P R O T O K Ó Ł  Nr  XXV 2009

z obrad  XXV sesji Rady Gminy odbytej w dniu  30 kwietnia  2009 roku

                                         sesyjnej Urzędu Gminy w Doruchowie  

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

                            O godz. 10 – tej   Przewodnicząca Rady Gminy  Joanna Blewąska

 otworzyła XXV  sesję Rady Gminy Doruchów i stwierdziła, że  zgodnie z listą obecności

 na stan 15 radnych w sesji uczestniczy 15 radnych, co  stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji.

 

 Następnie Przewodnicząca  Rady Gminy Joanna Blewąska  powitała  radnych i zaproszonych gości:

-         Wójta Gminy Józefa Wilkosza

-         Sekretarza Gminy Tomasza Bugaryna

-         Skarbnik Gminy Władysławę Lasota

-         W-ce Dyrektora ZZOP Piotra Kupczyka

-         Specjalistę ds. jakości procedur  medycznych Urszula Rubik

-         sołtysów

-         dyrektorów szkół

-         Agronoma Idziego Baraniaka

-         radcę prawnego Marcina Małeckiego

-         kierowników jednostek organizacyjnych oraz kierowników referatów Urzędu Gminy

-         przedstawicieli prasy,

 

 Listy obecności stanowią zał. Nr 1 i 2 do protokółu.

 

 Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska    przypomniała, że  porządek dzisiejszej sesji przedstawia się następująco:

 

    1.    Otwarcie.

    2.    Przedstawienie porządku obrad XXV  sesji Rady Gminy.

    3.    Wybór sekretarza obrad XXV  sesji Rady Gminy.

    4.    Przyjęcie protokółu z XXIV sesji Rady Gminy.

    5.    Powołanie komisji uchwał i wniosków.

    6.   Informacja Wójta Gminy z działań w okresie m. sesyjnym oraz realizacji

           interpelacji  radnych  i uchwał podjętych na ostatniej sesji.

    7.    Interpelacje i zapytania radnych

    8.    Informacja Dyrektora Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej

            Ostrzeszów w temacie pozyskania   tomografu komputerowego dla

            Ostrzeszowskiego  Szpitala.

    9.     Przyjęcie informacji z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej

            w Doruchowie.

    10.   Informacja  z wykonania zadań przez Zespół Oświatowo-

            Administracyjny.

    11.   Sprawozdanie z działalności Gminnego Ośrodka Kultury w Doruchowie

            oraz zatwierdzenie rocznego sprawozdania finansowego.                                

                 12.    Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za 2008 rok

                           - przedstawienie opinii RIO do sprawozdania z wykonania budżetu

                           - dyskusja nad sprawozdaniem

                           - przedstawienie  wniosku  Komisji Rewizyjnej   o udzielenie

                              absolutorium Wójtowi Gminy za 2008 rok

                          -  przedstawienie opinii RIO w sprawie wniosku Komisji rewizyjnej

                           - głosowanie nad projektem uchwały w sprawie absolutorium dla Wójta

                             Gminy.             

                13.    Podjęcie uchwały w sprawie ustanowienia herbu, flagi i pieczęci Gminy

                         Doruchów.

                14.    Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Statutu Związku Gmin Ziemi

                         Ostrzeszowskiej.

                            15.    Zapytania i wolne głosy.

    16.    Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.

                17.    Zakończenie.

 

 

 Do przedstawionego porządku obrad uwag i wniosków nie zgłoszono.

 

 Ad.1,2 – j.w.

 

 Ad. 3 -      Wybór sekretarza obrad XXV  sesji Rady Gminy

 

                 Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zaproponowała na sekretarza obrad radnego Czesława Anioła.

 W wyniku głosowania sekretarzem obrad XXV sesji został radny Czesław Anioł.

 

 Ad. 4.    Przyjęcie protokółu z XXIV sesji Rady Gminy.

        

                          Protokół  z obrad XXIV sesji Rady został wyłożony do wglądu przed sesja.

             Z protokółem było można zapoznać się w biurze rad.

             Sekretarz poprzedniej sesji Rady Adam Wypchło przedstawił informację dotycząca

             sporządzonego protokółu.

         

             Rada nie wniosła żadnych uwag i wniosków do protokółu. W wyniku głosowania

             protokół Nr XXIV/2009 z sesji odbytej w dniu 25-03-2009 przyjęto jednogłośnie.

