P R O T O K O Ł Nr XXXVI/2006

                   z sesji Rady Gminy Doruchów odbytej w dniu 27 kwietnia 2006 roku
                                               w sali sesyjnej Urzędu Gminy w Doruchowie.

------------------------------------------------------------------------------------------------------

Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska o godz. 10-tej otworzyła XXXVI sesję Rady Gminy w Doruchowie stwierdzając, że na stan 15 radnych Rady Gminy Doruchów w sesji bierze udział 13 radnych, co stanowi qworum , przy którym Rada może obradować i podejmować uchwały.


Następnie powitała radnych i zaproszonych gości. Szczególnie powitała obecnego na sesji nowego proboszcza parafii Ks. Ireneusza Powagę.

Powitała też uczestniczącego w sesji Wójta Gminy Józefa Wilkosza,Sekretarza Gminy Tomasza Bugaryna, Skarbnik Gminy Władysławę Lasotę ,sołtysów, dyrektorów szkół, kierowników zakładów pracy i instytucji, kierowników jednostek organizacyjnych.


Lista obecności radnych i zaproszonych gości stanowi zał. Nr 1 i 2 do niniejszego protokółu.

Następnie zaproponowała następujący porządek obrad:

  1. Otwarcie .

  2. Przedstawienie porządku obrad.

  3. Wybór sekretarza obrad.

  4. Przyjęcie protokółu z obrad XXXV sesji.

  5. Interpelacje i zapytania radnych.

  6. Informacja Wójta Gminy z działań w okresie m. sesyjnym.

  7. Sprawozdanie z działalności Gminnego Ośrodka Kultury za 2005 rok.

  8. Sprawozdanie z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej za 2005 rok.

  9. Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy na 2005 rok.

  10. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Regulaminu czystości i porządku

    na terenie gminy Doruchów.

  11. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XX/86/2004 z dnia 06-09-2004r.

    w sprawie przeznaczenia części umorzonej pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

  12. Podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu na budowę sali sportowej.

  13. Podjęcie uchwały w sprawie pomocy finansowej i rzeczowej dla Powiatu Ostrzeszowskiego.

  14. Podjęcie uchwały w sprawie zmian budżetu i w budżecie gminy na 2006 rok.

  15. Uchylenie uchwały Nr XXXI/127/2005 z dnia 03 listopada 2005 roku w sprawie ustanowienia herbu i flagi gminy Doruchów.

  16. Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Doruchów do Stowarzyszenia „ Ostrzeszowska Lokalna Grupa Działania”.

  17. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Statutu Związku Gmin Ziemi Ostrzeszowskiej.

  18. Podjęcie uchwały w sprawie ustanowienia herbu i flagi gminy Doruchów.

  19. Zapytania i wolne głosy.

  20. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.

  21. Zakończenie.


Do przedstawionego porządku obrad radni nie zgłosili wniosku o jego zmianę.

ad. 1, 2,


Jak wyżej.

ad 3


Wybór sekretarza obrad.



Na sekretarza obrad zaproponowano radnego Mieczysława Niełacnego.

W wyniku głosowania Rada jednogłośnie powołała na sekretarza obrad 36 sesji radnego Mieczysława Niełacnego.


ad 4


Przyjęcie protokółu z XXXV sesji.


Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska oznajmiła,że protokół Nr XXXV z poprzedniej sesji Rady Gminy Doruchów został wyłożony do wglądu przed posiedzeniem Rady. Protokół jest też do wglądu
w biurze Rady.

Rada nie wniosła żadnych uwag i wniosków do treści protokółu.

W wyniku głosowania protokół Nr XXXV/2006 został przyjęty przez Radę jednogłośnie.

ad 5


Interpelacje i zapytania radnych.

Radny Andrzej Kempa

 -  zwrócił się z wnioskiem o usunięcie dziur na drodze Tokarzew - Wygoda Tokarska.


Radny Lucjan Dyba

  • zapytał kiedy będzie prowadzona modernizacja linii energetycznych na terenie gminy.


Radny Stefan Trzciński

  • wnioskował o usytuowanie miejsca na parkingu w Doruchowie dla osób

    niepełnosprawnych,

  • prosił o informacje w temacie modernizacji boiska sportowego ,

  • wnioskował o remont drogi Grabów -Doruchów - Wieruszów

Radny Czesław Anioł

  • prosił o umieszczenie tablic informacyjnych na placach zabaw o zakazie wprowadzania psów na place zabaw.


Radny Jan Jaśkiewicz

prosił o informację w temacie realizacji wcześniej zgłoszonych wniosków tj

       -   jak wygląda sprawa zajętej ziemi na drogę w Starej Kuźnicy (sprawa sprzed 20 laty)

       -    ustawienia tablic z nazwą miejscowości,

  • określenia niosności mostu ,

  • ustawienia kosza na śmieci na przystanku PKS,

  • naprawy drogi do P. Smigielskiego k. P. Sobolewskiego koło mostu

  • zatrudnienia pracowników w ramach robót publicznych

  • oczyszczenie rowu w Starej Kuźnicy od drogi wojewódzkiej w kierunku Marszałek do lasu prawą stronę.

Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poinformowała, że odpowiedzi na interpelacje zostaną udzielone w pkt. 20 porządku sesji.


ad. 6

Informacja Wójta Gminy z działań w okresie m.sesyjnym.

Wójt Gminy Józef Wilkosz złożył informacje z działalności w okresie m. sesyjnym.

Powiedział m. innymi że :

  • prowadził rozmowy z delegacja wsi Godziętowy w temacie budowy drogi Tokarzew-Godziętowy-Przytocznica,

  • lustracja zagrożenia powodziowego na rz. Prośnie,

  • spotkanie z dr Walkiewiczem w temacie krwiodawstwa

  • udział w obchodach 50 lecia Koła Gospodyń Wiejskich w Godziętowach,

  • lustracja dróg wojewódzkich i powiatowych,

  • lustracja zagrożenia powodziowego i stanu drogi Mieleszówka – Brzeziny,

  • udział w posiedzeniu komisji rewizyjnej,

  • sprawy konserwacji i rozliczenia zbiorników na hydrofornii,

  • sprawa organizacji robót publicznych ,

  • udział w podsumowaniu konkursu „ człowiek roku 2005”,

  • udział w zgromadzeniu Związku Gmin Wiejskich,

  • sprawy wypłat diet dla członków LZS-u,

  • sprawa dowożenia dzieci niepełnosprawnych do Szkoły Specjalnej w Ostrzeszowie,

  • podpisanie umowy w firmą REB na modernizacje stadionu

  • spotkanie z Wojewoda Wielkopolskim

  • lustracja budowy nowej sali gimnastycznej,

  • lustracja dróg na terenie gminy

  • sprawdzenie przebiegu budowy wodociągu Stary Pan,

  • udział w posiedzeniach komisji rady gminy,

  • interwencja w temacie stanu i remontu drogi wojewódzkiej 450,

  • przekazanie placu budowy sieci gazowej,

  • udział w Walnym Zgromadzeniu Członków Spółdzielni Lokatorsko-Własnościowej w Doruchowie.


