
uchwała Nr XLI/172/2006 z dnia 25-09-2006 r w sprawie Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych na obszarze Gminy Doruchów 2006-2013
U C H W A Ł A Nr XLI/172/2006
Rady Gminy Doruchów
z dnia 25 września 2006 roku
w sprawie : Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych na obszarze gminy
Doruchów na lata 2006-2013.
Na podstawie art.18 ust.2 pkt.15 ustawy z dnia 08 marca 1990 r. o samorządzie Gminnym / tekst jedn. Dz. U.z 2001r.
Nr 142, poz.1591 ze zm. Oraz art.17 ust.1 pkt.1 ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej / Dz.U.
Nr 64, poz.593 ze zm. / Rada Gminy uchwala, co następuje :
§ 1
Uchwala się Gminną Strategię Rozwoju Problemów Społecznych na obszarze gminy Doruchów na lata 2006-2013
w brzmieniu załącznika do niniejszej uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodnicząca Rady Gminy
Joanna Blewąska
Spis treści I. Wprowadzenie II. Diagnoza problemów 2.1. Demografia 2.2. Problemy społeczne 2.3. Pomoc społeczna 2.4. System świadczeń rodzinnych 2.5. Dodatki mieszkaniowe III. Zasady ogólne strategii IV. Pomoc środowiskowa V. Współpraca ze społecznością lokalną VI. Systemowe podejście do rozwiązywania problemów społecznych 6.1. System opieki nad dzieckiem i rodziną 6.2. Pomoc rodzinie w kryzysie i przeciwdziałanie przemocy w rodzinie 6.3. Pomoc rodzinie z problemem bezrobocia 6.4. System opieki nad osobami starszymi 6.5. System pomocy osobom z zaburzeniami psychicznymi i ich rodzinom 6.6. System wsparcia osób niepełnosprawnych 6.7. Profilaktyka i rozwiązywanie problemów alkoholowych Realizacja zadań postawionych przed pomocą społeczną (zarówno na poziomie społeczności Diagnoza problemów społecznych występujących na terenie gminy Doruchów została sporządzona Sukcesywnie następowało przeformowanie roli i zadań Gminnego Ośrodka Pomocy Działania GOPS mają na celu nie tylko łagodzenie skutków trudnej sytuacji bytowej beneficjentów Działania będą kierowane głównie do środowisk, które pozostają na marginesie życia społecznego, Zgodnie z narodową Strategią Integracji Społecznej, pod pojęciem wykluczenia należy Do najbardziej zagrożonych zjawiskiem wykluczenia społecznego należy zaliczyć rodziny, - trudności wychowawcze z dziećmi ze środowisk zaniedbanych, - osoby psychicznie chore, - ofiary patologii życia rodzinnego, - kobiety samotnie wychowujące dzieci, - osoby długotrwale bezrobotne, - osoby niepełnosprawne i przewlekle chore, - starsze osoby samotne, - osoby żyjące w bardzo trudnych warunkach mieszkaniowych, - przemoc fizyczna i psychiczna, - niewydolność wychowawcza, - osoby uzależnione od alkoholu, narkotyków i innych uzależnień. Wspierane przez pracowników pomocy społecznej osoby i rodziny, przy równoczesnej pomocy Rozwiązywanie problemów społecznych stanowi jedno z najważniejszych zadań administracji Rzetelna diagnoza rzeczywistych potrzeb społeczności lokalnej oraz długofalowy plan działania Podstawa prawna Ustawa z dnia 12 marca 2004r o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz.593) nałożyła AKTA PRAWNE: - Ustawa o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004r (Dz. U. Nr 64, poz.593 z późn. zm.) - Ustawa o świadczeniach rodzinnych z dnia 28 listopada 2003r - Ustawa o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej - Ustawa o dodatkach mieszkaniowych z dnia 21czerwca 2001r - Ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy z dnia 20 kwietnia 2004 r. - Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie z dnia 24 kwietnia 2003 r. - Ustawa o zatrudnieniu socjalnym z dnia 13 czerwca 2003 r. - Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia - Ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii z dnia 24 kwietnia 1997r - Ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnienia osób niepełnosprawnych II. Diagnoza problemów społecznych Przedmiotem diagnozy są poszczególne i charakterystyczne dla różnych grup społecznych Gmina Doruchów jest jedną z 226 gmin województwa wielkopolskiego. Położona jest Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Doruchowie, działania na obszarze gminy Doruchów, Rysunek nr 3. MAPA OKREŚLAJĄCA GRANICE GMINY DORUCHÓW.
2.1 Demografia 1 Liczba mieszkańców Gminy Doruchów wynosi 5.176 osób, w tym; 2.612 2 Ludność według ekonomicznych grup wieku : - w wieku przedprodukcyjnym (0-17 lat) – 1.334 - ( 26%) - w wieku produkcyjnym mobilnym ( 18 - 44 lata) - 2109 - (41%) - w wieku produkcyjnym niemobilnym (mężczyźni w wieku 45 - 64 - w wieku poprodukcyjnym - 735 - (14%) Najliczniejszą grupę stanowią osoby w wieku produkcyjnym mobilnym od 18 do 44 3. Ludność w wieku 13 lat i więcej według poziomu wykształcenia i grup wieku Grupy wieku Wyższe Średnie i policealne Zasadnicze zawodowe Podstawowe i niepełne podst. Ogółem 138 807 1407 1741 Kobiety 88 499 513 959 Mężczyźni 50 308 894 782 Źródło: Spis powszechny 2002 rok. 4. Osoby niepełnosprawne stanowią 6% (268) ogółu mieszkańców, w tym 49 niepełnosprawnych dzieci. 5. Rodziny z dziećmi w gospodarstwach domowych według liczby dzieci do - rodziny z jednym dzieckiem - 36% (298 rodzin) - rodziny z dwojgiem dzieci - 40% (332 rodzin) - rodziny z trojgiem dzieci - 15 % (128 rodzin) - rodziny z czworgiem dzieci i więcej - 9% (79 rodzin) 6. Mężczyźni uzależnieni od alkoholu w grupie wiekowej 20 - 60 lat, stanowią 11%. Na terenie gminy funkcjonują 4 szkoły podstawowe do których uczęszcza 460 uczniów, Opiekę zdrowotną mieszkańcom zapewnia Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej i Apteka. W Doruchowie znajduje się Warsztat Terapii Zajęciowej, Wiejski Ośrodek Wsparcia dla Osób W celu realizacji zadań pomocy społecznej funkcjonuje Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej. Dochody budżetu gminy w 2005 r. wyniosły 9.649.904,00zł, wydatki na pomoc społeczną Ważnym wskaźnikiem obrazującym strukturę demograficzną ludności jest wielkość 2.2 Problemy społeczne Do głównych problemów gminy należy zaliczyć bezrobocie. Zjawisko bezrobocia stanowi Poziom i struktura bezrobocia na terenie gminy Doruchów według stanu na Na dzień 31 grudnia 2005r. w Powiatowym Urzędzie Pracy zarejestrowanych jako osoby Niepełnosprawność stanowi istotny problem społeczny. Szacuje się, że około Bezdomność to sytuacja osób, które z różnych przyczyn, czasowo lub trwale nie są Zjawiska patologiczne w życiu społeczeństwa są często wywołane nadmiernym spożyciem W 2005 roku Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych przyjęła Wielkość środków przeznaczonych na profilaktykę i rozwiązywania problemów alkoholowych Przemoc w rodzinie przez wiele lat nie była nazywana po imieniu. Używano różnych określeń Niepokojącym problemem społecznym są samobójstwa. Brak odporności psychicznej, W życiu codziennym mamy coraz więcej przykładów świadczących o dokonaniu przestępstw. 2.3 Pomoc społeczna Ośrodek Pomocy Społecznej realizując zadania pomocy społecznej w gminie ma Przesłankami udzielenia pomocy społecznej osobom i rodzinom w szczególności są: 1. ubóstwo, 2. sieroctwo, 3. bezdomność, 4. bezrobocie, 5. niepełnosprawność, 6. długotrwała lub ciężka choroba, 7. przemoc w rodzinie, 8. potrzeba ochrony macierzyństwa lub wielodzietności, 9. bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa 10. brak umiejętności w przystosowaniu do życia młodzieży opuszczającej placówki 11. trudność w integracji osób, które otrzymały status uchodźcy, 12. trudność w przystosowaniu do życia po zwolnieniu z zakładu karnego, 13. alkoholizm lub narkomania, 14. zdarzenie losowe i sytuacja kryzysowa, 15. klęska żywiołowa lub ekologiczna. Osoby i rodziny ubiegające się o świadczenia pieniężne z pomocy społecznej muszą 1. kryterium dochodowe, które: - dla osoby samotnie gospodarującej wynosi 461 zł, - dla osoby w rodzinie wynosi 316 zł, - dla rodziny stanowi sumę kwoty kryterium dochodowego dla osoby w rodzinie, 2. kryterium dysfunkcji – są to okoliczności zawarte w pkt. 2 -15 wymienionych przesłanek W postępowaniu w sprawie świadczeń z pomocy społecznej Ośrodek kieruje się przede Świadczeniami z pomocy społecznej są: 1. świadczenia pieniężne jak: zasiłek stały, zasiłek okresowy, zasiłek celowy i specjalny 2. świadczenia niepieniężna jak: praca socjalna, bilet kredytowany, składki na W 2005 roku Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Doruchowie na realizację § w ramach zadań własnych wydatkował kwotę 383.603,00 zł, § w ramach zadań zleconych wydatkował kwotę 1.221.886,00 zł. Ośrodek Pomocy Społecznej w 2005 roku udzielił wsparcia 276 rodzinom,
