
Protokół Nr XXXIII/2010 z dnia 10 lutego 2010 r.
PROTOKÓŁ Nr XXXIII/2010
z sesji Rady Gminy Doruchów
odbytej w dniu 10 lutego 2010 roku
w sali sesyjnej Urzędu Gminy w Doruchowie
Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska o godz. 10- tej otworzyła obrady XXXIII sesji Rady Gminy Doruchów.
Stwierdziła, że zgodnie z listą obecności w sesji uczestniczy 15 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 radnych, Rada spełnia warunki do obradowania i podejmowania prawomocnych uchwał.
Następnie powitała radnych i zaproszonych gości.
W sesji uczestniczyli:
- Rady Powiatu Robert Pustkowski
- Z-ca Komendanta Powiatowej Policji w Ostrzeszowie nadkomisarz Marek Kowaliski
- Wójt Gminy Józef Wilkosz
- Sekretarz Gminy Tomasz Bugaryn
- Skarbnik Gminy Władysława Lasota
- Przewodniczący Spółki Wodnej w Doruchowie Piotr Kupczyk
- Sołtysi
-Agronom GODR Idzi Baraniak
-Przedstawiciel Izby Rolniczej Pan Fras Paweł
-Radca Prawny Marcin Małecki
-Kierownicy jednostek organizacyjnych
-Przedstawiciele prasy
Lista obecności radnych stanowi zał. nr 1 do protokółu.
Lista obecności zaproszonych gości stanowi zał. nr 2 do protokółu.
Po powitaniu radnych i zaproszonych gości Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zaproponowała następujący porządek obrad:
1. Otwarcie.
2. Przedstawienie porządku obrad XXXII sesji.
3. Wybór sekretarza obrad XXXIII sesji.
4. Przyjęcie protokółu z XXXII sesji .
5. Informacja Komendanta Powiatowej Policji w Ostrzeszowie.
6. Informacja Wójta Gminy z działań w okresie między sesyjnym, realizacji interpelacji i wniosków radnych zgłoszonych na poprzedniej sesji oraz realizacji uchwał.
7. Informacja Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej z przeprowadzonej kontroli.
8. Informacja z realizacji gminnego planu gospodarki odpadami na terenie gminy.
9. Podjęcie uchwały w sprawie „wprowadzenia regulaminu wspomagania przez gminę zadań inwestycyjnych służących ochronie środowiska polegających na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków”.
10. Informacja z przebiegu akcji zimowego utrzymania dróg.
11. Informacja z działalności Spółki Wodnej Doruchów.
12. Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia aktualizacji Planu Odnowy Miejscowości Przytocznica na lata 2007-2013.
13. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany programu gospodarczego pn. „Plan Rozwoju Lokalnego Gminy Doruchów na lata 2004-2013 „ przyjętego uchwałą Rady Gminy Doruchów Nr XXIV/103/2009 z dnia 25 marca 2009 roku.
14. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia regulaminu nadania tytułu „Honorowy Obywatel Gminy Doruchów „ oraz „Zasłużony Obywatel Gminy Doruchów”.
15. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu i w budżecie gminy na 2010 rok.
16. Wolne głosy i wnioski.
17. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.
18. Zakończenie.
Do przedstawionego porządku obrad Radni nie zgłosili uwag i wniosków.
Ad.1 i 2
j.w.
Ad. 3 - Wybór sekretarza obrad XXXII sesji.
Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zaproponowała na sekretarza obrad radną Marię Rogalewską.
W wyniku głosowania Rada Gminy jednogłośnie powołała Radną Marię Rogalewską na sekretarza XXXIII sesji Rady Gminy.
Ad. 4 Przyjęcie protokółu z obrad XXXII sesji Rady.
Protokół z obrad XXXII sesji Rady został wyłożony do wglądu przed sesją.
Rada nie wniosła żadnych uwag i wniosków do protokółu.
W wyniku głosowania protokół Nr XXXII/2010 przyjęto jednogłośnie.
Ad. 5- Informacja Komendanta Powiatowej Policji w Ostrzeszowie.
Nadkomisarz Marek Kowalski przedstawił informację z działań policji za 2009 rok. Powiedział między innymi , że :
- na dzisiejszą sesję nie mógł przybyć Komendant Powiatowy z uwagi na spotkanie z Komendantem Wojewódzkim – za co w jego imieniu przeprosił ,
-następnie przedstawił dane statystyczne dotyczące zdarzeń jakie miały miejsce w 2009 roku na terenie powiatu. Ogólnie jak powiedział rok 2009 można ocenić, jako rok spokojny, co nie znaczy że nie można było zrobić coś lepiej i więcej,
- wskazał zwiększoną ilość wypadków śmiertelnych, są to ogromne tragedie wielu rodzin, gdzie np. ginie jedyne dziecko. Problem powstaje też przy sprawach postępowania odszkodowawczego, spraw ubezpieczeń i dochodzenia praw,
- generalnie jak powiedział staramy się wychodzić naprzeciw oczekiwaniom społecznym zabezpieczamy różnego rodzaju imprezy masowe, tylko należy to odpowiednio wcześniej zgłosić,
- w sprawie zakupu nowych samochodów dla policji powiedział, że Komendant Wojewódzki w 2009 roku wydał decyzję o wycofaniu starych samochodów marki polonez , stąd też został zabrany samochód z Doruchowa ,Mikstatu i Grabowa .Dlatego stało się tak, że samochodów nam ubyło. Zwróciliśmy się pomoc finansową do samorządów na zakup samochodu. Zdajemy sobie sprawę, że gminy też mają trudności finansowe z uwagi kryzys ale o ile gmina zdecyduje się na wsparcie i znajdzie środki to z góry dziękujemy.
Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska postawiła dwa pytania:
- dlaczego od pewnego czasu mimo zaproszeń w sesjach nie uczestniczy dzielnicowy Robert Mazurkiewicz, którego bardzo cenimy i chcielibyśmy aby uczestniczył w sesjach,
- drugie pytanie dotyczyło , dokonywania przesłuchań świadków, które zgodnie z ustaleniem miały odbywać się na miejscu tj. w Doruchowie dwa razy w tygodniu tj. w każdy wtorek i piątek, jednak tak się nie dzieje i na przesłuchania świadkowie muszą dojeżdżać do Grabowa.
