
P R O T O K Ó L Nr III/2002
P R O T O K Ó Ł Nr III/2002
Z SESJI RADY GMINY W DORUCHOWIE
odbytej w dniu 13 grudnia 2003r. w sali sesyjnej
Urzędu Gminy w Doruchowie.
O godz. 10-tej Przewodnicząca Rady Gminy w Doruchowie Joanna Blewąska
o t w o r z y ł a III sesję Rady Gminy. Stwierdziła, że na stan 15 radnych w sesji uczestniczy 15 radnych.
Następnie powitała radnych i zaproszonych gości.
Listy obecności stanowią zał. nr 1 i 2 do niniejszego protokółu.
Następnie Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zaproponowała następujący porządek obrad :
1. Otwarcie.
2. Uchwalenie porządku obrad.
3. Wybór sekretarza obrad.
4. Przyjęcie protokółu z obrad II sesji.
5. Interpelacje i zapytania radnych.
6. Informacja Przewodniczącej Rady Gminy i Wójta z działań w okresie między sesyjnym.
7. Powołanie Sekretarza Gminy.
8. Uchwalenie podatków lokalnych na 2003r.
- podjęcie uchwały w sprawie ustalenia stawek podatku od nieruchomości oraz określenia wzoru formularz,
- podjęcie uchwały w sprawie ustalenia stawek podatku od środków transportowych,
- podjęcie uchwały w sprawie stawek opłaty targowej,
- podjęcie uchwały w sprawie stawek opłaty administracyjnej,
- podjęcie uchwały w sprawie podatku od posiadania psów,
- podjęcie uchwały w sprawie określenia wzoru formularzy do wymiaru i poboru podatku rolnego i leśnego.
9. Uchwalenie programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na 2003r.
- podjęcie uchwały w sprawie ustalenia liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych oraz zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych.
10. Zapytania i wolne głosy.
11. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.
12. Z a k o ń c z e n i e .
Do zaproponowanego porządku obrad uwag i wniosków nie wniesiono.
W wyniku głosowania Rada jednogłośnie uchwaliła porządek obrad III sesji j.w.
PUNKT 3 – Wybór sekretarza obrad.
Na sekretarza obrad III sesji zaproponowano radnego Baraniaka Mieczysława. W wyniku głosowania Rada jednogłośnie powołała na sekretarza obrad radnego Baraniaka Mieczysława.
PUNKT 4 - Przyjęcie protokółu z obrad poprzedniej sesji.
Protokół z obrad II sesji został wyłożony do wglądu przed sesją. Z protokółem była można zapoznać się w biurze Rady. Sekretarz obrad poprzedniej sesji radny Anioł Czesław przedstawił informację dotycząca sporządzonego protokółu.
Do protokółu nie wniesiono żadnych uwag.
W wyniku głosowania przeprowadzonego przez Przewodniczącą Rady Gminy Joannę Blęwąskę Rada protokół z obrad II sesji przyjęła jednogłośnie.
Z SESJI RADY GMINY W DORUCHOWIE
PUNKT 5 – Interpelacje i zapytania radnych.
Radni zgłosili następujące interpelacje i zapytania:
Radny Broniszewski Zbigniew
- wnioskował aby Wójt gminy wystąpił z wnioskiem pod adresem Agencji Rolnej Skarbu Państwa w sprawie przetargu ograniczonego dla mieszkańców gminy Doruchów na dzierżawę gruntów po byłym PGR Torzeniec,
- zgłosił zarwanie się mostku w Torzeńcu,
- poruszył sprawę wyborów do Izb Rolniczych pytając w jakich okolicznościach został powołany Przewodniczący Powiatowej Izby Rolniczej w Ostrzeszowie w minionej kadencji, gdyż osoby które miały dokonywać wyboru nie znają tych okoliczności i tego wyboru nie dokonały,
- w jakim celu powołuje się Izby Rolnicze i na rzecz czego działają oraz jakie korzyści odnosi polskie rolnictwo z tej działalności,
- w sprawie różnych opinii o powołaniu pracownika do spraw wdrażania programu „ajaks” gdyż jak wiem wymagane były tu określone kryteria m. innymi b. dobra znajomość obcego języka ( biegłość władania) .Jakim za tem językiem włada nasz przedstawiciel wdrażający ten program.
- postawił pytanie do Wójta Gminy , czy są w naszym kraju jakieś komisje , które sprawdzają autentyczność posiadanych kwalifikacji.
Radny Kempa Andrzej – zapytał na jakich zasadach będzie prowadzona akcja odśnieżania dróg na terenie gminy, czy był w tym zakresie przetarg i kto będzie tą akcją kierował.
