P R O T O K Ó Ł Nr XXV 2009
z obrad XXV sesji Rady Gminy odbytej w dniu 30 kwietnia 2009 roku
sesyjnej Urzędu Gminy w Doruchowie
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
O godz. 10 – tej Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska
otworzyła XXV sesję Rady Gminy Doruchów i stwierdziła, że zgodnie z listą obecności
na stan 15 radnych w sesji uczestniczy 15 radnych, co stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji.
Następnie Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska powitała radnych i zaproszonych gości:
- Wójta Gminy Józefa Wilkosza
- Sekretarza Gminy Tomasza Bugaryna
- Skarbnik Gminy Władysławę Lasota
- W-ce Dyrektora ZZOP Piotra Kupczyka
- Specjalistę ds. jakości procedur medycznych Urszula Rubik
- sołtysów
- dyrektorów szkół
- Agronoma Idziego Baraniaka
- radcę prawnego Marcina Małeckiego
- kierowników jednostek organizacyjnych oraz kierowników referatów Urzędu Gminy
- przedstawicieli prasy,
Listy obecności stanowią zał. Nr 1 i 2 do protokółu.
Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska przypomniała, że porządek dzisiejszej sesji przedstawia się następująco:
1. Otwarcie.
2. Przedstawienie porządku obrad XXV sesji Rady Gminy.
3. Wybór sekretarza obrad XXV sesji Rady Gminy.
4. Przyjęcie protokółu z XXIV sesji Rady Gminy.
5. Powołanie komisji uchwał i wniosków.
6. Informacja Wójta Gminy z działań w okresie m. sesyjnym oraz realizacji
interpelacji radnych i uchwał podjętych na ostatniej sesji.
7. Interpelacje i zapytania radnych
8. Informacja Dyrektora Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej
Ostrzeszów w temacie pozyskania tomografu komputerowego dla
Ostrzeszowskiego Szpitala.
9. Przyjęcie informacji z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
w Doruchowie.
10. Informacja z wykonania zadań przez Zespół Oświatowo-
Administracyjny.
11. Sprawozdanie z działalności Gminnego Ośrodka Kultury w Doruchowie
oraz zatwierdzenie rocznego sprawozdania finansowego.
12. Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za 2008 rok
- przedstawienie opinii RIO do sprawozdania z wykonania budżetu
- dyskusja nad sprawozdaniem
- przedstawienie wniosku Komisji Rewizyjnej o udzielenie
absolutorium Wójtowi Gminy za 2008 rok
- przedstawienie opinii RIO w sprawie wniosku Komisji rewizyjnej
- głosowanie nad projektem uchwały w sprawie absolutorium dla Wójta
Gminy.
13. Podjęcie uchwały w sprawie ustanowienia herbu, flagi i pieczęci Gminy
Doruchów.
14. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Statutu Związku Gmin Ziemi
Ostrzeszowskiej.
15. Zapytania i wolne głosy.
16. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.
17. Zakończenie.
Do przedstawionego porządku obrad uwag i wniosków nie zgłoszono.
Ad.1,2 – j.w.
Ad. 3 - Wybór sekretarza obrad XXV sesji Rady Gminy
Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zaproponowała na sekretarza obrad radnego Czesława Anioła.
W wyniku głosowania sekretarzem obrad XXV sesji został radny Czesław Anioł.
Ad. 4. Przyjęcie protokółu z XXIV sesji Rady Gminy.
Protokół z obrad XXIV sesji Rady został wyłożony do wglądu przed sesja.
Z protokółem było można zapoznać się w biurze rad.
Sekretarz poprzedniej sesji Rady Adam Wypchło przedstawił informację dotycząca
sporządzonego protokółu.
Rada nie wniosła żadnych uwag i wniosków do protokółu. W wyniku głosowania
protokół Nr XXIV/2009 z sesji odbytej w dniu 25-03-2009 przyjęto jednogłośnie.
Ad. 5. Powołanie komisji uchwał i wniosków.
Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zaproponowała powołanie
komisji uchwał i wniosków w składzie:
- radny Mieczysław Niełacny
- radna Janina Przygoda
- radny Andrzej Kempa
Zaproponowany w/w skład komisji uchwał i wniosków przyjęto jednogłośnie.
Ad.6 Informacja Wójta Gminy z działań w okresie m. sesyjnym oraz realizacji
interpelacji radnych i uchwał podjętych na ostatniej sesji.
Wójt Gminy Józef Wilkosz przedstawił informację z działań w okresie m. sesyjnym
realizacji interpelacji i zapytań radnych oraz realizacji uchwał. Informacja stanowi
zał. Nr 3 do protokółu.
Do złożonych informacji uwag i wniosków nie zgłoszono.
W wyniku głosowania przeprowadzonego przez Przewodniczącą Rady Gminy Joannę Blewąska Rada jednogłośnie przyjęła złożone przez Wójta Gminy informacje.
Ad 7 Interpelacje i zapytania radnych
Na XXV sesji zgłoszono następujące interpelacje :
Radny Czesław Anioł
- postawił pytanie do zarządcy drogi E – 450 , która jest w fatalnym stanie na odcinku
Torzeniec – do granicy z Wyszanowem. Prosił aby na pismie te osoby, które zarządzają tą
drogą poinformowały społeczeństwo gminy Doruchów, co było przyczyną takiej sytuacji
podczas przejazdu kolarzy w dniu 26 kwietnia br.
Droga na odcinku od Wyszanowa do Opatowa była wspaniale naprawiona
natomiast na terenie naszej gminy nie zrobiono nic aby zlikwidować dziury.
- wnioskował o wymianę pokrycia dachowego(eternitu) na przystanku PKS Zalesie.
Radny Andrzej Kempa
- w sprawie bardzo złego stanu drogi Tokarzew- po renowacji wykonanej w ub.r.
- wnioskował o budowę podjazdu dla osób niepełnosprawnych przy Ośrodku Zdrowia.
Radny Stefan Trzciński
- wnioskował o uporządkowanie terenu wokół Ośrodka Zdrowia
Uważam, jak powiedział zarówno Wspólnotę Mieszkaniową, jak i Starostwo stać jest aby utrzymać porządek wokół tego obiektu, będącego w centrum Doruchowa.
Radny Adam Wypchło
– wskazał na obecny problem suszy, prosił aby zainteresować o istniejącej sytuacji, służby które są za to odpowiedzialne.
Radna Maria Rogalewska
– poparła wypowiedź radnego Wypchły, prosiła również aby zwrócić się do mieszkańców gminy z apelem o oszczędne gospodarowanie wodą. Wskazała pilną potrzebę modernizacji wodociągów.
Radny Zbigniew Broniszewski
- postawił pytanie dlaczego na poprzedniej sesji została przedstawiona do uchwalenia uchwała
w sprawie przystąpienia do opracowania nowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy a nie wprowadzenia zmian do obowiązującego planu.
Postawił też pytanie jak się mają do tego koszty tz. jakie poniesiemy koszty związane
z opracowaniem nowego planu a jakie byłyby koszty wprowadzenia zmian do planu.
- zgłosił sprawę ustawianych słupków telefonicznych przy drodze, które utrudniają ruch. Takie słupki są k. Pana Misia w Torzeńcu, wystające ok.40 cm nad ziemią a droga ma szerokość
ok. 3,5 m. Jak zatem rolnik ma się poruszać się sprzętem rolniczym.
- zapytał jak wygląda sprawa zgłoszenia wniosku do planu zagospodarowania przestrzennego
w sprawie odrolnienia gruntów, gdyż są skargi mieszkańców, że zgłaszają się do Urzędu Gminy
i są odsyłani z kwitkiem.
- wnioskował do radnego powiatu o przeprowadzenie remontu drogi powiatowej od byłego PGR Torzeniec w kierunku Mechnic oraz o ścięcie pobocza tej drogi.
- w sprawie chłopskich dróg- wskazał tu na problem drogi, której właścicielami jest 5 rolników. Powiedział, że Gmina w ogóle nie interesuje się problemem dróg chłopskich.
