PROTOKÓŁ  Nr  XXXI/ 2009

z sesji Rady Gminy Doruchów odbytej w dniu 20 listopada  2009 roku

w sali sesyjnej Urzędu Gminy w Doruchowie

--------------------------------------------------------------------------------------

 

                            O godz. 10 – tej   Przewodnicząca Rady Gminy  Joanna Blewąska

otworzyła XXXI  sesję Rady Gminy Doruchów i stwierdziła, że  zgodnie z listą obecności na stan 15 radnych w sesji uczestniczy 1% radnych, co  stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji.

 

 

Następnie Przewodnicząca  Rady Gminy Joanna Blewąska  powitała  radnych

i zaproszonych gości:

            -    Radnego Powiatu Roberta Pustkowskiego

Wójta Gminy Józefa Wilkosza

Sekretarza Gminy Tomasza Bugaryna

Skarbnik Gminy Władysławę Lasota

sołtysów

dyrektorów szkół

radcę prawnego Marcina Małeckiego

Agronoma Idziego Baraniaka

kierowników jednostek organizacyjnych oraz kierowników referatów Urzędu Gminy

 

Listy obecności stanowią zał. Nr 1 i 2 do protokółu.

 

Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska    przypomniała,  że  porządek dzisiejszej sesji przedstawia się następująco:

    1.   Otwarcie.

    2.   Przedstawienie porządku obrad XXXI  sesji Rady Gminy.

    3.   Wybór sekretarza obrad XXXI  sesji Rady Gminy.

    4.   Przyjęcie protokółu z XXX  sesji Rady Gminy.

    5.   Powołanie komisji uchwał i wniosków.

    6.   Informacja Wójta Gminy z działań w okresie m. sesyjnym oraz realizacji

           interpelacji radnych i uchwał podjętych na ostatniej sesji.

    7.   Interpelacje i zapytania radnych.

    8.   Uchwalenie podatków lokalnych na 2010 rok       

         -  podjęcie u chwały w sprawie stawek podatku od nieruchomości

         -  podjęcie uchwały w sprawie zwolnienia z podatku od nieruchomości

         -  obniżenia średniej ceny skupu żyta przyjmowanego jako podstawa obliczenia

            podatku rolnego na obszarze gminy Doruchów

         -  podjęcie uchwały stawek podatku od środków transportowych   

         -  podjęcie uchwały w sprawie wzoru formularzy podatkowych

     9.   Uchwalenie Gminnego Programu profilaktyki i rozwiązywania problemów  alkoholowych na 2010 rok.

   10.   Uchwalenie Gminnego Programu przeciwdziałania narkomanii na 2010 rok.    

   11.  Podjęcie uchwały w sprawie wprowadzenia zmian do programu gospodarczego pn.”Plan Rozwoju    Lokalnego Gminy Doruchów na lata  2004-2013” przyjętego uchwałą  Rady Gminy Nr XXIV/103/2009 z dnia  25 marca 2009 roku.

   12.  Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia aktualizacji „Planu Odnowy

         Miejscowości Torzeniec  na lata 2007-2013'

   13.   Podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu i w budżecie gminy na 2009 rok.

   14.  Wyrażenie opinii w sprawie dofinansowania z Funduszu  Ochrony Gruntów Rolnych w 2010 roku.

   15.  Zapytania i wolne głosy.

   16.  Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.

   17.  Zakończenie.

Do przedstawionego porządku obrad nie zgłoszono wniosku o jego zmianę.

 

 Ad. 1 i 2  -  j.w

 

Ad. 3      Wybór sekretarza obrad XXXI  sesji Rady Gminy.

 

                 Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zaproponowała na sekretarza obrad radnego Stanisława Przybyła.

W wyniku głosowania rada jednogłośnie powołała radnego Stanisława Przybyła na sekretarza obrad XXXI sesji rady gminy.

 

Ad.4     Przyjęcie protokółu z XXX  sesji Rady Gminy.

 

             Protokół z obrad XXX sesji został wyłożony do wglądu przed sesją rady gminy.

Z protokółem było można także zapoznać się w biurze rady.

Sekretarz poprzedniej sesji przedstawił krótką informację dotyczącą sporządzonego protokółu.

Rada nie wniosła żadnych uwag i wniosków do protokół.

W wyniku głosowania protokół przyjęto  jednogłośnie.

 

Ad 5.    Powołanie komisji uchwał i wniosków.

 

                      Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zaproponowała powołanie komisji

            uchwał i wniosków. W skład komisji zaproponowała

            radnego Adama Wypchłe, radną Janinę Przygoda i Skarbnik Gminy Władysławę Lasota.

            W wyniku głosowania Rada jednogłośnie powołała powyższy skład komisji uchwał

            i wniosków.

Ad. 6.    Informacja Wójta Gminy z działań w okresie m. sesyjnym oraz realizacji

            interpelacji radnych i uchwał podjętych na ostatniej sesji.

