P R O T O K Ó Ł   Nr III/2011

                   z obrad sesji Rady Gminy W Doruchowie

                     odbytej w dniu 08 lutego 2011 roku

                 w  sali sesyjnej Urzędu Gminy w Doruchowie

               Obrady  III  sesji Rady Gminy zgodnie z art. 20 ustawy o samorządzie gminnym  otworzyła Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska.

Stwierdziła, że zgodnie z listą obecności w sesji uczestniczy 15 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 radnych, Rada spełnia warunki do obradowania i podejmowania prawomocnych uchwał.

Następnie powitała radnych i zaproszonych gości:

- radnego powiatu Roberta Pustkowskiego

- Wójta Gminy Józefa Wilkosza

- Sekretarza Gminy Tomasza Bugaryna

- Skarbnik Gminy Władysławę Lasota

- Sołtysów

- dyrektorów szkół i przedszkola

- radcę prawnego Marcina Małeckiego

- Przedstawicieli Izby Rolniczej Panią Marlenę Stefańską i Pana Pawła Frasa

- Agronoma GODR Idziego Baraniaka

- Prezes  Związku OSP Jadwigę Kosik

- Kierowników jednostek organizacyjnych

 

Listy obecności stanowią zał. nr 1 i 2 do protokółu.

Następnie przedstawiła porządek obrad  :

1.      Otwarcie.

2.      Przedstawienie porządku obrad III sesji Rady Gminy.

3.      Wybór sekretarza obrad III sesji Rady Gminy.

4.      Przyjęcie protokółu z II- ej sesji Rady Gminy.

5.      Powołanie komisji uchwał i wniosków.

6.      Interpelacje i zapytania radnych.

7.      Informacja Wójta Gminy z działań w okresie międzysesyjnym.

 

8.      Informacja Przewodniczącej Rady Gminy z działań w okresie międzysesyjnym.

9.      Informacja z działalności Powiatowej Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

10.  Informacja z działalności  Powiatowej Izby Rolniczej.

11.  Informacja z działalności Spółki Wodnej Doruchów.

12.  Sprawozdanie z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego  w szkołach prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego.

13.  Podjęcie uchwały w sprawie powołania komisji rewizyjnej.

14.  Wybór Przewodniczącego   komisji rewizyjnej.

15.  Podjęcie uchwały w sprawie  ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy.

16.  Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia diet radnych.

17.  Powołanie komisji doraźnej ds. opracowania zmian do statutu gminy oraz powołania przewodniczącego komisji.

18.  Uchwalenie planu pracy Rady Gminy oraz zatwierdzenia planów pracy komisji.

19.  Podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu i w budżecie gminy na 2011 rok.

20.  Zapytania i wolne głosy.

21.  Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.

22.  Zakończenie.

Do przedstawionego porządku nie zgłoszono wniosku o jego zmianę.

Ad. 1 i 2   -   zostały  zrealizowane .

 

 Ad.3       Wybór sekretarza obrad III sesji Rady Gminy.

               Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zaproponowała na sekretarza obrad kolejnego Radnego z listy  Radnego Jana Jaśkiewicza.

W głosowaniu Rada jednogłośnie powołała Radnego Jana Jaśkiewicza  na sekretarza obrad III sesji.

 

 Ad.4    Przyjęcie protokółu z  II- ej sesji Rady Gminy.

              Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zaproponowała przyjęcie protokółu z obrad II sesji bez odczytywania. Poinformowała, że protokół wyłożony był do wglądu przed sesją.  Z treścią protokółu radni mieli możliwość zapoznania się także w biurze rady. Radni nie wnieśli uwag do protokołu. Wobec czego Przewodnicząca poddała pod głosowanie. Udział w głosowaniu wzięło 15 radnych,  „za” przyjęciem protokołu głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.

Protokół z II sesji został przyjęty jednogłośnie przez Radę Gminy.

 

  Ad.5    Powołanie komisji uchwał i wniosków.

                Przewodnicząca Rady Gminy Joanna  Blewąska zaproponowała powołanie komisji uchwał i wniosków w składzie :

- Radny Adam Wypchło

- Radny Mieczysław Niełacny

- Skarbnik Gminy Władysława Lasota

Zaproponowany skład komisji uchwał i wniosków w głosowaniu przeprowadzonym przez Przewodnicząca Rady Gminy Joannę Blewąska przyjęto jednogłośnie.

  Ad.6   Interpelacje i zapytania radnych.