- zwrócił się do radcy prawnego z pytaniem, czy ktoś w tym urzędzie zwrócił się do Pana
z zapytaniem w sprawie uregulowania spraw chłopskich dróg.
Radca Prawny Marcin Małecki odpowiedział Radnemu Broniszewskiemu , że nie
W dalszej swojej wypowiedzi Radny Zbigniew Broniszewski powiedział, że
znaczy to, że Gmina nie przystąpiła do fachowego, prawidłowego i zgodnego z prawem
w wyjaśnienia tych spraw. Potwierdzam, jak powiedział, stanowisko Głównego Urzędu Geodezji
i Kartografii Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Ministerstwa Finansów, gdzie
w stosownym czasie, kiedy wyniknął problem uzyskałem informację telefoniczną od kierownika Geodezji w Ostrzeszowie P. Woryna , że za postanowieniem poszły pieniądze. Sprawa po dzień dzisiejszy nie została rozwiązana.
Obowiązki urzędu przerzuca się świadomie na obywatela wykorzystując w tym zakresie brak znajomości prawa przez społeczeństwo.
W związku z tym prosił Wójta o faktyczne zajęcie się tą sprawą i nie wysyłanie rolnikom wezwań i zobowiązań do wykonywania czynności które na nich nie spoczywają.
Agronom Idzi Baraniak w swojej wypowiedzi nawiązał do problemu jakim jest aktualnie susza.
Z informacji wiem jak powiedział, że została uaktualniona komisja, która ma zajmować się suszą ale jest też sprawa ubezpieczenia 50 % gruntów. Dlatego proponował aby w tej sprawie skierować stosowne pismo.
Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poinformowała, że odpowiedzi na interpelacja i zapytania zostaną udzielone w pkt. 16 porządku obrad.
Ad. 8 Informacja Dyrektora Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej
Ostrzeszów w temacie pozyskania tomografu komputerowego dla
Ostrzeszowskiego Szpitala.
Z-ca Dyrektora Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej przedstawił Radzie projekt
związany z tomografią komputerową, jaką zamierza się urządzić w szpitalu
ostrzeszowskim. Tomografia komputerowa jest to metoda diagnostyki medycznej
wykorzystana do obrazowania narządów wewnętrznych człowieka w przekrojach.
Urządzenie to w znacznym stopniu przyczyni się do podniesienia jakości
świadczonych usług zdrowotnych w szpitalu. Przede wszystkim usprawni proces
diagnostyczny, będący podstawą zastosowania właściwego leczenia.
Tomografu nie kupimy,gdyż jest zbyt drogi a ponadto jego zakup z wielu powodów były
nieuzasadniony. Istnieje możliwość jego wydzierżawienia za określoną odpłatnością. Po stronie szpitala pozostaje przystosowanie pomieszczeń przeznaczonych na pracownię tomograficzną. Koszt tej adaptacji wyniesie ok. 150 tys. zł. Przedsięwzięcie to wesprze finansowo PZU S.A oraz samorząd powiatowy, również Związek Gmin Ziemi Ostrzeszowskiej. W związku z faktem znacznego już zaangażowania środków Zarząd Powiatu i Dyrekcja Szpitala zwraca się z prośbą o wsparcie finansowe tej inicjatywy przez samorządy gminne.
Radny Stefan Trzciński – postawił wniosek a wsparcie inicjatywy wyposażenia
szpitala ostrzeszowskiego w urządzenie tomografu komputerowego proponując
przelicznik 2,-zł na mieszkańca , byłoby to z korzyścią dla naszych mieszkańca również dla innych gmin. Urządzenie takie jest niezbędne i będzie bardzo pomocne w diagnozowaniu chorób.
Postawił pytanie, jaki będzie koszt badań tomograficznych i jak to będzie się odbywało.
Andrzej Kempa – radny powiedział, że trochę go to niepokoi, ale jest to rzecz potrzebna
i musimy tą inicjatywę wesprzeć. Inicjatywę tą winien wesprzeć także kościół, rady
sołeckie.