 

                        Wójt Gminy Józef Wilkosz poinformował, że w okresie między sesjami

            podejmował sprawy :

            - uczestniczył w posiedzeniu Zarządu Związku Gmin Ziemi Ostrzeszowskiej,

            - zapoznał się z projektem rozwiązania gospodarki ściekowej gminy Doruchów,

            - analiza zadań inwestycyjno- remontowych realizowanych na terenie gminy,

            -  zawarcie aktu notarialnego na zakup działki,

-  rozmowa z Sanepidem w sprawie  badania wody na wodociągu,

- udział w szkoleniu Ostrzeszowskiej Lokalnej Grupy Działania,

-  spotkanie w Zakładzie Energetycznym w sprawie sieci energetycznej  na terenie gminy,

-  udział w akademii z okazji Święta Niepodległości 11 listopada,

-  analiza propozycji podatkowych,

-  udział w spotkaniu z jubilatami

 - udział w walnym zgromadzeniu  wspólników Oświetlenie Uliczne i Drogowe,

 - wręczenie jubilatom medali za długoletnie pożycie małżeńskie tym którzy nie uczestniczyli  we wspólnym spotkaniu.

 

Ponadto Wójt Gminy przedstawił  informację z realizacji interpelacji i zapytań radnych zgłoszonych na poprzedniej sesji oraz realizacji uchwał.

Informacje stanowią zał. nr 3 i 4   do protokółu.

 

Radny  Stefan Trzcinski

- zgłosił wniosek aby przy spotkaniu z Dyrektorem Wojewódzkiego Zarządu Dróg Rejonu

   Ostrów Wlkp. Panem  Wasielą zgłosić  budowę  chodnika( 20m)  przy drodze

   Wojewódzkiej w centrum Doruchowa.

- zgłosił też wniosek aby rozwiązać temat  mieszkańców ul. Lipowej, przy której rosną

   ogromne lipy a liście z tych drzew lecą cały rok. Problem mieszkańców polega na tym,

   że nie ma gdzie tych liści wywozić a mieszkańcy nie chcą ponosić kosztów ich wywozu

   na wysypisko.

 

Radny Zygmunt Stempin

-  poinformował, że otrzymał odpowiedź  z Powiatowego Zarządu Dróg na wniosek

   w  sprawie naprawy chodnika w Przytocznicy. Jednak  jak powiedział,  nie o taką

   naprawę wnioskowałem. Wnioskował  aby w przyszłym   roku  w ramach robót

   publicznych chodnik w Przytocznicy naprawić  konkretnie .

 

Odpowiedzi na zgłoszone wnioski udzielił Wójt Gminy Józef Wilkosz.

 

Ad. 7   Interpelacje i zapytania radnych.

 

                        Na XXXI sesji Radni zgłosili następujące interpelacje:

 

Radny Czesław Anioł

powiedział, że w związku z tym, że zbliża się okres zimowy należałoby  dokonać analizy i przeglądu stanu technicznego dróg na terenie gminy. Moją bolączką ,jak powiedział jest  droga  Stara Kuźnica-Zalesie –Rudniczysko  i rów w pasie drogowym

przy którym rosną wysokie chwasty  sięgające  metra i więcej wysokości.

     W  związku z tym, że wiemy jak Zarząd Dróg dba o rowy, to  należałoby

      to  rozwiązać  systemem gospodarczym  i  dwa razy w roku je  wyciąć przy pomocy

      pracowników robót publicznych.

      Należałoby też dokonać przeglądu dróg gminnych, pod względem spływu wody,

      gdyż po opadach deszczu mamy  na tych drogach jeziora  i nie da się przejechać.

-     wnioskował o wyrównanie równiarką  terenu na placu targowym,

-    wnioskował aby  kupcom targującym na placu  targowym umożliwić korzystanie

      z toalety  w budynku GOK-u w godzinach od 6-tej rano.

 

Radny  Adam Wypchło

wnioskował aby w okresie zimowym oświetlenie uliczne wyłączać nie co później, tak aby  świeciło się ok. 30 minut dłużej.

zapytał kiedy zostanie rozwiązana  sprawa,  rowu przy ul Parkowej,  który jest   rowem ale nie odprowadza wody.  Woda  z całego osiedla spływa na łąkę   P. Koszarnego,

zapytał czy była sprowadzona na nasze wysypisko śmieci maszyna, która zgniata śmieci i czy gmina Kępno dostarcza śmieci na nasze wysypisko.

wnioskował o zlikwidowanie rozlewiska wody na skrzyżowaniu drogi powiatowej  Doruchów - Ostrzeszów w kierunku SKR – u , które powstaje  przy opadach deszczu

w sprawie drogi powiatowej od  krzyżówki w kierunku Kępna  wnioskował

o położenie dodatkowego dywanika asfaltowego  wzdłuż nowo wybudowanego chodnika, z uwagi na to, że położony krawężnik jest zbyt wysoki  ( ok. 20-30 cm ) stanowiąc  zagrożenie bezpieczeństwa na tej drodze.