Z-ca Komendanta Powiatowej Policji Marek Kowalski powiedział, że:
- nic nie stoi na przeszkodzie aby w sesjach uczestniczył dzielnicowy Robert Mazurkiewicz
- zapewnił, że przesłuchania będą prowadzone w Doruchowie a zaistniała sytuacja była tylko czasowa
Radny Stefan Trzciński
- powiedział , że obecnie jest zima, czego zatem szukają w śniegu złomiarze po posesjach,
- sprawa drobnych stłuczek – powiedział, że jest okres zimowy i bardzo trudne warunki na drogach, dlatego też policja winna być bardziej tolerancyjna w stosunku do takich sytuacji a nie nakładać n zaraz mandat za brak ostrożności,
-zapytał czy policja używa foto radarów przenośnych w okresie zimowym przy 10 stopniowym mrozie.
Z-ca Komendanta Powiatowej Policji Marek Kowalski powiedział, że:
- w spr. foto radaru - powiedział, że to urządzenie, które jest wstawiane w stojak i to które stoi w stojaku na stałe, jest takie samo i ma homologację. Dlatego nie można mówić, że to ma
homologację a tamto nie ma. U nas foto radaru dawno nie było dlatego, że jest tylko jedno takie urządzenie na teren byłego województwa kaliskiego,
- w spr. kolizji - trudno stwierdzić w takich przypadkach, kto był winien o ile oba pojazdy jechały mijając się , bo każdy z nich może powiedzieć, że to nie jego wina,
- sprawa złomiarzy - policja wielokrotnie zatrzymuje i zabiera dowody rejestracyjne z uwagi na to, że samochody którymi się poruszają są w bardzo złym stanie technicznym, stare, poprzerabiane żuki. Dlatego są karani mandatami, zabieramy im dowody rejestracyjne aby zniechęcić ich do przyjeżdżania na nasz teren.
Radny Adam Wypchło
-zapytał czy rozważa się możliwość powrotu do dawnego systemu funkcjonowania policji w tj. powstania komisariatu policji w Doruchowie. Osobiście uważam, jak i prawie 95 % mieszkańców, że ten system był lepszy a bezpieczeństwo mieszkańców było większe. Zapytał kiedy na sesję przyjedzie Komendant Powiatowej Policji, bo to pytanie chciałby zadać Komendantowi aby uzyskać konkretną i uzasadnioną odpowiedź.
Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąskapowiedziała, że Rada zwróciła się z pismem do Głównego Komendanta Policji o przywrócenie Komisariatu Policji w Doruchowie ale odpowiedź była negatywna.
Z-ca Komendanta Powiatowej Policji Marek Kowalski powiedział, że:
- nie chce się w tej sprawie się wypowiadać bo nie dyskutuje się z decyzjami przełożonych, ale chodzi tu o środki finansowe. Komenda Powiatowa stoi na stanowisku, że powrót do dawnego systemu tj. do rewirów dzielnicowych nie ma racji bytu. Ponadto powiedział, że policja najwięcej problemów ma ze sprawami rodzinnymi, a w policji nie jest dobrze, jak jest za mało ani też za dużo funkcjonariuszy, musi być ich w sam raz.
Radny Kempa Andrzej
- zapytał w kto skorzysta ze środków finansowych, które zostaną przez nas przekazane, czy będzie to Gmina Grabów czy nasza Gmina.
- powiedział, że policja wypadła bardzo nie chlubnie przy odbieraniu matce dziecka, jakie miało miejsce ostatnio w Kobylej Górze.
Radny Czesław Anioł
- zapytał, czy my jako społeczeństwo możemy liczyć na grzeczność i uprzejmość policjantów, gdyż chcielibyśmy aby mając kłopoty, mogli też liczyć na pomoc,
- zgłosił uwagi do ukrytych przez policję radarów,
- wnioskował o założenie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu w Doruchowie w kierunku Morawiny, ta sygnalizacja jak powiedział, jest b. potrzebna głównie dzieci idących do szkoły.
Radny Zbigniew Broniszewski
- zapytał czego możemy oczekiwać od policji w zamian za udzieloną pomoc finansową,
- zapytał co robi policja dla bezpieczeństwa dzieci,
- powiedział, że skoro było polecenie odgórne do wycofania starych samochodów, to odgórnie winno być wskazane pozyskanie środków,
- zapytał czy policja prowadzi statystykę odnośnie sytuacji finansowej mieszkańców z terenu gminy. Chodzi tu jak powiedział głównie o rolników.
- proponował aby środki dla policji (dotację) przekazać na zakup kamizelek bezpieczeństwa dla dzieci, tych które idą do szkoły drogą a nie chodnikiem.
Z-ca Komendanta Powiatowej Policji Marek Kowalski powiedział, że:
- jeżeli chodzi o kwestie finansowe to nie prowadzimy takich spraw bo nie jesteśmy do tego zobligowani. Wiemy, że jest zima i od wielu lat takiej nie było. Dlatego obojętnie ile byłoby kolizji to nikt tu nie zastąpi zdrowego rozsądku i zachowania szczególnej ostrożności. Więcej zdziała tu sama życzliwość kierowców niż nakładanie mandatów. Nie jest sztuką danie mandatu i nie jest to żaden sukces i nie prawdą jest, że policjant ma za to jakieś gratyfikacje. Środki z tytułu mandatów trafiają do Urzędu Marszałkowskiego.
Radny Stanisław Przybył
- w sprawie sytuacji jaka miała miejsce w Kobylej Górze powiedział, że policja zrobiła pokaz sił,
- w spawie drogi wojewódzkiej 450 – powiedział, że na drodze tej w okresie ładnej pogody są pokazy ścigaczy, zapytał jakie są działania policji – prosił o konkrety, zapytał też co można w takiej sytuacji zrobić.
