
Protokół Nr IV/2007 z dnia 26 lutego 2007 r.
P R O T O K Ó Ł Nr IV/2007
z obrad sesji rady Gminy Doruchów
odbytej w dniu 26 lutego 2007 roku
w sali sesyjnej Urzędu Gminy w Doruchowie
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
O godz. 10- tej Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska otworzyła IV sesję Rady Gminy Doruchów.
Powitała radnych i zaproszonych gości tj.
- Radnego Powiatu Pana Roberta Pustkowskiego
-
Wójta Gminy Pana Józefa Wilkosza
-
Sekretarza Gminy Pana Tomasza Bugaryna
-
Skarbnik Gminy Panią Władysławę Lasota
-
Kierownika Wydziału Ochrony Środowiska,Leśnictwa i Rolnictwa Starostwa Powiatowego Pana Władysława Karnickiego
-
Kierownika Powiatowego Biura Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
Pana Jana Grossa,
-
Kierownika Powiatowego Ośrodka Doradztwa Rolniczego Pana Jana Kałużnego
-
Kierownik Biura Powiatowej Izby Rolniczej Panią Marlenę Stefańską
-
Kierownik Powiatowej Inspekcji Ochrony Roślin Panią Bożenę Sitek,
-
Agronoma Ośrodka Doradztwa Rolniczego Pana Idziego Baraniaka
-
Przewodniczącego Gminnej Spółki Wodnej Pana Piotra Kupczyka
-
Przedstawiciela Komisji ds. Rozwiązywania problemów alkoholowych
Pana Roberta Ciężkiego
-
sołtysów
-
dyrektorów szkół
-
Prezes Związku OSP. Panią Jadwigę Kosik
-
Prezesa GS Pana Pawła Pietrusiaka
-
kierowników jednostek organizacyjnych oraz kierowników referatów Urzędu Gminy
-
przedstawiciela prasy – Czasu Ostrzeszowskiego Pana Łukasz Smiatacza
Stwierdziła, że na stan 15 radnych w sesji uczestniczy 15 radnych.
Listy obecności stanowią zał. Nr 1 i 2 do protokółu.
Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zaproponowała następujący porządek obrad :
1. Otwarcie.
2. Przedstawienie porządku obrad.
3. Wybór sekretarza obrad.
4. Powołanie komisji uchwał i wniosków.
5. Przyjęcie protokółu z III sesji.
6. Interpelacje i zapytania radnych.
7. Informacja Wójta Gminy z działań w okresie m. sesyjnym, realizacji uchwał, interpelacji i wniosków oraz z odbytych zebrań wiejskich.
8. Informacja Komisji ds. Rozwiązywania problemów alkoholowych w temacie przeprowadzonej kontroli punktów sprzedaży alkoholu
9. Sprawy rolnictwa w gminie
- informacja Kierownika Wydziału Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa
- funkcjonowanie Powiatowej Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
- funkcjonowanie Powiatowej Izby Rolniczej
- funkcjonowanie Powiatowego Ośrodka Doradztwa Rolniczego
- funkcjonowanie Powiatowej Inspekcji Ochrony Roślin
- funkcjonowanie Gminnej Spółki Wodnej
10. Informacja Wójta Gminy w temacie budowy sali gimnastycznej.
11. Uchwalenie Statutu Urzędu Gminy Doruchów.
12. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy.
13. Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia planów pracy Rady Gminy i Komisji na 2007 rok.
14. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia zasad zwrotu kosztów podróży służbowych radnym Rady Gminy Doruchów.
15. Rozpatrzenie skargi na Wójta Gminy.
16. Zapytania i wolne głosy.
17. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania
18. Zakończenie.
Do przedstawionego porządku obrad radni nie zgłosili wniosku o jego zmianę.
ad.3
Wybór sekretarza obrad.
Na sekretarza obrad zaproponowano Radnego Andrzeja Kempę.
Do zgłoszonej kandydatury uwag nie wniesiono.
W wyniku głosowania przeprowadzonego przez Przewodnicząca Rady Gminy Joannę Blewąska – Rada jednogłośnie powołała radnego Andrzeja Kempę na Sekretarza IV sesji.
ad.4
Powołanie komisji uchwał i wniosków.
Do komisji uchwał i wniosków zgłoszono Radnych :
1. Marię Rogalewską
-
Stefana Trzcińskiego
-
Mieczysława Niełacnego
W wyniku głosowania Rada Gminy jednogłośnie powołała powyższy skład komisji uchwał i wniosków.
ad.5
Przyjęcie protokółu z obrad poprzedniej sesji.
Protokół z obrad III sesji odbytej w dniu 28-12-2006 r. został wyłożony do wglądu przed sesją. Z protokółem było można zapoznać się w biurze rady.
Sekretarz poprzedniej sesji Radny Czesław Anioł przedstawił informację dotyczącą sporządzonego protokółu.
Rada nie wniosła żadnych uwag do protokółu z obrad III sesji. W wyniku głosowania Rada jednogłośnie przyjęła protokół z III sesji Rady Gminy. Głosowało 15 radnych,
„za” było 15 radnych, „przeciwnych „ -----------------------, „wstrzymujących” ---------------------------.
ad. 6
Interpelacje i zapytania radnych.
