P R O T O K Ó Ł   Nr X/2011

                                                  z sesji  RADY  GMINY  W DORUCHOWIE 

                                                  odbytej  w dniu 24 listopada 2011 roku

                                                  w sali sesyjnej Urzędu Gminy w Doruchowie.

                                                ----------------------------------------------------------------

        O godz. 10 – tej Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zgodnie z art. 20 ustawy

o samorządzie gminnym  otworzyła  obrady X sesji Rady Gminy w Doruchowie.
Stwierdziła, że zgodnie z listą obecności w sesji uczestniczy 15 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 radnych, Rada spełnia warunki do

obradowania i podejmowania prawomocnych uchwał.

Następnie powitała radnych i zaproszonych gości:

-  Radnego Powiatu  Pana Roberta Pustkowskiego

-  Wójta Gminy  Pana Józefa Wilkosza

-  Sekretarza Urzędu  Pana Tomasza Bugaryna

-  Skarbnik Gminy Panią Władysławę Lasota

-  Panią Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg Panią Annę Gieczewską

-  Komendanta Państwowej Straży Pożarnej Pana Tomasza Maka

-  Komendanta Gminnego OSP Pana  Tomasza Jabłońskiego

-  Prezesa Gminnego Związku OSP Panią Urszulę Kowalińską i Z-cę Prezesa Związku OSP

    Panią Jadwigę Kosik ,prezesów straży z Tokarzew, Torzeńca i Przytocznicy

-  Radcę Prawnego Pana Marcina Małeckiego

-  sołtysów

-  dyrektorów szkół i przedszkola, GOK-u

-  Przewodnicząca Gminnej Komisji ds., rozwiązywania problemów alkoholowych

    Panią Wiktorię Mak

-  agronoma Pana Idziego Baraniaka

-  Pana Pawła Frasa członka Powiatowej Izby Rolniczej

-  kierowników Urzędu Gminy i  jednostek   organizacyjnych

-  przedstawicieli prasy

           

Listy obecności stanowią zał. nr 1, 2 i 3 do protokółu.

Następnie zaproponowała następujący porządek obrad:

1.      Otwarcie.

2.      Przedstawienie porządku obrad X sesji Rady Gminy.

3.      Wybór sekretarza obrad X sesji Rady Gminy.

4.      Przyjęcie protokółu z obrad IX sesji Rady Gminy.

5.      Informacja o działaniach Wójta Gminy w okresie między sesjami.

6.      Informacja Przewodniczącej Rady Gminy z działań  w okresie między sesjami.

7.      Interpelacje i zapytania radnych.

8.      Stan bezpieczeństwa p. pożarowego w gminie – informacja z działalności jednostek OSP.

 9.      Stan dróg na terenie gminy - realizacja zadań , stan oznakowania i przygotowanie do zimowego utrzymania dróg.

10.  Uchwalenie Gminnego Programu profilaktyki i rozwiązywania problemów  alkoholowych oraz   Gminnego Programu przeciwdziałania narkomanii  na 2012 rok.

11.  Informacja z realizacji zadań oświatowych na terenie gminy Doruchów za rok szkolny 2010/2011.

12.  Podjęcie uchwały w sprawie wprowadzenia zmiany do uchwały Nr XXIV/107/2009  

w sprawie  obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dla nauczyciela-pedagoga szkolnego  oraz ustalenie sposobu określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć przy  łączeniu różnych wymiarów pensum w ramach jednego etatu.

13.  Podjęcie uchwały w sprawie obsługi projektu Programu Nasz Start –wyrównanie szans edukacyjnych uczniów Kl. I-III z terenu gminy.

14.  Podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu i w budżecie gminy na 2011 rok.

15.  Podjęcie uchwały  sprawie zniesienia formy ochrony przyrody z  dębu  szypułkowego .

16.  Podjęcie uchwały w sprawie określenia wzorów formularzy, informacji i deklaracji  podatkowych.

17.  Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia bonifikaty na przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności.

18.  Podjęcie uchwały w sprawie zmiany do uchwały  Nr III/17/2011 z dnia 08-02-2010r.

w sprawie ustalenia diet dla Radnych.

19.  Podjęcie uchwały w sprawie odwołania Skarbnika Gminy.

20.  Zapytania i wolne głosy.

21.  Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.

22.  Zakończenie.

- do zaproponowanego porządku obrad nie zgłoszono wniosku o jego zmianę.

 

Ad.1 ,2  zrealizowano j.w.

 

Ad.3     Wybór sekretarza obrad X sesji Rady Gminy.

             Zgonie z listą obecności na sekretarza obrad zaproponowano Radną Janinę Przygoda .

W wyniku głosowania przeprowadzonego przez Przewodniczącą Rady Gminy Joannę Blewąska Rada jednogłośnie powołała Radną  Janinę Przygoda na sekretarza obrad X sesji.

 Ad.4   Przyjęcie protokółu z obrad IX sesji Rady Gminy.

