P R O T O K Ó Ł   Nr II/2002

 

Z  SESJI  RADY GMINY W DORUCHOWIE

 

odbytej w dniu  29 Listopada 2002 r.w sali sesyjnej

 

Urzędu Gminy w Doruchowie.

 

 

                              O godz. 10 – tej  Przewodnicząca Rady Gminy  Joanna Blewąska  o t w o r z y ł a   II   sesje Rady Gminy w Doruchowie.

 

Po powitaniu Radnych i zaproszonych gości, stwierdziła , że na stan 15 radnych w sesji uczestniczy 15 radnych. Rada spełnia warunki do obradowania i podejmowania prawomocnych rozstrzygnięć.

 

Listy obecności stanowią zał. Nr 1 i 2 do niniejszego protokółu.

 

Następnie zaproponowała następujący porządek obrad :

 

 

1.       Otwarcie.

2.       Uchwalenie porządku obrad.

3.       Wybór sekretarza obrad.

4.       Przyjęcie protokółu z poprzedniej sesji.

5.       Interpelacje i zapytania radnych.

6.       Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia liczbowego i osobowego stałych komisji Rady.

7.       Podjęcie uchwały w sprawie powołania Przewodniczącego komisji rewizyjnej.

8.       Podjęcie uchwały w sprawie odwołania Sekretarza Gminy.

9.       Podjęcie uchwały  w sprawie powołania Sekretarza Gminy.

10.   Podjęcie uchwały w sprawie zmian budżetu i w budżecie gminy na 2002r.

11.   Zapytania i wolne głosy.

12.   Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.

13.   Z a k o ń c z e n  e .

 

                              

 

Do zaproponowanego porządku obrad uwagi zgłosili :

 

Radny Broniszewski Zbigniewwnioskował o wycofanie z porządku obrad    pkt.  9  tj. powołanie Sekretarza Gminy. Stanowisko Sekretarza Gminy jest stanowiskiem bardzo ważnym w gminie . Rada nie zna jeszcze kandydata na to stanowisko, dlatego zaproponował aby z kandydatem radni mogli się zapoznać na komisjach a decyzję podjąć na następnej sesji .

 

Do zgłoszonego wniosku ustosunkował się Wójt Gminy Józef Wilkosz wyjaśniając, że :

-        powołanie Sekretarza Gminy nie nastąpi z dniem dzisiejszym ale od 1.01.2003r,

-        na stanowisko to wskaże człowieka odpowiedzialnego, potrafiącego należycie wykonywać tą funkcję i posiadającego predyspozycje do tej funkcji,

-        kandydat ten ma wyższe wykształcenie, 5 letni staż pracy, jest spoza terenu gminy i nie ma żadnych powiązań rodzinnych i innych z Wójtem jak i pracownikami Gminy. Jest to kandydat z Międzyborza pracuje w Zakładzie Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej . Ma pozytywną opinię i dobre cechy, które mogą mu pomóc w pełnieniu funkcji Sekretarza.

 

Następnie głos zabrał obecny na sesji kandydat na Sekretarza Pan Tomasz Bugaryn, który powiedział, że :

- ma 28 lat, wykształcenie wyższe , magister rachunkowości i finansów. Obecnie pracuje w Zakładzie Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Międzyborzu. Pracę magisterską pisał na temat „ Strategii rozwoju gminy „.

Jest człowiekiem bezkonfliktowym, zapewnił, że dołoży wszelkich stań aby współpraca z Radą układała się jak najlepiej.

Wobec braku dalszej dyskusji Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała pod głosowanie wniosek radnego Broniszewskiego w sprawie wycofania z porządku obrad sesji pkt. 9 –tego.

 

Za wnioskiem głosowało 4-ch radnych. Wniosek nie został przyjęty.

 

Wobec powyższego Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała pod głosowanie całość zaproponowanego porządku obrad.

W wyniku głosowania Rada Gminy jednogłośnie uchwaliła porządek obrad II sesji Rady Gminy j.w.

                                                

                 PUNKT 3Wybór Sekretarza obrad.

 

 

                                   Na sekretarza obrad zaproponowano Radnego Czesława Anioła. Do zgłoszonej propozycji uwagi nie wniesiono.

W wyniku głosowania Rada Gminy jednogłośnie powołała Radnego Czesława Anioła na sekretarza obrad II sesji.

 

 

                 PUNKT 4 - Przyjęcie  protokółu  z  obrad  poprzedniej  sesji.