                                                                

      Ad.  5.    Powołanie komisji uchwał i wniosków.

                                      

                                                   Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zaproponowała powołanie

                                     komisji uchwał i wniosków w składzie:

       - radny Mieczysław Niełacny

       - radna Janina Przygoda

       - radny Andrzej Kempa

 

             Zaproponowany w/w skład komisji uchwał i wniosków przyjęto jednogłośnie.

 

 Ad.6    Informacja Wójta Gminy z działań w okresie m. sesyjnym oraz realizacji

              interpelacji  radnych  i uchwał podjętych na ostatniej sesji.

 

                        Wójt Gminy Józef Wilkosz przedstawił informację z działań w okresie m. sesyjnym

             realizacji interpelacji i zapytań radnych oraz realizacji uchwał. Informacja stanowi

             zał. Nr 3 do protokółu.

 

 Do złożonych informacji uwag i wniosków nie zgłoszono.

           

            W wyniku głosowania przeprowadzonego przez Przewodniczącą Rady Gminy Joannę Blewąska Rada jednogłośnie przyjęła złożone przez Wójta Gminy informacje.

    

 

 

 Ad 7    Interpelacje i zapytania radnych

            

             Na XXV sesji zgłoszono następujące interpelacje :

           

             Radny Czesław Anioł

                -  postawił pytanie do zarządcy drogi E – 450 , która jest  w fatalnym stanie na odcinku

 Torzeniec – do granicy z Wyszanowem. Prosił aby  na pismie te osoby, które zarządzają tą

        drogą poinformowały społeczeństwo gminy Doruchów, co było przyczyną  takiej sytuacji

             podczas przejazdu kolarzy w dniu  26 kwietnia br.

             Droga na odcinku od Wyszanowa do Opatowa była wspaniale naprawiona

             natomiast  na terenie  naszej gminy nie zrobiono nic aby zlikwidować  dziury.

           

             - wnioskował o wymianę  pokrycia dachowego(eternitu) na przystanku PKS  Zalesie.

 

                                                                   

 Radny Andrzej Kempa

 -    w sprawie bardzo złego stanu  drogi Tokarzew- po renowacji wykonanej w ub.r.

       -    wnioskował o budowę  podjazdu dla osób niepełnosprawnych przy Ośrodku Zdrowia.

     

 

 Radny Stefan Trzciński

 - wnioskował o uporządkowanie terenu wokół Ośrodka Zdrowia

 Uważam,  jak powiedział zarówno Wspólnotę Mieszkaniową,  jak i Starostwo stać jest aby utrzymać porządek wokół tego obiektu, będącego  w centrum Doruchowa.

 

 Radny Adam Wypchło

 – wskazał na obecny problem suszy, prosił aby zainteresować o istniejącej  sytuacji,  służby które są za to  odpowiedzialne.

 

 Radna Maria Rogalewska

 – poparła wypowiedź radnego Wypchły,  prosiła również aby zwrócić się do mieszkańców gminy z apelem o oszczędne gospodarowanie wodą. Wskazała pilną  potrzebę modernizacji wodociągów.

 

 Radny Zbigniew Broniszewski

 - postawił pytanie dlaczego na poprzedniej sesji została przedstawiona do uchwalenia uchwała

 w sprawie przystąpienia do opracowania nowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy a nie wprowadzenia zmian do obowiązującego planu.

 Postawił też pytanie jak się mają do tego koszty tz.  jakie poniesiemy koszty związane

 z opracowaniem nowego planu a jakie byłyby koszty wprowadzenia zmian do planu.

 - zgłosił sprawę ustawianych słupków telefonicznych przy drodze, które utrudniają ruch. Takie słupki są k. Pana Misia w Torzeńcu,  wystające  ok.40 cm nad ziemią  a droga ma szerokość

 ok. 3,5 m. Jak zatem  rolnik ma się poruszać się sprzętem rolniczym.

 - zapytał  jak wygląda sprawa zgłoszenia  wniosku do planu zagospodarowania przestrzennego

 w  sprawie odrolnienia  gruntów, gdyż są skargi mieszkańców, że zgłaszają się do Urzędu Gminy

i są odsyłani z kwitkiem.

- wnioskował do radnego powiatu o przeprowadzenie  remontu drogi powiatowej od byłego PGR Torzeniec w kierunku Mechnic oraz o ścięcie pobocza tej drogi.

