U C H W A Ł A Nr XLI/172/2006

Rady Gminy Doruchów

z dnia 25 września 2006 roku




w sprawie : Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych na obszarze gminy

Doruchów na lata 2006-2013.



Na podstawie art.18 ust.2 pkt.15 ustawy z dnia 08 marca 1990 r. o samorządzie Gminnym / tekst jedn. Dz. U.z 2001r.
Nr 142, poz.1591 ze zm. Oraz art.17 ust.1 pkt.1 ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej / Dz.U.
Nr 64, poz.593 ze zm. / Rada Gminy uchwala, co następuje :




§ 1


Uchwala się Gminną Strategię Rozwoju Problemów Społecznych na obszarze gminy Doruchów na lata 2006-2013
w brzmieniu załącznika do niniejszej uchwały.



§ 2



Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.




§ 3


Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.


Przewodnicząca Rady Gminy

Joanna Blewąska
                                                    


                                                       Załącznik do
                                                       Uchwały Nr XLI /172/2006   
                                                      
Rady Gminy Doruchów
                                                      
z dnia 25.09.2006 roku





                                  
GMINNA STRATEGIA
               
ROZWIĄZYWANIA
        PROBLEMÓW SPOŁECZNYCH
                   NA OBSZARZE
              GMINY DORUCHÓW
              NA LATA 2006 – 2013





                   
DORUCHÓW 2006

 

 

 

 

 

 

Spis treści

I.                     Wprowadzenie

II.                   Diagnoza problemów

2.1.           Demografia

2.2.           Problemy społeczne

2.3.           Pomoc społeczna

2.4.           System świadczeń rodzinnych

2.5.           Dodatki mieszkaniowe

III.                  Zasady ogólne strategii

IV.               Pomoc środowiskowa

V.                 Współpraca ze społecznością lokalną

VI.               Systemowe podejście do rozwiązywania problemów społecznych

6.1.           System opieki nad dzieckiem i rodziną

6.2.           Pomoc rodzinie w kryzysie i przeciwdziałanie przemocy w rodzinie

6.3.           Pomoc rodzinie z problemem bezrobocia

6.4.           System opieki nad osobami starszymi

6.5.           System pomocy osobom z zaburzeniami psychicznymi i ich rodzinom

6.6.           System wsparcia osób niepełnosprawnych

6.7.           Profilaktyka i rozwiązywanie problemów alkoholowych

 

 

 

 

 

 I.                               Wprowadzenie

 

Realizacja zadań postawionych przed pomocą społeczną (zarówno na poziomie społeczności
lokalnej, jak i na poziomie rodziny i jednostki), a konieczność wypracowania niekonwencjonalnych
form pomocy, wymaga profesjonalnego i systemowego diagnozowania problemów społecznych
w skali gminy Doruchów.

Diagnoza problemów społecznych występujących na terenie gminy Doruchów została sporządzona
przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Doruchowie przy wykorzystaniu własnych materiałów
sprawozdawczych i analiz oraz innych jednostek administracji publicznej.

            Sukcesywnie następowało przeformowanie roli i zadań Gminnego Ośrodka Pomocy
Społecznej, a  także sposobów realizacji świadczonej pomocy. Dokonano przejścia od modelu
pomocy, którego zasadniczą funkcją było udzielanie wsparcia materialnego, do modelu
nastawionego na wzmocnienie postaw aktywnych oraz wspieranie osób i rodzin zgłaszających się
z prośbą o pomoc w rozwiązywaniu problemów. Było to możliwe dzięki rozwojowi różnego rodzaju
usług dla różnych grup świadczeniobiorców. Systemowe podejście do rozwiązywania problemów
rodziny powoduje, że dysfunkcje mające w niej miejsce nie są traktowane jako izolowane zjawiska
dotyczące pojedynczych osób. Stąd, pomimo wielu różnych form pomocy skierowanych bezpośrednio
na jednostkę, podejmuje się także pracę z całą rodziną, gdyż zmiany w jej funkcjonowaniu stanowią
szansę na to, że następne pokolenie nie stanie się podopiecznymi pomocy społecznej, dlatego
też najistotniejszą sprawą jest ochrona i zapewnienie warunków do rozwoju rodziny.

Działania GOPS mają na celu nie tylko łagodzenie skutków trudnej sytuacji bytowej beneficjentów
pomocy społecznej, innych instytucji i organizacji społecznych, lecz także usuwanie przyczyn
tkwiących często w sferze psychicznej i społecznej. Strategia rozwiązywania problemów pomocy
społecznej zorientowana jest na rozszerzenie i pogłębienie form pracy socjalnej, współpracę z różnymi
instytucjami i organizacjami pozarządowymi zajmującymi się pomocą społeczną w gminie oraz
instytucjami działającymi w szerszym obszarze polityki społecznej między innymi jak: edukacja,
polityka zdrowotna, bezpieczeństwo publiczne, pomoc niepełnosprawnym, zapobieganie wykluczeniu
społecznemu, polityka równego statusu kobiet i mężczyzn i itp.

Działania będą kierowane głównie do środowisk, które pozostają na marginesie życia społecznego,
wykluczonych społecznie lub zagrożonych  tym zjawiskiem.

Zgodnie z narodową Strategią Integracji Społecznej, pod pojęciem wykluczenia należy
rozumieć:
brak lub ograniczone możliwości uczestnictwa, wpływania i korzystania
z podstawowych instytucji publicznych i rynków, które powinny być dostępne
dla wszystkich, a w szczególności dla osób ubogich. Są to między innymi:
publiczna edukacja, pośrednictwo pracy, ochrona pracy, transport publiczny i publiczny
sektor mieszkaniowy, administracja publiczna, sektor pozarządowy i organizacje społeczne,
rynek pracy, rynek dóbr konsumenckich, rynek usług telekomunikacyjnych, bankowych
i innych, prywatna własność i przedsiębiorczość.

Do najbardziej zagrożonych zjawiskiem wykluczenia społecznego należy   zaliczyć rodziny,
w których występują:

-                     trudności wychowawcze z dziećmi ze środowisk zaniedbanych,

-                     osoby psychicznie chore,

-                     ofiary patologii życia rodzinnego,

-                     kobiety samotnie wychowujące dzieci,

-                     osoby długotrwale bezrobotne,

-                     osoby niepełnosprawne i przewlekle chore,

-                     starsze osoby samotne,

-                     osoby żyjące w bardzo trudnych warunkach mieszkaniowych,

-                     przemoc fizyczna i psychiczna,

-                     niewydolność wychowawcza,

-                     osoby uzależnione od alkoholu, narkotyków i innych uzależnień.

Wspierane przez pracowników pomocy społecznej osoby i rodziny, przy równoczesnej pomocy
materialnej, podejmują próby rozwiązywania problemów, których o własnych siłach nie byłyby
w stanie przezwyciężyć.

Rozwiązywanie problemów społecznych stanowi jedno z najważniejszych zadań administracji
publicznej wszystkich szczebli. Działania w obszarze polityki społecznej powinny być realizowane
w ramach zintegrowanego systemu, w którym równorzędnym partnerem administracji zostałyby
organizacje i instytucje należące do różnych sektorów życia publicznego.

 

                  Rzetelna diagnoza rzeczywistych potrzeb społeczności lokalnej oraz długofalowy plan działania
jest niezbędnym warunkiem efektywnej realizacji polityki społecznej na terenie gminy Doruchów.

 

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 12 marca 2004r o pomocy społecznej  (Dz. U. Nr 64, poz.593) nałożyła
na gminy opracowanie i realizację gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych
ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, profilaktyki
i rozwiązywania problemów alkoholowych i innych, których celem jest integracja osób
i rodzin z grup szczególnego ryzyka.

AKTA PRAWNE:

-                     Ustawa o pomocy społecznej z dnia   12 marca 2004r (Dz. U. Nr 64,

poz.593 z późn. zm.)

-                     Ustawa o świadczeniach rodzinnych z dnia 28 listopada 2003r
           (Dz. U. Nr 228, poz.2255 z późn. zm.)

-                     Ustawa o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej
            z dnia 22 kwietnia 2005r (Dz. U. Nr 86, poz.732 z późn. zm.)

-                     Ustawa o dodatkach mieszkaniowych z dnia 21czerwca 2001r
            (Dz. U. Nr 71, poz.734 z późn. zm.)

-                     Ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy z dnia 20 kwietnia 2004 r.
            (Dz. U. Nr 99, poz.1001 z późn. zm.)

-                     Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie z dnia 24 kwietnia 2003 r.
            ( Dz. U. Nr 96, poz.873 z późn. zm.)

-                     Ustawa o zatrudnieniu socjalnym z dnia 13 czerwca 2003 r.
            ( Dz. U. Nr 122, poz.1143 z późn. zm)

-                     Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia
            26 października 1982 r. (Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz.1231 z późn. zm)

-                     Ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii z dnia 24 kwietnia 1997r
            ( Dz. U. z  2003 r. Nr 24, poz.198)

-                     Ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnienia osób niepełnosprawnych 
            z dnia 27.08 1997r.( Dz. U. z 1997r. Nr 123, poz. 776 z późn. zm.)