Przedstawił również informację z realizacji uchwał podjętych na XXXV sesji oraz złożył informację z odbytych zebrań wiejskich. Informacje stanowią zał. Nr 3 i 4 do protokółu.

Rada nie wniosła żadnych uwag do przedstawionych informacji.


W wyniku głosowania przeprowadzonego przez Przewodnicząca Rady Gminy Joannę Blewąska informacje złożone przez Wójta Gminy przyjęto jednogłośnie.


W punkcie tym głos zabrała przedstawicielka Firmy Remondis z Kalisza P. Anna Sztolc, która poinformowała krótko o zakresie działania firmy.

Następnie poprosiła o zadanie pytań nurtujących mieszkańców w zakresie zbiórki śmieci przez firmę którą reprezentuje.

W dyskusji głos zabrali :

Sołtys wsi Doruchów I Adam Wypchło

  • powiedział, ze firma Remondis z Poznania dała harmonogram w którym jest określona data odbioru śmieci, jednak tego się nie realizuje. Dlatego też powiedział, że o ile firma ta nie zmieni swojego postępowania to rozwiążę umowę.

  • zapytał dlaczego kierowca odbierający śmieci nie przyjmuje opłat .


Radny Henryk Rachwał


  • w swojej wypowiedzi stwierdził, że firma Remondis nie dba o porządek a tylko zaśmieca teren gminy. Kubły i pojemniki na śmieci są pełne i mieszkańcy stawiają worki ze śmieciami koło kubłów. Uważam, jak powiedział firmie tej nie zależy na pracy, a tylko na wyłudzaniu pieniędzy. O ile dalej tak będzie to będą rozwiązywane umowy.


Radny Lucjan Dyba


  • powiedział, że od stycznia br. nie były w ogóle odbierane śmieci.


Radny Stefan Trzciński


  • powiedział, że szanujemy firmę ale też oczekujemy szacunku od tej firmy i wywiązywania się ze swoich obowiązków.

Radny Tadeusz Tuz


  • powiedział , że do firmy tej jest bardzo dużo uwag i należy z tą firmą rozwiązać umowę.Jest to firma niesolidna i nie działa prawidłowo na terenie gminy.

    Do podjętych spraw ustosunkowała się P. Anna Sztolc, która powiedziała, że zgadza się
    z tymi uwagami ale wszystkie uwagi dotyczące nieregularnego odbioru śmieci należy kierować na pismie do Firmy w Poznaniu mającej właśnie tam swoją centralną siedzibę.

ad.7

Sprawozdanie z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.


Przed przystąpieniem do omawiania zasadniczych tematów sesji Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zaproponowała powołanie komisji uchwał i wniosków w składzie

Radny Andrzej Kempa, Skarbnik Gminy Władysława Lasota oraz Sekretarz Gminy Tomasz Bugaryn. Zaproponowany skład komisji uchwała i wniosków Rada przyjęła jednogłośnie.


Następnie glos zabrała Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej Maria Cieśla, która złożyła sprawozdanie z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej za 2005 rok.

Sprawozdanie stanowi zał. Nr 5 do protokółu.

W dyskusji głos zabrali :

Radny Anioł Czesław
wskazał na pozytywne działania Ośrodka Pomocy w zakresie dożywiania dzieci w szkołach. Niepokojące jest natomiast to, że aż 22% mieszkańców gminy korzysta  z opieki społecznej. Zapytał, kto ma na pracować?. Pomoc jak powiedział powinna polegać na podaniu wędki a nie ryby.


Radny Stefan Trzciński

-  stwierdził, że wszystkie osoby korzystające z opieki powinny w jakiś sposób tą pomoc odpracować.

Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska
powiedziała, że nie można wszystkich wrzucać do jednego worka. Podzieliła się spostrzeżeniem odnośnie walki z bezrobociem stosowanym ostatnio przez Biuro Pracy, które kieruje bezrobotnych do pracy w Zakładach Drobiarskich w Kępnie za 3,- zł na godzinę i pracuje się znacznie więcej niż 8 godzin. Odmowa przyjęcia tej oferty jest równoznaczna z utratą statusu bezrobotnego. Jeżeli jest to walka z bezrobociem to, jak powiedziała ja na taką pomoc się nie zgadzam. Wnioskowała też, o to aby w Doruchowie uruchomiono punkt podpisów dla bezrobotnych.

Wobec braku dalszej dyskusji Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zarządziła głosowanie.

Sprawozdanie zostało przyjęte jednogłośnie tj. na 13 radnych obecnych na sali podczas głosowania, za jej przyjęciem głosowało 13 radnych głosów przeciwnych i wstrzymujących nie zgłoszono.

ad 8


Sprawozdanie z działalności Gminnego Ośrodka Kultury za 2005 rok.


Dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury Ryszard Mazur złożył sprawozdanie z działalności Gminnego Ośrodka Kultury za 2005 rok.

Sprawozdanie stanowi zał. Nr 6 do protokółu.

W dyskusji głos zabrali :

Radny Tadeusz Tuz

- ocenił pozytywnie działalność GOK- u .
wnioskował o rozpatrzenie możliwości gratyfikowania członkiń Zespołu Folklorystycznego , które to
   wiele   czasu poświęcają przygotowanie  różnych spektakli
i występów także na wyjazdy  poza terenem
   gminy.
-
wnioskował o uporządkowanie parku i rozpatrzenie możliwości wybudowania małej sceny na występy
   i przeniesienia organizacji imprez do parku z uwagi na to,że na stadionie trwa przebudowa.


Do podjętych spraw ustosunkował sie Dyrektor GOK-u Ryszard Mazur.

Wobec braku dalszej dyskusji Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zarządziła głosowanie.

Sprawozdanie zostało przyjęte jednogłośnie tj. na 13 radnych obecnych na sali podczas głosowania, za jej przyjęciem głosowało 13 radnych głosów przeciwnych i wstrzymujących nie zgłoszono.

ad 9

Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za 2005 rok.

Wójt Gminy Józef Wilkosz złożył sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za 2005 rok. Przedstawił także opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie realizacji budżetu gminy za 2005 rok. Sprawozdanie oraz opinia stanowią zał. Nr 7,8 do protokółu.


Kończąc swoja wypowiedź serdecznie podziękował wszystkim tym, którzy na rzecz tego budżetu w roku ubiegły zarówno przy jego uchwalaniu jak i realizacji pracowali. Podziękował Radzie, Radnym, sołtysom poszczególnych wsi, wszystkim dyrektorom, kierownikom jednostek gminnych, pracownikom Urzędu również pracownikom jednostek organizacyjnych, którzy również przyczynili się do realizacji zadań tego budżetu.