- w sprawie chłopskich dróg- wskazał tu na problem drogi,  której właścicielami jest 5 rolników. Powiedział, że  Gmina w ogóle  nie interesuje się problemem dróg chłopskich.

-  zwrócił się do radcy prawnego z pytaniem, czy ktoś w tym urzędzie zwrócił się do Pana

z zapytaniem w sprawie  uregulowania spraw chłopskich dróg.

 

Radca Prawny Marcin Małecki odpowiedział Radnemu  Broniszewskiemu , że nie

 

W dalszej swojej wypowiedzi Radny Zbigniew Broniszewski  powiedział, że

znaczy to, że Gmina nie przystąpiła do fachowego, prawidłowego i zgodnego z prawem

w wyjaśnienia tych spraw. Potwierdzam, jak powiedział,  stanowisko Głównego Urzędu Geodezji

i Kartografii Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Ministerstwa Finansów, gdzie

w stosownym czasie, kiedy wyniknął problem uzyskałem informację telefoniczną od kierownika Geodezji w Ostrzeszowie P. Woryna , że za postanowieniem poszły pieniądze. Sprawa po dzień dzisiejszy nie została rozwiązana.

                                                                 

 Obowiązki urzędu  przerzuca się świadomie na obywatela wykorzystując w tym zakresie brak znajomości prawa przez społeczeństwo.

W związku z tym prosił Wójta o faktyczne zajęcie się tą sprawą i nie wysyłanie rolnikom wezwań i zobowiązań  do wykonywania czynności które  na nich nie spoczywają.

 

Agronom Idzi  Baraniak w swojej wypowiedzi nawiązał do problemu jakim jest aktualnie susza.

Z informacji wiem jak powiedział, że została uaktualniona komisja, która ma zajmować się suszą ale jest też  sprawa ubezpieczenia 50 %  gruntów. Dlatego proponował  aby w tej sprawie skierować stosowne pismo.

 

Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poinformowała, że odpowiedzi na interpelacja i zapytania zostaną udzielone w pkt. 16 porządku obrad.

 

 

Ad. 8    Informacja Dyrektora Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej

             Ostrzeszów w temacie pozyskania   tomografu komputerowego dla

              Ostrzeszowskiego  Szpitala.

 

            Z-ca Dyrektora Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej  przedstawił Radzie projekt

            związany z tomografią komputerową, jaką zamierza się  urządzić w szpitalu

            ostrzeszowskim.  Tomografia komputerowa jest to metoda diagnostyki medycznej

            wykorzystana do  obrazowania narządów wewnętrznych człowieka w przekrojach.

Urządzenie to w znacznym stopniu przyczyni się do podniesienia jakości

            świadczonych usług zdrowotnych w szpitalu. Przede wszystkim usprawni proces

            diagnostyczny, będący podstawą zastosowania właściwego leczenia.

            Tomografu nie kupimy,gdyż  jest zbyt drogi a ponadto jego zakup z wielu powodów były

nieuzasadniony. Istnieje  możliwość jego wydzierżawienia za określoną odpłatnością. Po stronie szpitala pozostaje przystosowanie pomieszczeń przeznaczonych na pracownię tomograficzną. Koszt tej adaptacji wyniesie ok. 150 tys. zł. Przedsięwzięcie to wesprze finansowo PZU S.A oraz samorząd  powiatowy, również Związek Gmin Ziemi Ostrzeszowskiej. W związku z faktem znacznego już zaangażowania środków Zarząd Powiatu i Dyrekcja Szpitala zwraca się z prośbą o wsparcie finansowe tej inicjatywy przez samorządy gminne.

 

            Radny Stefan Trzciński – postawił wniosek  a wsparcie inicjatywy wyposażenia

            szpitala ostrzeszowskiego w urządzenie tomografu komputerowego proponując

przelicznik 2,-zł  na mieszkańca , byłoby to z korzyścią dla naszych mieszkańca również dla innych gmin. Urządzenie takie jest niezbędne i będzie bardzo pomocne w diagnozowaniu chorób.

            Postawił pytanie, jaki będzie koszt badań tomograficznych i jak to  będzie się  odbywało.