Na IV sesji radni zgłosili następujące interpelacje :
Radny Andrzej Kempa
-
wnioskował o naprawę drogi Tokarzew -Godziętowy,
-
wnioskował o naprawę oberwanego pobocza drogi Tokarzew- Rudniczysko k. Pana Grell,
-
wnioskował o ustawienie znaku ograniczającego tonaż na drodze Tokarzew-Wygoda Tokarska.
Radny Stefan Trzciński
-
w sprawie modernizacji targowiska w Doruchowie pytając, kiedy przewiduje się realizację tego zadnia. Zaproponował,aby do czasu realizacji tego zadnia zwrócić szczególną
uwagę na to aby pracownicy na czas porządkowali targowisko.
Radny Jan Sieczka
-
wnioskował o dalszą budowę drogi Przytocznica – Godziętowy
Radny Zygmunt Stempin
-
wnioskował o budowę drogi Przytocznica - Bukownica, która jest w bardzo złym stanie
i stanowi zagrożenie bezpieczeństwa.
Radny Lucjan Dyba
-
wnioskował o remont dachu na budynku znajdującym się po byłej bazie spędowej w Morawinie,
-
prosił o pomoc finansową na remont remizy OSP Plugawicach
Radny Stanisław Przybył
-
w sprawie chodnika przy ul. Kościelnej, powiedział,że mieszkańcy w ogóle się nie dbają o niego, gdyż 6 lat nie posiano tam nawet trawy,
-
zapytał kiedy będzie naprawiony chodnik wzdłuż parku w Doruchowie,
-
wnioskował o ścięcie suchych drzew w parku.
Radna Maria Rogalewska
-
zapytała, czy są czynione starania o zagospodarowanie parku w Doruchowie.
Radny Mieczysław Baraniak
-
wnioskował o budowę drogi 404 Stary Pan – Wygoda Plugawska.
Radny Adam Wypchło
-
wnioskował o wymianę lampy oświetlenia ulicznego przy ul. Spokojnej,
-
wnioskował o uporządkowanie drobnych gałęzi przy drogach po ściętych drzewach,
-
wnioskował o wycięcie samosiejek przy drodze Doruchów- Emilianów,
-
wnioskował o przywrócenie do stanu pierwotnego drogi w Doruchowie w k. Pana Stodolnego,
-
podziękował P. Dyrektor Szkoły Podstawowej w Przytocznicy P. Tomczyk za udostępnienie sali gimnastycznej dla młodzieży szkolnej.
Radny Zbigniew Broniszewski
-
wnioskował pod adresem Starostwa o udrożnienie rowu K. Pana Karbowskiego
-
w sprawie budowy stadionu, zapytał dlaczego bieżnia wokół stadionu jest niepełno wymiarowa. Zapytał, dlaczego na nowo wybudowanej bieżni stoi woda, która
została zasypana żwirem, -
poruszył sprawę opłat adiacenckich stwierdzając, że są skargi na to, że opłaty te nalicza się od działek rolniczych,
-
wnioskował o wprowadzenie ograniczenia tonażu na drogach gminnych, które są niszczone przez samochody ciężarowe.
Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poinformowała, że odpowiedzi na interpelacje zostaną udzielone w pkt.17 porządku obrad.
ad. 7
Informacja Wójta Gminy z działań w okresie m. sesyjnym z realizacji uchwał interpelacji i wniosków oraz informacja z odbytych zebrań wiejskich.
Wójt Gminy Józef Wilkosz złożył informacje:
-
z działań w okresie m. sesyjnym,
-
z realizacji uchwał,
-
z realizacji interpelacji, wniosków
-
oraz informację z przeprowadzonych zebrań wiejskich.
Informacje te stanowią zał. Nr 3,4,5,6 do protokółu.
Rada nie wniosła żadnych uwag i wniosków do złożonych informacji przez Wójta Gminy.
W wyniku głosowania Rada jednogłośnie przyjęła złożone informacje przez Wójta Gminy.
W punkcie tym sołtysi Krystyna Jurasik, Marian Tomalak oraz Florian Jeziorny otrzymali
z rąk Przewodniczącej Rady Gminy Joanny Blewąski i Wójta Gminy Józefa Wilkosza podziękowania w związku z zakończeniem
i pełnienia funkcji sołtysa. Dziękując jednocześnie za współpracę z Radą Gminy i Urzędem Gminy, życzyli zdrowia, szczęścia oraz
satysfakcji z dobrze spełnionego obowiązku. Sołtysi otrzymali, także skromne upominki.
ad 8
Informacja Komisji ds. rozwiązywania problemów alkoholowych w temacie przeprowadzonej kontroli punktów sprzedaży alkoholu.
Pan Robert Ciężki – członek Gminnej Komisji do spraw Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Doruchowie przedstawił protokół z przeprowadzonej kontroli w dniach
29 i 31 stycznia 2007 roku przez członków komisji w zakresie przestrzegania zasad i warunków korzystania ze zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych w większości punktów,
gdzie jest prowadzona sprzedaż napojów alkoholowych na terenie gminy.
Powiedział, że w trakcie przeprowadzonej kontroli ujawniono szereg nieprawidłowości
m. innymi :
-
spożywania przez osoby napojów alkoholowych w sklepach i w rejonie tych sklepów,
-
brak wywieszonych w sklepach w widocznym miejscu informacji o szkodliwości spożywania alkoholu i jego zakazach,
-
braku posiadania w sklepie aktualnego zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych.
Protokół z przeprowadzonej kontroli stanowi zał. Nr 7 do protokółu.
