P R O T O K Ó Ł  Nr  XXVI/ 2009

                                   z obrad  XXV sesji Rady Gminy odbytej w dniu  21 maja  2009 roku

                                                                   w sali sesyjnej Urzędu Gminy w Doruchowie   
                                ---------------------------------------------------------------------------------------------


          O godz. 10 – tej   Przewodnicząca Rady Gminy  Joanna Blewąska

    otworzyła XXVI  sesję Rady Gminy Doruchów i stwierdziła, że  zgodnie z listą obecności

    na stan 15 radnych w sesji uczestniczy 14 radnych, co  stanowi quorum pozwalające na podejmowanie 
    prawomocnyvh decyzji. 

    Następnie Przewodnicząca  Rady Gminy Joanna Blewąska  powitała  radnych
    i zaproszonych gości:

     -     Radnego Powiatu Roberta Pustkowskiego

    -         Wójta Gminy Józefa Wilkosza

    -         Sekretarza Gminy Tomasza Bugaryna

    -         Skarbnik Gminy Władysławę Lasota

    -         st. aspiranta Komisariatu  Policji w Grabowie Roberta Mazurkiewicza

    -         Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg  w Ostrzeszowie  Annę Gieczewską

    -         Rzecznika Konsumentów  w Ostrzeszowie  Mariolę Guzenda

    -         sołtysów

    -         dyrektorów szkół

    -         Agronoma Idziego Baraniaka

    -         radcę prawnego Marcina Małeckiego

    -         kierowników jednostek organizacyjnych oraz kierowników referatów Urzędu Gminy

    -         przedstawicieli prasy,

    Listy obecności stanowią zał. Nr 1 i 2 do protokółu.

    Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska    przypomniała,  że  porządek dzisiejszej sesji
    przedstawia się następująco:

    1.   Otwarcie.

    2.   Przedstawienie porządku obrad XXVI  sesji Rady Gminy.

    3.   Wybór sekretarza obrad XXVI  sesji Rady Gminy.

    4.   Przyjęcie protokółu z XXV sesji Rady Gminy.

    5.   Informacja Wójta Gminy z działań w okresie m. sesyjnym oraz realizacji

          uchwał, interpelacji i zapytań.

    6.   Interpelacje i zapytania radnych.

    7.   Informacja o stanie ładu, porządku i bezpieczeństwa publicznego na terenie gminy

          za 2008 rok.

    8.  Informacja Dyrektora  Powiatowego Zarządu Dróg w temacie realizacji

         zadań  w 2009 roku  na terenie powiatu.

    9.   Informacja  Rzecznika  Konsumentów w Ostrzeszowie.
    
  10.  Podjęcie uchwały w sprawie  zatwierdzenia taryf dla zbiorowego

         zaopatrzenia  w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na okres

         od 01-06-2009 do  31-05-2010.

  11. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu i w budżecie gminy na 2009 r.

  12. Podjęcie uchwały w sprawie zasad i warunków wyłapywania bezdomnych zwierząt.

  13. Zapytania i wolne głosy.

  14. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.

  15.  Zakończenie.

  Do zaproponowanego porządku obrad uwag nie wniesiono.

  Ad. 1 i 2 j. w.

  Ad. 3 Wybór sekretarza obrad XXVI  sesji Rady Gminy.

          Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zaproponowała na sekretarza obrad radnego Mieczysława Baraniaka.
          W wyniku głosowania Rada jednogłośnie powołała radnego Mieczysława Baraniaka na sekretarza obrad XXVI sesji rady.

  Ad. 4 Przyjęcie protokółu z XXV sesji Rady Gminy.

          Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poinformowała, że   protokół z obrad

           XXV sesji rady gminy został wyłożony do wglądu przed sesją  rady. Z protokółem było można   zapoznać się w biurze rady.  Sekretarz poprzedniej sesji radny Czesław Anioł przedstawił informację dotyczącą sporządzonego protokółu.

          Uwag i wniosków nie zgłoszono. W wyniku głosowania Rada jednogłośnie przyjęła protokół z obrad XXV sesji.

  Ad. 5 Informacja Wójta Gminy z działań w okresie m. sesyjnym oraz realizacji uchwał, interpelacji i zapytań.