Powiedział, że nad realizacją budżetu gminy pracowali wszyscy ale ustawowo absolutorium takie udzielane jest Wójtowi Gminy w związku z czym zwrócił sie do Wysokiej Rady o udzielenie absolutorium za 2005 rok.


Następnie Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Stanisław Przybył przedstawił wniosek komisji w sprawie udzielenia absolutorium oraz odczytał opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie złożonego wniosku.

Wniosek komisji oraz opinia stanowią załącznik Nr 9 i 10 do protokółu.

W dyskusji głos zabrali :


Radny Henryk Rachwał

-
powiedział, że jako członek komisji rewizyjnej postawił na posiedzeniu komisji rewizyjnej rozpatrującej sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za 2005 rok 9 wniosków, które w opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej podlegały ocenie realizacji zadań przez Wójta Gminy za 2005 rok . Regionalna Izba Obrachunkowa stwierdziła jednak w swojej opinii, że komisja rewizyjna nie uzasadniła tych wniosków. Nie wiem tylko, jak powiedział, czym można takie wnioski jeszcze uzasadnić, nie wiem też dlaczego RIO nie zwróciło się o uzupełnienie wniosku komisji rewizyjnej , wydając mimo to pozytywną opinię. Dlatego też, jak powiedział nadal podtrzymuję zgłoszone wnioski i proszę o konkretne zajęcie się tymi sprawami.

Wobec braku dalszej dyskusji Komisja uchwał i wniosków przedstawiła projekt uchwały

w sprawie rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2005 rok oraz udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Doruchów.

Następnie Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zarządziła głosowanie.

Uchwała została podjęta większością głosów tj. na 13 obecnych radnych na sali podczas głosowania, 12 radnych głosowało za przyjęciem sprawozdania , 1 radny był przeciwny natomiast głosów wstrzymujących nie zgłoszono.

Uchwała Nr XXXVI/147/2006 w sprawie rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2005 rok oraz udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Doruchów z dnia 27-04-2006r stanowi zał. Nr 11 do protokółu.


ad. 10

Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Regulaminu czystości i porządku na terenie gminy Doruchów.

Komisja uchwał i wniosków przedstawiła projekt uchwały w sprawie uchwalenia Regulaminu czystości i porządku na terenie gminy Doruchów.

Do przedstawionego projektu regulaminu Radny Andrzej Kermpa zgłosił wniosek

o zapisanie w § 8 pkt.4 „ zezwala sie na indywidualne wożenie odpadów komunalnych na gminne wysypisko odpadów „

Wobec czego Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała pod głosowanie powyższy wniosek .

W tym czasie na sali obecnych było 12 radnych. Radny Lucjan Dyba opuścił salę.

\Wniosek został przyjęty większością głosów tj. na 12 obecnych radnych na sali podczas głosowania, 10 głosowało za przyjęciem wniosku, 1 radny był przeciwny i 1 radny wstrzymał sie od głosu.

Następnie Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zarządziła głosowanie.

Uchwała została podjęta większością głosów tj. na 12 obecnych radnych na sali podczas głosowania, 10 radnych głosowało za przyjęciem sprawozdania , 1 radny był przeciwny , 1 radny wstrzymał się od głosu.

Uchwała Nr XXXVI/148 /2006 z dnia 27-04-2006r. w sprawie uchwalenia Regulaminu czystości i porządku na terenie gmin y Doruchów stanowi zał. Nr 12 do protokółu.


ad 11

Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XX/86/2004 z dnia 06-09-2004r. w sprawie przeznaczenia części umorzonej pożyczki.


Komisja uchwał i wniosków - skarbnik Gminy Władysława Lasota przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XX/86/2004 z dnia 06-09-2004r w sprawie przeznaczenia części umorzonej pożyczki.

Do projektu uchwały uwag i wniosków nie wniesiono.

Wobec czego Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zarządziła głosowanie projektu uchwały.

Uchwała została przyjęta przez Radę jednogłośnie tj. na 13 radnych obecnych na sali podczas głosowania , za jej przyjęciem głosowało 13 radnych głosów przeciwnych i wstrzymujących nie zgłoszono.


Uchwała Nr XXXVI/ 149 / 2006 Rady Gminy Doruchów z dnia 27-04-2006r w sprawie zmiany uchwały Nr XX/86/2004 z dnia 06-09-2004r w sprawie przeznaczenia części umorzonej pożyczki stanowi załącznik Nr 13 do protokółu.


ad 12

Podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu na budowę sali sportowej.

Komisja uchwał i wniosków przedstawiła projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu na budowę sali sportowej.

Do przedstawionego projektu uchwały uwag i wniosków nie wniesiono.

Wobec czego Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zarządziła głosowanie projektu uchwały.

Uchwała została przyjęta przez Radę jednogłośnie tj. na 13 radnych obecnych na sali podczas głosowania, za jej przyjęciem głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie zgłoszono.


Uchwała Nr XXXVI/150/ 2006 Rady Gminy Doruchów z dnia 27-04-2006r w sprawie zaciągnięcia kredytu na budowę sali stanowi zał. Nr 14 do protokółu.

ad.13


Podjęcie uchwały w sprawie pomocy finansowej i rzeczowej dla Powiatu Otrzeszowskiego.

Komisja uchwał i wniosków przedstawiła projekt uchwały w sprawie pomocy finansowej i rzeczowej dla Powiatu Ostrzeszowskiego

Do przedstawionego projektu uchwały uwag i wniosków nie wniesiono.

Wobec czego Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zarządziła głosowanie projektu uchwały.

Uchwała została przyjęta przez Radę jednogłośnie tj. na 13 radnych obecnych na sali podczas głosowania, za jej przyjęciem głosowało 13 radnych głosów przeciwnych i wstrzymujących nie zgłoszono.


Uchwała Nr XXXVI/151/2006 Rady Gminy Doruchów z dnia 27-04-2006 w sprawie pomocy finansowej dla Powiatu Ostrzeszowskiego stanowi zał. Nr 14 do protokółu.


ad.14


Podjęcie uchwały w sprawie zmian budżetu i w budżecie gminy na 2006 rok.

Komisja uchwał i wniosków - przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmian budżetu i w budżecie gminy na 2006 rok.

Do przedstawionego projektu uchwały uwag i wniosków nie wniesiono.

Wobec czego Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zarządziła głosowanie projektu uchwały.

Uchwała została przyjęta przez Radę jednogłośnie tj. na 13 radnych obecnych na sali podczas głosowania, za jej przyjęciem głosowało 13 radnych głosów przeciwnych i wstrzymujących nie zgłoszono.


Uchwała Nr XXXVI/152/2006 Rady Gminy Doruchów z dnia 27-04-2006 w sprawie zmiany budżetu i w budżecie gminy stanowi zał. Nr 15 do protokółu.

