PROTOKÓŁ  Nr  IX/2011

                                           z  obrad sesji Rady Gminy W Doruchowie

                                           odbytej w dniu  27  października 2011 roku

                                           w sali Urzędu Gminy w Doruchowie

  -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

               Obrady  IX sesji Rady Gminy w Doruchowie zgodnie z art. 20 ustawy o samorządzie gminnym  otworzył Wiceprzewodnicząca Rady Gminy  Zbigniew Broniszewski.

Stwierdził, że zgodnie z listą obecności w sesji uczestniczy 14 radnych, co wobec

ustawowego składu Rady wynoszącego 15 radnych, Rada spełnia warunki do obradowania

i podejmowania prawomocnych uchwał.

Radny nieobecny Jerzy Kozica.

Nieobecność usprawiedliwił Radny Powiatu Robert Pustkowski.

Następnie powitał radnych i zaproszonych gości:

             - Wójta Gminy Józefa Wilkosza

- Sekretarza Gminy Tomasza Bugaryna

- Skarbnik Gminy Władysławę Lasota

- Sołtysów

- dyrektorów szkół i przedszkola

- Przedstawicieli Izby Rolniczej Pana Pawła Frasa

- Agronoma GODR Idziego Baraniaka

- Z-cę Prezesa  Związku OSP Jadwigę Kosik

- Kierowników jednostek organizacyjnych

- architekt Panią Katarzynę Grochowską

Listy obecności stanowią zał. nr 1, 2 i 3 do protokółu.

Wiceprzewodniczący Rady Gminy  Zbigniew Broniszewski przedstawił porządek obrad  :

 

1.      Otwarcie.

2.      Przedstawienie porządku obrad IX sesji Rady Gminy.

3.      Wybór sekretarza obrad IX sesji Rady Gminy.

4.      Przyjęcie protokółu z obrad VIII sesji Rady Gminy.

5.      Informacja o działaniach Wójta Gminy w okresie między sesjami.

6.      Informacja Przewodniczącej Rady Gminy z działań  w okresie między sesjami.

7.      Interpelacje i zapytania radnych.

8.      Informacja o złożonych  oświadczeniach majątkowych.

9.      Uchwalenie podatków na 2011 rok

- podjęcie uchwały w sprawie ustalenia i stawek podatku od nieruchomości

- podjęcie uchwały w sprawie  stawek podatku od środków transportowych

-  podjęcie uchwały w sprawie zwolnienia z podatku od nieruchomości.

- w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta przyjmowanej  jako   podstawa

  obliczenia podatku rolnego na obszarze Gminy Doruchów w 2012 roku

- podjęcie uchwały w sprawie stawek opłaty targowej i sposobu jej poboru.

10.  Wybory ławników na kadencję 2012-2015.

11.  Podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu i w budżecie gminy na 2011 rok

12.  Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego działki Nr 219/19 położonej  w Przytocznicy.

13.  Podjęcie uchwały w sprawie sprzedaży nieruchomości.

14.  Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnych umów dzierżawy na czas oznaczony do 3 lat z dotychczasowymi dzierżawcami nieruchomości gruntowych.

15.  Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości.

16.  Podjęcie uchwały w sprawie powołania członków  komisji rewizyjnej.

17.  Zapytania i wolne głosy.

18.  Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.

19.  Zakończenie.

 

Do przedstawionego porządku obrad Radni nie zgłosili wniosku o jego zmianę.

Ad. 1  i 2   -  zrealizowano.

Ad.3 - Wybór sekretarza obrad IX sesji Rady Gminy.

Zgonie z listą obecności na sekretarza obrad zaproponowano Radną Renatę Przybył.

W wyniku głosowania przeprowadzonego przez  Wiceprzewodniczącego Rady Gminy Zbigniewa Broniszewskiego Rada jednogłośnie powołała Radną Renatę Przybył na sekretarza obrad IX sesji.

Ad.4  -   Przyjęcie protokółu z obrad VIII sesji Rady Gminy.

              Wiceprzewodniczący Rady  Gminy Zbigniew Broniszewski poinformował, że protokół z obrad VIII sesji został wyłożony do wglądu przed sesją.  Powiedział, że  z  protokółem było można zapoznać się w biurze rady. W związku z czym postawił wniosek  o przyjęcie protokółu bez odczytywania.

Wniosek przyjęto jednogłośnie.