100 % = 5.176 mieszkańców gminy Doruchów Źródło: Sprawozdanie roczne GOPS Doruchów Tabela nr 1. Powody przyznania pomocy. POWÓD TRUDNEJ SYTUACJI ŻYCIOWEJ LICZBA RODZIN LICZBA OSÓB W RODZINACH OGÓŁEM w tym: NA WSI Ubóstwo 196 196 748 Sieroctwo - - - Bezdomność - - - Potrzeba ochrony macierzyństwa 38 38 248 W tym: Wielodzietność 28 28 196 Bezrobocie 80 80 369 Niepełnosprawność 54 54 234 Długotrwała lub ciężka choroba 76 76 321 Bezradność w sprawach opiek. – wych. i prowadzenia gospodarstwa domowego - ogółem 73 73 413 W tym: Rodziny niepełne 23 23 81 Rodziny wielodzietne 50 50 332 Przemoc w rodzinie 11 11 67 Alkoholizm 14 14 69 Narkomania - - - Trudności w przystosowaniu do życia po zwolnieniu z zakładu karnego - - - Brak umiejętności w przystosowaniu do życia młodzieży opuszczającej placówki opiekuńczo- wychowawcze - - - Trudności integracji osób, które otrzymały status uchodźcy - - - Zdarzenie losowe 1 1 3 Sytuacja kryzysowa 2 2 8 Klęska żywiołowa lub ekologiczna - - - Źródło: Sprawozdanie MP i PS za 2005 rok GOPS Doruchów. W 2005 roku dominującym problemem powodującym zgłaszanie się o pomoc było Bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzenia Typy rodzin objętych pomocą przedstawia tabela nr 2. Tabela nr 2. Typy rodzin objętych pomocą społeczną. LICZBA RODZIN LICZBA OSÓB W RODZINACH OGÓŁEM w tym: NA WSI Rodziny ogółem: 276 276 1127 o liczbie osób 1 46 46 46 2 26 26 52 3 25 25 75 4 52 52 208 5 53 53 265 6 i więcej 74 74 481 Źródło: Sprawozdanie MP i PS GOPS Doruchów za 2005 rok. Największe grono rodzin korzystających z pomocy społecznej stanowią rodziny Charakterystyka poszczególnych świadczeń z pomocy społecznej udzielanych · zasiłek stały Zasiłek stały przysługuje pełnoletniej osobie samotnie gospodarującej, całkowicie · zasiłek okresowy Świadczenie to przeznaczone jest dla osób i rodzin bez dochodów lub · zasiłek celowy Zasiłek przyznawany jest w celu zaspokojenia niezbędnej potrzeby bytowej, · pomoc w formie posiłku Pomoc w formie posiłku jest bardzo ważną forma pomocy, jest pomocą głównie W 2005 roku Ośrodek dożywiał 327 dzieci tj. 33,40.% wszystkich dzieci · usługi opiekuńcze Osobie samotnej, która z powodu wieku, choroby lub innych przyczyn wymaga Odpłatność za usługi opiekuńcze uzależnione jest od dochodu osoby lub · składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne Ośrodek pomocy społecznej opłaca składki na ubezpieczenie społeczne za osoby, które · praca socjalna Praca socjalna świadczona jest na rzecz poprawy funkcjonowania osób i rodzin w ich Praca socjalna należy do podstawowych świadczeń Ośrodka. Tym świadczeniem · niekonwencjonalne formy pomocy realizowane przez GOPS w Doruchowie Różnorodność ludzkich potrzeb, sytuacje kryzysowe, powodują konieczność rozbudowania Z inicjatywy pracowników socjalnych powstała w 2002 r. świetlica W ramach działalności świetlicy organizowane są zajęcia grupowe i indywidualne Do zadań świetlicy należy praca z dziećmi a w szczególności: § pomoc w kryzysach szkolnych, rodzinnych, rówieśniczych, osobistych, § rozwijanie zainteresowań i uzdolnień wychowanków, § wskazanie metod konstruktywnego rozwiązywania problemów i konfliktów, § współpraca z rodziną wychowanka, § stymulowanie rozwoju osobistego i samorealizacji ucznia. W czasie zajęć uczy się umiejętności współdziałania w grupie, nawiązywania kontaktów, Alkoholizm to jeden z najtrudniejszych problemów społecznych a zarazem to jeden Dla społeczności lokalnej istotne jest to, że dzięki grupie wsparcia i punktu konsultacyjnego Pracownicy socjalni ściśle współpracują a zarazem są aktywnymi członkami Ośrodek Pomocy Społecznej włączył się w akcję pomocy żywnościowej Zaproponowane przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej formy pomocy społecznej, 2.4 System świadczeń rodzinnych System świadczeń rodzinnych utworzony został jako system poza ubezpieczeniowych Zadania w zakresie realizacji świadczeń rodzinnych w gminie Doruchów przekazano Świadczenia rodzinne stanowią odrębny od świadczeń z pomocy społecznej system. Świadczenia rodzinne przysługują: § obywatelom polskim, § cudzoziemcom posiadającym obywatelstwo państwa członkowskiego Unii § cudzoziemcom przebywającym na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej Świadczeniami rodzinnymi są: 1. zasiłek rodzinny oraz dodatki do zasiłku rodzinnego takie jak dodatek 2. świadczenia opiekuńcze: zasiłek pielęgnacyjny i świadczenia pielęgnacyjne. Zasiłek rodzinny wraz z dodatkami przysługuje osobom jeżeli dochód rodziny Zasiłek rodzinny wraz z określonymi dodatkami w zależności od sytuacji przysługuje: § do ukończenia przez dziecko 18 roku życia, § do ukończenia nauki w szkole średniej, jednak nie dłużej niż do § do 24 roku życia w przypadku kontynuowania nauki przez osobę n Zasiłek rodzinny wraz z dodatkami przyznawany jest na tzw. okres zasiłkowy Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej na realizacje świadczeń rodzinnych Ilość udzielonych świadczeń oraz ich rodzaje w 2005 roku przedstawia tabela nr 3. Tabela nr 3. Ilość udzielonych świadczeń oraz ich rodzaje w 2005 roku. L .p. Wyszczególnienie Liczba rodzin Liczba świadczeń Kwota świadczeń [zł] 1 Zasiłek rodzinny 514 8270 383.986,00 2. Dodatki do zasiłków rodzinnych, w tym z tytułu: 461 5119 553.744,00 2.1 Urodzenia dziecka 26 26 13.000,00 2.2 Opieki nad dzieckiem w okresie korzystania z urlopu wychowawczego 30 324 130.786,00 2.3 Samotnego wychowywania dziecka i utraty prawa do zasiłku dla bezrobotnych na skutek upływu ustawowego okresu jego pobierania 2 21 8.373,00 2.4 Samotnego wychowywania dziecka: 25 1105 192.615,00 2.4.1 w wysokości określonej w art.12 ust.3 i 4 ustawy 14 1061 182.935,00 2.4.2 w kwocie zwiększonej na podstawie art.12 ust.5 ustawy 11 44 9.680,00 2.5 Kształcenia i rehabilitacji dziecka niepełnosprawnego: 41 480 32.160,00 2.5.1 Kształcenia i rehabilitacji dziecka niepełnosprawnego do 5 roku życia 6 72 3.600,00 2.5.2 Kształcenia i rehabilitacji dziecka niepełnosprawnego powyżej 5 roku życia 35 408 28.560,00 2.6 Rozpoczęcia roku szkolnego 409 785 70.650,00 2.7 Podjęcia przez dziecko nauki w szkole poza miejscem zamieszkania: 196 1478 61.160,00 2.7.1 Na pokrycie wydatków związanych z zamieszkaniem w miejscowości, w której znajduje się szkoła 10 51 4.080,00 2.7.2 Na pokrycie wydatków związanych z dojazdem do miejscowości, w której znajduje się szkoła 186 1427 57.080,00 2.8 Wychowywanie dziecka w rodzinie wielodzietnej 142 900 45.000,00 3. Zasiłki rodzinne z dodatkami 514 13389 937.730,00 4. Świadczenia opiekuńcze: 96 880 186.622,00 4.1 Zasiłki pielęgnacyjne 77 662 95.328,00 4.2 Świadczenia pielęgnacyjne 19 218 91.294,00 5. Razem świadczenia rodzinne i opiekuńcze 541 14269 1.124.352,00 6. Zwroty nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych 2 X 867,00 7. Liczba decyzji odmownych w sprawie świadczeń rodzinnych: 17 X X 7.1 Liczba odwołań do SKO 1 X X 7.2 Liczba odwołań utrzymanych w mocy 1 X X Źródło: Sprawozdanie roczne GOPS Doruchów. 2.5 Dodatki mieszkaniowe Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Doruchowie jest realizatorem ustawy z dnia Idea dodatków mieszkaniowych polega na pokryciu ze środków publicznych Dodatek mieszkaniowy przysługuje, jeżeli średni miesięczny dochód na jednego członka W 2005r Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej przeznaczył na wypłatę dodatków Wykres nr 2. Typy mieszkań objętych dodatkami mieszkaniowymi. 17% 53% 30%
Załącznik do
Uchwały Nr XLI /172/2006
Rady Gminy Doruchów
z dnia 25.09.2006 roku
GMINNA STRATEGIA
ROZWIĄZYWANIA
PROBLEMÓW SPOŁECZNYCH
NA OBSZARZE
GMINY DORUCHÓW
NA LATA 2006 – 2013
DORUCHÓW 2006
lokalnej, jak i na poziomie rodziny i jednostki), a konieczność wypracowania niekonwencjonalnych
form pomocy, wymaga profesjonalnego i systemowego diagnozowania problemów społecznych
w skali gminy Doruchów.
przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Doruchowie przy wykorzystaniu własnych materiałów
sprawozdawczych i analiz oraz innych jednostek administracji publicznej.
Społecznej, a także sposobów realizacji świadczonej pomocy. Dokonano przejścia od modelu
pomocy, którego zasadniczą funkcją było udzielanie wsparcia materialnego, do modelu
nastawionego na wzmocnienie postaw aktywnych oraz wspieranie osób i rodzin zgłaszających się
z prośbą o pomoc w rozwiązywaniu problemów. Było to możliwe dzięki rozwojowi różnego rodzaju
usług dla różnych grup świadczeniobiorców. Systemowe podejście do rozwiązywania problemów
rodziny powoduje, że dysfunkcje mające w niej miejsce nie są traktowane jako izolowane zjawiska
dotyczące pojedynczych osób. Stąd, pomimo wielu różnych form pomocy skierowanych bezpośrednio
na jednostkę, podejmuje się także pracę z całą rodziną, gdyż zmiany w jej funkcjonowaniu stanowią
szansę na to, że następne pokolenie nie stanie się podopiecznymi pomocy społecznej, dlatego
też najistotniejszą sprawą jest ochrona i zapewnienie warunków do rozwoju rodziny.
pomocy społecznej, innych instytucji i organizacji społecznych, lecz także usuwanie przyczyn
tkwiących często w sferze psychicznej i społecznej. Strategia rozwiązywania problemów pomocy
społecznej zorientowana jest na rozszerzenie i pogłębienie form pracy socjalnej, współpracę z różnymi
instytucjami i organizacjami pozarządowymi zajmującymi się pomocą społeczną w gminie oraz
instytucjami działającymi w szerszym obszarze polityki społecznej między innymi jak: edukacja,
polityka zdrowotna, bezpieczeństwo publiczne, pomoc niepełnosprawnym, zapobieganie wykluczeniu
społecznemu, polityka równego statusu kobiet i mężczyzn i itp.
wykluczonych społecznie lub zagrożonych tym zjawiskiem.
rozumieć: brak lub ograniczone możliwości uczestnictwa, wpływania i korzystania
z podstawowych instytucji publicznych i rynków, które powinny być dostępne
dla wszystkich, a w szczególności dla osób ubogich. Są to między innymi:
publiczna edukacja, pośrednictwo pracy, ochrona pracy, transport publiczny i publiczny
sektor mieszkaniowy, administracja publiczna, sektor pozarządowy i organizacje społeczne,
rynek pracy, rynek dóbr konsumenckich, rynek usług telekomunikacyjnych, bankowych
i innych, prywatna własność i przedsiębiorczość.
w których występują:
materialnej, podejmują próby rozwiązywania problemów, których o własnych siłach nie byłyby
w stanie przezwyciężyć.
publicznej wszystkich szczebli. Działania w obszarze polityki społecznej powinny być realizowane
w ramach zintegrowanego systemu, w którym równorzędnym partnerem administracji zostałyby
organizacje i instytucje należące do różnych sektorów życia publicznego.
jest niezbędnym warunkiem efektywnej realizacji polityki społecznej na terenie gminy Doruchów.
na gminy opracowanie i realizację gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych
ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, profilaktyki
i rozwiązywania problemów alkoholowych i innych, których celem jest integracja osób
i rodzin z grup szczególnego ryzyka.
(Dz. U. Nr 228, poz.2255 z późn. zm.)
z dnia 22 kwietnia 2005r (Dz. U. Nr 86, poz.732 z późn. zm.)
(Dz. U. Nr 71, poz.734 z późn. zm.)
(Dz. U. Nr 99, poz.1001 z późn. zm.)
( Dz. U. Nr 96, poz.873 z późn. zm.)
( Dz. U. Nr 122, poz.1143 z późn. zm)
26 października 1982 r. (Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz.1231 z późn. zm)
( Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz.198)
z dnia 27.08 1997r.( Dz. U. z 1997r. Nr 123, poz. 776 z późn. zm.)
problemy o najwyższym stopniu dolegliwości takie jak: ubóstwo, bezrobocie, niepełnosprawność,
wielodzietność rodzin, bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych, samotne wychowywanie
dzieci, starość, uzależnienia, przemoc w rodzinie, które wymagają podejmowania wszechstronnych
działań w celu przeciwdziałania sytuacjom krytycznym w życiu jednostek i zbiorowości, poprawy
ich warunków bytowych oraz wyrównywania różnic socjalnych w wielu obszarach aktywności społecznej.
w powiecie ostrzeszowskim. Obszar gminy wynosi 9.933ha, na którym zamieszkuje 5.176
mieszkańców w 8 wioskach sołeckich. Gmina Doruchów ma charakter rolniczy, użytki rolne
stanowią 6.373ha i obejmują 64,15% ogólnej powierzchni gminy. Na terenie gminy znajdują
się 860 gospodarstw rolnych. Przeważają gospodarstwa małe do 10ha. W gminnym rejestrze
działalności gospodarczej łącznie znajduje się 188 podmiotów prowadzących działalność gospodarczą.
Działalność ta opiera się głównie na branży rolno-spożywczej i rolno-przemysłowej. Na terenie gminy
nie występują duże zakłady przemysłowe. Istotnym problemem gminy stanowi bezrobocie. Statystyki
dotyczące bezrobocia w znacznym stopniu zniekształcają obraz zjawiska ze względu na
duży stopień tzw. bezrobocia utajonego oraz powszechności pracy na „czarno”.
którą obrazuje rysunek nr 3.
mężczyzn i 2.564 kobiet.
lata, kobiety w wieku 45 - 59 lat) - 998 - (19%)
roku życia - 41 % mieszkańców.
(wiek produkcyjny)
24 lat pozostających na utrzymaniu – ogółem 837 w tym:
1 szkoła ponadpodstawowa /Gimnazjum/ kształcąc 245 uczniów, jest 1 przedszkole obejmujące
opieką 92 dzieci oraz działające przy szkołach 3 oddziały przedszkolne dla 34 dzieci łącznie.
Natomiast opiekę ambulatoryjną zapewnia. Szpital Powiatowy w Ostrzeszowie.
z Zaburzeniami Psychicznymi.
wyniosły 1.605.490,00 zł, co w przeliczeniu na jednego mieszkańca gminy wynosi 310,18 zł.
i proporcje ludności w wieku przedprodukcyjnym, w wieku produkcyjnym oraz w wieku poprodukcyjnym.
Na podstawie danych odsetek osób w wieku poprodukcyjnym w gminie wynosi 12%. Wśród osób
w wieku poprodukcyjnym większą populację stanowią kobiety. Odsetek kobiet w wieku poprodukcyjnym
do ogółu kobiet wynosi 21,24%. Przyrost naturalny w gminie jest dodatni wynosi 21.
duży problem społeczny, wpływa ujemnie na postawy i zachowania osób nim bezpośrednio
dotknięte, a także członków ich rodzin. Stopa bezrobocia w gminie 2005 r. wynosiła 11,6%.
Ze świadczeń pomocy społecznej korzysta 31% bezrobotnych. Pomoc bezrobotnym udzielana przez
Ośrodek Pomocy Społecznej to: pomoc finansowa, pomoc w naturze, praca socjalna.
31 grudnia 2005 roku
bezrobotne było - 261 osób z tego 147 kobiet, w tym 43 osoby z prawem do zasiłku, bez prawa
do zasiłku 218 osób. Bezrobotni do 25 roku życia to 82 osoby, powyżej 50 roku życia 32 osoby,
długotrwale bezrobotni powyżej 24 miesięcy 135 osób, bez kwalifikacji zawodowych 40 osób.
Bezrobotni absolwenci w okresie do 12 miesięcy od dnia ukończenia nauki 19 osób.