 

Radny Stefan Trzciński

powiedział, że mieszkańcy Oświęcima zgłaszali potrzebę naprawy drogi w kierunku   mostu. Chodzi tu o wyrównanie poprzez nawiezienie szlaki.

 

Radna Janina Przygoda

powiedziała ogólnie, nie zgłaszając interpelacji ani wniosku,  że z pracy w radzie jak 

z pracy sołtysa jest pewne niezadowolenie a  głównie  jest tu pewna niesprawiedliwość.

Powiedziała ,że na tej sali słyszeliśmy wypowiedzi niektórych radnych rzucających ostre słowa i po czasie okazało się ,że  te osoby najwięcej dla  swojej wsi wywalczyły. 

Ja jako pierwsza przedstawiłam sprawę przystąpienia do  programu odnowy wsi i twierdzę, że na moje nieszczęście, gdyż moja wieś nie skorzystała z tego programu. Okazało się, że inne wsie mają takie programy a moje  sołectwo nie. Dlatego też apeluję do Wójta , Przewodniczącej Rady i radnych, aby  się zastanowić  nad podejmowaniem niektórych uchwał, bo okazuje się, że robimy to niesprawiedliwie albo nieświadomie. Te wsie,  które  mają takie programy  wiele skorzystają, natomiast te, które nie mają tych programów i nie mają żadnej możliwości  pozyskania środków z zewnątrz. Obecnie jest  możliwość skorzystania z małych projektów z  „Lidera”i okazuje  się, że znów te wsie mogą skorzystać, które mają programy. Dlatego mam pytanie, dlaczego tak jest, bo przecież  mieszkańcy są  jednakowi i winni być traktowani równo. Dlategoteż  zwracam się do Wójta aby powiedział, otwarcie, że teraz robimy to w tej wsi a następnie inne zdanie w innej wsi, tak aby nie krzywdzić pozostałych wsi, które nie mają tych programów i nie mogą  pozyskać środków.

 Dochodzę  do wniosku, że jest tu kumoterstwo i byłoby dobrze, aby  przedstawić informację ile dana wieś   otrzymała środków, co dałoby  obraz, czy jest to sprawiedliwe.

 

Radny Lucjan Dyba

w sprawie drogi  Oświęcim powiedział, że  poczynił już starania i  będzie szlaka na drogę w kierunku mostu,

wnioskował podjęcie starań o pozyskanie funduszy  i przygotowanie projektów na budowę mostów,

w sprawie  chwastów na poboczach  dróg  powiedział, że jest  tragiczne ale należałoby to  wykosić częściowo we  własnym zakresie.

 

Radny Andrzej Kempa

wnioskował o naprawę drogi Tokarzew i Wygoda Tokarska.

p+oparł wniosek radnego Czesława Anioła w sprawie przekopu drogi aby woda mogła spływać do rowu, wnioskując  o dokonanie  przekopu na drodze Tokarzew-Piaski.

w związku tym,  że jest nowy właściciel stawów w Tokarzewie,  mieszkańcy  pytają,  czy nadal będą  zalewane ich łąki.

           Radny Zbigniew Broniszewski

      - postawił pytanie w imieniu mieszkańców osiedla za szkołą w temacie budowy chodnika

         między stadionem a osiedlem, pytając czy był projekt na budowę tego chodnika,

      - postawił pytanie czy  za obecnym boiskiem  miał być  wykupiony teren na poszerzenie

         obecnego boiska i budowę  terenu rekreacyjnego. Grunty  miały być wykupione aż pod

         teren byłej  cegielni,

      - w sprawie bieżni na stadionie powiedział, że po deszczu  ma bieżni stoi woda.

     -  w sprawie braku oświetlenia k. Przedszkola –powiedział, że   niektórzy mają

         zastrzeżenia, że lampy zostały ustawione po przeciwnej stronie ,dlatego  dochodzi

         wieczorami do wandalizmu poprzez niszczenie placu zabaw na terenie Przedszkola.

      -  w spr.  P. Kasprzaka, który jak powiedział  zwracał się jak i  złożył pismo w Urzędzie

         Gminy. Zapytał kto z pracowników Urzędu Gminy odpowiedzialnych za drogi gminne

         był sprawdzić  to w terenie, gdyż odpowiedź, którą udzielono nie pokrywa się ze

         stanem faktycznym.

      -  w sprawie  zjazdu k. P. Kasprzaka, wnioskował aby porozmawiać z wykonawcami

         aby  zjazdy te  wykonywali dobrze.

     -   poruszył  sprawę odpowiedzi na interpelacje Wójta, gdzie które jak powiedział udziela

         się  w różny sposób tj. raz że wniosek został skierowany do realizacji a w innej

         odpowiedzi , że zostanie skierowany.

      -  w sprawie czerpania wody przez mieszkańców m. Huby Doruchowskie

          z wodociągu Godziętowy, zapytał czy mieszkańcy mieli informację, że woda jest

          skażona. Powiedział, że z tego terenu znalazło się dziecko w szpitalu u którego

          wykryto bakterię colii. Dziecko było dwukrotnie w szpitalu,

     -   w sprawie dróg gminnych powiedział, że zwrócili się do niego rolnicy, którzy

          przedłożyli dokumenty.

