P R O T O K Ó Ł Nr XI/2007

z sesji Rady Gminy Doruchów odbytej w dniu 29 listopada 2007 r. w sali OSP Tokarzew


-----------------------------------------------------------------------------------------------------


O godz. 10 – tej Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska otworzyła XI sesję Rady Gminy Doruchów.

Stwierdziła, że na stan 15 radnych w sesji uczestniczy 14 radnych.

Radny Roman Kubiak usprawiedliwił swoją nieobecność.

Rada spełnia warunki do obradowania i podejmowania prawomocnych rozstrzygnięć.

Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska powitała radnych i zaproszonych gości :

  • Radnego Powiatu Roberta Pustkowskiego

  • Komendanta Powiatowej Policji Dariusz Bieńka

  • Z-cę Komendanta Powiatowej Policji Marka Kowalskiego

  • Komendanta Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej Tomasza Maka

  • Wójta Gminy Józefa Wilkosza

  • Skarbnik Gminy Władysławę Lasota

  • Kierownika Rewiru Dzielnicowych Piotra Zadkę

  • Dzielnicowego Roberta Mazurkiewicza

  • Radcę Prawnego Marcina Małeckiego

  • Prezesa Związku OSP Jadwigę Kosik

  • Prezesów i Naczelników OSP

  • agronoma Idziego Baraniaka

  • sołtysów

  • dyrektorów szkół

  • kierowników jednostek organizacyjnych oraz kierowników referatów Urzędu Gminy

  • przedstawicieli prasy


Listy obecności stanowią zał. Nr 1 i 2 do protokółu.


Następnie Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zaproponowała następujący porządek obrad :

    1. Otwarcie.

    2. Przedstawienie porządku obrad.

    3. Wybór sekretarza obrad.

    4. Powołanie komisji uchwał i wniosków.

          5. Przyjęcie protokółu z X sesji.

    6. Interpelacje i zapytania radnych.

    7. Informacja Wójta Gminy z działań w okresie m. sesyjnym oraz realizacji  interpelacji, wniosków i uchwał.

    8. Uchwalenie podatków lokalnych na 2008 r. tj.

       - podjęcie uchwały w sprawie stawek podatku od nieruchomości

       - podjęcie uchwały w sprawie zwolnienia z podatku od nieruchomości

       - podjęcie uchwały w sprawie opłaty targowej

       - podjęcie uchwały w sprawie stawek podatku od środków transportowych

    9. Informacja z działalności Jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych  Doruchów za 2007 rok.

    10. Podjęcie uchwały w sprawie szczegółowych warunków przyznawani i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze oraz

          szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwalniania od opłat  i trybu ich pobierania.

          11. Podjęcie uchwały w sprawie złożenia oświadczenia lustracyjnego.

    12. Wolne głosy i wnioski.

    13. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.

    14. Zakończenie.




ad. 1, 2 j.w.


ad. 3 -   Wybór sekretarza obrad.


Zgodnie z listą obecności na sekretarza obrad zaproponowano radnego Zygmunta Stempnia.

W wyniku głosowania przeprowadzonego przez Przewodniczącą Rady Gminy Joannę Blewąska Rada jednogłośnie powołała radnego Zygmunta Stempnia na sekretarza XI sesji Rady Gminy.



ad. 4 - Powołanie komisji uchwał i wniosków.

Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewaska zaproponowała powołanie komisji uchwał i wniosków w składzie:

1/ Radna Janina Przygoda

2/ Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej Maria Cieśla

3/ Insp.ds. podatków Mirosława Koszułap


W wyniku głosowania przeprowadzonego przez Przewodniczącą Rady Gminy Joannę Blewąska Rada jednogłośnie powołała komisję uchwał i wniosków w składzie j.w.


ad. 5 -  Przyjęcie protokółu z X sesji.


Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poinformowała, że protokół z X sesji został wyłożony do wglądu przed sesją, z protokółem było można także zapoznać się

w biurze rady.

Radny Jan Sieczka sekretarz poprzedniej sesji przedstawił krótką informację dotyczącą, sporządzonego protokółu.


Rada nie wniosła żadnych uwag do protokółu.

W wyniku głosowania Rada jednogłośnie przyjęła protokół z X sesji.


ad.6 -   Interpelacje i zapytania radnych.


Na XI sesji Radni zgłosili następujące interpelacje :


Radny Andrzej Kermpa

- zapytał, jak wygląda sprawa przygotowania do okresu zimowego- pytając, czy mamy piaskarki do posypywania dróg i kto będzie odśnieżał drogi na terenie gminy.

- wnioskował aby w Tokarzewie k. kapliczki ustawić tablice odblaskowe, gdyż samochody jadące od strony Rudniczyska wjeżdżają 
  na posesję Pana Grela  i P. Kolarskiego.