Przewodnicząca Rady  Gminy Joanna Blewąska poinformowała, że protokół z obrad IX sesji został wyłożony do wglądu przed sesją.  Powiedziała,  że  z  protokółem było można zapoznać się w biurze rady. W związku z czym postawiła wniosek  o przyjęcie protokółu bez odczytywania. Wniosek przyjęto jednogłośnie. W wyniku głosowania Rada jednogłośnie przyjęła protokół z IX sesji  odbytej w dniu 27 października 2011 roku.

 

Ad.5   Informacja o działaniach Wójta Gminy w okresie między sesjami.

Wójt Gminy Józef Wilkosz poinformował o podejmowanych działaniach w okresie między sesjami.  Poinformował o realizacji uchwał podjętych na poprzedniej sesji oraz realizacji interpelacji i zapytań. Informacja stanowi zał. nr 4 i 5 do protokółu.

 

Ad.6   Informacja Przewodniczącej Rady Gminy z  działań  w okresie między sesjami.

          Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska złożyła informację z działalności

w okresie międzysesyjnym.  Informację Rada przyjęła jednogłośnie.

Informacja stanowi zał. nr 6 do protokółu.

Ad.7    Interpelacje i zapytania radnych.

Na  X sesji Radni zgłosili następujące interpelacje i zapytania.

Adam Wypchło

-zgłosił wniosek o usunięcie drzewa (jesionu ) przy ul. Kaliskiej 19 - Pan Niełacny Jan,

- wnioskował o poprawienie przepływ wody  na ul. Ostrzeszowska 27, P. Małgorzata

  Warszawska z jednej strony rowu na drugą stronę,

- zgłosił sprawę uregulowania tematu wywozu żwiru ze żwirowni w Tokarzewie, aby jak powiedział nie powstała sytuacja,  która miała  miejsce  3 – 4 lata temu, gdzie duże ilości samochodów o dużych gabarytach   wywożących żwir niszczyły  nam drogę i budynki. Dlatego temat ten dziś zgłasza by nie było później nieporozumienia.

 

Lucjan Dyba

- wnioskował o zasypanie o koło 50 m  rowu naprzeciwko parkingu przy  Urzędzie Gminy, co znacznie poprawiłoby  bezpieczeństwo na drodze w kierunku Kępna,

 

 - podziękował za  zainstalowanie świateł  na  skrzyżowaniu k. szkoły w Doruchowie. Obecnie  jak powiedział zdecydowanie jest łatwiej wyjechać z drogi od strony poczty, również światła mobilizują do ograniczenia  szybkości  samochody  jadące od strony Grabowa.

Radny Broniszewski Zbigniew

- poruszył sprawę zimowego  odśnieżania  dróg wskazując na to, aby nie było tak, że osoba dokonująca odśnieżania dowiaduje  się dopiero wiosną, że droga ta miała być odśnieżana. Wnioskował o ujęcie w wykazie dróg do odśnieżania drogi w Torzeńcu od Pana Olka  do PGR Torzeniec. Prosił  aby o tej drodze nie zapomnieć  i poinformować  osobę, która będzie dokonywała odśnieżania.

 

-  odniósł się do wypowiedzi Wójta Gminy w sprawie opracowania  planu zagospodarowania przestrzennego gminy, przypomniał Wójtowi Gminy, że w swojej odezwie przedwyborczej  

do  mieszkańców  między innymi pisał, że  będzie  czynił starania o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego gminy, jak również podejmował  działania  

w sprawie modernizacji ośrodka zdrowia i jego otoczenia. Zarówno w jednym tak i  w drugim przypadku nie zrobiono nic, gdzie  na dzień  dzisiejszy mieszkańcy ponoszą tego skutki.

 

- kolejną  sprawą jaką poruszył, to sprawa dróg, uchwalając podatek od dróg  chłopskich Wójt powiedział, że  wystąpi do Wojewody o uregulowanie tych spraw i raz na zawsze te sprawy te załatwi. Postawił  pytanie, na  jakiej podstawie  zamierza Wójt przekonać  Sąd, że drogi te na dzień  31 grudnia 1999 roku były we władaniu Gminy. Czy tym pismem będzie pismo  z dnia  23 -06-2006r. do Starosty  o przekwalifikowanie wszystkich tych gruntów, które są oznaczone symbolem „Dr”  i  stanowią drogi chłopskie zajęte na komunikację wewnętrzną, czy też  będzie to pismo  z 2009 roku, ponaglające mieszkańców  aby sami występowali w tych sprawach. Ja  jak powiedział tego nie rozumiem, gdyż  tymi pismami zaprzecza Wójt   jedno działanie drugiemu.

