PROTOKÓŁ Nr XIII/2003

z sesji Rady Gminy Doruchów

odbytej w dniu 05 grudnia 2003r,

w sali Urzędu Gminy w Doruchowie

__________________________________         

 

              Obradom sesji przewodniczyła Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska .

W sesji na stan 15 radnych uczestniczyło 15 radnych.

Obecni wg. załączonej listy obecności stanowiącej załącznik nr 1i 2 do nin. protokółu.

 Porządek obrad

  1. Otwarcie.
  2. Uchwalenie porządku obrad.
  3. Wybór sekretarza obrad.
  4. Przyjęcie protokółu z XII sesji Rady Gminy.
  5. Interpelacje i zapytania radnych.
  6. Informacje :

-         Dyrektora Ludowego Banku Spółdzielczego

-         Starosty Powiatu

-         Przewodniczącej Rady Powiatu

-         Przewodniczącej Rady Gminy

-         Wójta Gminy

  1. Uchwalenie podatków lokalnych na 2004r.
  2. Uchwalenie programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na 2004r.
  3. Podjęcie rozstrzygnięcia w sprawie odpłatności za przyłącza wodociągowe oraz uchwalenie „ Regulaminu o zbiorowe zaopatrzenie w wodę                                       i odprowadzanie ścieków.
  4. Podjęcie uchwał :
    1/ w sprawie zmiany budżetu i w budżecie gminy na 2003r.
    2/ w sprawie zmiany uchwały Nr VII/33/2003 w sprawie zaciągnięcia kredytu.
    3/ w sprawie wykupu gruntu,
    4/ w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie darowizny nieruchomości na   rzecz  Województwa Wielkopolskiego.
  5. Podjęcie uchwały w sprawie Regulaminu wynagradzania i przyznawania
    dodatków nauczycielom w placówkach oświatowych prowadzonych przez   Gminę Doruchów.
  6. Zapytania i wolne głosy.
  7. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.
  8. Zakończenie.                                      

PUNKT 1-     Otwarcie.

 

               Otwarcia XIII sesji Rady Gminy Doruchów  dokonała Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska, która powitała Radnych i zaproszonych gości.

Powitała m. innymi przybyłych na sesję :

- Przewodniczącą Rady Powiatu Bożenę Sitek

- Wiceprzewodniczącego Rady Powiatu Jana Smuga

- Starostę Powiatu Lecha Janickiego

- Dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg Annę Giczewską

- Dyrektora Spółdzielczego Banku Ludowego w Kępnie Adama Hofmana

- Z-cę Dyrektora Spółdzielczego Banku Ludowego w Kępnie JanaTrojaka

- Kierownika Oddziału Spółdzielczego Banku Ludowego w Doruchowie Zofię

   Poprawa,

-  Ks. Kanonika Stanisława Twardowskiego Proboszcza Parafii w Doruchowie.

         

          Następnie  stwierdziła , że na stan 15 radnych w sesji uczestniczy 15 radnych.

Rada spełnia warunki do obradowania i podejmowania prawomocnych uchwał.

 

 

PUNKT 2 –   Przyjęcie porządku obrad.

 

                  Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zaproponowała porządek obrad j.w .

Wójt Gminy Józef Wilkosz zgłosił wniosek o ujęcie w porządku obrad zajęcie  stanowiska przez Radę w sprawie aktualnej sytuacji z służbie zdrowia w związku           z nie złożeniem ofert do NFZ.

Zgłoszony wniosek w wyniku głosowania został przyjęty jednogłośnie.

 

Następnie Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała pod głosowanie całość porządku obrad XIII sesji.

 W wyniku głosowania Rada jednogłośnie przyjęła porządek obrad XIII sesji.

 

 

PUNKT 3 –   Wybór sekretarza obrad.

 

                   Na sekretarza obrad XIII sesji zgłoszono zgodnie  z listą obecności  radnego Henryka Rachwała.

Do zgłoszonej kandydatury uwag i wniosków nie wniesiono. W wyniku głosowania sekretarzem obrad XIII sesji został radny Henryk Rachwał.

 

PUNKT 4Przyjęcie protokółu z obrad XII sesji.

 

                    Protokół z obrad XII sesji został wyłożony do wglądu przed sesja rady.   
Z protokółem było można zapoznać się w biurze rady. Natomiast sekretarz obrad poprzedniej sesji radny Stanisław Przybył złożył informacje dot. sporządzonego protokółu. Rada nie wniosła żadnych uwag do protokółu z poprzedniej sesji.             
W wyniku głosowania Rada jednogłośnie przyjęła protokół z XII sesji Rady Gminy.