Radny Adam Wypchło

- ponowił wniosek zgłoszony na poprzedniej sesji w sprawie wycięcia krzewów przy
  drodze wojewódzkiej od P. Krawczyka w kierunku Emilianowa. Krzaki te zostały  tylko częściowo wycięte.

- wnioskował o ustawienie na drogach gminnych i powiatowych na terenie gminy znaków ograniczeń niosności. Takie znaki jak powiedział
  są na drogach na terenie  gminy Grabów i Ostrzeszów. Brak takiego znaku na nowo wybudowanej drodze na na ul. Parkowej spowoduje, że droga ta zostanie szybko zniszczona.
  Problemem na ul. Parkowej jest też sprawa zajmowania pasa drogowego przez kilka godzin dziennie.


Radny Mieczysław Baraniak

- wnioskował o dalsze uzupełnienie znaków na skrzyżowaniu w Torzeńcu – Stary Pan. Znaki  zostały tylko częściowo  ustawione –
  takie rozwiązanie jak powiedział nie zdaje egzaminu.


Radny Lucjan Dyba

- zapytał, kiedy będzie realizowana droga Wygoda Plugawska – Stary Pan. Powiedział, że jest też sugestia aby budowę drogi zacząć
  od P. Maciejewskiego i do P. Wawrzyniaka

- podziękował za zrealizowanie wniosku w sprawie wycięcia krzewów na drodze  Doruchów – Ostrzeszów na tzw. cle.


Radny Stanisław Przybył

- ponowił wniosek zgłoszony na sesji w miesiącu marcu br. o zorganizowanie debaty na temat rolnictwa.

Radny Czesław Anioł

- ponowił wniosek w sprawie zatrzymywania wesel w centrum Doruchowa przez osoby pijane stwierdzając, że to co było 19-11-br roku to przekracza wszelkie normy.
  Dlatego też, jak powiedział musimy się wszyscy zastanowić, co w tym temacie zrobić. Wesela zatrzymują nawet małe dzieci.
  Wszyscy na to patrzmy, widzimy problem a nie umiemy zareagować. O ile jedzie ktoś pijany rowerem to cała prasa jest rozpisana, że policja zatrzymała pijanego rowerzystę
  i ukarano mandatem natomiast, że w centrum Doruchowa na drodze wojewódzkiej pijane osoby zatrzymują samochody to tego nikt nie widzi.
  Te sytuacje powtarzają się od dwóch lat  i nic nie zrobiono. Ponadto zwrócił się do Komendanta Policji aby zawiadamianie świadków przez policjantów odbywało się w godzinach do zmroku.
  Społeczeństwo nie chce aby takie zawiadomienia dostarczano o godz.20 – tej czy 21- ej wieczorem, budzi to pewien strach, że coś się wydarzyło.


Radny Zygmunt Stempin

- zapytał, na jakim etapie jest sprawa budowy chodnika w m. Przytocznica.


Radny Zbigniew Broniszewski

-  wnioskował o zainteresowanie się obiektem bazy spędowej w Morawinie stwierdzając, że obiekt ten jest bardzo zaniedbany a osoba prowadząca tam działalność nie umiała
   mi odpowiedzieć, kto jest właścicielem obiektu. Zwrócił się do Wójta Gminy o zainteresowanie się tym obiektem.

-  zapytał, Radnego Powiatowego, gdzie znajduje się tzw. „ Trakt kaliski „ i jaka jest to droga ,

-  prosił o wyjaśnienie przez Radnego Powiatu, do kogo należy chodnik o którym pisała prasa  pt. „ mały chodnik duży kłopot”, za jakie pieniądze został wybudowany,

-  zapytał, czy jest prawdą, że radny powiatu na jednej z sesji Rady Powiatu był przeciwny budowie chodnika w Przytocznicy.


Radny Stefan Trzciński

- postawił pytanie, czy w budżecie gminy na 2008 rok zostały zabezpieczone środków na stypendia dla uczniów szczególnie uzdolnionych. Taki wniosek był postawiony przez komisję
  oświaty, jak również radnego Adama Wypchłę.

- wnioskował aby w budżecie gminy na 2008 rok uwzględnić pomoc finansową dla zespołu folklorystycznego „Doruchowianie”. Powiedział, że taki wniosek postawiony
  został także na komisji oświaty.