 

            Andrzej Kempa – radny powiedział, że trochę go to  niepokoi, ale jest to rzecz potrzebna

            i musimy tą inicjatywę wesprzeć. Inicjatywę tą  winien wesprzeć także kościół, rady

            sołeckie.

 

                                                                               

 

            Radny Czesław Anioł

      - powiedział, że tomograf niewątpliwie jest potrzebny całemu społeczeństwu ziemi

      ostrzeszowskiej i nie podlega to  żadnej wątpliwości.

            Zadał pytanie, czemu tak się dzieje, że o ile jest to skierowanie lekarza rodzinnego na

            badanie  to czeka się  pół roku, natomiast prywatnie  to od razu. Podobna sytuacja jest

            z prześwietleniem rentgenowskim. Dlatego, jak powiedział obawia się,żeby nie było

            tutaj nadużyć, że mając skierowanie pacjent musi czekać pół roku a jak to będzie za

            gotówkę to od ręki.

           

            Stanisław Przybył – zapytał jak jest zdolność obsługi tego urządzenia i jakie

przypuszczanie  może być  wykorzystanie. Prosił o podanie to na przykładzie tomografu w Ostrowie Wlkp.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               

           Wójt Gminy Józef Wilkosz  powiedział, że uruchomienie pracowni tomograficznej nie

            podlega dyskusji jeżeli chodzi o meritum sprawy. Wypowiedzi są tu jednoznaczne.

            Na samorządzie gminnym ciąży sprawa opieki zdrowotnej mieszkańców i te pieniądze, w miarę proporcjonalnie do gmin,  u nas też się znajdą  tj. 2,- zł na mieszkańca.

Uważam, że jest to nasza deklaracja, która zostanie uwzględniona przy zmianach budżetowych i przekazana na rzecz Starostwa Powiatu.

           

            Odpowiedzi na postawione pytania udzielił Z-ca dyrektora ZZOZ  P. Kupczyk.

 

W wyniku dyskusji Rada Gminy wypowiedziała się za wsparciem tej inicjatywy przyjmując   kwotę  2-ch złotych od mieszkańca  gminy.

 

Dyrektor Kupczyk podziękował za umożliwienie mu przedstawienia tematu i podjętą

deklarację.

 

            Robert Pustkowski – radny powiatu powiedział, że  jest zadowolony z przyjętego

            stanowiska  Rady w sprawie wsparcia finansowego na potrzeby wyposażenia pracowni

            tomograficznej szpitala ostrzeszowskiego. Co do kwoty jest to sprawa dogadania się

            samorządów aby było to proporcjonalnie do mieszkańców gminy, tak aby stawki byłyby

            porównywalne.

 

Ad. 9     Przyjęcie informacji z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej

               w Doruchowie.

 

                         Sprawozdanie z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej było

            szczegółowo analizowane na posiedzeniach komisji. Sprawozdanie stanowi zał. nr 4 do

            protokółu.

            W związku z czym Przewodniczący komisji przedstawili swoje opinie.

 

 

                                                                             

            Stefan Trzciński – Przewodniczący komisji oświaty, kultury, zdrowia, sportu i spraw

            socjalnych – powiedział, że komisja wysłuchała szczegółowej informacji z działalności

            GOPS. Szczegółowo zapoznała się ze strukturą GOPS, zakresem pomocy społecznej

            i realizacją zadań. GOPS działa na podstawie obowiązujących przepisów prawa i na

            podstawie statutu zatwierdzonego przez Radę Gminy. W opinii komisji i ocenie społecznej

            praca w GOPS jest zadaniem trudnym i odpowiedzialnym. Jest to praca z ludźmi

            będącymi w trudnej sytuacji życiowej, rodzinnej, finansowej, pokrzywdzonych przez los 

            i także w rodzinach patologicznych. Każda pomoc musi być oparta o wnikliwy wywiad

            środowiskowy zgodny z przepisami prawa w tym zakresie. Natomiast osób

            potrzebujących z roku na rok przybywa. Ubożeje wiejskie społeczeństwo, zwiększa się

            bezrobocie, zwiększają się zagrożenia i choroby, natomiast środki są na tym samym

            poziomie. Dlatego jest szczególna potrzeba  większego zaangażowania i wrażliwości

            społecznej, wnikliwej analizy i szczególnego podejścia do podopiecznych. Pracownicy

            Ośrodka Pomocy Społecznej są zaangażowani w swoją prace ale potrzebują też wsparcia

            społecznego. Jest potrzeba dalszej współpracy w środowisku wiejskim z aktywem

            społecznym. Komisja pozytywnie opiniuje działalność Gminnego Ośrodka Pomocy

            Społecznej i wnioskuje o przyjęcie  sprawozdania GOPS za 2008 rok.