5,5 miliona (co stanowi 15%) Polaków to osoby niepełnosprawne. Osoby niepełnosprawne
stanowią grupę wewnętrznie zróżnicowaną pod względem stopnia i rodzaju niepełnosprawności,
wieku i wykształcenia. Gospodarstwa z osobą niepełnosprawną częściej niż pozostałe
odczuwają konieczność korzystania z różnych form pomocy. Na 1000 mieszkańców w gminie 50,55
to osoby niepełnosprawne, natomiast odsetek dzieci niepełnosprawnych do ogółu dzieci w gminie
wynosi 3,65%.
w stanie zapewnić sobie schronienia, spełniającego minimalne warunki pozwalające uznać je
za pomieszczenia mieszkalne. Bezdomność jest problemem społecznym pojawiającym się
przede wszystkim w dużych aglomeracjach. Ale problem ten dotyczy mniejszych miejscowości.
W 2005 r. na terenie gminy były 2 osoby bezdomne, przy czym 1 osoba korzystała ze świadczeń
pomocy społecznej.
alkoholu, co w konsekwencji doprowadza do różnego rodzaju negatywnych zachowań człowieka.
Rodzina alkoholika jest rodziną chorą. Alkoholizm powoduje w tych rodzinach źródło niedostatku.
Występuje częściej w rodzinach wielodzietnych, ubogich, dotkniętych niepowodzeniami życiowymi
i bezrobociem. Na 1000 mieszkańców naszej gminy przypada 11,20 osób uzależnionych od alkoholu.
12 wniosków dotyczących skierowania na leczenie odwykowe osób uzależnionych. Czynności
te wykonuje GKRPA w Ostrzeszowie na zasadzie zawartego Porozumienia z Urzędem Miasta
i Gminy w Ostrzeszowie. Odnotowano także 9 spraw karnych skierowanych do prokuratury, będące
wynikiem stosowania przemocy przez osoby pozostające pod wpływem alkoholu.
w gminie jest znaczna, w 2005r na ten cel przeznaczono kwotę 72.211,- zł. Problemy alkoholowe
na terenie gminy są rozwiązywane w ramach uchwalonego corocznie Gminnego
Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
,,awantury domowe”, ,,kłótnie rodzinne”. Istotą przemocy domowej, w rodzinie jest przewaga sił
sprawcy nad osobą krzywdzoną, a także jego poczucie bezkarności. Przemoc w rodzinie
może mieć miejsce we wszystkich warunkach społecznych. Nie zależy od statusu społecznego,
ani od poziomu wykształcenia, ani od kondycji materialnej. Skutki przemocy domowej ponoszą
zarówno jednostki, jak i społeczeństwo. Rozwój działań związanych z przeciwdziałaniem
przemocy sprawia, że coraz częściej ofiary przemocy zgłaszają się o pomoc. Na 1000
mieszkańców naszej gminy 24,06 osób to ofiary przemocy, które zgłosiły się o pomoc.
obawa że nie uda się pokonać trudności życiowych i znieść konsekwencji własnych czynów,
to jedna z grup przyczyn samobójstw. Choroby psychiczne, brak mechanizmów kontroli
i instynktu samozachowawczego, również dolegliwości fizyczne, cierpienie doprowadza często
do jednego rozumowania sprawców ,,wyjścia z sytuacji” jakim jest samobójstwo. Statystyki
wskazują, że wzrasta w ostatnich latach liczba samobójstw. Liczba samobójstw na 1000
mieszkańców w gminie wynosi 0,19 osoby.
Przestępczość to zawiniony czyn człowieka, społecznie niebezpieczny, zabroniony pod groźba kary
przez ustawę obowiązującą w czasie jego popełnienia. W 2005 r. popełniono na terenie gminy
Doruchów 43 stwierdzonych przestępstw, z tego wykryto 31 przestępstw co stanowi 72,1%
wykrywalności. Z udziałem nieletnich popełniono 4 przestępstwa, w których udział brało
14 nieletnich, było to znęcanie fizyczne i psychiczne na rówieśnikach oraz kradzież
i uszkodzenie mienia.
na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężenia trudnych sytuacji życiowych, których nie
są one w stanie pokonać wykorzystując własne środki, możliwości i uprawnienia. Ośrodek
działa w sytuacjach, w których zostały zagrożone podstawowe warunki egzystencji osoby lub
rodziny bądź też jakość ich życia obniżyła się poniżej społecznie akceptowanego minimum.
domowego,
opiekuńczo-wychowawcze,
spełniać dwa kryteria:
udzielenia pomocy.
wszystkim dobrem osób korzystających z pomocy i ochroną ich dóbr osobistych. Nie
podaje do wiadomości publicznej nazwisk osób korzystających z pomocy oraz rodzaju
i zakresu przyznanego świadczenia. Właściwość miejscową gminy w zakresie udzielania
świadczeń ustala się na podstawie miejsca zamieszkania osoby ubiegającej się,
a w przypadku osoby bezdomnej miejsca ostatniego zameldowania na pobyt stały. W przypadkach
szczególnie uzasadnionych sytuacją osobistą lub w sprawach nie cierpiących zwłoki i w sprawach
cudzoziemców, którym udzielono zgody na pobyt tolerowany, właściwą miejscowo jest gmina
miejsca pobytu osoby ubiegającej się o świadczenie. Świadczenia z pomocy społecznej
przyznawane są na wniosek osoby zainteresowanej, przedstawiciela ustawowego lub z urzędu.
Decyzja w sprawie świadczenia, podejmowana jest po przeprowadzeniu wywiadu środowiskowego.
Wywiad przeprowadza pracownik socjalny w miejscu zamieszkania. Pracownik socjalny
przeprowadzający rodzinny wywiad środowiskowy może domagać się od osoby lub rodziny
złożenia oświadczenia o dochodach i stanie majątkowym. Odmowa złożenia takiego
oświadczenia, może być podstawą odmowy przyznania świadczenia. W celu określenia sposobu
współdziałania w rozwiązywaniu problemów osoby lub rodziny znajdującej się w trudnej sytuacji
pracownik socjalny może zawrzeć kontrakt socjalny z tą osoba lub rodziną. Osoby i rodziny
korzystające ze świadczeń z pomocy społecznej są obowiązane niezwłocznie poinformować
Ośrodek, o każdej zmianie w ich sytuacji osobistej, dochodowej i majątkowej, która wiąże się
z podstawą do przyznania świadczenia. W sytuacji pobrania świadczenia, które nie należało
się osobie lub rodzinie podlega on zwrotowi i to niezależnie od dochodu. Przyznanie lub
odmowa przyznania świadczenia następuje w formie decyzji administracyjnej.
zasiłek celowy,
ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, sprawienie pogrzebu, pomoc w formie
schronienia, posiłku i ubrania, usługi opiekuńcze, umieszczenie w domu pomocy
społecznej, pomoc rzeczowa.
świadczeń z pomocy społecznej wydatkował kwotę 1.605.490,00 zł, z tego:
w których żyło 1.127 osób. Wsparcie systemem pomocy społecznej objęto więc 22%
mieszkańców gminy Doruchów, co obrazuje wykres nr 1.
na tle liczebności Gminy Doruchów w 2005 roku
bezrobocie, które dotyczyło 80 rodzin, czyli 28,99% ogółu rodzin korzystających z pomocy.
Niedostateczna ilość miejsc pracy, niski poziom wykształcenia i kwalifikacji, uzależnienia
decydują o wysokiej liczbie klientów pozostających bez pracy i one stały się problemami
dominującymi. Kolejnym powodem przyznania pomocy jest długotrwała choroba
76 rodzin (27,53%) oraz bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzenia
gospodarstwa domowego 73 rodziny (26,45%).
gospodarstwa domowego związana głównie jest z: samotnym wychowywaniem
dzieci, wielodzietnością, bezrobociem, nieumiejętnością odnalezienia się w obecnej
rzeczywistości społeczno-gospodarczej.
WYSZCZEGÓLNIENIE
6 i więcej osobowe, 74 rodziny, co stanowi 26,81% ogółu rodzin korzystających z pomocy
społecznej. Należy również zwrócić uwagę na znaczną liczbę osób samotnych korzystających
z pomocy społecznej, która stanowi 16,67% ogółu rodzin objętych pomocą.
w 2005r przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Doruchowie.
niezdolnej do pracy z powodu wieku lub niepełnosprawności, jeżeli jej dochód jest
niższy od kryterium dochodowego, a także pełnoletniej osobie pozostającej
w rodzinie, całkowicie niezdolnej do pracy z powodu wieku lub niepełnosprawności,
jeżeli jej dochód, jak również dochód na osobę w rodzinie są niższe od kryterium
dochodowego na osobę w rodzinie. Stanowi on więc uzupełnienie dochodu tych
osób do wysokości kryterium dochodowego. Nie może być on wyższy niż 418zł
miesięcznie i niższy niż 30 zł miesięcznie. Z tej formy pomocy korzystało 6 osób.
o dochodach niższych niż ustawowe kryterium oraz zasobach nie wystarczających na
zaspokojenie niezbędnych potrzeb życiowych. W pierwszej kolejności przysługuje ono
ze względu na długotrwałą chorobę, niepełnosprawność, bezrobocie, brak świadczeń
z ubezpieczenia społecznego. Zasiłek okresowy jest świadczeniem obligatoryjnym.