Radny Powiatu Robert Pustkowski udzielił odpowiedzi w sprawach dróg i chodników tj.

w spr.  chodnika w Przytocznicy – powiedział, że nigdy nie był przeciwny budowie tego chodnika  i jest to nieporozumienie. Chodnik ten ma być inwestycją realizowaną w ramach programu
odnowy miejscowości. Radny wyjaśnił też, że od przyszłego roku środki na budowę chodników przy drogach powiatowych nie będą określane w budżecie powiatu. Decyzja ma należeć do mieszkańców gmin,
którzy wskażą, które zadanie ma być dofinansowane z budżetu powiatu.

w spr. chodnika w Komorowie powiedział, że zdanie nie ma szans na rychłe jego zakończenie, bo choć inwestycję rozpoczęto dwa lata temu, to wciąż wywołuje pytania. Kontrowersje budzi fakt, że chodnik ten firma wykonała „gratis” dlatego też jak powiedział dziwi go ten protest.

w spr. „ traktatu kaliskiego ' powiedział, że sprawa dopłaty 100 tys. zł do „ traktatu kaliskiego” „ nie jest jeszcze nie postanowiona, jednak jak powiedział do dobrego tonu należy wspomóc te gminy, które wyszły na przeciw powiatowi. Chodzi tu o Gminę Czajków i Kraszewice, które przyjęły od powiatu kilka km dróg tworzących „ traktat kaliski „ , gdyż gminy te miały możliwość pozyskać na renowacje „ traktatu „ pieniądze z Urzędu Wojewódzkiego niedostępne dla powiatu. Ten przykład pokazuje, jak czasem wielu dróg trzeba szukać, by dojść do możliwości uzyskania  z zewnątrz środków finansowych.


Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poinformowała, że odpowiedzi na pozostałe interpelacje zostaną udzielone w pkt.13 porządku obrad.


ad.7  -  Informacja Wójta Gminy z działań w okresie m. sesyjnym oraz realizacji  interpelacji , wniosków i uchwał.


Wójt Gminy Józef Wilkosz przedstawił informację z działań w okresie m. sesyjnym oraz  z realizacji interpelacji, wniosków i uchwał.

Informacja stanowi zał. Nr 3 i 4 do protokółu.


Powiedział, że w okresie m. sesyjnym:

  • uczestniczył w sesji Rady Powiatu,

  • zajmował się przygotowaniem projektu budżetu gminy na 2008 rok,

  • sprawa zagospodarowania gruntów gminnych,

  • przygotowanie spotkania w sprawie budowy chodników na terenie gminy,

  • analiza dokumentów do projektu budżetu gminy,

  • zakończenie robót publicznych pn. „akcja rowy „,

  • lustracja budowy drogi na ul. Parkowej,

  • spotkanie w Komendzie Powiatowej Policji,

  • udział w Walnym Zgromadzeniu Emerytów i Rencistów,

  • udział w konferencji w sprawie środków pomocowych,

  • sprawy funkcjonowania Zespołu Oświatowo - Administracyjnego,

  • spotkanie odnośnie gospodarki odpadami w Firmie „Kosz” w Ostrowie Wlkp.

  • potkanie z Posłami RP z okręgu wyborczego Nr 36

  • przygotowanie odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych,

  • udział w komisjach Rady Gminy,

  • uczestnictwo w turnieju piłki nożnej szkół podstawowych,

  • spotkanie ze sprzedawcami alkoholi,


Do złożonych informacji Rada Gminy nie wniosła żadnych uwag.

W wyniku głosowania przeprowadzonego przez Przewodnicząca Rady Gminy informacje przyjęto jednogłośnie.

ad. 8 - Uchwalenie podatków lokalnych na 2008 r.


Wprowadzenia do tematu podatków dokonał Wójt Gminy Józef Wilkosz, powiedział, że :

-  sprawy podatków były analizowane na posiedzeniach komisji Rady. Sugestie Radnych były takie aby podatki lokalne nie wzrastały drastyczne i to w propozycjach zostało przyjęte.
Średnio podatki te proponujemy aby wzrosły w granicach 2-3 procent w poszczególnych ich rodzajach.Jeżeli chodzi o całość to w gminie mamy dwa większe zakłady tj. SKR i GS,
które to płacą tu największe podatki, ale jest to już specyfika tych zakładów, które w jakiś sposób mogą odzyskać ich część od dzierżawców obiektów. Firmy te zwracają się też
do nas o umorzenie części podatków o tych powierzchni, które nie są wykorzystywane. Przykładem takich obiektów są obiekty w Gminnej Spółdzielni, których nie można rozebrać,
gdyż są po części zabytkowe a ponadto nikt tych obiektów nie chce nawet za symboliczna złotówkę. Tematy podatkowe są bardzo różne i często bardzo specyficzne, ale też wzrosty
mamy zawsze na niskim poziomie bez jakiejś przesady i jednocześnie jako aktyw samorządowy musimy też tłumaczyć mieszkańcom, że niestety na pewne sprawy pieniędzy nam nie
starcza ale za to mieszkańcy mają niższe podatki, niskie stawki za wodę i ścieki.


Następnie Przewodniczący poszczególnych komisji przedstawili opinie w sprawie stawek podatków na 2008 rok.