          W związku z tym postawił pytania;

          -  jaką  zastosowano matematykę  przy wyliczaniu obszaru drogi, bo moim  przyjechał

             pracownik Urzędu Gminy i na oko wyliczył ile arów stanowi droga, gdzie nie ma

            żadnych kamieni  granicznych i  nikt tego nie wytyczał.

         -  w decyzji jest napisane, że odszkodowanie zostanie wypłacone  ale termin wypłaty już

            minął  31-12-2005 r.,

         - kolejna sprawa dotyczy P. Pietrusiaka  postawił  pytanie na podstawie czego gmina

            przejęła te grunty. Dlatego chciał bym zobaczyć pełną dokumentację  tej sprawy.

            W żadnym przypadku grunty nie były odmierzane przez geodetę  a sprawy  miały być

            już uregulowane w 1999 r. a nie załatwia się to po 10  latach.

            Dlatego jak powiedział,  nie rozumiem takiego załatwiania spraw.

            Od 2003 roku rolnicy ci byli nękani , zastraszani i  zmuszani do załatwienia tych spraw

            na własny koszt i na własną rękę. Ostatnie pisma w tej sprawie otrzymali w lutym tego

            roku  a dziś otrzymują zawiadomienia od wojewody o wszczęciu postępowania.

 

            Odpowiedzi na interpelacje i zapytania zostaną udzielone w pkt.16 porządku obrad.

Ad. 8    Uchwalenie podatków lokalnych na 2010 rok.

      

                         Wprowadzenia do tematu podatków dokonał Wójt Gminy Józef Wilkosz

            który powiedział m. innymi, że :

podatki rokrocznie wywołują określone dyskusje, odczucia, różne dyskusje w naszych propozycjach nie robiliśmy jakiś drastycznych cięć a tylko proponujemy ogólny wzrost

o 3,5 %  tj. o wzrost inflacji. Po konsultacjach na komisjach, dwie komisje przyjęły  te propozycje  natomiast  komisja budżetowa  wprowadziła pewne korekty dlatego też  po analizie, opracowaliśmy  dwa warianty tj. jeden o wzrost 3,5 % a drugi wariant uśredniony z trzech komisji.

         

            W dyskusji głos zabrali:

           

            Przewodniczący Komisji rozwoju gospodarczego, budżetu i finansów Adam Wypchło

            - powiedział, opinia komisji w sprawie stawek podatków była podzielona,   2-ch członków

komisji było za pozostawieniem stawek podatkowych na poziomie 2009 roku, natomiast  dwóch członków komisji wypowiedziało za podwyższeniem.

Komisja nie zaakceptowała propozycji przedstawionych przez Wójta.

Jeżeli chodzi o podatek rolny – to ustawa zezwala na jego obniżenie i komisja jest za tą obniżką. Komisja wypowiedziała się za zwolnieniem z podatku od nieruchomości dróg polnych już ostatni raz w 2010 roku  oraz była  przeciwna wprowadzaniu podatku od posiadania psów.

 

            Przewodnicząca Komisji rolnictwa, ochrony środowiska, spraw obywatelskich i samorządowych Janina Przygoda powiedziała, że:

 komisja po przeanalizowaniu stawek  podatków wypowiedziała się za podwyższeniem ich średnio o 3,5 %

 

Przewodniczący Komisji oświaty, kultury, zdrowia i spraw socjalnych Stefan Trzciński

            powiedział, że komisja stwierdziła, że każdy musi płaci podatki i przyjęto  propozycję

            przedstawioną przez Wójta. Komisja jest   przeciwna wprowadzeniu podatku od psów

            w 2010 roku. Stwierdzono jednak, że   podatek należy w następnym roku wprowadzić

            jednak  o tym należy już poinformować   mieszkańców na zebraniach wiejskich.

            Komisja  jest  za dalszym zwolnieniem podatku od dróg polnych.

  

Przewodniczący Komisji rewizyjnej Stanisław Przybył

            -  powiedział, że   komisja nie wypracowała swojego stanowiska w sprawie podatków ale jest za przyjęciem średniej matematycznej.

Uważam jednak,  jak powiedział  zanim się coś zrobi należy się zastanowić.  

Ja się zastanowiłem i stwierdzam, że obojętnie jak by tu liczyć, to ta podwyżka nie jest 3,5 % ale  więcej a  w niektórzy przypadkach jest to nawet 6 % . Jeżeli mi udowodni ktoś, że jest inaczej to proszę o dyskusję.

 Dlatego  uważam, że coś w tej uchwale nie gra i jak to  mam wytłumaczyć.

Uważam, że uchwala została  źle przygotowana dlatego  wnioskuję o jej odrzucenie i ponowne opracowanie na następną sesję

                                                            

            Radny Zbigniew Broniszewski

           wnioskował  aby przedstawić  jakie stawki podatku od środków transportowych jakie

            zostały  wypracowane przez komisje i z tego zrobić ustalić średnią.