Wysokość zasiłku okresowego udzielanego przez OPS w 2005 r. w przypadku
osoby samotnie gospodarującej wynosiła 30% różnicy między kryterium dochodowym
osoby samotnie gospodarującej a dochodem tej osoby; zaś w przypadku rodziny 20%
różnicy między kryterium dochodowym rodziny a dochodem rodziny. Okres na
jaki zostaje przyznany zasiłek ustala Ośrodek na podstawie okoliczności sprawy.
Pomocą w formie zasiłku okresowego objęto 75 rodzin.
w szczególności na pokrycie części lub całości kosztów zakupu żywności,
leków i leczenia, opału, odzieży, niezbędnych przedmiotów użytku domowego,
drobnych remontów, a także kosztów pogrzebu. Zasiłek celowy może być przyznany
również osobie albo rodzinie, które poniosły straty w wyniku zdarzenia losowego,
klęski żywiołowej lub ekologicznej. Zasiłek był przyznawany w formie pieniężnej,
jak i rzeczowej. Jest to świadczenie o charakterze fakultatywnym, tj. uzależnione
wyłącznie od uznania administracyjnego. Wysokość zasiłku celowego uzależnione
jest z jednej strony od sytuacji materialnej wnioskodawcy i celu, na który zasiłek
jest przyznawany, a z drugiej od możliwości finansowych Ośrodka. Zasiłek celowy
jest najczęściej przyznawaną formą pomocy. Z tej formy pomocy korzystało 113 rodzin.
przyznawaną dzieciom i młodzieży w okresie nauki w szkole. Pomoc w postaci
posiłku jest zadaniem obligatoryjnym gminy. Do przyznania tej pomocy ośrodek
jest zobowiązany niezależnie od sytuacji dochodowej rodziny. Pomoc udzielana
w tej formie podlega zwrotowi na zasadach przewidzianych w uchwale podjętej
przez radę gminy, jeżeli dochód rodziny przekracza kryterium dochodowe.
Zasady zwrotu w naszej gminie zostały ustalone w uchwale Nr XX/82/2004
Rady Gminy Doruchów z dnia 6 września 2004r w sprawie zasad zwrotu
wydatków na świadczenia z pomocy społecznej w zakresie zadań własnych gminy.
w wieku od 6 do 17 lat. Dzieci dożywiane są we wszystkich szkołach gminnych.
pomocy innych osób, a jest jej pozbawiona, przysługuje pomoc w formie usług
opiekuńczych lub specjalistycznych usług opiekuńczych. Usługi takie mogą być
przyznane również osobie, która wymaga pomocy innych osób, a jej rodzina
nie może takiej pomocy zapewnić. Usługi opiekuńcze świadczone są w miejscu
zamieszkania osoby potrzebującej poprzez opiekunkę domową. Usługi te
obejmują pomoc w zaspakajaniu codziennych potrzeb życiowych, opiekę higieniczną,
zalecaną przez lekarza pielęgnację oraz w miarę możliwości zapewnienie
kontaktów z otoczeniem.
rodziny a jej wysokość ustalono uchwałą Nr XX/83/2004 Rady Gminy
Doruchów z dnia 6 września 2004 roku w sprawie: szczegółowych
warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne
usługi opiekuńcze oraz szczegółowych warunków częściowego lub
całkowitego zwalniania od opłat oraz trybu ich pobierania. Pełen koszt
1 godziny usługi wynosił 8,67zł. Zasady zwrotu kosztów usługi są tak
ustalone, że im mniejszy dochód osób objętych pomocą tym, niższa odpłatność.
Pomocą w formie usług opiekuńczych w 2005 roku zostało objęte 7 osób,
z tego 1 osoba została całkowicie zwolnione z odpłatności.
zrezygnowały z zatrudnienia w związku z konieczności bezpośredniej osobistej opieki nad
długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny oraz wspólnie niezamieszkałą matką, ojcem
lub rodzeństwem. Opłacane są również składki na ubezpieczenie zdrowotne, za osoby
pobierające zasiłek stały a nie mające prawa do ubezpieczenia z innego tytułu,
oraz za osoby wychodzące z bezdomności a objęte ,,indywidualnym planem wychodzenia
z bezdomności”. Ogółem 21 osób miały opłacane składki na ubezpieczenie społeczne
lub zdrowotne.
środowisku społecznym. Prowadzona jest ona z osobami i rodzinami w celu
rozwinięcia lub wzmocnienia ich aktywności i samodzielności życiowej, a także ze
społecznością lokalną w celu zapewnienia współpracy i koordynacji działań instytucji
i organizacji istotnych dla zaspokojenia potrzeb członków społeczności.
zostały objęte osoby i rodziny niezależnie od posiadanego dochodu. Cele pracy socjalnej
realizowane są w odniesieniu do indywidualnej i grupowej aktywności człowieka
z wykorzystaniem trzech podstawowych metod: indywidualnych przypadków, grupowej
i środowiskowej. Posługiwano się przy tym technikami pracy socjalnej, tj. poradnictwo,
mediacja, rzecznictwo i inne oparte na kontaktach interpersonalnych między pracownikiem
socjalnym a osobami wspomaganymi. Udzielając pomocy w formie pracy socjalnej
uwzględniano godność osoby i jej prawo do samostanowienia. Jedną z form prowadzenia
pracy socjalnej był kontrakt socjalny zawarty jako pisemna umowa z osobą ubiegającą się
o pomoc, określająca uprawnienia i zobowiązania stron umowy, w ramach wspólnie
podejmowanych działań zmierzających do przezwyciężenia trudnej sytuacji życiowej osoby
lub rodziny. Pomoc w postaci pracy socjalnej udzielono dla 276 rodzin, w tym wyłącznie
w postaci pracy socjalnej 65 rodzin. Zawarto 25 kontraktów socjalnych.
zakresu usług ponad te, które gwarantuje ustawa o pomocy społecznej. Stwarza to
możliwość rozwijania własnej inicjatywy i pomysłowości pracownikom, a także daje
szansę uaktywnienia się w środowisku lokalnym. Ośrodek Pomocy Społecznej przy
współpracy grup i środowisk lokalnych rozbudował swoją działalność poprzez utworzenie
niekonwencjonalnych form pomocy.
socjoterapeutyczna w Doruchowie. Świetlica działa na podstawie Regulaminu zatwierdzonego
przez Wójta Gminy, Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej oraz Dyrektora Powiatowego
Centrum Pomocy Rodzinie. Regulamin jako podstawa prawna działania świetlicy
opiera się na ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia
26 października 1982 roku oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia
1 września 2000 roku w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych. Działalność
świetlicy finansowana jest ze środków budżetu gminy, budżetu powiatu oraz sponsorów.
Świetlica jest zintegrowana z działalnością Ośrodka Pomocy Społecznej.
dla dzieci i młodzieży Szkoły Podstawowej i Gimnazjum z objawami niedostosowania
społecznego z powodu różnorodnych dysfunkcji środowiska rodzinnego.
rozwijania zainteresowań i uzdolnień, preferuje się zdrowe formy spędzania czasu wolnego,
wspomaga się dojrzewanie emocjonalne. Zajęcia dostarczają dzieciom dużo ciekawych
przeżyć i pomysłów na wspaniałą zabawę. W świetlicy uczestnictwo jest dobrowolne.
Liczba osób biorących udział w zajęciach świetlicy wynosi od 20 do 30 wychowanków.
Placówka czynna jest od poniedziałku do piątku w godzinach od 1300 do 1700.
W świetlicy pracuje jeden opiekun z wykształceniem pedagogicznym.
z najtrudniejszych do rozwiązania problemów klientów pomocy społecznej. Alkoholizm jest
jedną z głównych przyczyn przemocy w rodzinie i złej sytuacji materialnej. Dlatego też
w 2000 roku utworzono Punkt Konsultacyjny dla osób i rodzin, w których występują problemy
alkoholowe. Punkt działa pod opieką Gminnej Komisji ds. Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych. W punkcie tym pracuje terapeuta, który ściśle współpracuje z Ośrodkiem Pomocy
Społecznej, policją, poradnią uzależnień, sądami itp. Osoby zgłaszające się lub kierowane
przez pracowników socjalnych otrzymują tam fachową pomoc i poradnictwo. Przy punkcie
powstała grupa wsparcia dla kobiet alkoholików. Grupa wsparcia ma charakter nieformalny,
ale mimo to działa bardzo aktywnie i twórczo. Siła grupy tkwi w sile poszczególnych członków,
którzy wspierają się wzajemnie w każdej sytuacji.
zwiększa się możliwość „otwarcia” rodziny na jej problemy, poprawia się jakość pomocy dla
całej rodziny, dokonuje się pozytywnych zmian w życiu osoby potrzebującej przez integrację
jej z najbliższym otoczeniem.