W wyniku głosowania Rada jednogłośnie przyjęła protokół z IX sesji.

 

Ad.5  - Informacja o działaniach Wójta Gminy w okresie między sesjami.

Wójt Gminy Józef Wilkosz złożył informację z realizacji  interpelacji i zapytań radnych zgłoszonych na poprzedniej sesji.  Informacja jest zał. nr 4  do protokółu. Ponadto poinformował, że w okresie między sesyjnym podejmował sprawy :

- uczestniczyłem  w jubileuszu Związku Emerytów i Rencistów 

-  uczestniczyłem w komisji  budżetowej  orzekającej

- uczestniczyłem w sesji Rady Powiatu

- sprawa  zagospodarowania drzewa -  wywrotów po ostatniej nawałnicy w parku

- komisyjna lustracja drogi Mieleszówka- Brzeziny, wykonanie odwiertów, ponowienie

   reklamacji

- spotkanie  z nauczycielami z okazji Dnia Edukacji

- kontrola robót publicznych

- udział w komisjach rady

- podsumowanie akcji wieś wielkopolska  europejska

- rozmowy  w temacie realizacji cieków podstawowych, chodzi tu o pozyskanie środków na

   wszystkie  sprawy popopowodziowe,

- analiza realizacji remontów i inwestycji w gminie.

 

Do złożonych informacji uwag nie wniesiono. W głosowaniu informację przyjęto jednogłośnie.

                                                         

Ad.6  - Informacja Przewodniczącej Rady Gminy z działań  w okresie między sesjami

              Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska przedstawiła informację

z podejmowanych działań w okresie między sesyjnym. Informacja stanowi zał. nr 5 do protokółu.

Poinformowała również , że w dniu dzisiejszym została poinformowana o utworzeniu Klubu Radnych „ CZŁONKÓW I SYMPATYKÓW STRONNICTWA PIAST”. Na  przewodniczącego tego klubu wybrano Radnego  Zbigniewa Broniszewskiego. Informacja stanowi zał. nr 6.

Ad.7 -   Interpelacje i zapytania radnych.

Na IX sesji Radni zgłosili następujące interpelacje :

Radny Jan Sieczka

- zapytał Wójta w temacie budowy drogi Godziętowy – las oraz w sprawie budowy chodnika przez wieś.

Radny Jan Jaśkiewicz

- wnioskował o wycięcie krzaków przy drodze wojewódzkiej   w m. Stara Kuźnica przy

   wyjeździe z drogi gminnej Stara Kuźnica-las,          

- wnioskował o ujęcie w planie odśnieżania zimowego drogę  Skiera ( Śmigielski ),

- wnioskował o remont mostu k. Pana Śmigielskiego,

- wnioskował o zabezpieczenie na 2012 rok  środków na remont drogi  Stara Kuźnica –

   w kierunku poczty.

 Radny Piotr Kupczyk

- wnioskował o remont drogi przez Zalesie, gdyż jak powiedział po przeprowadzonej kanalizacji droga jest w opłakanym stanie.

 

Radny Zygmunt Stempin

- zapytał czy można jeszcze kupić płytki, które zostały zdjęte przy rozbiórce na  parkingu,

- zapytał , czy są  pobierane  opłaty za korzystanie z boiska „Orlik”, które było budowane ze

  środków unijnych.

- przypomniał w sprawie  planu odnowy miejscowości, gdzie był ujęty ciąg  chodnika od   Doruchowa  w kierunku Przytocznicy, wówczas  Rada przyjęła to zadnie do realizacji  ale nie zostało zrealizowane. Podobnie  było z drogą Przytocznica Marszałki, która również nie została zrealizowana. 

 

Radna Janina Przygoda

- po raz kolejny, jak powiedziała zgłaszam sprawę budowy chodnika  od Doruchowa

w kierunku Wrzosów,  czy też odwrotnie. Na poprzedniej sesji uzyskałam odpowiedź, że będzie to  analizowane przy aktualizacji  Wieloletniego Planu Inwestycyjnego. 