Do przedstawionego protokółu uwag i wniosków nie zgłoszono.
W wyniku głosowania Rada jednogłośnie przyjęła informację z przeprowadzonej kontroli i podjętych działań przez Gminną Komisję do spraw Rozwiązywania Problemów Alkoholowych .
ad.9
Sprawy rolnictwa w gminie .
Informacje w tym zakresie złożyli :
- Kierownika Wydziału Ochrony Środowiska, Leśnictwa i Rolnictwa Pan Władysław Karnicki- przybliżył radnym sprawy wydziału, którym kieruje a dotyczącychgłównie ochrony środowiska,
gospodarki odpadami , ochrony przyrody , gospodarki leśnej.
W dyskusji głos zabrali :
Stefan Trzciński – radny
- zapytał, o temat zbiórki odpadów selektywnych,
- wnioskował pod adresem Powiatowego Zarządu Dróg o wycinkę drzew (topoli ) przy drogach powiatowych.
Odpowiedzi na postawione pytania udzielił Kierownik Wydziału Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa Władysław Karnicki.
- Kierownik Powiatowej Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa Pan Jan Gross - poinformował szczegółowo o najważniejszych zadaniach realizowanych przez agencję.
w dyskusji głos zabrali :
Maria Rogalewska – radna
- zapytała, dlaczego rolnik u którego była prowadzona kontrola musi tak długo czekać za otrzymaniem dopłaty.
Do tego tematu odpowiedzi udzielił Kierownik Powiatowego Biura ARiMR Jan Gross.
- Kierownik Biura Powiatowego Wielkopolskiej Izby Rolniczej Pani Marlena Stefańska poinformowała głównie o wynikach wyborów do Izb Rolniczych, jakie odbyły się 4 lutego br.
W dyskusji głos zabrali :
Stanisław Przybył – radny powiedział, że Izby Rolnicze powstały z mocy ustawy dlatego, też postawił pytanie, czy Izby Rolnicze opiniują i przedstawiają Rządowi sprawy np. skupu żywca.
Poruszył też temat roślin i żywności modyfikowanej.
Andrzej Kempa – radny w sprawie dotacji do wapna powiedział, że w roku ubiegłym starał się o taką dotację, jednak takiej dotacji jednak nie otrzymał.
Czesław Anioł – radny – powiedział, że martwi go fakt, że do wyborów członków Izby Rolniczej nie poszli rolnicy a tylko znikomy ich odsetek. Zapytał, na jakim etapie jest współpraca
Izby Rolniczych z producentami trzody chlewnej.
Zbigniew Broniszewski – zapytał , o temat skupu trzody chlewnej, czy w tym kierunku Izby Rolnicze podejmują działania.
Do podjętych spraw w dyskusji ustosunkowała się Kierownik Biura Powiatowego WIR Pani Marlena Stefańska.
- Agronom Ośrodka Doradztwa Rolniczego Pan Idzi Baraniak informacja stanowi zał nr 8 do protokółu.
W dyskusji głos zabrali:
Stanisław Przybył - zapytał, kiedy wprowadzi się na gospodarstwo rolne jakieś normy w zakresie produkcji trzody chlewnej tz. ile mają produkować, ile kontraktować.
Natomiast sprawa zrzeszania się rolników w grupy producenckie nie ma żadnego sensu, bo to już było i nie przyjęło się. Zapytał o definicję gospodarstwa rodzinnego.
Postawił wniosek o zaproszenie do udziału w debacie nad sprawami rolnictwa decydentów tj. Posłów i Senatorów z naszego terenu.
Do podjętej sprawy ustosunkował się Idzi Baraniak – Agronom Ośrodka Doradztwa Rolniczego.
W tym miejscu salę opuścił radny Stempin Zygmunt oraz Radny Czesław Anioł.
- Kierownik Powiatowego Inspektoratu Ochrony Roślin Pani Bożena Sitek poinformowała o zadaniach Inspektoratu Ochrony Roślin.
Pytań i uwag nie wniesiono.
- Przewodniczący Gminnej Spółki Wodnej w Doruchowie Pan Piotr Kupczyk. Iinformacja stanowi zał. Nr 9 do protokółu.
Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Podsumowując temat sytuacji w rolnictwie Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała pod głosowanie wniosek zgłoszony przez radnego Stanisława Przybyła dotyczący
zorganizowania debaty na temat rolnictwa z posłami i senatorami z naszego terenu.
W wyniku głosowania wniosek większością głosów został przyjęty. Głosowało 13 radnych , „za” było 10 radnych, przeciwnych - ----------------, wstrzymujących 3 radnych.
ad. 10
Informacja Wójta Gminy w temacie budowy sali gimnastycznej.
Wójt Gminy Józef Wilkosz złożył informację w temacie budowy sali gimnastycznej w Doruchowie.
