P R O T O K Ó Ł Nr X/2007

z sesji Rady Gminy odbytej w dniu 25 października 2007 roku w sali

sesyjnej Urzędu Gminy w Doruchowie.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


O godz. 10 – tej Wiceprzewodniczący Rady Gminy Zbigniew Broniszewski otworzył X sesję Rady Gminy Doruchów.


Stwierdził, że na stan 15 radnych w sesji uczestniczy 15 radnych.

    Rada spełnia warunki do obradowania i podejmowania prawomocnych rozstrzygnięć.


Wiceprzewodniczący Rady Gminy Zbigniew Broniszewski powitał radnych i zaproszonych gości :


  • Wójta Gminy Józefa Wilkosza

  • Sekretarza Gminy Tomasza Bugaryna

  • Skarbnik Gminy Władysławę Lasota

  • Ks. Proboszcza Ireneusza Powagę

      -   Radcę prawnego

  • sołtysów

  • dyrektorów szkół

  • Przewodniczącą Komisji ds. rozwiązywania problemów alkoholowych Czesławę Kuśnierczyk

  • kandydata na ławnika Czesława Chróścika

  • kierowników jednostek organizacyjnych oraz kierowników referatów Urzędu Gminy

  • przedstawiciela prasy


Listy obecności stanowią zał. Nr 1 i 2 do protokółu.


Następnie Wiceprzewodniczący Rady Gminy Zbigniew Broniszewski zaproponował następujący


porządek obrad :


    1. Otwarcie.

    2. Przedstawienie porządku obrad.

    3. Wybór sekretarza obrad.

    4. Powołanie komisji uchwał i wniosków.

    5. Przyjęcie protokółu z IX sesji.

    6. Interpelacje i zapytania radnych

    7. Informacja Wójta Gminy z działań w okresie m. sesyjnym oraz realizacji interpelacji i wniosków.

    8. Informacja Przewodniczącej Rady Gminy i Wójta Gminy w temacie złożonych oświadczeń majątkowych.

    9. Informacja z funkcjonowania sportu w gminie.

    10. Uchwalenie Gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na 2008 rok.

    11. Uchwalenie Gminnego programu przeciwdziałania narkomanii na 2008 rok.

    12. Wybory ławników.

    13. Wolne głosy i wnioski.

    14. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.

    15. Zakończenie.

Do przedstawionego porządku uwag i wniosków nie wniesiono.


ad. 1, 2

j.w.

ad. 3

Wybór sekretarza obrad


Na sekretarza obrad zaproponowano Radnego Jana Sieczkę.W wyniku głosowania przeprowadzonego przez Wiceprzewodniczącego Rady Gminy  Zbigniewa Broniszewskiego Rada jednogłośnie powołała na sekretarza
obrad X sesji Radnego Jana Sieczkę.

ad. 4

Powołanie komisji uchwał i wniosków


W skład komisji uchwał i wniosków zaproponowano :


    - Radnego Adama Wypchłę

    - Radnego Stanisława Przybyła


    - Radnego Stefana Trzcińskiego

W wyniku głosowania przeprowadzonego przez Wiceprzewodniczącego Rady Gminy Zbigniewa Broniszewskiego Rada jednogłośnie powołała komisję uchwał i wniosków j.w.


ad. 5

Przyjęcie protokółu z IX sesji


Wiceprzewodniczący Rady Gminy Zbigniew Broniszewski poinformował, że protokół z IX sesji został wyłożony do wglądu przed sesją, z protokółem było można także zapoznać się  w biurze rady.

Radna Maria Rogalewska sekretarz poprzedniej sesji przedstawiła krótką informację dotyczącą, sporządzonego protokółu.


Rada nie wniosła żadnych uwag do protokółu.

W wyniku głosowania Rada jednogłośnie przyjęła protokół z IX sesji.



ad. 6 

         Interpelacje i zapytania radnych.


Na X sesji Radni zgłosili następujące interpelacje i zapytania :


Radny Czesław Anioł

-  w sprawie projektu sceny – poinformował, że radni jak i zaproszeni goście mogą obejrzeć projekt sceny, który jest na płycie w komputerze u P. sekretarza gminy Tomasza Bugaryna,

-  poruszył sprawę odwodnienia parkingu w Doruchowie powiedział, w związku z powstającym nowym osiedlem w kierunku ulicy Leśnej, gdzie są urządzenia drenarskie (jest to główny ciąg rurociągów tzw. zbieraczy w centrum  
   Doruchowa) mogą zostać przerwane , a na pewno zostaną przerwane, przez budowę, to przy dużych opadach zostanie zalany cały DoruchówW związku z tym, że decyzje na zagospodarowanie działek budowlanych wydaje
   Wydział Budownictwa Starostwa Powiatowego, to należałoby dojść do porozumienia Starostwa z Zarządem Gminnej Spółki Wodnej aby zobowiązać osoby  rozpoczynające budowę na  działce  nie przerywały urządzeń 
   drenarskich. Do tego problemu należy podejść z powagą i spokojem, bo wiadomo, że ludzie muszą się budować ale należy uszanować też centrum Doruchowa.