Przewodniczący Komisji Oświaty Kultury Zdrowia Sportu i Spraw Socjalnych Radny Stefan Trzciński

- powiedział, że komisja rozpatrzyła na swoim posiedzeniu w dniu 16-11-2007r. temat podatków i zaproponowała ich wzrost średnio o 3 % . Wiemy jak powiedział, społeczeństwo gminy
Doruchów jest biednym społeczeństwem, brakuje tu większych firm dlatego tez podatki muszą być na miarę możliwości mieszkańców. Postawił wniosek aby tym firmy, które mają obiekty
zabytkowe nie biorące udziału w obrocie towarowym czy produkcji należałoby zwolnić lub też umorzyć należności podatkowe. Komisja, jak powiedział będzie głosowała za
uchwaleniem podatków w proponowanej wersji.


Przewodnicząca Komisji Rolnictwa, Ochrony Środowiska, Spraw Obywatelskich  i Samorządowych Janina Przygoda

- powiedziała, że komisja po przeanalizowaniu propozycji stawek podatków wypowiedziała się za ich podwyższeniem tylko o 3 % z uwagi na to, że rolnictwo jest w trudnej sytuacji, ceny na produkty rolników
   idą w dół a ceny w handlu rosną. Dlatego też jak powiedziała, komisja jest za podwyższeniem podatków średnio o 3 %.


Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów Adam Wypchło 

- powiedział, że komisja nie przy pełnej akceptacji wypowiedziała się za podwyższeniem podatków o 3 % .


Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Stanisław Przybył

- powiedział, że komisja popiera proponowane stawki podatków na 2008 rok mimo, że w niektórych propozycjach komisja proponowała niższe stawki. Nie mniej jednak zdajemy sobie sprawę z tego,
że propozycje zawarte w projekcie uchwały stanowią średnią i będziemy głosować za ich przyjęciem.


Do wniosku zgłoszonego przez Radnego Stefana Trzcińskiego odpowiedzi udzielił Wójt Gminy informując, że Wójt Gminy nie może zwolnić firmy z płacenia podatku od obiektów zabytkowych które nie są
wykorzystywane w prowadzonej działalności, może jedynie umorzyć podatek o ile występuje zaległość.

W wyniku zgłoszonego wniosku przez Radnego Stefana Trzcińskiego Radni upoważnili Wójta do zwolnienia firm z płacenia podatku od obiektów zabytkowych znajdujących się na terenie gminy.


Wobec braku dalszej dyskusji komisja uchwał i wniosków przedstawiła kolejno projekty uchwał :

1/ projekt uchwały w sprawie stawek podatku od nieruchomości


Do przedstawionego projektu uchwały uwag i wniosków nie zgłoszono.

Przewodnicząca rady Gminy Joanna Blewąska poddała pod głosowanie powyższy projekt  uchwały.

Głosowało 14 radnych , „za” było 13 radnych, przeciwnych -------------------, wstrzymujących 1 radny.


Uchwałę Nr XI/47/2007 w sprawie stawek podatku od nieruchomości podjęto jednogłośnie.


Uchwała stanowi zał. 5 do protokółu.


2/projekt uchwały w sprawie zwolnienia z podatku od nieruchomości.

Do przedstawionego projektu uchwały uwag i wniosków nie zgłoszono.

Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

Głosowało 14 radnych , „za” było 14 radnych, przeciwnych ----------, wstrzymujących -------------


Uchwałę Nr XI/48/2007 w sprawie zwolnienia z podatku od nieruchomości podjęto jednogłośnie.


Uchwała stanowi zał. Nr 6 do protokółu.


3/ projekt  uchwały w sprawie opłaty targowej


Do przedstawionego projektu uchwały uwag i wniosków nie zgłoszono.

Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

Głosowało 14 radnych , „za” było 14 radnych, przeciwnych -------------------, wstrzymujących ---------------------.

Uchwałę Nr XI/49/2007 w sprawie stawek opłaty targowej podjęto jednogłośnie.

Uchwała stanowi zał. Nr 7 do protokółu.


4/ projekt  uchwały w sprawie stawek podatku od środków transportowych


Do przedstawionego projektu uchwały uwag i wniosków nie zgłoszono.

Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała pod głosowanie powyższy projekt  uchwały.

Głosowało 14 radnych , „za” było 14 radnych, przeciwnych ----------- wstrzymujących ------------..


Uchwałę Nr XI/50 /2007 w sprawie stawek podatku od środków transportowych podjęto jednogłośnie.


Uchwała stanowi zał. Nr 8 do protokółu.