 

II.                            Diagnoza problemów społecznych

 

Przedmiotem diagnozy są poszczególne i charakterystyczne dla  różnych grup społecznych
problemy o najwyższym stopniu dolegliwości takie jak: ubóstwo, bezrobocie, niepełnosprawność,
wielodzietność rodzin, bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych, samotne wychowywanie
dzieci, starość, uzależnienia, przemoc w rodzinie, które wymagają podejmowania wszechstronnych
działań w celu przeciwdziałania sytuacjom krytycznym w życiu jednostek i zbiorowości, poprawy
ich warunków bytowych oraz wyrównywania różnic socjalnych w wielu obszarach aktywności społecznej.

 

Gmina Doruchów jest jedną z 226 gmin województwa wielkopolskiego. Położona jest 
w powiecie ostrzeszowskim. Obszar gminy wynosi 9.933ha, na którym zamieszkuje 5.176
mieszkańców w 8 wioskach sołeckich. Gmina Doruchów ma charakter rolniczy, użytki rolne
stanowią 6.373ha i obejmują 64,15% ogólnej powierzchni gminy. Na terenie gminy znajdują
się 860 gospodarstw rolnych. Przeważają gospodarstwa małe do 10ha. W gminnym rejestrze
działalności gospodarczej łącznie znajduje się 188 podmiotów prowadzących działalność gospodarczą.
Działalność ta opiera się głównie na branży rolno-spożywczej i rolno-przemysłowej. Na terenie gminy
nie występują duże zakłady przemysłowe. Istotnym problemem gminy stanowi bezrobocie. Statystyki
dotyczące bezrobocia w znacznym stopniu zniekształcają obraz zjawiska ze względu na
duży stopień tzw. bezrobocia utajonego oraz powszechności pracy na „czarno”.

 

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Doruchowie, działania na obszarze gminy Doruchów,
którą obrazuje rysunek nr 3.

 

 

Rysunek nr 3. MAPA OKREŚLAJĄCA GRANICE GMINY DORUCHÓW.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.1    Demografia

1                     Liczba mieszkańców Gminy Doruchów wynosi 5.176 osób, w tym; 2.612
mężczyzn i 2.564 kobiet.

2                     Ludność według ekonomicznych grup wieku :

 

-         w wieku przedprodukcyjnym (0-17 lat) – 1.334 - ( 26%)

-         w wieku produkcyjnym mobilnym ( 18 - 44 lata) - 2109 - (41%)

-         w wieku produkcyjnym niemobilnym (mężczyźni w wieku 45 - 64
    
lata, kobiety w wieku 45 - 59 lat) - 998 - (19%)

-         w wieku poprodukcyjnym - 735 - (14%)

Najliczniejszą grupę stanowią osoby w wieku produkcyjnym mobilnym od 18 do 44
roku
życia - 41 % mieszkańców.

3.  Ludność w wieku 13 lat i więcej według poziomu wykształcenia i grup wieku
(wiek produkcyjny)

 

Grupy wieku

Wyższe

Średnie i policealne

Zasadnicze zawodowe

Podstawowe i niepełne podst.

Ogółem

138

807

1407

1741

Kobiety

88

499

513

959

Mężczyźni

50

308

894

782

Źródło: Spis powszechny 2002 rok.

 

4.                 Osoby niepełnosprawne stanowią 6% (268) ogółu mieszkańców, w tym    

         49 niepełnosprawnych dzieci.

5.                 Rodziny z dziećmi w gospodarstwach domowych według liczby dzieci do
           24 lat pozostających na utrzymaniu – ogółem 837 w tym:

-                 rodziny z jednym dzieckiem - 36% (298 rodzin)

-                 rodziny z dwojgiem dzieci - 40% (332 rodzin)

-                 rodziny z trojgiem dzieci - 15 % (128 rodzin)

-                 rodziny z czworgiem dzieci i więcej - 9% (79 rodzin)

6.                 Mężczyźni uzależnieni od alkoholu w grupie wiekowej 20 - 60 lat, stanowią 

          11%.

 

Na terenie gminy funkcjonują 4 szkoły podstawowe do których uczęszcza 460 uczniów,
1 szkoła ponadpodstawowa /Gimnazjum/ kształcąc 245 uczniów, jest 1 przedszkole obejmujące
opieką 92 dzieci oraz działające przy szkołach 3 oddziały przedszkolne dla 34 dzieci łącznie.

Opiekę  zdrowotną mieszkańcom zapewnia Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej i Apteka.
Natomiast opiekę ambulatoryjną zapewnia. Szpital Powiatowy w Ostrzeszowie.

W Doruchowie znajduje się Warsztat Terapii Zajęciowej, Wiejski Ośrodek Wsparcia dla Osób
z Zaburzeniami Psychicznymi.

    W celu realizacji zadań pomocy społecznej funkcjonuje Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej.

Dochody budżetu gminy w 2005 r. wyniosły 9.649.904,00zł, wydatki na pomoc społeczną
wyniosły 1.605.490,00 zł, co w przeliczeniu na jednego mieszkańca gminy wynosi 310,18 zł.

Ważnym wskaźnikiem obrazującym strukturę demograficzną ludności jest wielkość
i proporcje ludności w wieku przedprodukcyjnym, w wieku produkcyjnym oraz w wieku poprodukcyjnym.
Na podstawie danych odsetek osób w wieku poprodukcyjnym w gminie wynosi 12%. Wśród osób
w wieku poprodukcyjnym większą populację stanowią kobiety. Odsetek kobiet w wieku poprodukcyjnym
do ogółu kobiet wynosi 21,24%. Przyrost naturalny w gminie jest dodatni wynosi 21.

 

2.2           Problemy społeczne

Do głównych problemów gminy należy zaliczyć bezrobocie. Zjawisko bezrobocia stanowi
duży problem społeczny, wpływa ujemnie na postawy          i zachowania osób nim bezpośrednio
dotknięte, a także członków ich rodzin. Stopa bezrobocia w gminie 2005 r. wynosiła 11,6%.
Ze świadczeń pomocy społecznej korzysta 31% bezrobotnych. Pomoc bezrobotnym udzielana przez
Ośrodek Pomocy Społecznej to: pomoc finansowa, pomoc w naturze, praca socjalna.

Poziom i struktura bezrobocia na terenie gminy Doruchów według stanu na
31 grudnia 2005 roku

Na dzień 31 grudnia 2005r. w Powiatowym Urzędzie Pracy zarejestrowanych jako osoby
bezrobotne było - 261 osób z tego 147 kobiet, w tym 43 osoby z prawem do zasiłku, bez prawa
do zasiłku 218 osób. Bezrobotni do 25 roku życia to 82 osoby, powyżej 50 roku życia 32 osoby,
długotrwale bezrobotni powyżej 24 miesięcy 135 osób, bez kwalifikacji zawodowych 40 osób.
Bezrobotni absolwenci w okresie do 12 miesięcy od dnia ukończenia nauki 19 osób.

 

Niepełnosprawność stanowi istotny problem społeczny. Szacuje się, że około
5,5 miliona (co stanowi 15%) Polaków to osoby niepełnosprawne. Osoby niepełnosprawne
stanowią grupę wewnętrznie zróżnicowaną pod względem stopnia i rodzaju niepełnosprawności,
wieku i wykształcenia. Gospodarstwa z osobą niepełnosprawną częściej niż pozostałe
odczuwają konieczność korzystania z różnych form pomocy. Na 1000 mieszkańców w gminie 50,55
to osoby niepełnosprawne, natomiast odsetek dzieci niepełnosprawnych do ogółu dzieci w gminie
wynosi 3,65%.

Bezdomność to sytuacja osób, które z różnych przyczyn, czasowo lub trwale nie są
w stanie zapewnić sobie schronienia, spełniającego minimalne warunki pozwalające uznać je
za pomieszczenia mieszkalne. Bezdomność jest problemem społecznym pojawiającym się
przede wszystkim w dużych aglomeracjach. Ale problem ten dotyczy mniejszych miejscowości.
W 2005 r. na terenie gminy były 2 osoby bezdomne, przy czym 1 osoba korzystała ze świadczeń
pomocy społecznej.

Zjawiska patologiczne w życiu społeczeństwa są często wywołane nadmiernym spożyciem
alkoholu, co w konsekwencji doprowadza do różnego rodzaju negatywnych zachowań człowieka.
Rodzina alkoholika jest rodziną chorą. Alkoholizm powoduje w tych rodzinach źródło niedostatku.
Występuje częściej w rodzinach wielodzietnych, ubogich, dotkniętych niepowodzeniami życiowymi
i bezrobociem. Na 1000 mieszkańców naszej gminy przypada 11,20 osób uzależnionych od alkoholu.

W 2005 roku Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych przyjęła
12 wniosków dotyczących skierowania na leczenie odwykowe osób uzależnionych. Czynności
te wykonuje GKRPA w Ostrzeszowie na zasadzie zawartego Porozumienia z Urzędem Miasta
i Gminy w Ostrzeszowie. Odnotowano także 9 spraw karnych skierowanych do prokuratury, będące
wynikiem stosowania przemocy przez osoby pozostające pod wpływem alkoholu.