Z-ca Komendanta Powiatowej Policji Marek Kowalski powiedział, że:
- w sprawie zdarzenia w Kobylej Górze – byliśmy zobligowani do takiej sytuacji i policja bardzo dobrze w tej sytuacji zadziałała,
- w spr. popisu ścigaczy na motorach – należy zadzwonić i zgłosić o takiej sytuacji policji.
Radny Lucjan Dyba
- w sprawie drogi 450 – powiedział, że z chwilą zakończenia remontu tej drogi znacznie wzrośnie ruch dlatego też zainstalowanie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu k. szkoły jest konieczne,
- powiedział, że policja w czasie kiedy na okres remontu budynku w Grabowie była przeniesiona do Doruchowa to policjanci wykazywali się w sposób arogancki wobec naszych mieszkańców a szczególnie rolników kontrolując ciągniki i sprzęt, doczepiano się np. do atestu na bolec przy ciągniku i to nas bulwersuje.
Z-ca Komendanta Powiatowej Policji Marek Kowalski odpowiedział :
- w spr. zakupu kamizelek bezpieczeństwa- powiedział, że ostatnio policja przekazała dla dzieci z Makoszyc 200 szt. kamizelek. Podpisana zostanie umowa z firmą na dalszy zakup kamizelek oraz światełek, które też przekażemy m. innymi do Doruchowa. Kamizelki są bardzo przydatne, bardzo widoczne i bezpieczne.
Radny Stefan Trzciński
- powiedział, że z tych informacji ma trochę niedosytu, ponieważ na sesji budżetowej był temat dofinansowania zakupu samochodu dla policji. Uchwała w tej sprawie została podjęta. Były też wnioski aby spotkać się z Komendantem dla ustalenia pewnych spraw związanych z poprawą bezpieczeństwa. Zarówno Rada jak i Wójt ma obowiązek dbać o bezpieczeństwo mieszkańców dlatego ten samochód dla policji jest niezbędny. Uważam, że temat dotacji jest zakończony i żeby nie było tak, że za dwa tygodnie znów wracamy do tematu.
Wójt Gminy Józef Wilkosz powiedział, że:
- dbałość o bezpieczeństwo jest naszym podstawowym obowiązkiem i dlatego musimy wszystko robić aby nasi mieszkańcy czuli się bezpiecznie. Jednocześnie wymagajmy od policji dobrej pracy, dobrej współpracy. Akcja doposażenia dzieci w kamizeli ostrzegawcze z powodzeniem by u nas zadziałała a naszym wspólnym zadaniem będzie aby było to egzekwowane. Jeżeli chodzi o sygnalizację świetlną na skrzyżowaniu to trudno jest nam przebić się z tym tematem z zarządcą drogi. Zagrożenie jest tu duże a będzie jeszcze większe po zakończeniu całego remontu drogi 450. Temat ten jest dla nas bardzo istotny. Dobrze, że możemy też liczyć na pomoc policji przy zabezpieczeniu imprez masowych i z takiej pomocy chcemy korzystać.
Wobec braku dalszej dyskusji Rada udzielone odpowiedzi przyjęła.
Podsumowując temat Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska powiedziała, że w miesiącu kwietniu Rada, jak co roku rozpatrzy na sesji temat stanu bezpieczeństwa publicznego na terenie gminy za 2009 rok.
Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poprosiła o zabranie głosu Pana Wierzbińskiego mieszkańca Ostrzeszowa, aby przedstawił swój problem. Powiedział, że zajmuje się lotnictwem, chciałby zrealizować program budowy lotniska w Przytocznicy. Problem polega na tym, że nie jest to ujęte w palnie zagospodarowania przestrzennego gminy pod zabudowę. Jak wie Rada podjęła uchwalę o przystąpieniu do aktualizacji planu i chciałby się zapytać jak sprawa aktualnie się przedstawia.
Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska powiedziała, że Rada Gminy w roku ubiegłym podjęła uchwałę o przystąpieniu do aktualizacji planu zagospodarowania przestrzennego gminy, dalsza rola w tym zakresie należy do Wójta Gminy.
Wójt Gminy Józef Wilkosz odpowiedział, że jest uchwała Rady Gminy i są zabezpieczone środki w budżecie gminy. Jednak jak wiemy jest przygotowywana nowelizacja ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym , gdzie proponuje się szereg zmian, które mogą utrudnić realizację naszego zadania. Nie chcielibyśmy też ponosić niepotrzebnych kosztów. W związku z czym skierowałem dwie interwencje do Posłów RP o przyspieszeniu prac nad zmianą ustawy. Nasz plan zagospodarowania przestrzennego nie jest przestarzałym planem, został uchwalony w 2003 roku i był zrobiony na wszystkie potrzeby. Plany mają jednak to do siebie, że w krótkim czasie pojawiają się nowe rzeczy, które wymagają zmian. Powiedział, że jak Pan Wierzbiński rozpoczynał swoją karierę to wskazywaliśmy różne tereny, które były objęte planem przestrzennym, jednak Pan Wierzbiński wybrał Przytocznicę.
Radny Zygmunt Stempiń– w sprawie wniosków mieszkańców o przekształceniu gruntów, powiedział, że w bardzo krótkim czasie postęp w tym zakresie poszedł do przodu. Natomiast problem Pana Wierzbińskiego polega na tym, że chce postawić hangar a na to nie pozwala mu prawo. Uważam jednak, że trzeba temu Panu pomóc.
Radny Stefan Trzciński– powiedział, że dobrze że coś powstaje w gminie i trzeba temu Panu pomóc oczywiście wszystko zgodnie z prawem.
Radny Zbigniew Broniszewski- powiedział, że należałoby rozważyć możliwość rozwiązania tego problemu problem na podstawie obecnych przepisów w zawężeniu do Przytocznicy.
