
2003
o stanie porządku i czystości terenu Gminy Doruchów
Zadanie Gminy jako podmiotu utrzymania czystości i porządku
obejmuje funkcje:
- stanowienia,
- zarządzania,
- organizowania obsługi komunalnej oraz wykonawstwa systemem gospodarczym lub zleceniowym jej zadań inwestycyjnych i eksploatacyjnych
służącym utrzymaniu czystości i porządku w gminie.
Jako administrator gmina ma organizować realizację zadań utrzymania czystości i porządku na swoim terenie i tworzyć niezbędne ku temu
warunki. W tym zakresie Rada Gminy w Doruchowie przyjęła zasady utrzymania czystości
i porządku dla Naszej Gminy w dniu 30 maja 1997 roku - Uchwałą Nr XXVIII/142/97, na podstawie Ustawy z dnia 13 września 1996 roku o
utrzymaniu czystości i porządku w gminach /Dz.U.Nr 132, poz. 622 wraz z zmianami/.
Utrzymanie czystości i porządku w gminie jest zadaniem społecznym, którego powodzenie zależy od współdziałania wielu podmiotów o różnej
działalności.
Znacząca rola jako podmiotowi utrzymania czystości i porządku w gminie przypada właścicielowi nieruchomości.
W rozumieniu ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku
w gminach przez właściciela nieruchomości, rozumie się także współwłaściciela, użytkownika wieczystego oraz jednostkę organizacyjną i osobę
fizyczną posiadającą nieruchomość w zarządzie lub użytkowaniu, a także inny podmiot władający nieruchomością .
Zadania przyjęte uchwałą Rady Gminy w zakresie utrzymania czystości
i porządku w gminie dla władających nieruchomościami to:
1/ utrzymanie czystości i porządku na terenach nieruchomości,
2/ oczyszczanie ze śniegu i lodu oraz usuwanie błota i innych
zanieczyszczeń z chodników i innych przejść położonych wzdłuż
nieruchomości,
3/ wyposażenie nieruchomości w stałe lub przenośne pojemniki służące
do gromadzenia nieczystości stałych oraz utrzymywanie tych urządzeń
w odpowiednim stanie sanitarnym,
4/ podłączenie nieruchomości do gminnej sieci kanalizacyjnej,
a w przypadku jej braku wyposażenie nieruchomości w bezodpływowe
zbiorniki nieczystości płynnych,
5/ przechowywanie umów i innych dowodów za dostarczanie odpadów
komunalnych lub usługi usuwania z nieruchomości tych odpadów na
zalegalizowane składowisko odpadów,
6/ posypywanie piaskiem oblodzonych chodników,
7/ przeprowadzenie deratyzacji w magazynach zbożowych, paszowych,
śmietnikach i innych pomieszczeniach przynajmniej dwa razy w ciągu
roku w okresie wiosennym i jesiennym poprzez specjalistyczne jednostki,
8/ trzymanie na uwięzi lub w trwale i skutecznie zabezpieczonych obiektach
zwierząt domowych, w szczególności psów,
9/utrzymywanie na terenach wyłączonych z produkcji rolnej zwierząt
gospodarskich wyłącznie dla potrzeb własnych, zapewniając ochronę
przed uciążliwościami związanymi z bytowaniem tych zwierząt ,
a w szczególności składowaniem odchodów tych zwierząt w przeznaczonym
do tego celu boksie oraz zabezpieczenie tych odchodów przed wypłukiwaniem
i rozwiewaniem.
W myśl przepisów ustawy przedmiotem utrzymania czystości i porządku
w gminie są zadania:
1.Budowa, utrzymanie i eksploatacja składowisk odpadów komunalnych.
Na składowisko odpadów komunalnych w Doruchowie w ubiegłym roku przyjętych zostało 284,2 ton
odpadów /co stanowi 1136,8 m3/ , w tym: 121,25 t. przyjętych zostało nieodpłatnie w kwietniu w związku z apelem Przewodniczącego Zarządu
Gminy o bezpłatnym odbiorze odpadów. Odpady przyjmowane nieodpłatnie pochodzą ze: szkół, przedszkola, cmentarza, urzędu oraz od
mieszkańców i jednostek org.