Wielkość środków przeznaczonych na profilaktykę i rozwiązywania problemów alkoholowych
w gminie jest znaczna, w 2005r na ten cel przeznaczono  kwotę 72.211,- zł. Problemy alkoholowe
na terenie gminy są rozwiązywane w ramach uchwalonego corocznie Gminnego
Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

Przemoc w rodzinie przez wiele lat nie była nazywana po imieniu. Używano różnych określeń
,,awantury domowe”, ,,kłótnie rodzinne”. Istotą przemocy domowej, w rodzinie jest przewaga sił
sprawcy nad osobą krzywdzoną, a także jego poczucie bezkarności. Przemoc w rodzinie
może mieć miejsce we wszystkich warunkach społecznych. Nie zależy od statusu społecznego,
ani od poziomu wykształcenia, ani od kondycji materialnej. Skutki przemocy domowej ponoszą
zarówno
jednostki, jak i społeczeństwo. Rozwój działań związanych z przeciwdziałaniem
przemocy sprawia, że coraz częściej ofiary przemocy zgłaszają się o pomoc. Na 1000
mieszkańców naszej gminy 24,06 osób to ofiary przemocy, które zgłosiły się o pomoc.

Niepokojącym problemem społecznym są samobójstwa. Brak odporności psychicznej,
obawa że nie uda się pokonać trudności życiowych i znieść konsekwencji własnych czynów,
to jedna z grup przyczyn samobójstw. Choroby psychiczne, brak mechanizmów kontroli
i instynktu samozachowawczego, również dolegliwości fizyczne, cierpienie doprowadza często
do jednego rozumowania sprawców ,,wyjścia z sytuacji” jakim jest samobójstwo. Statystyki
wskazują, że wzrasta w ostatnich latach liczba samobójstw. Liczba samobójstw
na 1000
mieszkańców w gminie wynosi 0,19 osoby.

W życiu codziennym mamy coraz więcej przykładów świadczących o dokonaniu przestępstw.
Przestępczość to zawiniony czyn człowieka, społecznie niebezpieczny, zabroniony pod groźba kary
przez ustawę obowiązującą w czasie jego popełnienia. W 2005 r. popełniono na terenie gminy
Doruchów  43 stwierdzonych przestępstw, z tego wykryto 31 przestępstw co stanowi 72,1%
wykrywalności. Z udziałem nieletnich popełniono 4 przestępstwa, w których udział brało
14 nieletnich, było to znęcanie fizyczne i psychiczne na rówieśnikach oraz kradzież
i uszkodzenie  mienia.

 

2.3    Pomoc społeczna

 

Ośrodek Pomocy Społecznej realizując zadania pomocy społecznej w gminie ma
na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężenia trudnych sytuacji życiowych, których nie
są one w stanie pokonać wykorzystując własne środki, możliwości i uprawnienia. Ośrodek
działa w sytuacjach, w których zostały zagrożone podstawowe warunki egzystencji osoby lub
rodziny bądź też  jakość ich życia obniżyła się poniżej społecznie akceptowanego minimum.

Przesłankami udzielenia pomocy społecznej osobom i rodzinom w szczególności są:

1.      ubóstwo,

2.      sieroctwo,

3.      bezdomność,

4.      bezrobocie,

5.      niepełnosprawność,

6.      długotrwała lub ciężka choroba,

7.      przemoc w rodzinie,

8.      potrzeba ochrony macierzyństwa lub wielodzietności,

9.      bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa
domowego,

10. brak umiejętności w przystosowaniu do życia młodzieży opuszczającej placówki
opiekuńczo-wychowawcze,

11. trudność w  integracji osób, które otrzymały status uchodźcy,

12. trudność w przystosowaniu do życia po zwolnieniu z zakładu karnego,

13. alkoholizm lub narkomania,

14. zdarzenie losowe i sytuacja kryzysowa,

15. klęska żywiołowa lub ekologiczna.

Osoby i rodziny ubiegające się o świadczenia pieniężne z pomocy społecznej muszą
           spełniać dwa kryteria:

1.      kryterium dochodowe, które:

- dla osoby samotnie gospodarującej wynosi 461 zł,

- dla osoby w rodzinie wynosi 316 zł,

- dla rodziny stanowi sumę kwoty kryterium dochodowego dla osoby

w rodzinie,

2. kryterium dysfunkcji – są to okoliczności zawarte w pkt. 2 -15    wymienionych przesłanek
udzielenia pomocy.

W postępowaniu w sprawie świadczeń z pomocy społecznej Ośrodek kieruje się przede
wszystkim dobrem osób korzystających z pomocy i ochroną ich dóbr osobistych. Nie
podaje do wiadomości publicznej nazwisk osób korzystających z pomocy oraz rodzaju
i zakresu przyznanego świadczenia. Właściwość miejscową gminy w zakresie udzielania
świadczeń ustala się na podstawie miejsca zamieszkania osoby ubiegającej się,
a w przypadku osoby bezdomnej miejsca ostatniego zameldowania na pobyt stały. W przypadkach
szczególnie uzasadnionych sytuacją osobistą lub w sprawach nie cierpiących zwłoki i w sprawach
cudzoziemców, którym udzielono zgody na pobyt tolerowany, właściwą miejscowo jest gmina
miejsca pobytu osoby ubiegającej się o świadczenie. Świadczenia z pomocy społecznej
przyznawane są na wniosek osoby zainteresowanej, przedstawiciela ustawowego lub z urzędu.
Decyzja w sprawie świadczenia, podejmowana jest po przeprowadzeniu wywiadu środowiskowego.
Wywiad przeprowadza pracownik socjalny w miejscu zamieszkania. Pracownik socjalny
przeprowadzający rodzinny wywiad środowiskowy może domagać się od osoby lub rodziny
złożenia oświadczenia o dochodach i stanie majątkowym. Odmowa złożenia takiego
oświadczenia, może być podstawą odmowy przyznania świadczenia. W celu określenia sposobu
współdziałania w rozwiązywaniu problemów osoby lub rodziny znajdującej się w trudnej sytuacji
pracownik socjalny może zawrzeć kontrakt socjalny z tą osoba lub rodziną. Osoby i rodziny
korzystające ze świadczeń z pomocy społecznej są obowiązane niezwłocznie poinformować
Ośrodek, o każdej zmianie w ich sytuacji osobistej, dochodowej i majątkowej, która wiąże się
z podstawą do przyznania świadczenia. W sytuacji pobrania świadczenia, które nie należało
się osobie lub rodzinie podlega on zwrotowi i to niezależnie od dochodu. Przyznanie lub
odmowa przyznania świadczenia następuje w formie decyzji administracyjnej.

Świadczeniami z pomocy społecznej są:

1.      świadczenia pieniężne jak: zasiłek stały, zasiłek okresowy, zasiłek celowy i specjalny
zasiłek celowy,

2.      świadczenia niepieniężna jak: praca socjalna, bilet kredytowany, składki na
ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, sprawienie pogrzebu, pomoc w formie
schronienia, posiłku i ubrania, usługi opiekuńcze, umieszczenie w domu pomocy
społecznej, pomoc rzeczowa.

W 2005 roku Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Doruchowie na realizację
świadczeń z pomocy społecznej wydatkował kwotę 1.605.490,00 zł, z tego:

§         w ramach zadań własnych wydatkował kwotę 383.603,00 zł,

§         w ramach zadań zleconych wydatkował kwotę 1.221.886,00 zł.

Ośrodek Pomocy Społecznej w 2005 roku udzielił wsparcia 276 rodzinom,
            w których żyło 1.127 osób. Wsparcie systemem pomocy społecznej objęto więc 22%
           mieszkańców gminy Doruchów, co obrazuje wykres nr 1.

 

 

 

Wykres nr 1. Procentowy udział osób korzystających ze świadczeń pomocy społecznej
na tle liczebności Gminy Doruchów w 2005 roku

 

 

 

100 % = 5.176 mieszkańców gminy Doruchów

Źródło: Sprawozdanie roczne GOPS Doruchów .

 
Główne przyczyny zgłaszania się o pomoc przedstawia tabela nr 1.

Tabela nr 1. Powody przyznania pomocy.

 

 

POWÓD TRUDNEJ

SYTUACJI ŻYCIOWEJ

 

LICZBA RODZIN

 

LICZBA OSÓB

W RODZINACH

 

OGÓŁEM

 

w tym:

NA WSI

Ubóstwo

196

196

748

Sieroctwo

-

-

-

Bezdomność

-

-

-

Potrzeba ochrony macierzyństwa

 

38

 

38

 

248

W tym:

     Wielodzietność

 

28

 

28

 

196

Bezrobocie

80

80

369

Niepełnosprawność

54

54

234

Długotrwała lub ciężka choroba

 

76

 

76

 

321

Bezradność w sprawach opiek. – wych.  i prowadzenia gospodarstwa  domowego - ogółem

 

 

73

 

 

73

 

 

413

W tym:

     Rodziny niepełne  

 

23

 

23

 

81

Rodziny wielodzietne

50

50

332

Przemoc w rodzinie

11

11

67

Alkoholizm

14

14

69

Narkomania

-

-

-

Trudności

w przystosowaniu do życia po zwolnieniu z zakładu karnego

 

 

-

 

 

-

 

 

-

Brak umiejętności

w przystosowaniu do życia młodzieży opuszczającej placówki opiekuńczo- wychowawcze

 

 

 

-

 

 

 

-

 

 

 

-

Trudności integracji osób, które otrzymały status uchodźcy

 

-

 

-

 

-

Zdarzenie losowe          

1

1

3

Sytuacja kryzysowa

2

2

8

Klęska żywiołowa lub ekologiczna

-

-

-

 

Źródło: Sprawozdanie MP i PS za 2005 rok GOPS Doruchów.