Polskiego Komitetu Pomocy Społecznej, który ma swój oddział w Doruchowie.
W ramach tej działalności prowadzona jest całoroczna zbiórka odzieży, obuwia pod
hasłem „Nie pal nie niszcz daj innym”. Zebrane artykuły przeznaczane są dla najbardziej
potrzebujących klientów Ośrodka.
w ramach Unijnego Programu „Dostarczanie Żywności dla Najuboższej Ludności Unii
Europejskiej – PAED”. W ramach tego programu otrzymuje znaczne ilości artykułów
spożywczych takich jak: mleko, mąka, ser, ryż, kasza, makaron, które przeznacza dla swych
podopiecznych. W 2005 roku tą formą pomocy objęto 174 rodziny.
zarówno te obligatoryjne, jak i niekonwencjonalne uzupełniają się nawzajem i stwarzają
możliwości lepszego zaspokojenia potrzeb mieszkańców gminy Doruchów. Realizacja
pomocy społecznej jest możliwa przy współpracy i zaangażowaniu wszystkich sił
istniejących w środowisku lokalnym. Koordynacja działań pozwala na zwiększenie
efektywności pomocy społecznej, a tym samym jakości świadczonych usług.
świadczeń socjalnych. Celem systemu świadczeń rodzinnych wprowadzonego przez ustawę
o świadczeniach rodzinnych jest stworzenie spójnego systemu wsparcia rodziny znajdującej
się w trudnej sytuacji materialnej, wychowującej dzieci uczęszczające do szkoły, w tym
niepełnosprawne. Ustawa określa: jednolite kryteria dochodowe, oparte na kosztach
utrzymania rodziny, warunkujące dostęp do świadczeń na poziomie wyższym niż potrzeby
egzystencjalne; jednolite źródło finansowania wydatków, tj. zasiłki rodzinne wraz z dodatkami
oraz świadczenia opiekuńcze; zwiększoną pomoc na rzecz rodziny w związku z edukacją
dziecka; docelowo jeden podmiot wypłacający świadczenia, a mianowicie gminę.
od 01.V.2004 roku Gminnemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej zarządzeniem Nr 12/04
Wójta Gminy Doruchów z dnia 04 maja 2004 roku w sprawie: upoważnienia Kierownika
Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej do prowadzenia postępowania w zakresie
świadczeń rodzinnych oraz wydawania w tych sprawach decyzji.
Systemy te nie wykluczają się, jednak pieniądze uzyskiwane ze świadczeń rodzinnych
wlicza się do dochodu rodziny, który uprawnia do pobierania świadczeń z pomocy
społecznej.
Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
w określonych okolicznościach.
z tytułu: opieki nad dzieckiem w okresie korzystania z urlopu wychowawczego,
samotnego wychowywania dziecka i utraty prawa do zasiłku dla bezrobotnych
na skutek upływu ustawowego okresu jego pobierania, wychowywania
dziecka w rodzinie wielodzietnej, kształcenia i rehabilitacji dziecka
niepełnosprawnego, rozpoczęcia roku szkolnego, podjęcia przez dziecko
nauki w szkole poza miejscem zamieszkania, samotnego wychowywania
dziecka.
w przeliczeniu na osobę albo dochód osoby uczącej się nie przekracza
kwoty 504,00 zł, w przypadku gdy członkiem rodziny jest dziecko legitymujące
się orzeczeniem o niepełnosprawności lub orzeczeniem o umiarkowanym
lub znacznym stopniu niepełnosprawności, dochód ten nie może przekroczyć
583,00 zł.
ukończenia 21 roku życia,
iepełnosprawną w stopniu znacznym lub umiarkowanym.
trwający rok. W 2005 roku okres ten rozpoczął się 1 września 2005 roku i trwa
do 31 sierpnia 2006 roku. Postępowanie w sprawie świadczeń rodzinnych wszczyna
się na podstawie złożonego wniosku wraz z dokumentami. Formularze wniosków
i innych dokumentów udostępnia Ośrodek Pomocy Społecznej.
wydatkował w 2005 roku kwotę 1.202.797,00 zł.
21 czerwca 2001 roku o dodatkach mieszkaniowych.
tej części wydatków, która przekracza określony poziom. Część wydatków za mieszkanie musi
pokryć sam najemca, część jest dofinansowana z budżetu gminy. Gmina otrzymuje dotację
celową z budżetu państwa na dofinansowanie tego zadania. Dodatek przyznaje się na
wniosek najemcy na okres 6 miesięcy z zastrzeżeniem, że osoba może składać dalsze wnioski
o przyznanie dodatku na kolejny okres.
gospodarstwa domowego w okresie 3 miesięcy poprzedzającym datę złożenia wniosku nie
przekracza 175% kwoty najniższej emerytury w gospodarstwie jednoosobowym i 125% tej
kwoty w gospodarstwie wieloosobowym. Wielkość dodatku mieszkaniowego uzależniona jest
od dochodu rodziny, liczby członków gospodarstwa domowego, wielkości zajmowanego
lokalu, wysokości czynszu i opłat związanych z eksploatacją lokalu mieszkalnego.
mieszkaniowych kwotę 41.168,00zł. Tą formą pomocy objęto 47 gospodarstw domowych.
Podział wypłaconych dodatków mieszkaniowych z uwagi na typy mieszkań przedstawia wykres
nr 2. Źródło: Sprawozdanie roczne GOPS Doruchów za 2005 rok.
III. ZASADY OGÓLNE STRATEGII
1. Wsparcie rodziny w prawidłowym funkcjonowaniu
Podstawą w rozwiązywaniu problemów społecznych są działania profilaktyczne,
skierowane do rodzin, w celu zapobiegania pojawienia się nieprawidłowości w pełnieniu ról
społecznych jej członków oraz działania interwencyjne mające na celu korygowanie już
powstałych nieprawidłowości. Zadaniem priorytetowym w wspieraniu rodziny jest zapewnienie
odpowiednich warunków rozwoju dzieci i młodzieży oraz kształtowanie wartości i norm
związanych z ich wychowaniem.
2. Usamodzielnianie rodziny
Zadaniem pomocy społecznej jest doprowadzenie rodziny i osób do samodzielności
życiowej przy wykorzystaniu zasobów własnych rodziny oraz zasobów środowiska.
Osoby i rodziny korzystające z pomocy społecznej są zobowiązane do współdziałania
w rozwiązywaniu ich trudnej sytuacji życiowej.
IV. POMOC ŚRODOWISKOWA
Cele strategiczne:
1. Minimalizacja zjawiska wykluczenia społecznego,
2. Minimalizacja dziedziczenia niskich standardów życia.
Cele szczegółowe:
1. Zaspokojenie potrzeb rodzin i osób, które własnym staraniem nie mogą ich zapewnić,
2. Rozwiązanie problemów rodzin i osób, które są podłożem wykluczenia
społecznego,
3. Współudział przy wsparciu strategii rozwoju gospodarczego gminy w
minimalizacji zjawiska bezrobocia
4. Propagowanie kształcenia ustawicznego i przekwalifikowania
zawodowego,
5. Uzyskanie poziomu wykształcenia wśród osób młodych na poziomie;
wykształcenie średnie - 90%, wykształcenie wyższe - 35%
6. Rozwinięcie potrzeb wyższego rzędu, zgodnie z klasyfikacją Masłowa.
Formy realizacji
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej zlokalizowany w Gminie Doruchów, obejmujący
swą działalnością społeczność lokalną
Zadania Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej:
- Pomoc materialna,
- Praca socjalna skierowana na: rodzinę, grupę, środowisko lokalne,
- Poradnictwo prawne i psychologiczne,
- Konsultacje w sprawach dotyczących uzależnienia od alkoholu
Pracownicy socjalni dokonują diagnozy rodziny, ustalając jej możliwości
samodzielnego przezwyciężenia trudnych sytuacji życiowych oraz hierarchię
problemów, które są podłożem obecnej trudnej sytuacji, tworzą wspólnie
z rodziną plan mający na celu rozwiązanie istniejących problemów oraz plan pomocy,
zawierają z rodziną kontrakt socjalny, w którym obie strony zobowiązują się do
określonych działań, mających na celu wyeliminowanie podłoża dysfunkcji.
Ściśle współpracują ze specjalistami w diagnozie, planowaniu i prowadzeniu
pracy socjalnej.
Pracownicy socjalni tworzą i realizują programy skierowane do grup mających określone
problemy przy szerokim wykorzystaniu wolontariatu i zasobów gminy.
V. WSPÓŁPRACA ZE SPOŁECZNOŚCIĄ LOKALNĄ
Cel strategiczny:
1. Wykształcenie samopomocowych zachowań społecznych
Cele szczegółowe:
1. Integracja społeczności lokalnej,
2. Rozwój grup samopomocowych,
3. Pozyskanie wolontariuszy i liderów społeczności lokalnej do współpracy w
realizowaniu zadań dotyczących rozwiązywania problemów społecznych.