 

PUNKT 5Interpelacje i zapytania radnych.

 

Na XIII sesji radni zgłosili następujące interpelacje :

 

Radny Andrzej Kempa – wnioskował o przesunięcie  tablicy informacyjnej z nazwą miejscowości Tokarzew przed zabudowaniami P. Stanisława Kempy  w Tokarzewie.

 

Radny Rachwał Henryk – poruszył  trzy sprawy :

1) postawił pytanie do Pana Starosty , pytając  kto ustalał wiek na bezpłatne badanie

  prostaty, gdyż przyjmuje się tylko roczniki od 34 do 58 r. Uważam,  jak to

  stwierdził, że  jest to niewłaściwe , bo co mają powiedzieć  ci urodzeni przed 34

  rokiem życia, są to ludzie starzy, którym pozostaje tylko umierać.

2) budowy chodnika w Przytocznicy – chodnik ten miał być już wybudowany ale do

  dziś nie ma. Ze strony gminy została zrobiona dokumentacja. Budowa tego

  chodnika jest konieczna dla bezpieczeństwa mieszkańców Przytocznicy.

3)usunięcia przy drogach krzewów, które zasłaniają wyjazd z drogi 

   podporządkowanej. 

 

Radny Sieczka  Jan

-  zgłosił wniosek pod adresem Starosty o budowę drogi powiatowej Przytocznica-

   Godziętowy-Tokarzew pytając kiedy będzie położony dywanik asfaltowy na tej 

   drodze. Zapytał też czy nie można by  drogę tą realizować etapami.

-  prosił o udzielenie odpowiedzi dlaczego nie została udzielona mu odpowiedź na  

   złożoną  skargę  do Pani Wicestarosty Powiatu.

-  zapytał także dlaczego Starosta zlecił  odpowiedź na skargę tym pracownikom, na

   których ta skarga została złożona. 

Radny Jan Jaśkiewicz 

- wnioskował o zabezpieczenie środków na ogrodzenie budynku po byłej szkole

  w m. Wrzosy.

Radny Dyba Lucjan – w spr. ścinki poboczy stwierdził, że Powiatowy Zarząd Dróg zrealizował ścinkę poboczy dróg ale jest prośba aby w przyszłym roku dokończyć jeszcze pewne odcinki dróg.

W sprawie wycinki krzewów stwierdził, że należałoby krzewy te wyciąć i posmarować  dużym stężeniem środka chemicznego(radndapem) co daje dobry skutek, że krzewy   te nie odrastają.

Radny Broniszewski Zbigniew – w spr. składek członkowskich, które muszą płacić rolnicy na funkcjonowanie spółek wodnych pomimo, że spółki te nie realizują zadań.

 

          Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poinformowała ,że odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania pod adresem Starostwa zostaną udzielone     
w pkt.6 porządku obrad, natomiast pod adresem Wójta zostaną udzielone w pkt.13 .

   

PUNKT 6 –  Informacje .

 

W punkcie tym informacje złożyli :

 

Dyrektor Spółdzielczego Banku Ludowego w Kępnie Adam Hofman,             który poinformował o działalności Banku . Powiedział m. innymi, że:

- z zadowoleniem przyjął   zaproszenie na dzisiejszą sesję m. innymi z tego powodu,

  że chce przekazać informację o działaniach Dyrekcji i Zarządu Banku ,

- Spółdzielczy Bank powstał 26 stycznia 1899 roku, stad też działalność tego banku

   jest już ponad 100- letnia. Ta działalność jest nadal  w dobrej kondycji. Działalność Banku obejmuje trzy powiaty, tj. jednostka macierzysta w Kepnie oraz powiat kępiński, ostrzeszowski oraz wieruszowski. W tych trzech powiatach jest 11 oddziałów tj w powiecie ostrzeszowskim 3 oddziały  , w wieruszowskim 3 oddziały oraz w kępińskim
5 oddziałów. Do podstawowych działań banku należy działalność kredytowa , oszczędnościowo – rozliczeniowa a także samorządowa. Podkreślić

należy, że banki spółdzielcze w Polsce są jedynymi jednostkami bankowymi             
o wyraźnym i wyłącznym kapitale polskim tj. w 100 % jest własność polska. Nie posiadamy żadnych jednostek nadrzędnych. Nasz bank jest centralą dla siebie. Wszystkie decyzje zapadają na miejscu. Natomiast pod względem finansowym jak wszystkie banki podlegamy  Narodowemu Bankowi Polskiemu. Nasza działalność    
w ostatnim okresie 10 –letnim znacząco wzrosła. Na dzień dzisiejszy wszystkie wymogi unijne jakie są stawiane przed bankami spółdzielczymi spełniamy.