 

            Adam Wypchło – Przewodniczący komisji rozwoju gospodarczego, budżetu i finansów

            powiedział,że komisja pozytywnie oceniła pracę Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej,

            również zaangażowanie pracowników ośrodka  

           

 

            Janina Przygoda – Przewodnicząca Komisji rolnictwa, ochrony środowiska, spraw

            socjalnych i samorządowych – powiedziała, że komisja zapoznała się z obszernie

            przygotowanym sprawozdaniem z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.

            Ośrodek Pomocy Społecznej prowadzi bardzo szeroką działalność socjalną. Pośredniczył

            także w przeprowadzaniu różnych badań dla mieszkańców m. innymi badań

            momograficznych. Pracownicy Ośrodka Pomocy rozprowadzają także różne artykuły

            pochodzące z darów. Komisja  pozytywnie oceniła pracę Ośrodka  i proponowała aby

            w większym zakresie  pracownicy współpracowali  z sołtysami i organizacjami wiejskimi.

 

            Wobec braku dyskusji Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała

            pod głosowanie sprawozdanie z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.

            Głosowało 15 radnych, „za” było 15 radnych , „ przeciwnych” --------------------

           „wstrzymujących”--------------------.
 

Ad. 10    Informacja  z wykonania zadań przez Zespół Oświatowo-

                Administracyjny.

 

            Sprawozdanie z działalności Zespołu Oświatowo-Administracyjnego było przedmiotem

            posiedzeń wszystkich komisji.  Sprawozdanie jest zał. nr 5  do protokółu

 

            W związku z czym Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zaproponowała aby

            Przewodniczący komisji przedstawili swoje opinie w temacie działalności ZOA.

 

            Stefan Trzciński – Przewodniczący komisji oświaty, kultury, zdrowia, sportu i spraw

socjalnych – powiedział ,że ocena tego działu administracji jest trudna ocena ponieważ zakres pracy tej komórki jest trudny, związany z finansowaniem oświaty w gminie.  Na podstawie ustnego oświadczenia Księgowej Zespołu Oświatowo- Administracyjnego Komisja stwierdziła  pewną  poprawę  funkcjonowania  tego zespołu. Zespól pracuje prawidłowo, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie  przepisami.

Komisja proponuje przyjęcie informacji z działalności Zespołu Oświatowo-Administracyjnego.

 

            Adam Wypchło – Przewodniczący komisji rozwoju gospodarczego, budżetu i finansów- 

            - powiedział, że komisja przyjęła informacje z działalności zespołu bez uwag.

 

            Janina Przygoda – Przewodnicząca Komisji rolnictwa, ochrony środowiska, spraw

            socjalnych i samorządowych – powiedziała, że komisja po zapoznaniu się z praca zespołu

            nie wniosła żadnych uwag. Pracę ocenia pozytywnie.

 

 

            Wobec braku dyskusji Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała

            pod głosowanie sprawozdanie z działalności Zespołu Oświatowo-Administracyjnego.

   

            W wyniku głosowania przeprowadzonego przez Przewodniczącą Rady Gminy Joannę

            Blewąska  sprawozdanie z działalności ZOA przyjęto jednogłośnie.

            Głosowało 15 radnych , „za” było 15 radnych , „przeciwnych „ -------------,

            „wstrzymujących „ -----------------

 

 

Ad. 11   Sprawozdanie z działalności Gminnego Ośrodka Kultury w Doruchowie

               oraz zatwierdzenie rocznego sprawozdania finansowego.

 

                           Sprawozdanie z działalności Gminnego Ośrodka Kultury było szczegółowo

            analizowane na posiedzeniach komisji. Sprawozdanie stanowi zał. nr 6 do protokółu.

            W związku z czym Przewodniczący komisji przedstawili swoje opinie.