Wójt Gminy Józef Wilkosz powiedział, że w przerwie obędzie się spotkanie z radcą prawnym, architektem, kierownikiem Ref. i Panem Wierzbińskim w celu ustalenia, jak można w tej sytuacji Panu Wierzbińskiemu pomóc.
Ad. 6- Informacja Wójta Gminy z działań w okresie między sesyjnym, realizacji interpelacji i wniosków radnych zgłoszonych na poprzedniej sesji i realizacji uchwał.
Wójt Gminy Józef Wilkosz poinformował, że w okresie między sesjami podejmował sprawy :
- szereg spotkań z aktywem Przytocznica w temacie rozbudowy sali OSP w Przytocznicy,
- uczestnictwo w obchodach Dnia Patrona Szkoły,
- kontrola akcji odśnieżania,
- udział w corocznej organizowanej choince noworocznej Tokarzewie,
- organizacja Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy,
- budowy kanalizacji,
- narada sołtysów powiatu ostrzeszowskiego,
- udział w choince noworocznej w Godziętowach,
- przetarg na modernizację hydrofornii Doruchów,
- analiza do zmiany okręgów wyborczych,
- analiza zadań inwestycyjnych w gminie na 2010 rok,
- powiatowy turniej piłki nożnej,
-narada sołtysów, organizacji społecznych, dyrektorów szkół w temacie kalendarza imprez na 2010 rok i opłat ZSAIKS-u,
- regulamin zamówień publicznych do 14 tys. zł,
-analiza wynagrodzeń dla nauczycieli za 2009 rok,
- lustracja dróg gminnych,
- sprawy wałęsających się psów, akcja w Godziętowach,
- sprawa najmu mieszkań komunalnych,
- podpisanie umowy na budowę kanalizacji,
-spotkanie w Klubie Seniora,
-udział w zebraniu Spółki Wodnej Doruchów,
- funkcjonowanie OLGD Ostrzeszów,
- udział w komisjach rady gminy,
- udział w zebraniach wiejskich,
- sprawy przejęcia gruntów pod drogi.
- narada w powiatowym zespole zarządzania kryzysowego,
Następnie przedstawił informację z realizacji interpelacji i wniosków radnych oraz realizacji uchwał.
Informacja jest zał. nr 3 i 4 do protokółu.
Rada nie wniosła uwag i wniosków do złożonej informacji. W wyniku głosowania informację przyjęto jednogłośnie.
Ad. 7 - Informacja Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej z przeprowadzonej kontroli.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Stanisław Przybył poinformował o przeprowadzonej kontroli w zakresie wykorzystania środków na sport oraz wykorzystania hali sportowej. Protokół jest zał. Nr 5 do protokółu. Informację Rada przyjęła jednogłośnie.
Ad. 8 - Interpelacje i zapytania radnych.
Na XXXIII sesji Radni zgłosili następujące interpelacje i zapytania:
Radny Adam Wypchło– aby zapewnić bezpieczeństwo wnioskował o założenie oświetlenia ulicznego przy drodze w kierunku Godziętów tj. ul. Rolna i dalej w kierunku Godziętów.
Radny Zygmunt Stempin
- wnioskował o założenie oświetlenia ulicznego od P. Czekały w kierunku P. Jędrzejaka oraz od starej
szkoły i dalej,
- zapytał, czy będzie realizowany chodnik przy drodze powiatowej w k. Przytocznicy,
- wnioskował o opracowanie dokumentacji na budowę drogi Przytocznica-Marszałki.
Radna Janina Przygoda
- wnioskowała o budowę chodnika od świetlicy Wrzosy w kierunku poczty aż do cmentarza
- wnioskowała o założenie oświetlenia Kuźnica Stara –Skiera chodzi tu o 2 -3 lampy.
Radny Stanisław Przybył
- w sprawie uwłaszczenia i założenia ksiąg wieczystych – zapytał dlaczego Urząd Gminy nie skorzystał z przysługującego w tamtym czasie przywileju przejęcia na własność np. pałacu w Plugawicach, pałacu w Doruchowie,
- zapytał jak wygląda sprawa przekazania dotacji dla policji, gdyż jak wiemy Rada uchwalając budżet na 2010 rok zastrzegła sprawę dotacji, do czasu wyjaśnienia tematu z Komendantem Powiatowym Policji.
Radny Lucjan Dyba
- wnioskował o przeprojektowanie budowy chodnika w k. Emilianowa.
Radny Andrzej Kempa
- wnioskował o przyspieszenie założenia oświetlenia w k. P. Grzelaka w Tokarzewie,
- wnioskował o zabezpieczenie środków na akcję kryzysową na wypadek powodzi,
- wnioskował o realizację projektu chodnika w Tokarzewie przez dobrego projektanta.
Sołtys Florian Niełacny
- wnioskował o założenie oświetlenia w k. szkoły w Torzeńcu.
Radny Zbigniew Broniszewski
- wnioskował aby temat oświetleń omówić na posiedzeniach komisji i ustalić jakie zadania realizować lub też nie realizować w ogóle oświetleń,
- wnioskował o odśnieżenie drogi od P. Olka,
- w spr. planu zagospodarowania przestrzennego wnioskował aby wystąpić z zapytaniem do ustawodawcy, co zamierza się zrobić w tym temacie.
Radny Czesław Anioł
- wnioskował aby zastanowić się nad tym, co robimy oświetlenie, czy budujemy mosty, drogi i chodniki lub też będziemy sobie wszędzie świecić, tylko jest pytanie ? czy będzie nas na to stać.
Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poinformowała, że odpowiedzi na interpelacje i zapytania zostaną udzielone w pkt. 17 porządku obrad.
Ad. 9 - Informacja z realizacji gminnego planu gospodarki odpadami na terenie gminy.
Przed omawianiem zasadniczych tematów sesji Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zaproponowała powołanie komisji uchwał i wniosków w składzie:
Radny Mieczysław Niełacny, Kier. Ref. Stanisław Śmiatacz oraz Skarbnik Gminy Władysława Lasota.
Powyższy skład komisji uchwal i wniosków Rada przyjęła jednogłośnie.
