PROTOKÓŁ Nr VIII/2011
z obrad sesji Rady Gminy W Doruchowie
odbytej w dniu 27 września 2011 roku
w świetlicy wiejskiej w Plugawicach
------------------------------------------------------------------------------------------------
Obrady VIII sesji Rady Gminy w Doruchowie zgodnie z art. 20 ustawy o samorządzie gminnym otworzyła Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska. Powiedziała, że dzisiejszą sesję odbywamy w nowo wybudowanej świetlicy wiejskiej, położonej
w malowniczym miejscu , gdzie wokoło są lasy. Myślę, jak powiedziała sala te będzie służyła mieszkańcom przez wiele lat.
Stwierdziła, że zgodnie z listą obecności w sesji uczestniczy 15 radnych, co wobec
ustawowego składu Rady wynoszącego 15 radnych, Rada spełnia warunki do obradowania
i podejmowania prawomocnych uchwał.
Następnie powitała radnych i zaproszonych gości:
- Wójta Gminy Józefa Wilkosza
- Sekretarza Gminy Tomasza Bugaryna
- Skarbnik Gminy Władysławę Lasota
- Stefan Trzcińskiego
- Radcę prawnego Marcina Małeckiego
- sołtysów
- dyrektorów szkół i przedszkola
- Prezes Gminnego Związku OSP Urszulę Kowalińską
- kierowników jednostek organizacyjnych
- przedstawicieli prasy „Czasu Ostrzeszowskiego „ i Twój Puls Tygodnia”.
Listy obecności stanowią zał. nr 1, 2 i 3 do protokółu.
Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska przedstawiła następujący porządek obrad
1. Otwarcie.
2. Przedstawienie porządku obrad VIII sesji Rady Gminy
3. Wręczenie odznaczenia „Zasłużony Obywatel Gminy Doruchów”
4. Wybór sekretarza obrad VIII sesji Rady Gminy.
5. Przyjęcie protokółu z obrad VII sesji Rady Gminy.
6. Informacja o działaniach Wójta Gminy w okresie między sesjami.
7. Informacja Przewodniczącej Rady Gminy z działań w okresie między sesyjnym.
8. Interpelacje i zapytania radnych.
9. Informacja o kształtowaniu się Wieloletniej prognozy Finansowej i przebiegu realizacji przedsięwzięć.
10. Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za I pól. 2011r.
11. Informacja z działalności sportu w gminie oraz działalności szkolnych klubów sportowych.
12. Podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu na pokrycie deficytu budżetowego.
13.Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr II/6/2010 z dnia 28-12-2010r.
w sprawie Wieloletniej prognozy Finansowej Gminy Doruchów na lata 2011-2017.
14. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu i w budżecie gminy na 2011 rok.
15. Zapytania i wolne głosy.
16. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.
17. Zakończenie.
Do przedstawionego porządku obrad nie zgłoszono wniosku o jego zmianę.
Ad.1 ,2 - został zrealizowany
Ad. 3 - Wręczenie odznaczenia „Zasłużony Obywatel Gminy Doruchów”.
Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poinformowała, że uchwałą Nr VII/42/2011 Rady Gminy z dnia 05 lipca 2011 roku został nadany tytuł „ Zasłużony Obywatel Gminy Doruchów „ Panu Stefanowi Trzcińskiemu.
W związku z czym poprosiła Pana Stefana Trzcińskiego o wystąpienie w celu wręczenia odznaki. Wręczenia dokonał Wójt Gminy Józef Wilkosz i Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska.
Pan Stefan Trzciński podziękował za tak zaszczytne wyróżnienie i docenienie 20 letniej działalności na rzecz samorządu gminy, gdzie przez okres 20 lat jak powiedział pełniłem funkcję radnego Rady Gminy. Zapewnił, że w dalszym ciągu będzie pracował na rzecz samorządu gminy włączając się w sprawy sportu.
Ad. 4 Wybór sekretarza obrad VIII sesji Rady Gminy.
Na sekretarza obrad VIII sesji zgodnie z lista obecności zaproponowano Radnego Mieczysława Niełacnego.
W wyniku głosowania przeprowadzonego głosowania Rada wybrała Radnego Mieczysława Niełacnego na sekretarza obrad VIII sesji.