          Wójt Gminy Józef Wilkosz poinformował, że w  okresie międzysesyjnym uczestniczył:

    - w obchodach 5 rocznicy wstąpienia Polski do Unii Europejskiej – spotkanie  w Kaliszu

    - obchody dnia strażaka związane z 80 – rocznicą  i wmurowanie pamiątkowej tablicy,

    - obchody święta Konstytucji 3 – Maja,

    - lustracja kortów w Przytocznicy,

    - udział w konferencji bezpieczeństwa na drogach województwa wielkopolskiego,

    - podpisanie umów pracy  na akcję „rowy” i prace społecznie użyteczne,

    - spotkanie z dyrektorami szkół w temacie arkuszy organizacyjnych na nowy rok szkolny,

    - sprawy obchodów  1 września 70 – tej rocznicy wybuchu II wojny światowej,

    - sprawa schroniska dla zwierząt,

    - posiedzenia Obwodowych Komisji Wyborczych

    - udział w Zgromadzeniu Gminy Wiejskich

    Poinformował o realizacji interpelacji, zapytań i uchwał z poprzedniej sesji. Informacje stanowią zał. Nr 3, 4   do protokółu.

    Rada nie wniosła żadnych uwag i wniosków do przedstawionych informacji. Informacje przyjęto jednogłośnie.

    Ad.  6  Interpelacje i zapytania radnych.

    Na XXVI sesji radni zgłosili następujące interpelacje i zapytania

    Radny Czesław Anioł

     -  w sprawie 70 – rocznicy wybuchu II wojny światowej  jest to szczególne wydarzenie jak

     powiedział dla mieszkańców Torzeńca. W związku z czym prosi aby Wójt na przyszłą sesję

     poinformował jakie starania w tym temacie czyni Urząd Gminy i Starostwa Ostrzeszowski.

     Prosił aby na uroczystość tą  poprosić  tych nielicznych jeszcze  uczestników  tragicznych

     wydarzeń w Torzeńcu, które miały miejsce w dniu 1września 1939 roku. Prosił o zaproszenie córkę

     Pana Józefa Sadowskiego  z Wrocławia.

    - prosił wójta aby posiać trawniki nawozem  m. innymi – skwerek na Zalesiu. Prosił też o zakup   dodatkowej kosiarki do wykaszania rowów i trawników.

    - wnioskował o poprawienie wjazdu na parking – było to realizowane  w roku ubiegłym i w ramach gwarancji  powinno być to naprawione,

    - wnioskował o wycięcie jednego drzewa przy wyjeździe z parkingu,

    - wnioskował o naprawę drogi przy wyjeździe z  parkingu w stronę Gimnazjum.

    Radny Stefan Trzciński

    -  wnioskował aby parking w centrum Doruchowa mógł spełniać trzy warunki

jako targowisko dla handlu i znajdujących się tam małych sklepików, parkowania samochodów  oraz na  organizowanie  masowych  imprez,

    -   w sprawie  drzewa  przy wyjeździe z parkingu jest  brak widoczności na drogę wojewódzką i musi być usuniete,

    - wnioskował o budowę sygnalizacji świetlnej przy szkole podstawowej w  Doruchowie  stwierdzając, że taka sygnalizacja musi powstać.

     Radna Maria Rogalewska

    -  wnioskowała o ograniczenie  szybkości na drodze wojewódzkiej od przystanku PKS  do centrum

        Doruchowa , poprzez zamontowanie ograniczeń oraz usunięcie drobnych kamieni z asfaltu

    - wnioskowała o ustawienie  słupków sygnalizacyjnych przy drodze wojewódzkiej w  Doruchowie k. kasandry .

    Radna Janina Przygoda

    - zgłosiła sprawę przejeżdżających samochodów ciężarowych od drogi osiedlowej na ul. Ostrzeszowską   powodując niszczenie chodnika.

      Radny Zygmunt Stempien

    -  prosił o wycięcie jesiona przy parkingu szkolnym w Przytocznicy, jest to poważne zagrożenie

       bezpieczeństwa wyjazdu z parkingu.