Radny Stefan Trzciński

-  podziękował za ustawione słupy ogłoszeniowe w centrum Doruchowa i k. przystanku PKS-u, wnioskując o ustawienie przy tych słupach koszy na śmieci,

-  wnioskował aby stare gabloty ogłoszeniowe zdjąć i ustawić w innych miejscach lub przekazać  do sołtysów,

-  wnioskował aby przy następnych wyborach utworzyć dodatkowy obwód głosowania dla mieszkańców sołectwa Doruchów II by nie musieli jechać do Doruchowa a ponadto jest potrzeba odciążenia pracy komisji w Doruchowie, 
   która musi wykonać 4- ro krotnie więcej pracy niż pozostałe komisje, a składy liczbowe komisji są takie same.


Radna Janina Przygoda

- zapytała jak przebiega załatwienie sprawy mieszkaniowej Pana Muskały,

-  wnioskowała o zakup pojemnika na śmieci i ustawienia go przy świetlicy Wrzosy, Radny Andrzej Kempa

-  poruszyła sprawę naprawy drogi Tokarzew- Doruchów, która jak powiedział jest bardzo zniszczona, są same wyboje i dziury.

-  w sprawie pojemników do selektywnej zbiórki powiedział, że udzielona odpowiedź przez Pana Wójta go nie zadawala.

Wiceprzewodniczący Rady Gminy Zbigniew Broniszewski poinformował, że odpowiedzi na interpelacje zostaną udzielone przez Wójta Gminy w punkcie 14 porządku obrad.


ad.7

        Informacja Wójta Gminy z działań w okresie m. sesyjnym oraz realizacji interpelacji  i wniosków.


Wójt Gminy Józef Wilkosz poinformował, że w okresie m. sesyjnym :

-  uczestniczył w spotkaniu w sprawie ustawienia nowej sceny w parku w Doruchowie zapoznając się wstępnie z koncepcją budowy tej sceny,

-  brał udział w Związku Gmin Ziemi Ostrzeszowskiej,

-  brał udział w pierwszych posiedzeniach komisji wyborczych,

-  uczestniczył w spotkaniu z Wicewojewodą i Wojewódzkim Konserwatorem zabytków, w sprawie programu ochrony zabytków w województwie wielkopolskim,

-  uczestniczył w spotkaniu w sprawie koncepcji rozbudowy sali DL Torzeniec,

-  uczestnictwo w komisyjnym przeglądzie usuwania usterek na sali sportowej,

-  sprawy koncepcji budowy chodnika w Przytocznicy,

-  spotkanie z przedstawicielami firmy w temacie zbiórki śmieci na terenie gminy,

-  lustracja budowy ulicy Parkowej,

-  uczestniczył w spotkaniu w sprawie budowy dróg betonowych,

-  uczestnictwo w zjeździe Gmin Wiejskich,

-  uczestnictwo w obchodach Dnia Edukacji Narodowej,

-  uczestnictwo w naradzie sołtysów powiatu ostrzeszowskiego,

-  uczestnictwo w szkoleniu wójtów, burmistrzów,

-  uczestnictwo w posiedzeniach komisji rady,

-   uczestnictwo w spotkaniu odnośnie gospodarki wodnej,

-   przygotowanie do oceny pracy pracowników samorządowych,


Poinformował również o realizacji zgłoszonych interpelacji i wniosków na poprzedniej sesji. Informacja stanowi zał. Nr 3 do niniejszego protokółu.


W dyskusji głos zabrali :


Stefan Trzcinski - radny

– poruszył temat wywozu śmieci przez mieszkańców gminy stwierdzając, że zapis w uchwale pozwalający wywożenia śmieci przez indywidualnych mieszkańców na gminne  wysypisko śmieci  jest zapisem nie udanym
i należałoby to zmienić, gdyż moim zdaniem jak powiedział, każde gospodarstwo domowe winno być wyposażone w kubeł na śmieci, który  byłyby wywożony  przez uprawnione podmioty.


Adam Wypchło - radny

– poruszył sprawę podwyżki aż o 50 % ceny za wywóz śmieci przez P. Rybczaka  i Firmę Remondis stwierdzając, że nie podano tu żadnego uzasadnienia. Zapytał czy przedstawiciele tych firm będą na następnej sesji Rady.


