
uchwała Nr XLI/172/2006 z dnia 25-09-2006 w sprawie Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych na obszarze Gminy Doruchów na lata 2006-2013
U C H W A Ł A Nr XLI/172/2006
Rady Gminy Doruchów
z dnia 25 września 2006 roku
w sprawie: Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych na obszarze gminy
Doruchów na lata 2006-2013.
Na podstawie art.18 ust.2 pkt.15 ustawy z dnia 08 marca 1990 r. o samorządzie Gminnym / tekst jedn. Dz. U.z 2001r. Nr 142, poz.1591 ze zm. Oraz art.17 ust.1 pkt.1 ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej / Dz.U. Nr 64, poz.593 ze zm. / Rada Gminy uchwala, co następuje:
§ 1
Uchwala się Gminną Strategię Rozwoju Problemów Społecznych na obszarze gminy Doruchów na lata 2006-2013 w brzmieniu załącznika do niniejszej uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodnicząca Rady Gminy
Joanna Blewąska
Spis treści
I. Wprowadzenie
II. Diagnoza problemów
2.1. Demografia
2.2. Problemy społeczne
2.3. Pomoc społeczna
2.4. System świadczeń rodzinnych
2.5. Dodatki mieszkaniowe
III. Zasady ogólne strategii
IV. Pomoc środowiskowa
V. Współpraca ze społecznością lokalną
VI. Systemowe podejście do rozwiązywania problemów społecznych
6.1. System opieki nad dzieckiem i rodziną
6.2. Pomoc rodzinie w kryzysie i przeciwdziałanie przemocy w rodzinie
6.3. Pomoc rodzinie z problemem bezrobocia
6.4. System opieki nad osobami starszymi
6.5. System pomocy osobom z zaburzeniami psychicznymi i ich rodzinom
6.6. System wsparcia osób niepełnosprawnych
6.7. Profilaktyka i rozwiązywanie problemów alkoholowych
Realizacja zadań postawionych przed pomocą społeczną (zarówno na poziomie społeczności lokalnej, jak i na poziomie rodziny i jednostki), a konieczność wypracowania niekonwencjonalnych form pomocy, wymaga profesjonalnego i systemowego diagnozowania problemów społecznych w skali gminy Doruchów.
Diagnoza problemów społecznych występujących na terenie gminy Doruchów została sporządzona przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Doruchowie przy wykorzystaniu własnych materiałów sprawozdawczych i analiz oraz innych jednostek administracji publicznej.
Sukcesywnie następowało przeformowanie roli i zadań Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, a także sposobów realizacji świadczonej pomocy. Dokonano przejścia od modelu pomocy, którego zasadniczą funkcją było udzielanie wsparcia materialnego, do modelu nastawionego na wzmocnienie postaw aktywnych oraz wspieranie osób i rodzin zgłaszających się z prośbą o pomoc w rozwiązywaniu problemów. Było to możliwe dzięki rozwojowi różnego rodzaju usług dla różnych grup świadczeniobiorców. Systemowe podejście do rozwiązywania problemów rodziny powoduje, że dysfunkcje mające w niej miejsce nie są traktowane jako izolowane zjawiska dotyczące pojedynczych osób. Stąd, pomimo wielu różnych form pomocy skierowanych bezpośrednio na jednostkę, podejmuje się także pracę z całą rodziną, gdyż zmiany w jej funkcjonowaniu stanowią szansę na to, że następne pokolenie nie stanie się podopiecznymi pomocy społecznej, dlatego też najistotniejszą sprawą jest ochrona i zapewnienie warunków do rozwoju rodziny.
Działania GOPS mają na celu nie tylko łagodzenie skutków trudnej sytuacji bytowej beneficjentów pomocy społecznej, innych instytucji i organizacji społecznych, lecz także usuwanie przyczyn tkwiących często w sferze psychicznej i społecznej. Strategia rozwiązywania problemów pomocy społecznej zorientowana jest na rozszerzenie i pogłębienie form pracy socjalnej, współpracę z różnymi instytucjami i organizacjami pozarządowymi zajmującymi się pomocą społeczną w gminie oraz instytucjami działającymi w szerszym obszarze polityki społecznej między innymi jak: edukacja, polityka zdrowotna, bezpieczeństwo publiczne, pomoc niepełnosprawnym, zapobieganie wykluczeniu społecznemu, polityka równego statusu kobiet i mężczyzn i itp.