4. Ścisła współpraca z organizacjami społecznymi na terenie Gminy
Doruchów w rozwiązywaniu problemów społecznych,
Formy realizacji
Wspólne diagnozowanie potrzeb i problemów społeczności lokalnych,
Wspomaganie inicjatyw społecznych i inspirowanie do ich powstawania,
VI. SYSTEMOWE PODEJŚCIE DO ROZWIĄZYWANIA
PROBLEMÓW SPOŁECZNYCH
6.1 System opieki nad dzieckiem i rodziną
Dane statystyczne
Liczba klientów Pomocy Społecznej w 2005r. -1127 osób, co stanowi 22% ogółu
mieszkańców gminy, a 9% stanowią dzieci pozostające na utrzymaniu rodziców.
Klienci Pomocy Społecznej według poziomu wykształcenia:
Wykształcenie podstawowe - 41% (112 osób )
Wykształcenie zas. zawodowe - 49% (136 osób )
Wykształcenie średnie - 10% ( 28 osób )
Wykształcenie wyższe - nie ma
Spośród 1741 mieszkańców gminy z wykształceniem podstawowym, klienci pomocy
społecznej stanowią 6,5 %.
Spośród 1407 mieszkańców gminy z wykształceniem zasadniczym zawodowym,
klienci pomocy społecznej stanowią 10%.
Spośród 807 mieszkańców gminy z wykształceniem średnim i policealnym,
klienci pomocy społecznej stanowią 3,5%.
Spośród 138 mieszkańców gminy z wykształceniem wyższym nie ma klientów
pomocy społecznej.
Na 837 rodzin z dziećmi do 24 roku życia,21% rodzin korzysta
z pomocy Ośrodka
- rodziny z jednym dzieckiem korzystające z pomocy stanowią -17% 29 rodzin)
- rodziny z dwojgiem dzieci - 31% ( 55 rodzin)
- rodziny z trojgiem dzieci -23% (41 rodzin)
- rodziny z czworgiem dzieci i więcej - 29% (50 rodzin)
Na 1444 dzieci do 18 roku życia,34 % stanowią dzieci rodzin korzystających
z pomocy Ośrodka.
Problemy:
1. Nieumiejętność wypełniania funkcji wychowawczo - opiekuńczej
w rodzinie,
2. Niskie aspiracje edukacyjne wobec własnych dzieci,
3. Trudności dzieci i młodzieży w szkole,
4. Dziedziczenie niskich standardów życia,
5. Nieumiejętność gospodarowania budżetem domowym,
6. Brak potrzeb wyższego rzędu.
Cel strategiczny:
1. Minimalizacja dziedziczenia niskich standardów życia
Cele szczegółowe:
1. Wykształcenie w rodzicach wyższych aspiracji edukacyjnych wobec
własnych dzieci,
2. Przejęcie odpowiedzialności za własną sytuację życiową i prawidłowe
wychowywanie dzieci,
3. Wyrównanie startu życiowego dzieci z rodzin dysfunkcyjnych,
4. Rozbudzenie potrzeb wyższego rzędu,
5. Prawidłowe pełnienie ról społecznych przez wszystkich członków
rodziny.
Formy realizacji
1. Zapewnienie prawidłowego startu dzieciom z rodzin przejawiających
różnego rodzaju dysfunkcje poprzez:
-profilaktykę w okresie ciąży,
-edukację rodzicielską,
-ochronę zdrowia dla małych dzieci
2. Zapewnienie dzieciom i młodzieży odpowiednich warunków rozwoju i
życia, zgodnie z ich potrzebami i przysługującymi im prawami,
3. Zapewnienie dzieciom i młodzieży z rodzin dysfunkcyjnych ciepłego
posiłku w szkole,
4. Pomoc rodzinom niewydolnym wychowawczo w przezwyciężaniu
problemów opiekuńczo - wychowawczych poprzez edukację funkcji
rodzicielskich,
5. Utworzenie świetlic terapeutycznych przy Szkole Podstawowej w :
Morawinie, Torzeńcu, Przytocznicy oraz pomoc wolontariuszy w pokonywaniu
trudności w uczeniu się,
6. Wykształcenie w dzieciach i młodzieży inteligencji emocjonalnej, która
jest podstawą do osiągania sukcesów życiowych,
7. W stosunku do młodzieży wzrost umiejętności planowania swojej
przyszłości zawodowej i osobistej oraz wzrost motywacji do nauki.
8. Działalność oświatowa, skierowana do osób dorosłych, wskazująca
lepsze modele życia, poza granicami wykluczenia społecznego.
6.2 Pomoc rodzinie w kryzysie i przeciwdziałanie
przemocy w rodzinie
Dane statystyczne
Na 175 rodzin z dziećmi korzystającymi z Pomocy Społecznej w 19% występuje
problem nadużywania alkoholu, a co się z tym wiąże przemoc fizyczna
lub psychiczna. Problem ten dotyczy 72 dzieci, na 494, których rodziny
są beneficjentami Pomocy Społecznej
Problemy:
1. Brak poczucia bezpieczeństwa spowodowanego przemocą w rodzinie,
2. Niska samoocena członków rodzin doznających przemocy,
3. Poczucie winy za doznawane krzywdy,
4. Poczucie wstydu i separacja społeczna,
5. Stres będący podłożem złego stanu zdrowia oraz problemów w nauce
dzieci.
Cel strategiczny
1. Nabycie umiejętności wczesnego wykrywania problemu przemocy
przez rodzinę i środowisko lokalne.
Cele szczegółowe:
1. Zapewnienie bezpieczeństwa ofierze przemocy
2. Zapobieganie przechodzeniu kryzysu w stan chroniczny,
3. Powstrzymywanie przemocy w rodzinie,
Formy realizacji
1. Praca socjalna polegająca na wczesnym diagnozowaniu
zjawiska przemocy oraz udzielaniu środowiskowej pomocy
interwencyjnej, zzastosowaniem procedury „Niebieskiej Karty"
w celu zapewnienia bezpieczeństwa i powstrzymania zjawiska
przemocy w rodzinie. Z rodzinami prowadzona jest systematyczna
praca w oparciu o indywidualne poradnictwo, w tym prawne, grupowe
formy poradnictwa oraz wizyty w środowisku. Grupowe formy pomocy
dla osób dotkniętych przemocą polegają na prowadzeniu grup
wsparcia o charakterze psychoedukacyjnym.
2. Działania o charakterze edukacyjne - informacyjnym skierowane do
społeczności lokalnej w zakresie zjawiska przemocy oraz jego
prawnych konsekwencjach.
3. Kierowanie do Ośrodków Wsparcia osób, którym należy
zapewnić bezpieczeństwo.
4. Pomoc krzywdzonym dzieciom poprzez kierowanie spraw do sądu o
ograniczenie bądź odebranie władzy rodzicielskiej.
5. Utworzenie Interwencyjnego Zespołu w skład którego wejdą;
pracownicy socjalni, policja, psycholog, pedagog szkoły.
6. Utworzenie grupy wsparcia dla ofiar przemocy.
6.3 Pomoc rodzinie z problemem bezrobocia.
Dane statystyczne
Aktywność ekonomiczna klientów Pomocy Społecznej;
Osoby bezrobotne - 32 %
Osoby zatrudnione –14 %
Osoby pracujące we własnym gosp. rolnym - 23%
Osoby otrzymujące rentę lub emeryturę - 22%
Osoby utrzymujące się z zasiłku z pomocy społecznej - 9 %
Osoby bezrobotne stanowią najliczniejszą kategorię klientów pomocy społecznej.
Głównym powodem braku możliwości znalezienia zatrudnienia jest niski poziom
wykształcenia oraz brak odpowiednich kwalifikacji zawodowych.
Problemy:
1. Brak środków finansowych na zaspokojenie podstawowych potrzeb
życiowych rodziny,
2. Psychospołeczne skutki bezrobocia, zwłaszcza u osób długotrwale
bezrobotnych,
3. Przekazywanie negatywnych wzorców wychowawczych - zjawisko
dziedziczenia.
Cel strategiczny
1. Współudział przy wsparciu strategii rozwoju gospodarczego gminy
w minimalizacji zjawiska bezrobocia
Cele szczegółowe:
1. Aktywizowanie zawodowe osób bezrobotnych,
2. Niwelowanie psychospołecznych skutków bezrobocia u osób bezrobotnych
i ich rodzin,
3. Uzyskanie kwalifikacji dostosowanych do potrzeb rynku pracy.
Formy realizacji
1. Praca socjalna - polegająca na pomocy w poszukiwaniu ofert pracy,
pośredniczenie w kontaktach z pracodawcami, kontakt z doradcą
zawodowym, motywowanie do podjęcia nauki, uczestnictwa w kursach
przekwalifikujących, monitorowanie i wspomaganie osoby bezrobotnej w
działaniach służących rozwiązaniu problemu bezrobocia.
Pracownicy socjalni, prowadząc pracę socjalną współpracują z Powiatowym
Urzędem pracy - pośrednictwem pracy oraz doradztwem zawodowym.
