
2004
o stanie porządku i czystości terenu Gminy Doruchów
Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach /Dz.U.Nr 132, poz. 622 wraz z zmianami/ nakłada na gminy i właścicieli nieruchomości obowiązek utrzymania czystości i ładu . Z tego obowiązku wynikają dla gminy następujące funkcje: -stanowienia, - zarządzania, - organizowania obsługi komunalnej oraz wykonawstwa systemem gospodarczym lub zleceniowym jej zadań inwestycyjnych i eksploatacyjnych służącym utrzymaniu czystości i porządku w gminie. Jako administrator gmina ma organizować realizację zadań utrzymania czystości i porządku na swoim terenie i tworzyć niezbędne ku temu warunki. W tym zakresie Rada Gminy w Doruchowie przyjęła zasady utrzymania czystości i porządku dla Naszej Gminy w dniu 30 maja 1997 roku - Uchwałą Nr XXVIII/142/97, na podstawie Ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach . Znacząca rola w utrzymaniu czystości i porządku w gminie przypada właścicielowi nieruchomości. W rozumieniu w/w ustawy przez właściciela nieruchomości, rozumie się właściciela, współwłaściciela, użytkownika wieczystego oraz jednostkę organizacyjną i osobę fizyczną posiadającą nieruchomość w zarządzie lub użytkowaniu, a także inny podmiot władający nieruchomością . Zadania przyjęte uchwałą Rady Gminy w zakresie utrzymania czystości i porządku w gminie dla władających nieruchomościami to: 1/ utrzymanie czystości i porządku na terenach nieruchomości, 2/ oczyszczanie ze śniegu i lodu oraz usuwanie błota i innych zanieczyszczeń z chodników i innych przejść położonych wzdłuż nieruchomości, 3/ wyposażenie nieruchomości w stałe lub przenośne pojemniki służące do gromadzenia nieczystości stałych oraz utrzymywanie tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym, 4/ podłączenie nieruchomości do gminnej sieci kanalizacyjnej, a w przypadku jej braku nieruchomość należy wyposażyć w bezodpływowe zbiorniki nieczystości płynnych, 5/ przechowywanie umów i innych dowodów za dostarczanie odpadów komunalnych lub usługi usuwania z nieruchomości tych odpadów na zalegalizowane składowisko odpadów, 6/ posypywanie piaskiem oblodzonych chodników, 7/ przeprowadzenie deratyzacji w magazynach zbożowych, paszowych, śmietnikach i innych mieszczeniach przynajmniej dwa razy w ciągu roku w okresie wiosennym i jesiennym poprzez specjalistyczne jednostki, 8/trzymanie na uwięzi lub w trwale i skutecznie zabezpieczonych obiektach zwierząt domowych, w szczególności psów, 9/utrzymywanie na terenach wyłączonych z produkcji rolnej zwierząt gospodarskich wyłącznie dla potrzeb własnych, zapewniając ochronę przed uciążliwościami związanymi z bytowaniem tych zwierząt, a w szczególności składowanie odchodów tych zwierząt w przeznaczonym do tego celu boksie oraz zabezpieczenie tych odchodów przed wypłukiwaniem i rozwiewaniem . W myśl przepisów w/w ustawy w zakresie utrzymania czystości i porządku gminie przypadają następujące zadania:
1.Budowa, utrzymanie i eksploatacja składowisk odpadów komunalnych. Na składowisko odpadów komunalnych w Doruchowie w 2004 roku przyjętych zostało 264,15 ton odpadów /co stanowi ok. 1 056 m3/ , w tym: 21 ton przyjętych zostało nieodpłatnie w okresie od 15 kwietnia do 15 maja 2004 r. w związku z ogłoszeniem Wójta Gminy o bezpłatnym odbiorze odpadów. W tym okresie przyjmowane były odpady od mieszkańców naszej gminy oraz podmiotów gospodarczych działających na terenie gminy Doruchów. Obecnie wysypisko czynne jest: - w dni robocze : czwartek od godz. 11.00 do 15.00 - w dni wolne : sobota od godz. 10.00 do 17.00. Na składowisko przyjmowane są odpady