Jesteśmy bankiem uniwersalnym obsługujemy firmy handlowe, usługowe , rolników ,     a także budżety gmin. Na 11 oddziałów w 8 samorządach  prowadzimy pełną obsługę bankową. Nasz bank aby dalej  istniał musi osiągać zyski musi się rozwijać     a także musimy  inwestować. Za 11 m-cy br. bank nasz osiągnął zysk 620 tys. zł.

Jeżeli chodzi o kredyty to na dzień 30 listopada 2003r. stan zadłużenia we wszystkich naszych jednostkach wynosił 44,1  mil. zł. Tyle zadłużenia mieli nasi klienci. Z tego kredyty rolnicze ( preferencyjne ) stanowią 50 %. Natomiast stan oszczędności i lokat na koniec listopada br. wyniósł 50,8 mil zł plus fundusze własne. Jak z tego wynika, że bank ma pokrycie w udzielanych kredytach. Ogółem we wszystkich oddziałach prowadzimy 30 tys. rachunków .Jeżeli chodzi o oddział  w Doruchowie,to w ciągu roku rozpatrywanych jest ok. 500 wniosków kredytowych  na sumę 2,8 mil. zł. Na koniec listopada stan zadłużenia wynosi 2,5 mli. zł. Natomiast stan oszczędności 1,6 tys. zł. Bank zrzesza 390 członków. Nasz Bank zatrudnia 100 osób w tym 88 pełnych etatów. Jeżeli chodzi o nasze plany inwestycyjne to już od roku czasu prowadzimy rozmowy        w temacie przeniesienia banku Doruchowskiego do nowego lokalu. Ostatnie uzgodnienia  są takie, że najprawdopodobniej w pierwszym kwartale 2004r. bank zostanie przeniesiony do pomieszczeń po Banku PBH  w Doruchowie.

 

W dyskusji głos zabrał :

Radny Stefan Trzciński – stwierdził, że mimo, że jest to Bank mocny , to  nie spełnia warunków jeżeli chodzi o teren wiejski. Powodem tego jest wymaganie od rolników sterty dokumentów również kilku poręczycieli  przy udzielaniu jakiegokolwiek kredytu.

Uważam, jak stwierdził Zarząd Banku winien podjąć działania aby usprawnić formę udzielanych kredytów rolnikom.

Druga sprawą jest sprawa pomieszczeń w Banku Doruchowskim , gdzie na dzień

dzisiejszy nie ma tu żadnych warunków a szczególnie zabezpieczenia dla przychodzących klientów. Uważam, że warunków tych nie spełnią również pomieszczenia po Banku PBH.

 

Radny Lucjan Dyba – w swojej wypowiedzi stwierdził, że transakcji kupna pomieszczeń po Banku PBH nie uda się kupić z uwagi na bardzo wysoka wycenę tego obiektu. Lepszym rozwiązaniem byłoby kupno całości obiektu od Gminnej Spółdzielni, gdzie obecnie mieści się Bank.

Wskazał, także na trudności jakie musi pokonać rolnik chcąc wziąć kredyt 1.000-, zł.

 

Radny Jan Jaskiewicz -  stwierdził, że sprawa wykupu Banku miała być już załatwiona wiosną tego roku, co jednak nie zostało załatwione. Wskazał również na sprawę żądania przez Bank dwóch poręczycieli na kredyt w wysokości 1.000,-  zł. jest to, jak stwierdził po prostu śmieszne.

 

Sołtys Wsi Doruchów II Janina Przygoda – mówiła o konieczności zakładania przez każdego rolnika konta rolniczego, na które to nie mogą wpływać inne dochody np. renta. Dlatego też rolnik musi mieć dwa lub trzy konta , co wiąże się      z opłatami ich utrzymania. Uważam, jak stwierdziła, że można to w jakiś sposób połączyć.

 

Sołtys Wsi Doruchów I Adam Wypchło – zwrócił się z prośbą o wsparcie finansowe lub rzeczowe Gimnazjum w Doruchowie przy rocznym podziale zysku Banku.