Radny Czesław Anioł
- powiedział, że tomograf niewątpliwie jest potrzebny całemu społeczeństwu ziemi
ostrzeszowskiej i nie podlega to żadnej wątpliwości.
Zadał pytanie, czemu tak się dzieje, że o ile jest to skierowanie lekarza rodzinnego na
badanie to czeka się pół roku, natomiast prywatnie to od razu. Podobna sytuacja jest
z prześwietleniem rentgenowskim. Dlatego, jak powiedział obawia się,żeby nie było
tutaj nadużyć, że mając skierowanie pacjent musi czekać pół roku a jak to będzie za
gotówkę to od ręki.
Stanisław Przybył – zapytał jak jest zdolność obsługi tego urządzenia i jakie
przypuszczanie może być wykorzystanie. Prosił o podanie to na przykładzie tomografu w Ostrowie Wlkp.
Wójt Gminy Józef Wilkosz powiedział, że uruchomienie pracowni tomograficznej nie
podlega dyskusji jeżeli chodzi o meritum sprawy. Wypowiedzi są tu jednoznaczne.
Na samorządzie gminnym ciąży sprawa opieki zdrowotnej mieszkańców i te pieniądze, w miarę proporcjonalnie do gmin, u nas też się znajdą tj. 2,- zł na mieszkańca.
Uważam, że jest to nasza deklaracja, która zostanie uwzględniona przy zmianach budżetowych i przekazana na rzecz Starostwa Powiatu.
Odpowiedzi na postawione pytania udzielił Z-ca dyrektora ZZOZ P. Kupczyk.
W wyniku dyskusji Rada Gminy wypowiedziała się za wsparciem tej inicjatywy przyjmując kwotę 2-ch złotych od mieszkańca gminy.
Dyrektor Kupczyk podziękował za umożliwienie mu przedstawienia tematu i podjętą
deklarację.
Robert Pustkowski – radny powiatu powiedział, że jest zadowolony z przyjętego
stanowiska Rady w sprawie wsparcia finansowego na potrzeby wyposażenia pracowni
tomograficznej szpitala ostrzeszowskiego. Co do kwoty jest to sprawa dogadania się
samorządów aby było to proporcjonalnie do mieszkańców gminy, tak aby stawki byłyby
porównywalne.
Ad. 9 Przyjęcie informacji z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
w Doruchowie.
Sprawozdanie z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej było
szczegółowo analizowane na posiedzeniach komisji. Sprawozdanie stanowi zał. nr 4 do
protokółu.
W związku z czym Przewodniczący komisji przedstawili swoje opinie.
Stefan Trzciński – Przewodniczący komisji oświaty, kultury, zdrowia, sportu i spraw
socjalnych – powiedział, że komisja wysłuchała szczegółowej informacji z działalności
GOPS. Szczegółowo zapoznała się ze strukturą GOPS, zakresem pomocy społecznej
i realizacją zadań. GOPS działa na podstawie obowiązujących przepisów prawa i na
podstawie statutu zatwierdzonego przez Radę Gminy. W opinii komisji i ocenie społecznej
praca w GOPS jest zadaniem trudnym i odpowiedzialnym. Jest to praca z ludźmi
będącymi w trudnej sytuacji życiowej, rodzinnej, finansowej, pokrzywdzonych przez los
i także w rodzinach patologicznych. Każda pomoc musi być oparta o wnikliwy wywiad
środowiskowy zgodny z przepisami prawa w tym zakresie. Natomiast osób
potrzebujących z roku na rok przybywa. Ubożeje wiejskie społeczeństwo, zwiększa się
bezrobocie, zwiększają się zagrożenia i choroby, natomiast środki są na tym samym
poziomie. Dlatego jest szczególna potrzeba większego zaangażowania i wrażliwości
społecznej, wnikliwej analizy i szczególnego podejścia do podopiecznych. Pracownicy
Ośrodka Pomocy Społecznej są zaangażowani w swoją prace ale potrzebują też wsparcia
społecznego. Jest potrzeba dalszej współpracy w środowisku wiejskim z aktywem
społecznym. Komisja pozytywnie opiniuje działalność Gminnego Ośrodka Pomocy
Społecznej i wnioskuje o przyjęcie sprawozdania GOPS za 2008 rok.
