Zarządzenie Nr 10/2005

Wójta Gminy Doruchów

z dnia 18 kwietnia 2005 roku


w sprawie zasad organizacji szkół podstawowych i gimnazjum .


Na podstawie art.34 a ust.2 pkt 3 ustawy z dnia 07 września 1991 roku o systemie oświaty (Dz.U.Nr 67,poz.329 z późn.zm.)


z a r z ą d z a m


§ 1


Ustala się standardy organizacyjne szkół podstawowych i gimnazjum gminy Doruchów w brzmieniu stanowiącym załącznik nr 1 do zarządzenia.


§ 2


Wykonanie zarządzenia powierza się dyrektorowi Zespołu Oświatowo -Administracyjnego.


§ 3


Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 18 kwietnia 2005 roku.




Uzasadnienie


Na posiedzeniu Komisji Oświaty ,kultury,zdrowia, sportu i spraw socjalnych w składzie

poszerzonym o Przewodniczącego i Wice Przewodniczącego Rady Gminy , oraz Przewodniczących pozostałych komisji skierowano do Wójta wniosek o wydanie zarządzenia w zakresie racjonalizacji zatrudnienia i uaktualnienia standardów organizacyjnych szkół podstawowych i gimnazjum.




Załącznik nr 1

do Zarządzenia Wójta Gminy

Nr 10/2005


Standardy


organizacyjne szkół podstawowych i gimnazjum gminy Doruchów .



1. Przyjmuje się ,że liczba uczniów w oddziale (klasie) winna wynosić nie mniej jak 26.


2. Nie tworzy się nowego oddziału tej samej klasy , jeżeli liczba uczniów w każdym z tych oddziałów byłaby niższa niż 22.


3. W szkołach o klasach łączonych tworzy się 5 oddziałów

      • jeden oddział „0 „

      • po 2 oddziały w klasach 1- 3 i 4- 6 w zależności od ilości uczniów.



4. Klasy ( oddziały) o liczbie uczniów mniejszej niż 13 winny być łączone w grupy międzyklasowe na następujących zasadach :


    • sztuka

    • technika

    • religia

    • wychowanie fizyczne

przy założeniu , że liczba uczniów w grupie międzyklasowej nie powinna być wyższa niż 28.


5. Podziału na grupy na zajęciach z języka obcego , oraz informatyki i wychowania fizycznego należy dokonywać zgodnie z kryteriami zawartymi w Rozporządzeniu MENiS z dnia 12 lutego 2002 r. (Dz.U. Nr 15,poz.142 z późn.zm.).


6. Ustala się,że zajęcia edukacyjne takie jak :


      • zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze,

      • gimnastyka korekcyjno – kompensacyjna dla Kl.I -III

      • zajęcia z języka obcego w Kl. I – III


winny być organizowane w wymiarze ustalonym przez dyrektora szkoły w ramach godzin ujętych w planie nauczania tzw. Godzin „ do dyspozycji dyrektora szkoły”.


7. Ustala się następujące normy zatrudniania nauczycieli – bibliotekarzy szkolnych :


a) w szkołach podstawowych i gimnazjum liczących do 175 uczniów 1 godz. tygodniowo

na każdych 13 uczniów,

b) w szkołach i gimnazjum liczących od 175 do 300 uczniów – 1 etat , przy czym norma ta

wzrasta o 1 etatu na każdych następnych 250 uczniów.






- 2 -


8. Ustala się ,że grupa wychowawcza w świetlicy szkolnej winna liczyć 20-30 uczniów.

Liczba godzin „zajęć świetlicowych „ (opieka nad uczniami dowożonymi ) w szkołach będzie

ustalana indywidualnie dla każdej placówki w zależności od potrzeb.


9. Ustala się następujące normy zatrudnienia w szkołach pracowników administracji i obsługi :


a) zakłada się następujący wskaźnik :

1 oddział = 0,375 etatu pracownika administracyjnego I obsługi

b) do wyliczonej liczby etatów pracowników administracji i obsługi nie wlicza się :

      • palaczy c.o. ( pracowników sezonowych )

      • pracowników kuchni – stołówki szkolnej

Uwzględniając założenia p.pkt. A i b ustala się końcowy sposób obliczania normy zatrudnienia w danej szkole ( liczbę etatów pracowników administracyjnych i obsługi ) tj. :


(liczba oddziałów x 0,375 etatu ) - 1 etatu = liczba etatów pracowników administracyjnych

i obsługi szkoły.


10. Czas pracy nauczyciela winien kształtować się w wymiarze etatu z możliwością ewentualnego przekroczenia do 3 godzin ponadwymiarowych w tygodniu . Zapis ten dotyczy także osób którym powierzono stanowiska kierownicze.


11. Dalsze przekraczanie powyższych norm może nastąpić w przypadkach szczególnych oraz sytuacjach uzasadnionych siatką godzin.


12. Brak specjalisty określonej dziedziny wśród ofert złożonych u dyrektora winien być potwierdzony przez Powiatowy Urząd Pracy o braku takiej osoby w zasobach tej instytucji.


13. Aktualizacja arkuszy organizacyjnych winna nastąpić także w ciągu roku w przypadku możliwości pozyskania nauczyciela o określonych kwalifikacjach i dysponowania wolnymi godzinami ponadwymiarowymi.


14. Tracą moc standardy wprowadzone uchwałą Zarządu Gminy Doruchów.