Z taką odpowiedzią nie zgadzam się, gdyż  jak wiemy  budowa chodników, czy też ścieżek jest  ujęta w „zestawieniu potrzeb”  i  z tego zestawienia, kto lepiej wywalczył to zadanie wstawiano  do planu. Tak  było w 2009 roku , gdzie do planu wstawiono budowę chodnika

w kierunku Emilianowa  oraz  ciąg ostrzeszowski i to nosiło  nazwę  „infrastruktura około drogowa”. Nie ma uwag do tego czy to zadania  były ważne, czy też inne ważniejsze, ale moja ścieżka o która walczę od 6 lat jest bardzo potrzebna, bo wiele osób jeździ  tą drogą do Doruchowa, do kościoła a szczególnie dzieci do szkoły. Droga jest  bardzo ruchliwa i stwarza ogromne niebezpieczeństwo dla pieszych. Budowa tej ścieżki nie jest potrzebna dla poprawienia infrastruktury czy wyglądu ale dla bezpieczeństwa. Dlatego wnioskuję aby wrócić do tego tematu  i opracować dokumentację na budowę,  bo teraz  to takie odbijanie piłeczki i tłumaczenie , że jest to zadanie powiatu a innym razem, że to decyduje Wójt. Jest to na naszym terenie i my musimy to załatwić.

 

Radny Florian Niełacny

- w temacie wybudowanego Domu Ludowego w Torzeńcu wnioskował o poprawienie usterek jakie wynikły po oddaniu do użytku.

Radny Lucjan Dyba

-  poparł wniosek Radnego Jaśkiewicza o wycięciem krzewów przy drodze wojewódzkiej

    w m. Stara Kuźnica oraz w kierunku Marszałek,

-  wnioskował o rozpatrzenie możliwości remontu drogi Mieleszówka,

-  wniósł uwagi do odnowienia przystanków PKS. Powiedział, że  oglądał te przystanki

   i stwierdził, że tam, gdzie mieszkańcy  sami dbają o przystanki to mają one wygląd  a tam, 

   gdzie  odnawiali go pracownicy robót publicznych to farba, którą malowali mocno  została

   rozwodniona i dziś już odpada a wydane pieniądze zmarnowano.

Radny Zbigniew Broniszewski

- zgłosił interpelacje na piśmie, które stanowią zał. nr 7 do protokółu.

Radna Joanna Blewąska

- wnioskowała o zatrudnienie w Ośrodku Zdrowia w Doruchowie lekarza ginekologa. Zatrudnienie lekarza ginekologa w Ośrodku Zdrowia w Doruchowie  jak powiedziała jest koniczne z uwagi na to, że od 1 stycznia 2012 r. rodzice ubiegający się o becikowe będą musieli przedstawić zaświadczenie lekarskie potwierdzające, że kobieta pozostawała 

w czasie ciąży pod opieką medyczną. Kobieta powinna pozostawać pod opieką lekarza nie później niż od 10 tygodnia ciąży do porodu.  Kobieta oczekująca dziecka, w każdym trymestrze ciąży powinna odbyć co najmniej jedną wizytę lekarską. Tylko w takim wypadku (3 wizyty) lekarz ginekolog lub położna wyda zaświadczenie.

Wiceprzewodniczący Rady Gminy Zbigniew Broniszewski  poinformował, że odpowiedzi na interpelacje zostaną udzielone w pkt. 18 porządku obrad.

Ad.8 -  Informacja o złożonych  oświadczeniach majątkowych.

             Wójt Gminy Józef Wilkosz przedstawił informację dotyczącą złożonych oświadczeń majątkowych za 2010 rok.

            Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska złożyła informację dotyczącą złożonych oświadczeń przez radnych. Informacje stanowi zał. nr 8 do protokółu.

Ad.9   -  Uchwalenie podatków na 2011 rok.

                 Wprowadzenia do tematu uchwalenia podatków  na 2012 rok dokonał Wójt Gminy Józef Wilkosz. Powiedział, że tradycyjnie co roku  przedstawiamy propozycje stawek podatkowych,  których uchwalenie leży w kompetencji Rady Gminy. Jak co roku przygotowując propozycje analizowaliśmy  realizację podatków pod względem możliwości płatniczych naszych mieszkańców oraz pod względem dochodów. Po dyskusji w komisjach  proponujemy podwyższenie ich o  4,2 %  poza jedną propozycją tj. podatek od gruntów pod działalność gospodarczą, gdzie proponujemy 0,69 zł za m2.

Następnie Wiceprzewodniczący Rady Gminy Zbigniew Broniszewski poprosił o zabranie głosu przez przewodniczących stałych komisji aby przedstawili swoje opinie.