Adam Wypchło – Przewodniczący komisji rozwoju gospodarczego, budżetu i finansów
powiedział,że komisja pozytywnie oceniła pracę Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej,
również zaangażowanie pracowników ośrodka
Janina Przygoda – Przewodnicząca Komisji rolnictwa, ochrony środowiska, spraw
socjalnych i samorządowych – powiedziała, że komisja zapoznała się z obszernie
przygotowanym sprawozdaniem z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.
Ośrodek Pomocy Społecznej prowadzi bardzo szeroką działalność socjalną. Pośredniczył
także w przeprowadzaniu różnych badań dla mieszkańców m. innymi badań
momograficznych. Pracownicy Ośrodka Pomocy rozprowadzają także różne artykuły
pochodzące z darów. Komisja pozytywnie oceniła pracę Ośrodka i proponowała aby
w większym zakresie pracownicy współpracowali z sołtysami i organizacjami wiejskimi.
Wobec braku dyskusji Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała
pod głosowanie sprawozdanie z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.
Głosowało 15 radnych, „za” było 15 radnych , „ przeciwnych” --------------------
„wstrzymujących”--------------------.
Ad. 10 Informacja z wykonania zadań przez Zespół Oświatowo-
Administracyjny.
Sprawozdanie z działalności Zespołu Oświatowo-Administracyjnego było przedmiotem
posiedzeń wszystkich komisji. Sprawozdanie jest zał. nr 5 do protokółu
W związku z czym Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zaproponowała aby
Przewodniczący komisji przedstawili swoje opinie w temacie działalności ZOA.
Stefan Trzciński – Przewodniczący komisji oświaty, kultury, zdrowia, sportu i spraw
socjalnych – powiedział ,że ocena tego działu administracji jest trudna ocena ponieważ zakres pracy tej komórki jest trudny, związany z finansowaniem oświaty w gminie. Na podstawie ustnego oświadczenia Księgowej Zespołu Oświatowo- Administracyjnego Komisja stwierdziła pewną poprawę funkcjonowania tego zespołu. Zespól pracuje prawidłowo, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
Komisja proponuje przyjęcie informacji z działalności Zespołu Oświatowo-Administracyjnego.
Adam Wypchło – Przewodniczący komisji rozwoju gospodarczego, budżetu i finansów-
- powiedział, że komisja przyjęła informacje z działalności zespołu bez uwag.
Janina Przygoda – Przewodnicząca Komisji rolnictwa, ochrony środowiska, spraw
socjalnych i samorządowych – powiedziała, że komisja po zapoznaniu się z praca zespołu
nie wniosła żadnych uwag. Pracę ocenia pozytywnie.
Wobec braku dyskusji Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała
pod głosowanie sprawozdanie z działalności Zespołu Oświatowo-Administracyjnego.
W wyniku głosowania przeprowadzonego przez Przewodniczącą Rady Gminy Joannę
Blewąska sprawozdanie z działalności ZOA przyjęto jednogłośnie.
Głosowało 15 radnych , „za” było 15 radnych , „przeciwnych „ -------------,
„wstrzymujących „ -----------------
Ad. 11 Sprawozdanie z działalności Gminnego Ośrodka Kultury w Doruchowie
oraz zatwierdzenie rocznego sprawozdania finansowego.
Sprawozdanie z działalności Gminnego Ośrodka Kultury było szczegółowo
analizowane na posiedzeniach komisji. Sprawozdanie stanowi zał. nr 6 do protokółu.
W związku z czym Przewodniczący komisji przedstawili swoje opinie.