 

                                                                       

            Stefan Trzciński – Przewodniczący komisji oświaty, kultury, zdrowia, sportu i spraw

            socjalnych – powiedział,że komisja na swoim posiedzeniu zapoznała się z działalnością

            GOK. Współdziałanie z organizacjami młodzieżowymi  i społecznymi tworzy dobry

 klimat w środowisku kulturalnym. Prowadzona działalność kulturalna przez zespół folklorystyczny i kabaret EWG  promuje gminę w powiecie, województwie a także

i w kraju. Skromny budżet tego działu jak i dochody pozwalają na utrzymanie bieżącej

działalności GOK-u. Komisja pozytywnie oceniła działania GOK za 2008 rok.

          

            Adam Wypchło – Przewodniczący komisji rozwoju gospodarczego, budżetu i finansów

            powiedział, komisja po zapoznaniu sie z działalnością GOK uwag i wniosków nie wniosła

            

            Janina Przygoda – Przewodnicząca Komisji rolnictwa, ochrony środowiska,spraw

socjalnych i samorządowych powiedziała, że komisja pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z działalności Gminnego Ośrodka Kultury, uwag i wniosków nie zgłoszono.

 

 

            Wobec braku dyskusji Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała

            pod głosowanie sprawozdanie z działalności Gminnego Ośrodka Kultury.

            Sprawozdanie przyjęto jednogłośnie.

           

            Komisja uchwał i wniosków przedstawiła projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia

            rocznego sprawozdania finansowego Gminnego Ośrodka Kultury i Biblioteki Gminnej

            w Doruchowie za 2008 rok.

 

            Do projektu uchwały uwag i wniosków nie zgłoszono.

            W wyniku głosowania Rada jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXV/111/2009, która

            stanowi zał. nr 7   do protokółu.

                                                                       

 

            Ad. 12     Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za 2008 rok

 

                 Wójt Gminy Józef Wilkosz złożył sprawozdanie z wykonania budżetu  gminy

      za  2008 rok.  Przedstawił również  opinię  Regionalnej Izby Obrachunkowej do

      sprawozdania z wykonania budżetu gminy.

      Sprawozdanie oraz opinia stanowią zał. Nr  8 i 9   do protokółu.

 

      Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Stanisław Przybył przedstawił  opinię  Komisji

      Rewizyjnej w sprawie  wniosku o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy za 2008 rok

      oraz  opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej do uchwały Komisji Rewizyjnej.

      Uchwała Komisji Rewizyjnej oraz opinia RIO stanowią zał. Nr 10  i  11 do nin. protokółu.
 

            Radny Stefan Trzciński powiedział , że sprawozdanie z wykonania budżetu gminy było

            szczegółowo analizowane na posiedzeniach komisji, również radni otrzymali  obszerne

            sprawozdanie z wykonaniach dochodów i wydatków budżetu gminy za 2008 rok

            i wszystkie wątpliwości  zostały wyjaśnione na komisjach, stad też  nie ma żadnych uwag

            i wniosków.

 

Wobec czego komisja uchwał i wniosków przedstawiła projekt uchwały w sprawie  rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2008 rok oraz udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Doruchów.

 

            Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała pod głosowanie powyższy

            projekt  uchwały.

 

            Rada Gminy w obecności 15 radnych uczestniczących w sesji -  15 głosami  „za”  ,

             „ przeciwnych „  --------------------, „wstrzymujących „  ------------------------- podjęła uchwałę

Nr XXV/112/2009   w  sprawie  rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu  gminy za 2008 rok oraz udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Doruchów, która stanowi  zał. Nr  12  do nin. protokółu.

 

                        Wójt Gminy Józef podziękował Radzie za udzielone absolutorium.     

                         

 

            Ad.13    Podjęcie uchwały w sprawie ustanowienia herbu, flagi i pieczęci Gminy

                           Doruchów.

   

                        Wprowadzenia do tematu dokonał Ryszard Mazur – Dyrektor Gminnego Ośrodka

                        Kultury.

 

                        Komisja uchwał i wniosków przedstawiła projekt uchwały w sprawie ustanowienia

                        herbu, flagi i pieczęci Gminy Doruchów.

 

                        Do projektu uchwały uwag i wniosków nie zgłoszono.

                        Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała uchwałę pod głosowanie.

                        Głosowało 15 radnych, „za” było 15 radnych , „ przeciwnych „ ---------,

 „wstrzymujących”------------.

Uchwała Nr XXV/113/2009 stanowi zal. Nr 13    do protokółu.

