INFORMACJA  O DZIAŁALNOŚCI  PUBLICZNEGO  PRZEDSZKOLA 
W  DORUCHOWIE 

W  ROKU  SZKOLNYM  2002 – 2003



Wysoka  Rado, Pani  Przewodnicząca, zebrani  goście.

Przedszkole  jako  instytucja  oświatowo- wychowawcza  stanowi  pierwszy  szczebel  zorganizowanego  systemu  edukacji, tworzy  warunki  umożliwiające  dziecku  6 – letniemu  osiągnąć  „gotowość  szkolną” .

Zaś  wobec  dzieci  młodszych  pełni  funkcję  kompensacyjno – wychowawczą  i  opiekuńczą  dla  dzieci  rodziców  pracujących.

 

ZATRUDNIENIE

W  roku  szkolnym  2002/03   pracowało  11  pracowników, w  tym:

a)     5  pracowników   pedagogicznych(dyrektor  i  4  nauczycielki)

b)     6 pracowników  obsługowo - administracyjnych w  tym : 

-          intendent,

-          kucharka,

-          dwie  woźne  oddziałowe,

-          palacz – konserwator,

-          pomoc  kucharki / woźna  oddziałowa.

Wszyscy  pracownicy  zatrudnieni    na  czas  nieokreślony, na  cały  etat.

 

 

KWALIFIKACJE  NAUCZYCIELI  I  DOSKONALENIE  ZAWODOWE

Wszystkie  nauczycielki  w  przedszkolu  posiadają  wymagane  kwalifikacje:

4        nauczycielki  mają  ukończone  wyższe studia  magisterskie,

1        nauczycielka  jest  z  wykształceniem  Studium  Nauczycielskie.

Całe  grono  pedagogiczne  uczestniczy  zarówno  w  zewnętrznych,  jak  i  wewnętrznych  formach  doskonalenia  zawodowego. Zdobytą  wiedzę  i  umiejętności  nauczycielki  wykorzystuję  w  bezpośredniej  pracy  z  dziećmi.  W  miesiącu  marcu  cała  rada  pedagogiczna  ukończyła  warsztaty – „Jakość  pracy  przedszkola” – zorganizowane  przez  Ośrodek  Doskonalenia  Zawodowego  w  Kaliszu.

W  ramach  Wewnętrznego  Doskonalenia  Nauczycieli  zorganizowano  warsztaty  dla  nauczycieli  na  tematy: 

- Dobór  metod  i  środków  dydaktycznych  do  pracy  terapeutyczno – wyrównawczej – w  listopadzie 

- Metody  i  innowacje  pedagogiczne  stosowane  w  rozwoju  sprawności  fizycznej  dzieci – w  marcu

-  Przygotowanie  dziecka  6  letniego  do  podjęcia  nauki  w  szkole  w  świetle  „Podstawy  programowej” – w  lutym  w  których  również  brały  udział  nauczycielki  z  nauczania  początkowego  Szkoły  Podstawowej  w  Doruchowie.

Zgodnie  z  planem  posiedzeń  rad  pedagogicznych  odbyły  się  robocze  samokształcenia  na, których  zostały  opracowane:

- wskaźniki  i  standardy  do  obszarów:

 

               1.„Współpraca  przedszkola  ze  środowiskiem”

              2. „Przedszkole  czuwa  nad  sprawnością  fizyczną  wychowanka”

-  opracowane  narzędzia  do  badań  przeprowadzonych  wśród  rodziców, nauczycieli  klas  I  Szkoły  Podstawowej  w  Doruchowie,

-          narzędzia  badawcze  dla  dzieci  w  celu  prowadzenia  diagnozy  w  oddziałach.