Przewodnicząca Komisji Rolnictwa, ochrony środowiska, spraw obywatelskich

i samorządowych Radna  Janina Przygoda powiedziała, że komisja analizując podatki wniosła uwagi m. innymi  do stawek podatku od gruntów pod działalność  gospodarczą. dlatego Komisja zaproponowała aby stawkę tą pozostawić na poziomie tegorocznym tj. 0,67 zł za m2  ponieważ podatek ten płacą zakłady pracy m. innymi GS i SKR  i dla utrzymania ich działalności należałoby ten podatek nie podwyższać.

 Przewodnicząca Komisji  oświaty, kultury, zdrowia, sportu i spraw socjalnych Radna Maria Rogalewska powiedziała, że komisja przeanalizowała  propozycje stawek podatkowych
i wnikliwej analizie proponuje się przyjęcie wzrostu podatków o 4,2 %   wszystkich podatków.

Przewodniczący Komisji rozwoju gospodarczego, budżetu i finansów Radny Roman Kubiak przedstawił stanowisko komisji informując, że komisja również proponuje wzrost wszystkich podatków lokalnych o 4,2 %.

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Rady Jan Jaśkiewicz powiedział, Komisja Rewizyjna na posiedzeniu dniu 25 października 2011  roku rozparzyła sprawy podatków lokalnych na 2012 rok. W wyniku analizy przedstawionych propozycji przez Wójta Gminy oraz analizy zaproponowanych stawek przez poszczególne komisje komisja rewizyjna proponuje przyjęcie następujących wysokości podatków na 2012 rok :

-  podatek od nieruchomości proponuje się  wzrost o 4,2 %   tj. o stopień inflacji z tym,

     że w pozycji 1 – podatek od  gruntów proponuje się   nie 0,70 gr    a   0,69 groszy za m2

 

 - jeżeli chodzi o zwolnienie z podatku – to komisja jest za przyjęciem zwolnienia  z podatku

     dróg dojazdowych  do gruntów rolnych -  zwolnienie to jest przyjmowane przez Radę od

     kilku lat

 

 - podatek od środków transportowych  proponuje się podwyższyć o 4,2 %  -

    propozycja ta nie była  przez komisję przyjęta jednogłośnie,

 

 -   podatek rolny  na 2012 rok komisja proponuje w wysokości 40,-zł za  1 q żyta

-   opłatę targową  -  przyjęto tu ustalenie 12 ,- zł za 5 mb powierzchni handlowej z tym,

    że za każde  kolejne 5 mb  - 3 zł więcej.

 -  jeżeli chodzi o opłatę za  posiadanie psów – to przyjęto propozycję zwolnienia wszystkich

     psów od podatku.

Prezes GS-u Pan Piertrusiak Paweł – ustosunkował się do wniosku Radnej Przygoda wyjaśniając, że obniżenie podatku od gruntów związanych z działalność gospodarczą nie wpływa znacząco na utrzymanie się GS-u. Znaczącym podatkiem dla nas jest podatek od powierzchni zajmowanych na działalność gospodarczą, który w propozycji wynosi 16,40 zł  od m2 powierzchni.  

                                                                                  

Wobec braku dalszej dyskusji Wiceprzewodniczący Rady Gminy Zbigniew Broniszewski poddał pod głosowanie następujące uchwały :

 1/   w sprawie ustalenia i stawek podatku od nieruchomości

W wyniku głosowania Rada uchwałę Nr IX/49/2011 w sprawie stawek podatku od nieruchomości podjęła  większością głosów.  Głosowało 14 radnych , „za” było 12 radnych, „przeciwnych”- nie było , „wstrzymujących” – 2 –ch radnych.

Uchwała Nr IX/49/2011 stanowi zał. nr 9 do protokółu.

2/  w sprawie  stawek podatku od środków transportowych

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono .

W wyniku głosowania Rada uchwałę Nr IX/50 /2011 w sprawie  stawek podatku od środków transportowych  podjęła  większością głosów . Głosowało 14 radnych , „za” było 13 radnych, „przeciwnych”  1 radny , „wstrzymujących” –nie było.

Uchwała Nr IX/50 /2011 stanowi zał. nr 10 do protokółu

3/  podjęcie uchwały w sprawie zwolnienia z podatku od nieruchomości.

     Do projektu uchwały uwag nie wniesiono .