Powiedział m. innymi, że :
- hala sportowa ma powierzchnię zabudowy 1507m 2 , natomiast powierzchnia użytkowa 1796m2 , arena sportowa 44m x 23,3m, znajduje się tam sala do gimnastyki korekcyjnej, szatnia
z pełnym węzłem sanitarnym,siłownia, pokój nauczycieli w-f,sala konferencyjna, sala metodyczna, pomieszczenia, gdzie może być solarium,
- wartość kosztorysu inwestorskiego wynosi 4,042 mil brutto,
- przetarg nieograniczony rozstrzygnięto 02 czerwca 2005 roku, wpłynęło 6 ofert , najwyższa oferta wynosiła 3.588 mil. zł brutto, a najniższa 2.926 mil. zł brutto,
- wykonawcą robót było Przedsiębiorstwo Produkcyjno- Handlowe „Tabut” Tadeusz Wodecki z Czermina,
- roboty budowlane rozpoczęto w lipcu 2005 roku,
- wartość robót budowlanych wynosi 2,926 mil zł, jest to najniższa oferta,
- umowa dodatkowa na kwotę 112,745,- zł ,obejmowała koszty przejścia na ogrzewanie gazowe oraz budowę kanalizacji deszczowej i odgromowej. Dodatkowe zdania obejmują także budowę
drogi pożarowej między przedszkolem a salą, budowę linii kablowej ( zabezpieczenie energetyczne), budowę parkingów,
- obecnie sala nie ma żadnego wyposażenia. Jest potrzeba zakupu najbardziej niezbędnego sprzętu m. innymi : skrzynię gimnastyczną, kozioł gimnastyczny, pod skocznia gimnastyczna, woreczki i gimnastyczne,
sprzęt do gry w tenisa i siatkę, bramki do piłki ręcznej, materace gimnastyczne. Są to niezbędne rzeczy i sprzęt niezbędny do funkcjonowali sali. Sprzęt ten jest dość drogi z uwagi na to, że musi być to
sprzęt posiadający atesty,
- wydatki na budowę sali od początku jej budowy do dnia dzisiejszego wynoszą 2.578,239 zł
- w tym zapłaconych przez gminę 2.125.321,- zł i ze środków Ministerstwa Sportu zapłacono kwotę 452.918,- zł. W dniu 20.07.2005 roku przekazaliśmy do Banku Gospodarstwa Krajowego,
który jest pośrednikiem płatności kolejna fakturę na kwotę 246,613,- zł.
- kwota dofinansowana budowy będzie ogółem wynosić 955.600,- zł.
W dyskusji głos zabrali :
Adam Wypchło – radny zapytał kiedy miała być oddana do użytku sala gimnastyczna zgodnie z zawartą umową i czy zostały naliczone kary za nie dotrzymanie terminu zakończenia zadania.
Stefan Trzciński – radny zapytał, czy sala ma zastępcze ogrzewanie i czy jest wyposażona w agregat prądotwórczy.
Odpowiedzi na postawione pytania udzielił Wójt Gminy Józef Wilkosz informując, że: sala gimnastyczna miała być oddana do użytku dużo wcześniej ale ze względu na to, że zdarzył się wypadek i inspektor
przerwał prace prawie na okres dwóch miesięcy oraz z tytułu robót dodatkowych, które sami zleciliśmy, jak również z uwagi na wyposażenie termin oddania do użytku jest zaplanowany na koniec marca br.
Innym aspektem, który spowodował przedłużenie terminu była też sprawa dotacji z Ministerstwa, ponieważ na rok ubiegły otrzymaliśmy tylko kwotę 200 tys. zł, natomiast pozostałą kwotę 755.600 ,- zł
otrzymamy w 2007 roku, jednocześnie musieliśmy mieć odbiory i faktury z 2007 roku, dlatego też z wykonawcą uzgodniliśmy i wprowadziliśmy ten zapis do umowy, ponieważ nie otrzymalibyśmy dotacji
o ile nie realizowalibyśmy tego zadania w tym roku.
- w spr. zastępczego ogrzewania – powiedział, że zastępczym ogrzewaniem jest grzejnik na olej, który jest w Gimnazjum i w krytycznym sytuacjach może być wykorzystany.
Kier. Ref. Smiatacz Stanisław powiedział, że :
- przeciągnięcie oddania do użytku sali nie było z winy wykonawcy ale z uwagi na to, że sprawa związana z otrzymaniem dotacji z Ministerstwa wymuszała na nas aby zakończenie budowy sali przenieść na rok 2007.
Wobec braku dalszej dyskusji Rada jednogłośnie przyjęła informację z dotyczącą budowy sali gimnastycznej w Doruchowie.
ad. 11
Uchwalenie Statutu Urzędu Gminy Doruchów
Komisja uchwał i wniosków przedstawiła projekt uchwały w sprawie przyjęcia Statutu Urzędu Gminy Doruchów.
Rada nie wniosła żadnych uwag i wniosków do przedstawionego projektu uchwały.
W wyniku głosowania przeprowadzonego przez Przewodnicząca Rady Gminy Joannę Blewąska Rada jednogłośnie podjęła uchwałę Nr IV/24/2007 w sprawie przyjęcia Statutu Urzędu Gminy Doruchów.
Uchwała Nr IV/24/2007 w sprawie przyjęcia Statutu Urzędu Gminy Doruchów stanowi
załącznik Nr 10 do protokółu.
ad. 12
Podjęcie uchwały w sprawie Regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy.
Komisja uchwał i wniosków przedstawiła projekt uchwały w sprawie Regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy.
Rada nie wniosła żadnych uwag i wniosków do przedstawionego projektu Regulaminu.
W wyniku glosowania przeprowadzonego przez Przewodniczącą Rady Gminy Joannę Blewąska Rada jednogłośnie podjęła uchwalę Nr IV/25/2007 w sprawie Regulaminu udzielania pomocy materialnej
o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy. Uchwała Nr IV/25/2007 w sprawie Regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów
zamieszkałych na terenie gminy stanowi zał. Nr 11do protokółu.
ad. 13
Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia planów pracy Rady Gminy i Komisji na 2007 rok.