Ad. 5 Przyjęcie protokółu z obrad VII sesji Rady Gminy.
Protokół z obrad VII odbytej w dniu 05 lipca 2011 rok został wyłożony do wglądu przed sesją Rady Gminy. Z treścią protokółu było można zapoznać się w biurze rady.
Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zaproponowała przyjęcie protokółu bez odczytywania.
Zgłoszony wniosek Rada przyjęła jednogłośnie.
Następnie Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zaproponowała przyjęcie protokółu z VII sesji.
Głosowało 15 radnych , „za” było 15 radnych, „przeciwnych” „0”, „wstrzymujących” - 0.
Protokół z obrad VII sesji odbytej w dniu 05 lipca 2011 r. przyjęto jednogłośnie.
Ad.6 Informacja o działaniach Wójta Gminy w okresie między sesjami.
Wójt Gminy Józef Wilkosz przedstawił informację z realizacji interpelacji i zapytań radnych oraz realizacji uchwał zgłoszonych na sesji w dniu 5 lipca 2011r. Informacje stanowią zał. Nr 4 i 5 do protokółu. Poinformował również, że w okresie między sesyjnym podejmował między innymi sprawy :
- lustracja wybudowanego parkingu w Doruchowie
- spotkanie w Starostwie w temacie robót publicznych
- lustracja drogi Pyki – sprawa nawiezienia nadmiaru szlaki
- lustracja wybudowanej dwa lata temu drogi na osiedlu w Doruchowie
- rozmowy w Urzędzie pracy odnośnie zatrudnienia stażystów
- sprawy bieżących przetargów na realizację inwestycji
- udział w otwarciu „Rybakówki” Związku Wędkarskiego
- udział w festynie „ bezpieczny powiat”
- udział w walnym zgromadzeniu Spółki Oświetlenie Uliczne i Drogowe- wybór Rady
Nadzorczej
- spotkanie z władzami województwa
- udział w dożynkach powiatowo- gminnych
- spotkanie z sołtysami
- przetarg na malowanie gimnazjum
- sprawy przygotowania szkół do nowego roku szkolnego
- podpisanie umowy z Urzędem Marszałkowskim na realizację zadań
- rozmowy z Kuratorium w sprawie wyników sprawdzianów
- Grabów udział w sprawie budowy targowiska – gdzie Gmina Grabów zwrócił się w pomoc
finansową w tej sprawie
- szkolenie pracowników w zakresie ochrony danych osobowych
- odbiór centralnego ogrzewania w Przedszkolu
- rozmowy z rodzicami dzieci w sprawie zmianowości w Szkole Podstawowej w Doruchowie
- sprawy wyborów do Sejmu i Senatu RP w dniu 09-10-2011
- spotkanie w temacie dostępu do szybkiego Internetu.
Ad. 7 Informacja Przewodniczącej Rady Gminy z działań w okresie między sesyjnym.
Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska przedstawiła informację z działań podejmowanych w okresie między sesyjnym.
Do informacji uwag i zapytań nie wniesiono. Informację przyjęto jednogłośnie.
Informacja stanowi zał. nr 6 do protokółu.
Ad.8 Interpelacje i zapytania radnych.
Na VII sesji Radni zgłosili następujące interpelacje :
Pan Jan Jaśkiewicz
- poruszył sprawę naprawy pobocza drogi Przytocznica – Stara Kuźnica- miało to być
zrobione w ramach gwarancji ale nic nie zrobiono. Trzeba też wykosić pobocze.
- w dniu 07 czerwca zgłosiłem do Urzędu Gminy o wycięcie gałęzi drzew wchodzących
w linie energetyczne w Starej Kuźnicy ale nic w tym temacie nie zrobiono,
- sprawa placu targowego – został wybudowany nowy plac ale w dniu targowym jest duży
bałagan przy wjeździe i wyjeździe z placu,
- zgłosił sprawę uszkodzenia linii energetycznej koło jego zabudowań. Linia została
naprawiona ale oświetlenia nie ma,
- prosił o informację w temacie funkcjonowania Przedszkola – gdyż jak powiedział w grupie
3-ch latków są dzieci 5 i 6 letnie , jak zatem można przygotować ich do szkoły.