 

Obecnie  trzy  nauczycielki  odbywają  staż  na  wyższe  stopnie  awansu  zawodowego. Dwie  nauczycielki  odbywają  staż  na  nauczyciela  dyplomowanego, a  jedna  ukończy  w  dniu  31  maja  2003r  staż  na  nauczyciela  mianowanego.  W  planach  rozwoju  zawodowego  nauczycielki  zawarły  zamierzenia  związane  z  dokształcaniem  mającym  na  celu  zdobycie  dodatkowych  kwalifikacji, oraz  promowanie  placówki  w  środowisku.

 

CZAS  PRACY

Przedszkole czynne  jest  od  7:30 – 15:30

Nauczyciele  pracują  zgodnie  z  „Tygodniowym  rozkładem  dnia” . Pracownicy  obsługowi  zgodnie  z  „Kodeksem  pracy” – 40  godz.

(od  1.01.2003r).

Dzieci  w  przedszkolu  przebywają  w  zależności  od  ilości  zgłoszeń:

5  lub  8  godzin.

Łącznie  do  przedszkola  uczęszczało  102  dzieci  zgrupowanych  w  czterech  oddziałach:

I  oddział  - dzieci  6-letnie, które  do  przedszkola  uczęszczają  od 

3  roku  życia  (26  dzieci)

II  oddział – dzieci  5-letnie  (25  dzieci)

III oddział  - dzieci  3, 4 , 5  letnie  (grupa  mieszana)

w tym:      4  dzieci –     5-letnie

14  dzieci –    4-letnich

  7  dzieci –   3-letnich 

IV oddział- dzieci  6-letnie, które  do  przedszkola  uczęszczają  tylko 1  rok  tzw. „zerówka”  do której  uczęszcza  26  dzieci

Jedno  dziecko  7-letnie  z  odroczenia  od  1  listopada  2002r  ze  względu  na  stan  zdrowia  (dziecięce  porażenie  mózgowe)

korzysta  z  nauczania  indywidualnego – Jankowska  Paulina

 

KORZYSTANIE  Z  POSIŁKÓW 

-          z  dwóch  posiłków  (śniadania, obiad)  korzystało  44 dzieci,

-          z  jednego  posiłku  (obiadu)  korzystało  58  dzieci

Ustalona  stawka  żywieniowa  2,50 (za  dwa  posiłki)  nie  uległa  mianie.

 

OPŁATA  STAŁA

Zgodnie  z  uchwałą  Rady  Gminy z  opłaty  stałej  w  roku  szkolnym  było  zwolnione  1  dziecko  (jako  trzecie  dziecko  z  rodziny  uczęszczające  do  przedszkola). Z  uzasadnionych  przyczyn  zwolniono 

z  opłaty  stałej  miesięcznej kilkoro  dzieci. Opłatę  stałą  płaciło 63       dzieci. Średnio  miesięcznie  opłata  stała  wynosiła  3300zł.

 

 

 

 

 

DODATKOWE  ZAJĘCIA  DZIECI

-          dla  dzieci  6- letnich  2  razy  w  tygodniu  odbywała  się  nauka  religii (godziny  płatne  z  budżetu),

-          dla  dzieci  6-letnich  z  trudnościami  2  razy  w  tygodniu  obywały  się  zajęcia  kompensacyjno – korekcyjne  (godziny  płatne  z  budżetu). Korzystało  14  dzieci,

-          jeden  raz  w  tygodniu  odbywały  się  zajęcia  artystyczno- rytmiczne, z  których  korzystało  60  dzieci (za  te  zajęcia  płacili  rodzice),

-           2  razy  w  tygodniu  odbywały  się  zajęcia  z  języka  angielskiego, z  których  korzystało  34  dzieci  (za  te  zajęcia  płacili  rodzice).