Komisja uchwał i wniosków przedstawiła projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia planów pracy Rady Gminy i Komisji na 2007 rok.
Rada nie wniosła żadnych uwag i wniosków do przedstawionego projektu uchwały.
W wyniku głosowania przeprowadzonego przez Przewodnicząca Rady Gminy Joannę Blewąska Rada jednogłośnie podjęła uchwałę Nr IV/26/2007 w sprawie zatwierdzenia
planów pracy Rady Gminy i Komisji na 2007 rok.
Uchwała Nr IV/26/2007 w sprawie zatwierdzenia planów pracy Rady Gminy i Komisji na 2007 rok. stanowi zał. Nr 12 do protokółu.
ad. 14
Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia zasad zwrotu kosztów podróży służbowych radnym Rady Gminy Doruchów.
Komisja uchwał i wniosków przedstawiła projekt uchwały w sprawie ustalenia zasad zwrotu kosztów podróży służbowych radnym Rady Gminy Doruchów.
Rada nie wniosła żadnych uwag do przedstawionego projektu uchwały.
W wyniku głosowania przeprowadzonego przez Przewodnicząca Rady Gminy Joannę Blewąskę Rada jednogłośnie podjęła uchwałę Nr IV/27/2007 w sprawie ustalenia zasad zwrotu kosztów podróży
służbowych radnym Rady Gminy Doruchów.
Uchwała Nr IV/27/2007 stanowi zał. Nr 13 do protokółu.
ad. 15
Rozpatrzenie skargi na Wójta Gminy .
Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska przedstawiła skargę Pani Elżbiety Grzywna, która zwróciła się do Rady Gminy o zajęcie stanowiska i wyjaśnienie sprawy w związku
z nieudzieleniem odpowiedzi na jej pismo przez Pana Wójta Gminy.
Skarga Pani Elżbiety Grzywna stanowi zał. Nr 14 do protokółu.
W związku z powyższym Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poprosiła Wójta Gminy Józefa Wilkosza o złożenie wyjaśnień.
Wójt Gminy Józef Wilkosz powiedział, że :
- nie udzielił pisemnej odpowiedzi zainteresowanej na jej pismo – i był to błąd z jego strony. Natomiast w rozmowach bezpośrednich z zainteresowaną i osobami, które z nią były
w Urzędzie Gminy i przedstawiali problem i starał się ich sprawę wyjaśnić. Jeżeli chodzi o oświetlenie uliczne to ostatnio mówił, że jest jeszcze sporo wniosków w gminie i w połowie roku będzie
przygotowany program obejmujący całość tych zagadnień. Wspomniał też, że mamy jeden bardzo ważny wniosek dotyczący budowy oświetlenia przy drodze Kępno - Rudniczysko, gdzie ostatnio był
wypadek śmiertelny. Natomiast całość tych wniosków łącznie z wnioskami z zebrań, których jest ok. 20 i więcej musi Rada Gminy przeanalizować przyjmując w tym zakresie program oraz określić
działania w tym zakresie.. Dlatego, też nigdy nie obiecałam nawet na żadnym z zebrań wiejskich, że zostanie założone oświetlenie uliczne.Jeżeli zaś chodzi o sprawę zmiany miejscowości wniosek
ten miał różny charakter w zależności od daty jego składania. Jeden wniosek był tylko o zmianę przynależności do sołectwa, natomiast następny wniosek dotyczył przynależności do miejscowości Zalesie,
a kolejny wniosek dotyczył ustawienia dodatkowych znaków drogowych określających położenie miejscowości, która jest trudna do zlokalizowania. W tym zakresie zmieniło się szereg przepisów dlatego
też dochodziliśmy do tych spraw czyja zgoda w tym temacie jest tu konieczna. W końcowym etapie udzieliliśmy odpowiedzi zainteresowanej, że odpowiedź na pismo mieszkańców Doruchów
nr 8-12 z dnia 23.09.2006 r. dotyczące zgody na przyłączenie do sołectwa Doruchów II otrzymają Państwo po odbytych zebraniach wiejskich w sołectwie Doruchów I i Doruchów II – zgodnie z ustaleniami
w trakcie rozmowy w Urzędzie Gminy. Temat ten chcemy, jak powiedział w sposób, jak najbardziej dogodny dla mieszkańców załatwić. Zwróciliśmy się, też do Starostwa o ustosunkowanie się do pewnych
spraw związanych z ponoszeniem opłat. Po otrzymaniu konkretnej informacji, że Starostwa poprosimy mieszkańców na spotkanie, aby ostatecznie określili się, jakie jest ich stanowisko. Jaka będzie większość,
to nasze dalsze działania zostaną podjęte. Podsumowując powiedział, że jego winą jest to, że nie wszystkie rozmowy i odpowiedzi były pisemne, ponieważ uważał, że jest to ciąg całej sprawy i dochodzenia
do końcowego rozstrzygnięcia sprawy. I tak tą sprawę traktowałem.