- wnioskował o ustawienie tablicy informacyjnej z nazwą miejscowości Stara Kuźnica za
Pocztą. Została ustawiona tablica k. P. Pawlaka natomiast jadąc od strony Doruchowa
jest w ogóle niewidoczna, dlatego też jest potrzeba ustawienia jeszcze k. P. Pietrzak.
- w imieniu mieszkańców Starej Kuźnicy podziękował za przydzielone drzewo na ławki
i stoły.
Pan Lucjan Dyba
- podziękował Radzie za poparcie wniosku i wybudowanie obiektu świetlicy w Plugawicach. Wieś ma świetlicę i pomieszczenie dla jednostki OSP. W związku z czym wnioskował o ujęcie w planach budowę drogi do nowego obiektu.
- wnioskował o wykonanie dokumentacji na budowę chodnika w m. Oświęcim. Jest to droga powiatowa a wykonanie dokumentacji pozwoli ubiegać się w powiecie o jego realizację. Miejscowość Oświęcim jak powiedział jest najmłodszą wsią w naszej gminie. Realizacja chodnika znacznie podniesie estetykę wsi a ponadto będzie umożliwiało bezpieczne przejście dzieci na plac zabaw.
Pan Zygmunt Stempin
- nawiązując do wypowiedzi Pana Lucjana Dyby w sprawie budowy chodnika powiedział, że
w Przytocznicy też nie został zrealizowany chodnik mimo, że Radni przegłosowali jego
budowę.
- druga sprawa to budowa drogi Przytocznica – Marszałki również miała być realizowana
jeszcze za w okresie kiedy radnym był Pan Rachwał Henryk i do dziś nie zrobiono,
- kolejna sprawa jaką podjął to budowa świetlicy, która miała być realizowana w tym roku
a dopiero zostały przełożone media, dlatego też jeszcze daleko do realizacji,
- wnioskowało zabezpieczenie środków na zakup komputerów dla Szkoły w Przytocznicy.
Pani Janina Przygoda
- podjęła sprawę budowy chodnika – ścieżki rowerowej od Wrzosów w kierunku Doruchowa. Budowę ścieżki rowerowej jak powiedziała zgłaszam już od 6 lat i nic w tej sprawie się nie dzieje. Ścieżka ta jest szczególnie potrzebna dzieciom jadącym do szkoły i starszym osobom gdyż na tej drodze jest bardzo duży ruch samochodowy a jego budowa pozwoliłaby bezpieczne dojechanie. W sprawie budowy chodnika 4 lata temu złożyłam pismo z podpisami mieszkańców. Przewodnicząca Rada powiedziała, że ile jest poparcie społeczne, to takie zadania należy realizować w pierwszej kolejności.
Pan Zbigniew Broniszewski
- w imieniu młodzieży szkolnej z Torzeńca i wszystkim tym co przyczynili się do realizacji budowy drogi do szkoły w Torzeńcu serdecznie podziękował za realizację tego zadania.
- wnioskował o dokończenie spraw granicznych w Torzeńcu, gdyż minęło jedno stulecie i nie zostały uregulowane sprawy graniczne terenu szkoły. Dlatego wnioskuję do Wójta aby raz na zawsze te sprawy uregulować .
- zapytał, kto poniesie koszty przebudowy wodociągu w m. Gruszków o ile wystąpi awaria, czy koszty poniesie obecny właściciel działki czy też koszty zostaną przeniesione na obywateli .W sprawie tej pytałem na ostatniej sesji ale nie otrzymałem odpowiedzi.
Wobec braku dalszych interpelacji i zapytań Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poinformowała, że odpowiedzi zostaną udzielone w pkt.15 porządku obrad.
Ad.9 - Informacja o kształtowaniu się Wieloletniej Prognozy Finansowej i przebiegu
realizacji przedsięwzięć.
Skarbnik Gminy Władysława Lasota przedstawiła informację o kształtowaniu się Wieloletniej Prognozy Finansowej i przebiegu realizacji przedsięwzięć.
Informacja stanowi zał. nr 7 do protokółu.
Rada nie wniosła żadnych uwag i wniosków do przedstawionej informacji.
W wyniku głosowania przeprowadzonego przez Przewodniczącą Rady Gminy Joannę Blewąska Rada jednogłośnie przyjęła informację o kształtowaniu się Wieloletniej Prognozy Finansowej i przebiegu realizacji przedsięwzięć.