Paweł Pietrusiak – Przezes GS- u

- poruszył sprawę podatku od nieruchomości jaki ma naliczony Gminna Spółdzielnia za obiekty, które są obiektami zabytkowymi, w których to nie prowadzi działalności, nie ma też chętnych do ich kupna i dzierżawy. Problemem jest też ich rozbiórką. Dlatego też podziękował za podjęcie tematu i propozycję rozwiązania.


ad.9  -  Informacja z działalności Jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych Gminy Doruchów za 2007 rok.

Wójt Gminy Józef Wilkosz złożył informację z działalności jednostek OSP na terenie gminy. Informacja stanowi zał. Nr 9 do protokółu.
Kończąc swoją informację podziękował wszystkim strażakom i druhom, którzy biorą bezpośredni udział w akcjach pożarowych, za ich zaangażowanie za odpowiednie działania, za to że są tam gdzie potrzeba, wszystkim tym druhom, co zajmują się szeroką akcją zarówno zapobiegawczą jak i szeroką akcją kulturalną, czy też inną zasadą aktywizacji swoich środowisk. Za to wszystko jak powiedział, serdecznie dziękuję. Powiedział też, że sprawa dofinansowania do zakupu samochodu strażackiego jest znana samorządowi gminy. Tam gdzie jest to możliwe staramy się jednostki wspierać materialnie i  finansowo, żeby mogły zapewnić realizację podstawowych swoich zadań. Ochotnicze Straże Pożarne w naszej gminie wymagają reform i reorganizacji, jest to nie tylko nasz temat ale sprawa ogólno krajowa w zakresie zasad finansowania, ubezpieczeń. Tematy te są przekazywane na szczeble wyższe, które są znane a druhowie oczekują podjęcia stosownych decyzji, żeby sprawność straży była jak najwyższa a jednocześnie nie przekreślała wieloletniego dorobku straży pożarnych.


W dyskusji głos zabrali :

Andrzej Kempa
– Gminny Komendant OSP przedstawił informację z podejmowanych działań przez Gminnego Komendanta OSP. Powiedział,że funkcję komendanta pełni juz od 20 lat Na terenie gminy jest działa 7 jednostek OSP zrzeszających 160 strażaków – ochotników. Do dyspozycji mają średni samochód gaśniczy , 2 żuki i 12 motopomp. Niebawem ten stan polepszy sie zasadniczo, bo jeszcze w tym roku będzie nowy samochód, które po części został sfinansowany przez Gminę. To cieszy, ale za to martwi nas, jak powiedział spadek zainteresowania strażacką tradycją młodych ludzi. Coraz mniej z nich wstępuje w szeregi OSP, co sprawiło, że w tym w zawodach pożarniczych wzięły udział tylko 3 drużyny młodzieżowe.


Tomasz Mak – Komendant Powiatowej Straży Pożarnej w swojej wypowiedzi wskazał na dobra współpracę PSP z jednostkami OSP. Z przedstawionej statystki dotyczącej zdarzeń w gminie wynika,że strażacy interweniowali 68 razy, choć tylko 4 – krotnie jechano do pożaru.

Jadwiga Kosik- Prezes Związku OSP w swojej wypowiedzi potwierdziła, że przedstawiona tu ocena działalności jednostek OSP jest pozytywna. Jednostki OSP są to jedyne organizacje, które tak długo przetrwały, najstarsza jednostka OSP na terenie naszej gminy powstała w 1928 roku.Jednostka OSP Doruchów powstała w 1929 roku. Druhowie są zaangażowani w działalność z tym, że coraz więcej wymaga się od nich przygotowania, szkolenia np. nie każdy strażak może jechać samochodem do akcji, odpowiedzialnym jest tu naczelnik lub dowódca sekcji i on zabiera ludzi do akcji, którzy też muszą mieć odpowiednie przeszkolenie. Powiedziała też, że strażak ochotnik mimo to, że nie czeka na zdarzenie to bardzo szybko wyjeżdża do akcji i służy fachową pomocą niejednokrotnie nawet medyczną. Powiedziała też, że strażacy co rocznie biorą udział w zawodach pożarniczych i liczy się tu szczególnie ich udział a nie zajęte miejsce. Poruszyła też temat zakupu nowego samochodu dla OSP Doruchów stwierdzając, że wszyscy cieszymy się z jego zakupu. Odbiór ma nastąpić pod koniec grudnia br. dlatego też jak powiedziała chciała podziękować radnym za przychylność i podjęcie uchwały o dofinansowaniu przeznaczając na ten cel 130 tys.. zł. Podziękowała też wszystkim osobom, zakładom pracy za pomoc finansową bez której nie można byłoby zakupić tego samochodu. Sprawa ochrony p. pożarowej i zakupu samochodu jest b. ważną sprawą dla gminy. Straże które nie prowadzą  bezpośredniej akcji pożarowej zajmują się sprawami kulturowymi we wsi, czego właśnie przykładem może być OSP Tokarzew goszcząca Radę w swojej siedzibie.