Do podjętych spraw odpowiedzi udzielił Wójt Gminy Józef Wilkosz informując, że w dniu  07-11-br. będzie się spotkanie z firmą ostrowską zajmującą się wywozem śmieci i zobaczymy, co firma ta nam zaoferuje.


Wobec braku dalszej dyskusji Wiceprzewodniczący Rady Gminy Zbigniew Broniszewski zaproponował przyjęcie informacji przez głosowanie. Informację przyjęto jednogłośnie.



ad.8

Informacja dotycząca złożonych oświadczeń majątkowych.


Wójt Gminy Józef Wilkosz poinformował, że wszystkie osoby zobowiązane do złożenia oświadczeń majątkowych wywiązały się z ustawowego obowiązku w terminie wskazanym

w art.24h ust.4 i 5 ustawy o samorządzie gminnym.


Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska złożyła informację dotyczącą złożonych oświadczeń majątkowych za 2006 rok przez radnych.


Informacje stanowią zał. Nr 4,5 do protokółu.



ad.9

Informacja z działalności sportu w gminie.



Dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury Ryszard Mazur złożył informację z funkcjonowania sportu w gminie.

Informacja stanowi zał. Nr 6 do protokółu.


W dyskusji głos zabrali :


Stefan Trzciński – Przewodniczący komisji oświaty, kultury, zdrowia, sportu i spraw socjalnych

- powiedział, że ościenne gminy mogą nam pozazdrościć nowo wybudowanej hali sportowej, jak i boiska, które to obiekty powstały dzięki zaangażowaniu wielu osób.
Sala sportowa jak powiedział, staje się powoli już za mała, gdyż sportowcy chcieliby ćwiczyć do godz. 20-tej a takiej możliwości z uwagi na wielu chętnych nie ma dlatego zajęcia muszą odbywać się do godz. 21-ej.
Oceniając to zaplecze techniczno sportowe oceniamy to bardzo wysoko, ponieważ mieliśmy tu gości z Niemiec, to nawet nam zazdroszczono, że mamy takie obiekty sportowe. Dobrze też się stało, że wszystkie obiekty mamy w całym jednym kompleksie tj. sale , boisko, szkoły, ośrodek zdrowia ,GOK. Jest też prośba aby w przyszłości z boku sali pawilonu sportowego uruchomić boiska towarzyszące do różnych gier, po to aby w tym czasie można zrobić renowację murawy głównego boiska sportowego. Należałoby też na przyszłoś  zabezpieczyć sobie grunt na budowę innych obiektów np. pływalni – dziś może jest to śmieszne ale o budowie sali też kiedyś tylko mogliśmy marzyć. Sport w gminie oceniamy bardzo pozytywnie, młodzież jest zdyscyplinowana, chociaż mieliśmy jeden przypadek, gdzie zarząd LZS zabronił kibicowi wchodzenia na mecze z uwagi na jego złe zachowanie. Komisja oświaty, kultury, zdrowia, sportu i spraw socjalnych pozytywnie ocenia działalność sportu w gminie i dziękuje wszystkim za podejmowane działania.


Adam Wypchło – Przewodniczący komisji rozwoju gospodarczego, budżetu i finansów

– powiedział, że jego komisja również pozytywnie ocenia sport w gminie. Uważa, że obiekty jakie powstały w gminie spełniają oczekiwania młodzieży szkolnej i sportowców LZU-u. Komisja nie wniosła żadnych uwag i wniosków.


Czesław Anioł – radny

– podziękował wszystkim sportowcom jak i klubom istniejącym w gminie. Zawodnicy godnie reprezentują naszą społeczność na zewnątrz. Chcielibyśmy więcej ale rozumiem tu realia, które są takie a nie inne. Mamy drużynę
w lidze okręgowej i wiem, że tą drużynę  stać na więcej, są już pewne  postępy. Trzeba też podziękować sekcji tenisa stołowego, bo jest to jednostka, która też nie przynosi nam wstydu.  Martwi mnie jednak fakt zabezpieczenia zawodnikom prowiantu kiedy wyjeżdżają na mecze, bo sama woda do picia im po prostu nie wystarcza, muszą też coś zjeść. Dlatego jest prośba aby ten temat w jakiś sposób załatwić aby ci zawodnicy wyjeżdżający na mecze byli zabezpieczeni w prowiant. Co do nowo wybudowanego nowego boiska sportowego to utarliśmy wszystkim tym nosa, co przez cztery lata tylko krzyczeli, że boisko jest nie takie. Uważam, że były tu określone problemy ale niczego też nie uda się zbudować od ręki i bez problemów. Kończąc skierował słowa uznania i szacunku dla wszystkich sportowców z terenu naszej gminy.