  

            Ad. 14    Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Statutu Związku Gmin Ziemi

                           Ostrzeszowskiej.

 

                        Komisja uchwał i wniosków przedstawiła projekt uchwały w sprawie  zmiany Statutu

Związku Gmin Ziemi Ostrzeszowskiej.

 

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono.

W wyniku głosowania przeprowadzonego przez Przewodnicząca Rady Gminy Joannę Blewąska Rada jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXV/114/2009  w sprawie zmiany Statutu Związku Gmin Ziemi Ostrzeszowskiej. Uchwała stanowi zał.14   do protokółu.

 

                        Ad. 15     Zapytania i wolne głosy.

1.                           

2.                             Radna Janina Przygoda

3.                             - zapytała czy  jest znany termin zbiórki odpadów  wielkogabarytowych

 

4.                            Radna Joanna Blewąska  - zapytała jak wygląda lista przyjęć do Przedszkola na nowy rok

5.                             szkolny.

6.      

7.                             Dyrektor Przedszkola  Zofia Krzemińska – poinformowała, że Komisja kwalifikacyjna

8.                             zakwalifikowała  zgonie z norma na nowy rok szkolny 100 dzieci. Wydano natomiast 111

9.                             kart. Powiedziała też, że byłaby potrzeba utworzenia 5 oddziału, co niewątpliwie wiąż

10.                           sie ze sprawa zwiększenia środków budżetu gminy.

11.                      

Radny Zbigniew Broniszewski – zgłosił wniosek aby Radca Prawny informował Przewodniczącą Rady Gminy,  w przypadku wcześniejszego opuszczania sesji   aby radni mogli wcześniej zadać pytania.

            Zapytała Radcę, czy od drogi koniecznej Urząd Gminy może pobierać podatek.

            Dał przykład drogi, jako wydzielonej działki,  której jest  5  - ciu współwłaścicieli.

   

            Radny Adam Wypchło – powiedział, że sprawa drogi, której przykład dał  radny

            Broniszewski jest taka sama jak sprawa Pana Gonery zam. Doruchów, gdzie jest 3-ch

            współwłaścicieli.

           

            Radca Prawny Marcin Małecki  powiedział, że droga konieczna jest tylko prawem do

            przejścia przez czyjś grunt lub też przejechania i nie zwalnia  z obowiązku podatkowego.

 

 

 

                      Ad 16  -   Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.

 

            Odpowiedzi na interpelacje i zapytania udzielił Wójt Gminy informując :

 

            w spr. zbiórki odpadów wielkogabarytowych  - zostały wysłane propozycje do

            zainteresowanych firm. Temat ten będziemy jeszcze dyskutować na komisjach, gdyż firmy

znacznie podniosły  opłaty  i  zobaczymy jakie przedstawią propozycje cenowe.

            w spr. drogi 450 – a wyścigu kolarskiego – w tym temacie było zorganizowane spotkanie

            w Wieruszowie. Stan tej  drogi był znany. W pierwszej wersji Zarząd Dróg nie wyraził

             zgody na przejazd ta trasa ponieważ nie miał zaplanowanych na tern rok żadnych

             środków na remont tej drogi. Jednak Związek Kolarski upierał się, że chcą ta droga jechać

            i ostatecznie stwierdzono,że przejazd może być bezpieczny i kolarze pojechali. Sten tej

            Droga ta podlega pod kilku zarządców, stąd też takie decyzje, co do jej naprawy.

            w spr.  naprawy dachu na przystanku PKS – Zalesie – zostanie to wykonane w najbliższy

            dniach.

            w spr. porządku wokół Ośrodka Zdrowia – obiektem Zarządza Wspólnota Mieszkaniowa

            i Starostwo Powiatowe. W sprawie tej zwrócimy się na piśmie. 

            w spr. oszczędzania wody – jest to stały temat i obowiązuje nas wszystkich w związku

            z ogólnoświatowymi niskimi zasobami wody.

            w spr. modernizacji wodociągów – jest opracowany projekt na modernizacje stacji

            uzdatniania wody w Doruchowie .W chwili obecnej jest przygotowywany wniosek

            o pozyskanie środków z Unii Europejskiej.

            w spr. uregulowania stanu dróg chłopskich – w sprawie tej zostanie zorganizowane

            z Kierownikiem Wydziału Geodezji Panem Dybą. Spotkanie zostanie poszerzone

            o udział Przewodniczącej , Wiceprzewodniczącego Rady i Przewodniczących komisji.

            w spr. suszy – zarządzenie w sprawie klęski suszy podejmuje Wojewoda.

            w spr. planu zagospodarowania przestrzennego – temat zostanie szczegółowo wyjaśniony

            przez Radce Prawnego.