Na III sesji Radni zgłosili następujące interpelacje :

Radny Jan Sieczka

-zwrócił się do Radnego Powiatu Pana Roberta Pustkowskiego z zapytaniem jak przedstawia się sprawa budowy drogi Godziętowy- Tokarzew

Radna Janina Przygoda

-zapytała jak wygląda sprawa opłat za  wykonanie badań tomograficznych w szpitalu w Ostrzeszowie. Z informacji jakie czytamy w prasie lokalnej wynika, że są tu określone trudności, bowiem za  wykonanie tych badań trzeba płacić. Firma, która wstawiła urządzenia płaci za dzierżawę pomieszczeń ale też pobiera opłaty za badania. Jak wiemy gminy z terenu powiatu dofinansowywały przygotowanie pracowni tomograficznej i była mowa, że badania będą nieodpłatnie. Zapytała, czy  od nowego roku będą refundowane częściowo opłat za badania tomograficzne  przez Narodowych Fundusz Ochrony Zdrowia.

 

Radny Adam Wypchło

-zapytał w temacie  udrożnienia sprawności i odbioru wody z drogi na krzyżówce Doruchów-Kępno- Torzeniec. Powiedział, że w roku ubiegłym  jak również  dwa tygodnie temu interweniowała straż pożarna, gdyż została zalana posesja P. Pierusiak.   Nie wiem kto jest za  tą sytuację  odpowiedzialny dlatego zgłaszam ten problem.

 

-wnioskował o zabezpieczenie rur na udrożnienie  rowu przy ul. Tokarskiej.

Powiedział, że Pan Marek Sosnowski i Pan Cieśla zobowiązali  się wykonać rowy w czynie  społecznie, chodzi tylko  o zabezpieczenie rur.

 

 

Radny Lucjan Dyba

- wnioskował o udrożnienie mostku na drodze gminnej przy polach P. Tułazy i P. Garstki.

 

- powiedział, że nie pokoi  go brak postępu prac przy remoncie domu ludowego w Morawinie. Wykonawca zamontował w oknach tylko ramy okienne. Zamiast szyb jest włożona dykta. Trwa to już ponad miesiąc. Jest tam mienie KGW i tak nie może być, że  wykonawca ma czas aż do końca  czerwca i pod koniec tego terminu przystąpi do prac.

 

- podjął temat  przetargów na budowę dróg,  powiedział,  że powinno  się to zmienić, gdyż  okazuje się, że droga do Mieleszówki,  która została wybudowana  w 2009 roku dziś się sypie. Położony na niej asfalt w niektórych miejscach ma zaledwie 2 cm. Dlatego też  za to należałoby ścigać  inspektora nadzoru. Postawił pytanie o ile przegrała nasza miejscowa firma z firmą z Pleszewa, która realizowała tą drogę bo wydaje się, że my na tym dużo tracimy. Dlatego też w tej sprawie należy interweniować zgłaszać te sprawy nawet do Europosła.

 

Radny Zygmunt Stempin

- zapytał Radnego Powiatu Roberta Pustkowskiego czy w 2011 roku będzie realizowany chodnik w  Przytocznicy.

 

Radny Jan Jaśkiewicz

- wnioskował o ustawienie tablicy  na nowej drodze Stara Kuźnica-Przytocznica aby było wiadomo dokąd ta droga  prowadzi,

 

- wnioskował o ustawienie kosza na śmieci na przystanku PKS Stara Kuźnica,

-zapytał w temacie  dopłat do budowy przydomowych oczyszczalni ścieków, od kiedy można składać wnioski i jaka jest kwota dofinansowania,

 

-wnioskował o doprowadzenie wody do P. Binków w Starej Kuźnicy,

-zapytał, czy poczta w Doruchowie będzie zlikwidowania i od kiedy.

Radny Zbigniew Broniszewski

-zapytał czy na naszej oczyszczalni ścieków  jest rozgraniczenie odprowadzenia wody odpadowej od ścieków  oraz czy  są odprowadzane ścieki przemysłowe. Zapytał też w jakim stopniu jest wykorzystana moc naszej oczyszczalni.

 

- zapytał w sprawie lekarza stomatologa ponieważ docierają informacje, że w Ośrodku Zdrowia nie będzie stomatologa, a o ile będzie to tylko na 1 etatu.

 

 

Wobec braku dalszych pytań Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska  poinformowała, że odpowiedzi zostaną udzielone w pkt. 21 porządku obrad.

                                                               

  Ad.7   Informacja Wójta Gminy z działań w okresie międzysesyjnym.