Głosowało 15 radnych ,”za” było 15 radnych, „przeciwnych” - 0 , „wstrzymujących” – 0.
Ad. 10 Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za I pól. 2011r.
Skarbnik Gminy Władysława Lasota przedstawiła sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za I pół. 2011 roku oraz opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej.
Sprawozdanie oraz opinia stanowią zał. nr 8 i 9 do protokółu.
Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poprosiła o przedstawienie opinii przez przewodniczących komisji.
Przewodnicząca Komisji rolnictwa, ochrony środowiska i spraw socjalnych Janina Przygoda powiedziała, że komisja odbyła wspólne posiedzenie z komisją rozwoju gospodarczego, budżetu i finansów na którym zapoznano się ze sprawozdaniem oraz opinią RIO i po szerokiej dyskusji i postawionych pytaniach na które odpowiedzi udzieliła Skarbnik Gminy
i Wójt Gminy sprawozdanie przyjęto jednogłośnie.
Przewodnicząca Komisji oświaty, kultury, zdrowia i spraw socjalnych Maria Rogalewska powiedziała, że komisja również szczegółowo zapoznała się z realizacją budżetu. Analizując poszczególne rozdziały zwrócono uwagę na sprawę planu zagospodarowania przestrzennego gminy, gdzie podjęta uchwała dwa lata temu – nic w tej sprawie nie zrobiono. Kolejna sprawa to duże zaległości w regulowaniu czynszu za wynajem mieszkań. Mimo podejmowanych działań zaległości są znaczne. Komisja zwróciła również uwagę na sprawy gospodarki odpadami, gdzie na utrzymanie wysypiska wydajemy ponad 30 tys. zł a wpływy za śmieci wynoszą 4 tys. zł. Podsumowując realizację budżetu za I pół. 2011 komisja jednogłośnie przyjęła sprawozdanie złożone sprawozdanie.
Wobec braku dalszej dyskusji Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała pod głosowanie przyjęcie sprawozdania z wykonania budżetu gminy za I pól. 2011. W wyniku głosowania Rada sprawozdanie przyjęła jednogłośnie.
Głosowało 15 radnych „ za”, było 15 radnych , „przeciwnych” - 0 , „wstrzymujących” – 0.
Ad.10 Informacja z działalności sportu w gminie oraz działalności szkolnych klubów
sportowych
Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poprosiła o zabranie głosu przez Dyrektora Gminnego Ośrodka Kultury Pana Ryszarda Mazura , który przedstawił informację z funkcjonowania sportu w gminie.
Informacja stanowi zał. Nr 10 do protokółu.
Informacje o funkcjonowaniu uczniowskich klubów sportowych przedstawili :
- Dyrektor Szkoły Podstawowej w Doruchowie Walenty Okoń prowadzący UKS
- Dyrektor Szkoły Podstawowej w Morawinie Pani Joanna Hyłka-Krzyżańska
- Dyrektor Szkoły Podstawowej w Torzeńcu Pani Dorota Makles
Informacje stanowią zał. nr 11,12,13 do protokółu.
W dyskusji głos zabrali :
Pan Stefan Trzciński
– powiedział, że mam nadzieję, że wiosną wejdziemy do grupy A. Jest to marzenie całego Zarządu . Jeżeli chodzi o wydatki to kwota 114,- tys. zł jest to dużo ale są to środki na cały gminny sport. W przyszłym roku nadal chcemy jak dotychczas organizować festyny i imprezy sportowe. W sprawach tych współpracujemy z Radami Sołeckim. Jeżeli chodzi o bazę to mamy bardzo dobrą i nie ma lepszej w powiecie. Liczymy także na to, że zostanie przyobiecane przez Wójta, wykonane dojścia od bramy stadionu do boiska „Orlika”. Chodzi tam dużo młodzieży i byłoby dobrze aby cały ten obiekt zamknąć. Jest też prośba aby uchwałą rady wprowadzić do kalendarza imprez sportowych rozgrywki o memoriał Pana Stefana Maka i Pana Zenona Przygody. My jako LZS współpracujemy także ze strażą ta współpraca układa się dobrze i mamy nadzieję, że w sporcie będzie coraz lepiej.