    Radny Adam Wypchło

    - zwrócił się do Wójta o wycięcie krzewów przy drodze wojewódzkiej na wysokości Pana Krawczyka przy drodze w stronę Emilianowa 

    - wnioskował aby w przyszłym planie zagospodarowania przestrzennego gminny zabezpieczyć teren pod plac zabaw dla dzieci z osiedla przy spędzie. 

    Sołtys Halina Banaś 

    - zgłosiła uszkodzenie wybudowanej w roku ubiegłym drogi Godziętowy – Przytocznica.

    Radny Andrzej Kempa

    -  wnioskował o  uporządkowanie przez byłych  mieszkańców opuszczonego budynku

  w Tokarzewie (Byrdychów ), został tam bałagan a ponadto do opróżnienia jest jeszcze śmietnik.

    Radny Zbigniew Broniszewski

    - powrócił do sprawy planu zagospodarowania przestrzennego gminy z uwagi na  to jak powiedział, Wójt tłumaczy Radzie, że nie ma możliwości dokonania zmian w istniejącym planie, z uwagi na to, że  był przyjęty wg. już nie obowiązujących przepisów w tym zakresie. Natomiast na zadanie pytanie do Radcy Prawnego WOKIS mamy odpowiedź, że można.

    W związku z powyższym prosił o wskazanie podstawy prawnej, która mówi ,że nowa ustawa o planie zagospodarowania przestrzennego zabrania wprowadzenia zmian do planu opracowanego na podstawie przepisów z przed 2003 roku.

    Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poinformowała, że odpowiedzi zostaną udzielone

w pkt. 14 porządku.

    Ad. 7 Informacja o stanie ładu, porządku i bezpieczeństwa publicznego na terenie gminy

             za 2008 rok.

             St. aspirant Komisariatu Policji w Grabowie Robert Mazurkiewicz złożył informację

            o stanie ładu, porządku i bezpieczeństwa publicznego na terenie gminy za 2008 rok.

            Informacja  stanowi zał. nr 5     do protokółu.

            W dyskusji głos zabrali :

            Radny Czesław Anioł – mówił o dużym zagrożeniu osób narodowości cygańskiej.

            Radny Adam Wypchło – w związku ze wzrostem przestępczości na terenie gminy, co wynika ze

            sprawozdania postawił wniosek o przywrócenie  Komisariatu  Policji w Doruchowie .

            Wobec braku dalszej dyskusji Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała

            pod glosowanie wniosek radnego Adama Wypchły.

            Głosowało 14 radnych - „za „ było 14 radnych, „przeciwnych” -------------

            ” wstrzymujących” -------------------------. Wniosek przyjęto jednogłośnie

    Ad.  8  Informacja Dyrektora  Powiatowego Zarządu Dróg w temacie realizacji

              zadań  w 2009 roku  na terenie powiatu.

              Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg Anna Gieczewska poinformowała

             o realizacji zadań drogowych na terenie gminy i powiatu w 2009 roku.

             W dyskusji głos zabrali :

             Radny Stefan Trzciński – powiedział, że  drogi  musimy  budować   solidnie, w terminie, 

              w odpowiednim czasie i fachowo. W przeciwnym razie będziemy ciągle  narzekali  i mieli uwagi

             do ich stanu.  Droga powinna być wybudowana solidnie, wykoszona, ustawione znaki i wtedy

             można odebrać taką drogę, a nie jak to się dzieje wielkie komisje  odbierają drogę,  a po czasie

             okazuje sie, że droga  się rozpada .

            Na takie odbiory  nie może być przyzwolenia i nie pojadę na żadne otwarcie drogi,  bo będzie mnie wstyd za tak wybudowaną drogę. Uważam, że stać nas na to, żeby drogi te były solidnie   budowane.

            Radna Przygoda Janina – zapytała w sprawie budowy chodnika przy ul. Powstańców

            Wlkp. , gdyż nie było tu mowy o jego budowie. O budowę tego chodnika wnioskowała

            w 2006 roku. Powiedziała, że w  sprawie jego budowy były prowadzone rozmowy z Panią

            Dyrektor  Powiatowego Zarządu Dróg,  która stwierdziła, że  na tej drodze jest bardzo

            duży ruch i faktycznie jest potrzeba  budowy chodnika

            Duga sprawa to droga Wrzosy- Bobrowniki , gdzie ciągle powstają  wyboje – jest prośba

            aby ponownie je usunąć.