            

            Radny Czesław Anioł

            – powiedział, że wiadomo, że nikt tych podatków nie chciałby płacić dlatego proponuję

            poddać pod głosowanie obie propozycje.

 

            Radny Stanisław Przybył

     - powiedział, że to, że podatki musimy płacić to my wiemy   ale proszę o wyjaśnienie

       w jakiej wysokości je podnosimy i jak mamy  tłumaczyć, tą podwyżkę o 1 % czy o 3,5 %,

       proszę o konkretną odpowiedź.

          

W związku z powyższym Wójt Gminy Józef Wilkosz zaproponował 15 minutową przerwę w obradach dla ustalenia  nowych wyliczeń stawek podatkowych  przez komisję w składzie skarbnik gminy , insp. ds. podatków, przewodniczący komisji budżetowej i przewodniczący komisji rewizyjnej.

         

            po przerwie

 

            Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zaproponowała przedstawienie projektów

            uchwał przez komisję uchwał i wniosków :

 

1/ projekt  chwały w sprawie stawek podatku od nieruchomości – przedstawiono

    dwie propozycje stawek

 

                pierwsza propozycja – głosowało 14 radnych   

    „za”  było 7 radnych  „ przeciw” 7 radnych –  „wstrzymujących „nie było

 

                druga propozycja   - głosowało 15 radnych 

    „za” było 8 radnych, „przeciwnych 6 radnych  1 radny „wstrzymał sie od głosu.

                

               Wobec powyższego przyjęto druga propozycję -uchwała Nr XXXI/ 134 /2009

               stanowi zał. Nr 5 do protokółu.

2/  projekt  uchwały w sprawie zwolnienia z podatku od nieruchomości

               

                   Do projektu uchwały uwag nie wniesiono.

 

   Głosowało 15 radnych, „za” było 15 radnych , „przeciw” nie było, „wstrzymujących” nie było.

                 Uchwala Nr XXXI/ 135/2009 stanowi zał. Nr 6   do protokółu.

 

3/  projekt uchwały w sprawie  obniżenia średniej ceny skupu żyta przyjmowanego jako

      podstawa obliczenia

 

                Do projektu uchwały uwag wnieśli:

 

           Radny Broniszewski Zbigniew –

wskazał na to, że podatek jest uchwalamy na cały rok natomiast  cena zboża w ciągu roku jest różna – wnioskował aby na przyszłość radnych informować, że jest możliwość obniżenia podatku a nie jak było to dotychczas, że mówiło się ,że podatek ten jest ustalany od górnie i nie można go obniżyć.

 

            Wobec braku dalszej dyskusji Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała

            pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

          

 Głosowało 15 radnych , za było 14 radnych „ przeciwnych” nie było  1 radny „wstrzymał”  się od głosu.

 

Uchwała Nr XXXI/142/2009 stanowi zał. nr 7 do protokółu.

 

 

4/ projekt uchwały w sprawie stawek podatku od środków transportowych

 

                     Do projektu uchwały uwagi wnieśli :

 

            Radny Sanisław  Przybył – powiedział, że w uzasadnieniu pisze , że stawki wzrastają o  3,5 % jednak z wyliczeń wychodzi inaczej i należy ten zapis zmienić.

   

   Wobec braku dalszej dyskusji Przewodnicząca rady Gminy Joanna Blewąska

    poddała pod głosowanie projekt uchwały.

   

     Głosowało 14 radnych , „za” było 11 radnych, „przeciw” 1 radny, „wstrzymujących” -

     2-ch radnych.

  

    Uchwała Nr XXXI/136/2009  stanowi zał. nr 8 do protokółu.

5/  projekt  uchwały w sprawie wzoru formularzy podatkowych

                        Do projektu uchwały uwag nie wniesiono.

 

            Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała pod głosowanie  przedstawiony

            projekt uchwały.

 

            Głosowało 15 radnych , „za” było 15 radnych „ „przeciwnych” nie było ,

           „wstrzymujący”   1 radny ” .

          

            Uchwała Nr XXXI/ 137 / 2009 stanowi zał. nr  9 do protokółu.

 

 

            Ad. 9    Uchwalenie Gminnego Programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na 2010 rok.

 

                        Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poinformowała, że program

            profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych był szczegółowo analizowany na

            posiedzeniach komisji w związku z czym zaproponowała dyskusję w tym temacie.

 

            W imieniu  Komisji rozwoju gospodarczego, budżetu i finansów Zbigniew

Broniszewski powiedział, że komisja po zapoznaniu się ze sprawozdaniem z realizacji programu za 2009 rok oraz projektem programu na 2010 rok nie wniosła żadnych uwag

i wniosków. Komisja  wnosi o jego uchwalenie w przedstawionej wersji.

         

            Przewodnicząca Komisji rolnictwa, ochrony środowiska, spraw obywatelskich

            i samorządowych Janina Przygoda  

            -  powiedziała, że komisja do projektu programu nie wnosi żadnych uwag i wniosków.