 

 

                                   Protokół z poprzedniej sesji został wyłożony do wglądu przed sesją . Z protokółem było można zapoznać się w biurze rady.

Rada Gminy nie wniosła żadnych uwag do protokółu z poprzedniej sesji.

W wyniku głosowania protokół z obrad I sesji przyjęto jednogłośnie.

 

 

 

                  PUNKT 5   Interpelacje i zapytania radnych. 

 

 Radni zgłosili następujące interpelacje i zapytania :

 

Radny Sieczka Jan 

- wnioskował o usunięcie krzewów przy drodze  Doruchów - Godziętowy.

- wnioskował o założenie oświetlenia ulicznego w Godziętowach za torem i na  Pieczyskach.

- wnioskował o postawienie w Godziętowach budki telefonicznej.

 

Radny Kempa Andrzej     

- prosił o wyjaśnienie dlaczego skomasowały się duże należności za wodę          u niektórych odbiorców,

 - poruszył sprawę zbyt długiego terminu naprawy uszkodzonego oświetlenia przez Zakład Energ.

 

Radny Jaśkiewicz Jan      

 -  poparł zgłoszony wniosek przez Radnego Kempę  w sprawie  zbyt długiego terminu napraw oświetlenia ulicznego . Wnioskował o założenie oświetlenia     w Starej Kuźnicy od P.Wańtocha do Goli i na starym odcinku gdzie są bardzo stare lampy.

 

Radny Rachwał Henryk -  wnioskował:

-  o zabezpieczenie w budżecie na przyszły  rok środków na zakup przystanku  PKS w Przytocznicy,

- o zabezpieczenie środków na wykonanie dokumentacji na budowę chodnika

w Przytocznicy po drugiej stronie drogi.

 - o wymianę  zniszczonego okna w budynku byłej szkoły w Przytocznicy,

- o założenie oświetlenia ulicznego przy drodze od krzyża w Przytocznicy do Bukownicy.

 

Radny Przybył Stanisław

- wnioskował o uruchomienie na hydroforni w Doruchowie agregatu prądotwórczego aby zabezpieczyć dostawę wody w czasie braku prądu. W tej sprawie, jak stwierdził wnioskował już w poprzedniej kadencji. Zobowiązał się także do udzielenia pomoc w jego uruchomieniu.

 

Radny Dyba Lucjan – zgłosił następujące sprawy :

- udziału wsi Skarydzew w konkursie zorganizowanym przez Starostwo. Wieś uzyskała I miejsce. Nagrodą jak był dyplom, co uważam, jak stwierdził jest to zbyt mało za wysiłek jaki wnieśliśmy w ten konkurs.

- wnioskował o położenie chodnika dla pieszych w m. Wygoda Plugawska,

- poruszył sprawę oświetlenia – lamp założonych jeszcze w 1964 roku, które są wysłużone i ciągle się palą.

- wnioskował budowę drogi od P.Korzonka do drogi leśniej(jest tam zbiór 4-ch dróg).

 

 

Radny Broniszewski Zbigniew

- sprawie oświetlenia ulicznego w Torzeńcu – Stary Pan, gdzie od lat mieszkańcy proszą o 1 lampę, gdyż jest tam b.ciemno. Problem ten jest zgłaszany na każdym zebraniu.

- postawił pytanie w sprawie nowo  wybudowanego skrzyżowania w Doruchowie , kto opiniował projekt tego skrzyżowania i ile to kosztowało.

Radny Baraniak Mieczysław

- w sprawie oświetlenia w m. Stary Pan – które miało być zrealizowane przy modernizacji ale to zadnie Zakład Energetyczny nie zrealizował.

- w sprawie drogi przez Stary Pan – jest to droga szlakowa wnioskował aby zrobić dokumentację i wykonać inne podłoże na odcinku 700 m.                                                

                                                    

Radny  Tuz Tadeusz

- wnioskował o przeprowadzenie szkolenia radnych aby każdy radny dobrze poznał swoje prawa i obowiązki. Szkolenie to winien przeprowadzić praktyk.

- wnioskował aby radni wszystkie sprawy dotyczące napraw oświetlenia ulicznego czy też wszystkich tych rowków zgłaszali bezpośrednio do osoby kompetentnej w Urzędzie Gminy i nie czekali do dnia sesji aby zgłosić tą sprawę. Natomiast o ile to nie zostanie załatwione lub też załatwione                 w niewłaściwy sposób wówczas dopiero zgłosić wniosek na sesji  do Wójta           o wyjaśnienie przyczyny nie załatwienia sprawy. Uważam, że sesja jest do rozpatrywania ważniejszych spraw.