     W wyniku głosowania Rada uchwałę Nr IX/51/2011 w sprawie zwolnienia z podatku od nieruchomości podjęła jednogłośnie. Głosowało 14 radnych , „za” było 14 radnych,     „przeciwnych „ --------------, „wstrzymujących” ---------------------.

 

Uchwała Nr IX/51/2011 stanowi zał. nr 11 do protokółu.

4/ podjęcie uchwały sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta przyjmowanej  jako   podstawa obliczenia podatku rolnego na obszarze Gminy Doruchów w 2012 roku.

     Do projektu uchwały uwag nie wniesiono .

 W wyniku głosowania Rada uchwałę Nr IX/52/2011 sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta przyjmowanej  jako   podstawa obliczenia podatku rolnego na obszarze Gminy Doruchów w 2012 roku podjęła jednogłośnie. Głosowało 14 radnych , „za”  podjęciem uchwały  głosowało  14 radnych, „przeciwnych „ --------------, „wstrzymujących” ---------------------.

 

Uchwała Nr IX/52/2011 w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta przyjmowanej  jako   podstawa obliczenia podatku rolnego na obszarze Gminy Doruchów w 2012 roku  stanowi zał. nr  12 do protokółu.

5/  podjęcie uchwały w sprawie opłaty targowej i sposobu jej poboru.

     Do projektu uchwały uwag nie wniesiono .

     W wyniku głosowania Rada uchwałę NR IX/53/2011 w sprawie  stawek opłaty targowej

i sposobu jej poboru podjęto jednogłośnie.  Głosowało 14 radnych , „za” podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, „przeciwnych „ --------------, „wstrzymujących” ---------------------.

 

Uchwała Nr IX/53/2011 stanowi zał. Nr 13 do protokółu.

 

Ad.10  -   Wybory ławników.

                 Wiceprzewodniczący Rady Gminy Zbigniew  Broniszewski poprosił Przewodniczącą Zespołu  ds. wyboru ławników Radną Janinę Przygoda o przedstawienie  informacji o pracy zespołu oraz przedstawienie kandydatów na ławników. Informacja stanowi zał. nr 14 do protokółu.

Następnie Wiceprzewodniczący Rady Gminy Zbigniew  Broniszewski zaproponował powołanie komisji skrutacyjnej  dla przeprowadzenia głosowania tajnego.

Do komisji  skrutacyjnej zgłoszono :

Radna Janinę Przygoda, Radną Rentę Przybył i Radnego Adama Wypchłę.

W wyniku głosowania Rada jednogłośnie powołała powyższy skład komisji skrutacyjnej. Komisja skrutacyjna przedstawiła zasady głosowania i przeprowadziła głosowanie. Zasady głosowania stanowią  zał. nr 15  do protokółu.

Protokół z głosowania  przedstawiła Przewodnicząca Komisji skrutacyjnej Radna Janina Przygoda. Protokół stanowi załącznik nr 16 do protokółu. Następnie Wiceprzewodniczący Rady Gminy Zbigniew Broniszewski przedstawił uchwałę w sprawie wyboru ławników do Sądu Rejonowego. Uchwałę Nr  IX/54/2011 podjęto jednogłośnie. Uchwała stanowi zał. nr 17 do protokółu.

Ad.11 -  Podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu i w budżecie gminy na 2011 rok

   Do przedstawionego projektu uchwały uwag im wniosków nie zgłoszono.

Wobec czego Wiceprzewodniczący Rady Gminy Zbigniew Broniszewski poddał pod głosowanie . Głosowało 14 radnych, „za”  głosowało 14 radnych, „przeciwnych” -----,”wstrzymujących” ---------------. Uchwałę Nr IX/55/2011podjeto jednogłośnie. Uchwała stanowi zał. nr 18 do protokółu.

 Ad.12  - Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego działki Nr 219/19 położonej  w Przytocznicy.

               Kierownik Referatu Roln. Gosp. Kom. Stanisław Smiatacz przedstawił projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego działki Nr 219/19 położonej w  miejscowości Przytocznica.

 

Radna Janina Przygoda  powiedziała, że podejmując tą uchwałę robimy prezent dla jednego mieszkańca gminy.

Radny Zbigniew  Broniszewski – wniósł uwagę do tego, że zawsze mówiono nam , że nie można robić planu zagospodarowania przestrzennego etapami  a dziś okazuje się, że jednak można.