W związku z tym, że informacja z realizacji gminnego planu gospodarki odpadami była szczegółowo omawiana na posiedzenia komisji Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zaproponowała przedstawienie opinii przez przewodniczących komisji.
Przewodniczący Komisji Oświaty, kultury, zdrowia, sportu i spraw socjalnych Stefan Trzciński
- powiedział, że na komisja pozytywnie oceniła sprawozdanie oraz realizację zadań w zakresie ochrony środowiska. Komisja wnioskowała aby wszyscy mieszkańcy byli wyposażeni w kubły na odpady i tam gdzie jest możliwość podłączyli się do kanalizacji. Wnioskował aby teren oczyszczalni ścieków obsadzić drzewami ( iglakami).
Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów Adam Wypchło poprosił aby opinię przedstawił radny Lucjan Dyba.
Radny Lucjan Dyba
- powiedział , że analizując realizację programu można powiedzieć, że zadania są realizowane dobrze nie mniej jednak trzeba zrobić wszystko aby sytuację poprawić .Odbiór śmieci powinien być z każdego gospodarstwa i o to apelujemy do sołtysów aby jak najwięcej zawierano umów na odbiór odpadów. Należy również apelować do mieszkańców na zebraniach wiejskich .
Przewodnicząca Komisji Rolnictwa, Ochrony Środowiska, Spraw Obywatelskich i Samorządowych Janina Przygoda – powiedziała, że komisja również pozytywnie oceniła realizację planu gospodarki odpadami. Na komisji pytano czy będzie zbiórka wielkogabaretowa oraz proponowano też usprawnić zbiórkę odpadów wyznaczając określone punkty na terenie sołectwa. Wnioskowano aby np. w formie kontroli zachęcać do większego zawierania umów na odbiór śmieci.
Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zapytała ile zostało zawartych umów z Panem Rybczakiem a ile z firmą Remondis.
Odpowiedzi udzielił Wójt Gminy Józef Wilkosz informując, że umów z Panem Rybczakiem zostało zawartych 153 natomiast z firmą Remondis 386.
Radny Stanisław Przybył– powiedział, że powinno nam zależeć na tym aby mieszkańcy wywozili śmieci, a nie tylko posiadali kubły na śmieci, które wywożą raz na pół roku dlatego też powinny być w tym zakresie kontrole.
Radny Adam Wypchło– zapytał jak wygląda sprawa z naszą oczyszczalnią ścieków pytając ,jaka jest jej pojemność i czy starczy ta pojemność po wybudowaniu nowych odcinków kanalizacji.
Odpowiedzi w sprawie oczyszczalni ścieków udzielił Kierownik Ref. Stanisław Śmiatacz, powiedział, że zgodnie z opracowaną analizą - nasza oczyszczalnia spełnia warunki do przyjęcia ścieków z terenów skanalizowanych i pozostaje jeszcze pewna rezerwa. Ponadto poinformował, że w budżecie gminy na bieżący rok zostały zabezpieczone środki na rozbudowę przelewu burzowego na terenie oczyszczalni ścieków, co pozwoli na odprowadzenie nadmiaru wody w związku z dużymi opadami deszczu jak również tych w okresie roztopów.
Wobec braku dalszej dyskusji Przewodnicząca Rady Gminy poddała pod głosowanie złożone sprawozdanie. Głosowało 15 radnych , „za” było 13 radnych , „przeciwnych” nie było , „wstrzymujących „ 2 –ch radnych.
Rada większością głosów przyjęła informację z realizacji gminnego planu gospodarki odpadami na terenie gminy. Sprawozdanie jest zał. nr 6 do protokółu.
Ad. 10 - Podjęcie uchwały w sprawie wprowadzenia „ regulaminu wspomagania przez gminę zadań inwestycyjnych służących ochronie środowiska polegających na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków.
Kier. Ref. Stanisław Smiataczprzedstawił projekt uchwały w sprawie regulaminu wspomagania przez gminę zadań inwestycyjnych służących ochronie środowiska polegających na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków.
Skarbnik Gminy Władysława Lasota- poinformowała, że aktualnie na ten cel w budżecie nie ma środków, gdyż były one w budżecie na funduszu ochrony środowiska, który to od 1 stycznia br. został zlikwidowany a nie zostało to rozstrzygnięte na szczeblu centralnym.
Radny Stanisław Przybył–proponował aby temat ten odłożyć na przyszłą sesję.
Wójt Gminy Józef Wilkosz - poinformował, że temat był wyjaśniany w radcą prawnym oraz z radcami WOKIS. Zdania są tu podzielone dlatego zobaczymy jak w sprawie tej wypowie się Wojewoda po podjęciu uchwały.
Radny Zbigniew Broniszewski– zapytał czy można by w budżecie gminy utworzyć oddzielny fundusz na wspieranie budowy inwestycji tj. przydomowych oczyszczalni ścieków.
Skarbnik Gminy Władysława Lasota– odpowiedziała, że w chwili obecnej nie ma jasności w tej sprawie dlatego nie można będzie takich środków dofinansować.
Wobec braku dalszej dyskusji Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały. Głosowało 15 radnych, „za” było 8 radnych , „przeciw „ było 4 radnych, „wstrzymujących” 3 radnych.
Uchwałę Nr XXXIII/154/2010w sprawie regulaminu wspomagania przez gminę zadań inwestycyjnych służących ochronie środowiska polegających na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków podjęto większością głosów. Uchwała stanowi zał. nr 7 do protokółu.
Ad.11 - Informacja z przebiegu zimowego utrzymania dróg na terenie gminy.