Odpowiedzi na interpelacje i zapytania zostaną udzielone w pkt. 12 porządku.
PUNKT 6 – Informacja Przewodniczącej Rady Gminy i Wójta
z działań w okresie międzysesyjnym.
Informacje złożyli :
Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska( informacja stanowi zał. nr 2 do nin. prot.)
Wójt Gminy poinformował m. innymi że, uczestniczył w szkoleniu Wójtów w Dymaczewie p. Poznaniem, zajmował się przygotowaniem propozycji stawek podatkowych na 2003r, uczestniczył w posiedzeniach komisji, uczestniczył w sesji Rady Powiatu, w otwartych dniach Warsztatów Terapii Zajęciowej, w obchodach rocznicy dekonspiracji w m. Wygoda Tokarska, spotkał się z Przedstawicielami Firmy Gazowniczej „Petriko” w sprawie zaopatrzenia gminy w gaz, uczestniczył w podsumowaniu konkursu na najładniejszy stroik świąteczny w Gminnym Ośrodku Kultury. Razem z Sekretarz Gminy odwiedził 7 par małżeńskich obchodzących 50 lecie pożycia małżeńskiego.
Do złożonych informacji uwag i wniosków nie wniesiono. W wyniku głosowania Rada jednogłośnie przyjęła złożone informacje.
PUNKT 7 – Powołanie Sekretarza Gminy.
Przed przystąpieniem do omawiania zasadniczych tematów sesji Rada powołała jednogłośnie komisję uchwał i wniosków w następującym składzie: radny Przybył Stanisław, radny Anioł Czesław i insp.ds. podatków Koszułap Mirosława.
Następnie Wójt Gminy Józef Wilkosz zgłosił na stanowisko Sekretarza Gminy Pana Tomasza Bugaryna Wobec powyższego Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poprosiła o przedstawienie opinii przez poszczególne komisje Rady, które przeprowadziły na swoich posiedzeniach rozmowę z kandydatem na Sekretarza Gminy Panem Tomaszem Bugarynem.
Radny Tuz Tadeusz – przewodniczący komisji oświaty, kultury, zdrowia, sportu i spraw socjalnych powiedział, że komisja przesłuchała kandydata na Sekretarza Gminy i stwierdzono, że co do kwalifikacji to nie ma uwag , ale co stażu pracy to są pewne zastrzeżenia, gdyż ten staż, który posiada jest nie wystarczający do pełnienia tak odpowiedzialnej funkcji w Gminie. P. Tomasz bugaryn swoje kwalifikacje realizował dwu stopniowo tj. pierwszy stopień kończył jako bankowość a drugie Akademię Ekonomiczną w Poznaniu. To jednak nie jest aż tak istotne do pracy, którą będzie wykonywał. Biorąc wszystko pod uwagę oraz to, że nie było innego kandydata komisja wydała opinię pozytywną. Postawił pytanie do Wójta Gminy, czy w tym okresie po odbyciu komisji wpłynęły podania innych kandydatów, którzy by się ubiegali o to stanowisko.
Radny Rachwał Henryk – przewodniczący komisji rolnictwa, ochrony środowiska i spraw socjalnych poinformował, że podobnie jak na komisji oświaty komisja rolnictwa przeprowadziła rozmowę z kandydatem i nie wniosła żadnych zastrzeżeń do kandydata. Jednak z opinii wiem jak stwierdził, są poważne zastrzeżenia mieszkańców dotyczące przyjmowania z poza terenu gminy kandydata na to stanowisko.
Radny Jaśkiewicz Jan – przewodniczący komisji rozwoju gospodarczego, budżetu i finansów- powiedział, że komisja po przeprowadzonej rozmowie oraz zadaniu kilku pytań kandydatowi dotyczących stażu pracy nie wniosła żadnych zastrzeżeń do powołania P. Bugaryna na stanowisko Sekretarza Gmin.
Radny Dyba Lucjan – w swojej wypowiedzi stwierdził, że wielu z radnych bulwersuje to, że kandydat na Sekretarza Gminy jest spoza terenu. Uważam jednak jak stwierdził, że Wójt nie proponowałby kandydata nie odpowiedniego na to stanowisko. Wójt został wybrany przez społeczeństwo i należałoby obdarzyć go zaufaniem aby nie doprowadzić do sporu pomiędzy Radą a Wójtem.
Wobec braku dalszej dyskusji Wójt Gminy Józef Wilkosz przedstawił nazwiska osób, które złożyły w ostatnim okresie czasu podania o przyjęcie do pracy w Urzędzie Gminy również i na stanowisko Sekretarza.