Działania będą kierowane głównie do środowisk, które pozostają na marginesie życia społecznego, wykluczonych społecznie lub zagrożonych tym zjawiskiem.
Zgodnie z narodową Strategią Integracji Społecznej, pod pojęciem wykluczenia należy rozumieć: brak lub ograniczone możliwości uczestnictwa, wpływania i korzystania z podstawowych instytucji publicznych i rynków, które powinny być dostępne dla wszystkich, a w szczególności dla osób ubogich. Są to między innymi: publiczna edukacja, pośrednictwo pracy, ochrona pracy, transport publiczny i publiczny sektor mieszkaniowy, administracja publiczna, sektor pozarządowy i organizacje społeczne, rynek pracy, rynek dóbr konsumenckich, rynek usług telekomunikacyjnych, bankowych i innych, prywatna własność i przedsiębiorczość.
Do najbardziej zagrożonych zjawiskiem wykluczenia społecznego należy zaliczyć rodziny, w których występują:
- trudności wychowawcze z dziećmi ze środowisk zaniedbanych,
- osoby psychicznie chore,
- ofiary patologii życia rodzinnego,
- kobiety samotnie wychowujące dzieci,
- osoby długotrwale bezrobotne,
- osoby niepełnosprawne i przewlekle chore,
- starsze osoby samotne,
- osoby żyjące w bardzo trudnych warunkach mieszkaniowych,
- przemoc fizyczna i psychiczna,
- niewydolność wychowawcza,
- osoby uzależnione od alkoholu, narkotyków i innych uzależnień.
Wspierane przez pracowników pomocy społecznej osoby i rodziny, przy równoczesnej pomocy materialnej, podejmują próby rozwiązywania problemów, których o własnych siłach nie byłyby w stanie przezwyciężyć.
Rozwiązywanie problemów społecznych stanowi jedno z najważniejszych zadań administracji publicznej wszystkich szczebli. Działania w obszarze polityki społecznej powinny być realizowane w ramach zintegrowanego systemu, w którym równorzędnym partnerem administracji zostałyby organizacje i instytucje należące do różnych sektorów życia publicznego.
Rzetelna diagnoza rzeczywistych potrzeb społeczności lokalnej oraz długofalowy plan działania jest niezbędnym warunkiem efektywnej realizacji polityki społecznej na terenie gminy Doruchów.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 12 marca 2004r o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz.593) nałożyła na gminy opracowanie i realizację gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka.
AKTA PRAWNE:
- Ustawa o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004r (Dz. U. Nr 64,
poz.593 z późn. zm.)
- Ustawa o świadczeniach rodzinnych z dnia 28 listopada 2003r (Dz. U. Nr 228, poz.2255 z późn. zm.)
- Ustawa o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej z dnia 22 kwietnia 2005r (Dz. U. Nr 86, poz.732 z późn. zm.)
- Ustawa o dodatkach mieszkaniowych z dnia 21czerwca 2001r (Dz. U. Nr 71, poz.734 z późn. zm.)
- Ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy z dnia 20 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 99, poz.1001 z późn. zm.)
- Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie z dnia 24 kwietnia 2003 r. ( Dz. U. Nr 96, poz.873 z późn. zm.)
- Ustawa o zatrudnieniu socjalnym z dnia 13 czerwca 2003 r.( Dz. U. Nr 122, poz.1143 z późn. zm)
- Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26 października 1982 r. (Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz.1231 z późn. zm)
- Ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii z dnia 24 kwietnia 1997r ( Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz.198)
- Ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnienia osób niepełnosprawnych z dnia 27.08 1997r.( Dz. U. z 1997r. Nr 123, poz. 776 z późn. zm.)
II. Diagnoza problemów społecznych
Przedmiotem diagnozy są poszczególne i charakterystyczne dla różnych grup społecznych problemy o najwyższym stopniu dolegliwości takie jak: ubóstwo, bezrobocie, niepełnosprawność, wielodzietność rodzin, bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych, samotne wychowywanie dzieci, starość, uzależnienia, przemoc w rodzinie, które wymagają podejmowania wszechstronnych działań w celu przeciwdziałania sytuacjom krytycznym w życiu jednostek i zbiorowości, poprawy ich warunków bytowych oraz wyrównywania różnic socjalnych w wielu obszarach aktywności społecznej.