Wójt Gminy Józef Wilkosz poinformował o przebiegu zimowego utrzymania dróg na terenie gminy powiedział m. innymi, że :
- na terenie gminy mamy jedną drogę wojewódzką 450, którą zarządza Wojewódzki Zarząd Dróg –Rejon Ostrów Wlkp. Jest to droga o 4- tym stopniu odśnieżania. Mamy też drogi powiatowe z których droga Doruchów – Ostrzeszów jest w 4- tym stopniu odśnieżania a pozostałe są w 5-tym standardzie odśnieżania. Ze względu na panująca zimę wynajęto dodatkowo równiarkę oraz ładowarkę dla odśnieżenia nieprzejezdnych odcinków drogi. Na odśnieżanie dróg do tej pory gmina wydała 44.211,- zł. Problemy tej zimy to głównie wąskie działki , co powoduje to, że śnieg lokalizuje się przy sąsiedniej działce i powstają konflikty sąsiedzkie. Kolejny problem to kolejność odśnieżania z tego względu, że o ile ktoś jedzie na 5 – tą do pracy, to chce mieć odśnieżone bez względu na to, gdzie mieszka . Są to często pojedyncze posesje znacznie oddalone od głównych dróg, ale tak nie jest i nigdy nie będzie. W pierwszej kolejności odśnieżamy tam gdzie jeżdżą autobusy oraz dojazdy do sklepów, natomiast tam gdzie nie ma dojazdu do głównej drogi, to samochód trzeba po prostu pozostawić u kogoś i dojść. W tej chwili jeszcze sporo nasz czeka w akcji zimowej, bo trudno powiedzieć , co jeszcze będzie. Większym problemem może być sprawa roztopów o ile przyjdzie nagła odwilż to może dojść do wielu podtopień. Koszty ponoszone na odśnieżanie są adekwatne do potrzeb.
W dyskusji głos zabrali :
Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska - powiedziała, że na przyszłą zimę musimy pomyśleć o lepszym sprzęcie do odśnieżania.
Radny Stefan Trzciński– powiedział, że sprzęt pracujący w tegorocznej zimie nie daje sobie rady. Musi to być sprzęt do odśnieżania z przednim napędem. Ponadto powiedział, że nasze drogi gminne w tegorocznej zimie były dobrze odśnieżone. Gorzej odśnieżone były drogi powiatowe i droga wojewódzka a mandaty za złe odśnieżanie powinny iść na zarządców dróg.
Radny Zbigniew Broniszewski – powiedział, że SKR który odśnieżał drogi w tegorocznej zimie nie dysponował odpowiednim sprzętem, który dawałby efekty, dlatego też należałoby w przyszłości zrezygnować z tej firmy. Należałoby też rozważyć możliwość aby w danym sołectwie była osoba, która by się tym tematem zajmowała, wówczas samo odśnieżanie dróg trwałoby znacznie krócej. Rozwiązałoby to też problem odśnieżania dróg prywatnych.
Radny Czesław Anioł – powiedział, że mając porównanie do innych dróg, to należy powiedzieć ,że w naszej gminie drogi są dobrze odśnieżone. Powiedział też, że propozycja Radnego Broniszewskiego byłaby dobrym rozwiązaniem, bo dziś każdy może odtworzyć działalność gospodarczą , a rolnicy mają bardzo dobry sprzęt, głównie ciągniki i byłoby to rozwiązaniem problemu, bo wyjeżdżając na drogę wszyscy mieszkańcy patrzą mu na ręce, dlatego będzie się starał aby dobrze to zrobić. Kolejna sprawa jak powiedział, to koszty jakie poniesiono już na tegoroczną zimę, my wydaliśmy 44,- tys. zł natomiast Warszawa , gdzie nawet nie ma, gdzie stanąć samochodem poniosła, już 70,- mil zł - są to 4 nasze budżety.
Radny Adam Wypchło– powiedział, że z siłami natury jeszcze nikt nie wygrał. Odśnieżanie dróg w gminie było dobre ale zabrakło tego aby postawić jakieś znaki, objazdy czy też zakazy- tego nie było.
Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska podsumowując temat powiedziała, że było by dobrze na przyszły rok podpisać porozumienie z powiatem w temacie odśnieżania tych dróg, które łączą drogę powiatową z gminną.
Wobec braku dalszej dyskusji Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała pod głosowanie informację w zakresie zimowego utrzymania dróg. W wyniku głosownia informację przyjęto jednogłośnie.
Ad 12 - Informacja z działalności Spółki Wodnej Doruchów.
Przewodniczący Gminnej Spółki Wodnej Piotr Kupczyk poinformował o działalności spółki za 2009 rok. Informacja stanowi zał. nr 8 do protokółu.
W dyskusji głos zabrali :
Radny Stanisław Przybył - powiedział, że na terenie byłej bazy spędowej w Doruchowie 4 lata temu zostały uszkodzone urządzenia drenarskie ze względu na to, że właściciel tego terenu po wybudowaniu hali, przerwał dreny i uszkodził zbieraki. W rozmowie z właścicielem okazało się, że zrobił to celowo. Dlatego chciałbym się dowiedzieć czyje są te urządzenia i kto ponosi karę za ich zniszczenie. Wnioskował aby karać wszystkich tych co, dopuszczają się takiego wandalizmu i uszkadzają dreny. Zgłosił wniosek pod adresem Starostwa ,aby przypomnieć o uzgadnianiu ze spółką wodną wydawanych pozwoleń na budowę.
Radny Czesława Anioł– powiedział, że radny Stanisław Przybył ma rację są wandale, którzy niszczą urządzenia. Powiedział też, że przez okres 5- lecia działalności spółki Doruchów można powiedzieć, są określone efekty i to zawdzięcza się dobrze pracującemu zarządowi tej spółki.
Radny Andrzej Kempa– zapytał jak sobie poradzono z wyjściem z trudnej sytuacji spółki jaka była za działalności P. Kolarskiego. Zapytał jak spółka sobie poradzi w przypadku powodzi o ile byłoby takie zagrożenie.
Przewodniczący Gminnej Spółki Wodnej Piotr Kupczyk powiedział, że w trudnych sytuacja Zarząd Spółki prowadzi rozmowy z rolnikami i nie powraca się do spraw dawnych składek. Obecnie mamy ponad 80 % ściągalności składek. Poprzednio w walnym zebraniu uczestniczyło ok. 60 członków, dziś na zebranie przychodzi 20 członków dlatego, że jest dobrze i nie ma uwag. Wszystkie zebrane składki idą na realizację zadań. O ile mamy dobrą ściągalność składek to otrzymujemy dotację z Urzędu Marszałkowskiego. Nie podnosimy też w br. składek członkowskich a zaplanowane zadania jesteśmy w stanie zrealizować.