W 2005 roku dominującym problemem powodującym zgłaszanie się o pomoc było
bezrobocie, które dotyczyło 80 rodzin, czyli 28,99% ogółu rodzin korzystających z pomocy.
Niedostateczna ilość miejsc pracy, niski poziom wykształcenia i kwalifikacji, uzależnienia
decydują o wysokiej liczbie klientów pozostających bez pracy i one stały się problemami
dominującymi. Kolejnym powodem przyznania pomocy jest długotrwała choroba
76 rodzin (27,53%) oraz bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzenia
gospodarstwa domowego 73 rodziny (26,45%).

Bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzenia
gospodarstwa domowego związana głównie jest z: samotnym wychowywaniem
dzieci, wielodzietnością, bezrobociem, nieumiejętnością odnalezienia się w obecnej
rzeczywistości społeczno-gospodarczej.

 

Typy rodzin objętych pomocą przedstawia tabela nr 2.

Tabela nr 2. Typy rodzin objętych pomocą społeczną.

 

WYSZCZEGÓLNIENIE

 

LICZBA RODZIN

 

LICZBA OSÓB

W RODZINACH

 

OGÓŁEM

 

w tym:

NA WSI

 

Rodziny ogółem:

 

            276

 

 

 

          276

 

             1127

o liczbie osób 1

               46

             46

                 46

                       2

               26

             26

                 52

                       3

               25

             25

                 75

                       4

               52

             52

               208

                       5

               53

             53

               265

                       6 i więcej

               74

             74

               481

Źródło: Sprawozdanie MP i PS GOPS Doruchów za 2005 rok.

 

Największe grono rodzin korzystających z pomocy społecznej stanowią rodziny
6 i więcej osobowe, 74 rodziny, co stanowi 26,81% ogółu rodzin  korzystających z pomocy
społecznej. Należy również zwrócić uwagę na znaczną liczbę osób samotnych korzystających
z pomocy społecznej, która stanowi 16,67% ogółu rodzin objętych pomocą.

 

Charakterystyka poszczególnych świadczeń z pomocy społecznej udzielanych
w 2005r przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Doruchowie.

·        zasiłek stały

Zasiłek stały przysługuje pełnoletniej osobie samotnie gospodarującej, całkowicie
niezdolnej do pracy z powodu wieku lub niepełnosprawności, jeżeli jej dochód jest
niższy od kryterium dochodowego, a także pełnoletniej osobie pozostającej
w rodzinie, całkowicie niezdolnej do pracy z powodu wieku lub niepełnosprawności,
jeżeli jej dochód, jak również dochód na osobę w rodzinie są niższe od kryterium
dochodowego na osobę w rodzinie. Stanowi on więc uzupełnienie dochodu tych
osób do wysokości kryterium dochodowego. Nie może być on wyższy niż 418zł
miesięcznie i niższy niż 30 zł miesięcznie. Z tej formy pomocy korzystało 6 osób.

·        zasiłek okresowy

Świadczenie to przeznaczone jest dla osób i rodzin bez dochodów lub
o dochodach niższych niż ustawowe kryterium oraz zasobach nie wystarczających na
zaspokojenie niezbędnych potrzeb życiowych. W pierwszej kolejności przysługuje ono
ze względu na długotrwałą chorobę, niepełnosprawność, bezrobocie, brak świadczeń
z ubezpieczenia społecznego. Zasiłek okresowy jest świadczeniem obligatoryjnym.
Wysokość zasiłku okresowego udzielanego przez OPS w 2005 r. w przypadku

osoby samotnie gospodarującej wynosiła 30% różnicy między kryterium dochodowym
osoby samotnie gospodarującej a dochodem tej osoby; zaś w przypadku rodziny 20%
różnicy między kryterium dochodowym rodziny a dochodem rodziny. Okres na
jaki zostaje przyznany zasiłek ustala Ośrodek na podstawie okoliczności sprawy.
Pomocą w formie zasiłku okresowego objęto 75 rodzin.

·        zasiłek celowy

Zasiłek przyznawany jest w celu zaspokojenia niezbędnej potrzeby bytowej,
w szczególności na pokrycie części lub całości kosztów zakupu żywności,
leków i leczenia, opału, odzieży, niezbędnych przedmiotów użytku domowego,
drobnych remontów, a także kosztów pogrzebu. Zasiłek celowy może być przyznany
również osobie albo rodzinie, które poniosły straty w wyniku zdarzenia losowego,
klęski żywiołowej lub ekologicznej. Zasiłek był przyznawany w formie pieniężnej,
jak i rzeczowej. Jest to świadczenie o charakterze fakultatywnym, tj. uzależnione
wyłącznie od uznania administracyjnego. Wysokość zasiłku celowego uzależnione 
jest z jednej strony od sytuacji materialnej wnioskodawcy i celu, na który zasiłek
jest przyznawany,
a z drugiej od możliwości finansowych Ośrodka. Zasiłek celowy
jest najczęściej przyznawaną formą pomocy. Z tej formy pomocy korzystało 113 rodzin.

·        pomoc w formie posiłku

Pomoc w formie posiłku jest bardzo ważną forma pomocy, jest pomocą głównie
przyznawaną dzieciom i młodzieży w okresie nauki w szkole. Pomoc w postaci
posiłku jest zadaniem obligatoryjnym gminy. Do przyznania tej pomocy ośrodek
jest zobowiązany niezależnie od sytuacji dochodowej rodziny. Pomoc udzielana
w tej formie podlega zwrotowi na zasadach przewidzianych w uchwale podjętej
przez radę gminy, jeżeli dochód rodziny przekracza kryterium dochodowe.
Zasady zwrotu w naszej gminie zostały ustalone w uchwale Nr XX/82/2004
Rady Gminy Doruchów z dnia 6 września 2004r w sprawie zasad zwrotu
wydatków na świadczenia z pomocy społecznej w zakresie zadań własnych gminy.

W  2005 roku  Ośrodek dożywiał 327 dzieci tj. 33,40.% wszystkich dzieci
w wieku od 6 do 17 lat. Dzieci dożywiane są we wszystkich szkołach gminnych.

·        usługi opiekuńcze

Osobie samotnej, która z powodu wieku, choroby lub innych przyczyn wymaga
pomocy innych osób, a jest jej pozbawiona, przysługuje pomoc w formie usług
opiekuńczych lub specjalistycznych usług opiekuńczych. Usługi takie mogą być
przyznane również osobie, która wymaga pomocy innych osób, a jej rodzina
nie może takiej pomocy zapewnić. Usługi opiekuńcze świadczone są w miejscu
zamieszkania osoby potrzebującej poprzez opiekunkę domową. Usługi te
obejmują pomoc w zaspakajaniu codziennych potrzeb życiowych, opiekę higieniczną,
zalecaną przez lekarza pielęgnację oraz w miarę możliwości zapewnienie
kontaktów z otoczeniem.

Odpłatność za usługi opiekuńcze uzależnione jest od dochodu osoby lub
rodziny a jej wysokość ustalono uchwałą Nr XX/83/2004 Rady Gminy
Doruchów z dnia 6 września 2004 roku w sprawie: szczegółowych
warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne
usługi opiekuńcze oraz szczegółowych warunków częściowego lub
całkowitego zwalniania od opłat oraz trybu ich pobierania. Pełen koszt
1 godziny usługi wynosił 8,67zł. Zasady  zwrotu kosztów usługi są tak
ustalone, że im mniejszy dochód osób objętych  pomocą tym, niższa odpłatność.
Pomocą w formie usług opiekuńczych w 2005 roku zostało objęte 7 osób,
z tego 1 osoba została całkowicie zwolnione z odpłatności.

·        składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne

Ośrodek pomocy społecznej opłaca składki na ubezpieczenie społeczne za osoby, które
zrezygnowały z zatrudnienia w związku z konieczności bezpośredniej osobistej opieki nad
długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny oraz wspólnie niezamieszkałą matką, ojcem
lub rodzeństwem. Opłacane są również  składki na ubezpieczenie zdrowotne, za osoby
pobierające zasiłek stały a nie mające prawa do ubezpieczenia z innego tytułu,
oraz za osoby wychodzące z bezdomności a objęte ,,indywidualnym planem wychodzenia
z bezdomności”. Ogółem 21 osób miały opłacane składki na ubezpieczenie społeczne
lub zdrowotne.

·        praca socjalna

Praca socjalna świadczona jest na rzecz poprawy funkcjonowania osób i rodzin w ich
środowisku społecznym. Prowadzona jest ona z osobami i rodzinami w celu
rozwinięcia lub wzmocnienia ich aktywności i samodzielności życiowej,   a także ze
społecznością lokalną w celu zapewnienia współpracy i koordynacji działań instytucji
i organizacji istotnych dla zaspokojenia potrzeb członków
społeczności.

Praca socjalna należy do podstawowych świadczeń Ośrodka. Tym świadczeniem
zostały objęte osoby i rodziny niezależnie od posiadanego dochodu. Cele pracy socjalnej
realizowane są w odniesieniu do indywidualnej     i grupowej aktywności człowieka
z wykorzystaniem trzech podstawowych metod: indywidualnych przypadków, grupowej
i środowiskowej. Posługiwano się przy tym technikami pracy socjalnej, tj. poradnictwo,
mediacja, rzecznictwo i inne oparte na kontaktach interpersonalnych między pracownikiem
socjalnym a osobami wspomaganymi. Udzielając pomocy w formie pracy socjalnej
uwzględniano godność osoby i jej prawo do samostanowienia. Jedną z form prowadzenia
pracy socjalnej był kontrakt socjalny zawarty jako pisemna umowa z osobą ubiegającą się
o pomoc, określająca uprawnienia i zobowiązania stron umowy, w ramach wspólnie
podejmowanych działań zmierzających do przezwyciężenia trudnej sytuacji życiowej osoby
lub rodziny. Pomoc w postaci pracy socjalnej udzielono dla 276 rodzin, w tym wyłącznie
w postaci pracy socjalnej 65 rodzin. Zawarto 25 kontraktów socjalnych.