Wójt Gminy Józef Wilkosz

- powiedział, że wypowiedzi, które tu usłyszeliśmy jednoznacznie podkreślają, że atmosfera wokół sportu na terenie gminy jest dobra. Są obiekty i są sukcesy. Sam awans do okręgowej ligi to spory sukces dla naszej społeczności. Zwracam też uwagę na to, że sport musi także wychowywać i musi dawać dobry przykład tym najmłodszym kibicom, dzieciakom, które bardzo licznie chodzą na mecze. Na meczach zarówno ze strony kibiców jak
i zawodników jest dużo chamstwa i słów których po prostu nie chce się słuchać. Musimy na to reagować nie ukrywać tylko sygnalizować takie zachowania.


Wobec braku dalszej dyskusji Wiceprzewodniczący Rady Gminy Zbigniew Broniszewski poddał pod głosowanie informację z działalności sportu w gminie.


W wyniku głosowania Rada jednogłośnie przyjęła informację z działalności sportu w gminie.

ad. 10

Uchwalenie Gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na 2008 rok.


Wójt Gminy Józef Wilkosz przedstawił projekt programu profilaktyki i rozwiązywania  problemów alkoholowych na 2008 rok.


W dyskusji głos zabrali :


Roman Kubiak - radny

zapytał jakie są podejmowane działania w zakresie ograniczenia spożycia alkoholu i ograniczenia dostępności i wydawania pozwoleń na sprzedaż alkoholu. Zapytał też, czy pracownicy Urzędu Gminy włączyli się w akcję jaką zainicjował ks. Proboszcz.


Stanisław Przybył – Przewodniczący Komisji rewizyjnej

- poinformował, że sprawą alkoholową zajęła się komisja rewizyjna na ostatnim swoim posiedzeniu komisji w dniu 16-10- 2007r.. Posiedzenie komisji odbyło sie w punkcie konsultacyjnym Gminnej Komisji ds. rozwiązywania problemów alkoholowych, jaki mieści się w budynku przy Urzędzie Gminy. W posiedzeniu uczestniczyła Przewodnicząca Komisji P. Czesławy Kuśnierczyk, która poinformowała o osiągniętych wynikach i problemach. Po dość ożywionej dyskusji stwierdzono, że praca jak i wyposażenie tego punktu jest zadawalające, również osób działających w tym punkcie. Dość dużo dyskusji poświęcono problemowi z jakim w niedzielę dnia 14-10-2007r. wystąpił Ks. Proboszcz tj. ograniczenia sprzedaży alkoholu w niedziele i święta a kontr listą z jaką wystąpił sprzedawca. Komisja stwierdza, że problem ten był niewłaściwie przemyślany i wszyscy wiedzą, że nie ma zakazu sprzedaży skoro jest zezwolenie. Należy jednak, co budzi poważne zastrzeżenia,- przestrzegać kultury spożycia alkoholu. Tym problemem winna zająć się komisja do spraw rozwiązywania problemów alkoholowych. Komisja ta przeprowadziła kontrole w punktach sprzedaży tj. w sklepach ale było to po to aby odwalić zaplanowane zadanie, gdyż skutku nie ma prawie żadnego a protokóły z kontroli są czyste. W takich przypadkach Komisja winna przestrzegać sprawę tajemnicy o terminie swojej kontroli. Inaczej mówiąc, jak mamy walczyć o coś czego nie ma, o ile komisja stwierdziła, że nie ma tu żadnego problemu, to o co mamy tu walczyć. Komisja rewizyjna zaleciła przeprowadzenie szkolenia dla sprzedawców alkoholu z terenu gminy. Poruszył też sprawę zgłoszoną przez radnego Adama Wypchłę w dniu 22-10-br . Minął już rok od incydentu drogowego, który doprowadził do zdenerwowania radnego Czesława Anioła tj. blokowanie drogi. Problem ten był tematem poruszonym na sesji przez radnego T. Tuza , był też wniosek aby sprawę przekazać do rozstrzygnięcia przez Komendanta Komendy Powiatowej Policji. Minął czas i poza jedną pokazówką, jaką zrobił nasz Rewir Dzielnicowych, to nic się nie zmieniło a sytuacje te się powtarzają. W związku z powyższym zwrócił się do Wysokiej Rady stwierdzając, że nie jesteśmy przeciwni tradycjom ale niech co, najmniej widać będzie kulturę, a nie pijackie wymuszanie na gościach weselnych alkoholu Znamy też powiedzenie policji, nie ma zgłoszenia , nie ma przestępstwa. Znamy też inne powiedzenie, ja bym ci nic nie zrobił, jak on by nie zameldował – tak wyrazili się nasi policjanci. Uważam, ze przestępstwo jest, bo było zgłoszone przez radnego Czesława Anioła już rok temu, brakuje jednak reakcji ze strony policji.Sprawa ta winna być nadal kontynuowana przez policję. Dlatego też wnioskuję aby Rada Gminy przekazała ten problem do Komendanta Powiatowej Policji, być może zostanie nadany właściwy tok tej sprawie.
Jestem ciekaw, co by zrobiła policja w tedy gdyby nastąpił wypadek, czy wtedy byłoby przestępstwo zgłoszone ?, czy nie zgłoszone ?, kto wtedy poniósłby winę ? ,  na pewno gospodarz wesela, bo on poczęstował alkoholem.