Gmina Doruchów jest jedną z 226 gmin województwa wielkopolskiego. Położona jest w powiecie ostrzeszowskim. Obszar gminy wynosi 9.933ha, na którym zamieszkuje 5.176 mieszkańców w 8 wioskach sołeckich. Gmina Doruchów ma charakter rolniczy, użytki rolne stanowią 6.373ha i obejmują 64,15% ogólnej powierzchni gminy. Na terenie gminy znajdują się 860 gospodarstw rolnych. Przeważają gospodarstwa małe do 10ha. W gminnym rejestrze działalności gospodarczej łącznie znajduje się 188 podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. Działalność ta opiera się głównie na branży rolno-spożywczej i rolno-przemysłowej. Na terenie gminy nie występują duże zakłady przemysłowe. Istotnym problemem gminy stanowi bezrobocie. Statystyki dotyczące bezrobocia w znacznym stopniu zniekształcają obraz zjawiska ze względu na duży stopień tzw. bezrobocia utajonego oraz powszechności pracy na „czarno”.
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Doruchowie, działania na obszarze gminy Doruchów, którą obrazuje rysunek nr 3.
Rysunek nr 3. MAPA OKREŚLAJĄCA GRANICE GMINY DORUCHÓW.
2.1 Demografia
1 Liczba mieszkańców Gminy Doruchów wynosi 5.176 osób, w tym; 2.612
mężczyzn i 2.564 kobiet.
2 Ludnośćwedług ekonomicznych grup wieku :
- w wieku przedprodukcyjnym (0-17lat) – 1.334 - ( 26%)
- w wieku produkcyjnym mobilnym ( 18 - 44 lata) - 2109 - (41%)
- w wieku produkcyjnym niemobilnym (mężczyźni w wieku 45 - 64
lata, kobiety w wieku 45 - 59 lat) - 998 - (19%)
- w wieku poprodukcyjnym - 735 - (14%)
Najliczniejszągrupęstanowiąosoby w wieku produkcyjnym mobilnym od 18 do 44 roku życia - 41 % mieszkańców.
3. Ludnośćw wieku 13 lat i więcej według poziomu wykształcenia i grup wieku (wiek produkcyjny)
Grupy wieku |
Wyższe |
Średnie i policealne |
Zasadnicze zawodowe |
Podstawowe i niepełne podst. |
Ogółem |
138 |
807 |
1407 |
1741 |
Kobiety |
88 |
499 |
513 |
959 |
Mężczyźni |
50 |
308 |
894 |
782 |
Źródło: Spis powszechny 2002 rok.
4. Osoby niepełnosprawne stanowią6% (268) ogółu mieszkańców, w tym
49 niepełnosprawnych dzieci.
5. Rodziny z dziećmi w gospodarstwach domowych według liczby dzieci do
24 lat pozostających na utrzymaniu – ogółem 837 w tym:
- rodziny z jednym dzieckiem - 36% (298 rodzin)
- rodziny z dwojgiem dzieci - 40% (332 rodzin)
- rodziny z trojgiem dzieci - 15 % (128 rodzin)
- rodziny z czworgiem dzieci i więcej - 9% (79 rodzin)
6. Mężczyźni uzależnieni od alkoholu w grupie wiekowej 20 - 60 lat, stanowią
11%.
Na terenie gminy funkcjonują 4 szkoły podstawowe do których uczęszcza 460 uczniów,1 szkoła ponadpodstawowa /Gimnazjum/ kształcąc 245 uczniów, jest 1 przedszkole obejmujące opieką 92 dzieci oraz działające przy szkołach 3 oddziały przedszkolne dla 34 dzieci łącznie.
Opiekę zdrowotną mieszkańcom zapewnia Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej i Apteka. Natomiast opiekę ambulatoryjną zapewnia. Szpital Powiatowy w Ostrzeszowie.
W Doruchowie znajduje się Warsztat Terapii Zajęciowej, Wiejski Ośrodek Wsparcia dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi.
W celu realizacji zadań pomocy społecznej funkcjonuje Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej.
Dochody budżetu gminy w 2005 r. wyniosły 9.649.904,00zł, wydatki na pomoc społeczną wyniosły 1.605.490,00 zł, co w przeliczeniu na jednego mieszkańca gminy wynosi 310,18 zł.
Ważnym wskaźnikiem obrazującym strukturę demograficzną ludności jest wielkość i proporcje ludności w wieku przedprodukcyjnym, w wieku produkcyjnym oraz w wieku poprodukcyjnym. Na podstawie danych odsetek osób w wieku poprodukcyjnym w gminie wynosi 12%. Wśród osób w wieku poprodukcyjnym większą populację stanowią kobiety. Odsetek kobiet w wieku poprodukcyjnym do ogółu kobiet wynosi 21,24%. Przyrost naturalny w gminie jest dodatni wynosi 21.