·        niekonwencjonalne formy pomocy realizowane przez GOPS  w Doruchowie

Różnorodność ludzkich potrzeb, sytuacje kryzysowe, powodują konieczność rozbudowania
zakresu usług ponad te, które gwarantuje ustawa o pomocy społecznej. Stwarza to
możliwość rozwijania własnej inicjatywy i pomysłowości pracownikom, a także daje
szansę uaktywnienia się w środowisku lokalnym. Ośrodek Pomocy Społecznej przy
współpracy grup i środowisk lokalnych rozbudował swoją działalność poprzez utworzenie
niekonwencjonalnych form pomocy.

Z inicjatywy pracowników socjalnych powstała w 2002 r. świetlica
socjoterapeutyczna w Doruchowie. Świetlica działa na podstawie Regulaminu zatwierdzonego
przez Wójta Gminy, Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej oraz Dyrektora Powiatowego
Centrum Pomocy Rodzinie. Regulamin jako podstawa prawna działania świetlicy
opiera się na ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia
26 października 1982 roku oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia
1 września 2000 roku w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych. Działalność
świetlicy finansowana jest ze środków budżetu gminy, budżetu powiatu oraz sponsorów.
Świetlica jest zintegrowana z działalnością Ośrodka Pomocy Społecznej.

W ramach działalności świetlicy organizowane są zajęcia grupowe i indywidualne
dla dzieci i młodzieży Szkoły Podstawowej i Gimnazjum z objawami niedostosowania
społecznego z powodu różnorodnych dysfunkcji środowiska rodzinnego.

Do zadań świetlicy należy praca z dziećmi a w szczególności:

§         pomoc w kryzysach szkolnych, rodzinnych, rówieśniczych, osobistych,

§         rozwijanie zainteresowań i uzdolnień wychowanków,

§         wskazanie metod konstruktywnego rozwiązywania problemów  i konfliktów,

§         współpraca z rodziną wychowanka,

§         stymulowanie rozwoju osobistego i samorealizacji ucznia.

W czasie zajęć uczy się umiejętności współdziałania w grupie, nawiązywania kontaktów,
rozwijania zainteresowań i uzdolnień, preferuje się zdrowe formy spędzania czasu wolnego,
wspomaga się dojrzewanie emocjonalne. Zajęcia dostarczają dzieciom dużo ciekawych
przeżyć i pomysłów na wspaniałą zabawę. W świetlicy uczestnictwo jest dobrowolne.
Liczba osób biorących udział w zajęciach świetlicy wynosi od 20 do 30 wychowanków.
Placówka czynna jest od poniedziałku do piątku w godzinach od 1300 do 1700.
W świetlicy pracuje jeden opiekun z wykształceniem pedagogicznym.

Alkoholizm to jeden z najtrudniejszych problemów społecznych a zarazem to jeden
z najtrudniejszych do rozwiązania problemów klientów pomocy społecznej. Alkoholizm jest
jedną z głównych przyczyn przemocy w rodzinie i złej sytuacji materialnej. Dlatego też
w 2000 roku utworzono Punkt Konsultacyjny dla osób i rodzin, w których występują problemy
alkoholowe. Punkt działa pod opieką Gminnej Komisji ds. Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych. W punkcie tym pracuje terapeuta, który ściśle współpracuje z Ośrodkiem Pomocy
Społecznej, policją, poradnią uzależnień, sądami itp. Osoby zgłaszające się lub kierowane
przez pracowników socjalnych otrzymują tam fachową pomoc i poradnictwo. Przy punkcie
powstała grupa wsparcia dla kobiet alkoholików. Grupa wsparcia ma charakter nieformalny,
ale mimo to działa bardzo aktywnie i twórczo. Siła grupy tkwi w sile poszczególnych członków,
którzy wspierają się wzajemnie w każdej sytuacji.

Dla społeczności lokalnej istotne jest to, że dzięki grupie wsparcia i punktu konsultacyjnego
zwiększa się możliwość „otwarcia” rodziny na jej problemy, poprawia się jakość pomocy dla
całej rodziny, dokonuje się pozytywnych zmian w życiu osoby potrzebującej przez integrację
jej z najbliższym otoczeniem.

Pracownicy socjalni ściśle współpracują a zarazem są aktywnymi członkami
Polskiego Komitetu Pomocy Społecznej, który ma swój oddział w Doruchowie.
W ramach tej działalności prowadzona jest całoroczna zbiórka odzieży, obuwia pod
hasłem „Nie pal nie niszcz daj innym”. Zebrane artykuły przeznaczane są dla najbardziej
potrzebujących klientów Ośrodka.

Ośrodek Pomocy Społecznej włączył się w akcję pomocy żywnościowej
w ramach Unijnego Programu „Dostarczanie Żywności dla Najuboższej Ludności Unii
Europejskiej – PAED”. W ramach tego programu otrzymuje znaczne ilości artykułów
spożywczych takich jak: mleko, mąka, ser, ryż, kasza, makaron, które przeznacza dla swych
podopiecznych. W 2005 roku tą formą pomocy objęto 174 rodziny.

Zaproponowane przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej formy pomocy społecznej,
zarówno te obligatoryjne, jak i niekonwencjonalne uzupełniają się nawzajem i stwarzają
możliwości lepszego zaspokojenia potrzeb mieszkańców gminy Doruchów. Realizacja
pomocy społecznej jest możliwa przy współpracy i zaangażowaniu wszystkich sił
istniejących w środowisku lokalnym. Koordynacja działań pozwala na zwiększenie
efektywności pomocy społecznej, a tym samym jakości świadczonych usług.

 

2.4    System świadczeń rodzinnych

System świadczeń rodzinnych utworzony został jako system poza ubezpieczeniowych 
świadczeń socjalnych. Celem systemu świadczeń rodzinnych wprowadzonego przez ustawę
o świadczeniach rodzinnych jest stworzenie spójnego systemu wsparcia rodziny znajdującej
się w trudnej sytuacji materialnej, wychowującej dzieci uczęszczające do szkoły, w tym
niepełnosprawne. Ustawa określa: jednolite kryteria dochodowe, oparte na kosztach
utrzymania rodziny, warunkujące dostęp do świadczeń na poziomie wyższym niż potrzeby
egzystencjalne; jednolite źródło finansowania wydatków, tj. zasiłki rodzinne wraz z dodatkami
oraz świadczenia opiekuńcze; zwiększoną pomoc na rzecz rodziny w związku z edukacją
dziecka; docelowo jeden podmiot wypłacający świadczenia, a mianowicie gminę.

Zadania w zakresie realizacji świadczeń rodzinnych w gminie Doruchów przekazano
od 01.V.2004 roku Gminnemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej zarządzeniem Nr 12/04
Wójta Gminy Doruchów z dnia 04 maja 2004 roku w sprawie: upoważnienia Kierownika
Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej do prowadzenia postępowania w zakresie
świadczeń rodzinnych oraz wydawania w tych sprawach decyzji.

Świadczenia rodzinne stanowią odrębny od świadczeń z pomocy społecznej system.
Systemy te nie wykluczają się, jednak pieniądze uzyskiwane ze świadczeń rodzinnych
wlicza się do dochodu rodziny, który uprawnia do pobierania świadczeń z pomocy
społecznej.

Świadczenia rodzinne przysługują:

§         obywatelom polskim,

§         cudzoziemcom posiadającym obywatelstwo państwa członkowskiego Unii
Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego,

§         cudzoziemcom przebywającym na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej
w określonych okolicznościach.

Świadczeniami rodzinnymi są:

1.      zasiłek rodzinny oraz dodatki do zasiłku rodzinnego takie jak dodatek
z tytułu: opieki nad dzieckiem w okresie korzystania z urlopu wychowawczego,
samotnego wychowywania dziecka i utraty prawa do zasiłku dla bezrobotnych
na skutek upływu ustawowego okresu jego pobierania, wychowywania
dziecka w rodzinie wielodzietnej, kształcenia i rehabilitacji dziecka
niepełnosprawnego, rozpoczęcia roku szkolnego, podjęcia przez dziecko
nauki w szkole poza miejscem zamieszkania, samotnego wychowywania
dziecka.

2.      świadczenia opiekuńcze: zasiłek pielęgnacyjny i świadczenia pielęgnacyjne.

Zasiłek rodzinny wraz z dodatkami przysługuje osobom jeżeli dochód rodziny
w przeliczeniu na osobę albo dochód osoby uczącej się nie przekracza
kwoty 504,00 zł, w przypadku gdy członkiem rodziny jest dziecko legitymujące
się orzeczeniem o niepełnosprawności lub orzeczeniem o umiarkowanym
lub znacznym stopniu niepełnosprawności, dochód ten nie może przekroczyć
583,00 zł.