 

Radny Anioł Czesław

- prosił o poinformowanie Rady w temacie rozboju wśród młodzież Gimnazjum jaki miał ostatnio miejsce na dworcu PKS w Doruchowie,

- poruszył sprawę nie użytkowania gruntów po byłym PGR Torzeniec, gdzie obecny użytkownik nie uprawia gruntów a obsiewa makiem i chwastami.

W byłym PGR Torzeniec jest ok. 40 osób , którzy nie maja pracy i środków na utrzymanie. O ile by się tam coś działo osoby te nie musiały by być na garnuszku opieki społecznej. Jako Rada nie mamy większych możliwości załatwienia tej sprawy ale temat ten winien być podjęty przez Posłów aby w tym zakresie zmienić prawo wobec tych, którzy nie uprawiają dzierżawionych gruntów z Agencji Rolnej.

- wnioskował o uruchomienie w gminie Inkubatora Przedsiębiorczości.

 

Na zgłoszone interpelacje i zapytania odpowiedzi udzieli  Wójt w pkt.11 porządku obrad.

                   PUNKT 6Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia liczbowego

                                        i osobowego stałych komisji rady.

 

 

                        Przed przystąpieniem do omawiania zasadniczych tematów sesji Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zaproponowała powołanie komisji uchwał i wniosków w składzie : radny Przybył Stanisław, radny Kempa Andrzej i Skarbnik Gminy Lasota Władysława.

 

Zaproponowany skład komisji uchwał i wniosków Rada przyjęła jednogłośnie.

 

Następnie komisja uchwał i wniosków przedstawiła projekt uchwały w sprawie ustalenia liczbowego i osobowego stałych komisji Rady.

 

Rada do przedstawionego projektu uchwały uwag i wniosków nie zgłosiła.

W wyniku głosowania przeprowadzonego przez Przewodniczącą Rady Gminy Joannę Blewąska  Rada   jednogłośnie podjęła uchwałę  NR II/4/2002  w sprawie ustalenia liczbowego i osobowego stałych komisji Rady. Uchwała stanowi załącznik Nr 3 do niniejszego protokółu.

 

 

 

                    PUNKT 7  -  Podjęcie   uchwały   w   sprawie   powołania    

                                          Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.

 

 

     Komisja uchwał i wniosków przedstawiła projekt uchwały w sprawie powołania Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.

 

Do projektu uchwały uwag i wniosków nie zgłoszono. W wyniku głosowania przeprowadzonego przez Przewodnicząca Rady Gminy Joannę Blewąska Rada jednogłośnie podjęła uchwałę NR II/5/2002  w sprawie powołania Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej. Uchwała stanowi załącznik Nr 4 do niniejszego protokółu.

 

 

      

                  PUNKT 8  - Podjęcie  uchwały  w  sprawie  odwołania Sekretarza                        

                                       Gminy.

 

 

        Wójt Gminy Józef Wilkosz poinformował, że obecna Sekretarz Gminy Pani Jadwiga Kosik kończy kadencję i złożyła wniosek o przejście na emeryturę.

 

Wobec powyższego komisja uchwał i wniosków przedstawiła projekt uchwały w sprawie odwołania Sekretarza Gminy.

Do projektu uchwały uwag i wniosków nie wniesiono. W wyniku głosowania Rada Gminy jednogłośnie podjęła uchwałę Nr II/6/2002  w sprawie odwołania Sekretarza Gminy. Uchwała stanowi załącznik nr 5 do niniejszego protokółu.

 

   W związku z przejściem P.Kosik Jadwigi na emeryturę w imieniu Rady Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska i Wiceprzewodniczący Stefan Trzciński złożyli podziękowanie za dotychczasową pracę na rzecz gminy i jej społeczności jednocześnie życząc zdrowia i wszelkiej pomyślności w życiu osobistym i rodzinnym.

 

Jadwiga Kosik podziękowała za życzenia oraz współpracę. Powiedziała, że zakończył się w jej życiu pewien etap pracy, bo taka jest kolejność, że najpierw przychodzi rok urodzenia , moment nauki w szkole a następnie pracy i jej zakończenia. W tym środowisku wyrosłam i cały czas pracowałam w tym Urzędzie  dla tej społeczności pełniłam służebną rolę. Nadal będę w tym środowisku mieszkać i chciałabym społecznie się udzielać.

 

 

 

 

               PUNKT 8  -  Podjęcie uchwały w sprawie powołania Sekretarza

                                     Gminy.

