R E G U L A M I N

Rady Rodziców przy Szkole Podstawowej w Doruchowie



Podstawa prawna :

  • ustaw z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty /Dz.U..Nr 95,poz.425/

  • zarządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999r. W sprawie ramowego statutu publicznej sześcioletniej szkoły podstawowej

  • zarządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 lutego 1999r w sprawie kryteriów ocieniania, klasyfikowania i promowania uczniów

  • rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 grudnia 1996r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego wykazu stanowisk i kwalifikacji niezbędnych do ich zajmowania oraz rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 lutego 1997 r. w sprawie zasad dokonywania oceny nauczyciela.


§ 1


Rodzice współpracują ze szkołą za pośrednictwem rady rodziców i rad klasowych.


§ 2


Rada rodziców jest reprezentacją rodziców i opiekunów współdziałającą

z dyrektorem szkoły, radą pedagogiczną, samorządem uczniowskim i organami nadzorującymi szkołę.


Celem współpracy jest :

  1. Jednolite oddziaływanie na dzieci i młodzież przez rodzinę i szkołę w procesie nauczania, wychowania i opieki.

  2. Doskonalenie organizacji kształcenia, wychowania i opieki w szkole, rodzinie i środowisku.

  3. Zaznajamianie rodziców z programem kształcenia, wychowania i opieki, organizacją nauczania oraz zadaniami wynikającymi z nich dla szkoły i rodziców.

  4. Upowszechnianie wśród rodziców wiedzy o wychowaniu i funkcji opiekuńczo-wychowawczych rodziny.

  5. Aktywizowanie rodziców do czynnego udziału w realizacji programu nauczania, wychowania i opieki oraz udzielanie pomocy szkole w tym zakresie.

  6. Tworzenie właściwego klimatu i warunków materialnych dla funkcjonowania placówki.

§ 3


Do zadań rady rodziców szkoły należy w szczególności :


  1. Współudział w bieżącym i perspektywicznym programowaniu pracy szkoły.

  2. Pomoc w doskonaleniu organizacji i warunków pracy szkoły.

  3. Współudział w realizacji programów nauczania i wychowania oraz zadań opiekuńczych szkoły.

  4. Współpraca ze środowiskiem lokalnym i zakładami pracy.

  5. Udzielanie pomocy samorządowi uczniowskiemu i organizacjom społecznym działającym w szkole.

  6. Organizowanie działalności mającej na celu podnoszenie kultury pedagogicznej w rodzinie, szkole i środowisku lokalnym.

  7. Współudział w organizacji różnych form pozalekcyjnej działalności młodzieży.

  8. Występowanie do rady szkoły i dyrektora z wnioskiem i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły.

  9. Pozyskiwanie środków finansowych dla szkoły- zwłaszcza na działalność opiekuńczo-wychowawczą.

  10. Współpraca z radami klasowymi.

  11. Występowanie do dyrektora o przeprowadzenie egzaminów poprawkowych.

  12. Udział przedstawiciela rodziców w komisji na stanowisko dyrektora szkoły.

  13. Wyrażanie opinii podczas oceny nauczyciela stażysty i nauczyciela kontraktowego poprzedzającej awansowanie go na wyższy stopień zawodowy.

  14. Udział przedstawiciela rodziców przy rozpatrywaniu odwołania nauczyciela od ustalonej oceny.


§ 4


1.Radę rodziców tworzą przedstawiciele poszczególnych klas wybrani z ogółu rodziców w liczbie 3 osób z klasy.

2. Na wniosek rady rodziców w jej skład z głosem doradczym mogą wchodzić przedstawiciele zakładów pracy oraz innych instytucji i organizacji współdziałających w szkole.