         

            Wójt Gminy Józef Wilkosz  poinformował, że posiadamy raport pomiarów pola

            magnetycznego starej wieży komórkowej zlokalizowanej w centrum Doruchowa.

            Taki raport  może  otrzymać każdy w celu zapoznania się.

 

 

            Dyrektor Przedszkola Zofia Krzemińska  udzieliła odpowiedzi w temacie zapisów

            do Przedszkola na nowy rok szkolny informując, że zostało złożonych 111 kart chętnych

            dzieci do Przedszkola. Przyjętych zostanie tylko 100 dzieci zgodnie z ustalona normą.

            O ile byłoby jeszcze jedno pomieszczenie to można by utworzyć 5 odział, gdyż jest duże

            zainteresowanie rodziców.

 

 

 

 

 

                  Radca Prawny Marcin Małecki udzielił odpowiedzi w temacie:

      -  drogi koniecznej – powiedział, że jest to droga z prawem przez którą można przejść czy

      przejechać. Jest to tylko prawo  natomiast sprawa  podatków jest oddzielnym tematem

       i nie powoduje to wyodrębnienia z podatku.

- planu zagospodarowania przestrzennego gminy – przepisy w sprawie planu zagospodarowania na podstawie których był przyjęty już nie obowiązują. Od 2003 roku obowiązują nas nowe przepisy i dlatego lepszym rozwiązaniem  było podjęcie uchwały

o przystąpieniu do opracowania nowego planu. Jeżeli chodzi o koszty to trudno powiedzieć  jakie to koszty.

 

 

            Skarbnik   Gminy  Władysława Lasota – ustosunkowała się do spraw podjętej przez

            Radnego Broniszewskiego informując, że droga o której mówił jest niesklasyfikowana 

            i nieopodatkowana. 

            Radny Powiatu Robert Pustkowski  ustosunkował się do spraw:

            drogi Tokarzew-

            informując, że w roku ubiegłym Starostwo Powiatowe ogłosiło przetarg na wykonanie

            15 km powierzchniowego utwardzenia dróg na terenie powiatu. Przetarg wygrała firma

            ze Szczecina. Na terenie gminy Doruchów zostało wykonane 2 km takiej nawierzchni.

            Roboty zostały źle wykonane i na całe 15 km została złożona reklamacja. Wykonawca

            będzie musiał  ponownie utwardzić drogę, gdyż zagraża to bezpieczeństwu. Umowa

            przewidywała okres 3-ch lat gwarancji.

            W sprawie drogi Torzeniec-Mechnice  - powiedział,że wyjaśni sprawę, gdyż uzyskał

            informację, że naprawa drogi jest przewidziana na 2010 rok a nie 2009 rok.

            W sprawie  budowy podjazdu dla osób niepełnosprawnych przy Ośrodku Zdrowia

            w Doruchowie należy to do właściciela  obiektu Starostwa Powiatowego. Zapis umowy

            pomiędzy Starostwa z Niepublicznym Zakładem Podstawowej  Opieki Zdrowotnej

            w Doruchowie mówi, że   wszelkie remonty i inwestycje dotyczące tzw. standaryzacji

            należą wyłącznie do najemcy.

            Sprawa  dróg chłopskich – temat podejmowany od 2-ch lat. W Wydziale Geodezji

            Starostwa  Powiatowego uzyskałem informację,że każdy zainteresowany tą sprawą

            musi osobiście udać się do Wydz. Geodezji i będzie miał sprawę załatwiona bezpłatnie.

            Nic mi nie wiadomo,że takie sprawy mają być załatwiane z Urzędu. W takim przypadku

            zostałem wprowadzony w błąd.

 

            Ad.17     Zakończenie.

 

          W związku z zrealizowaniem porządku obrad Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zamkła obrad XXV sesji i zaprosiła wszystkich do sali GOK na uroczystą akademię z okazji 3 Maja.

 

Prot. Grażyna Tuz                                     Przewodnicząca Rady Gminy

                                                                         /-/ Joanna Blewąska