Radna Maria Rogalewska zapytała czy, widząc powstające domy, można powiedzieć, że ci co budowali to w nieświadomości pozrywali urządzenia drenarskie. Zapytała ci co budowali zgłaszali się do spółek wodnych aby wskazano, gdzie takie urządzenia się znajdują na jego działce aby uniknąć zniszczenia.
Piotr Kupczyk Przew. Spółki Wodnej odpowiedział Radnej Marii Rogalewskiej, że nie jest to zinwentaryzowane. Są to urządzenia niejednokrotnie 100- letnie i o ile ktoś kupuje działkę to sprzedający informuje go, gdzie takie urządzenia się znajdują. Natomiast w innych sytuacjach zgłaszają się do nas, chociaż nie zawsze jesteśmy w stanie pomóc.
Radny Czesław Anioł– odpowiedział na pytanie Radnej Marii Rogalewskiej informując, że Spółka Wodna posiada mapy z Doruchowa i każdy może sprawdzić jak przebiegają urządzenia drenarskie. Przypomniał w temacie drzew – informując, że wszystkie drzewa do 5 lat można wycinać bez zezwolenia. Natomiast po 5 latach musza być zezwolenia i wówczas są określone problemy z wycinką.
Radny Zbigniew Broniszewski - powiedział, że działalność Spółki ocenia się pozytywnie. To co zrobiono to zasługa Przewodniczącego Spółki i jego współpracowników. Przewodniczący Spółki wie na jaki cel i po co są zbierane składki . To co jego poprzednikowi zajęło 20 lat pracy, to obecnie zrobiono to w ciągu roku.
Ad. 13 - Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia aktualizacji „Planu Odnowy Miejscowości Przytocznica na lata 2007-2013”.
Komisja uchwał i wniosków przedstawiła projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia aktualizacji Planu Odnowy Miejscowości Przytocznica na lata 2007-2013.
Rada nie wniosła żadnych uwag i wniosków do przedstawionego projektu uchwały.
Wobec powyższego Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała pod głosowanie powyższy projekt uchwał.
Głosowało 15 radnych , „za” było 15 radnych, „przeciwnych” nie było , „wstrzymujących” nie było.
Uchwała Nr XXXII/155/2010w sprawie zatwierdzenia aktualizacji Planu Odnowy Miejscowości Przytocznica na lata 2007-2013 stanowi zał. nr 9 do protokółu.
Ad 14 - Podjęcie uchwały w sprawie zmiany do programu gospodarczego pn. „Plan Rozwoju Lokalnego Gminy Doruchów Nr XXIV/103/2009 z dnia 25 marca 2009 roku.
Komisja uchwał i wniosków radny Mieczysław Niełacny przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany do programu gospodarczego pn. „Plan Rozwoju Lokalnego Gminy Doruchów na lata 2004-2013 przyjętego uchwałą Rady Gminy
Rada nie wniosła żadnych uwag i wniosków do przedstawionego projektu uchwały.
Wobec powyższego Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała przedstawiony projekt uchwały pod głosowanie. Głosowało 15 radnych , „za” było 15 radnych, „przeciwnych” nie było , „wstrzymujących” nie było
Uchwałę Nr XXXIII/156/2010podjęto jednogłośnie. Uchwała stanowi zał.nr 10 do protokółu.
Ad. 15- Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia regulaminu nadania tytułu „Honorowy Obywatel Gminy Doruchów ” i „Zasłużony Obywatel Gminy Doruchów”.
Komisja uchwał i wniosków Radny Mieczysław Niełacny przedstawił projekt uchwały .
Rada nie wniosła żadnych uwag i wniosków do przedstawionego projektu uchwały.
Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zaproponowała przyjęcie uchwały przez głosowanie.
Głosowało 15 radnych „ za” było 15 radnych, „przeciwnych „ nie było, „wstrzymujących „ nie było.
Uchwałę Nr XXXIII/156/2010podjęto jednogłośnie.
Uchwała stanowi zał. Nr 11 do protokółu.
Ad. 16- Podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu i w budżecie gminy na 2010 rok.
Skarbnik Gminy Władysława Lasota przedstawiła propozycje wprowadzenia zmian do budżetu gminy na 2010 rok. Do zaproponowanych zmian uwag nie wniesiono.
Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała pod głosowanie projekt uchwały.
Glosowało 15 radnych „za” było 15 radnych, „przeciwnych” nie było, „wstrzymujących” nie było.
Rada jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXIII/157/2010 w sprawie zmiany budżetu i w budżecie
gminy na 2010 rok. Uchwała stanowi zał. nr 12 do protokółu.
Ad. 17 - Zapytania i wolne głosy.
W punkcie tym głos zabrali :
Radny Lucjan Dyba w związku z tym, że wydaliśmy dużo środków na tegoroczną zimę wnioskował o wyłącznie od 1 kwietnia lub 15 marca oświetlenia ulicznego w gminie w godzinach od 23 – ej do 5 – tej rano. Zapytał w sprawie chodnika w kierunku Emilianowa , pytając co zrobimy z tym chodnikiem, który został źle został zaprojektowany . Uważam jak powiedział, że my jako gospodarze tego terenu musimy dbać o to aby zadania były prawidłowo realizowane i pieniądze właściwie wydatkowane.
Radna Janina Przygoda – wnioskowała od odśnieżenie placu parkingowego przy świetlicy Wrzosy z tego względu, że w dniu jutrzejszym jest zebranie wiejskie.
Radny Kempa Andrzej - zapytał jakie przyjęto rozwiązanie w temacie Pana Wierzbickiego.