Po udzielonych wyjaśnieniach przez Wójta Gminy komisja uchwał i wniosków przedstawiła projekt uchwały w sprawie powołania Sekretarza Gminy. Uwag i wniosków do projektu uchwały nie wniesiono.
Głosowało 15 radnych , „za” było 9 radnych, „przeciwnych” nie było, 6 radnych „wstrzymało „ się od głosu.
Uchwała Nr III/8/2002 w sprawie powołania Sekretarza Gminy stanowi załącznik nr 4 do nin.prot.
Nowo wybrany Sekretarz podziękował za wybór i zapewnił o dobrej współpracy z Radą i Wójtem.
PUNKT 8 – Uchwalenie podatków lokalnych na 2003r.
Wprowadzenia do tematu podatków dokonał Wójt Gminy Józef Wilkosz, a następnie zaproponował wysokość stawek podatków na 2003r.
W dyskusji głos zabrali :
Radny Przybył Stanisław – wnioskował o nie podwyższanie stawek podatku od nieruchomości pozostawiając stawkę ubiegłoroczną w wysokości 12,oo zł za m2 budynku przeznaczonego na działalność gospodarczą.
Radny Anioł Czesław – również wypowiedział się aby bardzo elastycznie podejść do tego tematu, gdyż jest to w pewnym sensie kara za to, że kiedyś zakłady się rozbudowały a dziś trzeba płacić podatki za budynki i place wybudowane przed 20 laty, gdzie dziś nie ma działalności.
Radny Tuz Tadeusz – w swojej wypowiedzi stwierdził, że uchwalając dziś podatki nie wiemy jeszcze na co te pieniądze zostaną przeznaczone. Ponadto powiedział, że dwa zakłady w gminie płacą 1/3 całości podatków jakie wpływają do budżetu gminy. Dlatego też jestem przeciwny podwyższaniu podatku od nieruchomości i pozostawić na poziomie ubiegłorocznym.
Prezes SKR Wilkosz Kazimierz – stwierdził, że kwota 12 -, zł podatku od m2 jest i tak już za wysoka dla utrzymania się naszej Spółdzielni. Ponadto z informacji jest wiadomo, że podatek katasralny, który ma wejść w najbliższym czasie będzie znacznie niższy podatek od nieruchomości.
Radny Rachwał Henryk – w sprawie podatku transportowego powiedział, że nie powinniśmy też podwyższać podatku od środków transportowych, gdyż ten podatek zapłaci każdy z nas kupujący towar czy usługę.
Prezes GS Pietrusiak Paweł – problem podatków jak stwierdził, jest problemem bardzo ważnym ale i złożonym. Z jednej strony są to środki, które wpływają do budżetu ale z drugiej strony tak krawiec kraje jak materii staje. Możliwość podwyższenia cen towarów z uwagi na podwyższony podatek dawno się skończyła. Podwyższenie ceny np. na chleb kończy się tym, że chleb ten pozostaje na półkach. Jeżeli chodzi o powierzchnie magazynowe za które płacimy podatek to na dzień dzisiejszy skończyła się możliwość ich zagospodarowania i są bezużyteczne, brak jest chętnych do ich dzierżawy. To jest tylko Doruchów i nie ma tu siły nabywczej, gdzie ludzie interesują się wolnymi pomieszczeniami na prowadzenie działalności. Dlatego też jest za tym aby podatek ten nie podwyższać.
Sołtys Wsi Doruchów Adam Wypchło – w swojej wypowiedzi wskazał na duże różnice w wysokości podatku od tych którzy posiadają dom i działkę do 1 ha musi płacić ok. 240,-zł podatku natomiast rolnik posiadający gospodarstwo rolne tego podatku płaci znacznie mniej. Dlatego też jestem za tym, że podatki te należy obniżyć.
W związku z powyższą dyskusją Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała pod głosowanie dwa wnioski:
1/ za utrzymaniem stawki podatku od nieruchomości w wysokości 12 -, zł za 1 m 2. Głosowało 15 radnych, „za” było 15 radnych, „przeciwnych” i „wstrzymujących” nie było. Wniosek został przyjęty.
2/ za nie podwyższaniem podatku od środków transportowych. Głosowało 15 radnych, „za” było 3 radnych,
Wniosek nie został przyjęty.
Wobec braku dalszej dyskusji komisja uchwał i wniosków przedstawiła kolejno projekty uchwał :
1/ projekt uchwały w sprawie ustalenia stawek podatku od nieruchomości i określenia wzoru formularzy.