2.2 Problemy społeczne
Do głównych problemów gminy należy zaliczyć bezrobocie. Zjawisko bezrobocia stanowi duży problem społeczny, wpływa ujemnie na postawy i zachowania osób nim bezpośrednio dotknięte, a także członków ich rodzin. Stopa bezrobocia w gminie 2005 r. wynosiła 11,6%. Ze świadczeń pomocy społecznej korzysta 31% bezrobotnych. Pomoc bezrobotnym udzielana przez Ośrodek Pomocy Społecznej to: pomoc finansowa, pomoc w naturze, praca socjalna.
Poziom i struktura bezrobocia na terenie gminy Doruchów według stanu na 31 grudnia 2005 roku
Na dzień31 grudnia 2005r. w Powiatowym Urzędzie Pracy zarejestrowanych jako osoby bezrobotne było - 261 osób z tego 147 kobiet, w tym 43 osoby z prawem do zasiłku, bez prawa do zasiłku 218 osób. Bezrobotni do 25 roku życia to 82 osoby, powyżej 50 roku życia 32 osoby, długotrwale bezrobotni powyżej 24 miesięcy 135 osób, bez kwalifikacji zawodowych 40 osób. Bezrobotni absolwenci w okresie do 12 miesięcy od dnia ukończenia nauki 19 osób.
Niepełnosprawność stanowi istotny problem społeczny. Szacuje się, że około 5,5 miliona (co stanowi 15%) Polaków to osoby niepełnosprawne. Osoby niepełnosprawne stanowią grupę wewnętrznie zróżnicowaną pod względem stopnia i rodzaju niepełnosprawności, wieku i wykształcenia. Gospodarstwa z osobą niepełnosprawną częściej niż pozostałe odczuwają konieczność korzystania z różnych form pomocy. Na 1000 mieszkańców w gminie 50,55 to osoby niepełnosprawne, natomiast odsetek dzieci niepełnosprawnych do ogółu dzieci w gminie wynosi 3,65%.
Bezdomność to sytuacja osób, które z różnych przyczyn, czasowo lub trwale nie są w stanie zapewnić sobie schronienia, spełniającego minimalne warunki pozwalające uznać je za pomieszczenia mieszkalne. Bezdomność jest problemem społecznym pojawiającym się przede wszystkim w dużych aglomeracjach. Ale problem ten dotyczy mniejszych miejscowości. W 2005 r. na terenie gminy były 2 osoby bezdomne, przy czym 1 osoba korzystała ze świadczeń pomocy społecznej.
Zjawiska patologiczne w życiu społeczeństwa są często wywołane nadmiernym spożyciem alkoholu, co w konsekwencji doprowadza do różnego rodzaju negatywnych zachowań człowieka. Rodzina alkoholika jest rodziną chorą. Alkoholizm powoduje w tych rodzinach źródło niedostatku. Występuje częściej w rodzinach wielodzietnych, ubogich, dotkniętych niepowodzeniami życiowymi i bezrobociem. Na 1000 mieszkańców naszej gminy przypada 11,20 osób uzależnionych od alkoholu.
W 2005 roku Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych przyjęła 12 wniosków dotyczących skierowania na leczenie odwykowe osób uzależnionych. Czynności te wykonuje GKRPA w Ostrzeszowie na zasadzie zawartego Porozumienia z Urzędem Miasta i Gminy w Ostrzeszowie. Odnotowano także 9 spraw karnych skierowanych do prokuratury, będące wynikiem stosowania przemocy przez osoby pozostające pod wpływem alkoholu.
Wielkość środków przeznaczonych na profilaktykę i rozwiązywania problemów alkoholowych w gminie jest znaczna, w 2005r na ten cel przeznaczono kwotę 72.211,- zł. Problemy alkoholowe na terenie gminy są rozwiązywane w ramach uchwalonego corocznie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Przemoc w rodzinie przez wiele lat nie była nazywana po imieniu. Używano różnych określeń ,,awantury domowe”, ,,kłótnie rodzinne”. Istotą przemocy domowej, w rodzinie jest przewaga sił sprawcy nad osobą krzywdzoną, a także jego poczucie bezkarności. Przemoc w rodzinie może mieć miejsce we wszystkich warunkach społecznych. Nie zależy od statusu społecznego, ani od poziomu wykształcenia, ani od kondycji materialnej. Skutki przemocy domowej ponoszą zarównojednostki, jak i społeczeństwo. Rozwój działań związanych z przeciwdziałaniem przemocy sprawia, że coraz częściej ofiary przemocy zgłaszają się o pomoc. Na 1000 mieszkańców naszej gminy 24,06 osób to ofiary przemocy, które zgłosiły się o pomoc.