Radny Zbigniew Broniszewski– poparł wniosek radnego Dyby w sprawie wyłączenia oświetlania ulicznego w godzinach nocnych. Powiedział, że oświetlenie uliczne świeci się całą noc a rano jest wyłączane i dzieci idą i tak po ciemku do szkoły.
Ad. 17– Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.
Odpowiedzi na interpelacje i zapytania udzielił Wójt Gminy Józef Wilkosz informując:
w spr.oświetleń ulicznych trudno powiedzieć jakie byłyby reakcje mieszkańców na ogólne wyłączenie oświetlenia. W gminach gdzie były już takie wyłączenia opinie są róże. Temat uważam jest do dyskusji i rozważenia.
w spr. przeprojektowania chodnika w k. Emilianowa – temat wymaga szerszej dyskusji, każdy projekt jest uzgadniany z zarządcą drogi, nie ulega jednak wątpliwości, że trzeba w jakiś sposób zabezpieczyć bezpieczeństwo na drodze i nie można doprowadzić do zakłócenia porządku.
w spr. planu zagospodarowania przestrzennego – czekamy na odpowiedź od Posła a następnie wystąpimy do Ministra z konkretnym zapytaniem.
w spr.budowy chodników, kolejność realizacji zadań zostanie ustalona na posiedzeniach komisji nie będziemy tu nic narzucać i zdecydują radni.
w spr.zabezpieczenie kryzysowego – mamy zabezpieczone środki w budżecie gminy w kwocie 2.000,- zł , w razie wystawienia zagrożenia na wałach przeciwpowodziowych . Natomiast jeżeli chodzi o worki to będziemy korzystać z magazynu powiatowego p. powodziowego.
w spr. uwłaszczenia - jesteśmy uwłaszczeni zarówno pałac w Doruchowie jak i w Plugawicach. Mamy decyzję Wojewody i mamy wpis do księgi wieczystej ale byli właściciele zaskarżyli decyzje, że Skarb Państwa przejął to niezgodnie z przepisami i dysponował tym czego nie miał. Dlatego jest to aktualnie w Trybunale Konstytucyjnym. Natomiast my jesteśmy w księgach wieczystych i jesteśmy w tej chwili właścicielami . Trudno jednak powiedzieć jak sprawa się zakończy.
Radny Adam Wypchło powiedział, że nie były tu dopilnowane sprawy. Trzeba było wówczas złożyć wniosek w sądzie i za niewielką opłatą to sąd rozstrzygał sprawę a nie wojewoda.
w spr.chodnika w k. poczty – jest zrobiona dokumentacja ,ale dodatkowo musi być rozpatrzona sprawa przejścia przez most.
w spr. dokumentacji drogi Przytocznica - Marszałki – musimy pewne sprawy dokumentacyjne już przygotowywać na wypadek o ile powstałaby możliwości realizacji drogi.
Radny Powiatu Robert Pustkowski
w spr. chodnika w k. Emilianowa – powiedział, że inwestycja została wstrzymana ze względu na warunki atmosferyczne. Jak zmienią się warunki atmosferyczne to komisje muszą to zbadać. Problem jak wiemy jest w tym, że jest zbyt wysoki krawężnik, dlatego też chodnik ma być przeprojektowany. Inwestycja ta stoi pod znakiem zapytania ale nie znaczy to, że chodnik zostanie rozebrany. Powiedział też, że ile byłaby utrzymana obecna w powiecie dynamika budowy chodników ze szczególnym uwzględnieniem naszej gminy, to za kilka lat problem chodników w gminie byłby rozwiązany, ale to nowa rada jaka zostanie wybrana podejmie kolejne działania, o ile dalej będzie zadania chodnikowe uważała za priorytetowe. Powiat rocznie przeznacza 600,- tys. zł na chodniki natomiast gmin jest 7, znaczy to, że nie wychodzi to nawet po 100 ,tys. - zł na gminę a Ostrzeszów jest gminą największą. W tym roku Rada Powiatu zagwarantowała dla Doruchowa 100,- tys. zł. Jeżeli chodzi o dalsze inwestycje chodnikowe to w pierwszym rzędzie powinniśmy skończyć inwestycję budowy chodnika Doruchów – Przytocznica. Na pewno inwestycja ta ze względu na wysoki koszty nie jest możliwa do zrealizowania w ciągu roku. Jeżeli chodzi o to, który z chodników był pierwszy zgłoszony do realizacji, Wrzosy – Doruchów czy chodnik Oświęcim , to na pewno jest to chodnik Oświęcim. Rada powiatu nie kieruje się tym, czy dany chodnik jest droższy , czy tańszy ale przydatnością i poprawą bezpieczeństwa i to jest element podstawowy. Do tej pory w Doruchowie realizowaliśmy te chodniki najbardziej uczęszczane a najbardziej uczęszczaną drogą jest Doruchów- Przytocznica a na drugim miejscu jest Doruchów- Kępno.
Kier. Referatu Stanisław Smiatacz
- poinformował w sprawie rozmowy z P. Wierzbińskim , architektem i radcą prawnym powiedział, że nie zapadły tu żadne wiążące decyzje. Temat będzie nadal uzgadniany i na ile prawnie będzie możliwe to decyzje takie zostaną podjęte.
Radny Zbigniew Broniszewski - wnioskował do Radnego Powiatu Roberta Pustkowskiego aby drogę Torzeniec – Mechnice zrealizować o rok później ale za to zrobić to lepiej i położyć na to cienki dywanik asfaltowy.
Ad.18 – Zakończenie.
Z uwagi na zrealizowanie porządku obrad Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zamkła obrady XXXIII sesji Rady Gminy Doruchów
![]() |
![]() |
![]() |
Metadane
Źródło informacji: | Anna Morawska |
Data utworzenia: | 2010-04-12 12:41:46 |
Wprowadził do systemu: | Anna Morawska |
Data wprowadzenia: | 2010-04-12 12:42:01 |
Opublikował: | Anna Morawska |
Data publikacji: | 2010-04-12 12:42:46 |
Ostatnia zmiana: | 2010-04-12 12:43:03 |
Ilość wyświetleń: | 2835 |