Kier. Ref. Stanisław Smiatacz – prosił  architekt Panią Katarzynę Grochowską o wyjaśnienie zapisu w § 12   projektu uchwały.

Odpowiedzi w tym temacie udzieliła architekt Pani Katarzyna Grochowska.

Wobec braku dalszej dyskusji Wiceprzewodniczący Rady Gminy Zbigniew Broniszewski poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.

Głosowało 14 radnych , „za” było 13 radnych , „przeciwnych” ----------, „wstrzymujących” 1 radny.

Uchwała Nr IX/56/2011 została podjęta i stanowi zał. nr 19 do protokółu.

 

Ad.13 -  Podjęcie uchwały w sprawie sprzedaży nieruchomości.

                   Do przedstawionego projektu uchwały uwag i wniosków nie zgłoszono. W wyniku głosowania przeprowadzonego przez Wiceprzewodniczącego Rady Gminy Zbigniewa Broniszewskiego uchwałę Nr IX/57/2011  w sprawie sprzedaży nieruchomości podjęto jednogłośnie. Głosowało 14 radnych , „za”  podjęciem uchwały  głosowało 14 radnych , „przeciwnych” -----------  „ wstrzymujących” -----------------.

Uchwała Nr IX/57/2011 stanowi zał. Nr 20 do protokółu.

 Ad.14 -  Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnych umów dzierżawy na czas oznaczony do 3 lat z dotychczasowymi dzierżawcami nieruchomości gruntowych.

 

                  Do przedstawionego projektu uchwały uwag i wniosków nie zgłoszono. W wyniku głosowania przeprowadzonego przez Wiceprzewodniczącego Rady Gminy Zbigniewa Broniszewskiego uchwałę Nr IX/58/2011  w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnych umów dzierżawy na  czas oznaczony do 3 lat z dotychczasowymi dzierżawcami nieruchomości gruntowych podjęto jednogłośnie.

Uchwała Nr IX/58/2011 stanowi zał. nr 21 do protokółu.

 

Ad.15 -   Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości

                 Do przedstawionego projektu uchwały uwagę wniósł Radny Zbigniew Broniszewski stwierdzając, że przejęcie całości obiektu ośrodka zdrowia mogło nastąpić kilka lat temu za przysłowiową złotówkę, ale tego nie zrobiono. Są to zaniedbania z przed lat, gdzie gmina nie podjęła żadnych działań a dziś mamy problem.

Wobec braku dalszych uwag Wiceprzewodniczący Rady Gminy Zbigniew Broniszewski poddał  pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

Głosowało 14 radnych , „za” głosowało 14 radnych , „przeciwnych” – 0, „wstrzymujących”

Uchwałę Nr IX/59/2011 Rada podjęła jednogłośnie. Uchwała stanowi zał. Nr 22 do protokółu.

 

Ad.16 -   Podjęcie uchwały w sprawie powołania członków  komisji rewizyjnej.

                Wiceprzewodniczący Rady Gminy Zbigniew Broniszewski poinformował, że w związku z podjętą uchwałą w sprawie zmiany liczbowej składu komisji w której zwiększono skład komisji do 5 członków występuje potrzeba uzupełnienia o 2-ch radnych. W związku 

z czym zaproponował zgłoszenie kandydatów.

Do składu komisji rewizyjnej zgłoszono:

1.      Radnego Zygmunta Stempnia  jako przedstawiciela Klubu „ Członków i Sympatyków Stronnictwa Piast

2.      Radną Renatę Przybył

3.      Radną Janinę Przygoda

4.      Radnego Mieczysława Niełacnego

 W wyniku przeprowadzonego  głosowania jawnego do składu komisji rewizyjnej powołano:

1.      Radnego Zygmunta Stempnia

2.      Radną Janinę Przygoda

Uchwała Nr IX/60/2011 w sprawie powołania komisji rewizyjnej została podjęta jednogłośnie.

Uchwała  Nr IX/60/2011 jest zał. nr 23 do protokółu.

 

Ad.17  -   Zapytania i wolne głosy.

Sołtys wsi Przytocznica  Mieczysława Markiewicz

- wnioskowała o budowę drogi Przytocznica- Marszałki ,

- zgłosiła brak porządku  na chodniku w Przytocznicy, prosiła o podjęcie w tej sprawie działań

- zapytała, co dalej z  działkami  i wnioskami,  które zostały złożone przez mieszkańców

  o wytyczenie działek z ich gospodarstw.