Maria Rogalewska – radna w swojej wypowiedzi wskazała na tragedię jaka może spotkać każdego. Sama też jak powiedziała, przeżyła pożar w wieku jak była dzieckiem i tego nigdy się nie zapomni, jak w jednej sekundzie traci się dorobek życia i jak ciężko jest się z tego dźwignąć a czekanie za przyjazdem straży jest wiecznością. Dlatego też strażakom należą się słowa podziękowania i uznania za ich trud i za to co robią.


Danuta Tomczyk – powiedziała, że jest tą osobą , która przeżyła pożar już dwukrotnie, jako dziecko i ostatnio w roku ubiegłym. To co było przedtem przy gaszeniu pożaru nie ma porównania do dzisiejszej akcji. Doskonale pamiętam jak powiedziała, obraz strażaków w tamtych czasach. Teraz jest zupełnie inaczej, akcja przebiega bardzo sprawnie. Bezsilność jest tylko do czasu przyjazdu straży. Po przyjechaniu straż przejmuje całą akcję, jest to nie tylko gaszenie ale i usuwanie skutków pożaru. Poza tym jest bardzo duża pomoc sąsiedzka. Dlatego też z tego miejsca podziękowała serdecznie strażakom i wszystkim tym ludiom, którzy pomagali w gaszeniu pożaru.

Wobec braku dalszej dyskusji Rada Gminy w wyniku głosowania przeprowadzonego przez Przewodniczącą Rady Gminy Joannę Blewąska informację z działalności jednostek OSP przyjęła jednogłośnie.


ad. 10Podjęcie uchwały w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego
             zwalniania od opłat  i trybu ich pobierania.

Komisja uchwał i wniosków przedstawiła projekt uchwały w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwalniania od opłat i trybu ich pobierania.

Do przedstawionego projektu uchwały uwag i wniosków nie zgłoszono.

Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała pod głosowanie powyższy projekt  uchwały.

Głosowało 14 radnych , „za” było 14 radnych, przeciwnych ------, wstrzymujących---------''


Uchwałę Nr XI/51 /2007 w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności  za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze oraz szczegółowych warunków
częściowego lub całkowitego zwalniania od opłat i trybu ich pobierania podjęto jednogłośnie.

Uchwała stanowi zał. Nr 11 do protokółu.


ad. 11 Podjęcie uchwały w sprawie złożenia oświadczenia lustracyjnego.


Komisja uchwał i wniosków przedstawiła projekt uchwały w sprawie złożenia oświadczenia lustracyjnego.


D Do przedstawionego projektu uchwały uwag i wniosków nie zgłoszono.

Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała pod głosowanie powyższy projekt  uchwały.

Głosowało 14 radnych , „za” było 14 radnych, przeciwnych -------------------, wstrzymujących ---------------------.

Uchwała Nr XI/52 /2007 w sprawie złożenia oświadczenia lustracyjnego została podjęta jednogłośnie.


Uchwała stanowi zał. Nr 12 do protokółu.



ad. 12 - Wolne głosy i wnioski.


Jan Sieczka – radny - zgłosił sprawę wałęsającego się psa w Godziętowach.


Dorota Makles – Dyrektor Szkoły Podstawowej w Torzeńcu – poinformowała o wykorzystaniu sali gimnastycznej przy szkole w Torzeńcu oraz pobieranych opłat za korzystanie.



ad. 13 - Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.


Odpowiedzi na interpelacje i zapytania udzielił Wójt Gminy Józef Wilkosz

Sprawa przygotowania do okresu zimowego.

Posypywanie i ośnieżanie dróg gminnych  będzie prowadziła Spółdzielnia Kółek Rolniczych w Doruchowie dwoma ciągnikami z pługiem czołowym oraz Pan Rybczak Kazimierz,
który będzie odśnieżał ulice w centrum Doruchowa. Posiadamy zgromadzony piasek ze solą. Posypywaniem dróg będzie zajmowała się Spółdzielnia Kółek Rolniczych.
Wszelkie zgłoszenia i uwagi dotyczące zimowego utrzymania dróg  należy kierować do pracownika Urzędu Gminy P. Wyrwasa Grzegorza.

Sprawa ustawienia tabliczek odblaskowych k. Kapliczki w Tokarzewie.

Stosowne znaki k.Kapliczki w Tokarzewie zostaną zakupione i ustawione w przyszłym roku po zabezpieczeniu środków  w budżecie gminy na 2008 rok.

Sprawa wycięcia krzewów na drodze wojewódzkiej Doruchów – Zalesie 

Wniosek skierowany zostanie do Rejonu Dróg Wojewódzkich w Ostrowie Wlkp.


Sprawa ustawienia znaków ograniczających niosność.