           Wójt Józef Wilkosz przedstawił sprawozdanie z pracy Wójta w okresie międzysesyjnym. Przedstawił także informację z realizacji uchwał podjętych na poprzedniej sesji oraz realizacji interpelacji radnych. Informacja stanowi zał. nr 3 i 4 do protokółu.

W  dyskusji głos zabrali :

Przewodnicząca Rady Gminy Joanna  Blewąska  zapytała, co oznacza stwierdzenie

w wypowiedzi Wójta Gminy „ radykalne zmiany na stołówce szkolnej”.

Radny Jan Sieczka – powiedział, że w sprawach dożywiania dzieci żal maja rodzice, że nie wszystkie dzieci mogą korzystać z dożywiania mimo, że chcieliby za to płacić.

Radny Roman Kubiak – powiedział, że temat funkcjonowania stołówki szkolnej jest już od lat  nawet jeszcze za Dyrektor Mak Wiktorię i już wtedy mówiono o jej zamknięciu.

Radna Janina Przygoda – podjęła sprawę oświetlenia ulicznego wnoszą  o rozważenie możliwości wyłączenia oświetlenia w nocy od godz. 24-tej do 5-tej tam gdzie nie musi to być- wówczas będą oszczędności.

Do podjętych spraw ustosunkował się Wójt Gminy Józef Wilkosz.

Udzielone odpowiedzi przyjęto.

Rada jednogłośnie przyjęła informację z działalności Wójta Gminy w okresie między sesyjnym.

 

  Ad.8   Informacja Przewodniczącej Rady Gminy z działań w okresie międzysesyjnym.

                Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska  poinformowała, że w okresie międzysesyjnym wpłynął do Rady wniosek Sołtysa Starej Kuźnicy w temacie przekazania gruntu we władanie Sołectwa Stara Kuźnica tj. działki Nr 121/1 położonej we wsi Stara Kuźnica.

 

            W sprawie tej jak powiedziała zorganizuje w dniu 28 lutego 2011 roku  spotkanie ze sołtysem, dzierżawca gruntu celem ustalenia możliwości rozwiązania umowy na dzierżawę  gruntu i przekazania na rzecz sołectwa.

 

Rada jednogłośnie przyjęła przedstawioną informację.

 

  Ad.9    Informacja z działalności Powiatowej Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

              Kierownik Powiatowego Biura Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa Robert Pustkowski przedstawił informację z działalności Agencji.

 W dyskusji głos zabrali :

  Radny Adam Wypchło

 powiedział to, że nie ma środków na renty strukturalne to jest  wina sejmu.

  Radna Maria Rogalewska

zapytała  czy rolnik o ile nie ma możliwości uzyskania renty strukturalnej może ubiegać się o rentę w  KRUS-ie.

Odpowiedzi na postawione w dyskusji pytania udzielił Kierownik Powiatowego Biura Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa Robert Pustkowski.

 

 Ad.10 -  Informacja z działalności  Powiatowej  Izby  Rolniczej.

               Pracownik Powiatowego Biura  Izb Rolniczych w Ostrzeszowie pani Marlena Stefańska przedstawiła informację dotycząca kończącej się kadencji członków Izby Rolniczej oraz informację o przygotowywaniu spraw związanych z wyborami do Izb jakie odbędą się w dniu 03 kwietnia 2011roku.

W dyskusji głos zabrali :

 Radna Janina Przygoda

– powiedziała, że chcieliśmy w tym punkcie porządku obrad dowiedzieć się co w okresie kadencji czteroletniej zrobiły Izby Rolnicze. Takiej informacji nam nie przedstawiono. Uważam, że Izby Rolnicze powstały po to aby pomagały rolnikom  a okazuje się  nie wcale tak nie jest , bo nawet nie przedstawiono nam  w  informacji jakimi sprawami zajmowała  się Powiatowa Izba Rolnicza czy kierowała jakieś wnioski rolników na szczebel centralny.

Radna Maria Rogalewska

- również  oczekiwałam informacji dotyczącej działań jakie podjęła Izba Rolnicza ale takie informacji nie uzyskałam. Kończy się 4- letnia kadencja Izb i nie przedstawiono nam żadnego sprawozdania z działalności.

 

Radny Piotr Kupczyk

- zapytał, co Izby Rolnicze zrobiły w sprawie niskich cen na żywiec.

Radny Adam Wypchło

- zapytał czy w związku z tym,  że na terenie naszej gminy wystąpiły podtopienia będzie można skorzystać  z dotacji do wapna.