Zasiłek rodzinny wraz z określonymi dodatkami w zależności od sytuacji przysługuje:

§         do ukończenia przez dziecko 18 roku życia,

§         do ukończenia nauki w szkole średniej, jednak nie dłużej niż do
ukończenia 21 roku życia,

§         do 24 roku życia w przypadku kontynuowania nauki przez osobę n
iepełnosprawną w stopniu znacznym lub umiarkowanym.

Zasiłek rodzinny wraz z dodatkami przyznawany jest na tzw. okres zasiłkowy
trwający rok. W 2005 roku okres ten rozpoczął się 1 września 2005 roku i trwa
do 31 sierpnia 2006 roku. Postępowanie w sprawie świadczeń rodzinnych wszczyna
się na podstawie złożonego wniosku wraz z dokumentami. Formularze wniosków
i innych dokumentów udostępnia Ośrodek Pomocy Społecznej.

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej na realizacje świadczeń rodzinnych
            wydatkował w 2005 roku kwotę 1.202.797,00 zł.

Ilość udzielonych świadczeń oraz ich rodzaje w 2005 roku przedstawia tabela nr 3.

Tabela nr 3. Ilość udzielonych świadczeń oraz ich rodzaje w 2005 roku.

L .p.

Wyszczególnienie

Liczba rodzin

Liczba świadczeń

Kwota świadczeń [zł]

1

Zasiłek rodzinny

514

8270

383.986,00

2.

Dodatki do zasiłków rodzinnych, w tym z tytułu:

461

5119

553.744,00

2.1

Urodzenia dziecka

26

26

13.000,00

2.2

Opieki nad dzieckiem w okresie korzystania z urlopu wychowawczego

30

324

130.786,00

2.3

Samotnego wychowywania dziecka i utraty prawa do zasiłku dla bezrobotnych na skutek upływu ustawowego okresu jego pobierania

2

21

8.373,00

2.4

Samotnego wychowywania dziecka:

25

1105

192.615,00

2.4.1

w wysokości określonej w art.12 ust.3 i 4 ustawy

14

1061

182.935,00

2.4.2

w kwocie zwiększonej na podstawie art.12 ust.5 ustawy

11

44

9.680,00

2.5

Kształcenia i rehabilitacji dziecka niepełnosprawnego:

41

480

32.160,00

2.5.1

Kształcenia i rehabilitacji dziecka niepełnosprawnego do 5 roku życia

6

72

3.600,00

2.5.2

Kształcenia i rehabilitacji dziecka niepełnosprawnego powyżej 5 roku życia

35

408

28.560,00

2.6

Rozpoczęcia roku szkolnego

409

785

70.650,00

2.7

Podjęcia przez dziecko nauki          w szkole poza miejscem zamieszkania:

196

1478

61.160,00

2.7.1

Na pokrycie wydatków związanych z zamieszkaniem w miejscowości, w której znajduje się szkoła

10

51

4.080,00

2.7.2

Na pokrycie wydatków związanych z dojazdem do miejscowości,          w której znajduje się szkoła

186

1427

57.080,00

2.8

Wychowywanie dziecka w rodzinie wielodzietnej

142

900

45.000,00

3.

Zasiłki rodzinne z dodatkami

514

13389

937.730,00

4.

Świadczenia opiekuńcze:

96

880

186.622,00

4.1

Zasiłki pielęgnacyjne

77

662

95.328,00

4.2

Świadczenia pielęgnacyjne

19

218

91.294,00

5.

Razem świadczenia rodzinne          i opiekuńcze

541

14269

1.124.352,00

6.

Zwroty nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych

2

X

867,00

7.

Liczba decyzji odmownych            w sprawie świadczeń rodzinnych:

17

X

X

7.1

Liczba odwołań do SKO

1

X

X

7.2

Liczba odwołań utrzymanych            w mocy

1

X

X

Źródło: Sprawozdanie roczne GOPS Doruchów.

 

2.5    Dodatki mieszkaniowe

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Doruchowie jest realizatorem ustawy z dnia
21 czerwca 2001 roku o dodatkach mieszkaniowych.

Idea dodatków mieszkaniowych polega na pokryciu ze środków publicznych
tej części wydatków, która przekracza określony poziom. Część wydatków za mieszkanie musi
pokryć sam najemca, część jest dofinansowana z budżetu gminy. Gmina otrzymuje dotację
celową z budżetu państwa na dofinansowanie tego zadania. Dodatek przyznaje się na
wniosek najemcy na okres 6 miesięcy z zastrzeżeniem, że osoba może składać dalsze wnioski
o przyznanie dodatku na kolejny okres.

Dodatek mieszkaniowy przysługuje, jeżeli średni miesięczny dochód na jednego członka
gospodarstwa domowego w okresie 3 miesięcy poprzedzającym datę złożenia wniosku nie
przekracza 175% kwoty najniższej emerytury w gospodarstwie jednoosobowym i 125% tej
kwoty w gospodarstwie wieloosobowym. Wielkość dodatku mieszkaniowego uzależniona jest
od dochodu rodziny, liczby członków gospodarstwa domowego, wielkości zajmowanego
lokalu, wysokości czynszu i opłat związanych z eksploatacją lokalu mieszkalnego.

W 2005r Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej przeznaczył na wypłatę dodatków
mieszkaniowych kwotę 41.168,00zł. Tą formą pomocy objęto 47 gospodarstw domowych.
Podział wypłaconych dodatków mieszkaniowych z uwagi na typy mieszkań przedstawia wykres
nr 2.

Wykres nr 2. Typy mieszkań objętych dodatkami mieszkaniowymi.

 

 

                                 17%

 

53%

                                  30%

 

 

 

Źródło: Sprawozdanie roczne GOPS Doruchów za 2005 rok.


III.    ZASADY OGÓLNE STRATEGII

1.  Wsparcie rodziny w prawidłowym funkcjonowaniu

Podstawą w rozwiązywaniu problemów społecznych są działania profilaktyczne,
skierowane do rodzin, w celu zapobiegania pojawienia si
ę nieprawidłowości w pełnieniu ról
spo
łecznych jej członków oraz działania interwencyjne mające na celu korygowanie już
powsta
łych nieprawidłowości. Zadaniem priorytetowym w wspieraniu rodziny jest zapewnienie
odpowiednich
warunk
ów rozwoju dzieci i młodzieży oraz kształtowanie wartości i norm
związanych z ich wychowaniem.

2.  Usamodzielnianie rodziny

Zadaniem pomocy społecznej jest doprowadzenie rodziny i osób do samodzielności
życiowej przy wykorzystaniu zasobów własnych rodziny oraz zasobów środowiska.
Osoby i rodziny korzystaj
ące z pomocy społecznej są zobowiązane do współdziałania
w rozwi
ązywaniu ich trudnej sytuacji życiowej.

IV.    POMOC ŚRODOWISKOWA

Cele strategiczne:

1.  Minimalizacja zjawiska wykluczenia społecznego,

2.              Minimalizacja dziedziczenia niskich standardów życia.

Cele szczegółowe:

1. Zaspokojenie potrzeb rodzin i osób, które własnym staraniem nie mogą ich zapewnić,


2.         Rozwiązanie problemów rodzin i osób, które są podłożem wykluczenia
społecznego,

3.         Współudział przy wsparciu strategii rozwoju gospodarczego gminy w
minimalizacji zjawiska bezrobocia

4.         Propagowanie kształcenia ustawicznego i przekwalifikowania
zawodowego,

5.                                    Uzyskanie poziomu wykształcenia wśród osób młodych na poziomie;
wykształcenie średnie - 90%, wykształcenie wyższe - 35%

6.                                    Rozwinięcie potrzeb wyższego rzędu, zgodnie z klasyfikacją Masłowa.

Formy realizacji

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej zlokalizowany w Gminie Doruchów, obejmujący
sw
ą działalnością społeczność lokalną

 

Zadania Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej:

 

-          Pomoc materialna,

-          Praca socjalna skierowana na: rodzinę, grupę, środowisko lokalne,

-          Poradnictwo prawne i psychologiczne,

-          Konsultacje w sprawach dotyczących uzależnienia od alkoholu
Pracownicy socjalni  dokonują diagnozy  rodziny,   ustalając jej   możliwości
samodzielnego przezwyciężenia trudnych sytuacji życiowych oraz hierarchię
problemów, które są podłożem obecnej trudnej sytuacji, tworzą wspólnie
z
rodziną plan mający na celu rozwiązanie istniejących problemów oraz plan pomocy, 
zawieraj
ą z rodziną  kontrakt  socjalny,   w   którym obie strony zobowiązują się do
okre
ślonych działań, mających na celu wyeliminowanie podłoża dysfunkcji.
Ściśle współpracują ze   specjalistami w diagnozie, planowaniu i prowadzeniu
pracy socjalnej.

Pracownicy socjalni tworzą i realizują programy skierowane do grup mających określone
problemy przy szerokim wykorzystaniu wolontariatu i zasob
ów gminy.


V.      WSPÓŁPRACA ZE SPOŁECZNOŚCIĄ LOKALNĄ

Cel strategiczny:

1.             Wykształcenie samopomocowych zachowań społecznych

Cele szczegółowe:

1.  Integracja społeczności lokalnej,

2.             Rozwój grup samopomocowych,

3.            Pozyskanie wolontariuszy i liderów społeczności lokalnej do współpracy w
realizowaniu zadań dotyczących rozwiązywania problemów społecznych.