 

Radny Henryk Rachwał – poruszył sprawę kłopotów, jakie stwarza Bank przy udzielaniu kredytów rolnikom. Wnioskował aby zgłoszone wnioski w zakresie poprawy warunków udzielania kredytów zostały przez Zarząd Banku rozpatrzone pozytywnie.  Jeżeli chodzi o obsługę ze strony pracowników banku to jest to ocena pozytywna.

 

Odpowiedzi na postawione pytania udzielił Dyrektor Banku Jerzy Hofman, który powiedział, m. innymi że :

- na dzień dzisiejszy nie ma możliwości zmniejszenia i usprawnienia obiegu dokumentacji przy udzielaniu kredytów rolnikom. Mimo to Bank robi wszystko aby te uciążliwości by mniejsze. Do niektórych spraw kredytów klęskowych dla rolników Pani Kierownik Banku Doruchowskiego otrzymała polecenie aby podchodzić indywidualnie.

- jeżeli chodzi o nowe pomieszczenia Banku  to zapewnił, że poprawa warunków nastąpi w I kwartale 2004r. ,gdyż podjęliśmy już decyzję o wydzierżawieniu pomieszczeń po byłym Banku PBH od Gminnej Spółdzielni „SCH”.

- w spr. konta rolniczego musi tak być, że każdy rolnik musi mieć konto na którym są księgowane wszystkie operacje rolnicze.

- w spr. wniosku Pana Wypchły Adam – Bank w roku ubiegłym zakupił dla Gimnazjum w Doruchowie sprzęt komputerowy. Na taki cel Bank posiada nie wielkie  środki, są to tzw. środki społeczne, którymi dysponuje Rada Nadzorcza Banku  i na pewno o ile będzie taka możliwość to udzieli wsparcia. 

    Kończąc swoją wypowiedź zwrócił się do Wójta Gminy jak i komisji przetargowej powołanej do wyłonienia banku do bankowej obsługi budżetu gminy aby wzięła pod uwagę Spółdzielczy  Bank Ludowy, gdyż  jest to bank polski, jest to bank                       w Doruchowie   i środki, które będą gromadzone zostaną w Doruchowie.

 

Prezes Gminnej Spółdzielni „SCH” P. Paweł Pierusiak poinformował                        o prowadzonych rozmowach  i uzgodnieniach  z Bankiem PBH w temacie  wyceny obiektu Banku PBH w Doruchowie, którego właścicielem jest Bank PBH                         w Warszawie, natomiast właścicielem   gruntu jest Gminna Spółdzielnia.

 

Wobec braku dalszej dyskusji Rada Gminy jednogłośnie przyjęła złożona informację jednogłośnie.
      

Informacja Starosty Powiatu Lecha Janickiego

 

Starosta Lech Janicki w swojej informacji powiedział m. innymi , że

- spotkania takie jak to dzisiejsze winny odbywać się częściej, aby można było przekazać i wyjaśnić sobie  wiele spraw,

Mijający rok był bardzo trudny ale i przyszły zapowiada się również b. trudny. Obecnie Starostwo jest w trakcie przygotowywania projektu budżetu na 2004r. Na  dzień dzisiejszy nie można jeszcze tak do końca  powiedzieć, co będzie można zrobić            w przyszłym roku. Wiadomo jednak, że środków będzie znacznie mniej i to prawie we wszystkich dziedzinach. Sytuacja finansowa całego budżetu jest b. trudna. 

Wskazał na dramatyczną sytuację w służbie zdrowia, gdzie niepubliczne zakłady służby zdrowia świadczące podstawową opiekę  zdrowotną nie podpisały umów       
z Narodowym Funduszem Zdrowia. W tym temacie prowadzone są  rozmowy aby tą sytuację rozwiązać.