Ad 15

Uchylenie uchwały Nr XXXI/127/2005 z dnia03 listopada 2005 roku w sprawie ustanowienia herbu i flagi gminy Doruchów.

Komisja uchwał i wniosków przedstawiła projekt uchwały w sprawie uchylenia uchwały Nr XXXI/127/2005 z dnia 03 listopada 2005 roku w sprawie ustanowienia herbu i flagi gminy Doruchów.

Do projektu uchwały uwag i wniosków nie wniesiono.

Wobec czego Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zarządziła głosowanie.

Uchwała została przyjęta przez Radę jednogłośnie tj. na 13 radnych obecnych na sali podczas głosowania, za jej przyjęciem głosowało 13 radnych głosów przeciwnych i wstrzymujących nie zgłoszono.

Uchwałą Nr XXXVI/153/2006 z dnia 27-04-2006 w sprawie uchylenia uchwały Nr XXXI/127/2006 z dnia 03 listopada 2005 roku w sprawie ustanowienia herbu i flagi gminy Doruchów stanowi zał. Nr 16 do protokółu.


ad. 16

Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Doruchów do Stowarzyszenia „Ostrzeszowska Lokalna Grupa Działania.


Komisja uchwał i wniosków przedstawiła projekt uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Doruchów do Stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania.

Do projektu uchwały uwag i wniosków nie wniesiono.

Wobec czego Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zarządziła głosowanie.

Uchwała została przyjęta przez Radę jednogłośnie tj. na 13 radnych obecnych na sali podczas głosowania, za jej przyjęciem głosowało 13 radnych głosów przeciwnych i wstrzymujących nie zgłoszono.


Uchwałą Nr XXXVI/154/2006 z dnia 27-04-2006 w sprawie przystąpienia Gminy Doruchów do Stowarzyszenia „Ostrzeszowska Lokalna Grupa Działania”.

Uchwała stanowi zał. Nr 17 do protokółu.


ad17

Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Statutu Związku Gmin Ziemi Ostrzeszowskiej.


Komisja uchwał i wniosków przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany Statutu Związku Gmin Ziemi Ostrzeszowskiej.

Do projektu uchwały uwag i wniosków nie wniesiono.

Wobec czego Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zarządziła głosowanie.

Uchwała została przyjęta przez Radę jednogłośnie tj. na 13 radnych obecnych na sali podczas głosowania, za jej przyjęciem głosowało 13 radnych głosów przeciwnych i wstrzymujących nie zgłoszono.


Uchwałą Nr XXXVI/155 /2006 z dnia 27-04-2006 w sprawie zmiany Statutu Związku Gmin Ziemi Ostrzeszowskiej. Uchwała stanowi zał. Nr 18 do protokółu.


ad 18

Podjęcie uchwały w sprawie ustanowienia herbu i flagi gminy Doruchów.


Komisja uchwał i wniosków przedstawiła projekt uchwały w sprawie ustanowienia herbu i flagi gminy Doruchów.


Do projektu uchwały uwag i wniosków nie wniesiono.


Wobec czego Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zarządziła głosowanie.

Uchwała została przyjęta przez Radę jednogłośnie tj. na 13 radnych obecnych na sali podczas głosowania, za jej przyjęciem głosowało 13 radnych głosów przeciwnych i wstrzymujących nie zgłoszono.


Uchwałą Nr XXXVI/156/2006 z dnia 27-04-2006 w sprawie ustanowienia herbu i flagi gminy Doruchów stanowi zał. Nr 19 do protokółu.


ad 19


Zapytania i wolne głosy.


Radny Sieczka Jan

zapytał są podejmowane działania w kierunku budowy drogi Godziętowy.

Radny Dyba Lucjan

wnioskował o odnowienie elewacji budynku Ośrodka Zdrowia,
ponowił wniosek w sprawie usytuowania przejścia dla pieszych na drodze wojewódzkiej przejście
   na ulicę Łąkową.

Radny Henryk Rachwał

zapytał dlaczego nie są proszeni przedstawiciele Rady Gminy na przetargi. Prosił aby Wójt informował
   Radę o dacie przeprowadzenia przetargu.

Sołtys wsi Doruchów I Adam Wypchło

zapytał czy Urząd Gminy będzie zatrudniał pracowników w ramach robót publicznych i od kiedy.
   Zapytał też, czy będzie się coś działo z naszym targowiskiem, gdyż przyjdzie znów jesień i zima i nie
   będzie można tam wjechać.


ad 20


Odpowiedzi na interpelacje i zapytania


Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Jan Smug

pogratulował Wójtowi Gminy udzielonego absolutorium przez Radę oraz udzielił odpowiedział w sprawie :

- drogi Godziętowy informując, że droga Przytocznica-Godziętowy jest ujęta w planie do realizacji. Na bieżący rok została zabezpieczona w budżecie powiatu na to zadanie kwota 50,- tys. zł oraz wystąpiono z wnioskiem o środki unijne.

-  Ośrodka Zdrowia w Doruchowie będzie prowadzony remont poprzez ocieplenie budynku i wymianę drzwi .

Wójt Gminy Józef Wilkosz udzielił odpowiedzi w sprawie :

  • placu targowego – na poprawę stanu targowiska potrzebne są większe środki dlatego też temat ten musi być szeroko przeanalizowany.

  • w spr. udziału członków rady w przetargach – nie ma tu żadnych przeszkód i o terminie odbywania przetargu będziemy informować Radę.

  • w spr. naprwy drogi Wygoda Tokarska – usunięcie wyrw zlecimy Przedsiębiorstwu Robót Drogowo-Mostowych w Ostrzeszowie,

  • w spr. modernizacji linii energetycznych – wniosek skierujemy do Zakładu Eneretycznego,

  • w spr. oznakowania placów zabaw o zakazie wprowadzania psów – takie oznakowanie zostanie ustawione.

  • w spr. pracowników robót publicznych – od 4 kwietnia będzie zatrudnionych 5 pracowników robót publicznych.


Ponadto Wójt Gminy Józef Wilkosz szerzej przedstawił temat modernizacji boiska LZS-u w Doruchowie.


Udzielone odpowiedzi przyjęto.

ad. 21


Zakończenie.

W związku z tym, że porządek XXXVI sesji Rady Gminy Doruchów został wyczerpany Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska o godz. 14,30 zamkła obrady XXXVI sesji dziękując wszystkim za przybycie i udział w obradach.


Protokółowała

Inspektor  ds.obsługi rady                                                                                  Przewodnicząca Rady Gminy                                                                                                                   /-  / Joanna Blewąska
Grażyna Tuz 


                                                                                   Zał . nr 5   do protokółu Nr  XXXVI/2006 z dnia 27-04-2006



SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCIGMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ
W DORUCHOWIE

za 2005 rok


WSTĘP


Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Doruchowie jest jednostką organizacyjną


Gminy Doruchów. Działa na podstawie obowiązujących przepisów prawa: Statutu


zatwierdzonego Uchwałą Rady Gminy Doruchów Nr XX/81/2004 z dnia 06.09.2004r.,


Zarządzenie Nr 1/2004 Kierownika GOPS w Doruchowie dnia 29 września 2004r. w sprawie


Regulaminu Organizacyjnego Ośrodka Pomocy Społecznej oraz aktów prawnych wydanych


przez Radę Gminy.