Stefan Trzciński – Przewodniczący komisji oświaty, kultury, zdrowia, sportu i spraw
socjalnych – powiedział,że komisja na swoim posiedzeniu zapoznała się z działalnością
GOK. Współdziałanie z organizacjami młodzieżowymi i społecznymi tworzy dobry
klimat w środowisku kulturalnym. Prowadzona działalność kulturalna przez zespół folklorystyczny i kabaret EWG promuje gminę w powiecie, województwie a także
i w kraju. Skromny budżet tego działu jak i dochody pozwalają na utrzymanie bieżącej
działalności GOK-u. Komisja pozytywnie oceniła działania GOK za 2008 rok.
Adam Wypchło – Przewodniczący komisji rozwoju gospodarczego, budżetu i finansów
powiedział, komisja po zapoznaniu sie z działalnością GOK uwag i wniosków nie wniosła
Janina Przygoda – Przewodnicząca Komisji rolnictwa, ochrony środowiska,spraw
socjalnych i samorządowych powiedziała, że komisja pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z działalności Gminnego Ośrodka Kultury, uwag i wniosków nie zgłoszono.
Wobec braku dyskusji Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała
pod głosowanie sprawozdanie z działalności Gminnego Ośrodka Kultury.
Sprawozdanie przyjęto jednogłośnie.
Komisja uchwał i wniosków przedstawiła projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia
rocznego sprawozdania finansowego Gminnego Ośrodka Kultury i Biblioteki Gminnej
w Doruchowie za 2008 rok.
Do projektu uchwały uwag i wniosków nie zgłoszono.
W wyniku głosowania Rada jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXV/111/2009, która
stanowi zał. nr 7 do protokółu.
Ad. 12 Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za 2008 rok
Wójt Gminy Józef Wilkosz złożył sprawozdanie z wykonania budżetu gminy
za 2008 rok. Przedstawił również opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej do
sprawozdania z wykonania budżetu gminy.
Sprawozdanie oraz opinia stanowią zał. Nr 8 i 9 do protokółu.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Stanisław Przybył przedstawił opinię Komisji
Rewizyjnej w sprawie wniosku o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy za 2008 rok
oraz opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej do uchwały Komisji Rewizyjnej.
Uchwała Komisji Rewizyjnej oraz opinia RIO stanowią zał. Nr 10 i 11 do nin. protokółu.
Radny Stefan Trzciński powiedział , że sprawozdanie z wykonania budżetu gminy było
szczegółowo analizowane na posiedzeniach komisji, również radni otrzymali obszerne
sprawozdanie z wykonaniach dochodów i wydatków budżetu gminy za 2008 rok
i wszystkie wątpliwości zostały wyjaśnione na komisjach, stad też nie ma żadnych uwag
i wniosków.
Wobec czego komisja uchwał i wniosków przedstawiła projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2008 rok oraz udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Doruchów.
Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała pod głosowanie powyższy
projekt uchwały.
Rada Gminy w obecności 15 radnych uczestniczących w sesji - 15 głosami „za” ,
„ przeciwnych „ --------------------, „wstrzymujących „ ------------------------- podjęła uchwałę
Nr XXV/112/2009 w sprawie rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2008 rok oraz udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Doruchów, która stanowi zał. Nr 12 do nin. protokółu.
Wójt Gminy Józef podziękował Radzie za udzielone absolutorium.
Ad.13 Podjęcie uchwały w sprawie ustanowienia herbu, flagi i pieczęci Gminy
Doruchów.
Wprowadzenia do tematu dokonał Ryszard Mazur – Dyrektor Gminnego Ośrodka
Kultury.
Komisja uchwał i wniosków przedstawiła projekt uchwały w sprawie ustanowienia
herbu, flagi i pieczęci Gminy Doruchów.
Do projektu uchwały uwag i wniosków nie zgłoszono.
Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała uchwałę pod głosowanie.
Głosowało 15 radnych, „za” było 15 radnych , „ przeciwnych „ ---------,
„wstrzymujących”------------.
Uchwała Nr XXV/113/2009 stanowi zal. Nr 13 do protokółu.
Ad. 14 Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Statutu Związku Gmin Ziemi
Ostrzeszowskiej.