Radny Jan Sieczka

- powiedziała, że winę na sytuację w rolnictwie ponosi Minister Rolnictwa, również Izby Rolnicze nie uratują naszego rolnictwa.

Radny Lucjan Dyba

- wnioskował aby na sesję zaprosić Europosła Andrzeja Grzyba. 

Radny Zbigniew Broniszewski

- zapytał w temacie przywożonego mięsa z

- zapytała czy ten problem podejmowały izby rolnicze, to pytanie chciałbym zadać naszemu Europosłowi.

 

Agronom Idzi Baraniak

- poinformował w temacie   pobieranych w ub. roku  prób glebowych.

Członek Powiatowej Izby Rolniczej Paweł Fras

- w swojej wypowiedzi wskazał na bardzo niską frekwencję w wyborach do izb rolniczych, gdzie na terenie naszej gminy głosowało zaledwie 200 rolników.

Do niektórych podjętych spraw w dyskusji ustosunkowała się przedstawicielka Izby Rolniczej Pani Marlena Stefańska.

 Ad.11   Informacja z działalności Spółki Wodnej Doruchów.

               Przewodniczący Spółki Wodnej Doruchów Piotr Kupczyk przedstawił sprawozdanie  z działalności Spółki za 2010 rok. Sprawozdanie stanowi zał. nr 5 do protokółu.

 

W dyskusji głos zabrali :

Radna Maria Rogalewska

 - zapytała czy i jakie  działania podejmuje Spółka dla pozyskania więcej środków zewnętrznych i dotacji na swoją działalność.

 

 

Radny Jan Sieczka

- powiedział, że z uwagi na obecne  mokre lata musi wrócić program  melioracji i na to muszą się znaleźć się pieniądze, gdyż  w przeciwnym razie nasze rolnictwo całkiem padnie.

Radna Janina Przygoda

- przy  tworzeniu się Spółki Wodnej Gminy  Doruchów były duże problemy ale dziś można powiedzieć, że przy dobrej współpracy można wiele zrobić. Jak widać nowa spółka i zarząd spółki  rozwiązali wiele problemów związanych z konserwacją urządzeń melioracyjnych na terenie swojego działania. Życzyła dalszej dobrej pracy Przewodniczącemu Spółki i całemu Zarządowi.

Zbigniew Broniszewski

-  podziękował za zrealizowane zadania na terenie Torzeńca i zapytał czy Zarząd Spółki podejmował sprawy tych wsi, które nie są członkami  spółki.

 

Odpowiedzi na postawione w dyskusji pytania  udzielił Przewodniczący Gminnej Spółki Wodnej Piotr Kupczyk – Przewodniczący Spółki Wodnej.

 

Wobec braku dalszej dyskusji Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała pod głosowanie informację z działalności spółki. W wyniku głosowania Rada Gminy  informację przyjęła  jednogłośnie.

 

 Ad.12       Sprawozdanie z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych  stopniach awansu zawodowego  w szkołach prowadzonych przez jednostkę samorządu  terytorialnego.

 

Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poinformowała, że sprawozdanie w wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli zostało szczegółowo omówione na wszystkich posiedzeniach komisji.

W związku z czym zaproponowała dyskusję w tym temacie :

W dyskusji głos zabrali :

Radny Jan Sieczka

- zapytał skąd – szkolnictwo ma takiego dobrego  Ministra dbającego o tak wysokie wynagrodzenia. Taki minister potrzebny był by dla naszego rolnictwa. Zapytał skąd biorą się   i kto nadaje tytuły nauczycielom, takie jak : dyplomowany, mianowany.

 

Przewodnicząca  Rady Gminy  Joanna Blewąska

- zapytała w temacie przebiegu organizacji  w szkołach ferii dla młodzieży.

Dyrektor Szkoły Podstawowej w Doruchowie  Walenty Okoń

- poinformował o zorganizowanych przez  Szkolny Klub Sportowych zawodów w okresie ferii zimowych  dla młodzieży. Poinformował także o planowanym zakresie termomodernizacji szkoły podstawowej w Doruchowie jak będzie realizowana w br.

Dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury Ryszard Mazur – poinformował ,że w okresie ferii zimowych dla młodzieży szkolnej zorganizowano 3 turnieje piłkarskie w ramach programu „ferie na Orliku „.