Do projektu uchwały uwagi i wniosków nie wniesiono. Głosowało 15 radnych, „za” była 15 radnych, „przeciwnych” i „wstrzymujących „ nie było.
Wobec powyższego uchwałę podjęto jednogłośnie. Uchwała Nr III/9/2002 w sprawie ustalenia stawek podatku od nieruchomości stanowi zał. Nr 5 do niniejszego protokółu.
2/ projekt uchwały w sprawie ustalenia stawek podatku od środków transportowych.
Uwag i wniosków do protokółu nie wniesiono. Głosowało 15 radnych, „za” było 12 radnych, „przeciwnych „ było 2-ch i 1 głos „wstrzymujący”.
Wobec powyższego uchwałę podjęto większością głosów.
Uchwała Nr III/10/2002 w sprawie ustalenia stawek podatku od środków transportowych stanowi zał. nr 6 do nin. protokółu.
3/ Projekt uchwały w sprawie stawek opłaty targowej.
Uwag i wniosków do projektu uchwały nie wniesiono. Głosowało 15 radnych, „za” było 15 radnych, „przeciwnych” i „wstrzymujących” nie było.
Uchwałę podjęto jednogłośnie. Uchwała Nr III/11/2002 w sprawie opłaty targowej stanowi załącznik nr 7 do nin. protokółu.
4/ Projekt uchwały w sprawie stawek opłaty administracyjnej.
Uwag i wniosków nie wniesiono.
Głosowało 15 radnych, „za” było 15 radnych, „przeciwnych” i „wstrzymujących” nie było.
Powyższą uchwałę podjęto jednogłośnie. Uchwała Nr III/12/2002 w sprawie stawek opłaty administracyjnej stanowi załącznik nr 8 do nin. protokółu.
5/ projekt uchwały w sprawie podatku od posiadania psów.
Do projektu uchwały uwag i wniosków nie wniesiono.
Głosowało 15 radnych, „za” było 15 radnych, „przeciwnych” nie było, „wstrzymujących” nie było.
Powyższą uchwałę podjęto jednogłośnie. Uchwała Nr III/13/2002 w sprawie podatku od posiadania psów stanowi załącznik nr 9 do nin. protokółu.
6/ projekt uchwały w sprawie określenia wzoru formularzy do wymiaru i poboru podatku rolnego i leśnego.
Do projektu uchwały uwagi wniosków nie wniesiono. Głosowało 15 radnych, „za” było 15 radnych, „przeciwnych” i „wstrzymujących” nie było.
Uchwałę podjęto jednogłośnie. Uchwała Nr III/14/2002 w sprawie określenia wzoru formularzy do wymiaru i poboru podatku rolnego i leśnego stanowi załącznik nr 10 do nin. protokółu.
PUNKT – 9 - Uchwalenie „ Programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na 2003 rok.
Wójt Gminy Józef Wilkosz przedstawił projekt „ programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na 2003 rok”.
Rada nie wniosła żadnych uwag i wniosków do przedstawionego programu.
Wobec powyższego komisja uchwał i wniosków przedstawiła projekt uchwały w sprawie: uchwalenia programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na 2003r.
Uwag i wniosków do projektu uchwały nie wniesiono. Głosowało 15 radnych, „za” było 15 radnych, „przeciwnych” i „wstrzymujących” nie było.
Uchwałę Nr III/15/2002 w sprawie programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych podjęto jednogłośnie. Uchwała stanowi załącznik nr 11 do nin. protokółu.
Następnie komisja uchwał i wniosków przedstawiła projekt uchwały w sprawie ustalenia liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych oraz zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych.
Uwag i wniosków do projektu powyższej uchwały nie wniesiono. Głosowało 15 radnych, „za” było 15 radnych,” przeciwnych „ i „wstrzymujących” nie było.
Uchwałę podjęto jednogłośnie. Uchwała Nr III/16/2002 stanowi załącznik nr 12 do nin. protokółu.
PUNKT 10 – Zapytania i wolne głosy.
Anioł Czesław – radny – wnioskował aby radni część dzisiejszej swojej diety przeznaczyli na zakup paczek świątecznych dla biednych.
Kempa Andrzej – radny wnioskował o pomoc dla rodziny z Tokarzewa, której to matka jest obecnie na leczeniu odwykowym.
Adam Wypchło – sołtys wsi Doruchów zapytał o termin zakończenia opracowania planu zagospodarowania przestrzennego gminy, którego jak nie ma tak nie ma.