 

            Przewodniczący Komisji oświaty, kultury, zdrowia i spraw socjalnych Stefan Trzciński

            -   powiedział, że komisja do projektu programu nie wnosi żadnych uwag i wniosków.

            i proponuje jego przyjęcie w  przedstawionej wersji.

           

            Wobec braku dalszej dyskusji komisja uchwał i wniosków przedstawiła projekt uchwały

            w sprawie uchwalenia programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych

            na 2010 rok.

Uwag do przedstawionego projektu uchwały nie wniesiono. Wobec powyższego Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.

 

Głosowało 12 radnych , „za” było 12 radnych , „przeciwnych” i „ wstrzymujących” nie było. Uchwała Nr XXXI/138/2009  została podjęta jednogłośnie i stanowi zał.nr 10 do prot.

 

Ad. 10    Uchwalenie Gminnego Programu przeciwdziałania narkomanii na 2010 rok .

 

Komisja uchwał i wniosków przedstawiła projekt uchwały w sprawie Gminny Program przeciwdziałania narkomanii na 2010 rok.

 

Do projektu uchwały uwag i wniosków nie zgłoszono.

Wobec powyższego Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Głosowało 12 radnych , „za” było 12 radnych , „przeciwnych „ i „wstrzymujących” nie było.

 

Uchwała Nr XXX/ 139 /2009    w sprawie  Gminnego Programu przeciwdziałania narkomanii na 2010 rok  została podjęta jednogłośnie i  stanowi zał. Nr 11  do protokółu.  

 

 Ad. 11   Podjęcie uchwały w sprawie wprowadzenia zmian do programu gospodarczego pn.”Plan Rozwoju Lokalnego Gminy Doruchów na lata  2004-2013” przyjętego uchwałą  Rady Gminy Nr XXIV/103/2009 z dnia  25 marca 2009 roku.

                       Komisja uchwał i wniosków przedstawiła projekt uchwały w sprawie

            wprowadzenia zmian do programu gospodarczego  pn. Plan Rozwoju Lokalnego Gminy

            Doruchów na lata 2004-2013” przyjętego uchwałą Rady Gminy Nr XXIV/103/2009 z dnia

            25 marca 2009 roku.

 

                     Rada nie wniosła żadnych uwag i wniosków do przedstawionego projektu uchwały.

            Wobec powyższego  Przewodnicząca Rady Gminy poddała pod głosowanie powyższy

            projekt uchwały.

 

            Głosowało 15 radnych , „za”  było 15 radnych, „przeciwnych” nie było, „wstrzymujących”

            nie było.

 

Uchwała Nr XXX/ 140 /2009  została podjęta jednogłośnie i stanowi zał. Nr  12  do protokółu.

         

Ad.12.   Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia aktualizacji „Planu Odnowy

                          Miejscowości Torzeniec  na lata 2007-2013'

 

                          Komisja uchwał i wniosków przedstawiła projekt uchwały w sprawie

zatwierdzenia aktualizacji „Planu Odnowy Miejscowości Torzeniec  na lata 2007-2013”.

 

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono. Wobec powyższego  Przewodnicząca Rady Gminy poddała pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

            Głosowało 15 radnych , „za”  było 15 radnych, „przeciwnych” nie było, „wstrzymujących”

nie było.

           Uchwała Nr XXX/141 /2009 w sprawie    zatwierdzenia aktualizacji „Planu Odnowy

            Miejscowości Torzeniec  na lata 2007-2013'  została podjęta jednogłośnie  i stanowi zał.

            Nr 13  do protokółu.

 

 Ad. 13    Podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu i w budżecie gminy na 2009 rok.

 

                           Komisja uchwał i wniosków przedstawiła projekt uchwały w sprawie

            zmiany budżetu i w budżecie gminy na 2009 rok.

Uwag i wniosków do przedstawionego projektu zmian nie wniesiono.

Wobec powyższego Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Głosowało 15 radnych , „za” było 15 radnych, „przeciwnych” i „wstrzymujących” nie było.

Uchwałą Nr XXX/ 143/ 2009  została podjęta jednogłośnie i  stanowi zał. nr 14  do protokółu.

 

Ad.14    Wyrażenie opinii w sprawie dofinansowania z Funduszu  Ochrony Gruntów Rolnych w 2010 roku.

 

                           Komisja uchwał i wniosków przedstawiła projekt opinii w sprawie dofinansowania

             z funduszu ochrony gruntów rolnych na 2010 rok.

             Do przedstawionej opinii uwag i wniosków nie zgłoszono.

             Wobec powyższego Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała przedstawioną opinię

             pod głosowanie.

 

Głosowało 15 radnych , „za” było 15 radnych, „przeciwnych”i „wstrzymujących”

             nie było.

 

             Opinia  została podjęta jednogłośnie  i stanowi zał. nr 15   do protokółu.

         

 

Ad. 15   Zapytania i wolne głosy.