 

 

                      Wójt Gminy Józef Wilkosz zgłosił wniosek o powołanie na stanowisko Sekretarza Gminy Pana Tomasza Bugaryn .

 

W dyskusji głos zabrali :

 

Radny Jaśkiewicz Jan  - zapytał dlaczego nie jest to kandydat z terenu naszej gminy a z terenu Międzyborza.

 

Radny Przybył Stanisław – w swojej wypowiedzi stwierdził, że propozycja ta spadła nagle. Dlatego też zaproponował aby z kandydatem przeprowadzić rozmowy na komisjach Rady a powołanie przełożyć na następną sesję.

 

Radny Tuz Tadeusz – postawił pytanie do kandydata na Sekretarza, pytając jak zamierza pełnić tą funkcję i jak zamierza współpracować z Radą.

 

Radny Kempa Andrzej – postawił pytanie dlaczego nie był ogłoszony konkurs na to stanowisko. Dlatego jak, stwierdził uważa, że z kandydatem należy się spotkać na komisjach Rady.

 

Radny Rachwał Henryk – zaproponował aby temat ten odłożyć na następną sesję a z kandydatem spotkać się na komisjach celem bliższego poznania się.

                                          

 

Sołtys Wsi Doruchów I Adam Wypchło – w swojej wypowiedzi stwierdził, że nic by się  nie stało, jak by wcześniej było ogłoszenie, że poszukuje się kandydata na stanowisko Sekretarza Gminy. Na terenie gminy znam wielu ludzi z wyższym wykształceniem, biegle mówiący 2 językami. Takie oferty kandydatów winny być rozpatrzone na komisji.

 

 

Wójt Gminy Józef Wilkosz przychylił się do zgłoszonych wniosków aby  z kandydatem na Sekretarza Gminy spotkać się na posiedzeniach Komisji Rady.

 

Wobec powyższego Rada Gminy sprawę powołania Sekretarza Gminy przesunęła na następną sesję po przeprowadzeniu  rozmowy z kandydatem na Sekretarza Gminy na posiedzeniach komisji w dniu 09 grudnia br.

        

 

 

                    PUNKT  9  -  Podjęcie uchwały w sprawie zmian budżetu i  w   budżecie gminy na 2002r.

 

 

 

     Komisja uchwał i wniosków przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmian budżetu i w budżecie gminy na 2002r.

 

Do projektu uchwały uwag i wniosków nie wniesiono.

 

Wobec powyższego Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

W wyniku głosowania Rada Gminy jednogłośnie podjęła uchwałę Nr II/7/2002 w sprawie zmian budżetu i zmian w budżecie gminy na 2002r.

Uchwała stanowi załącznik Nr 6 do niniejszego protokółu.

 

 

 

 

                      PUNKT  10  - Zapytania i wolne głosy.

        

 

 

W punkcie tym głos zabrali :

 

Wypchło Adam- sołtys wsi Doruchów I – postawił pytanie w sprawie podatku płaconego przez Zakład Energetyczny od budowli / słupów energetycznych/ stojących na prywatnym gruncie/.

 

Jeziorny Florian  - sołtys wsi Torzeniec – wnioskował :

- o budowę drogi w Torzeńcu od krzyżówki do P.Hanke,

- o wykonanie ogrodzenia Szkoły w Torzeńcu,

- o wykoszenie krzewów przy drodze do Szkoły w Torzeńcu oraz o budowę

  drogi asfaltowej do tej Szkoły,

- o budowę wodociągu dla mieszkańców PGR Torzeniec.

 

 

 

Tuz Tadeusz – radny

- w sprawie uruchomienia agregatu prądotwórczego na hydroforni w Doruchowie stwierdził, że agregat , który jest na hydroforni jest nowy i nie pracował ani 1 godziny i jest najnowszej generacji. Zobowiązał się, że sprawa jego uruchomienia zostanie rozpatrzona na roboczo na posiedzeniu komisji. O ile będzie to możliwe to wspólnie           z radnym Przybyłem doprowadzimy do jego uruchomienia ale w pierwszej kolejności musi być zlecenie Urzędu Gminy dla fachowca, który doprowadzi do uzgodnień z elektrownią.

 

 

                PUNKT  11  - Odpowiedzi na interpelacje i zapytania .