4.            Ścisła   współpraca   z   organizacjami   społecznymi   na   terenie   Gminy
Doruchów
w rozwiązywaniu problemów społecznych,

Formy realizacji

Wspólne diagnozowanie potrzeb i problemów społeczności lokalnych,

Wspomaganie inicjatyw społecznych i inspirowanie do ich powstawania,

 

 

 

 

 

 

VI. SYSTEMOWE PODEJŚCIE DO ROZWIĄZYWANIA
PROBLEMÓW SPOŁECZNYCH

 

6.1    System opieki nad dzieckiem i rodziną

 Dane statystyczne

Liczba klientów Pomocy Społecznej w 2005r. -1127 osób, co stanowi 22% ogółu
mieszka
ńców gminy, a 9% stanowią dzieci pozostające na utrzymaniu rodziców.

Klienci Pomocy Społecznej według poziomu wykształcenia:

Wykształcenie podstawowe -                  41% (112 osób )

Wykształcenie zas. zawodowe -               49% (136 osób )

Wykształcenie średnie -                             10% ( 28 osób )

Wykształcenie wyższe -                         nie ma

Spośród 1741 mieszkańców gminy z wykształceniem podstawowym, klienci pomocy
spo
łecznej stanowią 6,5 %.

Spośród  1407 mieszkańców gminy z wykształceniem zasadniczym zawodowym,
klienci pomocy spo
łecznej stanowią 10%.

Spośród 807 mieszkańców gminy z wykształceniem średnim i policealnym,

klienci pomocy społecznej stanowią 3,5%.

Spośród 138 mieszkańców gminy z wykształceniem wyższym nie ma klientów
pomocy społecznej.

Na 837 rodzin z dziećmi do 24 roku życia,21% rodzin korzysta
z pomocy
Ośrodka

-          rodziny z jednym dzieckiem korzystające z pomocy stanowią -17% 29 rodzin)

-          rodziny z dwojgiem dzieci - 31% ( 55 rodzin)

-          rodziny z trojgiem dzieci -23% (41 rodzin)

-          rodziny z czworgiem dzieci i więcej - 29% (50 rodzin)

Na 1444 dzieci do 18 roku życia,34 % stanowią dzieci rodzin korzystających
z
pomocy Ośrodka.

Problemy:

1.    Nieumiejętność wypełniania funkcji wychowawczo - opiekuńczej
w
rodzinie,

2.                                   Niskie aspiracje edukacyjne wobec własnych dzieci,

3.                                   Trudności dzieci i młodzieży w szkole,

4.                                   Dziedziczenie niskich standardów życia,

5.                                   Nieumiejętność gospodarowania budżetem domowym,

6.                                   Brak potrzeb wyższego rzędu.

Cel strategiczny:

1.                 Minimalizacja dziedziczenia niskich standardów życia

Cele szczegółowe:

1.    Wykształcenie w rodzicach wyższych aspiracji edukacyjnych wobec
własnych dzieci,

2.                                      Przejęcie odpowiedzialności za własną sytuację życiową i prawidłowe
wychowywanie dzieci,

3.                                      Wyrównanie startu życiowego dzieci z rodzin dysfunkcyjnych,

4.                                      Rozbudzenie potrzeb wyższego rzędu,

5.                                      Prawidłowe pełnienie  ról  społecznych  przez  wszystkich   członków
rodziny.

Formy realizacji

1.          Zapewnienie prawidłowego startu dzieciom z rodzin przejawiających
różnego rodzaju dysfunkcje poprzez:

-profilaktykę w okresie ciąży,

-edukację rodzicielską,

-ochronę zdrowia dla małych dzieci

2.                                     Zapewnienie dzieciom i młodzieży odpowiednich warunków rozwoju i
życia, zgodnie z ich potrzebami i przysługującymi im prawami,

3.                                     Zapewnienie dzieciom i młodzieży z rodzin dysfunkcyjnych ciepłego
posiłku w szkole,

4.                                     Pomoc   rodzinom   niewydolnym   wychowawczo   w   przezwyciężaniu
problemów opiekuńczo - wychowawczych poprzez edukację
funkcji
rodzicielskich,

5.                                     Utworzenie świetlic terapeutycznych przy Szkole Podstawowej w :
Morawinie, Torzeńcu, Przytocznicy oraz pomoc wolontariuszy w pokonywaniu
trudno
ści w uczeniu się,

6.                                    Wykształcenie w dzieciach i młodzieży inteligencji emocjonalnej, która
jest podstawą do osiągania sukcesów życiowych,

7.                                    W stosunku  do  młodzieży wzrost  umiejętności   planowania swojej
przyszłości zawodowej i osobistej oraz wzrost motywacji do nauki.

8.                                    Działalność oświatowa, skierowana do osób dorosłych, wskazująca
lepsze modele życia, poza granicami wykluczenia społecznego.

 

6.2    Pomoc rodzinie w kryzysie i przeciwdziałanie
przemocy w rodzinie

 

Dane statystyczne

Na 175 rodzin z dziećmi korzystającymi z Pomocy Społecznej w 19% występuje
problem nadu
żywania alkoholu, a co się z tym wiąże przemoc fizyczna
lub psychiczna.
Problem ten dotyczy 72 dzieci, na 494, których rodziny
s
ą beneficjentami Pomocy Społecznej

Problemy:

1.    Brak poczucia bezpieczeństwa spowodowanego przemocą w rodzinie,

2.                                    Niska samoocena członków rodzin doznających przemocy,

3.                                    Poczucie winy za doznawane krzywdy,

4.                                    Poczucie wstydu i separacja społeczna,

5.                                    Stres będący podłożem złego stanu zdrowia oraz problemów w nauce
     
dzieci.

Cel strategiczny

1.      Nabycie   umiejętności   wczesnego   wykrywania  problemu przemocy
przez rodzinę i środowisko lokalne.

Cele szczegółowe:

1.    Zapewnienie bezpieczeństwa ofierze przemocy

2.                                   Zapobieganie przechodzeniu kryzysu w stan chroniczny,

3.                                   Powstrzymywanie przemocy w rodzinie,

Formy realizacji

1.                                    Praca  socjalna  polegająca  na wczesnym  diagnozowaniu 
zjawiska
przemocy oraz udzielaniu ś
rodowiskowej  pomocy
interwencyjnej, z
zastosowaniem   procedury  
Niebieskiej   Karty" 
w  celu  zapewnienia
bezpieczeń
stwa i  powstrzymania zjawiska
przemocy w rodzinie. Z
rodzinami   prowadzona   jest   systematyczna  
praca   w   oparciu   o indywidualne poradnictwo, w tym prawne, grupowe
formy poradnictwa
oraz wizyty w środowisku. Grupowe formy pomocy
dla os
ób dotknię
tych przemocą polegają na  prowadzeniu  grup 
wsparcia  o  charakterze
psychoedukacyjnym.

2.                                    Działania o charakterze edukacyjne - informacyjnym skierowane do
społecznoś
ci   lokalnej   w   zakresie   zjawiska   przemocy   oraz   jego
prawnych konsekwencjach.

3.                                    Kierowanie do  Ośrodków Wsparcia osób,  którym   należy
zapewnić bezpieczeństwo.

4.                                    Pomoc krzywdzonym dzieciom poprzez kierowanie spraw do sądu o
ograniczenie bądź odebranie władzy rodzicielskiej.

5.                                    Utworzenie    Interwencyjnego    Zespołu    w    skład    którego    wejdą;
pracownicy socjalni, policja, psycholog, pedagog szkoły.

6.                                    Utworzenie grupy wsparcia dla ofiar przemocy.

6.3    Pomoc rodzinie z problemem bezrobocia.

 

Dane statystyczne

Aktywność ekonomiczna klientów Pomocy Społecznej;

Osoby bezrobotne - 32 % 

Osoby zatrudnione –14 %

Osoby pracujące we własnym gosp. rolnym -                  23%

Osoby otrzymujące rentę lub emeryturę -                          22%

Osoby utrzymujące się z zasiłku z pomocy społecznej - 9 %

Osoby bezrobotne stanowią najliczniejszą kategorię klientów pomocy społecznej.
G
łównym powodem braku możliwości znalezienia zatrudnienia jest niski poziom
wykszta
łcenia oraz brak odpowiednich kwalifikacji zawodowych.

 

Problemy:

1.    Brak   środków   finansowych   na   zaspokojenie   podstawowych   potrzeb

życiowych rodziny,

2.    Psychospołeczne   skutki   bezrobocia,   zwłaszcza   u   osób   długotrwale

bezrobotnych,

3.    Przekazywanie    negatywnych   wzorców   wychowawczych   -   zjawisko

dziedziczenia.

 

Cel strategiczny

1.   Współudział przy wsparciu strategii rozwoju gospodarczego gminy
w
minimalizacji zjawiska bezrobocia

 

Cele szczegółowe:

1.             Aktywizowanie zawodowe osób bezrobotnych,

2.             Niwelowanie psychospołecznych skutków bezrobocia u osób bezrobotnych
i ich rodzin,

3.             Uzyskanie kwalifikacji dostosowanych do potrzeb rynku pracy.

 

Formy realizacji

1.          Praca socjalna - polegająca na pomocy w poszukiwaniu ofert pracy,
pośredniczenie   w   kontaktach   z   pracodawcami,   kontakt   z   doradc
ą
zawodowym, motywowanie do podję
cia nauki, uczestnictwa w kursach
przekwalifikuj
ą
cych, monitorowanie i wspomaganie osoby bezrobotnej w
działaniach służących rozwiązaniu problemu bezrobocia.