Wobec braku dalszej dyskusji podsumowując temat Przewodnicząca Rady Gminy Pani Joanna Blewąska powiedziała, że jak widzimy mamy wiele talentów i mamy bardzo dobra bazę, dlatego też należałoby sobie życzyć aby mogliśmy zobaczyć ich jako 20 - latów na murawie i żebyśmy poznawali, że to są właśnie nasze dzieci z terenu naszej gminy.
Następnie zaproponowała przyjęcie informacji przez głosowanie. Głosowało 15 radnych, „za” było 15 radnych , „przeciwnych” - 0 , „wstrzymujących” - ).
Informacja z działalności sportu i uczniowskich klubów sportowych przyjęto jednogłośnie.
Ad.12 Podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu na pokrycie deficytu
budżetowego.
Skarbnik Gminy Władysława Lasota przedstawiła projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu na pokrycie deficytu budżetowego.
Do przedstawionego projektu uchwały uwag i wniosków nie zgłoszono.
Wobec czego Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zaproponowała przyjęcie uchwały przez głosowanie.
Głosowało 15 radnych , „za” przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, przeciwnych – 0, wstrzymujących - 0 .
Uchwałę Nr VIII/46/2011 w sprawie zaciągnięcia kredytu na pokrycie deficytu budżetowego podjęto jednogłośnie.
Uchwała stanowi zał. nr 14 do protokółu.
Ad.13 - Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr II/6/2010 z dnia 28-12-2010r
w sprawie Wieloletniej prognozy Finansowej Gminy Doruchów na lata 2011-2017.
Skarbnik Gminy Władysława Lasota przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr II/6/2010 z dnia 28-12-2010 w sprawie Wieloletniej prognozy Finansowej Gminy Doruchów na lata 2011-2017.
Do projektu uchwały uwag i wniosków nie wniesiono.
Wobec czego Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zaproponowała przyjęcie uchwały przez głosowanie.
Głosowało 15 radnych , „za” przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, przeciwnych – 0 ,wstrzymujących - 0 .
Uchwałę Nr VIII/47/2011 w sprawie zmiany uchwały Nr II/6/2010 z dnia 28-12-2010
w sprawie Wieloletniej prognozy Finansowej Gminy Doruchów na lata 2011-2017.
podjęto jednogłośnie.
Uchwała stanowi zał. nr 15 do protokółu.
Ad.14 - Podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu i w budżecie gminy na 2011 rok
Skarbnik Gminy Władysława Lasota przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu i w budżecie gminy na 2011 rok.
Do projektu uchwały uwag i wniosków nie wniesiono.
Wobec czego Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zaproponowała przyjęcie uchwały przez głosowanie.
Głosowało 15 radnych , „za” przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, przeciwnych – 0 ,wstrzymujących - 0 .
Uchwałę Nr VIII/48/2011 w sprawie zamiany budżetu i w budżecie gminy na 2011 rok podjęto jednogłośnie. Uchwała stanowi zał. nr 16 do protokółu.
Ad.14 Zapytania i wolne głosy.
Sołtys wsi Tokarzew – Mazur Wincenty
- wnioskował o obcięcie drzew przy drodze Tokarzew- Wygoda Tokarska, które są zagrożeniem bezpieczeństwa. Wnioskował także o wycięcie gałęzi wchodzących w linie energetyczne.
Radny Adam Wypchło
- wnioskował o zaproszenie na następna sesję Wojewodę – chodzi tu o sprawę skrzyżowania ul. Tokarskiej z drogą wojewódzką. Jest tu trzech właścicieli skrzyżowania i mimo pism kierowanych do właścicieli dróg sprawy tej nie można rozwiązać.
Radna Maria Rogalewska
- wnioskował o naprawę drogi ( dziury ) koło P. Bogaczyńskiej. Takich miejsc jest bardzo dużo a ponadto należy zwrócić uwagę Zarządowi Dróg aby te naprawy wykonywali sumienie
rzetelnie, bo niedawno naprawiano drogę w Doruchowie przy składzie opałowym a dziś znów jest do naprawy.
Pan Stefan Trzciński
- w związku z huraganem jaki zniszczył w miesiącu wrześniu br. nasz Doruchowski park
wnioskował o rozważenie możliwości zaproszenia na sesję byłego właściciela terenu parkowo- pałacowego w Doruchowie i zaproponować nadanie parkowi imienia rodziny
P. Thiela, co być może pozwoliłoby nam ubiegać się o dofinansowanie z funduszu ochrony środowiska środków na odnowienie parku i renowację pałacu. Zapytał czy planuje się zamknięcie wysypiska śmieci.