     

 

Odpowiedzi na interpelacje i zapytania udzielili :

 

Wójt Gminy Józef Wilkosz ustosunkował się do :

 

spr.  usunięcia krzewów przy drodze Doruchów- Godziętowy zostanie to zrobione przez pracowników Urzędu.

spr. ustawienia budki telefonicznej w m.Godziętowy – w sprawie tej zwracaliśmy się do Telekomunikacji ale odpowiedź była taka, że firma jest na własnym rozrachunku i wszystkie budki, które są nie rentowne będą przenoszone. W sprawie tej będę rozmawiał w Telekomunikacji Kalisz.

spr. świateł ulicznych – jest bardzo dużo różnych wniosków w tym zakresie. Program realizacji zadań oświetleniowych jest już stary i w  najbliższym okresie

czasu program ten musi być przeanalizowany i uzupełniony o nowe zadania wg. ustalonych w tym  zakresie zasad.

spr. odpłatności za wodę – jest to normalny bieg rozliczenia rocznego na pobór wody.

spr. zbyt długiego  terminu napraw oświetlenia ulicznego – sprawę tą przedstawi Kierownik ref. Smiatacz Stanisław.

spr. zakupu przystanku PKS – w roku bieżącym zakupiliśmy 2 przystanki , również na przyszły rok takie zakupy będą.

spr. dokumentacji na chodnik w Przytocznicy – o ile Starostwo nie podejmie działań w zakresie budowy chodnika to opracowanie przez nas dokumentacji jest zbędne , gdyż po pewnym czasie dokumentacja będzie nie realna.

spr. uruchomienia agregatu prądotwórczego w hydroforni w Doruchowie – było już wielu fachowców, którzy chcieli uruchomić agregat. Stwierdzono, że jest zbyt duży pobór wody do wielkości agregatu.

spr. chodnika w Wygodzie Plugawskiej – dotyczy to drogi powiatowej i jedynie Starostwo może to zadanie zrealizować.

spr. konkursu- konkurs ten organizowało Starostwo i uważam, że gratyfikacja dla społeczeństwa wsi Skarydzew za zdobycie I miejsca była zbyt mała.

spr. skrzyżowania Torzeniec – Doruchów – dokumentacja kosztowała nas

4 tys.zł .

spr. przeszkolenia Radnych – uważam , że jest to potrzebne i w najbliższym czasie trzeba to zorganizować.

spr. rangi sesji jest za tym aby drobne sprawy na bieżąco zgłaszać

u pracowników Urzędu Gminy i nie czekać do dnia sesji aby zgłosić przykładowo uszkodzone oświetlenie uliczne.

spr. inkubatora przedsiębiorczości w gminie – taki inkubator powstał  w Ostrzeszowie i swoim zasięgiem obejmuje wszystkie gminy w powiecie, również i Doruchów. Ma możliwości załatwiania spraw mieszkańców naszej gminy. Inkubator ten powstał w innym czasie gdzie środki na jego utworzenie  pochodziły z Ministerstwa Pracy , Płacy i Spraw Socjalnych.

spr. nie użytkowania gruntów po byłym PGR  - w sprawie tej wystąpiliśmy do Agencji Własności Skarbu Państwa o podjęcie interwencji. Poinformowaliśmy również o tej sprawie Wojewodę Wielkopolskiego i  Wielkopolską Izbę Rolniczą .

 

Kierownik rewiru Roman Kowal – poinformował o rozboju jaki miał miejsce na dworcu PKS w Doruchowie,  gdzie jeden z uczniów gimnazjum został mocno pobity. Spraw ta została skierowana do Sądu.

 

 

Dyrektor Szkoły Podstawowej w Torzeńcu Dorota Makles ustosunkowała się do sprawy wykonania ogrodzenia Szkoły Podstawowej w Torzeńcu informując, że został zakupiony materiał na ogrodzenie a prace zostaną wykonane wiosną.

 

 

Kierownik Ref. Rolnictwa Smiatacz Stanisław – omówił szczegółowo zasady zgłaszania i naprawy oświetlenia ulicznego na trenie gminy przez Zakład Energetyczny Kępno oraz rozliczenia rocznego za pobór wody przez odbiorców.

 

Udzielone odpowiedzi przyjęto.

 

 

 

 

                       PUNKT  12  -   Z A K O Ń C Z E N I E .

 

 

 

Z uwagi na zrealizowanie porządku Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska   z  a m k ł a  obrady  II  sesji Rady Gminy w Doruchowie.

 

 

 

 

 

 

 

Prot. Grażyna Tuz                                                     Przewodnicząca

                                                                                     Rady Gminy

        

                                                                                    Joanna Blewąska