             Sołtys Wsi Tokarzew Wincenty Mazur

    - przypomniał o budowie chodnika w Tokarzewie o którym Pani Dyrektor zapomniała

  w swojej informacji ,

    - powiedział też , że zapomniano o drodze Godziętowy – Tokarzew

     - powiedział, że przed naprawą drogi w Tokarzewie należy sprawdzić, gdyż została zawężona

      z każdej strony.

    Radny Stefan Trzcinski

    - w sprawie chodnika Doruchów – Przytocznica, powiedział że powinien to być zrobiony ciąg

    pieszo- rowerowy i szkoda, że tak się stało, że został zrobiony chodnik tylko dla pieszych,

    a tak byłoby można swobodnie 2 km przejechać bezpiecznie rowerem. Jest to po części

    nasza wina, że na takie rozwiązanie  się zgodziliśmy.

    Radny Lucjan Dyba

    - zapytał w sprawie powierzchniowego utwardzania drogi Oświęcim, która częściowo jest

    już zniszczona. Powodem było to, że zbyt późną jesienią było to robione.

    W niektórych miejscach powierzchnia całkowicie się odkleiła. Dlatego też prace takie

    należy wykonywać nie później niż do 15 sierpnia, gdyż później temperatury są niższe

    i powierzchnia się nie trzyma.

    Radny Czesław Anioł

    - zwrócił się z prośbą do Pani Dyrektor o usunięcie topoli przy drodze powiatowej Doruchów

    Ostrzeszów. Tych topoli jest ok. 15 szt i mają ponad 30 lat i rosną na głównym ciągu

    drenarskim. Dreny te prawie wszystkie są uszkodzone, gdyż korzenie topoli wchodzą

    w urządzenia drenarskie. Dlatego też należy to wyciąć i zasadzić drzewostan odpowiadający

    dzisiejszym warunkom.

    Radny Stanisław Przybył

    - w swojej wypowiedzi stwierdził, że po 12 latach pracy w radzie zrozumiał dlaczego rok

    w budżetówce zaczyna się od półrocza. Pierwsze półrocze jest na usuwanie uszkodzeń

    w ramach gwarancji a drugie półrocze dopiero realizować zadania, które poprawia

    się w następnym półroczu aby  mieć robotę. Kto zlecił zatem roboty na drodze Tokarzew-

    i czy nie wiedziano, że warunki atmosferyczne nie pozwalają na dobre wykonanie robót.

    Dlatego też tak,  wysokie są ceny tych prac, gdyż trzeba sobie zapewnić zapłatę za usuwanie

    uszkodzeń. Drugą  sprawą jest sprawa odpowiedzialności  osób, które dokonują odbioru

    robót, gdyż to oni podpisują się na protokóle odbioru.

    Odpowiedzialnością powinno się obciążyć te osoby, które dokonują odbioru robót. 

    Radny Adam Wypchło

    - podziękował za podjęcie budowy chodnika w stronę Emilianowa

    - wnioskował  aby przy budowie chodnika w stronę Emilianowa , część tego chodnika zrobić

    innym kolorem kostki i wydzielić do jazdy rowerami.

    -  zwrócił się z prośbą o budowę chodnika w Tokarzewie, który jest bardzo potrzebny.

    Odpowiedzi udzieliła Dyrektor Anna Gieczewska

     w spr. chodnika do Emilianowi – chodnik będzie budowany pół na pół kostką czerwoną

    i szarą,

    w spr.odbioru robót drogowych - nie zgadzam się z wypowiedzią

    Radnego Przybyła, że odbiór robót jest niewłaściwy. Są umowy z inspektorem nadzoru ,

    który  dokonuje odbioru robót zgodnie ze sztuką budowlaną . Pewne błędy wychodzą

    o pewnym czasie użytkowania i po to są okresy pogwarancyjne.

    w spr. topoli – rozeznamy temat podobnie, jak z drzewem przy szkole w Przytocznicy.

    w spr. drogi Godziętowy – Tokarzew, jest tu problem, gdyż droga ta nie ma połączenia

    z drogą wojewódzką. W ramach programów możliwość uzyskania dofinansowania mają

    głównie te drogi, które stanowią połączenie z drogą wyższej kategorii.