I. STRUKTURA ORGANIZACYJNA GOPS W DORUCHOWIE


Zgodnie z Regulaminem Organizacyjnym OPS w Doruchowie w skład struktury organizacyjnej Ośrodka wchodzą:

  1. Kierownik ośrodka,

  2. 2-ch pracowników socjalnych,

  3. referent ds. świadczeń rodzinnych,

  4. opiekunka domowa.


II. POMOC SPOŁECZNA I JEJ REALIZACJA


Z dniem 1 maja 2004 r. zaczęła obowiązywać nowa ustawa o pomocy społecznej.

Zasadniczym celem zmian była przebudowa systemu pomocy społecznej w taki sposób, aby:

  1. doprowadzić osoby i rodziny otrzymujące pomoc społeczną do życiowego usamodzielnienia,

  2. integrować ze środowiskiem osoby wykluczone społecznie,

  3. zapewnić potrzebującym wsparcie w przezwyciężeniu trudnej sytuacji, której nie są w stanie samodzielnie pokonać i umożliwić im życie w godnych warunkach,

  4. stworzyć zabezpieczenie finansowe dla osób pozbawionych dochodów lub o niskich dochodach w wieku poprodukcyjnym lub niepełnosprawnych,

  5. udzielić profesjonalnej pomocy rodzinom dotkniętym skutkami patologii społecznych, w tym przemocą w rodzinie,

  6. stworzyć sieć usług socjalnych adekwatnych do potrzeb, w tym zakresie ustawa wprowadza nowe kryteria uprawniające do świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej.


Pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.


Pomoc społeczna polega w szczególności na:

  1. przyznawaniu i wypłacaniu przewidzianych ustawą świadczeń,

  2. pracy socjalnej,

  3. prowadzeniu i rozwoju niezbędnej infrastruktury socjalnej,

  4. analizie i ocenie zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej,

  5. realizacji zadań wynikających z rozeznanych potrzeb społecznych,

  6. rozwijaniu nowych form pomocy społecznej i samopomocy w ramach zidentyfikowanych potrzeb.


Pomocy społecznej udziela się osobom i rodzinom w szczególności z powodu:

  1. ubóstwa,

  2. sieroctwa,

  3. bezdomności,

  4. bezrobocia,

  5. niepełnosprawności,

  6. długotrwałej lub ciężkiej choroby,

  7. przemocy w rodzinie,

  8. potrzeby ochrony macierzyństwa lub wielodzietności,

  9. bezradności w sprawach opiekuńczo - wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach niepełnych lub wielodzietnych,

  10. braku umiejętności w przystosowaniu do życia młodzieży opuszczającej placówki opiekuńczo – wychowawcze,

  11. trudności w integracji osób, które otrzymały status uchodźcy,

  12. trudności w przystosowaniu do życia po zwolnieniu z zakładu karnego,

  13. alkoholizmu lub narkomani,

  14. zdarzenia losowego i sytuacji kryzysowej,

  15. klęski żywiołowej lub ekologicznej.


Prawo do świadczeń pieniężnych przysługuje:

  1. osobie samotnej gospodarującej, której dochód nie przekracza kwoty 461 zł., zwanej dalej “kryterium dochodowym osoby samotnie gospodarującej”,

  2. osobie w rodzinie, w której dochód na osobę nie przekracza kwoty 316 zł., zwanej “kryterium dochodowym na osobę w rodzinie”,

  3. rodzinie, której dochód nie przekracza sumy kwot kryterium dochodowego na osobę w rodzinie, zwanej dalej “kryterium dochodowym rodziny”

- przy jednoczesnym wystąpieniu co najmniej jednego z powodów wymienionych w art. 7

pkt. 2 –15 ustawy o pomocy społecznej lub innych okoliczności uzasadniających udzielenie

pomocy społecznej.


Ustawa zawiera nowy uproszczony katalog:

  1. świadczeń pieniężnych, którymi są:

  1. zasiłek stały - minimalna wysokość 30 zł., maksymalna 418 zł.

  2. zasiłek okresowy - minimalna wysokość 20 zł. - jest to wsparcie gwarantowane mające docelowo wynosić co najmniej 50% różnicy pomiędzy dochodem własnym a kryterium dochodowym. Jednakże ze względy na trudną sytuację budżetu minimalne wysokości gwarantowane będą w kolejnych latach wynosić:

  • w 2004 r. 15% (dla rodziny) i 20% (dla osoby samotnie gospodarującej) różnicy między faktycznym dochodem a ustalonym kryterium dochodowym,

  • w 2005 r. odpowiednio 20% i 30%,

  • w 2006 r. i 2007 r. odpowiednio 25% i 35%,

  • w 2008 r. 50% .

  1. zasiłek celowy i specjalny zasiłek celowy,

  2. zasiłek i pożyczka na ekonomiczne usamodzielnienie,

  1. świadczeń niepieniężnych, którymi są:

  1. praca socjalna,

  2. bilet kredytowany,

  3. składki na ubezpieczenie zdrowotne i społeczne,

  4. pomoc rzeczowa w tym na ekonomiczne usamodzielnienie,

  5. sprawienie pogrzebu,

  6. poradnictwo specjalistyczne,

  7. interwencja kryzysowa,

  8. schronienie,

  9. posiłek,

  10. niezbędne ubranie,

  11. usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania, w ośrodkach wsparcia oraz w rodzinnych domach pomocy, specjalistyczne usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania oraz w ośrodkach wsparcia,

  12. mieszkanie chronione,

  13. pobyt i usługi w domu pomocy społecznej.


Ustawa tworzy również nowy mechanizm partycypowania w kosztach utrzymania osoby przebywającej w domu pomocy społecznej. W pierwszej kolejności koszty pobytu w placówce pokrywa mieszkaniec. Jeżeli opłat nie jest w stanie uiścić pensjonariusz, to obciążają one kolejno małżonka, zstępnych, wstępnych oraz gminę, z której osoba została skierowana do domu pomocy społecznej. Opłata, którą wnosi mieszkaniec, nie może przekroczyć 70 % jego dochodu. Natomiast w przypadku gdy koszty pokrywane są przez małżonka lub rodzinę mieszkańca, ich wysokość jest ustalona w umowie, którą zawierają oni z kierownikiem ośrodka pomocy społecznej.


Realizatorem zadań, które nakłada na Ośrodek Pomocy Społecznej ustawa o pomocy społecznej są między innymi pracownicy socjalni.