 

PRACA  DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZA   I 

OPIEKUŃCZA

Przedszkole  pracuje  w  oparciu  o  Program  rozwoju  na  lata  2001 –2005”. Zawarte  w  nim  zadania  ukierunkowane    na  wszechstronny  rozwój  dziecka  oraz  promowanie  placówki  w  środowisku.  Praca  z  dziećmi  prowadzona  jest  na  podstawie  programu –

 Moje  przedszkole”  wybranego  z  zestawu  programów  dopuszczonych  do  użytku  przez  MENiS. We  wszystkich  grupach  wiekowych  dzieci  korzystały  z  podręczników  dostosowanych  do  wybranego  programu:

-          „Moje  6  lat”  - dla  dzieci  sześcioletnich,

-          „Moje  5  lat” – dla  dzieci  pięcioletnich,

-          „Moje  4  lata”  -  dla  dzieci  czteroletnich.

 

W  bieżącym  roku  szkolnym  praca  skupiała  się  wokół  dwóch  zadań:

1.         Nawiązywanie  kontaktów  z  ludźmi  i  najbliższym  środowiskiem  dziecka.

2.         Kształtowanie  czynnych  postaw  wobec  zdrowia  i  bezpieczeństwa  dziecka.

 

Realizując  pierwsze  zadanie:

-          zorganizowano  dla  dzieci  wycieczki  do  różnych  zakładów  pracy, instytucji  publicznej  użyteczności  w  naszym  środowisku  i  dalszym,

-          zaprosiliśmy  gości  do  przedszkola  na  zajęcia  (pielęgniarka, policjant, zespół  folklorystyczny, listonosz, kompozytor),

-          nawiązano  współpracę  z  zespołem  folklorystycznym  „DORUCHOWIANIE”, nauczycielami  z  nauczania  początkowego  Szkoły  Podstawowej  w  Doruchowie, Warsztatem  Terapii  Zajęciowej  w  Doruchowie,

-          zorganizowano  uroczystości  przedszkolne  zgodnie  z  kalendarzem  imprez,

-          odbyły  się  zajęcia  koleżeńskie   między  grupami,

-          odbyły  się  zajęcia  otwarte  dla  rodziców,

-          zorganizowano  „Drzwi  otwarte”  dla  dzieci  nowo  przyjętych  do  przedszkola  na  rok  szkolny  2003/2004, połączone  z  wystawą  plastyczną,

Realizując  drugie  zadanie:

-          zapoznano  dzieci  z  zasadami  przestrzegania  i  zachowania  bezpieczeństwa  dzieci  w  różnych  miejscach  przebywania,

-          zapoznano  dzieci  z  nową  drogą  ewakuacyjną  w  naszym  budynku, 

-          dzieci  brały  udział  w  akcji  „Sprzątanie  świata”,

-          wprowadzono  dodatkowo  picie  dla  dzieci  przed  obiadem  (zimą  ciepłą  herbatę, a  wiosną  soki  owocowe),

-          odbyły  się  zajęcia  z  higienistką  na   temat  „Co  sprzyja  i  zagraża  zdrowiu”,

-          prowadzono  zestawy  ćwiczeń  z  elementami  metod  twórczych  (Labana, Orffa, Kniesów)

-          w  styczniu  odbyła  się  pedagogizacja  rodziców  na  temat –Choroba  cukrzycy  u  dzieci, którą  przeprowadziła  pani  Elżbieta  Dembska,  przewodnicząca  Koła  dzieci  chorych  na  cukrzycę  w  Kaliszu. Wybrano  taki  temat, gdyż  do  naszego  przedszkola  uczęszcza  dziecko  chore  na  cukrzycę,

-          Dzieci  z  trudnościami  z  odchyleniowymi  w  rozwoju  były  przebadane  w  Poradni  psychologiczno- pedagogicznej,

-          Korzystając  z  uprzejmości  rodzica, który  jest  stomatologiem  wszystkie  dzieci  zostały  przebadane  nieodpłatnie,  dzięki  czemu  udało  się  zbadać  uzębienie  i  zgryz  u  dzieci  (co  ma  wpływ  na  wymowę  dzieci),

-          Z  inicjatywy  przedszkola  przeprowadzono  nieodpłatnie  badania  logopedyczne  dla  dzieci  6 i 5 letnich. Badania  przeprowadziła  pani  M. Franikowska, gdyż  logopeda  z  Poradni  psychologiczno – pedagogicznej  dokonuje  badań  w  Ostrzeszowie. Dzieci, u  których  wystąpiły  wady  wymowy  korzystały  z  pomocy  logopedy  poza  przedszkolem  (prywatnie).   