 

                        Radny Zbigniew Broniszewski

                        - wnioskował o rozpatrzenie i wyjaśnienie sprawy drogi, której nie ma. Jest to droga  od

   Emilianowa  przez pola i przechodziła przez asfalt w k. P. Pietrusiaka.

   Postawił wniosek  do komisji rewizyjnej aby tą sprawę rozpatrzyła i sprawdziła

   ze stanem faktycznym

-  zapytał w sprawie tolerancji błędów  przy pomiarach gruntów przez Agencję

   Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

                       Radny Adam Wypchło

w spr.  nadania odznaczeń osobom, które zgłoszono na zebraniu wiejskim wsi

Doruchów I. W temacie tym była odpowiedź, że zostanie  przygotowany regulamin nadawania odznaczeń dla zasłużonych osób w gminie ale nie zostało to zrealizowane.

- prosił aby zawiadomić go o przyjeździe P. Wasieli do Gminy.

                      

Ad. 16  Odpowiedzi na interpelacje i zapytani.

 

            Radny Powiatu  Robert Pustkowski  udzielił odpowiedzi  Radnemu Broniszewskiemu

            w temacie obliczania powierzchni gruntów i tolerancji błędów  do ARiMR.

            Ponadto  poinformował, że  naprawa drogi do Mechnic będzie realizowana w 2010 roku

Poinformował, o zamierzeniach Rady  Powiatu w temacie budowy dróg. 

 

           Wójt Gminy Józef Wilkosz udzielił odpowiedzi w sprawach :

 

           w spr. odznaczeń  w związku z przypadającą w przyszłym roku 20 rocznicą powstania

samorządów przygotowujemy pewne okolicznościowe medale, które zostaną wręczone zasłużonym osobom  z terenu gminy.

           w spr. drogi do Emilianowa musimy te n temat zbadać i wyjaśnić.

            w spr. chodnika przy osiedlu – te sprawy były zgłaszane na zebraniach, jak jedne z  wielu

            wniosków i postulatów mieszkańców.

            Zasadniczą sprawą było  to, że chodnik  musiałby przechodzić przez jedną

z prywatnych posesji. Sprawa była tylko w fazie zgłoszonego wniosku ( życzenia ). Podobnie sprawa przedstawia się z poszerzeniem boiska o budowę terenu rekreacyjnego. Teren ten aktualnie w planie przestrzennym jest przyjęty pod budownictwo mieszkaniowe.

w spr.  bieżni  - cały teren boiska sportowego jest terenem zmeliorowanym  i sporo okolicznych budowli w różny sposób naruszyło jego  stan. Są różne sugestie aby w jakiś sposób ta wodę odprowadzić. Temat musi być rozpatrzony.

w spr.  budowy chodnika w k. cmentarza – wynikało to z oszczędności jakie uzyskaliśmy  przy przetargach na budowę chodników z ul. Ląkowej i Lipowej.

spr. P. Kasprzaka -  jesteśmy umówieni z   P. Wasielą  Dyrektorem  Rejonu Dróg Wojewódzkich w celu omówienia tych spraw. W   sprawie   P. Kasprzaka będziemy tak działać aby ten problem rozwiązać  aby  do sklepu nie  chodzić po błocie.

w spr. wniosków z sesji zawsze są kierowane do różnych instytucji . Niektóre są kierowane odręcznie inne są wymagają pewnych uzgodnień, dlatego są kierowane

później tak aby już na sesji była pełna informacja w tej sprawie.

w spr. powiadomienia mieszkańców Hubów – ogłoszenia o skażeniu wody były odręcznie

wywieszone przez pracowników urzędu. Natomiast woda nie stanowiła zagrożenia chorobowego, jak wynikało z komunikatu. Nie było też innej  sugestii  Sabnepidu, aby

 w inny sposób powiadamiać  mieszkańców.

w spr. dróg gminnych –  szerokiej informację w tym temacie udzielił Kierownik Referatu na komisjach  -  wszystkie działania indywidualne naszych obywateli w ramach wniosków i postulatów, są rozpatrywane zgodnie z kodeksem postępowania administracyjnego. Jeśli natomiast w ciągu terminu, o którym mówi kodeks sprawa nie zostanie podjęta to obywatel ma prawa zgodnie z art. 37 kodeksu  wnieść zażalenie  do organu administracji publicznej  wyższego szczebla,  w tym przypadku do Kolegium Samorządowego lub do Wojewody, bo taka jest procedura. Natomiast sprawa  daty – wynikła z naniesionej już wcześniej w komputerze a później poprawianej. Jeżeli chodzi

o wniosek do komisji rewizyjnej  aby zajęła się tym tematem dróg  , to  komisje rewizyjną nie jest uprawniona do prowadzenia kontroli w zakresie prawidłowości

załatwiania indywidualnych spraw obywateli. Kontroli takiej dokonuje  organ wyższego stopnia zgodnie z procedurą przewidzianą w k.p.a  tzn. Jeśli jest obywatel niezadowolony z naszych  decyzji, czy też załatwienia  sprawy to kieruje to na wyższy szczebel administracji.