 

- zapytał, jak się ma sprawa ściągania należnych  opłat na rzecz  Urzędu Gminy uchwalonych przez radę np. decyzja z 2008 roku – sprawa do dnia dzisiejszego nie została załatwiona. Wójt  namawia Radę do uchwalania  wyższych podatków a pracownicy lekceważą uchwały Rady Gminy, bo jeśli decyzję Samorządowe Kolegium  Odwoławczego uchyliło  to uważam, że kodeks postępowania administracyjnego jednoznacznie obliguje pracowników urzędu, bo są tam wyznaczone terminy w których miała być sprawa załatwiona  a minęło już 3 lata a sprawa jak się dowiaduję stoi w miejscu.

 

- zwrócił uwagę Wójtowi Gminy, że na ostatniej komisji, gdzie doszło do wymiany zdań, miał Wójt  zastrzeżenia do emerytów, którzy wchodzą w skład komisji  rewizyjnej  a nie  miał Pan zastrzeżeń  jak pracowali emerycie w  Pana szeregach.  Chodzi tu o Radną Janinę Przygoda Temat ten odbieram to jako pięknie wyrecytowany wiersz  wzorowego ucznia.

 

- prosił o zaproszenie na sesję Posła Europarlamentu, gdyż miałby pytania dotyczące funkcjonowania Parlamentu Europejskiego.

 

 

Radny Zygmunt Stempin

- postawił  pytanie do Pani Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg, czy uwzględniono

  w  planach oznakowanie drogi Przytocznica – Stara Kuźnica,

 

- wnioskował o naprawę chodnika w Przytocznicy przy drodze powiatowej, gdyż znacznie pogłębiły się zaniżenia i stwarza to niebezpieczeństwo dla dzieci idących do szkoły,

 

-zapytał czy rowerzyści mogą  się poruszać po chodniku rowerem, gdyż ostatnio policja karze mandatami za jazdę rowerem po chodniku.

 

Florian Niełacny

- wnioskował o usunięcie drzewa w Torzeńcu k. Pana Szkopka

- wnioskował o budowę drogi od Szewczyka do P. Rogali.

Radna Maria Rogalewska

- poruszyła sprawę dziur  na  poboru dróg, które po zasypaniu po 2- 3-ch dnach są ponownie. Takie dziura są   naprzeciwko poczty, przy drodze k. Warsztatów Terapii Zajęciowych, 

w kierunku SKR jak i naprzeciwko sklepu P. Aksamskiej.

 

Radny Jerzy Kozica

- wnioskował o rozwiązanie problemu  dowozu  dzieci z Tokarzewa do szkoły w Doruchowie.

- prosił aby pracownik Urzędu Gminy Pan Wyrwas odpowiedzialny za sprawy drzewa przyjechał  ustalił, które drzewa  przy drodze Tokarzew- Wygoda Tokarska będzie  można wyciąć.

 

Wobec braku dalszych pytań Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poinformowała, że odpowiedzi zostaną udzielone w pkt.21 porządku obrad.

 

W punkcie tym Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska  udzieliła  głosu obecnym na sesji przedstawicielkom  z miejscowości Rudniczysko.

Pani Hanke

- zapytała kiedy będzie zrobiona droga Rudniczysko od Pana Szewczyka  do Pana Rogali , pozostało 1 km do realizowania drogi. Powiedziała, że obecnie na tej drodze jest masakra, kiedy przyjdzie jesień albo wiosna woda stoi na drodze i dzieci nie mogą przejść do szkoły do Mikorzyna. Zapytała też jak będzie wyglądało zimowe  odśnieżanie tej  drogi, bo dotychczas  dzieci do szkoły w Mikorzynie  musieliśmy wozić okrężną drogą  przez Doruchów.

 Pani Klimek

- powiedziała, że   w ubiegłym roku droga ta  w okresie zimowym była nieprzejezdna i  kiedy interweniowałyśmy w Urzędzie Gminy,  to odpowiedź Pana Wyrwasa  była taka, że jeśli droga jest źle odśnieżona,  to  dzieci mogą chodzić po polu, bo  tam  jest mniej śniegu.

 

Wójt Gminy Józef Wilkosz  - jak sytuacja na drogach wygląda  to doskonale wszyscy  wiemy, gdyż temat ten jest ciągle dyskutowany. Mimo, że w ostatnich latach wiele  dróg zrobiono, to do zrobienia jest jeszcze wiele.  Należy tu wskazać m. innymi na  drogę Mieleszówka, Przytocznica, Plugawice, Rudniczysko, których realizacja jest niezbędna ale też  konieczne są określone środki w tym temacie. W przyszłym roku musimy przystąpić do aktualizacji wieloletniego planu inwestycyjnego i wówczas rada stosowne decyzje podejmie.  Jeżeli chodzi o zimowe utrzymanie dróg,  to są drogi prostsze w  utrzymaniu,  ale są też drogi, gdzie z uwagi na duże  nawiewy śniegu  jak  droga od Tokarzewa w kierunku Rudniczyska i dalej aż do Pana Rogali,  wymagała odśnieżania  wyspecjalizowanym  sprzętem o określonej mocy. Nie wszystkie jednostki odśnieżające miały  odpowiedni sprzęt. W trym roku z uwagi, na to że firmy które będą odśnieżały mają znacznie  lepszy sprzęt  nie powinno  być problemów.

