ramach przeznaczonych na ten cel środków budżetowych.

4. Dotacje nie mogą być udzielone na:

1) dotowanie przedsięwzięć, które są dofinansowywane z budżetu gminy lub jego funduszy celowych na podstawie przepisów szczególnych,

2) pokrycie deficytu zrealizowanych wcześniej przedsięwzięć oraz refundację kosztów,

3) budowę, zakup budynków lub lokali, zakup gruntów,

4) działalność gospodarczą podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego,

5) udzielanie pomocy finansowej osobom fizycznym lub prawnym,

6) działalność polityczna i religijną.

5. Ogłaszając otwarty konkurs ofert w celu zlecenia realizacji zadań publicznych podmiotom prowadzącym działalność pożytku publicznego Wójt opublikuje informację o nim w:

1) prasie lokalnej (Informacje Samorządowe),

2) Biuletynie Informacji Publicznej,

3) umieści ją na tablicach ogłoszeniowych w Urzędzie Gminy, w gablotach informacyjnych oraz- za pośrednictwem sołtysów- w sołectwach.
6. W ciągu 7 dni od upłynięcia terminu składania wniosków, lista podmiotów ubiegających się o dotacje, rodzaj zadań oraz wielkość wnioskowanych dotacji zostanie umieszczona na tablicach ogłoszeniowych w Urzędzie Gminy oraz zostanie podana do publicznej informacji w Biuletynie Informacji Publicznej.
7. Decyzje o wyborze podmiotów, które uzyskują dotację oraz o wysokości dotacji podejmuje Wójt, który w tym celu może zasięgnąć opinii Komisji Oceniającej.
8. Skład Komisji Oceniającej oraz regulamin jej pracy Wójt określa każdorazowo zarządzeniem. Członkami Komisji Oceniającej nie mogą być osoby związane z podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego uczestniczącymi w otwartym konkursie.
9. Realizując zlecane przez gminę zadania publiczne podmioty prowadzące działalność
pożytku publicznego są zobowiązane do:

1) pisemnego informowania z 14 dniowym wyprzedzeniem odpowiednich komórek organizacyjnych Urzędu Gminy wyznaczonych do kontroli merytorycznej i finansowej o organizacji imprez odbywających się w ramach zadania,

2) informowania w wydawanych w ramach zadania publikacjach i materiałach informacyjnych na temat podmiotu prowadzącego działalność pożytku publicznego,poprzez media, jak również - stosownie do charakteru zadania - poprzez widoczną w miejscu jego realizacji tablicę lub poprzez ustną informację kierowaną do odbiorców zadania o fakcie dofinansowania realizacji z budżetu Gminy Doruchów.

10. Jednostki kontrolujące realizacje zadań publicznych przez podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego wykonują swoje zadania w szczególności poprzez:

1) wizytowanie organizacji i ocenę sposobu realizacji zleconych zadań,

2) egzekwowanie przestrzegania postanowień zawartych w obowiązujących aktach prawnych, umowach i Programie Współpracy Gminy Doruchów z organizacjami pozarządowymi oraz innymi uprawnionymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego, i sprawozdań,

3) egzekwowanie od podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego wyjaśnień, zwrotu środków niewykorzystanych lub wykorzystanych niezgodnie z umową.


Rozdział 5

Współpraca w pozyskiwaniu środków z innych źródeł

1. Samorząd Gminy Doruchów będzie pomagał podmiotom prowadzącym działalność pożytku publicznego w pozyskiwaniu środków z innych niż budżet gminy źródeł finansowania. Dzięki tej formie współpracy, mogą trafiać do gminy środki na realizację programów istotnych z punktu widzenia mieszkańców gminy.Dotyczyć to będzie w szczególności pozyskiwania środków pomocowych Unii Europejskiej.

2. Pomoc gminy obejmować będzie w miarę możliwości:

1) informowanie o potencjalnych źródłach finansowania i zasadach udzielania dotacji,

2) opiniowanie wniosków o dotacje ze źródeł zewnętrznych,

3) promowanie ciekawych programów mogących uzyskać środki ze źródeł zewnętrznych.


Rozdział 6

Udział organizacji obywatelskich w działaniach programowych samorządu


1. Wójt może powoływać w drodze zarządzenia zespoły doradcze, opiniujące lub inicjatywne (wspólne zespoły) z udziałem przedstawicieli podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego.

2. Celem działalności wspólnych zespołów może być w szczególności:

1) diagnozowanie problemów i potrzeb społecznych,

2) tworzenie i konsultowanie programów o charakterze
strategicznym,

3) opiniowanie aktów prawa lokalnego,

4) wzajemne informowanie się o planowanych kierunkach działalności,

5) opiniowanie wniosków o udzielenie pomocy finansowej lub rzeczowej osobom fizycznym,

6) opiniowanie wniosków o dotacje na realizację zadań publicznych.

3. Podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego mają prawo inicjowania powoływania wspólnych zespołów. Inicjatywę taką zgłasza się do Wójta proponując  cel dla jakiego dany zespół ma zostać powołany wraz z uzasadnieniem potrzeby jego powołania.


                          Przewodnicząca Rady Gminy
                                     Joanna Blewąska