Niepokojącym problemem społecznym są samobójstwa. Brak odporności psychicznej, obawa że nie uda się pokonać trudności życiowych i znieść konsekwencji własnych czynów, to jedna z grup przyczyn samobójstw. Choroby psychiczne, brak mechanizmów kontroli i instynktu samozachowawczego, również dolegliwości fizyczne, cierpienie doprowadza często do jednego rozumowania sprawców ,,wyjścia z sytuacji” jakim jest samobójstwo. Statystyki wskazują, że wzrasta w ostatnich latach liczba samobójstw. Liczba samobójstw na 1000 mieszkańców w gminie wynosi 0,19 osoby.
W życiu codziennym mamy coraz więcej przykładów świadczących o dokonaniu przestępstw. Przestępczość to zawiniony czyn człowieka, społecznie niebezpieczny, zabroniony pod groźba kary przez ustawę obowiązującą w czasie jego popełnienia. W 2005 r. popełniono na terenie gminy Doruchów 43 stwierdzonych przestępstw, z tego wykryto 31 przestępstw co stanowi 72,1% wykrywalności. Z udziałem nieletnich popełniono 4 przestępstwa, w których udział brało 14 nieletnich, było to znęcanie fizyczne i psychiczne na rówieśnikach oraz kradzież i uszkodzenie mienia.
2.3 Pomoc społeczna
Ośrodek Pomocy Społecznej realizując zadania pomocy społecznej w gminie ma na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężenia trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać wykorzystując własne środki, możliwości i uprawnienia. Ośrodek działa w sytuacjach, w których zostały zagrożone podstawowe warunki egzystencji osoby lub rodziny bądź też jakość ich życia obniżyła się poniżej społecznie akceptowanego minimum.
Przesłankami udzielenia pomocy społecznej osobom i rodzinom w szczególności są:
1. ubóstwo,
2. sieroctwo,
3. bezdomność,
4. bezrobocie,
5. niepełnosprawność,
6. długotrwała lub ciężka choroba,
7. przemoc w rodzinie,
8. potrzeba ochrony macierzyństwa lub wielodzietności,
9. bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego,
10. brak umiejętności w przystosowaniu do życia młodzieży opuszczającej placówki opiekuńczo-wychowawcze,
11. trudność w integracji osób, które otrzymały status uchodźcy,
12. trudność w przystosowaniu do życia po zwolnieniu z zakładu karnego,
13. alkoholizm lub narkomania,
14. zdarzenie losowe i sytuacja kryzysowa,
15. klęska żywiołowa lub ekologiczna.
Osoby i rodziny ubiegające się o świadczenia pieniężne z pomocy społecznej muszą spełniać dwa kryteria:
1. kryterium dochodowe, które:
- dla osoby samotnie gospodarującej wynosi 461 zł,
- dla osoby w rodzinie wynosi 316 zł,
- dla rodziny stanowi sumę kwoty kryterium dochodowego dla osoby
w rodzinie,
2. kryterium dysfunkcji – są to okoliczności zawarte w pkt. 2 -15 wymienionych przesłanek udzielenia pomocy.