Radny Adam Wypchło   zapytał o nazwisko pracownika  Urzędy, który  kazał dzieciom iść po polu.

Pani  Hanke  powiedziała, że to był Pan Grzegorz Wyrwas.

Podsumowując  dyskusję w tym temacie Przewodnicząca Rady Gminy  powiedziała, że na

ten czas nie możemy powiedzieć, że będzie na tej drodze  asfalt,  ale  możemy obiecać, że droga zimą będzie przejezdna  i o to będziemy naciskać  Wójta aby  na tą drogę  zwrócił szczególną uwagę.

 

 

Ad.8     Stan bezpieczeństwa p. pożarowego w gminie – informacja z działalności

             jednostek OSP.

              Stan bezpieczeństwa p. pożarowego oraz informację z działalności jednostek OSP działających na trenie gminy  przedstawił  Wójt Gminy Józef Wilkosz.

 

Informacja stanowi zał. nr 7 do protokółu.

Przedstawił ilość zdarzeń jakie wystąpiły na terenie powiatu  w 2011 roku. Powiedział, że jakiś szczególnych zdarzeń nie było poza zdarzeniem,  jakie wystało 5 września br.   wichurą, która przyniosła ogromne  szkody  w drzewostanie , zerwach dachach na  budynkach jak

i uszkodzeniach budynków. Jednostki OSP i ich druhowie ze swoich zadań w tym zdarzeniu  jaki innych  wywiązali  się bardzo dobrze i za to  mieszkańcy  ich chwalą.  Poinformował także o dokonanych zmianach w składzie Gminnego Zarządu Związku OSP oraz Zarządu Powiatowego.

Radny Roman  Kubiak

-powiedział, że  w jednostce OSP Doruchów ma  dobrą sytuacje, gdyż od 10 już lat  jest

w krajowym systemie  alarmowania. Strażacy chętnie   uczestniczą w akcjach,  jak  również

w szkoleniach i rozumieją, że strażak  aby wyjechał do akcji musi być przeszkolony. Ten   system wymusił także pewne zadania jakie musi spełniać jednostka, także  ze strony Gminy muszą być finansować  pewne zadania. Otrzymujemy także  środki z Komendy Główniej  Straży oraz z województwa. Z tych środków możemy zakupić specjalistyczny  sprzęt,  dlatego też jednostka nasza  jest dość dobrze  wyposażona. W swojej wypowiedzi odniósł się do sprawy, że być może w śród społeczeństwa jest odczucie, że strażacy być może do pewnych akcji wyjechali nie potrzebnie. Takie przypadki negatywnej oceny mieliśmy, jednak trzeba powiedzieć, że o ile  włączy się alarm, to jednostka jest zobligowana do wyjazdu i musi

w ciągu 5 minut wyjechać do akcji, gdyż po 10 minutach  nie ma, co już szukać,  gdyż skutki mogą być tragiczne.

Radna Maria Rogalewska – jaką rolę spełnia straż to wszyscy dobrze wiemy. To, że  straż  nie wyjeżdża tak często do pożaru, to z tego można się cieszy, że tych pożarów jest mniej.  Technika idzie do przodu ale zagrożenie jest bardzo duże. Dobrze że mamy młodą kadrę dobrze przeszkoloną i dobrze doposażoną. Dlatego wielkie dzięki za działalność straży, która dba o nasze bezpieczeństwo ale także za to , że w małych wsiach są organizatorami wielu imprez, festynów i całej działalności kulturalnej.

 

Wobec braku dalszej dyskusji  Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała pod głosowanie  złożoną informację. W wyniku głosowania informację Rada przyjęła jednogłośnie.

 

Ad.9    Stan dróg na terenie gminy - realizacja zadań , stan oznakowania i przygotowanie do

              zimowego utrzymania dróg.

Wójt Gminy Józef Wilkosz przedstawił informację o stanie dróg na terenie gminy. Informacja stanowi zał. nr  8  do protokółu.

W dyskusji głos zabrali :

Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewska zapytała jak podzielono  teren gminy  firmom, które będą dokonywały odśnieżania. Wnioskowała o wycięcie drzew przy drodze powiatowej Doruchów – Ostrzeszów  przy lesie od krzyża w stronę Pieczysk. Rów  jest porośnięty  grubymi drzewami i każde wypadnięcie samochodu z drogi powoduje duże uszkodzenia samochodu.  Zaproponowała aby zlecić wycięcie drzewa w zamian za pozyskane drewno.

 Wójt Gminy Józef Wilkosz odpowiedział, że  Pan Rybczak ma teren Doruchowa i Torzeńca, SKR – ma Przytocznicę.

Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg Anna Gieczewska  nawiązując do informacji Wójta Gminy przypomniała jakie zdania zostały wykonane przez powiat na terenie gminy w bieżącym roku tj. przebudowa drogi powiatowej  Przytocznica -Godziętowy - Tokarzew, było to zadanie częściowo  finansowane ze środków unijnych. Z uwagi  na duże uszkodzenia na drodze Doruchów – Kępno częściowo przeprowadzono przebudowę.W dalszej swojej wypowiedzi poinformowała w temacie zimowego utrzymania dróg na terenie powiatu. Informacja stanowi zał. Nr 9 do protokółu. 

Udzieliła  też odpowiedzi na następujące pytania postawione w punkcie interpelacje

i zapytania :

w spr. wycięcia drzew przy drodze Doruchów- Ostrzeszów  przy lesie – jako dyrektor nie mogę podjąć takiej decyzji bo to są koszty, a środkami dysponuje powiat. Temat przyjmuję  do wyjaśnienia.

w spr. wykonania przepływu wody ul. Ostrzeszowska 27 -  musimy to sprawdzić.

w spr. zasypanie rowu   przy parkingu Urzędu Gminy , również musimy to sprawdzić, muszą  być też uzgodnione, wymaga to pozwolenia wodno prawnego. Jest to wszystko do zrobienia ale w czasie.

w spr. oznakowania drogi Przytocznica- Stara Kuźnica –projekt oznakowania był uzgadniany

z policją niemniej jednak sprawdzimy, wszelkie wnioski w oznakowanie należy  kierować  do komisji ruchu drogowego

spr. poboczy  musimy sprawdzić.

spr. chodnika Przytocznica –sprawdzimy

Radna Janina Przygoda – wnioskowała o zabezpieczenie w budżecie gminy środków na wykonanie dokumentacji na budowę chodnika Doruchów- Wrzosy.

Radna Maria Rogalewska

- wnioskowała o wycięcie krzewów rosnących przy wyjeździe z ul. Tokarskiej w kierunku Doruchowa, krzewy  zasłaniają wyjazd.

Sołtys wsi Godziętowy Eugeniusz Janicki  - wnioskował o zainteresowanie się sprawą notorycznie wyrzucanych śmieci przy lesie w kierunku Ostrzeszowa.

 Wobec braku dalszej dyskusji Rada w głosowaniu informację o stanie dróg przyjęła jednogłośnie.

Ad.10     Uchwalenie Gminnego Programu profilaktyki i rozwiązywania problemów

                alkoholowych  oraz   Gminnego Programu przeciwdziałania narkomanii 

                na 2012 rok.

 

Rada nie wniosła żadnych uwag i wniosków do programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na 2012 rok oraz Gminnego Programu przeciwdziałania narkomanii na 2012 rok.

Wobec czego Przewodnicząca Rady Gminny Joanna Blewąska  poddała pod głosowanie projekty uchwał:

-  projekt uchwały w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2012  rok.

Głosowało 15 radnych, ‘za” było 15 radnych, „przeciwnych”  nie było, „wstrzymujących”- nie było Uchwałę Nr X/61/2011 podjęto jednogłośnie. Uchwała stanowi zał. nr 10 do protokółu.

 

 

- projekt uchwały w sprawie Gminnego programu przeciwdziałania narkomanii na 2012 rok.

 

Głosowało 15 radnych, ‘za” było 15 radnych, „przeciwnych”  nie było, „wstrzymujących”- nie było. Uchwałę Nr X/62/2011 podjęto jednogłośnie. Uchwała stanowi zał. nr 11  do protokółu.

 

 

Ad.11     Informacja z realizacji zadań oświatowych na terenie gminy Doruchów za rok

                szkolny 2010/2011.

 

           Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poinformowała, że szczegółowa  informacja z realizacji zadań oświatowych za rok szkolny 2010/2011 była tematem sesji lipcowej.  Dzisiejsza informacja jest  uzupełnieniem tej informacji    o wynikach sprawdzianu po szkole podstawowej oraz egzaminach  po gimnazjum. Z pośród wszystkich szkół z gminy najlepszy wynik ze sprawdzianów uzyskała Szkoła Podstawowa w Przytocznicy i Szkoła Podstawowa Doruchów  uzyskując średnią powyżej  powiatu, województwa i okręgu.

 

Wobec braku dyskusji w tym temacie Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała pod głosowanie informację o realizacji zadań oświatowych. W wyniku głosowania informację podjęto jednogłośnie. Głosowało 15 radnych, ‘za” było 15 radnych, „przeciwnych”  nie było, „wstrzymujących”- nie było. Informacja stanowi zał. nr 12  do protokółu.

 

 

Ad.12    Podjęcie uchwały w sprawie wprowadzenia zmiany do uchwały Nr XXIV/107/2009

   w sprawie  obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dla nauczyciela-pedagoga

   szkolnego  oraz ustalenie sposobu określenia tygodniowego obowiązkowego

   wymiaru zajęć przy  łączeniu różnych wymiarów pensum w ramach jednego etatu.

Dyrektor Zespołu Oświatowo- Administracyjnego Pani Beatę Kasiura Wyrwas przedstawiła powyższy projekt uchwały.