Następnie Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poprosiła o złożenie dodatkowej informacji przez Panią Elżbietę Grzywna, która powiedziała, że :
- na złożone wnioski do Wójta Gminy oczekiwałam rzetelnej odpowiedzi. Zarzucono mi jak powiedziała, dwukrotnie kłamstwo raz Pan Wójt a raz Przewodnicząca Rady. Dlatego też uważam, że do Gminy
należy przychodzić ze świadkami, aby nie zarzucono kłamstwa. Wójt Gminy przed wyborami przyobiecał mi, że zostanie założone oświetlenie uliczne na odcinku od Zalesia w kierunku Rudniczyska.
Powiedział też, że w tej sprawie tej skontaktuje się z energetyką. O tej obietnicy powiedziałam ludziom. Gdyby tak nie było, to dziś bym nie pisałabym skargi. Ostatnio udzielona odpowiedź przez
Wójta mnie nie satysfakcjonuje i jest nie na temat i nadal nie wiemy, co z oświetleniem ulicznym. Zapytała, gdzie są mapki geodezyjne, które były robione na to oświetlenie. Na tą sprawę nikt nie
jest w stanie odpowiedzieć. P. Grzywna powiedziała też, że otrzymała od Wójta Gminy odpowiedź w sprawie przyłączenia mieszkańców Doruchowa od nr 8 do 12 do miejscowości Zalesia.
Odpowiedź ta jest czytelna. Powiedziała też, że Wójt ponownie ich zlekceważył, gdyż powiedział do „Czasu ostrzeszowskiego” że spotka się z nimi a na spotkanie to wydelegował Sekretarza Gminy
i Kierownika Stanisława Smiatacza oraz radnego Czesława Anioła. Dlatego też jest to lekceważenie ludzi.
Andrzej Kempa – radny powiedział, że nie pozwoli sobie na to aby lekceważono tu Pana Wójta. Uważam, że to co powie Wójt, to jest tak jak by napisał. Dlatego tez żądał, aby Pani Grzywna
przeprosiła Pana Wójta.
Dyna Lucjan – radny – powiedział, że wszyscy doskonale wiemy, że wszystkie inwestycje
nie podejmuje sam Wójt ale jest to uzgadniane wspólnie z Radą Gminy.
Stefan Trzciński – radny - powiedział, że temat ten jest bardzo niepoważny. Błędem Wójta było nie udzielenie odpowiedzi P. Grzywnie na pismie. Jest to ewidentny błąd popełniony przez Wójta,
gdyż na każde pismo należy odpowiedzieć. Natomiast sprawy realizacji inwestycji to wszystko dzieje się na tej sali i wspólnie decydujemy, jakie będzie realizowane zadanie. Dlatego nie dobrze się dzieje,
o ile ktoś
jednoosobowo podejmuje taką decyzję. Dziwi go fakt , że Wójt Gminy jako długoletni samorządowiec, dopuścił się takich uchybień i popełnił ewidentny błąd. Dlatego, też
temat trzeba zakończyć. Wójt musi udzielić Pani Elżbiecie Grzywnie odpowiedzi i ją przeprosić.
Podsumowując sprawę Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska powiedziała, że:
- bezspornym jest to, że Wójt nie udzielił pisemnej odpowiedzi na pisma P. E. Grzywnie, oraz nie sporządzał notatek z przeprowadzanych rozmów.
- co, do budowy oświetlenia od Zalesia w k. Rudniczyska w moim odczuciu i myślę, że Rada będzie zgodna, że o ile Wójt złożył taką deklarację to nie miał do tego żadnego prawa.
W związku z powyższym Wójt Gminy Józef Wilkosz przeprosił Panią Elżbietę Grzywna . Powiedział, że popełnił błąd nieudzielając odpowiedzi w terminie. Na swoje usprawiedliwienie podał, że uznawał tą
sprawę jako tok w postępowaniu dlatego nie udzielił zaraz odpowiedzi pisemnej.
W wyniku rozpatrzenia skargi Rada Gminy ustaliła, co następuje:
-w sprawie pisma złożonego na ręce Radnego Czesława Anioła dotyczące dołączenia Nr od 8 -12 do miejscowości Zalesie stwierdzamy, że przedmiotowe pismo zostało złożone przez Radnego
Czesława Anioła do Pana Sekretarza Gminy Tomasza Bugaryna. Pismo to zostało w dalszej kolejności przekazane Panu Wójtowi Gminy. Z przeprowadzonych wyjaśnień wynika, że Wójt Gminy
nie udzielił odpowiedzi na pismo w trybie Kpa
tj. w terminie 30 dni zainteresowanej osobie. Wójt Gminy zobowiązał Sekretarza Gminy do przestrzegania przez pracowników Urzędu Gminy terminów udzielania odpowiedzi pod rygorem
każdorazowego wyciągnięcia konsekwencji dyscyplinarnych. W sprawie oświetlenia odcinka drogi pomiędzy Zalesiem a Rudniczyskiem – również stwierdzono brak pisemnej odpowiedzi na to pismo.
Z wyjaśnień Wójta Gminy wynika,
że budowa oświetlenia ulicznego na tym odcinku była i nadal jest trudna do zrealizowania z uwagi na brak środków finansowych w budżecie gminy.
W związku z powyższym Rada Gminy zobowiązuje Wójta Gminy Józefa Wilkosza do przestrzegania przepisów Kpa , a w przypadku prowadzenia rozmów z mieszkańcami dotyczących składanych
wniosków, sporządzania każdorazowo notatek służbowych.
Powyższe stanowisko Rada Gminy w głosowaniu przyjęła większością głosów przy jednym głosie wstrzymującym. Pismo stanowi zał. Nr 15 do protokółu.