    Droga ta jest ujęta w wieloletnim planie inwestycyjnym i przy następnych okazjach jak się

    zmienią   zasady programowe to droga ma szansę realizacji.

    w spr. wybojów Wrzosy , jest to bolączka od lat . Staramy się na bieżąco te garby frezować

    ale powstają one w innym miejscu . Wyboje te powstają prawdopodobnie dlatego, że użyto

    niewłaściwego materiału do budowy. Z uwagi na bezpieczeństwo będziemy starali się na

    bieżąco usuwać te garby.

    w spr. budowy chodnika przy ul. Powstańców Wlkp. w stronę poczty – widzimy potrzebę

    jego budowy. Nie znalazł się w planie do realizacji na ten rok, gdyż przyjęto budowę

    chodnika do Emilianowi, być może będzie realizowany w przyszłym roku.

    w spr.usunięcia topoli – rozeznamy temat. 

    Radny Powiatu Robert Pustkowski  –powiedział,  że na rok bieżący dla gminy na zadania drogowe       kwotowo wynosi  724 tys. zł , do tej kwoty należy dodać przynajmniej 100 tys. z projektu na drogę   Bobrowniki –Stary Pan. Wobec  czego podziękował Pani Dyrektor za to, że po raz drugi z rzędu  tj. 2008 i 2009 rok  gmina Doruchów wartościowo tych działaniach inwestycyjnych znajduje się w czołówce gminy w powiecie ostrzeszowskim. Ja jestem sam jako radny powiatu z gminy Doruchów i Pani Dyrektor   wspiera  moje  działania , co  jest wielce korzystne dla mieszkańców naszej gminy. W związku z czym duże podziękowania dla Pani Dyrektor  od wszystkich radnych. Jeżeli chodzi o chodnik w Tokarzewie,  te 200 m to o ile będzie dokumentacja to środki na jego realizację się znajdą. Nie rozumiem dlaczego nie   ma jeszcze opracowanej dokumentacji. Następna sprawa  to droga Godziętowy – Tokarzew i droga Bobrowniki- Stary Pan, tu  na pewno Rada Powiatu nie zgodzi się aby na terenie jednej gminy  realizować dwie drogi. Dlatego byłoby dobrze aby na  drogę Godziętowy –Tokarzew w przyszłym roku znaleźć środki remontowe i ją realizować.

    Kolejną sprawą jaka winna być w przyszłym roku zrealizowana to remont drogi na  Torzeniec , gdzie jest potrzeba  utrwalenia powierzchniowego.

    Wójt Gminy Józef Wilkosz powiedział, że o ile powiat dołoży 50 % do budowy chodnika w Tokarzewie to my również 50 % kosztów pokryjemy oraz  dokumentację.

    Radna Janina Przygoda

    - powiedziała, że słuchając wypowiedzi radnego powiatu to należy się cieszyć , że aż tyle na naszą gminę  jest środków, ale odczucie jest też takie, że jest tu szczególna potrzeba bo od  lat nie było nic u nas robione.

 

    Wobec braku dalszej dyskusji Przewodniczą Rady Gminy Joanna Blęwaska podziękowała  Pani Dyrektor za przybycie i faktyczne    zrozumienie potrzeb  drogownictwa na terenie naszej gminy . Podziękowała również Radnemu Powiatowemu  za to, że jest na tyle operatywny, że tyle rzeczy udało się załatwić,  no i czekamy na następne, bo nadal potrzeby  w ty zakresie są ogromne.

    Ad.  9     Informacja Powiatowego Rzecznika Konsumentów.

    Powiatowy Rzecznik  Konsumentów  Pani Mariola  Guzenda  złożyła roczne sprawozdanie  z działalności  Rzecznika Konsumentów w Ostrzeszowie za 2008 rok.

    Sprawozdanie stanowi zał. nr 6  do protokółu.

     W  dyskusji głos zabrali

    Radna Maria Rogalewska – prosiła o nr telefonu pod jaki można dzwonić do rzecznika konsumentów.