Do zadań pracownika socjalnego należą w szczególności:

  1. praca socjalna,

  2. dokonywanie analizy i oceny zjawisk, które powodują zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej oraz kwalifikowanie do uzyskania tych świadczeń,

  3. udzielanie informacji, wskazówek i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom, które dzięki tej pomocy będą zdolne samodzielnie rozwiązywać problemy będące przyczyną trudnej sytuacji życiowej,

  4. pomoc w uzyskaniu dla osób będących w trudnej sytuacji życiowej poradnictwa dotyczącego możliwości rozwiązywania problemów i udzielania pomocy przez właściwe instytucje państwowe, samorządowe i organizacje pozarządowe oraz wspieranie w uzyskaniu pomocy,

  5. udzielanie pomocy zgodnie z zasadami etyki zawodowej,

  6. pobudzanie społecznej aktywności i inspirowanie działań samopomocowych w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób, rodzin, grup i środowisk społecznych,

  7. współpraca i współdziałanie z innymi specjalistami w celu przeciwdziałania i ograniczania patologii i skutków negatywnych zjawisk społecznych, łagodzenie skutków ubóstwa,

  8. inicjowanie nowych form pomocy osobom i rodzinom mającym trudną sytuację życiową oraz inspirowanie powołania instytucji świadczących usługi służące poprawie sytuacji takich osób i rodzin,

  9. współuczestniczenie w inspirowaniu, opracowaniu, wdrożeniu oraz rozwijaniu regionalnych i lokalnych programów pomocy społecznej ukierunkowanych na podniesienie jakości życia.

Wszelka pomoc skierowana jest do indywidualnego klienta / rodziny, a wydanie decyzji administracyjnej następuje na podstawie wywiadu środowiskowego przeprowadzonego w miejscu pobytu klienta przez pracownika socjalnego.

Pracownik kieruje się zasadą dobra osób i rodzin, którym służy. Ma obowiązek przeciwdziałania praktykom niehumanitarnym i dyskryminującym osobę, rodzinę lub grupę.

Jednym z głównych zadań gminy w zakresie pomocy społecznej jest wykonywanie pracy socjalnej.

Praca socjalna to działalność ułatwiająca jednostkom, grupom, środowiskom adaptację w zmieniających się warunkach życia poprzez organizowanie dostępu do całego systemu usług umożliwiających w ostatecznym efekcie samodzielność życiową i godne uczestnictwo w życiu społecznym. Pracownik socjalny przeprowadzający wywiad środowiskowy. Już przy pierwszej wizycie analizuje wraz z klientem sytuację, zastanawia się nad możliwościami przezwyciężenia problemów, udziela porad, ukierunkowuje klienta na możliwości załatwiania jego spraw życiowych, motywuje do zmiany zachowań, które pomogłyby mu w dalszym życiu. Niejednokrotnie przeprowadza pierwsze mediacje w sytuacjach konfliktowych. W dalszej pracy z klientem pracownik socjalny przeprowadza wiele rozmów, interwencji, porad, uczestniczy w załatwianiu skomplikowanych spraw klienta, współpracuje z instytucjami i organizacjami w zakresie rozwiązywania problemów osoby lub rodziny.


Praca socjalna prowadzona przez pracowników socjalnych tutejszego Ośrodka polega w szczególności na:

  1. udzielaniu pomocy przy kompletowaniu dokumentów niezbędnych do otrzymania renty, emerytury, świadczeń wyjątkowych itp.,

  2. podejmowaniu działań w zakresie uzyskiwania alimentów,

  3. umożliwianiu klientom bezpłatnych konsultacji z prawnikiem, psychologiem w zależności od występujących potrzeb,

  4. występowaniu w charakterze przedstawiciela i rzecznika spraw podopiecznych szczególnie niezaradnych życiowo,

  5. uczeniu racjonalnego gospodarowania posiadanymi środkami,

  6. pomocy terapeutycznej - kierowaniu do Poradni Profilaktyki i Terapii Uzależnień, Poradni Zdrowia Psychicznego, Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, Ośrodka Wsparcia Rodziny, Powiatowego Urzędu Pracy – doradca zawodowy, nakłanianiu osób do uczestnictwa w różnych grupach samopomocowych,

  7. współpracy z pedagogami szkolnymi, sądem rodzinnym, kuratorami zawodowymi i społecznymi, policją, zakładem karnym, grupami samopomocowymi, lekarzami, pielęgniarkami itp.

  8. organizowanie różnej pomocy niekonwencjonalnej dla podopiecznych w miejscu zamieszkania,

  9. współpraca z placówkami gminy i poza gminnymi w szczególności objęcia dożywiania dzieci.

Trudno wymienić wszystkie działania pracowników socjalnych w środowisku na rzecz poprawy funkcjonowania osób i rodzin.

Według stanu na dzień 31 grudnia 2005 r. w Doruchowie zamieszkiwało 5176 mieszkańców. Ośrodek Pomocy Społecznej w 2005 r. udzielił wsparcia 280 rodzinom, w których żyło 1127 osób. Wsparcie systemem pomocy społecznej objęło, więc 22 % doruchowian.


W 2005 r. pracownicy socjalni przeprowadzili ponad 473 wywiady środowiskowe, rozeznając środowiska pod względem ich sytuacji rodzinnej, zawodowej, zdrowotnej, mieszkaniowej i materialnej. Pomocy w postaci pracy socjalnej udzielono dla 65 rodzin. W roku ubiegłym Ośrodek wydał 651 decyzji administracyjnych w tym 633 pozytywnych przyznając pomoc, 18 decyzji odmownych z powodu niespełnienia kryteriów zawartych w ustawie.







Plan i wykonanie budżetu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej za rok 2005 przedstawia się następująco:

PLAN [zł] WYKONANIE [zł]

Ogółem: 1.670.619,00 1.605.490,00

w tym:


w zakresie zadań zleconych – ogółem - 1.270.858,00 1.221.886,00

dz. 852 rozdz. 85213 § 4130 /zdr/ 3.200,00 3.096,00

dz. 852 rozdz. 85214 § 3110 /zas/ 16.200,00 15.993,00

dz. 852 rozdz. 85212 1.251.458,00 1.202.797,00

w tym:

- świadczenia 1.199.927,00 1.152.839,00

- ZUS- § 4110 15.080,00 15.080,00

- utrzymanie 36.451,00 34.878,00

w zakresie zadań własnych – ogółem 399.761,00 383.603,00

dz. 852 rozdz. 85214 § 3110 /zas/ 124.806,00 118.006,00

dz. 852 rozdz. 85215 § 3110 /dod.m/ 43.000,00 41.168,00

dz. 852 rozdz. 85219 /utrzymanie/ 131.522,00 126.873,00

dz. 852 rozdz. 85228 /usł. opiek./ 13.833,00 11.384,00

dz. 852 rozdz. 85295 § 3110 /posiłki/ 81.100,00 80.684,00

§ 4210 /materiały/ 5.500,00 5.488,00

W 2005 r. Ośrodek Pomocy Społecznej udzielił pomocy dla 280 rodzin tj. 1127 osób w tym:

  1. w ramach zadań zleconych 6 rodzin tj. 12 osób

  2. w ramach zadań własnych 209 rodzin tj. 921 osób

  3. wyłącznie w formie pracy socjalnej 65 rodzin tj. 194 osoby.


