
Regulamin Rady Rodziców
R E G U L A M I N
Rady Rodziców przy Szkole Podstawowej w Doruchowie
Podstawa prawna :
-
ustaw z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty /Dz.U..Nr 95,poz.425/
-
zarządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999r. W sprawie ramowego statutu publicznej sześcioletniej szkoły podstawowej
-
zarządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 lutego 1999r w sprawie kryteriów ocieniania, klasyfikowania i promowania uczniów
-
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 grudnia 1996r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego wykazu stanowisk i kwalifikacji niezbędnych do ich zajmowania oraz rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 lutego 1997 r. w sprawie zasad dokonywania oceny nauczyciela.
§ 1
Rodzice współpracują ze szkołą za pośrednictwem rady rodziców i rad klasowych.
§ 2
Rada rodziców jest reprezentacją rodziców i opiekunów współdziałającą
z dyrektorem szkoły, radą pedagogiczną, samorządem uczniowskim i organami nadzorującymi szkołę.
Celem współpracy jest :
-
Jednolite oddziaływanie na dzieci i młodzież przez rodzinę i szkołę w procesie nauczania, wychowania i opieki.
-
Doskonalenie organizacji kształcenia, wychowania i opieki w szkole, rodzinie i środowisku.
-
Zaznajamianie rodziców z programem kształcenia, wychowania i opieki, organizacją nauczania oraz zadaniami wynikającymi z nich dla szkoły i rodziców.
-
Upowszechnianie wśród rodziców wiedzy o wychowaniu i funkcji opiekuńczo-wychowawczych rodziny.
-
Aktywizowanie rodziców do czynnego udziału w realizacji programu nauczania, wychowania i opieki oraz udzielanie pomocy szkole w tym zakresie.
-
Tworzenie właściwego klimatu i warunków materialnych dla funkcjonowania placówki.
§ 3
Do zadań rady rodziców szkoły należy w szczególności :
-
Współudział w bieżącym i perspektywicznym programowaniu pracy szkoły.
-
Pomoc w doskonaleniu organizacji i warunków pracy szkoły.
-
Współudział w realizacji programów nauczania i wychowania oraz zadań opiekuńczych szkoły.
-
Współpraca ze środowiskiem lokalnym i zakładami pracy.
-
Udzielanie pomocy samorządowi uczniowskiemu i organizacjom społecznym działającym w szkole.
-
Organizowanie działalności mającej na celu podnoszenie kultury pedagogicznej w rodzinie, szkole i środowisku lokalnym.
-
Współudział w organizacji różnych form pozalekcyjnej działalności młodzieży.
-
Występowanie do rady szkoły i dyrektora z wnioskiem i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły.
-
Pozyskiwanie środków finansowych dla szkoły- zwłaszcza na działalność opiekuńczo-wychowawczą.
-
Współpraca z radami klasowymi.
-
Występowanie do dyrektora o przeprowadzenie egzaminów poprawkowych.
-
Udział przedstawiciela rodziców w komisji na stanowisko dyrektora szkoły.
-
Wyrażanie opinii podczas oceny nauczyciela stażysty i nauczyciela kontraktowego poprzedzającej awansowanie go na wyższy stopień zawodowy.
-
Udział przedstawiciela rodziców przy rozpatrywaniu odwołania nauczyciela od ustalonej oceny.
§ 4
1.Radę rodziców tworzą przedstawiciele poszczególnych klas wybrani z ogółu rodziców w liczbie 3 osób z klasy.
2. Na wniosek rady rodziców w jej skład z głosem doradczym mogą wchodzić przedstawiciele zakładów pracy oraz innych instytucji i organizacji współdziałających w szkole.
3. Zebrania rady rodziców odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz w roku i są protokołowane.
4. W posiedzeniu rady rodziców bierze udział dyrektor szkoły lub upoważniony przez niego nauczyciel.
§ 5
-
Rada rodziców wybiera spośród swoich członków prezydium, w tym przewodniczącego, sekretarza i skarbnika.
-
Rada rodziców może powołać na stałe lub doraźnie komisje.