Uwag i wniosków nie wniesiono. Wobec powyższego Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska przeprowadziła głosowanie. Głosowało 15 radnych, ‘za” było 14 radnych, „przeciwnych”  nie było, „wstrzymujących”-  1 głos.

Wobec powyższego Rada podjęła uchwałę Nr X/63/2011 w sprawie wprowadzenia zmiany do uchwały Nr XXIV/107/2009  w sprawie  obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dla nauczyciela-pedagoga szkolnego  oraz ustalenie sposobu określenia tygodniowego obowiązkowego  wymiaru zajęć przy  łączeniu różnych wymiarów pensum w ramach jednego etatu, która stanowi  zał. nr 13  do  protokółu.

 

Ad.13   Podjęcie uchwały w sprawie obsługi projektu Programu Nasz Start –wyrównanie

              szans edukacyjnych uczniów Kl. I-III z terenu gminy.

 

Sekretarz  Gminy Pan Tomasza Bugaryna przedstawił projekt uchwały w sprawie obsługi projektu Programu Nasz Start –wyrównanie  szans edukacyjnych uczniów Kl. I-III z terenu gminy.

Uwag i wniosków nie zgłoszono. Wobec powyższego Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska przeprowadziła głosowanie. Głosowało 15 radnych, ‘za” było 15 radnych, „przeciwnych”  nie było, „wstrzymujących”- nie było.

Uchwałę Nr X/64/2011 podjęto jednogłośnie. Uchwała stanowi zał. nr 14  do protokółu.

 

 

Ad.14   Podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu i w budżecie gminy na 2011 rok.

Propozycje wprowadzenia zmiany budżetu i w budżecie gminy przedstawiła Skarbnik Gminy Władysławę Lasota.

Do projektu uchwały uwag  i wniosków nie zgłoszono.

W wyniku głosowania przeprowadzonego przez Przewodnicząca Rady Gminy

uchwałę Nr X/65/2011 podjęto jednogłośnie. Uchwała stanowi zał. nr 15   do protokółu.

 

Ad.15    Podjęcie uchwały  sprawie zniesienia formy ochrony przyrody z  dębu

              szypułkowego.

Kier. Referatu Stanisław Smiatacz przedstawił projekt uchwały w sprawie zniesienia formy ochrony przyrody z  dębu szypułkowego.

Do projektu uchwały uwag nie zgłoszono.

W wyniku głosowania przeprowadzonego przez Przewodnicząca Rady Gminy

uchwałę Nr X/66 /2011 podjęto jednogłośnie. Uchwała stanowi zał. nr 16  do protokółu.

 

Ad.16    Podjęcie uchwały w sprawie określenia wzorów formularzy, informacji i deklaracji

              podatkowych.

Projekt uchwały przedstawiła Skarbnik Gminy Władysława Lasota.

Do projektu uchwały uwag nie zgłoszono.

W wyniku głosowania przeprowadzonego przez Przewodnicząca Rady Gminy

uchwałę  Nr X/67 /2011 podjęto jednogłośnie. Uchwała stanowi zał. nr  17  do protokółu.

  

Ad.17   Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia bonifikaty na przekształcenie prawa

              użytkowania  wieczystego w prawo własności.

 

Projekt uchwały przedstawił Kierownik Referatu Stanisław Smiatacz.

 

W dyskusji głos zabrali :

 

Radny Adam Wypchło

- w 1993 roku ustawodawca przewidział formę przekazu tzn., że właściciel będący użytkownikiem  wieczystym mógł się zwrócić się z wnioskiem  i za symboliczną złotówkę mógł stać się właścicielem danej nieruchomości . W związku z tym, że wniosków było aż tyle, ustawodawca przedłużył ten termin o dalsze dwa czy trzy lata. Nie ma do Pani Przewodniczącej , która jest  Prezes Spółdzielni pretensji bo Pani nie była w tym czasie Prezesem, ale skoro tu na  tej sali mówiło się, że my jako Radni nie dopilnowaliśmy przejęcia ośrodka i teraz musimy płacić  za jego kupno, to pytam dlaczego mógł to w tamtym czasie dokonać  GS i SKR. Mam też pytanie czy ja mogę teraz  zwrócić się do Wójta aby sprzedał mi  z bonifikatą np. 25 arów lasu -  to pewno w  żadnym wypadku. Trybunał Konstytucyjny też

w tej sprawie wypowiedział się negatywnie i dlatego jak będę głosował przeciwko.

 

Radna Joanna Blewąska

- Radny Adam Wypchło   mówił o zaszłościach 20 letnich,  kiedy  mnie nie było i praktycznie trudno powiedzieć, czy wtedy było można odzyskać całą tą działkę za symboliczną  1-zł dziś  prawdopodobnie zrobimy to za 15 tys. zł i  jak by nie było, mieszkańcy naszej spółdzielni  już  stracili za to, że ktoś nie dopełnił obowiązku. W związku z czym złożyłam wniosek w terminie, do Rady Gminy o udzielenie nam bonifikaty, bo jest taka możliwość.