W ramach zadań własnych Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej udzielił pomocy finansowej na kwotę 251.242,00 zł.





Tabela nr 1. Zadania własne w 2005 r.

Forma pomocy

Liczba osób, którym przyznano decyzją świadczenie

Liczba świadczeń

Kwota świadczeń w zł

Posiłek – obiady w szkole

327

40 058

80.684,00

Zasiłek okresowy

77

296

54.689,00

Usługi opiekuńcze

7

1 349

11.384,00

Zasiłki celowe i w naturze w tym:

Zasiłki celowe specjalne

119

11

X

18

63.317,00

5.208,00

Pomoc w formie zasiłków celowych była przeznaczona głównie na zakup żywności, odzieży, opału i inne. W przypadku stwierdzenia przez pracownika socjalnego marnotrawstwa przyznanych świadczeń pomoc zostaje ograniczona lub następuje odmowa przyznania pomocy. Jednak mając na uwadze dobro osób będących na utrzymaniu osoby ubiegającej się o pomoc finansową w przypadku marnotrawstwa przyznaje się pomoc w formie świadczenia niepieniężnego – w naturze.

W roku 2004 z dożywiania korzystało 174 dzieci natomiast w 2005 roku z dożywiania skorzystało 327 dzieci. Ustawa z dnia 29.12.2005r. oraz rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 07.02.2006r. o ustanowieniu programu wieloletniego „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” mówi, że posiłek, zwłaszcza gorący, jest podstawową formą pomocy udzielaną w ramach programu dożywiania, przede wszystkim dzieciom i młodzieży.

III. DODATKI MIESZKANIOWE

Kwota wypłaconych dodatków stanowi 41.168,00 zł.

z tego :

użytkownikom mieszkań komunalnych – 22.048,00 zł.

użytkownikom mieszkań spółdzielczych – 12.277,00 zł.

użytkownikom mieszkań zakładowych i innych – 6.843,00 zł.

Liczba wypłaconych dodatków mieszkaniowych:

z tego

użytkownikom mieszkań komunalnych – 231

użytkownikom mieszkań spółdzielczych – 109

użytkownikom mieszkań zakładowych i innym – 105

Tą formą pomocy jest objęte 47 środowisk.

Wydano 4 decyzje odmowne przyznania dodatku mieszkaniowego z powodu nie spełnienia kryterium.

W ramach zadań zleconych Ośrodek udzielił pomocy finansowej na kwotę 19.089,00 zł.

Tabela nr 2. Zadania zlecone w 2005 r.


Forma pomocy



Liczba osób, którym przyznano decyzją świadczenie


Liczba świadczeń


Kwota świadczeń

w zł.

Zasiłki stałe ogółem


6

71

15.993,00

W tym z przeznaczeniem dla :

X

x

X

-osoby samotnie gospodarującej

3

36

10.630,00

-osoby pozostającej w rodzinie

3

35

5.363,00

Składki na ubezpieczenie zdrowotne

10

108

3.096,00


Skierowania do zespołu ds. Orzekania o stopniu niepełnosprawności.

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej skierował również osoby chore, leczące się u specjalistów i nie posiadające żadnego źródła utrzymania i praw do świadczeń rentowych lub emerytalnych, na komisje lekarskie do Powiatowego Zespołu do Spraw Orzekania o Stopniu Niepełnosprawności w Ostrzeszowie w celu ustalenia stopnia niepełnosprawności. W zależności od rodzaju ustalonego stopnia niepełnosprawności, osoby te nabywają uprawnienia do otrzymania zasiłków stałych z pomocy społecznej lub mogą korzystać uprawnień przysługujących osobom niepełnosprawnym (takich jak praca w warunkach specjalnych, ulgi w przejazdach środkami transportu). Ogółem w 2005 r. skierowano na komisję 18 osób.


Wypoczynek letni i zimowy.

W 2005 r. w ramach wypoczynku letniego:

  1. 6 dzieci uczestniczyło w koloni letniej w Domu Wczasów Dziecięcych w Mielnie koło Gniezna zorganizowane przez Kuratorium Oświaty w Poznaniu,

  2. 4 dzieci uczestniczyło w wypoczynku letnim w Rewalu (nad morzem) zorganizowanym przez ZHP przy Szkole Podstawowej w Doruchowie.

  3. w ramach funduszu alkoholowego Ośrodek zorganizował dla 37 dzieci wycieczkę krajoznawczą oraz pobyt na krytej pływalni „WODNIK” w Krotoszynie. Uczestnikom wycieczki zapewniono pełne wyżywienie. Całkowity koszt wycieczki wyniósł 1.947,00 zł.


ŚWIADCZENIA W NATURZE:

W ramach świadczeń w naturze Ośrodek wspólnie z Gimnazjum w Doruchowie przeprowadził zbiórkę świąteczną pod hasłem „Dobrych ludzi nikt nie zapomina” , w ten sposób mogliśmy umilić święta niejednej rodzinie. Tą formą pomocy objęto 17 rodzin, szacunkowa wartość zebranych artykułów żywnościowych wyniosła 445,00 zł.

Ośrodek Pomocy Społecznej włączył się w akcję rozdziału pomocy żywnościowej w ramach Unijnego Programu Pomocy Żywnościowej Najuboższym PEAD. Ośrodek otrzymał nieodpłatnie poniżej podane artykuły spożywcze:

1) mleko UHT 1500,000 litrów

2) mąka 950,000 kg.

3) sery 755,400 kg.

4 ) ryż 300,000 kg.


Ogółem wydano 3.505,400 kg., na wartość 13.273,91 zł.


Ww. pomocą objęto 174 rodziny w tym 743 osoby. Ta forma pomocy w dużej mierze pozwoliła uzupełnić środki finansowe tutejszego Ośrodka.

Wzorem lat ubiegłych Ośrodek zorganizował „Wieczerzę Wigilijną” dla 27 osób samotnych z terenu gminy Doruchów, która odbyła się 20 grudnia 2005 roku w Restauracji Parkowa. Uroczystość ta uświetnili uczestnicy „Warsztatów Terapii Zajęciowej” w Doruchowie w prowadzając atmosferę Świąt Bożego Narodzenia. Koszt powyższej uroczystości wyniósł 600 zł.


Realizacja świadczeń rodzinnych.