 

Radny Jan Jaśkiewicz

- zapytał  o przydomowe oczyszczalnie ścieków, pytając jakie jest zainteresowanie

   mieszkańców,

 zapytał jak funkcjonują baterie słoneczne zainstalowane na budynku Szkoły Podstawowej

    w Doruchowie.

Dyrektor  Gimnazjum  Elżbieta  Orchowska

– zwróciła się z wnioskiem o rozważnie możliwości rozwiązania innego sposobu dowożenia  dzieci do szkoły poprzez wyznaczenie linii  PKS lub zakup autobusu szkolnego.

Ad. 18   Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.

Odpowiedzi na interpelacje i zapytania udzielili:

- spr. budowy przydomowych oczyszczalni ścieków – nie ma zbyt dużego zainteresowania

  w tym temacie. Mamy  zgłoszone 6 wniosków.

  spr. drogowe – musimy dokonać nowelizacji planu drogowego, gdyż plan realizacji w tym

  zakresie dość mocno został posunięty ale to nie znaczy, że nie mamy potrzeb. Takie drogi

  Przytocznica, Mieleszówka, Plugawice czy droga  Godziętowy za torami są to drogi, które

  w najbliższych latach winny  być zrobione, co nie znaczy, że będą zrobione, gdyż wszystko  

  zależy od środków finansowych i możliwości gminy. Z informacji wiemy, że kolejne lata dla

  samorządu będą trudne i   priorytetem samorządu  winno być  przede wszystkim  

                                                                  - 12 -

  wykorzystanie tych środków, gdzie jest będzie  można pozyskać dotacje a dopiero w drugiej

  kolejności realizacja innych zadań.  Nam pozostały drogi, gdzie przy aktualnej polityce tych

  środków nie pozyskamy a realizacja z własnych środków będzie bardzo trudna.

  spr. chodnika w Przytocznicy  do szkoły – wniosek przekażemy do Starostwa.

  spr. opłat bankowy koszty opłat bankowych pokrywaliśmy  jedynie sołtysom  za inkasowane

  podatki. Jeżeli chodzi o utworzenie  punktu kasowego to  na razie nie przewidujemy,

  gdyż wymaga to dodatkowego etatu a ponadto punkt taki musi  to musimy  spełniać

  określone warunki.

  spr. chodnika Przytocznica  temat wiadomo droga powiatowa należy do zadań powiatu.

  spr.  chodnika Wrzosy – jest to  przy  drodze  powiatowej podobnie jak chodnik

  Przytocznica. My deklarujemy partycypację w kosztach budowy.

  spr. ORILIKA – nie pobieramy żadnych opłat.

  spr. sali w Torzeńcu –skierowaliśmy pismo do wykonawcy o poprawienie usterek.

  spr. trylinki po rozbiórce parkingu  – o ile pozostanie jeszcze jakaś ilość  to chętnie

  sprzedamy.

  spr. drogi Zalesie i drogi poczta w kierunku Starej Kuźnicy wszystkie te drogi wymagają

  już    renowacji tylko trzeba mieć  za co. Są mieszkańcy którzy domagają się budowy drogi

  bo jej nie mają a są też potrzeby modernizacyjne i trzeba to jakość pogodzić.

  spr. wycięcia krzewów przy drodze wojewódzkiej przekażemy do Zarządu  Rejonu Dróg

  Wojewódzkich w Ostrowie Wlkp.

  spr. odśnieżania drogi Skiera – zostanie to uwzględnione w harmonogramie.

  spr. chodnika  Godziętowy  – może być realizowany jedynie w ramach Planu Odnowy Wsi

  i takie działania będziemy podejmować ale jeszcze nie ma hasła przetargowego na takie

  programy.

  spr. planu zagospodarowania  – nie ukrywałem i nie ukrywam, że nie jest atrakcyjna dla nas

  sprawa. W  kraju jest wiele gminy, które  nie mają żadnego planu przestrzennego a  my

  mamy  już kolejny, który zabezpiecza działki budowlane dla naszych mieszkańców. Z drugiej

  zaś strony musimy się zastanowić, czy my jesteśmy aż tak bogaci, żeby  opracowywać już

  kolejny plan. Przygotowanie planu to nie taka zwykła uchwała, którą analizujemy na komisji

  a potem podejmujemy na sesji . Przygotowanie planu wymaga wielu zabiegów, mądrości

  wielu osób przygotowujących plan   i odpowiedzialności, gdyż opracowywany jest na wiele,

  wiele lat, gdyż  konsekwencje późniejsze dla gminy i naszych następców mogą trudne.