Czesław Anioł - radny

- powiedział, że martwi go fakt, że w niedzielę w Doruchowie są dwa kościoły – jest to niepokojące,gdyż ta druga msza św. odbywa się przy parku. Taką sytuację też widziałem w Kaliszu. Wiele osób przyjeżdża do kościoła i nie idzie do kościoła a tylko do tego drugiego kultu. Kiedy msza się kończy to biegną w kierunku kościoła. Jest to wręcz niepoważne i  trzeba to poddać własnemu sumieniu.

Ks. Ireneusz Powaga – proboszcz parafii

powiedział, że trudno jest odwoływać się do czyjegoś sumienia o którym mówił radny Czesław Anioł, jako proboszcz i duszpasterz chciałbym podkreślić, że uważam  jeżeli ktoś działa w tej dziedzinie, to przede wszystkim ma na myśli ochronę tych ludzi, którzy czy to z własnej, czy też z powodu innych okoliczności bardzo zniszczyli swoją godność. Ja osobiście na kazaniu w dniu papieskim odwoływałem się do tych sumień ludzkich, którzy uważają się jeszcze za ludzi, którzy uważają się za godnych chrześcijan, a nie do tych, co są właśnie chorzy i mają bardzo poważną chorobę, bo ich w kościele nie ma jak i tych którzy żerują na słabości ludzkiej i sprzedają alkohol. Apel, który kierowałem był do ludzi trzeźwych, do ludzi sumienia, do ludzi którzy mogą coś zrobić, o ile tylko chcą. Zostało tu też powiedziane, że akcję którą przeprowadziłem wywołała wiele wzburzenia. Pytam się zatem - jest to bardzo ciekawe, że całe lata działalności komisji również i  radnych bardzo pięknie wyglądają w e sprawozdaniu jest to super działalność – ale powiedziano tu też, że efektów prawie żadnych. Analizując sprawozdanie jak i projekt programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych  proponuję ujęcie działalności wolontariatu, gdyż tej działalności w programie nie ma. Na pokrycie swojego wniosku powiedział, że ostatnio był na spotkaniu przedstawicieli Caritasu w Kaliszu i dowiedział się, że w Sokołówce k.,Kalisza Ośrodku Uzależnień jest bardzo dużo osób z samego Kalisza dlatego, że Caritas Kaliski wszedł na pomysł zangażowania do swojej akcji wolontariuszy, którzy idą na ulice i zajmują się osobami z problemem alkoholowym, załatwiając w ciągu dwóch dni skierowanie na leczenie. Przedstawił też cel zbierania podpisów na liście na której jest napis „ my wszyscy przygotowujący się do misji miłosierdzia połączonych z nawiedzeniem obrazu Jezusa miłosiernego oraz dla uczcenia sługi bożego Jana Pawła II obrońcy godności człowieka pragniemy podjąć wysiłek przemiany naszych serc i całego środowiska naszej parafii dlatego zwracamy się z braterską prośbą o respektowanie bożego prawa, pamiętaj abyś dzień święty świecił, które wpisane jest w sumienia nie tylko chrześcijan lecz każdego człowieka. Prosimy o powstrzymanie się od niekoniecznej pracy w niedziele i święta w ten sposób można zapobiec kupowaniu alkoholu , które niszczy zdrowie,życie wielu naszych braci i sióstr jak również naszych rodzin”. Poinformował także że w lecie 2008 roku Caritas Kaliski po raz kolejny organizuje letnie wypoczynki w pobliskim Przedborowie, gdzie koszty są bardzo niskie, głównie dla dzieci z rodzin dotkniętych chorobą alkoholową. Prosił też o pomoc
w znalezieniu opiekunów, wychowawców, którzy będąc na tym obozie mogą zdobyć fachowe kwalifikacje.


Wójt gminy Józef Wilkosz

- poinformował, że wartość zakupionego alkoholu przez naszych mieszkańców gminy od kilku lat kształtuje się na podobnym poziomie i jest to w granicach  1. 680 tys. zł. Powiedział też, że realizacja programu profilaktyki
   i   rozwiązywania problemów alkoholowych jest ukierunkowana głównie na ludzi młodych, aby z tym problemem się zapoznali i jego dużym zagrożeniem.