Na obecnych na sali 13 radnych , „za” przyjęciem powyższego stanowiska głosowało
12 radnych, przeciwnych --------------------, 1 radny był wstrzymujący.
ad. 16
Zapytania i wolne głosy.
Jan Sieczka - radny – zapytał, gdzie rolnik ma się udać, kiedy ma zalane pole a nie należy do spółki Wodnej.
Stefan Trzciński- radny - zapytał Radnego Powiatu. czy w budżecie powiatu zaplanowano środki na budowę chodnika przy drodze powiatowej na ul. Ostrzeszowskiej.
tj. od ul. Rzemieśliniczej do przystanku PKS-u
Zbigniew Broniszewski - radny – wnioskował o przyspieszenie sprawy przekwalifikowania rolnikom gruntów zajętych na drogi polne.
Andrzej Kempa – radny wnioskował o przyspieszenie naprawy drogi w Tokarzewie w k. Piasków
Adam Wypchło - radny– zapytał o możliwości budowy chodników Doruchów-Emilianów , ul. Tokarska i ul. Ostrzeszowska.
Halina Banaś -sołtys – zapytała o temat odśnieżania dróg pytając,kto odpowiadał za odśnieżanie drogi Przytocznica- Bukownica.
ad. 17
Odpowiedzi na interpelacje i zapytania
Piotr Kupczyk – Przewodniczący GSW odpowiadając na pytanie radnego Jana Sieczki powiedział,że wieś Godziętowy wystąpiła ze Spółki Wodnej, stąd też w tej wsi nie są realizowane żadne
zadania drenarskie.
Wójt Gminy Józef Wilkosz powiedział, że zgodnie z przyjętym nowym ustaleniem Rady na postawione pytania na sesji odpowie ogólnie, natomiast zgodnie ze Statutem Gminy
w terminie 21 dni szczegółową odpowiedź przekaże radnym na piśmie.
w spr. odśnieżania drogi Przytocznica – Bukownica za to odpowiadał Powiatowy Zarząd Dróg.
w spr .drogi w k. Piasków – zostanie to zrealizowane po ustąpieniu mrozów i zaistnienia odpowiednich warunków do wykonywania prac drogowych.
w spr. naprawy dróg powiatowych – wszystkie wnioski łącznie z wnioskami z zebrań wiejskich zostaną przekazane do Starosty.
w spr. targowiska – temat musi być przedyskutowany, ponieważ wszystkie działania są tu bardzo kosztowne.
w spr. naprawy dachu na budynku byłej bazy spędowej w Morawinie – po zatrudnieniu pracowników robót publicznych będziemy chcieli dokonać naprawy dachu. Problemem jest tu użytkownik tego
obiektu, który jest bardzo niesolidny i nie dba o należyte utrzymanie obiektów.
w spr . OSP Plugawice – jednostka OPS Plugawice złożyła wniosek z propozycją budowy pomieszczenia na sprzęt i przy tym małej salki. Obecnie trwają wstępne ustalenia gruntu na którym miałoby
to powstać. Jednak aby coś budować, trzeba mieć określone środki i ująć to w planie inwestycyjnym. Obecnie nie jest nas stać gminę na realizację takiego zadania. Natomiast w perspektywie, może
to być ujęte do realizacji ze środków unijnych dla rozwoju wsi i w tym kierunku należałoby podejmować działania.
w spr. uszkodzonego chodnika – sprawa przekazana została do Wielkopolskiego Zarządu Dróg. W najbliższym czasie planujemy spotkanie z zarządcą dróg w celu omówienia spraw związanych
z chodnikami, poboczami i innymi, aby wspólnie to zrealizować.
w spr. suchych drzew w parku – zwróciliśmy się z pismem do konserwatora zabytków o zezwolenie na wycięcie drzew suchych i zagrażających. Po otrzymaniu takiej zgody część tych drzew wykorzystamy
na potrzeby własne natomiast pozostałe przeznaczymy na opał.
w spr . wymiany lampy – w tej sprawie zwrócimy sie do Zakładu Energetycznego.
w spr. posprzątania gałęzi drzew przy drogach - te przy swoich drogach posprzątamy natomiast te przy innych skierujemy do odpowiedzialnych jednostek.
w spr. drogi P. Stodolny – sprawdzimy temat i przeprowadzimy rozmowę.
w spr. rowu k. P. Karbowskiego temat przekażemy do Starostwa.
w spr. modernizacji stadionu – spotykamy się w dniu 31-03.br z firma, która usuwa usterki i wszystkie te sygnały na tym spotkaniu przedstawimy.
w spr. opłat adiacenckich – w przekazanej informacji pisemnej udzielę szerokiej odpowiedzi w tym temacie. Temat ten nadal jest w procesach odwoławczych.
w spr. ograniczenia wożenia ciężarów na drogach gminnych – temat ten przeanalizujemy jeszcze raz, chociaż nie do końca jest to możliwe do zrealizowania .Firmy te płacą podatki również te
od środków transportowych i muszą mieć zapewniony przejazd. Wszyscy wiemy, że samochody te niszczą drogi ale jak ten temat rozwiązać to trudno powiedzieć.