-          Dzieci  brały  udział  w  konkursach  plastycznych,

 

W  codziennej  pracy  wychowawczo – dydaktyczno  opiekuńczej  cały  personel  przedszkola  z  organem   prowadzącym  troszczy  się  i  zabiega, aby  każdy  dzień  pobytu  dzieci  w  przedszkolu  był  okazją  do  ich  radosnego  przeżywania, rozwijania  ich  aktywności  twórczej,   by  dzieci  6-letnie  osiągnęły  dojrzałość  szkolną.

W  przypadku  naszej  placówki  bez  przychylności  organu  prowadzącego  trudno  było  by  realizować  w  pełni  wiele  zadań, a  tym bardziej  wprowadzać  dalekosiężne  zmiany. W  codziennej  swej  pracy  kierujemy  się  misją  naszego  przedszkola, która  została  wypracowana  przez  radę  pedagogiczną:

„Kochamy  nasze  dzieci  takimi, jakie    i  nieszczędzimy  wysiłku, aby  każdemu  stworzyć  warunki  do  wszechstronnego  rozwoju.   

kadrę  tworzy  zespół  osób  nastawionych  innowacyjnie  na  wszelkie  zmiany. Placówkę  naszą  łączą  silne  więzy  współpracy  z  rodzicami.”

 

MIERZENIE  JAKOŚCI  PRACY  PRZEDSZKOLA

W  bieżącym  roku  szkolnym  w  naszej  placówce  przeprowadzono  Zewnętrzne  Mierzenie  Jakości  Pracy  Naszej  Placówki.

Badania  przeprowadziła  w  listopadzie  2002r  pani  Iwona   Powaga – starszy  wizytator   Kuratorium  Oświaty  w  Poznaniu.

Celem  mierzenia  jakości  pracy  Przedszkola  było  określenie  stopnia  spełniania  przez  nasze  przedszkole  standardów  jakości  pracy  Wielkopolskiego  Kuratora  Oświaty.

 

Badane  obszary  to: 

1.      Rozwój  dziecka. 

2.       Kompetencje  i  rozwój  zawodowy  nauczycieli.

3.      Organizacja  i  zarządzanie  przedszkolem.

4.      Baza  i  wyposażenie  przedszkola.

5.      Współpraca  przedszkola  ze  środowiskiem.

Badania  prowadzono  wśród  nauczycieli, rodziców, całego  personelu  przedszkola, dyrektora, dzieci, przeanalizowano  dokumentacje  przedszkola.

Działania  podjęte  w  czasie  mierzenia  jakości  pracy  przedszkola  i  wyniki  zostały  przedstawione  w  Raporcie, którym  dysponuje  placówka  i  organ  prowadzący. Na  podstawie  zebranych  wyników zostały  określone  mocne  i  słabe  strony  przedszkola.

Mocne  strony  przedszkola  to:

-          dobra  kadra  pedagogiczna,  dbająca  o  swój  rozwój  zawodowy,

-          metody  pracy  sprzyjające  wszechstronnemu  rozwojowi  dziecka,

-          dobra  współpraca  z  rodzicami,

-          ciągłe  wzbogacanie  form, kontaktów  z  rodzicami,

-          wysoki  poziom  zadowolenia  rodziców  z  przedszkola,

-          oferta  zajęć  dodatkowych,

-          atmosfera  panująca  w  przedszkolu.