w spr.  zagospodarowania przestrzennego – czekamy na uchwalenie  zmian , i po ich przyjęciu zabezpieczamy środki  w budżecie i przystępujemy do rozsądnego opracowania

ponieważ wszystkie wnioski jakie wpływają stawiają nas w kłopotliwej sytuacji, gdyż przyjęcie  wszystkich wymagałoby całkowitej rewolucji w gminie tj. przebudowy

sieci wodociągowej , kanalizacyjnej.  Temat  ten będzie bardzo  trudny.

w spr.  kabaretu EWG – kabaret korzysta z naszych pomieszczeń,   na starych zasadach 

i nie wnikamy w jego działalność   poza gminną,  są to osoby dorosłe i odpowiedzialne za swoje działania i krzywdy nie dają sobie zrobić.

spr. naprawy chodników – o ile będziemy w przyszłym roku mieć takich fachowców

to chodniki naprawimy we własnym zakresie.

w spr. ul. Lipowej – z  liśćmi   jest problem , można  je spalać, można je kompostować

a dróg z drzewami, które mają sporo liści jest dużo. My jako gmina nie jesteśmy w stanie ich zebrać i wywozić,  czy też w inny sposób zagospodarować. Są też wnioski z ul. Lipowej aby drzewa te usunąć, co musi być uzgodnione ze Starostwem, tylko  co to będzie za ulica Lipowa o ile nie będzie lip.

spr. przeglądu dróg -  na drogach w bieżącym roku było wycięte sporo chwastów, jednak stale odrastają. Jest to temat ciągły bo gdyby pryskać je środkiem, to jest to sprawa ochrony środowiska  i zastrzeżeń . To co możemy to wykaszamy  ale skutku nie zagwarantuje  ani powiat ani  województwo, gdyż nie każdym sprzętem da się całość wykosić a poza tym są to określone koszty. Wiele wniosków było skierowanych szczególne przy skrzyżowaniach, na zakrętach tak aby poprawić bezpieczeństwo.

w spr. ubikacji – dla tych co handlują na placu targowym -  polecimy P. Dyrektorowi GOK-u aby wcześniej otwierał pomieszczenie w budynku GOK.

w spr. równiarki – zostanie sprowadzona i te newralgiczne drogi i miejsca zostaną wyrównane.

w spr. wyłączania oświetlenia ulicznego o półgodziny później – sprawę skierujemy do Spółki Oświetleniowej o późniejsze wyłączanie oświetlenia.

 

w spr. ul. Parkowej i wody – przez łąk e P. Koszarnego  przechodzi zbieracz spółkowy , który jednak na wskutek braku konserwacji czy też przyczyn technicznych  nie odbiera wody. Jest sugestia że stosowanie tzw. rowów odparowujących jest dość powszechne przy wszystkich kategoriach dróg. Z uwagi na możliwość wypełniania się rowu i podtapiania przyległego gruntu w okresie obfitych opadów rozważna jest możliwość ,odprowadzenia tej wody  – temat jest rozważany ze spółką wodną.

w spr. śmieci dowożonych przez Kępno -  Kepno pozyskało kontrahenta w gminie Bralin

 i tam wywozi swoje śmieci.

w spr. naprawy drogi w kierunku mostów w m. Oświęcim  -  były też w tej sprawie interwencje mieszkańców, i o ile będziemy mieli szlakę to dostarczymy.

w spr.  planów odnowy miejscowości -  w przyszłym roku przygotujemy informację

w tym temacie,  podsumowując  trzy letni okres i przedstawimy wydatki poniesione

w poszczególnych sołectwach. Natomiast czy Doruchów II w tym zakresie jest w jakiś sposób dyskryminowany – należy powiedzieć, że sama kanalizacja,  która będzie realizowana będzie kosztowała 1,8 mil zł  ponadto zostały włożone określone środki 

w remont świetlicy, budowę drogi Stara Kuźnica, szlakę na drogi i różne inne sprawy które zostały zrealizowane.

w spr. pozwoleń wodno prawnych – sprawy prowadzi Starostwo i należy się spodziewać, że działania będą takie aby w jakiś sposób nie powodowały lokalnych podtopień  w tym terenie. I temat zostanie rozwiązany.

 

   Poinformował,że w dniu 6 grudnia 2009 roku w sali GOK odbędą się konsultacje społeczne w sprawie utworzenia sołectwa.

 

Przewodnicząca Rady Gminy Joanna poddała pod głosowanie wniosek w sprawie

przeprowadzenia kontroli przez komisję rewizyjna.

Głosowało 14 radnych , „za” było 9 radnych , 5 radnych było „przeciw”.

Wobec czego wniosek został przyjęty.

 

Ad. 17    Zakończenie

 

                 Wobec zrealizowania porządku obrad Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska

zamkła obrady XXXI sesji rady Gminy w Doruchowie.

 

 

 

Prot. Insp. Grażyna Tuz                                           Przewodnicząca Rady Gminy

                                                                                   /-/ Joanna Blewąska