 

W związku z tym, że jest  zainteresowana tą sprawą  prosiła o wyłączenie  jej z głosowania.

 

W głosowaniu wzięło udział 14 radnych , „za „ było 10 radnych , „przeciwnych” było 4-ch radnych, „wstrzymujących” – nie było.

Uchwała Nr X/68/2011 została podjęta większością głosów i  stanowi zał. nr 18  do protokółu.

 

 

Ad.18   Podjęcie uchwały w sprawie zmiany do uchwały  Nr III/17/2011 z dnia 08-02-2010r.

              w sprawie ustalenia diet dla Radnych.

Wiceprzewodniczący Rady Gminy Zbigniew Broniszewski przedstawił projekt uchwały

w sprawie zmiany uchwały o ustaleniu diet dla Radnych. Do uchwały uwag nie wniesiono.

W wyniku głosowania przeprowadzonego przez Przewodniczącą Rady Gminy Joannę Blewąska Rada jednogłośnie podjęła uchwałę Nr X/70/2011 w  sprawie zmiany do uchwały  Nr III/17/2011 z dnia 08-02-2010r. w sprawie ustalenia diet dla Radnych. Uchwała stanowi zał. nr 19  do protokółu.

 

Ad.19    Podjęcie uchwały w sprawie odwołania Skarbnika Gminy.

Wójt Gminy Józef Wilkosz przedstawił uchwałę wraz uzasadnieniem w sprawie odwołania Skarbnika Gminy.

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono.

W wyniku głosowania przeprowadzonego przez Przewodniczącą Rady Gminy Joannę Blewąska  Rada większością głosów podjęła uchwałę Nr X/69/2011 w sprawie odwołania Skarbnika  Gminy.   Głosowała 15 radnych , „za” było 13 radnych  „ przeciwnych” nie było „wstrzymujących – 2- ch radnych. Uchwała stanowi zał. nr 20  do protokółu.

Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska odczytała treść podziękowań i wspólnie

z Wójtem podziękowali Pani Skarbnik Władysławie Lasota za długoletnią pracę.

Ad.20   Zapytania i wolne głosy.

Skarbnik gminy Władysława Lasota – odczytała treść podziękowań.

- Podziękowała Przewodniczącej Rady Gminy , która zawsze starała się ją wysłuchać i pomóc

o ile było to możliwe. Podziękowała Radzie Gminy za bardzo dobrą współpracę, życzliwość 

i zrozumienie, również radnym poprzednich kadencji z którymi zawsze dobrze się współpracowało i   będzie  mile  wspominać. Różne dyskusje były podyktowane  troską

o właściwe wykorzystanie finansów publicznych. Podziękowała Wójtowi Gminy, Sekretarzowi gminy, pracownikom Urzędu Gminy, dyrektorom jednostek organizacyjnych, dyrektorom oświatowym,  sołtysom, kierownikom zakładów pracy. Odchodzę, jak powiedziała

z  satysfakcją i poczuciem  dobrze spełnionych obowiązków. Nie jest to moja obiektywna ocena  ale potwierdzają to liczne kontrole przeprowadzone w Urzędzie Gminy,  jak i  ta ostatnia przeprowadzona przez Regionalną  Izbę Obrachunkową.

 

Radny Adam Wypchło

- wnioskował aby wystąpić z zapytaniem do Starosty  dlaczego przerwano  prowadzone prace  

  geodezyjne  na   działkach w Doruchowie.

- w sprawie odśnieżania dróg powiedział, że w harmonogramie odśnieżania dróg,

   winno być wyszczególnione, gdzie dana firma będzie odśnieżała  z podaniem  nazwiska

   osoby   odśnieżającej  oraz numeru telefonu,

- postawił pytanie do sekretarza, jak zamierza zwrócić uwagę pracownikowi Urzędu za

   bardzo złe odnoszenie się do ludzi, bo uważam, że pracownicy Urzędu są dla ludzi a nie

   ludzie do pracowników.  Uważam, że od  pracownika Pana Wyrwasa  należy się słowo

   przepraszam.  

 

 Radny Jan Jaśkiewicz

-  wnioskował aby informację o zimowym utrzymaniu dróg wywiesić na tablicy  ogłoszeń.

Radny Zbigniew Broniszewski

- w związku z odwołaniem skarbnika gminy zapytał Wójta Gminy,  w jaki sposób zamierza przeprowadzić  sprawę powołania nowego skarbnika aby na sesji gdzie będzie przedstawiona kandydatura nowego skarbnika radni jasno i czytelnie mieli przedstawione prawo, co do powołania.