- w sprawie ruchu drogowego w centrum Doruchowa i zatrzymywania wesel powiedzial, że temat ten zostanie ponownie podjęty. Powiedział, też że jego zdaniem w paru przypadkach w naszej gminie ci sprzedający alkohol stali 
  się pewnym stopniu niewolnikami XXI wieku. My walczymy już o wolne piątki, natomiast ci ludzie pracują 24 godziny na dobę przez 7dni w tygodniu, nie mają żadnej możliwości gdziekolwiek wyjazdu, gdyż w wielu wypadkach 
  ci kupujący wymuszają na nich obowiązek sprzedaży o każdej godzinie.


Stefan Trzciński – radny
– powiedział, że jego zdaniem należałby ograniczyć godziny otwarcia sklepów z alkoholem, żeby tego alkoholu nie sprzedawać na okrągło. Wiadomo, że alkohol jest i będzie sprzedawany ale nie w takiej pokaźnej wielkości. Cześć osób przyjeżdża do Doruchowa po to, że tutaj można zawsze kupić o godz. 22 – ej czy 23- ej. Dlatego też pewne ograniczenia można by wprowadzić przy wydawaniu pozwolenia na sprzedaż. Należałoby tez ze strony Rady wystąpić z apelem do sprzedających alkohol aby ograniczyli sprzedaż w niedziele i święta.

Do tej sprawy odpowiedzi udzieliła P. Lucjana Wrona insp. informując, że aktualnie nie ma takiego przepisu aby ograniczyć czas pracy sprzedawców alkoholu, i nie ma takiej możliwości. Możemy jedynie ustalić, że czas pracy placówek handlowych np. od godz. 7- ej do 24- tej , natomiast Kodeks pracy mówi o tym, że pracodawca sam ustala sobie czas pracy.


Walenty Okoń – Dyrektor Szkoły Podstawowej w Doruchowie

- powiedział, że prawo mamy i prawa tego mamy aż za dużo. Problem jest jego egzekwowaniu. Trzeba by zacząć od porządku , czystości, od alkoholu od sprzedaży, od zachowania się itd. Osobiście w to nie wierzę, żeby to coś dało  dla tych ludzi już chorych, którzy zawsze ten alkohol zdobędą. Dlatego też uważam, że soboty i niedziele winien być zakaz sprzedaży i zakaz handlu w ogóle. Tak jest w krajach ościennych , Niemcy, Francja, Dani niema tam handlu w soboty i niedziele i jest to normalną rzeczą. Uważam, że o ile większość gmin wystąpiłaby z takim wnioskiem do ustawodawcy to przypuszczam, że po części by to rozwiązało.


Maria Rogalewska – radna

- dopowiedziała do wypowiedzi P. Okonia, że o ile nie będziemy z tym problemem walczyć to nie będzie żadnej zmiany. Dlatego też musi być możliwość aby rodzina mogła zgłosić osobę na leczenie a nie, że sam pod tym podpisać. Ta osoba nie zdaje sobie sprawy  z problemu i choroby, nie wie też że można z tego problemu wyjść. Dlatego też musimy wnioskować o takie ustawy aby dać możliwość zgłaszania na leczenie przez rodzinę.


Andrzej Kempa – radny 

-  powiedział, że w Tokarzewie nie ma takiego problemu, sklep jest otwarty w każdą niedzielę po mszy przez dwie godziny ale idzie tam więcej kobiet po makaron niż osób po alkohol. Podobnie jest w Mikorzynie.

Czesława Kuśnierczyk – Przewodnicząca  Gminnej Komisji ds. rozwiązywania problemów alkoholowych

– poinformowała o procedurze załatwiania spraw związanych ze skierowaniem danej osoby na leczenie odwykowe. Procedura ta jak powiedziała jest bardzo długa i czasowa dlatego też winno to być zmienione, gdyż Sąd niejednokrotnie odbywa 2 i 3 posiedzenia w tej jednej sprawie. Najlepszym rozwiązaniem jest tu zgłoszenie się przez samą osobę uzależnioną,  która wyraża zgodę na leczenie. Powiedziała też o podejmowanych działaniach przez komisję oraz tragediach rodzin dotkniętych alkoholizmem. Poinformowała , że w Doruchowie działa Punkt Konsultacyjny czynny jest 4 godziny tygodniowo w każdy czwartek. W punkcie otrzymują porady wszyscy, którzy do niego wstąpią mający problemy z nadużywaniem alkoholu i narkotyków, jak również dotknięci członkowie rodzin osób uzależnionych. W roku bieżącym od stycznia do września udzielono 163 porady jest to bardzo dużo. Poinformowała też, że w dniu 26-11-2007r. organizowane jest szkolenie dla sprzedawców alkoholu.