Ilość przyjętych odpadów nieodpłatnych stanowi 1/2 wszystkich przyjętych odpadów w 2002 roku.
Ponadto w okresie od 10 kwietnia do 10 maja bieżącego roku, podobnie jak
w ubiegłym roku przyjmowane są odpady nieodpłatnie. Ogłoszenia w tym zakresie zostały rozesłane do wszystkich sołtysów, jak również
rozwieszono na tablicach ogłoszeń UG.
Obecnie wysypisko czynne jest:
- w dni robocze : czwartek od godz. 11-tej do 15-tej
- w dni wolne : sobota od godz. 10-tej do 17-tej
W okresie bezpłatnego odbioru odpadów wysypisko czynne jest dodatkowo
w piątek w godzinach od 11-tej do 15-tej.
Odpłatność z tytułu przyjmowanych tylko z terenu Naszej Gminy
przedstawia się:
- od ludności indywidualnej i jednostek budżetowych z terenu gminy za
1m3 odpadów - 1,00 zł
- od innych jednostek gospodarczych z terenu gminy za 1 m3 - 5,00 zł
Za przyjęte odpady na konto gminy wpłynęła kwota w wysokości 865,61 zł, natomiast poniesione koszty zamknięte zostały kwotą w wysokości
10 118,00 zł na, którą złożyły się:
- materiały 99,- zł / środki czystości i środki do dezynfekcji /
- energia 1 404,- zł
- usługi remontowe 600,- zł / naprawa pompy/
- pozostałe usługi 5 346,- zł / w tym:
- plantowanie wysypiska - 3 697,- zł
- analiza w zakresie badań wód,powietrza i gleby 1 600,- zł
- przegląd gaśnic 49,- zł
- różne opłaty i składki : 3 269,00 zł / opłaty ekologiczne do Urzędu
Marszałkowskiego w Poznaniu /.
Wynagrodzenie pracownika obsługującego wysypisko nie powiększa kosztów poniesionych na utrzymanie wysypiska, gdyż jest w płacach
administracji.
Obecnie jeśli chodzi o funkcjonowanie tego wysypiska to można ocenić na poziomie dobrym. Nie ma też zastrzeżeń ze strony Wojewódzkiego
Inspektoratu Ochrony Środowiska -Delegatury w Kaliszu oraz Inspekcji Sanitarnej.
2.Podłączenie nieruchomości do gminnej sieci kanalizacyjnej a w przypadku
jej braku wyposażenie nieruchomości w bezodpływowe zbiorniki
nieczystości płynnych.
Oczyszczalnia obecnie pracuje prawidłowo. Obsługiwana jest przez pracowników Pana Niełacnego i Pana Rogalewskiego na zasadzie
poszerzenia obecnych nałożonych obowiązków, jednak bez dodatkowych obciążeń płacowych.
Długość sieci kanalizacyjnej wynosi 4,6 km . Przyłączonych jest łącznie 220 gospodarstw domowych.
W 2002 r. zakończono prace związane z przygotowaniem dokumentacji
projektowej i kosztorysowej na pozostałe ulice tj. - dalsza część ul.Ostrzeszowskiej, ul.Rzemieślnicza, Leśna, Parkowa, Tokarska, Nowa, Rolna,
Polna, Spokojna, Zielona, Kępińska. Poniesione wydatki na ten cel to kwota 18 286,00 zł.
Obecnie została zatwierdzona procedura przetargowa na wyłonienie wykonawcy przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w
Poznaniu oraz przygotowywana jest umowa do podpisania z wykonawcą .
W/wym. inwestycja odbywać się będzie przy wsparciu środków finansowych
z SAPARD.
3.Odbiór odpadów komunalnych.
Na wywożenie odpadów stałych i płynnych z terenu gminy otrzymał zezwolenie Pan Rybczak Kazimierz zam. Doruchów na czas nieokreślony,
którego zobowiązano jednocześnie do:
- zawierania umów z rolnikami i innymi właścicielami nieruchomości,
jednostkami gospodarczymi i budżetowymi z terenu gminy na odpłatne
- wywożenie własnym transportem na składowisko gminne,
- przystosowania własnych środków transportowych do bezpośredniego ich
- wywozu przed wypadaniem, rozwiewaniem, itp.