Pracownicy socjalni, prowadząc pracę socjalną współpracują z Powiatowym
Urz
ędem pracy - pośrednictwem pracy oraz doradztwem zawodowym.

2.         Poradnictwo specjalistyczne - polegające na eliminowaniu negatywnych
następstw  bezrobocia  dł
ugookresowego,   poprzez  udzielanie  wsparcia
psychicznego, poprawę relacji rodzinnych, udział
w grupach wsparcia i
grupach samopomocowych.

3. Organizowanie prac społecznie użytecznych, których celem jest aktywizacja
społeczno-zawodowa osób bezrobotnych bez prawa do zasiłku dla bezrobotnych korzystających
ze świadczeń pomocy społecznej.

6.4    System opieki nad osobami starszymi.

Problemy                                                                

1.  Brak opieki nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi,

2.             Obojętność najbliższej rodzinny

3.             Wycofanie się osób starszych z życia społecznego

Cel strategiczny

1.  Pozostawanie osób starszych, chorych i niepełnosprawnych jak najdłużej
w środowisku zamieszkania.

Cel szczegółowe:

1.  Promowanie aktywnego i zdrowego stylu życia.

2.             Zapewnienie  odpowiednich   form  opieki  osobom   wymagającym   takiej
pomocy,

3.             Aktywizacja osób starszych do udziału w życiu społecznym oraz utworzenie
Klubu Seniora,

4.             Aktywizacja rodzin na rzecz zapewnienia opieki najbliższym, którzy tego wymagają,

5.             Zapewnienie środków finansowych na pokrycie kosztów utrzymania podopiecznych
w domach pomocy społecznej,

6.             Wspieranie środowiska niepełnopsrawnych kombatantów i osób represjonowanych
w dostępie do świadczeń ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób
Niepełnosprawnych oraz ewentualnej pomocy socjalnej,

7.             Współpraca ze Związkiem Emerytów i Rencistów .

 

 

Formy realizacji

1.    Podejmowanie przez pracowników socjalnych działań zmierzających do:

-         ułatwienia kontaktów z placówkami służby zdrowia, udzielania pomocy
w korzystaniu z różnych form rehabilitacji leczniczej i społecznej,

-         inicjowanie kontaktów rodzinnych, podejmowanie działań prowadzących do
wi
ększego zaangażowania rodziny w sprawowanie opieki nad osobą  tego  
wymagaj
ącą w tym zawieranie umów alimentacyjnych,

-         zapewnienie  osobom  uprawnionym  usług  opiekuńczych  w  miejscu
zamieszkania,

-          uwrażliwienie społeczności lokalnej na potrzeby osób starszych,

-         skorzystanie przez osoby starsze z przysługujących uprawnień np.
wyjazdu na turnus rehabilitacyjny, do sanatorium.

 

2.             Usługi  opiekuńcze - obejmujące  pomoc w zaspokajaniu  codziennych
potrzeb  życiowych,   podstawową opiekę higieniczną, pielęgnację
  oraz
zapewnienie kontaktu z otoczeniem.

3.             Lokalne kluby dla osób starszych mających za zadanie aktywizację
społeczności lokalnej, w tym organizowanie cyklicznych spotka
ń
integracyjnych, zaspokajanie potrzeb kulturalno  -  społ
ecznych i
rekreacyjnych.

4.             W przypadku wyczerpania wszystkich możliwości zapewnienia opieki w
środowisku, umieszczenie  osób  wymagających cał
odobowej opieki  w
zakładach opiekuńczo - leczniczych lub domach pomocy społecznej.

 

6.5    System pomocy osobom zaburzonym psychicznie i ich  

          rodzinom

Problem

1.  Trudności w funkcjonowaniu w rodzinie i środowisku osób z zaburzeniami
psychicznymi.

Cel strategiczny

1.  Podtrzymywanie i rozwijanie umiejętności niezbędnych do samodzielnego
życia osób z zaburzeniami psychicznymi.

Cele szczegółowe:

1.  Uzyskanie wsparcia psychologicznego i terapeutyczno - edukacyjnego
osobom chorym i ich rodzinom.

2.             Zapewnienie opieki w środowisku osobom wymagającym takiej pomocy.

Formy pomocy

1.  Praca socjalna skierowana na rozeznanie problemów osób z zaburzeniami
psychicznymi   i   ich   rodzin,   motywowanie  do   poddania  si
ę
  badaniom
diagnostycznym w poradni zdrowia psychicznego, a w razie potrzeby
leczeniu.  Współpraca z  zakł
adem  psychiatrycznym  opieki  zdrowotnej,
sądami.

2.             Specjalistyczne usługi opiekuńcze i opiekuńczo - medyczne dla osób z
zaburzeniami    psychicznymi    dostosowane   do   szczegó
lnych    potrzeb
wynikających ze schorzenia. Usługi specjalistyczne stanowią
odpowiednik
usług opiekuńczych, przy czym świadczone są dla osób z zaburzeniami

psychicznymi,   a   zatem   wymagają   specjalistycznego    przygotowania
opiekunek.

 

6.6    System wsparcia osób niepełnosprawnych.

Problem

1.  Trudności   i   bariery   uczestnictwa   osób   niepełnosprawnych  
w
życiu społecznym.

Cel strategiczny

1.  Rehabilitacja lecznicza i społeczna osób niepełnosprawnych.

Cele szczegółowe:

1.  Działania zmierzające do ograniczenia skutków niepełnosprawności

2.             Wsparcie rodzin,  w których występuje problem niepełnosprawności,  w
szczególności rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym.

3.             Pobudzanie aktywności społecznej osób niepełnosprawnych,

4.             Wyrabianie umiejętności samodzielnego pełnienia ról społecznych,

Formy pomocy

1.             Praca socjalna - mająca na celu ułatwianie kontaktów z placówkami służby
zdrowia, udzielanie pomocy w korzystaniu z r
óż
nych form rehabilitacji
leczniczej i społecznej, korzystanie z przysługują
cych osobom
niepełnosprawnym ulg i uprawnień, pomoc w nawiązywaniu kontaktó
w z
placówkami specjalistycznymi, świadczącymi usługi na rzecz osó
b
niepełnosprawnych, pomoc w znalezieniu odpowiedniego zatrudnienia.

2.             Poradnictwo w zakresie;

 

-          możliwości ustalenia niepełnosprawności i stopnia niepełnosprawności,

-          rodzajów ulg i uprawnień przysługujących osobom niepełnosprawnym,

-          możliwości  uzyskania dofinansowania do  różnych form  rehabilitacji
społecznej i zawodowej,

-          możliwości uzyskania świadczeń z pomocy społecznej przeznaczonych
dla os
ób niepełnosprawnych i ich rodzin,

6.7    Profilaktyka i rozwiązywanie problemów alkoholowych

Problemy

Nadużywanie alkoholu rodzi szereg problemów społecznych;

1.   Degradację psycho - fizyczną osób uzależnionych od alkoholu,

2.                            Bezrobocie,

3.                            Przestępczość,

4.                            Negatywne wzorce wychowawcze w stosunku do dzieci,

5.                            Przemoc w rodzinie.

Cel strategiczny

1.      Promocja zdrowego i wolnego od środków uzależniających stylu życia

Cele szczegółowe:

1.  Zmniejszenie ilości alkoholu spożywanego przez młodzież,

2.             Zmniejszenie degradacji psychofizycznej osób uzależnionych od alkoholu,

3.             Zmniejszenie ilości i dolegliwości alkoholowych zaburzeń życia rodzinnego,

4.             Zmniejszenie rozmiarów naruszeń prawa na rynku alkoholowym

Formy realizacji

1.   Pomoc terapeutyczna dla osób uzależnionych od alkoholu.

2.  Realizacja   programów   pomocy   dla   młodzieży   używającej   napojów
    
alkoholowych w połączeniu z innymi środkami psychoaktywnymi,

2.             Szkolenia osób realizujących zadania gminnego programu profilaktyki ,

3.             Profilaktyczna działalność edukacyjna dla społeczności lokalnej,

4.             Dofinansowywanie profilaktycznych i terapeutycznych obozów dla dzieci i
młodzieży,

5.             Współpraca   ze   szkołami   z   terenu   Gminy   Doruchów   w   zakresie
wprowadzania   dla   uczniów   programów   edukacyjnych   zwią
zanych   z
profilaktyk
ą,

6.      Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej 
rozwiązywaniu problemów alkoholowych.

7.      Kontrola punktów sprzedaży napojów alkoholowych w zakresie przestrzegania   
zapisów Ustawy o Wychowaniu w Trzeźwości i
Przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

8.       Motywowanie osób i rodzin do podejmowania działań zmierzających do zmiany
niekorzystnej sytuacji rodzinnej poprzez współpracę z Gminną Komisją
Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i korzystanie z pomocy w punkcie
konsultacyjnym.

 

 

Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych przedstawia plan działań,
które należy podejmować w celu rozwiązywania problemów społecznych Gminy
Doruchów na lata 2006 – 2013.

Nie zawiera ona informacji o sposobie finansowania zadań, ponieważ czasokores
realizacyjny poszczególnych zadań jest odległy w czasie i nie przewidywalny.

Określenie sposobów i źródeł finansowania zadań będzie następowało
w ramach opracowywania rocznych budżetów a także pozyskiwanie środków z innych
żródeł takich jak: budżet państwa, środki unijne, sponsoring itp.