1. Kompetencje administracyjne:

    1. podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej,

    2. podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu właściwości powiatu i województwa,

    3. podejmowanie uchwał w sprawie powierzenia realizacji zadań innym podmiotom,

    4. podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw,

    5. podejmowanie uchwał o przystąpieniu do krajowych oraz międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych.

  2. Kompetencje finansowe:

    1. uchwalenie budżetu gminy,

    2. przyjmowanie sprawozdań z działalności finansowej gminy i udzielanie absolutorium z tego tytułu,

    3. określenie procedury uchwalania budżetu oraz rodzajów w szczególności materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi,

    4. podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat,

    5. podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,

    6. podejmowanie uchwał w sprawie zasad zlecania realizacji zadań publicznych podmiotom i jednostkom niepublicznym,

    7. ustalanie wynagrodzeń wójta,

    8. ustalanie wysokości diet radnych,

    9. kredyt, pożyczki, poręczenia majątkowe, inne nie wymienione.

  3. Kompetencje gospodarczo - majątkowe:

    1. uchwalanie programów gospodarczych,

    2. podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zwykłego zarządu,

    3. inne nie wymienione.

  4. Kompetencje kontrolne i nadzorcze:

    1. sprawowanie kontroli działalności Urzędu Gminy,

    2. stanowienie o kierunkach działania gminy oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności.

  5. Kompetencje lokalno – porządkowe:

    1. podejmowanie uchwał w sprawach herbu gminy,

    2. podejmowanie uchwał w sprawach nazw ulic i placów publicznych,

    3. podejmowanie uchował w sprawach wznoszenia pomników,

    4. podejmowanie uchwał w sprawach nadawania imion i nazw instytucjom samorządowym.

  6. Kompetencje organizacyjne:

    1. uchwalanie regulaminu organizacyjnego, określającego organizacje i zasady funkcjonowania urzędu gminy,

    2. powoływanie stałych i doraźnych komisji do określenia zadań oraz ustalanie ich przedmiotu działania i składu osobowego,

    3. powoływanie komisji rewizyjnej.

  7. Kompetencje personalne:

    1. wybór i odwoływanie przewodniczącego i wiceprzewodniczącego rady,

    2. wybór i odwoływanie wójta,

    3. powoływanie i odwoływanie sekretarza i skarbnika gminy,

    4. wygaśnięcie mandatu radnego.

  8. Kompetencje procesowe:

    1. wniesienie skargi do właściwego sądu oraz rozstrzygnięcie organu nadzorczego dotyczącego gminy.

  9. Rolnictwo:

    1. postęp biologiczny w produkcji roślinnej,

    2. postęp biologiczny w produkcji zwierzęcej,

    3. rolnictwo ekologiczne,

    4. zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt oraz badania monitoringowe pozostałości chemicznych i biologicznych w tkankach zwierząt i produktach pochodzenia zwierzęcego,

    5. inne nie wymienione.

  10. Drogi publiczne:

    1. drogi publiczne wojewódzkie,

    2. drogi publiczne powiatowe,

    3. gminne drogi, ulice, mosty i place,

    4. drogi wewnętrzne,

    5. inne niewymienione.

  11. Komunikacja i transport:

    1. organizacja ruchu drogowego,

    2. lokalny transport zbiorowy,

    3. inne nie wymienione.

  12. Łączność:

    1. zadania w zakresie telefonizacji,

    2. pozostała działalność.