Komisja uchwał i wniosków przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany Statutu
Związku Gmin Ziemi Ostrzeszowskiej.
Do projektu uchwały uwag nie wniesiono.
W wyniku głosowania przeprowadzonego przez Przewodnicząca Rady Gminy Joannę Blewąska Rada jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXV/114/2009 w sprawie zmiany Statutu Związku Gmin Ziemi Ostrzeszowskiej. Uchwała stanowi zał.14 do protokółu.
Ad. 15 Zapytania i wolne głosy.
1.
2. Radna Janina Przygoda
3. - zapytała czy jest znany termin zbiórki odpadów wielkogabarytowych
4. Radna Joanna Blewąska - zapytała jak wygląda lista przyjęć do Przedszkola na nowy rok
5. szkolny.
6.
7. Dyrektor Przedszkola Zofia Krzemińska – poinformowała, że Komisja kwalifikacyjna
8. zakwalifikowała zgonie z norma na nowy rok szkolny 100 dzieci. Wydano natomiast 111
9. kart. Powiedziała też, że byłaby potrzeba utworzenia 5 oddziału, co niewątpliwie wiąż
10. sie ze sprawa zwiększenia środków budżetu gminy.
11.
Radny Zbigniew Broniszewski – zgłosił wniosek aby Radca Prawny informował Przewodniczącą Rady Gminy, w przypadku wcześniejszego opuszczania sesji aby radni mogli wcześniej zadać pytania.
Zapytała Radcę, czy od drogi koniecznej Urząd Gminy może pobierać podatek.
Dał przykład drogi, jako wydzielonej działki, której jest 5 - ciu współwłaścicieli.
Radny Adam Wypchło – powiedział, że sprawa drogi, której przykład dał radny
Broniszewski jest taka sama jak sprawa Pana Gonery zam. Doruchów, gdzie jest 3-ch
współwłaścicieli.
Radca Prawny Marcin Małecki powiedział, że droga konieczna jest tylko prawem do
przejścia przez czyjś grunt lub też przejechania i nie zwalnia z obowiązku podatkowego.
Ad 16 - Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.
Odpowiedzi na interpelacje i zapytania udzielił Wójt Gminy informując :
w spr. zbiórki odpadów wielkogabarytowych - zostały wysłane propozycje do
zainteresowanych firm. Temat ten będziemy jeszcze dyskutować na komisjach, gdyż firmy
znacznie podniosły opłaty i zobaczymy jakie przedstawią propozycje cenowe.
w spr. drogi 450 – a wyścigu kolarskiego – w tym temacie było zorganizowane spotkanie
w Wieruszowie. Stan tej drogi był znany. W pierwszej wersji Zarząd Dróg nie wyraził
zgody na przejazd ta trasa ponieważ nie miał zaplanowanych na tern rok żadnych
środków na remont tej drogi. Jednak Związek Kolarski upierał się, że chcą ta droga jechać
i ostatecznie stwierdzono,że przejazd może być bezpieczny i kolarze pojechali. Sten tej
Droga ta podlega pod kilku zarządców, stąd też takie decyzje, co do jej naprawy.
w spr. naprawy dachu na przystanku PKS – Zalesie – zostanie to wykonane w najbliższy
dniach.
w spr. porządku wokół Ośrodka Zdrowia – obiektem Zarządza Wspólnota Mieszkaniowa
i Starostwo Powiatowe. W sprawie tej zwrócimy się na piśmie.
w spr. oszczędzania wody – jest to stały temat i obowiązuje nas wszystkich w związku
z ogólnoświatowymi niskimi zasobami wody.
w spr. modernizacji wodociągów – jest opracowany projekt na modernizacje stacji
uzdatniania wody w Doruchowie .W chwili obecnej jest przygotowywany wniosek
o pozyskanie środków z Unii Europejskiej.
w spr. uregulowania stanu dróg chłopskich – w sprawie tej zostanie zorganizowane
z Kierownikiem Wydziału Geodezji Panem Dybą. Spotkanie zostanie poszerzone
o udział Przewodniczącej , Wiceprzewodniczącego Rady i Przewodniczących komisji.
w spr. suszy – zarządzenie w sprawie klęski suszy podejmuje Wojewoda.
w spr. planu zagospodarowania przestrzennego – temat zostanie szczegółowo wyjaśniony
przez Radce Prawnego.