Dyrektor Przedszkola Zofia Krzemińska – powiedziała, że przedszkole również pracowało w okresie ferii  od godz. 7-ej do 16-tej. Do przedszkola uczęszczało  w tym okresie 20 dzieci.. Nauczyciele mieli także możliwość wykorzystania urlopu wypoczynkowego.

Wobec braku dalszej dyskusji Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska  poddała pod głosowanie przyjęcie sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego  w szkołach prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego.

 

Głosowało 15 radnych „ za” przyjęciem sprawozdania było 15 radnych , „przeciwnych”

 i „wstrzymujących” nie było.

Sprawozdanie przyjęto jednogłośnie i  stanowi zał. nr  6  do protokółu.

 Ad.13     Podjęcie uchwały w sprawie powołania komisji rewizyjnej.

                Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poinformowała, że w związku z tym, że  na poprzedniej sesji nie została powołana komisja rewizyjna obecnie przystąpimy do jej powołania.

Dla przypomnienia poinformowała, że zgodnie ze Statutem Gminy  komisja rewizyjna składa się z  Przewodniczącego i 2-ch członków. Przewodniczącego komisji rewizyjnej wybiera Rada Gminy. Na poprzedniej sesji Klub Radnych „Porozumienie Ludowe „ zgłosił swojego przedstawiciela radnego Adama Wypchłę. Ponadto do komisji rewizyjnej  zostali zgłoszeni  Radny Lucjan Dyba, Radny  Jan Jaśkiewicz i Radna Janina Przygoda.

Na podstawie art.18a ustawy o samorządu gminy obligatoryjnie w skład komisji  rewizyjnej wchodzi przedstawiciel klubu  radnych.  Musi to  być jednak  osoba przyjęta przez Radę, która  uzyska bezwzględną ilość głosów tj. 8 głosów „za” i wtedy zostaje wpisana do uchwały.

 

Radna Janina Przygoda

powiedziała, że aby nie stwarzać problemów ( starszy ustępuje młodszemu )rezygnuje z kandydowania do komisji.

Pozostali członkowie komisji wyrazili zgodę na kandydowanie.

Wobec powyższego Przewodnicząca Rady Gminy przeprowadziła głosowanie

Zapytała kto z radnych jest „za” tym aby członkiem komisji był radny Lucjan Dyba.

Głosowało 15 radnych „ za” było 15 radnych , „przeciwnych” nie było, „wstrzymujących” nie było.

Wobec czego radny Lucjan Dyba uzyskał bezwzględną  ilość głosów.

Następnie Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zapytała , kto z Radnych jest „za” tym aby członkiem komisji był Radny Jan Jaśkiewicz.

Głosowało 15 radnych „ za” było 15 radnych , „przeciwnych” nie było, „wstrzymujących” nie było.

Wobec czego radny Jan Jaśkiewicz uzyskał bezwzględną  ilość głosów

W dalszym głosowaniu Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zapytała , kto z Radnych jest „za” tym aby członkiem komisji był Radny Adam Wypchło.

Głosowało 13 radnych „za” było   6 radnych  „przeciwnych”   5 radnych   „wstrzymujących” 2-ch radnych.

Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poinformowała, że Radny Adam Wypchło nie uzyskał bezwzględnej ilości głosów i nie wchodzi w skład komisji rewizyjnej.

Wobec czego Radny Adam Wypchło zgłosił kandydaturę Piotra Kupczyka przedstawiciela Klubu „Porozumienie Ludowe” do skład komisji rewizyjnej.

Przewodnicząca Rady  Gminy Joanna Blewąska  poddała kandydaturę  Piotra Kupczyka pod głosowanie. Głosowało 15 radnych , „za „ było  8 radnych , „przeciwnych” 6  radnych, „wstrzymujących” nie było.

Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska  poinformowała, że Radny Piotr Kupczyk uzyskał bezwzględną ilości głosów i wchodzi w skład komisji rewizyjnej.

Następnie Radny Mieczysław Niełacny przedstawił projekt uchwały w sprawie powołania Komisji Rewizyjnej. Głosowało 15 radnych , „za” było 15 radnych, „przeciwnych”

i „wstrzymujących” nie było.

Uchwała Nr III/14/2011 w sprawie powołania Komisji Rewizyjnej została podjęta jednogłośnie . Uchwała stanowi zał. nr 7 do protokółu.

 

Ad.14     Wybór Przewodniczącego  komisji rewizyjnej.

                Przewodnicząca  Rady Gminy Joanna Blewąska poinformowała, że związku

z wyborem Komisji Rewizyjnej , zgodnie ze statutem  gminy Rada  dokona wyboru Przewodniczącego  tej komisji.