Wnioskował:
- o to aby usytuować pasy do przejścia na skrzyżowaniu ulicy Łąkowej z ulicą Kępińska, gdzie ostatnio był wypadek.
- następną sprawą niebezpieczną szczególnie dla dzieci idących do szkoły to osiedle przy ul. Kaliskiej, gdzie dzieci idą pomiędzy szpalerem ciężarowych samochodów. Jest tam potrzebny chodnik.
Kończąc swoją wypowiedź złożył wszystkim życzenia świąteczne.
Mazur Wincenty – sołtys wsi Tokarzew – zapytał o sprawę zakończenia opracowania planu zagospodarowania przestrzennego gminy, gdyż mieszkańcy się niecierpliwią. Podziękował również P. Sekretarz Gminy , byłej radnej powiatowej za załatwienie sprawy ścinki pobocza drogi Tokarzew oraz za dotychczasową współpracę.
Jurasik Krystyna – sołtys wsi Plugawicie – wnioskowała o powołanie komisji mieszkaniowej.
Zofia Krzemińska – Dyrektor Przedszkola w Doruchowie poinformowała o przeprowadzonej kompleksowej kontroli w Przedszkolu. Tak kontrola jak stwierdziła w Przedszkolu wypadła bardzo dobrze. Podziękowała również
a wsparcie i pomoc ze strony Rady i Urzędu Gminy. Zaprosiła komisje nową oświaty, do odwiedzenia Przedszkola, zapoznania się z obiektem i jego działalnością. Złożyła życzenia świąteczne.
Dyba Lucjan – radny wnioskował:
- o sprawdzenie stanu technicznego budynku pałacu w Plugawicach
- o dokończenie ścinki pobocza drogi od Przykopa do zabudowań P. Zadki
- podziękował w mieniu mieszkańców Skarydzewa za pomoc w remoncie Domu Ludowego w Morawinie.
Anioł Czesław – radny – wnioskował o ustawienie znaku „stop” oraz przejścia dla pieszych na skrzyżowaniu ul.Kępińskiej i Tokarskiej.
PUNKT 11 - Odpowiedzi na interpelacje i zapytania .
Odpowiedzi na interpelacje i zapytania udzielili :
Smug Jan– Wiceprzewodniczący Rady Powiatu poinformował o działaniach podejmowanych przez Radę Powiatu na 2-ch pierwszych sesjach. Przedstawił projekt budżetu Rady Powiatu na 2003r. , który Rada ma uchwalić 30 grudnia br. Ustosunkował się do wniosku radnego Dyby w sprawie ścinki pobocza drogi Przykop informując, że będzie to realizowane w przyszłym roku.
Na zakończenie złożył wszystkim życzenia świąteczne i noworoczne.
Wójt Gminy Józef Wilkosz ustosunkował się do :
w spr. skrzyżowania Doruchów- Torzeniec- Kępno nawiązaliśmy kontakt z WZD i do końca tego roku ma się odbyć spotkanie w temacie skutków użytkowania nowo wybudowanego skrzyżowania jak również będziemy dyskutować całość zagadnień związanych z bezpieczeństwem na całej drodze Grabów-Doruchów-Wyszanów.
w spr. dachu na budynku pałacu w Plugawicach – zostanie to poprawione.
w spr. planu zagospodarowania przestrzennego gminy - sprawa ta się przeciąga i mamy wiele kapotów w tym zakresie. Projektant planu nadal nie dokończył tego projektu. Oczekujemy także na decyzję Ministerstwa Rolnictwa o wyłączeniu gruntów z produkcji rolnej.
W punkcie tym Rada Gminy jednogłośnie powołała na członka komisji mieszkaniowej na nowa kadencję radnego Langnera Czesława.
PUNKT 12 -Z a k o ń c z e n i e .
Z uwagi na zrealizowanie porządku obrad Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska z okazji zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia złożyła wszystkim najlepsze życzenia świąteczne , życząc dużo spokoju ciepła, wyciszenia, zapomnienia o stresach, oddania cię ciepłu rodzinnemu.
Tymi życzeniami zamkła obrady III sesji Rady Gminy w Doruchowie.
Prot. Grażyna Tuz Przewodnicząca Rady Gminy
Joanna Blewąska
![]() |
![]() |
![]() |
Metadane
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Tomasz Bugaryn |
Data wprowadzenia: | 2003-05-15 14:00:00 |
Opublikował: | Tomasz Bugaryn |
Data publikacji: | 2003-06-11 14:08:38 |
Ostatnia zmiana: | 2008-02-21 10:44:27 |
Ilość wyświetleń: | 3565 |