Wniosek skierowany zostanie do Starosty Ostrzeszowskiego. Sprawa ta wymaga ogólnej konsultacji społecznej.


Sprawa zajmowania ulicy Parkowej.

W sprawie tej przeprowadzona zostanie rozmowa z Panem Przybyłem Jarosławem prowadzącym działalność gospodarczą związaną z dostarczaniem i odbiorem towaru.

Sprawa uzupełnienia znaków na skrzyżowaniu w Torzeńcu ( Stary Pan ).


Wniosek skierowany zostanie do Powiatowego Zarządu Dróg w Ostrzeszowie.

Sprawa zorganizowania debaty na temat rolnictwa.


Wniosek skierujemy do Starosty Ostrzeszowskiego oraz Powiatowej Izby Rolniczej


Sprawa bazy spędowej w Morawinie.


Wystąpimy do użytkownika bazy o zaprowadzenie właściwych warunków sanitarno-porządkowych na terenie obiektu. Ze strony Urzędu Gminy przyszłym roku przeprowadzimy niezbędne prace porządkowo – remontowe.

Sprawa zabezpieczenia w budżecie gminy środków na stypendia dla uczniów szczególnie uzdolnionych oraz dla Zespołu Folklorystycznego.

Sprawa zabezpieczenia środków na stypendia dla uczniów szczególnie uzdolnionych zostanie rozpatrzona w przyszłym roku przy podziale nadwyżki budżetowej. Zostanie także opracowany regulamin przyznawania nagród.
W ramach pomocy Gmina zabezpiecza Zespołowi Folklorystycznemu potrzeby lokalowe i transportowe związane z wyjazdami oraz konieczny zakup strojów.


Wójt Gminy Józef Wilkosz  poinformował, że Urząd Marszałkowski zwrócił się do Gminy  z pismem aby i zając stanowisko ustalając kolejność realizacji zdań w ramach programu „ odnowy miejscowości”. Chodzi tu głównie o dwa zadania tj. remont Domu Ludowego w Morawinie i rozbudowę Domu Ludowego w Torzeńcu. Wójt Gminy zapewnił Radnych, że o ile otrzymamy środki pomocowe na realizację tylko jednego, to drugie zadanie będziemy realizowali z własnych środków.


W związku z powyższym Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska postawiła pytanie:

- kto z radnych jest za tym aby w pierwszej kolejności realizowano zadanie modernizacji Domu Ludowego w Morawinie - głosowało 14 radnych , „za „ było 2-ch radnych , przeciwnych 12 radnych , wstrzymujących ------------------

drugie pytanie :

- kto z radnych jest za tym aby w pierwszej kolejności realizowano zadanie rozbudowę Domu Ludowego w Torzeńcu - głosowało 14 radnych , „za” było 12 radnych, przeciwnych - 2-ch radnych, wstrzymujących --------------.


Wobec powyższego Rada większością głosów wypowiedziała się za realizacja w pierwszej kolejności rozbudowy Domu Ludowego w Torzeńcu.

Komendant Powiatowej Policji w Ostrzeszowie Bariusz Bieniek
ustosunkował się : 