§ 6
1.Prezydium rady rodziców kieruje całokształtem prac w okresie
między jego posiedzeniami;
a/ koryguje pracę trójek klasowych
b/ uczestniczy przez swojego przedstawiciela w pracach komisji
odwoławczej
c/ podejmuje decyzje dotyczące działalności finansowo-gospodarczej
d/ informuje radę rodziców o swojej działalności na każdym
posiedzeniu.
2. Posiedzenie prezydium rady rodziców zwołuje przewodniczący
z własnej inicjatywy, na żądanie 1/3 trójek klasowych, komisji rewizyjnej,
jak również na żądanie dyrektora szkoły.
3. Posiedzenia prezydium odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej niż
raz na pół roku.
§ 7
-
Uchwały rady rodziców odbywają się zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym, przy obecności przynajmniej połowy + 1 uprawnionych do głosowania.
-
Jeżeli uchwała albo inna decyzja rady rodziców jest sprzeczna z prawem lub interesami szkoły, dyrektor placówki zawiesza jej wykonanie i w terminie dwóch tygodni od daty jej zawieszenia uzgadnia z radą rodziców sposób rozstrzygnięcia sprawy. W wypadku nie uzgodnienia stanowisk dyrektor placówki przekazuje sprawę do rozstrzygnięcia organowi prowadzącemu szkołę.
§ 8
-
Kadencja rady rodziców trwa 3 lata.
-
Członek rady rodziców, który nie wywiązuje się z przyjętych przez siebie obowiązków, może być przed upływem kadencji odwołany przez ogólne zebranie lub radę rodziców do której został wybrany.
-
Na miejsce ustępującego lub odwołanego członka rady rodziców gremia określone w ust. 2 wybierają nowego członka.
-
Ustępująca rada rodziców działa do chwili wyboru i ukonstytuowania się nowej rady rodziców, co powinno nastąpić w okresie jednego miesiąca po wyborze trójek klasowych.
§ 9
Fundusze rady rodziców pochodzą :
-
ze składek rodziców
-
z dotacji i darowizn
-
z dochodów osiągniętych z działalności rady
§ 10
-
Rada rodziców określa wysokość rocznej składki na rzecz rady rodziców.
-
Rodzice mogą indywidualnie zadeklarować wyższą składkę od określonej przez radę.
-
W uzasadnionych przypadkach rada rodziców może niektórym rodzicom obniżyć wysokość składki.
§ 11
O przeznaczeniu funduszy decyduje rada rodziców.
§ 12
-
Trójka klasowa / 3 osobowa / wybierana jest przez ogólne zebranie rodziców danej klasy.
-
Do zadań trójki klasowej stosuje się odpowiedni przepis § 3 pkt 1-9 regulaminu.
-
W posiedzeniu trójek klasowych bierze udział wychowawca klasy.
§ 13
Kontrolę i nadzór nad działalnością rady rodziców sprawuje zebranie rodziców.
§ 14
-
Do zadań zebrania rady rodziców należy w szczególności :
-zatwierdzenie regulaminu działalności rady rodziców i zmiany tego regulaminu
-wybór komisji rewizyjnej
-zatwierdzenie sprawozdania z działalności rady rodziców
-zatwierdzenie sprawozdania z działalności komisji rewizyjnej
-
Zebranie rodziców może odwołać przewodniczącego i członka rady.
§ 15
-
Do zadań komisji rewizyjnej należy w szczególności :
a/ dokonanie raz w roku kontroli działalności finansowo-gospodarczej
b/ informowanie zebrania przedstawicieli rodziców o wyniku przeprowadzonej kontroli.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE :
-
Zmiany w regulaminie mogą nastąpić w trybie przewidzianym dla jego
ustalenia i zatwierdzenia.
-
Rada rodziców używa pieczęci podłużnej „ Rada Rodziców przy Szkole
Podstawowej w Doruchowie”
-
Regulamin rodziców obowiązuje z dniem jego zatwierdzenia.
![]() |
![]() |
![]() |
Metadane
Źródło informacji: | Sławomir Guzenda |
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Sławomir Guzenda |
Data wprowadzenia: | 2006-03-03 15:05:40 |
Opublikował: | Sławomir Guzenda |
Data publikacji: | 2006-03-03 15:06:54 |
Ostatnia zmiana: | 2006-03-03 15:06:54 |
Ilość wyświetleń: | 2905 |