  Temat  opracowania planu przestrzennego  będzie tematem na późniejszy czas dla

  następnej kadencji rady. Plan musi być to dobro  gminy a nie dobro indywidualne.

 

 Radny Zbigniew Broniszewski

-  powiedział, że z tej odpowiedzi nasuwa się tu wniosek rozumiem, że decyzja jest trudna  myślę, że radni zdają sobie z tego sprawę, że   podejmowane decyzje   nie  należą do łatwych, bo dotyczą ogółu mieszkańców gminy. Wyjaśnienie  Pana, że w niektórych gminach nie ma jeszcze planu zagospodarowania  przestrzennego gminy dla mnie jest śmieszne, bo to  dla mnie jest tak jak by iść z Warszawy do Brukseli i dojść do Suwałk.

-  w sprawie udzielonej odpowiedzi w sprawie opłat bankowych wynika, że bank odnosi się do Waszego  pisma z dnia  4 lipca 2002 roku,  czy zatem były tu negocjacje czy też nie.

Wójt Gminy Józef Wilkosz – powiedział, że negocjacje były prowadzone, jednak my nie pozwolimy sobie na łamanie prawa.

 

Dyrektor Zespołu Oświatowo-Administracyjnego Beata Kasiura Wyrwas udzieliła odpowiedzi w temacie nauczania dziecka niepełnosprawnego P. Wicków informując, że od września zostało zabezpieczone nauczanie dla tego dziecka w ilości 10 godzin. Z uwagi, że w ciągu miesiąca września doszło kolejne 2-je dzieci niepełnosprawnych, dla obniżenia kosztów nauczania, nauczanie zabezpieczono w szkole podstawowej w Doruchowie. P. Wicków

z uwagi na korzystniejsze rozwiązanie podjęło decyzję aby  naukę i rehabilitację  dla dziecka pozostawić w Przedszkolu.

 

Dyrektor Szkoły Podstawowej w Doruchowie Walenty Okoń udzielił odpowiedzi na interpelacje Radnego Broniszewskiego informując:

spr. zagospodarowania poddasza w szkole – poddasze pełni rolę strychu. Aktualnie

w ramach termomodernizacji szkoły została na całej powierzchni położona wełna mineralna jako o cieplenie stropu  i przez najbliższe 5 lat nie możemy zmienić przeznaczenia poddasza.

spr. dowożenia dzieci z Tokarzewa – uczniowie  naszej szkoły zamieszkujący w Tokarzewie  od wielu lat nie są rozdzielani w ramach jednego rocznika, zawsze znajdują się w tej samej klasie. W najbliższym roku szkolnym przedstawia się to następująco:

- I b – 1 osoba

- IIb-2 osoby

-III a – 4 osoby

-IVa- 1 osoba

- Va- 4 osoby

- VIa-4 osoby

spr. dwuzmianowości – w szkole żadna klasa nie pracuje w systemie dwuzmianowym. Druga zmiana  wg. przepisów zaczyna się między godziną 12 a 13 kończy się między godziną 16

a 17- tą.  O godz. 8- ej zajęcia zaczyna 11 klas a jedna klasa przez cały tydzień o godz.9,50 

i kończy  zajęcia  między godz.13,30 a 14,30.

 spr. baterii słonecznych – zostały zainstalowane od niedawna dlatego dopiero po kilku miesiącach będzie można coś powiedzieć o funkcjonowaniu.

 

Do udzielonych  odpowiedzi uwag  nie wniesiono.

 

Ad. 19Zakończenie.

W związku z zrealizowaniem porządku obrad Wiceprzewodniczący Rady Gminy Zbigniew Broniszweski podziękował wszystkim za udział i zamknął o godz. 13,40  obrady IX sesji Rady Gminy w Doruchowie.

 

Prot.

/-/Grażyna Tuz                           Sekretarz obrad                      Przewodnicząca Rady Gminy

                                                  /-/   Renata Przybył                   /-/  Joanna Blewąska