Plan i wykonanie budżetu na świadczenia rodzinne za rok 2005 przedstawia się następująco:



PLAN [zł]

WYKONANIE [zł]

Ogółem:


1.251.458,00

1.202.797,00

w tym:

Dz.852 rozdz.85212

- zasiłki rodzinne

- zaliczki alimentacyjne

1.170.573,00

1.123.485,00

29.354,00

29.354,00

Dz.852 rozdz.85212

§ 4110 (ZUS)

15.080,00

15.080,00

Dz.852 rozdz.85212

- utrzymanie

36.451,00

34.878,00




Ilość udzielonych świadczeń oraz ich rodzaje w 2005 roku:


L.p

Wyszczególnienie

Liczba rodzin

Liczba świadczeń

Kwota świadczeń [zł]

1

Zasiłek rodzinny

514

8270

383.986,00

2.

Dodatki do zasiłków rodzinnych, w tym z tytułu:

461

5119

553.744,00

2.1

Urodzenia dziecka

26

26

13.000,00

2.2

Opieki nad dzieckiem w okresie korzystania z urlopu wychowawczego

30

324

130.786,00

2.3

Samotnego wychowywania dziecka i utraty prawa do zasiłku dla bezrobotnych na skutek upływu ustawowego okresu jego pobierania

2

21

8.373,00

2.4

Samotnego wychowywania dziecka:

25

1105

192.615,00

2.5

Kształcenia i rehabilitacji dziecka niepełnosprawnego:

41

480

32.160,00

2.6

Rozpoczęcia roku szkolnego

409

785

70.650,00

2.7

Podjęcia przez dziecko nauki w szkole poza miejscem zamieszkania:

196

1478

61.160,00

2.8

Wychowywanie dziecka w rodzinie wielodzietnej

142

900

45.000,00

3.

Zasiłki rodzinne z dodatkami

514

13389

937.730,00

4.

Świadczenia opiekuńcze:

96

880

186.622,00

4.1

Zasiłki pielęgnacyjne

77

662

95.328,00

4.2

Świadczenia pielęgnacyjne

19

218

91.294,00

5.

Razem świadczenia rodzinne i opiekuńcze

541

14269

1.124.352,00

6.

Zwroty nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych

2

X

867,00

7.

Liczba decyzji odmownych w sprawie świadczeń rodzinnych:

17

X

X

7.1

Liczba odwołań do SKO

1

X

X

7.2

Liczba odwołań utrzymanych w mocy

1

X

X

8.

Zaliczki alimentacyjne

20

179

29.554,00

9.

Liczba wydanych decyzji odmownych w sprawie zaliczek alimentacyjnych

3

X

X

10.

Zwroty nienależnie pobranych zaliczek alimentacyjnych

1

2

200,00

11.

Zaliczki alimentacyjne zwrócone przez dłużników (łącznie z kwotą powiększenia o 5%), z tego przekazane na:

X

X

284,50

11.1

Dochody budżetu państwa

X

X

142,25

11.2

Dochody własne gminy

X

X

142,25



W miesiącu styczniu 2006 roku weszła w życie nowelizacja ustawy o świadczeniach rodzinnych, w której podwyższono kwotę dodatku do zasiłku rodzinnego z tytułu urodzenia dziecka z 500,00 zł na 1000,00 zł jednorazowo. Wprowadzono również zmianę w przeliczaniu dochodu z gospodarstwa rolnego: do tej pory dochód z gospodarstwa rolnego był liczony w następujący sposób ha przeliczeniowy * 194 zł * 12 m-cy, obecnie dochód z gospodarstwa oblicza się następująco ha przeliczeniowy * 135,50 zł * 12 m-cy.

9 lutego 2006 roku weszła w życie kolejna ważna nowelizacja ww. ustawy, która wprowadziła jednorazową zapomogę z tytułu urodzenia się dziecka. Świadczenie to jest niezależne od dochodu i może się o nie ubiegać rodzic do ukończenia przez dziecko 3 –ego miesiąca życia.


WAŻNE ZADANIA CZEKAJĄCE OŚRODEK POMOCY SPOŁECZNEJ W 2006 ROKU:


  1. Opracowanie Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, profilaktyki rozwiązywania problemów alkoholowych i innych których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka;

  2. Przejęcie przez Ośrodek wszystkich świadczeniobiorców świadczeń rodzinnych z terenu gminy Doruchów;

  3. Akcja rozdziału pomocy żywnościowej w ramach Unijnego Programu Pomocy Żywnościowej Najuboższym – PEAD;

  4. Realizacja programu wieloletniego „Pomoc państwa w zakresie dożywiania”;

  5. Podniesienie skuteczności działań socjalnych w pracy z osobami i rodzinami znajdującymi się w trudnej sytuacji życiowej poprzez zawieranie kontraktów socjalnych;

  6. Współpraca z różnymi jednostkami w celu zorganizowania wypoczynku letniego i zimowego dla dzieci z rodzin najuboższych, wielodzietnych i z problemem alkoholowym oraz zorganizowanie jednodniowej wycieczki przez OPS.


Wnioski


Współczesna pomoc społeczna jest znaczącym elementem systemu zabezpieczenia społecznego, a zapotrzebowanie na jej świadczenia stale rośnie. Jest to główny wynik rozwoju cywilizacyjnego, który zmienia katalog potrzeb i zmusza do wprowadzania nowych świadczeń. Postęp powoduje również wzrost sytuacji wymagających wsparcia, co tym samym zwiększa zakres przedmiotowy i podmiotowy pomocy społecznej. Ponadto rozwój cywilizacyjny podnosi standard życia i poziom minimum socjalnego, rośnie tym samym liczba przypadków , które kwalifikują się do objęcia pomocą społeczną. Przykładów potwierdzających powyższe tezy jest wiele. Jednym z nich są zmiany zachodzące w stosunkach rodzinnych, wyrażające się w osłabieniu więzi emocjonalnych i rozpadzie modelu rodziny wielopokoleniowej.

Ponadto niewielki przyrost naturalny, połączony z procesem starzenia się społeczeństwa , wpływa na rosnące zapotrzebowanie na usługi opiekuńcze oraz inne świadczenia niematerialne skierowane głównie do ludzi starszych.

Innym znaczącym obciążeniem i wyzwaniem dla pomocy społecznej jest bezrobocie. Rozwój gospodarczy, nowoczesne technologie, przekształcenia własnościowe są przyczynami zmniejszania zatrudnienia. Samo bezrobocie jest częstą przyczyną udzielania pomocy, ponadto rodzi ono negatywne zjawiska objęte tzw. ryzykiem socjalnym, na przykład ubóstwo czy alkoholizm. Bezrobocie jest trudnym problemem do pomocy społecznej, ponieważ przekracza jej możliwości organizacyjne i finansowe. Aktywne i skuteczne zwalczanie tego zjawiska wymaga odpowiedniej polityki państwa , programów zatrudnienia, zmian w różnych dziedzinach prawa (prawie pracy, ubezpieczeniu społecznym, podatkach) i zaangażowania wielu instytucji.



Doruchów, dn. 6 kwietnia 2006 roku