     Radny Czesław Anioł–powiedział, że często jest tak, że przy zakupach sprzedawca nie daje gwarancji., twierdząc  a dowodem gwarancji jest faktura zakupu.

    Na postawione pytania odpowiedzi udzieliła Rzecznik Pani Mariola Guzenda.

    Wobec braku dalszej dyskusji rada jednogłośnie przyjęła informację Powiatowego Rzecznika Praw Konsumentów.

    Ad.  10   Podjęcie uchwały w sprawie  zatwierdzenia taryf dla zbiorowego  zaopatrzenia  w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na okres od 01-06-2009 do  31-05-2010.

    Wprowadzenia do tematu dokonał Wójt Gminy Józef Wilkosz . Informacje stanowią zał. nr 7,8  do protokółu.
    W dyskusji głos zabrali

    Janina Przygoda – Przewodnicząca Komisji Rolnictwa, Ochrony środowiska, spraw obywatelskich i samorządowych – powiedziała, że na posiedzeniu komisji stwierdzono, że należałoby szukać oszczędności w energii. W głosowaniu nad podwyższeniem cen - jeden radny  był ” za” a  pozostali byli przeciwni.

    Adam Wypchło – przewodniczący komisji rozwoju gospodarczego, budżetu i finansów, powiedział, że temat podwyżki cen wody i ścieków był rozpatrywany na wspólnym posiedzeniu z komisją oświaty. W temacie tym nie było wspólnego zdania.

    W głosowaniu , większością głosów wypowiedziano się za podwyższeniem ceny wody jak

    i ścieków  tj. 4-ch radnych było za podwyżką, że 3-ch radnych było przeciw podwyżce

    i 1 radny wstrzymał się od głosu. Osobiście będę głosował przeciw podwyżce, gdyż na wodzie mamy zysk a nie kontrolujemy ubytków.

    Radny Stanisław Przybyłw swojej wypowiedzi wskazał na bardzo duże ubytki wody na sieci, bo aż 31%. Zapytał,  czy w innych gminach są  też takie duże  ubytki.

    Radny Czesław Anioł

    - postawił wniosek aby cena ścieków wywożony wynosiła 2,-zł łącznie z WAT-em

    - wnioskował też aby ceny wody i ścieków głosować oddzielnie.

    Powyższy wniosek Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała pod glosowanie.

    Obecnych na sali  13 radnych, „za” było  10 radnych , przeciw – nie było , 3-ch radnych wstrzymało się od głosu. Wobec czego wniosek przyjęto.

    Następnie Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała pod głosowanie

    1/   cenę wody 1,98 -  głosowało 13 radnych , „za” było 6 radnych, „przeciw” 5 radnych, 2-ch radnych „wstrzymało się od głosu. Wobec powyższego większością głosów cenę wody  przyjęto na 1,98 za m3.

    2/  cenę na ścieki odprowadzane do kanalizacji – głosowano cenę 2,42 brutto – glosowało 13 radnych „za „ było 12 radnych ,przeciw  - nie było , 1 radny wstrzymał się od głosu.

    Wobec powyższego przyjęto większością głosów – cenę 2,42 brutto.

    3/ cenę na ścieki dowożone 2 ,- zł za m3 – glosowało 13 radnych , „za” było  9 radnych, „przeciw” -3-ch radnych, 1 radny „wstrzymał „ się od głosu.

    Uchwała Nr XXVI/115/2009 stanowi zał. Nr 9  do protokółu.

    Ad. 11    Podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu i w budżecie gminy na 2009 r.

   Skarbnik Gminy Władysława Lasota przedstawiła propozycje wprowadzenia  zmian do budżetu gminy na 2009 rok.

     Rada nie wniosła żadnych uwag. W wyniku głosowania przeprowadzonego przez

     Przewodnicząca Rady Gminy Joannę Blewąska – Rada jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXVI/   116  /2009 w sprawie zmiany budżetu i w budżecie gminy na 2009 rok.                                                                                                                                                                                                                                                

    Uchwała stanowi zał. Nr   10    do protokółu.

    Ad. 12   Podjęcie uchwały w sprawie zasad i warunków wyłapywania bezdomnych zwierząt.

                 Komisja uchwał i wniosków przedstawiła projekt uchwały w sprawie zasad i warunków  wyłapywania zwierząt.