Wójt Gminy Józef Wilkosz

– powiedział, że zaangażowanie się Komisji ds. rozwiązywania alkoholu jest bardzo duże, szczególnie tu P. Kuśnierczyk, która dobrze realizuje swoje zadanie i cieszy się takim cichym ale bardzo mocnym uznaniem tych osób którzy z tej poradni korzystają. Są sukcesy tej komisji, bo widać, że przybywa chętnych do korzystania z poradni i wiele też osób  z tego nałogu się wydostało.


Ks. Ireneusz Powaga

– dopowiedział, że to trzeba czynić - ale tamtego nie zaniedbywać – proszę zobaczyć ile dni potrzeba aby doprowadzić człowieka do odwyku ale dzięki wolontariuszom Caritasu Kaliskiego dzieje się to bardzo szybko bez żadnych pośredników. W Caritasie jest lekarz, który wydaje od razu skierowanie na leczenie i ta osoba w ciągu kilku dni jest już na leczeniu. To działanie jest zgodne z prawem.


Radny Andrzej Kempa

- postawił wniosek aby do tego programu dopisać zadanie o czynienie starań o pozyskaniu osób do wolontariatu.

Zgłoszony wniosek Wiceprzewodniczący Rady Gminy Zbigniew Broniszewski poddał pod głosowanie.

Głosowało 15 radnych , „za” wnioskiem głosowało 15 radnych, przeciwnych -------------------, wstrzymujących -------------------


Wobec braku dalszej dyskusji Komisja uchwał i wniosków przedstawiła projekt uchwały w sprawie  Gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na 2008 rok.


Do projektu uchwały uwag i wniosków nie zgłoszono.

Projekt uchwały Wiceprzewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie.

Głosowało 15 radnych, „za” było 15 radnych, przeciwnych -------------, wstrzymujących------------.

Uchwałę podjęto jednogłośnie.

Uchwała Nr X/46/2007 stanowi zał. Nr 7 do protokółu.

 

ad. 11

Uchwalenie Gminnego Programu narkomanii na 2008 rok.


Wójt Gminy Józef Wilkosz przedstawił projekt Gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na 2008 rok.


Do przedstawionego programu uwag i wniosków nie wniesiono.


Wobec powyższego komisja uchwał i wniosków przedstawiła projekt uchwały w sprawie Gminnego Programu narkomanii na 2008 rok.


Projekt uchwały Wiceprzewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie.

Głosowało 15 radnych, „za” było 15 radnych, przeciwnych -------------, wstrzymujących------------.


Uchwała Nr X/45/2007 stanowi zał. Nr 8 do protokółu.


ad. 12

        Wybory ławników

Wiceprzewodniczący Rady Gminy Zbigniew Broniszewski poinformował,że uchwałą Rady Gminy został powołany Zespół ds. zaopiniowania kandydatów na ławników w składzie Janina Przygoda – Przewodniczącą, oraz członkowie Stanisław Przybył i Stefan Trzciński , którzy dokonali sprawdzenia zgłoszeń kandydatów na ławników.


Następnie Przewodnicząca Zespołu ds. wyboru ławników Janina Przygoda przedstawiła opinie o zgłoszonych kandydatach .

W związku ze zgłoszeniem kandydatów na ławników Wiceprzewodniczący Rady Gminy Zbigniew Broniszewski zaproponował powołanie komisji skrutacyjnej dla przeprowadzenia głosownia.


Do komisji skrutacyjnej zaproponowano radnych :

-  radnego Zygmunta Stempnia

-  radnego Mieczysław Niełacnego

-  radnego Mieczysława Baraniaka


Zaproponowany skład komisji skrutacyjnej w wyniku głosownia został przyjęty jednogłośnie.


Komisja skrutacyjna przystąpiła do przygotowania kartek do głosownia, przedstawienia zasad głosowania oraz ustalenia wyników głosowania.


W wyniku tajnego głosownia wybranymi ławnikami zostali

  1. Czesław Chróścik

  2. Danuta, Maria Susarska


Protokół komisji skrutacyjnej stanowi zał. Nr 9 do protokółu.

Następnie komisja uchwał i wniosków przedstawiła uchwałę  w sprawie wyboru ławników do Sądu Rejonowego w Ostrzeszowie.


Uchwała Nr X/46/2007 stanowi zał. Nr 10 do protokółu.  


ad.13

Wolne głosy i wnioski.


Zbigniew Broniszewski - Wiceprzewodniczący Rady Gminy

-  zgłosił wniosek P. Powolnego Kazimierza o zainstalowanie telefonu k. sklepu P. Kasprzaka w Torzeńcu.