- wydawania pokwitowań dostawcom odpadów,
- przeprowadzania dezynfekcji i deratyzacji opróżnionych pojemników,
środków transportowych,
- upoważniono również Pana Rybczaka do odpłatnego zaopatrywania
właścicieli nieruchomości w pojemniki na odpady stałe.
Ponadto z Panem Rybczak Kazimierzem podpisana została umowa na wywóz odpadów ciekłych, ktora upoważnia go do odbioru ścieków
komunalnych z terenu naszej gminy, a także określa szczegółowo jakie ścieki mogą być dowożone na punkt zlewny oczyszczalni ścieków w
Doruchowie oraz przewiduje sankcje karne z tytułu naruszenia warunków wprowadzania ścieków do urządzeń kanalizacyjnych stanowiących
mienie komunalne.
Odpłatność za zrzut ścieków na oczyszczalnię przedstawia Uchwała RG Doruchów Nr XXVI/145/2001 z dnia 29 czerwca 2001 roku.
Tej samej treści umowę podpisano ze Spółdzielnią Kółek Rolniczych w Doruchowie.
4.Deratyzacja terenów i pomieszczeń.
W celu skutecznego przeprowadzenia akcji właściciele swoich posiadłości czy też jednostki gospodarcze, budżetowe itp. winny zaopatrywać się
w niezbędne środkii sami organizować taką akcję. Osiągnięcie właściwego efektu zależeć będzie już od
zaangażowania całego społeczeństwa Gminy.
5.Zwierzęta trzymanie na uwięzi lub w trwale i skutecznie zabezpieczonych obiektach domowych, a w szczególności psów.
Postępowanie ze zwierzętami reguluje ustawa z dnia 21 sierpnia 1997roku
o ochronie zwierząt /Dz.U.Nr 111, poz. 724 ze zmianami/, gdzie artykuł 10
tej ustawy określa zasady utrzymywania psów rasy uznanej za agresywny, wymaga zezwolenia właściwego organu gminy.
Rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji objętych zostało 11 ras psów uznanych za agresywne. W 2002 roku nie było
zgłoszeń ww. ras psów celem wydania stosownych decyzji.
6. Utrzymanie czystości i porządku w obrębie dróg
Przez utrzymanie czystości i porządku na drogach publicznych rozumie się wykonywanie robót remontowych przywracających jej pierwotny stan
oraz robót konserwacyjnych, porządkowych i innych zmierzających do zwiększenia bezpieczeństwa i wygody ruchu, w tym także odnośnie
zwalczania śliskości zimowej. Określone zostało w ustawie o drogach publicznych i generalnie należy do zarządców tych dróg.
7. Oczyszczanie przystanków komunikacji samochodowej
Obowiązki utrzymania w czystości przystanków komunikacyjnych należą do przedsiębiorstw komunikacyjnych jako głównego
użytkownika.
Zadanie to nie jest realizowane przez Państwową Komunikację Samochodową, i w zasadzie spada na gminę. Dlatego też pracownik
zatrudniony na 1/2 etatu , obsługujący wysypisko odpadów komunalnych wykonuje dodatkowo prace porządkowe na innych terenach
użyteczności publicznej w centrum Doruchowa oraz okresowe porządkowanie przystanków PKS.
Uzyskanie właściwych efektów uzależnione jest nie tylko od działań administracyjnych, ale również od zrozumienia społecznej potrzeby
dbania o ład i porządek całego społeczeństwa i wszystkich podmiotów działających na terenie naszej gminy.
Doruchów, dnia 23.04.2003 r.
![]() |
![]() |
![]() |
Metadane
Źródło informacji: | Anna Morawska |
Data utworzenia: | 2009-12-09 10:40:38 |
Wprowadził do systemu: | Anna Morawska |
Data wprowadzenia: | 2009-12-09 10:41:19 |
Opublikował: | Anna Morawska |
Data publikacji: | 2009-12-09 10:41:38 |
Ostatnia zmiana: | 2009-12-09 10:41:47 |
Ilość wyświetleń: | 2822 |