Strukturę organizacyjną i kompetencje Gminy określa Ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Zgodnie z art. 2 i 3 Gmina posiada osobowość prawną oraz wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. O ustroju gminy stanowi jej statut.



UCHWAŁA Nr XXVIII/150/2001

RADY GMINY W DORUCHOWIE

z dnia 19 września 2001r.

w sprawie: STATUTU GMINY DORUCHÓW



Na podstawie art. 169 ust. 4 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997r. - Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, poz. 483) i art. 18 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 ze zmianami) Rada Gminy w Doruchowie:



§ 1.


Uchwala Statut Gminy Doruchów stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.


§ 2.


Traci moc uchwała Nr XVI/81/96 Rady Gminy w Doruchowie z dnia 9 lutego 1996 roku w sprawie Statutu Gminy Doruchów ze zmianami wynikającymi z uchwał:

- Nr XXXVIII/190/98 z dnia 19.06.1998 roku,

- Nr IX/60/99 z dnia 24.09.1999 roku,

- Nr XI/75/99 z 26.11.1999 roku,

z wyłączeniem § 11 ust. 1 i 20 ust. 1, które tracą moc z upływem kadencji organów Gminy.


§ 3.


Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego z wyjątkiem § 11 ust. 2 § 14 ust. 2 i § 110 ust. 1, które wchodzą w życie od następnej kadencji organów Gminy.



Uzasadnienie


do uchwały Nr XXVIII/150/2001 Rady Gminy w Doruchowie

z dnia 19 września 2001r.



Bezpośrednim powodem uzasadniającym opracowanie nowego Statutu jest wprowadzenie do ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym wymogu aby statuty określały zasady dostępu i korzystania przez obywateli z dokumentów wynikających z wykonania przez organy gminy zadań publicznych. Na dostosowanie statutów do powyższego wymogu rady gmin otrzymały 3 miesiące, licząc od dnia 30 maja br. Inne zmiany będą znajdować zastosowanie po wyborach do rad gmin na następną kadencję. Zmiany te polegają na:

- ustaleniu nowej liczebności rad,

- obowiązku ulokowania w składzie Komisji Rewizyjnej przedstawicieli wszystkich klubów radnych,

- wyłączenia możliwości powołania w skład komisji osób spoza rady gminy,

- wprowadzenia zakazu łączenia funkcji radnego ze stanowiskiem nie tylko kierownika ale i zastępcy kierownika gminnej jednostki organizacyjnej,

- wprowadzenia zakazu łączenia członkostwa w zarządzie gminy nie tylko z zatrudnieniem w administracji rządowej, ale i z członkostwem w organie innej jednostki samorządu terytorialnego oraz mandatem posła i senatora,

- zmniejszeniu liczby członków zarządu gminy.


Obowiązujący obecnie Statut Gminy składał się z części podstawowej oraz załączników stanowiących integralną część. Nowe uwarunkowania zawarto w jednym dokumencie.


W związku z powyższym podjęcie uchwały jest uzasadnione.

Całość w załączniku