3. Zebrania rady rodziców odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz w roku i są protokołowane.

4. W posiedzeniu rady rodziców bierze udział dyrektor szkoły lub upoważniony przez niego nauczyciel.



§ 5


  1. Rada rodziców wybiera spośród swoich członków prezydium, w tym przewodniczącego, sekretarza i skarbnika.

  2. Rada rodziców może powołać na stałe lub doraźnie komisje.



§ 6


1.Prezydium rady rodziców kieruje całokształtem prac w okresie

między jego posiedzeniami;

a/ koryguje pracę trójek klasowych

b/ uczestniczy przez swojego przedstawiciela w pracach komisji

odwoławczej

c/ podejmuje decyzje dotyczące działalności finansowo-gospodarczej

d/ informuje radę rodziców o swojej działalności na każdym

posiedzeniu.

2. Posiedzenie prezydium rady rodziców zwołuje przewodniczący

z własnej inicjatywy, na żądanie 1/3 trójek klasowych, komisji rewizyjnej,

jak również na żądanie dyrektora szkoły.

3. Posiedzenia prezydium odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej niż

raz na pół roku.


§ 7


  1. Uchwały rady rodziców odbywają się zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym, przy obecności przynajmniej połowy + 1 uprawnionych do głosowania.

  2. Jeżeli uchwała albo inna decyzja rady rodziców jest sprzeczna z prawem lub interesami szkoły, dyrektor placówki zawiesza jej wykonanie i w terminie dwóch tygodni od daty jej zawieszenia uzgadnia z radą rodziców sposób rozstrzygnięcia sprawy. W wypadku nie uzgodnienia stanowisk dyrektor placówki przekazuje sprawę do rozstrzygnięcia organowi prowadzącemu szkołę.



§ 8



  1. Kadencja rady rodziców trwa 3 lata.

  2. Członek rady rodziców, który nie wywiązuje się z przyjętych przez siebie obowiązków, może być przed upływem kadencji odwołany przez ogólne zebranie lub radę rodziców do której został wybrany.

  3. Na miejsce ustępującego lub odwołanego członka rady rodziców gremia określone w ust. 2 wybierają nowego członka.

  4. Ustępująca rada rodziców działa do chwili wyboru i ukonstytuowania się nowej rady rodziców, co powinno nastąpić w okresie jednego miesiąca po wyborze trójek klasowych.



§ 9


Fundusze rady rodziców pochodzą :


  • ze składek rodziców

  • z dotacji i darowizn

  • z dochodów osiągniętych z działalności rady



§ 10


  1. Rada rodziców określa wysokość rocznej składki na rzecz rady rodziców.

  2. Rodzice mogą indywidualnie zadeklarować wyższą składkę od określonej przez radę.

  3. W uzasadnionych przypadkach rada rodziców może niektórym rodzicom obniżyć wysokość składki.



§ 11


O przeznaczeniu funduszy decyduje rada rodziców.

§ 12




  1. Trójka klasowa / 3 osobowa / wybierana jest przez ogólne zebranie rodziców danej klasy.

  2. Do zadań trójki klasowej stosuje się odpowiedni przepis § 3 pkt 1-9 regulaminu.

  3. W posiedzeniu trójek klasowych bierze udział wychowawca klasy.


§ 13



Kontrolę i nadzór nad działalnością rady rodziców sprawuje zebranie rodziców.



§ 14



  1. Do zadań zebrania rady rodziców należy w szczególności :

-zatwierdzenie regulaminu działalności rady rodziców i zmiany tego regulaminu

-wybór komisji rewizyjnej

-zatwierdzenie sprawozdania z działalności rady rodziców

-zatwierdzenie sprawozdania z działalności komisji rewizyjnej

  1. Zebranie rodziców może odwołać przewodniczącego i członka rady.




§ 15


  1. Do zadań komisji rewizyjnej należy w szczególności :

a/ dokonanie raz w roku kontroli działalności finansowo-gospodarczej

b/ informowanie zebrania przedstawicieli rodziców o wyniku przeprowadzonej kontroli.








POSTANOWIENIA KOŃCOWE :


  1. Zmiany w regulaminie mogą nastąpić w trybie przewidzianym dla jego

ustalenia i zatwierdzenia.


  1. Rada rodziców używa pieczęci podłużnej „ Rada Rodziców przy Szkole

Podstawowej w Doruchowie”


  1. Regulamin rodziców obowiązuje z dniem jego zatwierdzenia.