Radny Powiatu Robert Pustkowski ustosunkował się do następujących spraw:
w spr. dróg i chodników w gminie, powiedział, że przyszedł czas aby sobie powiedziećprawdę na temat potrzeb i możliwości w tym zakresie. Przez okres 3-ch miesięcy od kiedy jestem radnym zdążył
się z większością oczekiwań mieszkańców z różnych sołectw tej gminy zapoznać. Ma pewne wyobrażenie jaka jest skala oczekiwań. Natomiast możliwości są bardzo małe ponieważ : - budżet na drogi
Starostwa Powiatowego na 2007 rok na inwestycje wynosi 800 tys. zł. z czego zostanie zakupiona koparko- ładowarka, została przewidziana inwestycja drogi Turze -Ostrzeszów ( 400 tys. zł ) oraz inwestycja
ciągu pieszo- rowerowego w Kaliszkowicach Kaliskich (250 tys. zł). Budżet przewiduje też kwotę 650 tys. zł na remonty dróg. W roku ubiegłym budżet na drogi był o wiele większy. Doświadczeniem lat ubiegłych
jest możliwość pozyskania na realizację dróg środków pozabudżetowych, których wysokość nie da się wcześniej określić w budżecie powiatu. W roku ubiegłym budżet powiatu na drogi i remonty wynosił 1,5 mil.
zł a prac zostało wykonanych za kilkakrotnie większe pieniądze. Dlatego teżw tym roku powiat spodziewa się także możliwości uzyskania dodatkowych środków. Ze środków tych jednak nie przewiduje się
realizacji dróg na terenie gminy Doruchów. Nie przewiduje się także rozpoczęcia żadnej nowej inwestycji drogowej. Jeżeli chodzi o chodniki i ścieżki rowerowe to realizacja tych zadań jest tylko możliwa jeżeli
będzie dofinansowanie ze środków gminy. Skalę potrzeb w tym zakresie na terenie gminy Doruchów znam. Dlatego też chcąc coś zrobić w tej gminie musi być to wspólnie realizowane Gmina z Radą Powiatu
z tych środków, których powiat jeszcze niema a których się spodziewa.. Nie składam tu obietnic, gdyż nie ma jeszcze środków w budżecie powiatu. Dla mnie w 2007 roku priorytetową sprawą jest dokończenie
drogi Godziętowy - Przytocznica. Dlatego, też o ile będą środki to ta inwestycja będzie priorytetowa. Być może będzie można jeszcze coś zrobić na chodnikach oraz tzw. nawierzchniówki tj. remonty dróg już
istniejących. Jednak na dzień dzisiejszy nie można zbyt wiele zadeklarować, bo nie ma jeszcze środków. Dlatego też jeżeli będzie możliwość zrobienia cokolwiek w temacie drogi Godziętowy - Przytocznica
i jeszcze jakiejś inwestycji na chodniku to nie ma i nie będzie już możliwości rozpoczęcia budowy lub zrobienia cokolwiek na drodze Tokarzew- Godziętowy.
Trzciński Stefan – radny w sprawie wypowiedzi radnego Roberta Pustkowskiego powiedział, że :
- droga Godziętowy – Przytocznica jest drogą wypłakaną i nie można cokolwiek tu zmieniać, gdyż Gmina nie ma już, gdzie iść po środki. Powiat warunkuje wykonanie zadania dofinansowaniem środków
gminy natomiast gmina nie ma takiej możliwości. Dlatego też uważam, że należałoby z tym skończyć i winno być zabronione dofinansowywanie zadań powiatu i każdy winien realizować swoje zadania
ze swoich środków. My budujemy gimnazjum, salę gimnastyczną, stadion i nie mamy możliwości dofinansowania zadań drogowych, które należą do powiatu. Natomiast budowa chodnika przy drodze
powiatowej przy ul. Ostrzeszowskiej jest bardzo potrzebna, gdyż tam chodzi codziennie ok. 200 młodzieży dziennie na przystanek PKS – u i jest tam zagrożenie bezpieczeństwa. Jeżeli chodzi zakup
przez powiat spychokaparki ze środków drogowych to uważam, że nie należy finansować zakupu sprzętu ze środków inwestycyjnych przeznaczonych na budowę dróg i chodników. To winno być finansowane
z innych środków, gdyż ten sprzęt będzie dawał określone korzyści. Dlatego też uważam, że jest tu niejasna sprawa. Wnioskuję do Radnego Powiatu aby dopilnował realizacji tego chodnika a sprawa
drogi Godziętowy nie powinna być już dyskutowana, gdyż jest to zadanie niezrealizowane przez powiat w tamtej kadencji.
Udzielone odpowiedzi rada przyjęła bez uwag.
ad. 18.
Zakończenie.
Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poinformowała, że zostało powołane Stowarzyszenie „Aktywni „ które podjęło inicjatywę zbiórki środków na protezę dla Pani Anny Dudek.
Dlatego też zwróciła się z apelem do zebranych aby ofiarowali pewne kwoty na ten cel.
Z uwagi na zrealizowanie porządku obrad Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska o godz. 15- tej zamkła IV sesję Rady Gminy.
prot. GrażynaTuz Przewodnicząca Rady Gminy
/-/ Joanna Blewąska
![]() |
![]() |
![]() |
Metadane
Źródło informacji: | Grażyna Tuz |
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Grażyna Tuz |
Data wprowadzenia: | 2007-03-29 15:02:22 |
Opublikował: | Grażyna Tuz |
Data publikacji: | 2007-05-11 13:41:24 |
Ostatnia zmiana: | 2010-01-26 14:21:40 |
Ilość wyświetleń: | 3076 |