tylko od mieszkańców i jednostek gospodarczych pochodzących z terenu naszej Gminy. Odpłatność z tytułu przyjmowanych odpadów jest taka sama jak w roku ubiegłym i przedstawia się następująco : - od ludności indywidualnej i jednostek budżetowych z terenu gminy za 1m3 odpadów - 1,00 zł - od innych jednostek gospodarczych z terenu gminy za 1 m3 - 5,00 zł. Za przyjęte odpady na konto gminy wpłynęła kwota w wysokości 1 068,15 zł, natomiast poniesione koszty zamknięte zostały kwotą w wysokości 15 500,00 zł na, którą złożyły się: - materiały 214,00 zł /w tym środki czystości i środki do dezynfekcji/ - energia 1 521,- zł - pozostałe usługi 9 311 zł /w tym plantowanie i równanie wysypiska , badanie wód z piezometrów, przegląd gaśnic / - różne opłaty i składki : 4 454,00 zł / są to : opłaty za składowanie odpadów na składowisku odprowadzane do Urzędu Marszałkowskiego w Poznaniu, ubezpieczenie /. Koszty utrzymania wysypiska byłyby wyższe o wynagrodzenie pracownika obsługującego wysypisko, ale pozostaje ono w płacach administracji. W związku ze zmianami wprowadzonymi w ustawach : Prawo ochrony środowiska i ustawy o odpadach zostaliśmy zobowiązani decyzją Starosty Ostrzeszowskiego do wykonania w terminie do dnia 31.12.2005 r. następujących elementów wchodzących w skład infrastruktury składowiska: - pas zieleni ochronnej min. 10 m. szerokości wokół składowiska, - waga samochodowa, - instalacja ujmująca gaz składowiskowy / urządzenia do odgazowywania składowiska/ - repety do badania osiadania powierzchni składowiska. W roku 2004 nie było zastrzeżeń ze strony Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska -Delegatury w Kaliszu oraz Inspekcji Sanitarnej.
4.Deratyzacja terenów i pomieszczeń. W celu skutecznego przeprowadzenia akcji właściciele swoich posiadłości czy też jednostki gospodarcze, budżetowe itp. winny zaopatrywać się w niezbędne środki i sami organizować taką akcję. Osiągnięcie właściwego efektu zależeć będzie już od zaangażowania całego społeczeństwa Gminy.
6. Utrzymanie czystości i porządku w obrębie dróg . Przez utrzymanie czystości i porządku na drogach publicznych rozumie się wykonywanie robót remontowych przywracających jej pierwotny stan oraz robót konserwacyjnych, porządkowych i innych zmierzających do zwiększenia bezpieczeństwa i wygody ruchu, w tym także odnośnie zwalczania śliskości zimowej. Określone zostało w ustawie o drogach publicznych i generalnie należy do zarządców tych dróg. Jednakże dbałość o zagospodarowanie poboczy dróg jest znikoma ze strony zarządców, wobec powyższego w roku 2004 w centrum Doruchowa pobocze wzdłuż ulicy Kaliskiej poczynając od ośrodka zdrowia i kończąc na ulicy Ostrzeszowskiej do parkingu przy Gminnej Spółdzielni " SCh" zostało obsadzone kwiatami rabatowymi oraz krzewami ozdobnymi. W ten sam sposób zagospodarowane zostało także skrzyżowanie z ulicą Tokarską .W robotach tych brali udział pracownicy robót publicznych oraz pracownicy Urzędu Gminy. Generalnie wykonane prace spotykają się z akceptacją mieszkańców , jednak stwierdzić należy, że wiele krzewów i kwiatów zostało skradzionych, zniszczonych przez ludność. W bieżącym roku także jest planowane posadzenie kwiatów rabatowych wzdłuż tych dróg oraz uzupełnienie skradzionych iglaków .
![]() |
![]() |
![]() |
Metadane
Źródło informacji: | Anna Morawska |
Data utworzenia: | 2009-12-09 10:42:40 |
Wprowadził do systemu: | Anna Morawska |
Data wprowadzenia: | 2009-12-09 10:42:47 |
Opublikował: | Anna Morawska |
Data publikacji: | 2009-12-09 10:42:40 |
Ostatnia zmiana: | 2009-12-09 10:43:07 |
Ilość wyświetleń: | 3293 |