Słabe  strony  przedszkola  (problemy) to:

-          liczba  dzieci  w  oddziałach  6- latków  niezgodna  z  przepisami,

-          brak  opieki  specjalistycznej  (logopedy, doradcy  metodycznego),

-          budynek  przedszkola  wymaga  ciągłych  napraw  i  remontów.

 

 

Zalecenie  wydane  przez  wizytator:

1.      Przestrzegać  norm  dotyczących  liczby  dzieci  w  oddziale  i  zmienić  zapis  w  Statucie  Przedszkola  dotyczący  norm  liczby dzieci  w  oddziale.

W  bieżącym  roku  szkolnym  prowadzono  wewnętrzne  mierzenie  jakości  pracy.

Obszarami  badanymi  były:

1.      Losy  naszych  wychowanków.

2.      Sprawność  ruchowa  dzieci.

3.      Oczekiwania  rodziców  od  przedszkola. 

Uzyskane  wyniki  uwzględnimy w  planowaniu  dalszej  pracy  przedszkola  i  podnoszeniu  jakości  pracy  placówki, a  tym  samym  większego  zadowolenia  naszych  klientów.

 

UROCZYSTOŚCI  W  PRZEDSZKOLU

Zorganizowaliśmy  wiele  imprez, uroczystości, które  cieszą  się  powodzeniem  wśród  dzieci, a  zarazem  mają  wpływ  na  poprawę  jakości  pracy  w  placówce  i  uściślają  współpracę  z  rodzicami, środowiskiem.

1.      WYCIECZKI:

-          do  Bajkolandu  w  Ostrowie  Wielkopolskim  dla  wszystkich  dzieci,

-          do  Wrocławia  (ZOO, rejs  statkiem)  dla  dzieci  5  i  6  letnich,

-          do  Teatru  w  Kaliszu,

-          do  Arboretum  w  Ślizowie  połączona  z  piknikiem  rodzinnym  przy  ognisku, (spotkanie  z  okazji  Dnia  Matki  i  Dziecka ,a  zarazem  chcieliśmy  podziękować  rodzicom  za  ich  zaangażowanie w  sprawy  przedszkola, dobrą  współprace).

 

2. UROCZYSTOŚCI:

-          Spotkanie  Opłatkowe  dla  rodziców  dzieci  wszystkich  oddziałów  połączone  z  Jasełkami,

-          Spotkanie  Noworoczne  dla  przyjaciół, osób  z  którymi  współpracuje  przedszkole, oraz  dla  uczniów  klas  I  w  Doruchowie,

-          Spotkanie    z  okazji  Dnia  Babci  i  Dziadka,

-          Spotkanie  Wielkanocne, w  którym  brali  udział  emeryci  przedszkola.

 

3. IMPREZY  DLA  DZIECI:

-  Pożegnanie  lata – z udziałem rodziców zespołu folklorystycznego „DORUCHOWIANIE’’,

-          „Choinka  w  Przedszkolu”, Bal  Karnawałowy,

-          „Powitanie  Wiosny”  z  udziałem  Warsztatów  Terapii  Zajęciowej  w  Doruchowie,

-          Zabawa  Andrzejkowa  z  udziałem  kapeli  zespołu  folklorystycznego  „DORUCHOWIANIE”,

-          Dzień  Dziecka,

-          Udział  w  bajkach  i  spektaklach  dla  dzieci.

W  miesiącu  marcu  personel  przedszkola  wspólnie  z  rodzicami  zorganizował  „Wieczorek  karnawałowy”  z  myślą  wypracowania  dodatkowych  środków  finansowych. Wypracowaliśmy  5416zł, które  zostały  przeznaczone  na  założenie  chodnika z  kostki  brukowej  przed  przedszkolem.

W  ciągu  całego  roku  szkolnego  zyskaliśmy  wielu  sponsorów, ludzi  dobrej  woli, rodziców, którzy  ofiarowali:

-          nagrody  na  loterie  fantową  podczas  Wieczorku  Karnawałowego,

-          owoce  na  kompot  i  warzywa  do  przygotowania  obiadów  dla  dzieci  przez  to  obniżaliśmy  koszty  wyżywienia.