Czesław Anioł - radny

-  sprawie ustawienia sceny w parku wnioskował nadanie terminów działań w tym zakresie. Powiedział, że należałoby sprawę przyspieszyć podjąć już działania o zabezpieczenie drzewa  z nadleśnictwa i rozpocząć jej ustawianie, 
    gdyż ta scena jest bardzo potrzebna.

- zapytał czy sale sportowe w terenie mają terminarz zajęć, gdyż jego zdaniem te sale winny być wykorzystywane przynajmniej dwa razy w tygodniu aby odciągnąć młodzież od alkoholu. 
  Sale te winny być opłacane z budżetu gminy.


Lucjan Dyba- radny

- zapytał o możliwość wyremontowania chodnika w Morawinie k. domu nauczyciela,

- zapytał w jakim teremie rozwiązana zostanie sprawa ustawienia kubłów na śmieci do selektywnej zbiórki. Mówił też o potrzebie podjęcia działań aby każde gospodarstwo domowe było wyposażone w kubeł na śmieci.


Florian Niełacny-  sołtys wsi Torzeniec

- zapytał kiedy będzie realizowana droga w Torzeńcu od P. Kasprzaka.


Stanisław Przybył - radny

- wnioskował o skierowanie wniosku do Komendanta Powiatowej Policji w Ostrzeszowie w sprawie zatrzymywania wesel w centrum Doruchowa.


Zygmunt Stempin - radny

- wnioskował o dokończenie oczyszczenia z krzewów pobocza drogi powiatowej Przytocznica- Bukownica, gdyż może być potem problem z jej odśnieżaniem.

Jadwiga Kosik - prezes Związku OSP

- wnioskował o skrócenie czasu załatwiania spraw związanych z kierowaniem osób na przymusowe leczenie.


Wiesław Karwacki - sołtys wsi Przytocznica

- zapytał komu przydzielono puste mieszkanie w Przytocznicy.


Joanna Krzyżańska-Hyłka - dyrerktor Szkoły Podstawowej w Morawinie

- poinformowała o możliwości pozyskania funduszy unijnych w ramach programu „operacyjny kapitał ludzki.”. Z tego programu jak powiedziała mogą uzyskać środki również i szkoły.

 

ad. 14

Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.


Wójt Gminy Józef Wilkosz udzielił odpowiedzi w następujących sprawach :

-  w spr. ustawienia sceny- musi to nastąpic w uzgodnieniu z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków,

-  w spr. zbieraczy - wstępnie przeprowadzona zostanie rozmowa z panem Starostom i Kierownikiem, co w tym temacie uda się zrobić. Winny być też uzgodnienia przy wydawaniu pozwoleń na budowę,

-   w spr. ustawienia koszy oraz zdjęcia starych tablic ogłoszeniowych – zostanie to wykonane,

-   w spr. utworzenia dodatkowego obwodu głosowania – zostaną podjęte działania w Delegaturze Krajowego Biura Wyborczego w Kaliszu – chociaż przepisy w tym zakresie uniemożliwiają utworzenie takiego obwodu z uwagi 
     na ograniczenia , co liczby wyborców w okręgu,

-   w spr. mieszkania P. Muskały – do dnia 25.10.2007 r. został wyznaczony mu termin ostatecznego podjęcia decyzji o przeprowadzeniu się do nowego mieszkania,

-   w spr. zakupu pojemnika na śmieci do świetlicy Wrzosy – zostanie to zrealizowane,

-   w spr. drogi Doruchów – Tokarzew zostanie przekazane do Powiatowego Zarządu Dróg,

-   w  spr. zbiórki selektywnej śmieci – w dniu 07-11-2007 zostanie przeprowadzona rozmowa z firma ostrowską,

-   w  spr. zainstalowania telefonu k.P. Kasprzaka w Torzeńcu – wniosek przekażemy do Telekomunikacji SA,

-   w  spr. naprawy chodnika k. domu nauczyciela w Morawinie – rozpatrzone zostanie przy projektowaniu budżetu na 2008 rok,

-   w spr. drogi Torzeniec w k. Kasprzaka jest to ujęte w WPI,

-   w spr. mieszkania w Przytocznicy – zostało przydzielone jednej z rodzin z Przytocznicy,

-   w spr. poboczy drogi Przytocznica – Bukownica – zostanie przekazane do Powiatowego Zarządu Dróg,

-   w spr. zatrzytmywania wesel – zostanie przekazane do Komendanta Powiatowej Policji,

Wójt Gminy poinformował, że odpowiedzi przekazane zostaną zgłaszającym przekazane na piśmie.


 

ad. 15

           Z a k o ń c z e n i e


W związku z zrealizowaniem porządku obrad Wiceprzewodniczący Rady Gminy Zbigniew Broniszewski zamknął X sesję Rady Gminy Doruchów.