Wójt Gminy Józef Wilkosz poinformował, że posiadamy raport pomiarów pola
magnetycznego starej wieży komórkowej zlokalizowanej w centrum Doruchowa.
Taki raport może otrzymać każdy w celu zapoznania się.
Dyrektor Przedszkola Zofia Krzemińska udzieliła odpowiedzi w temacie zapisów
do Przedszkola na nowy rok szkolny informując, że zostało złożonych 111 kart chętnych
dzieci do Przedszkola. Przyjętych zostanie tylko 100 dzieci zgodnie z ustalona normą.
O ile byłoby jeszcze jedno pomieszczenie to można by utworzyć 5 odział, gdyż jest duże
zainteresowanie rodziców.
Radca Prawny Marcin Małecki udzielił odpowiedzi w temacie:
- drogi koniecznej – powiedział, że jest to droga z prawem przez którą można przejść czy
przejechać. Jest to tylko prawo natomiast sprawa podatków jest oddzielnym tematem
i nie powoduje to wyodrębnienia z podatku.
- planu zagospodarowania przestrzennego gminy – przepisy w sprawie planu zagospodarowania na podstawie których był przyjęty już nie obowiązują. Od 2003 roku obowiązują nas nowe przepisy i dlatego lepszym rozwiązaniem było podjęcie uchwały
o przystąpieniu do opracowania nowego planu. Jeżeli chodzi o koszty to trudno powiedzieć jakie to koszty.
Skarbnik Gminy Władysława Lasota – ustosunkowała się do spraw podjętej przez
Radnego Broniszewskiego informując, że droga o której mówił jest niesklasyfikowana
i nieopodatkowana.
Radny Powiatu Robert Pustkowski ustosunkował się do spraw:
drogi Tokarzew-
informując, że w roku ubiegłym Starostwo Powiatowe ogłosiło przetarg na wykonanie
15 km powierzchniowego utwardzenia dróg na terenie powiatu. Przetarg wygrała firma
ze Szczecina. Na terenie gminy Doruchów zostało wykonane 2 km takiej nawierzchni.
Roboty zostały źle wykonane i na całe 15 km została złożona reklamacja. Wykonawca
będzie musiał ponownie utwardzić drogę, gdyż zagraża to bezpieczeństwu. Umowa
przewidywała okres 3-ch lat gwarancji.
W sprawie drogi Torzeniec-Mechnice - powiedział,że wyjaśni sprawę, gdyż uzyskał
informację, że naprawa drogi jest przewidziana na 2010 rok a nie 2009 rok.
W sprawie budowy podjazdu dla osób niepełnosprawnych przy Ośrodku Zdrowia
w Doruchowie należy to do właściciela obiektu Starostwa Powiatowego. Zapis umowy
pomiędzy Starostwa z Niepublicznym Zakładem Podstawowej Opieki Zdrowotnej
w Doruchowie mówi, że wszelkie remonty i inwestycje dotyczące tzw. standaryzacji
należą wyłącznie do najemcy.
Sprawa dróg chłopskich – temat podejmowany od 2-ch lat. W Wydziale Geodezji
Starostwa Powiatowego uzyskałem informację,że każdy zainteresowany tą sprawą
musi osobiście udać się do Wydz. Geodezji i będzie miał sprawę załatwiona bezpłatnie.
Nic mi nie wiadomo,że takie sprawy mają być załatwiane z Urzędu. W takim przypadku
zostałem wprowadzony w błąd.
Ad.17 Zakończenie.
W związku z zrealizowaniem porządku obrad Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zamkła obrad XXV sesji i zaprosiła wszystkich do sali GOK na uroczystą akademię z okazji 3 Maja.
Prot. Grażyna Tuz Przewodnicząca Rady Gminy
/-/ Joanna Blewąska