Sołtys wsi Godziętowy Janicki Eugeniusz
- postawił pytanie, czy nie można by zrobić raz w roku ogólno gminnej zbiórki śmieci m. innymi opon i innych śmieci aby mieszkańcy mogli uporać się w swoich gospodarstwach
z nadmiarem pewnych śmieci.
Sołtys Starej Kuźnicy Rafał Biel
- zapytał na jaką pomoc mogą liczyć mieszkańcy poszkodowani przez huragan jaki w dniu 05 września br. przeszedł przez naszą gminę .
Sołtys Skarydzewa Paweł Fras - członek Powiatowej Izby Rolniczej poinformował
o działaniach Powiatowej Izby Rolniczej i jakie wystosowano wnioski :
1/ o dofinansowanie do zakup wapna,
2/ zwiększenie zwrotu akcyzy na paliwo
3/ w zakresie spraw ubezpieczeniowych wnioskowano aby firmy ubezpieczeniowe
w nagłych przypadkach jak np. ostania nawałnica działały dużo szybciej w zakresie
wyceny szkody.
Poinformował także, w sprawie zbiórki zużytej foli i worków foliowych – sprawa ta jest aktualna i o ile są w gospodarstwach zbędne te rzeczy to należy to zgłosić na mój telefon.
Ad.15 Odpowiedzi na interpelacje i zapytania
Odpowiedzi na interpelacje i zapytania udzielili :
Pani Zofia Krzemińska – Dyrektor Przedszkola udzielił odpowiedzi w temacie funkcjonowania Przedszkola odpowiadając na interpelację Radnego Jana Jaśkiewicza. Powiedziała, że na rok szkolny 2011/2012 zostało zgłoszonych do Przedszkola 46 - dzieci pięcioletnich i aby dokonać właściwego rozdziału do poszczególnych grup, 6 – ro dzieci 5 letnich dołączono do grupy IV tj, dzieci 3 i 4 letnich. Podziała ten jak powiedziała wykonałam właściwie i zapewniła, że dzieci zostaną właściwie przygotowane do szkoły.
Sekretarz Gminy Pan Tomasz Bugaryn udzielił następujących odpowiedzi :
- wycinki drzew , krzewów i dziur na drogach poinformował, że w miesiącu sierpniu
uczestniczył w spotkaniu, które od było się w Starostwie zwołane na wniosek
Komendy Policji i Wydziału Komunikacji, gdzie były poroszone sprawy bezpieczeństwa na drogach.
Na spotkaniu tym zobligowano wszystkie gminy w powiecie do powołania komisji celem
sprawdzenia stanu wszystkich dróg pod względem bezpieczeństwa i znakowania w związku
z nowym rozporządzeniem które nakłada określone obowiązki w tym zakresie.
- w sprawie zaproszenia wojewody – jest to w gestii Pana Wójta.
- w sprawie sugestii Pana Stefana Trzcińskiego co do nadania imienia parku w Doruchowie
tu musi być stosowna uchwała Rady Gminy.
- w sprawie pomoc poszkodowanym – przedstawił pismo Wojewody z dnia 07 września br.
w którym proponuje się między innymi pomoc :
- z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa są kredyty niskoprocentowe,
- z KRUS – na indywidualny wniosek można odroczyć lub umorzyć składkę
Ubezpieczeniową,
- z Agencji Nieruchomości Rolnych można składać wnioski o dorocznie płatności
z tytułu dzierżawy
- ze strony Wójta można ubiegać się o ulgę lub umorzenie w podatku rolnym.
- w sprawie zbiórki odpadów wielogabaretowej - aktualnie raz na dwa lata
prowadzimy taką zbiórkę. Taka zbiórka będzie zaplanowana na przyszły rok.
Ponadto od nowego roku wchodzi nowa ustawa o gospodarce śmieciowej, która
wprowadza duże zmiany.
- w sprawie budowy ścieżek i dróg dla uregulowania tych spraw trzeba przystąpić do analizy
planu WPI.