                 W dyskusji głos zabrali

    Radny Zbigniew Broniszewski – zapytał  jaka odpowiedzialność ponosi Stowarzyszenie ochrony zwierząt w przypadku zagrożenia przez psy.

    Zapytał  też,  kto zabezpiecza środki na realizację zadań.

    Radny Stanisław Przybył – zapytała jak organizacyjnie będzie wyglądało wyłapywanie psów. wnioskował o przełożenie tej uchwały n następną sesję z uwagi na to, że pisze się  w tej uchwale o wyłapywanie psów a nie o ich likwidowanie.

    Radny Jan Sieczka -  uważam, jak powiedział, że wyłapanie tych psów jest nie możliwe i podjęcie takiej uchwały  nie ma sensu, bo żaden wściekły czy też dziki pies nie da się  złapać. Uważam, że jest to skandal, abyśmy wyłapywali chore psy. Koła łowieckie powinny mieć na to odstrzał.

    Czesław Anioł-to, że mamy dziś problem to jest nasza wina – osobiście proponowałem aby od 3 –go psa był podatek , wówczas nie byłoby tego problemu.

    Adam Wypchło –powiedział, że będzie głosował za podjęciem tej  uchwały.  Powiedział, że odstrzelić psa można wtedy , kiedy np. ja poluję w ty rejonie , posiadam odstrzał i widzę ,że ten pies goni zwierzynę leśną i nie reaguje na glos lub się wałęsa, to wówczas mogę odstrzelić psa , 200 m od zabudowań , 500 m od szkoły , kościoła i innych miejsc publicznych.

    Ale jeżeli komuś się to zrobi, to wówczas znajdą się obrońcy i wówczas ja będę winny i mogę i ukarany. Powiedział, że jest za tym aby  wprowadzić klipsy dla psów.

    Odpowiedzi na postawione pytania udzielił Wójt Gminy Józef Wilkosz.

    Wobec braku dalszej dyskusji Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała pod głosowanie  uchwałę.

    Obecnych na sali 11 radnych, glosowało 11 radnych , „za” było  6 radnych „ , przeciw – nie było, 6 radnych „wstrzymało” się od głosu .Wobec powyższego większością głosów podjęto uchwałę Nr  XXVI/  117/2009 w sprawie

    Uchwała stanowi zał. Nr 11   do protokółu.

    Ad. 13     Zapytania i wolne głosy.

    Radna Janina  Przygoda – zapytała  czy jest możliwość uzyskania dotacji na wymianę pokryć dachowych eternitem.

     Radny Adam Wypchło – zapytał, czy jest opracowany Regulamin  dofinansowania budowy przydomowych oczyszczalni ścieków.

     Ad. 14     Odpowiedzi na interpelacje i zapytania

    Odpowiedzi na interpelacje i zapytania udzielił Wójt Gminy Józef Wilkosz.

    w spr.  przydomowych oczyszczalni ścieków  są przygotowane zasady, które   uruchomione  zostaną  po opracowaniu koncepcji  kanalizacji i oczyszczania  ścieków  na terenie gminy.

    w spr.  eternitu  -jest dyskutowany program – zestawienie potrzeb w tym zakresie przekazaliśmy do Starostwa  - nie wiemy jeszcze czy zostały ze strony Starostwa podjęte jakieś  rozwiązania.

   Sprawy te  wyjaśnimy ze Starostwem,  co do możliwości uzyskania dotacji – myślę , że tak.

    w spr. obchodów 70 rocznicy wybuchu II wojny światowej i wydarzeń w Torzeńcu -Starosta utworzył komitet, który przygotowuje razem z nami  program tych obchodów i na pewno w tych obchodach uwzględnimy temat zaproszenia  osób tych wydarzeń.

    w spr. nawozów- pewne  nawozy juz zostały wysiane  ale jeszcze dodatkowo zasilimy.

     w spr. zakupu kosiarki – kosiarkę mamy i nie ma potrzeby zakupu.     

     w spr. zaniżenia  prazy wjeździe na targowisko – firma która wykonywała te prace ma to już zgłoszone.