- do interpelacji w sprawie zatrzymywania wesel, powiedział, że udzielił Wójtowi Gminy odpowiedzi w tej sprawie na pismie. Ponadto powiedział, że rozwiązanie problemu zatrzymywania wesel w centrum
Doruchowa przez osoby z marginesu społecznego znajdujących się w stanie nietrzeźwości wynika z przyjętego zwyczaju. Jednak prawo zwyczajowe nie może stać w sprzeczności z obowiązującymi normami prawnymi, bowiem jak wynika z zapisu art. 90 Kodeksu Wykroczeń „ kto tamuje lub utrudnia ruchu na drodze publicznej lub w strefie zamieszkania – podlega karze grzywny albo karze nagany „.Stan nietrzeźwości osób zatrzymujących pojazdy korowodów weselnych dodatkowo zwiększa zagrożenie w bezpieczeństwie ruchu drogowego, nie tylko dla gości weselnych ale także dla innych uczestników korzystających z drogi. W związku z czym ściągnie takiego wykroczenia następuje na wniosek złożony przez osobę, której ruch utrudniono bądź zatrzymano. Do chwili obecnej żadne takie zawiadomienie z rejonu gminy Doruchów nie wpłynęło do jednostki Policji dlatego też brak jest podstaw do podjęcia działań represyjnych w tym zakresie. W przypadku takiego zawiadomienia przez konkretną osobę Policja wykona niezbędne czynności w sprawie każąc mandatem albo skierowaniem sprawy do Sądu Rejonowego. Jest także możliwe podjęcie działań z własnej inicjatywy przez Policję w przypadku naocznego stwierdzenia przez funkcjonariusza Policji faktu popełnienia wykroczenia przez innego uczestnika ruchu zatrzymującego korowód weselny. Taki tryb wymaga każdorazowo obecności Policji w przypadku przejazdu korowodów weselnych, co ze względu na szeroki zakres działań realizowanych przez Policję nie zawsze jest możliwy. Mając jednak na względzie bezpieczeństwo ruchu na drogach w rejonie Doruchowa w najbliższym czasie w miarę posiadanych możliwości w czasie trwania przejazdu korowodów weselnych będzie planowana służba w obrębie centrum miejscowości w celu zapobiegania negatywnym zjawiskom polegającym na tamowaniu lub utrudnianiu ruchu na drodze. Działania te będą miały charakter doraźny realizowany przez policjantów Komisariatu Policji w Grabowie n/Prosną. Dlatego też   w sprawie tej, jak powiedział nawiązałem kontakt z proboszczem miejscowej parafii i właścicielem restauracji aby poinformowali mnie o terminie wesel i zgodnie z tymi terminami w miarę możliwości będą tak ustalane służby aby w tym dniu był w Doruchowie policjant. Dlatego tez temat ten przyjęliśmy do realizacji i na miarę możliwości będziemy realizowali. Sprawa informowania świadków od świtu do późnego zmierzchu - zgodnie z K.P.K Policja ma prawo zapukać do drzwi od godz. 6- tej do 22 – iej i tak będziemy robić. Nie możemy tego ograniczać z uwagi na porę roku, gdyż obecnie świt jest o godz. 8-ej a zmierzch o godz. 15-tej. Rozumiemy tą sytuację
ale zapewniam, że wszelkie metody skuteczne do zawiadomienia będą przez policję realizowane bo tak pozwalają przepisy i nie możemy ich zmieniać z uwagi na porę roku.

Sprawa wałęsającego się psa
  powiedział, że z tego, co mu wiadomo to w miastach tę sprawę załatwia straż miejska natomiast do  tego psa w Godziętowach to w Starostwie jest osoba,  z uwagi na to,że schroniska psów
należą pod Starostwo i tam należy ten temat zgłosić. Dlatego też zalecam, jak powiedział temat ten zgłosić telefonicznie do Starostwa Powiatowego.

Sprawa ustawienia znaków drogowych
ograniczających niosności pojazdów – powiedział, że trudno jest określić jaki jest ciężar pojazdu na jedną oś, gdyż ustawienie znaku ograniczającego niosność dotyczy masy całkowitej pojazdu. Do ważenia samochodów upoważniona jest tylko Inspekcja Transportu Drogowego i Zarządcy dróg krajowych. Na chwilę obecną do zważenia pojazdu potrzeba jest wagi, której policja nie posiada a po drugie trzeba mieć zalegalizowany plac  z homologacją do ważenia. Wprowadzenie takiego znaku, będzie tylko fikcją bez żadnej możliwości egzekwowania, dlatego też jak powiedział, zalecam tu daleko idącą ostrożność w ustawieniu takiego znaku, gdyż łatwo jest wprowadzić przepis, którego nie będzie można egzekwować.

Radny Anioł Czesław - postawił pytanie, jak ta młodzież jest uczona przez katechetów w szkołach, gdyż widzimy już dzieci od przedszkola zatrzymujące wesela, czy w szkole w ogóle mówi się o tym. Dlatego też mam pytanie, jak powiedział aby Dyrektorzy szkół odpowiedzieli, jak to kształtuje się w ich szkołach.

Danuta Tomczyk - Dyrektor Szkoły Podstawowej w Przytocznicy – odpowiedziała Radnemu Czesławowi Aniołowi pytaniem dlaczego radny to pytanie od razu kieruje w kierunku Dyrektorów Szkół, pytam się gdzie tu są rodzice. Dzieci w szkole przebywają 6 do 8 godzin pozostały czas spędzają w domu. Pytanie to oczywiście przyjmuję ale równocześnie pytam się państwa, bo jesteście rodzicami tych dzieci dlaczego całe zło jest skierowane na szkołę. Każda szkoła, dyrektor i nauczyciel wychowuje i mówi zgodnie z ogólnymi normami i nikt nie każe brzydko tu mówiąc żebrać. Uważam, że o ile będzie to w formie kulturalnej ( życzenia , kwiatki ) to owszem tak i za to cukierki a nie dawanie dzieciom alkoholu.

Udzielone odpowiedzi przyjęto.


ad. 14 - Zakończenie.


W związku z zrealizowaniem porządku obrad Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zamkła XI sesję Rady Gminy Doruchów o godz. 14 -tej.




Prot. Grażyna Tuz                                                                                                                               Przewodnicząca Rady Gminy

                                                                                                                                                             /-/ Joanna Blewąska