- w sprawie pobocza drogi Stara Kuźnica – Przytocznica, będzie trzeba by doprowadzić do
spotkania z wykonawcą, co do napraw gwarancyjnych. Okres gwarancji obejmuje okres
3 lat.
- sprawa wykaszania poboczy dróg – są tu pewne trudności z uwagi na brak pracowników
robót publicznych, którymi to mogliśmy wiele spraw załatwić.
Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska
- zapytała czy te pieniądze, które być może wpłyną od Wojewody to będzie dotacja celowa
i czy my ze środków własnych uruchomiliśmy jakąkolwiek pomoc docelową
Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej Maria Cieśla - powiedziała, że środki od Wojewody będą stanowiły dotację. Natomiast my jako gmina udzieliliśmy pomocy dla
1 rodziny i dla tych najbardziej poszkodowanych mamy środki i można w tej sprawie się zgłaszać.
Pan Stefan Trzciński – w sprawie wysypiska śmieci powiedział, że o ile dokładamy tyle do wysypiska – to jest pytanie po co to utrzymywać, dlatego też temat ten należy dokładnie rozważyć.
Kierownik Referatu Stanisław Smiatacz - odpowiedział w sprawie naprawy linii energetycznej w Starej Kuźnicy informując, że lina została naprawiona.
Radna Janina Przygoda – w sprawie oświetlenia ulicznego powiedziała, że są takie oświetlenia jak np. koło P. Króla, które jest między gałęziami i nie daje widoczności dlatego też gałęzie należałoby obciąć.
Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska powiedziała, że na posiedzeniu komisji było pytanie jakie są oszczędności w związku z wyłączeniem w gminie w godzinach od 24 – tej do 5 – tej rano oświetlenia ulicznego, czy mamy już takie wyliczenia.
Radny Lucjan Dyba – poruszył sprawę wykaszania chwastów - proponował dla rozwiązania tego problemu, tak jak to jest w naszym sołectwie Skarydzew aby każdy przy swoim polu jadąc na pole wykosił chwasty i krzewy.
Kierownik Referatu Stanisław Smiatacz ustosunkował się do sprawy składowiska odpadów informując, że :
- całością gospodarki odpadami ma się zająć powstała utworzona Spółka Zakład Gospodarki Odpadami w Olszowej której nasza gmina jest członkiem. Ostatnio został powołany Prezes Zarządu i sprawy te ruszyły z tematem. Będzie ogłaszany przetarg na budowę całego zakładu
- 12 -
w Olszowej. Dlatego nasze wysypisko chcemy utrzymać tak długo do póki nie ruszy ten zakład.
Jeżeli chodzi o oszczędność w zużyciu energii oświetleniowej w związku z wyłączeniem oświetlenia ulicznego w godzinach nocnych tj. od 24 –tej do 5- tej rano to obecnie mogliśmy porównać tylko dwa miesiące rozliczeniowe tj. za czerwiec i lipiec. W odniesieniu do tych 2- miesięcy, różnica jest duża bo oszczędziliśmy za ten okres 42324 KW. Konkretne jednak rozliczenie możemy przedstawić dopiero po roku oszczędzania. Nie mniej jednak powiedzieć trzeba , że te oszczędności są ogromne.
Radny Zygmunt Stempin
- wnioskował o wymianę lub przeniesienie lampy na łuku drogi powiatowej w Przytocznicy – lampa ta jak powiedział pomimo napraw nadal się nie świeci.
Dyrektor Gimnazjum Elżbieta Orchowska - apelowała aby dla zachowania bezpieczeństwa
i rozwiązania problemu korkowania przy ul. Sportowej, rodzice którzy dowożą dzieci do szkoły podjeżdżali od stron Przedszkola.
Dyrektor Szkoły Podstawowej Joanna Hyłka Krzyżańska w imieniu dyrektorów szkoły podziękowała Pani sołtys Plugawic za zrealizowanie inicjatywy jakim jest nowo wybudowana świetlica wiejska.
Ad. 16 Zakończenie.
Z uwagi na zrealizowanie porządku obrad Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska podziękowała wszystkim za udział i zamkła obrady VIII sesji o godz. 13,30.
Prot. Sekretarz obrad Przewodnicząca Rady Gminy
/-/Grażyna T /-/ Mieczysław Niełacny /-/ Joanna Blewąska