W związku z powyższym zaproponowała zgłoszenie kandydatów na przewodniczącego komisji.

Rada zgłosiła   Radnego  Jana Jaśkiewicza  członka komisji rewizyjnej na przewodniczącego tej komisji.

Radny Jan Jaśkiewicz  wyraził zgodę na kandydowanie.

Wobec powyższego Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska  przeprowadziła głosowanie. „za” wyborem na Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Radnego Jana Jaśkiewicza głosowało  8 radnych , „przeciw” głosowało 6 radnych , 1 radny „wstrzymał „ się od głosu. Wobec czego  Przewodniczącym Komisji Rewizyjnej został Radny Jan Jaśkiewicz.

 

Radny Mieczysław Niełacny przedstawił projekt uchwały w sprawie wyboru Radnego Jana Jaśkiewicza na Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.

Do projektu uchwały uwag i wniosków nie zgłoszono.

Wobec czego Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.

Głosowało 15 radnych , „za” było 15 radnych, „przeciwnych” i „wstrzymujących” nie było.

Uchwałę Nr III/16 /2011 podjęto jednogłośnie. Uchwała stanowi zał. nr 8 do protokółu.

 

Ad.15    Podjęcie uchwały w sprawie  ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy.

            Zgodnie z porządkiem obrad rozpatrzono projekt uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia dla Wójta Gminy. Radny Mieczysław  Niełacny odczytał w tej sprawie projekt uchwały, której proponuje się :

- wynagrodzenie zasadnicze – 4.900 zł 

- dodatek funkcyjny – 1.700 zł

- dodatek specjalny – 20 %  od wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego     1.320,-

- dodatek za wysługę lat w wysokości 20 %  tj.  980,-

 

Wójt Gminy Józef Wilkosz wniósł uwagę, co do zapisu ustalenia wynagrodzenia od 1 marca 2011 roku powiedział, że  Wójtem  jest od dnia złożenia ślubowania tj. od dnia 02-12-2010r.

            W sprawie tej głos zabrał Radca Prawny Marcin Małecki informując, że o ile w uchwale został by wprowadzony termin  od dnia ślubowania, to uchwała mogłaby być unieważniona przez Wojewodę z uwagi na to, że prawo nie działa wstecz.

 

Wobec braku dalszej dyskusji Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.

W wyniku głosowania, w którym wzięło udział 15 radnych – Rada Gminy jednogłośnie           /15 głosów „za”/  podjęła uchwałę w sprawie ustalenia miesięcznego wynagrodzenia Wójta Gminy Doruchów.

Uchwała  Nr III/ 16/2011 . w  w/w sprawie wynagrodzenia Wójta Gminy Doruchów  stanowi  załącznik nr 9 do niniejszego protokołu.

 

 Ad.16   Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia diet radnych Rady Gminy w Doruchowie oraz sołtysom w sołectwach Gminy Doruchów.

               Komisja uchwał i wniosków radny Mieczysław Niełacny   przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia diet radnych i sołtysom.

 

Do projektu uchwały uwag i  wniosków nie wniesiono. Wobec  czego Przewodnicząca  Rady Gminy poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.

 

W wyniku głosowania, w którym wzięło udział 15 radnych – Rada Gminy jednogłośnie /15 głosów „za”/  podjęła uchwałę w sprawie ustalenia diet radnych Rady Gminy w Doruchowie  i sołtysom w sołectwach Gminy Doruchów.

 

Uchwałę Nr III/17/2011 w sprawie ustalenia diet radnych Rady Gminy w Doruchowie i sołtysom Gminy Doruchów  podjęto jednogłośnie.

Uchwała stanowi zał. nr 10 do protokółu.

 

Ad.17     Powołanie komisji doraźnej ds. opracowania zmian do statutu gminy oraz powołania przewodniczącego komisji.

 

Radny Mieczysław Niełacny przedstawił projekt  uchwały w sprawie powołania komisji doraźnej ds. opracowania zmian do statutu gminy.

Uwagi do projektu uchwały zgłosili :

Wójt Gminy Józef Wilkosz – powiedział, że komisja ta nie może składać się z pracowników Urzędu jak to przedstawiono. W skład komisji winni wejść radni, gdyż statut dotyczy pracy rady i radnych i to radni winni przygotować ten dokument. Ponadto powiedział, że Wielkopolski Ośrodek Szkolenia i Studiów Samorządowych, którego  nasza gmina jest członkiem w najbliższym czasie ma przedstawić wzorcowy projekt, który można będzie wykorzystać do opracowania własnego statutu.