     w  spr. wycięcia drzewa – temat był zgłoszony – ale uzyskaliśmy odmowną  decyzję. Temat  jednak ponowimy.

     w spr. kamieni na asfaldzie – zostanie to odwrotnie naprawione. 

     w spr. targowiska – temat istotny – jest to jedyne centrum gminy, które będzie służyć wielu pokoleniom i trzeba to zagospodarować mając wizję taka, żeby nie szpeciło centrum Doruchowa  a upiększało. Jest to centralny plac Doruchowa i istniejące  budynki muszą  być w całości  w komponowane,  aby to centrum Doruchowa było ozdobą.
    w spr .sygnalizacji świetlnej k. szkoły podstawowej – temat również odrzucony ze  względów finansowych. Temat możemy ponowić, informując o zagrożeniu.
    w spr. ograniczników szybkości na drodze wojewódzkiej  - jest prawidłowe oznakowanie i każdy kierowca  ma przestrzegać znaków, jakie się znajdują. Nie byłoby żadnego szybkości,że nie byłby żadnego problemu o ile kierowcy przestrzegaliby te znaki. 

     w spr. słupków sygnalizacyjnych  k. kasandry – zwrócimy się o  ich ustawienie.

     w spr. chodnika przy ul. Ostrzeszowskiej – zostanie to poprawione przez firmę, która buduje  w Doruchowie drogę osiedlową.

    w spr.  usunięcia jesionu – zostanie to przekazane do Zarządu Dróg.

    w spr. wycinki krzewów –  zostaną wycięte przez pracowników robót publicznych.

    w spr. oddania parku w centrum Doruchowa , nie ma jeszcze w tej sprawie ostatecznej decyzji i musimy czekać na rozstrzygnięcie Trybunału Konstytucyjnego.

    w spr.uszkodzenia drogi powiatowej Godziętowy – Przytocznica – zostało to przyjęte do naprawy przez Powiatowy Zarząd Dróg.

    w spr.budynku na Byrdychowie – jest to nasz obiekt i my to uporządkujemy

    w spr.  uchwały o przystąpieniu  do opracowania planie zagospodarowani przestrzennego a nie przystąpieniu do jego zmiany – są tu różne opinie radców prawnych –moim zdaniem  względu na to jaki to będzie plan to praktycznie jest to dla nas i tak nowy plan. W praktyce nie jest to tak,że na istniejących mapach architekt domaluje nowe tereny gdzie chcemy się budować  czy realizować. Całkowicie zmienia się skala planu i wszystkie mamy będą w skali 1: 1000.

    Radca Prawny Marcin Małecki ustosunkował się do tematu podjętej uchwały

    w sprawie planu zagospodarowania przestrzennego gminy, wyjaśniając, że możemy szachować się opiniami , na 10 opinii 6 będzie takich a 4 inne i tak zawsze będzie. Uważam, osobiście i takie jest moje stanowisko, że jest potrzeba  nowego planu zagospodarowania biorąc pod uwagę to, że podejmując nową uchwałę na podstawie nowych przepisów,musimy uchylić starą. Dlatego też uważam,że zmiana planu wymaga podjęcia uchwały o przystąpieniu do opracowania nowego planu.

    Za nowym planem przemawia też praktyka, my w tym planie, jak mi wiadomo od kierownika referatu  będziemy robili znaczne zmiany  prawie w każdym punkcie , dlatego po co się posługiwać starym planem. Dlatego lepiej jest mieć nowy plan  jako jeden akt i nim się posługiwać, niż do starego wprowadzać  zmiany.                                      

     Radny Adam Wypchło – powiedział,  że radnym chodziło o to aby  wprowadzić do istniejącego planu  zakaz budowy obiektów uciążliwych  dla społeczeństwa. Chcieliśmy zlikwidować też zapis, że  działka ma tyle a tyle .Chcieliśmy  też aby było można wydzielić  z gruntu  określoną działkę.

    Udzielone odpowiedzi Rada przyjęła.

     Ad. 15       Zakończenie

    Z uwagi na zrealizowanie porządku obrad Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zamkła XXVI sesję  Rady  Gminy .

 

                          Prot. Grażyna Tuz                             Przewodnicząca Rady Gminy

                                                                                       /-/ Joanna Blewąska