-          przez  cały  rok  nie  odpłatnie  otrzymywaliśmy  z  zakładu  masarskiego  kości  na  zupę,

-          z  okazji  Gwiazdki  i  Dnia  Dziecka   zasponsorowano  dla  dzieci  słodycze  i  soki.

-          materiały  do  zajęć  z  dziećmi  (hurtownia  art. papierniczych)

 

NAPRAWY  I  REMONTY

Ze  środków  budżetu  przedszkola  w  bieżącym  roku   szkolnym  wykonano:

1.      Wymianę  ziemnej  instalacji  odgromowej  budynku  przedszkola,

2.      Modernizację  łazienki  Przy  sali  „PAJACYKI” (zakupiono  materiał, a  prace  wykonał  nasz  konserwator)

3.      Wymieniono  dwie  pary  drzwi  na  sali  „MISIE”,

4.      Naprawy  bieżące  (odkurzacz, malakser, lodówka),

5.      Bieżące  konserwacje  ksera  i  wymiana  tonera.

Ze  środków  budżetu  przedszkola  zakupiono:

-          książki, pomoce  dydaktyczne,

-          wykładzinę  dywanową  na  hol  przedszkola,

-          grzejniki  C.O. dla  jednej  sali  zajęć,

-          ręcznik  dla  dwóch  grup  dzieci,

-          komplet  talerzy  dla  jednego  oddziału,

-          sztucce  dla  trzech  oddziałów,

-          materiały  do  zajęć,  środki  czystości  opał,

-          zapłacono  za  część  usługi  położenia  kostki  brukowej.

Ze  środków  wypracowanych  przez  nauczycieli, personel  i  rodziców:

-          zakupiono  aparat  fotograficzny,

-          pomoce  (chusty  i  tunele  do  prowadzenia  zabaw  KLANZA),

-          krzewy  i  kwiaty,   

-          założono  chodnik  przed  przedszkolem  z  kostki  brukowej,

-          dofinansowano  wycieczki  dla  dzieci, uroczystości  w  przedszkolu,

-          pomalowano  kotłownie  C.O.

Na  okres  wakacji  zaplanowana  jest:

-          naprawa  obecnego  śmietnika,

-          wymiana  grzejników  na jednej  z  sal,

-          wymiana  desek  przy  instalacji  odgromowej  - wrzesień,

Na  rok  przyszły  budżetowy  widzę  potrzebę:

-          malowanie  wewnątrz  przedszkola  wszystkich  pomieszczeń,

-          zakup  komputera, wieży  z  odtwarzaczem  płyt  CD-ROM,

-          wymiana  grzejników  w  następnych  salach  zajęć,

-          uzupełnienie  mebli  dla  dzieci  zgodnie  z  normami,

Na  rok  szkolny  2003/04  prace  planujemy  zgodnie  z  projektem  organizacyjnym. Na  rok  szkolny  przyjęto  100  dzieci  w  tym:

dzieci  3 ,4 - letnie   -  18

dzieci  5- letnie   -       32

dzieci  6- letnie  -        50 + jedno  dziecko  będzie korzystało  z  nauczania  indywidualnego.

Miniony  rok  szkolny  uważam  za  udany, szczęśliwy, który  przyniósł  wiele  radości  naszym  wychowankom, oraz  wiele  korzyści  pod  względem  pracy  dydaktyczno – wychowawczej.  Wzbogacono  bazę  przedszkola  o  nowe  pomoce, sprzęt.

Dziękuję  za  dobrą  współpracę  Wójtowi  Gminy, Wysokiej  Radzie, pracownikom  Urzędu  Gminy i  Pracownikom  Zespołu  Oświatowo  Administracyjnego.