W wyniku podjętej dyskusji w tym temacie Rada jednogłośnie odstąpiła aktualnie od podjęcia przedstawionego projektu uchwały.

 Ad.18   Uchwalenie planu pracy Rady Gminy oraz zatwierdzenia planów pracy komisji.

                Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poinformowała, że plan pracy rady został przedstawiony na posiedzeniach komisji. Poszczególne  komisje przyjęły swoje plany. W związku z czym zaproponowała przyjęcie planów bez odczytywania i przedstawiła projekt uchwały.

 

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono. W wyniku głosowania Rada jednogłośnie – 15 głosami ”za” podjęła uchwałę Nr III/18/2011 w sprawie przyjęcia planu pracy Rady i zatwierdzenia planów pracy Komisji na 2011 rok.

Uchwała stanowi zał. nr 11    do protokółu.

 

Ad.19   Podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu i w budżecie gminy na 2011 rok.

                 Skarbnik Gminy Władysława Lasota przedstawiła projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian do budżetu gminy na 2011 rok.

W dyskusji  głos zabrali :

Radny Jan Sieczka

– zapytał ile będzie nas kosztował remont w hydroforni  Godziętowy,

- zapytał jakie korzyści przyniesie nam przebudowa centralnego ogrzewania węglowego w szkole podstawowej w Doruchowie na ogrzewanie gazowe.

Radny Roman Kubiak

– zapytał czy będzie przeprowadzony remont dachu na budynku szkoły podstawowej w Doruchowie.

 

Dyrektor Szkoły Podstawowej w Doruchowie Walenty Okoń – przestawił informację w temacie planowanej do realizacji w br. termomodernizacji szkoły.

Skarbnik Gminy Władysława Lasota udzieliła odpowiedzi na postawione pytanie przez Radnego Sieczkę i Radnego Kubiaka.

 Wobec braku dalszej dyskusji Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zmian budżetu i w budżecie gminy na 2011 rok.

W głosowaniu wzięło 15 radnych , „za” było 15 radnych, „przeciwnych” i „wstrzymujących” nie było.

Uchwała Nr III/19/2011 w sprawie zmiany budżetu gminy i w budżecie gminy na 2011 rok została podjęta jednogłośnie i stanowi zał. nr 12  do protokółu.

 

Ad.20    Zapytania i wolne głosy.

W punkcie tym głos zabrali :

Sołtys wsi Plugawice Wioletta Tekieli

 - prosiła o informację w temacie wycinki drzew  na terenie sołectwa Skarydzew o czy rozpisywała się gazeta lokalna „czas ostrzeszowski”.

Radny Adam Wypchło

- zapytał kiedy będzie równiarka na drogi, chodzi tu o drogę  ul. Szkolna w kierunku P. Bacerek i P. Jagielski.

 

Radna Maria Rogalewska

- w sprawie pałacu i terenu parkowego w Doruchowie – zapytała jak przedstawia się sprawa przejęcia pałacu i terenu przez byłego właściciela.

 

Radna Janina Przygoda

-  zwróciła się z zapytaniem do radnego powiatu w sprawie możliwości budowy w br. ścieżki rowerowej lub chodnika w kierunku Wrzosów.

 

Radny Jan Jaśkiewicz

- podziękował za wybór na przewodniczącego komisji rewizyjnej. Zapytał kto zorganizuje spotkanie w sprawie wniosku Rady Sołeckiej Stara Kuźnica o przekazanie gruntów na rzecz sołectwa.

 

Prezes Związku OSP Jadwiga Kosik – zapytała kiedy planowana jest rozbudowa Domu Strażaka w Doruchowie.

 

 

  Ad.21   Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.

Odpowiedzi udzielili:

Radny Powiatu Robert Pustkowski

- w sprawie budowy chodnika w  Przytocznicy – w bieżącym roku powiat nie ma możliwości  finansowych budowy chodnika.

- w sprawie budowy drogi  - aktualnie został rozpisany przetarg na budowę drogi.

- w spr. budowy ścieżki rowerowej – z uwagi  na brak środków finansowych nie ma możliwości realizacji tego zadania.