W postępowaniu w sprawie świadczeń z pomocy społecznej Ośrodek kieruje się przede wszystkim dobrem osób korzystających z pomocy i ochroną ich dóbr osobistych. Nie podaje do wiadomości publicznej nazwisk osób korzystających z pomocy oraz rodzaju i zakresu przyznanego świadczenia. Właściwość miejscową gminy w zakresie udzielania świadczeń ustala się na podstawie miejsca zamieszkania osoby ubiegającej się, a w przypadku osoby bezdomnej miejsca ostatniego zameldowania na pobyt stały. W przypadkach szczególnie uzasadnionych sytuacją osobistą lub w sprawach nie cierpiących zwłoki i w sprawach cudzoziemców, którym udzielono zgody na pobyt tolerowany, właściwą miejscowo jest gmina miejsca pobytu osoby ubiegającej się o świadczenie. Świadczenia z pomocy społecznej przyznawane są na wniosek osoby zainteresowanej, przedstawiciela ustawowego lub z urzędu. Decyzja w sprawie świadczenia, podejmowana jest po przeprowadzeniu wywiadu środowiskowego. Wywiad przeprowadza pracownik socjalny w miejscu zamieszkania. Pracownik socjalny przeprowadzający rodzinny wywiad środowiskowy może domagać się od osoby lub rodziny złożenia oświadczenia o dochodach i stanie majątkowym. Odmowa złożenia takiego oświadczenia, może być podstawą odmowy przyznania świadczenia. W celu określenia sposobu współdziałania w rozwiązywaniu problemów osoby lub rodziny znajdującej się w trudnej sytuacji pracownik socjalny może zawrzeć kontrakt socjalny z tą osoba lub rodziną. Osoby i rodziny korzystające ze świadczeń z pomocy społecznej są obowiązane niezwłocznie poinformować Ośrodek, o każdej zmianie w ich sytuacji osobistej, dochodowej i majątkowej, która wiąże się z podstawą do przyznania świadczenia. W sytuacji pobrania świadczenia, które nie należało się osobie lub rodzinie podlega on zwrotowi i to niezależnie od dochodu. Przyznanie lub odmowa przyznania świadczenia następuje w formie decyzji administracyjnej.
Świadczeniami z pomocy społecznej są:
1. świadczenia pieniężne jak: zasiłek stały, zasiłek okresowy, zasiłek celowy i specjalny zasiłek celowy,
2. świadczenia niepieniężna jak: praca socjalna, bilet kredytowany, składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, sprawienie pogrzebu, pomoc w formie schronienia, posiłku i ubrania, usługi opiekuńcze, umieszczenie w domu pomocy społecznej, pomoc rzeczowa.
W 2005 roku Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Doruchowie na realizację świadczeń z pomocy społecznej wydatkował kwotę 1.605.490,00 zł, z tego:
§ w ramach zadań własnych wydatkował kwotę 383.603,00 zł,
§ w ramach zadań zleconych wydatkował kwotę 1.221.886,00 zł.
Ośrodek Pomocy Społecznej w 2005 roku udzielił wsparcia 276 rodzinom, w których żyło 1.127 osób. Wsparcie systemem pomocy społecznej objęto więc 22% mieszkańców gminy Doruchów, co obrazuje wykres nr 1.
100 % = 5.176 mieszkańców gminy Doruchów
Źródło: Sprawozdanie roczne GOPS Doruchów
Tabela nr 1. Powody przyznania pomocy.
POWÓD TRUDNEJ SYTUACJI ŻYCIOWEJ |
LICZBA RODZIN |
LICZBA OSÓB W RODZINACH | |
OGÓŁEM |
w tym: NA WSI | ||
Ubóstwo |
196 |
196 |
748 |
Sieroctwo |
- |
- |
- |
Bezdomność |
- |
- |
- |
Potrzeba ochrony macierzyństwa |
38 |
38 |
248 |
W tym: Wielodzietność |
28 |
28 |
196 |
Bezrobocie |
80 |
80 |
369 |
Niepełnosprawność |
54 |
54 |
234 |
Długotrwała lub ciężka choroba |
76 |
76 |
321 |
Bezradność w sprawach opiek. – wych. i prowadzenia gospodarstwa domowego - ogółem |
73 |
73 |
413 |
W tym: Rodziny niepełne |
23 |
23 |
81 |
Rodziny wielodzietne |
50 |
50 |
332 |
Przemoc w rodzinie |
11 |
11 |
67 |
Alkoholizm |
14 |
14 |
69 |
Narkomania |
- |
- |
- |
Trudności w przystosowaniu do życia po zwolnieniu z zakładu karnego |
- |
- |
- |
Brak umiejętności w przystosowaniu do życia młodzieży opuszczającej placówki opiekuńczo- wychowawcze |
- |
- |
- |
Trudności integracji osób, które otrzymały status uchodźcy |
- |
![]() |
![]() |
![]() |
Metadane
Źródło informacji: | Grażyna Tuz |
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Grażyna Tuz |
Data wprowadzenia: | 2007-11-12 10:09:01 |
Opublikował: | Grażyna Tuz |
Data publikacji: | 2007-11-12 10:53:19 |
Ostatnia zmiana: | 2008-02-22 10:41:19 |
Ilość wyświetleń: | 1896 |