2. Poradnictwo specjalistyczne - polegające na eliminowaniu negatywnych
następstw bezrobocia długookresowego, poprzez udzielanie wsparcia
psychicznego, poprawę relacji rodzinnych, udział w grupach wsparcia i
grupach samopomocowych.
3. Organizowanie prac społecznie użytecznych, których celem jest aktywizacja
społeczno-zawodowa osób bezrobotnych bez prawa do zasiłku dla bezrobotnych korzystających
ze świadczeń pomocy społecznej.
6.4 System opieki nad osobami starszymi.
Problemy
1. Brak opieki nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi,
2. Obojętność najbliższej rodzinny
3. Wycofanie się osób starszych z życia społecznego
Cel strategiczny
1. Pozostawanie osób starszych, chorych i niepełnosprawnych jak najdłużej
w środowisku zamieszkania.
Cel szczegółowe:
1. Promowanie aktywnego i zdrowego stylu życia.
2. Zapewnienie odpowiednich form opieki osobom wymagającym takiej
pomocy,
3. Aktywizacja osób starszych do udziału w życiu społecznym oraz utworzenie
Klubu Seniora,
4. Aktywizacja rodzin na rzecz zapewnienia opieki najbliższym, którzy tego wymagają,
5. Zapewnienie środków finansowych na pokrycie kosztów utrzymania podopiecznych
w domach pomocy społecznej,
6. Wspieranie środowiska niepełnopsrawnych kombatantów i osób represjonowanych
w dostępie do świadczeń ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób
Niepełnosprawnych oraz ewentualnej pomocy socjalnej,
7. Współpraca ze Związkiem Emerytów i Rencistów .
Formy realizacji
1. Podejmowanie przez pracowników socjalnych działań zmierzających do:
- ułatwienia kontaktów z placówkami służby zdrowia, udzielania pomocy
w korzystaniu z różnych form rehabilitacji leczniczej i społecznej,
- inicjowanie kontaktów rodzinnych, podejmowanie działań prowadzących do
większego zaangażowania rodziny w sprawowanie opieki nad osobą tego
wymagającą w tym zawieranie umów alimentacyjnych,
- zapewnienie osobom uprawnionym usług opiekuńczych w miejscu
zamieszkania,
- uwrażliwienie społeczności lokalnej na potrzeby osób starszych,
- skorzystanie przez osoby starsze z przysługujących uprawnień np.
wyjazdu na turnus rehabilitacyjny, do sanatorium.
2. Usługi opiekuńcze - obejmujące pomoc w zaspokajaniu codziennych
potrzeb życiowych, podstawową opiekę higieniczną, pielęgnację oraz
zapewnienie kontaktu z otoczeniem.
3. Lokalne kluby dla osób starszych mających za zadanie aktywizację
społeczności lokalnej, w tym organizowanie cyklicznych spotkań
integracyjnych, zaspokajanie potrzeb kulturalno - społecznych i
rekreacyjnych.
4. W przypadku wyczerpania wszystkich możliwości zapewnienia opieki w
środowisku, umieszczenie osób wymagających całodobowej opieki w
zakładach opiekuńczo - leczniczych lub domach pomocy społecznej.
6.5 System pomocy osobom zaburzonym psychicznie i ich
rodzinom
Problem
1. Trudności w funkcjonowaniu w rodzinie i środowisku osób z zaburzeniami
psychicznymi.
Cel strategiczny
1. Podtrzymywanie i rozwijanie umiejętności niezbędnych do samodzielnego
życia osób z zaburzeniami psychicznymi.
Cele szczegółowe:
1. Uzyskanie wsparcia psychologicznego i terapeutyczno - edukacyjnego
osobom chorym i ich rodzinom.
2. Zapewnienie opieki w środowisku osobom wymagającym takiej pomocy.
Formy pomocy
1. Praca socjalna skierowana na rozeznanie problemów osób z zaburzeniami
psychicznymi i ich rodzin, motywowanie do poddania się badaniom
diagnostycznym w poradni zdrowia psychicznego, a w razie potrzeby
leczeniu. Współpraca z zakładem psychiatrycznym opieki zdrowotnej,
sądami.
2. Specjalistyczne usługi opiekuńcze i opiekuńczo - medyczne dla osób z
zaburzeniami psychicznymi dostosowane do szczególnych potrzeb
wynikających ze schorzenia. Usługi specjalistyczne stanowią odpowiednik
usług opiekuńczych, przy czym świadczone są dla osób z zaburzeniami
psychicznymi, a zatem wymagają specjalistycznego przygotowania
opiekunek.
6.6 System wsparcia osób niepełnosprawnych.
Problem
1. Trudności i bariery uczestnictwa osób niepełnosprawnych
w życiu społecznym.
Cel strategiczny
1. Rehabilitacja lecznicza i społeczna osób niepełnosprawnych.
Cele szczegółowe:
1. Działania zmierzające do ograniczenia skutków niepełnosprawności
2. Wsparcie rodzin, w których występuje problem niepełnosprawności, w
szczególności rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym.
3. Pobudzanie aktywności społecznej osób niepełnosprawnych,
4. Wyrabianie umiejętności samodzielnego pełnienia ról społecznych,
Formy pomocy
1. Praca socjalna - mająca na celu ułatwianie kontaktów z placówkami służby
zdrowia, udzielanie pomocy w korzystaniu z różnych form rehabilitacji
leczniczej i społecznej, korzystanie z przysługujących osobom
niepełnosprawnym ulg i uprawnień, pomoc w nawiązywaniu kontaktów z
placówkami specjalistycznymi, świadczącymi usługi na rzecz osób
niepełnosprawnych, pomoc w znalezieniu odpowiedniego zatrudnienia.
2. Poradnictwo w zakresie;
- możliwości ustalenia niepełnosprawności i stopnia niepełnosprawności,
- rodzajów ulg i uprawnień przysługujących osobom niepełnosprawnym,
- możliwości uzyskania dofinansowania do różnych form rehabilitacji
społecznej i zawodowej,
- możliwości uzyskania świadczeń z pomocy społecznej przeznaczonych
dla osób niepełnosprawnych i ich rodzin,
6.7 Profilaktyka i rozwiązywanie problemów alkoholowych
Problemy
Nadużywanie alkoholu rodzi szereg problemów społecznych;
1. Degradację psycho - fizyczną osób uzależnionych od alkoholu,
2. Bezrobocie,
3. Przestępczość,
4. Negatywne wzorce wychowawcze w stosunku do dzieci,
5. Przemoc w rodzinie.
Cel strategiczny
1. Promocja zdrowego i wolnego od środków uzależniających stylu życia
Cele szczegółowe:
1. Zmniejszenie ilości alkoholu spożywanego przez młodzież,
2. Zmniejszenie degradacji psychofizycznej osób uzależnionych od alkoholu,
3. Zmniejszenie ilości i dolegliwości alkoholowych zaburzeń życia rodzinnego,
4. Zmniejszenie rozmiarów naruszeń prawa na rynku alkoholowym
Formy realizacji
1. Pomoc terapeutyczna dla osób uzależnionych od alkoholu.
2. Realizacja programów pomocy dla młodzieży używającej napojów
alkoholowych w połączeniu z innymi środkami psychoaktywnymi,
2. Szkolenia osób realizujących zadania gminnego programu profilaktyki ,
3. Profilaktyczna działalność edukacyjna dla społeczności lokalnej,
4. Dofinansowywanie profilaktycznych i terapeutycznych obozów dla dzieci i
młodzieży,
5. Współpraca ze szkołami z terenu Gminy Doruchów w zakresie
wprowadzania dla uczniów programów edukacyjnych związanych z
profilaktyką,
6. Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej
rozwiązywaniu problemów alkoholowych.
7. Kontrola punktów sprzedaży napojów alkoholowych w zakresie przestrzegania
zapisów Ustawy o Wychowaniu w Trzeźwości i Przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
8. Motywowanie osób i rodzin do podejmowania działań zmierzających do zmiany
niekorzystnej sytuacji rodzinnej poprzez współpracę z Gminną Komisją
Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i korzystanie z pomocy w punkcie
konsultacyjnym.
Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych przedstawia plan działań,
które należy podejmować w celu rozwiązywania problemów społecznych Gminy
Doruchów na lata 2006 – 2013.
Nie zawiera ona informacji o sposobie finansowania zadań, ponieważ czasokores
realizacyjny poszczególnych zadań jest odległy w czasie i nie przewidywalny.
Określenie sposobów i źródeł finansowania zadań będzie następowało
w ramach opracowywania rocznych budżetów a także pozyskiwanie środków z innych
żródeł takich jak: budżet państwa, środki unijne, sponsoring itp.
![]() |
![]() |
![]() |
Metadane
Źródło informacji: | Grażyna Tuz |
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Grażyna Tuz |
Data wprowadzenia: | 2007-01-08 08:28:13 |
Opublikował: | Grażyna Tuz |
Data publikacji: | 2007-03-08 11:16:36 |
Ostatnia zmiana: | 2008-02-20 12:49:39 |
Ilość wyświetleń: | 1919 |