Dyrektor Szkoły Podstawowej Walenty Okoń   poinformował o zakończeniu remontów

w szkole podstawowej w Doruchowie. Powiedział, że szkoła wygląda ładnie, pięknie

i  funkcjonuje dobrze. Miesiąc funkcjonuje też ogrzewane gazowe, które dobrze  zdaje egzamin. W związku z czym w imieniu swoim i całej rady pedagogicznej  podziękował Radzie, Wójtowi i Skarbnik za pomoc i wsparcie w przeprowadzeniu termomodernizacji szkoły. Szczególnie podziękował Wójtowi za pomoc w przyjęciu programu i pozyskania środków  

na realizację programu. Jest to wspaniałe zadanie i  na dzień dzisiejszy szkoła jak powiedział spełnia w 100 %  warunki jakie powinna spełniać.

 

Udzielił też odpowiedzi na interpelację radnego Jerzego Kozicy informując, że nie ma problemu  z tematem dowożenia dzieci z Tokarzewa do Doruchowa. Uczniowie naszej szkoły mieszkający w Tokarzewie od wielu lat nie są rozdzielani w ramach jednego rocznika, zawsze znajdują się w tej samej klasie.

 

Ad.21   Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.

Wójt  Gminy Józef Wilkosz udzielił odpowiedzi w następujących sprawach :

spr. usunięcie drzewa w Torzeńcu k. Pana Szkopka wystąpiono  pismem   do Rejonowego Dyrektora Ochrony Środowiska o wydanie w tej sprawie opinii.

spr. ujęcie w wykazie  do odśnieżania drogi w Torzeńcu od  Pana Olka do byłego PGR- Torzeniec. Droga  była w poprzednich okresach zimowych odśnieżana i jest w dalszym ciągu przewidziana  do odśnieżania.

 

spr. zaproszenia na sesję Europosła - na sesję styczniową zaprosimy Europoseła Pan Andrzeja Grzyba.

 spr. budowy  drogi od Szewczyka do P. Rogali. -  na 2012  w budżecie gminy  nie przewiduje się budowy drogi. Możliwości  budowy tej drogi rozpatrzymy przy aktualizacji Wieloletniego Planu Inwestycyjnego.

spr. planu zagospodarowania przestrzennego gminy - przygotowano specyfikację istotnych warunków zamówienia  koniecznych do ogłoszenia przetargu mającego na celu ustalenie biura urbanistycznego jako wykonawcy planu . Przetarg zostanie przeprowadzony w styczniu 2012 roku.

 

Kier. Ref. Rolnictwa Smiatacz Stanisław 

spr. niezałatwionych dróg   prowadzona jest przez Urząd Wojewódzki w postępowaniu administracyjnym. Urząd Gminy przekazał do Urzędu Wojewódzkiego  posiadane dokumenty w tej sprawie oraz zaproponował zwołanie rozprawy administracyjnej. Dalsze losy sprawy zależeć będą od decyzji wojewody. Sprawa może być załatwiona w postępowaniu administracyjnym bez konieczności występowania na drogę sądową.

 

spr.  ściągania opłat na rzecz gminy -  został  opracowany  nowy operat szacunkowy przez rzeczoznawcę  majątkowego  uwzględniający zalecenia  Samorządowego Kolegium Odwoławczego. Zgodnie z art. 10 KPA  pismem z dnia 08-12-2011 roku zawiadomiono

o możliwości zapoznania się przez stronę ze zgromadzonymi materiałami  oraz zgłoszenia swoich uwag i zastrzeżeń. Po upływie wyznaczonego terminu zostanie wydana decyzja  ustalająca wysokość opłaty.

 

Dzielnicowy Robert Mazurkiewicz – odpowiedział w temacie poruszania się rowerem po chodnikach – teoretycznie zgodnie z przepisami nie wolno jeździć po chodnikach, musiałby to być rozdzielony  chodnik ze ścieżką rowerową  i odpowiednio  oznakowany. Z tej sytuacji jednak należałoby wybrnąć, gdyż jak wiemy na  chodnikach gminnych jest mały ruch dlatego  trzeba by jednak ustawić znak o rozdzieleniu chodnika.

Z tego co  wiem  Policja z  Grabowa nie ukarała  jeszcze nikogo mandatem za jazdę rowerem po chodniku i myślę, że nie ukarze dziecko czy też starsza osoba pojedzie rowerem po chodniku.

 

Sekretarz Gminy Tomasz Bugaryn – ustawa o pracownikach samorządowych zobowiązuje Wójta do dokonywania okresowej oceny pracownika. Taka ocena będzie prowadzona

w miesiącu grudniu. Dwukrotna negatywna ocena pracownika jest podstawą do rozwiązania umowy o prace. Ponadto  kodeks etyki pracownika samorządowego, zobowiązuje każdego urzędnika do działania dla dobra obsługi interesantów.

 

 

Ad.22    Zakończenie.

                Z uwagi na zrealizowanie porządku obrad Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zamkła  o godz. 14 –tej  obrady X sesji Rady Gminy w Doruchowie.

 

 

Prot.                          Sekretarz obrad                 Przewodnicząca Rady Gminy

/-/ Grażyna Tuz       /-/ Janina Przygoda                  /-/ Joanna Blewąska