Wójt Gminy Józef Wilkosz  udzielił odpowiedzi w następujących sprawach:

w spr. gabinet stomatologiczny w Ośrodku Zdrowia będzie prowadzony przez stomatologów P. P. Strojanowskiego  i Lachowska.

w spr. równiarki na drogi – zostanie zamówiona i skierowana  jak będą suche drogi.

w spr. poczty – ma być zlikwidowana w związku z planowaną restrukturyzacją

w spr. badań tomograficznych w szpitalu zwrócimy się do Dyrekcji  Zakładów Opieki Zdrowotnej  w Ostrzeszowie  o poinformowanie o pobieranych opłatach za wykonane badania tomograficzne.

w spr. udrożnienia i odbioru wody z drogi na skrzyżowaniu Doruchów-Kępno - Tokarzew.

Wniosek przekażemy  do Powiatowego Zarządu Dróg oraz Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich Rejon Ostrów Wlkp.

w spr. zabezpieczenie rur na udrożnienie  rowu przy ul. Tokarskiej wniosek przekażemy  do Powiatowego Zarządu Dróg Ostrzeszów.

w spr. udrożnienia mostku na drodze gminnej przy polach P. Tułazy i P. Garstki zostanie to wykonane przez Urząd.

w spr. braku   postępu prac przy remoncie domu ludowego w Morawinie.

Umowny termin zakończenia remontu domu ludowego ustalono na 30-06-2011 i wg, oświadczenia wykonawcy termin ten zostanie dotrzymany.

w sprawie przetargów na budowę dróg  Urząd Gminy jest zobowiązany do przestrzegania ustawy o zamówieniach publicznych i zgodnie z tą ustawą organizuje i przeprowadza przetargi na wszystkie zadania inwestycyjne  i remontowe realizowane na terenie gminy. nie ma możliwości promowania firm lokalnych.

w spr. ustawienie  tablicy z nazwą miejscowości na nowej drodze Stara Kuźnica-Przytocznica Droga Stara Kuźnica – Przytocznica ma służyć przede wszystkim naszym mieszkańcom, którzy  znając przebieg drogi nie muszą korzystać z dodatkowego oznakowania. Ustawienie takiej tablicy może spowodować, że z drogi korzystałyby także samochody ciężarowe powodując jej niszczenie.

w spr. ustawienie kosza na śmieci na przystanku PKS Stara Kuźnica.

W okresie wiosennym zostanie przeprowadzony przegląd przystanków autobusowych i stwierdzone braki zostaną uzupełnione.

w spr. dopłat do budowy przydomowych oczyszczalni ścieków,

Brak możliwości dofinansowania przydomowych oczyszczalni ścieków wynikał z likwidacji Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska. Ostatnia zmiana ustawy  prawo ochrony środowiska pozwala na rozpoczęcie dofinansowania w związku z czym w projekcie podziału nadwyżki budżetowej uwzględnia się środki na ten cel. 

w spr. zwrotu pałacu w Doruchowie – decyzję w tej sprawie podejmie Wojewoda a odwołanie od decyzji rozpatrzy Minister Rolnictwa.

 

Kierownik Referatu Rolnictwa  Stanisław Smiatacz  udzielił odpowiedzi w sprawach :

 

-  oczyszczalni ścieków- w roku ubiegłym dokonano przebudowy przelewu burzowego na oczyszczalni ścieków w Doruchowie w związku z czym istnieje możliwość w przypadku ulewnych deszczy skierowanie nadmiaru wód do strugi. Wynika to ze zezwolenia wodno prawnego. Pod względem ilości przepływającej przez oczyszczalnię obciążenie oczyszczalni występuje na poziomie 50 %.Natomiast pod względem stężenia ładunków dopływających wg. opracowanej przez laboratorium analityczno- technologiczne we Wrocławiu  oceny pracy oczyszczalni ścieków w Doruchowie konieczne jest zwiększenie napowietrzania  ścieków w rektorze biologicznym. Wpływ na to ma między innymi zrzut ścieków przemysłowych w tym pochodzących z ubojni.

- w spr.  doprowadzenie wody do P. Binków w Starej Kuźnicy.

Wykonanie przyłącza zgodnie z ustawą o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę należy do zainteresowanego. Mając na uwadze sytuację materialną tej rodziny w rozmowie uzgodniono możliwość udzielenia pewnej pomocy w ramach środków opieki społecznej

 

 

 Ad.22    Zakończenie.

 W związku z zrealizowaniem porządku Przewodnicząca Rady Gminy zamkła obrady III  sesji.

 

Prot. Tuz Grażyna                                            Przewodnicząca Rady Gminy

Sekretarz                                                           /-/   Joanna Blewąska

/-/ Jan Jaskiewicz