Ustosunkował się do postawionych interpelacji i pytań m. innymi

w spr. badań prostaty –Starostwo podjęło akcje ogłoszoną przez  Marszałka , który akurat tyle i tylko tyle miał środków na ta akcję, stąd też ustalił taki przedział wiekowy dla osób u których można przeprowadzić bezpłatne badania. Starosta nie ma tu żadnych możliwości aby to zmienić. Uważam, że służba zdrowia winna być bardziej dofinansowana i takie badania winny być prowadzone w szerszym przedziale wiekowym.

w spr. drogowych –w całym powiecie mamy 272 km dróg powiatowych z czego 32 km są na terenie gminy Doruchów. Starostwo sporządzi informacje, co zrobiono                 w zakresie dróg w całym powiecie  w bieżącym roku i tą informację przekaże  gminom. Na drogi w br. wydatkowaliśmy  2 mil zł. Dzięki  operatywności Powiatowego Zarządu Dróg i Pani Dyrektor udało się nam załatwić dodatkowo kwotę 1 mil. zł. Mogły być wydatkowane na ściśle określony cel m. innymi na dokończenie inwestycji, która trwała ponad 3 lata na ciągu drogi Grabów – Kraszewice, jak również na budowę nowej drogi Biadaszki- Mielcuchy.

w spr. wycinki krzewów przy drogach – nie zostało to zrealizowane z uwagi na brak środków, ale realizowana przez Powiatowy Zarząd Dróg ścinka poboczy dróg powiatowych w największym stopniu została zrealizowana na terenie gminy

Doruchów m. innymi Doruchów- Plugawice, Tokarzew, Ostrzeszów- Doruchów, wszystkie te drogi zostały zrobione.

w spr. drogi Przytocznica – Godziętowy- Tokarzew jest to 3 km drogi tj. 6 mil zł kosztowałaby budowa tej drogi. Jest to 3 letni budżet w zakresie dróg jaki jest przeznaczany na drogi w całym powiecie. Ustaliliśmy, że w przyszłym roku preferowane będą do realizacji te drogi, gdzie będzie wsparcie w środkach strukturalnych, będziemy także wchodzić  w programy Unijne i szukać środków na realizacje zadań drogowych.

w spr. budowy chodnika w Przytocznicy – ta inwestycja mimo, że jest dokumentacja nie zmieściła się w realizacji zadań w br. i będziemy się starali mieć ją na uwadze       w realizacji zadań w przyszłym roku, ale też będziemy chcieli aby gminy w większym stopniu patrycypowały w realizacji takich zadań jak budowa chodników, która                  w większości służy mieszkańcom danej miejscowości.

 

W dyskusji głos zabrali :

Wypchło Adam – sołtys wsi Doruchów I

– wnioskował o ustawienie tablicy informacyjnej z nazwą miejscowości Doruchów       na drodze od strony Kępna, gdzie zaczyna się miejscowość Doruchów,

- wnioskował o ustawienie znaku ograniczającego szybkość do 40 km /godz.

  w m.Tokarzew k. Kaplicy,

- wnioskował o wybudowanie 40 m chodnika przy drodze Doruchów- Morawin k.

  CPN. Chodnik ten założył by Pan Morawiec , który chce tylko materiał na jego

  budowę,

- w spr. spółek wodnych – zapytał o listę osób, którzy już w 1991r. wnioskowali

  o zawieszenie spółki. Spółka nie została zawieszona i dziś rolnicy muszą płacić 

  składki.

- wnioskował o ścinkę pobocza drogi od Doruchowa w kierunku Ostrzeszowa.

 

Na postawione pytania odpowiedzi udzielił Starosta Powiatu Lech Janicki                 oraz Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg  Anna Giczewska.

 

Następnie Przewodnicząca Rady Powiatu Bożeny Sitek przedstawiła krótką informację z działalności Rady Powiatu.

Przekazała również informację ze swojej scieżki zawodowej tj. Powiatowej Inspekcji Ochrony Roślin w  temacie uprawy ziemniaka.

 

Kierownik Powiatowego Biura Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa Robert Pustkowski zasygnalizował najważniejsze sprawy prowadzone przez Agencję m. innymi sprawę aktualnie przeprowadzonych  szkoleń rolników               w zakresie sporządzania wniosków o dopłaty Unijne. Poinformował również                   w sprawie nadawania numerów  dla zwierząt.

 

Informacja Przewodniczącej Rady Gminy Joanny Blewąska  stanowi załącznik Nr  3  do nin. protokółu.

 

Informacja Wójta Gminy Józefa Wilkosza stanowi załącznik nr 4 do nin. protokółu.

 

Złożone informacje Rada przyjęła jednogłośnie.

 

PUNKT 7Uchwalenie podatków lokalnych na 2004r.

 

Wprowadzenia do tematu podatków dokonał Wójt Gminy Józef Wilkosz.

 

  Opinie w sprawie propozycji podatków złożyli :

- Przewodniczący Komisji rolnictwa Henryk Rachwał

- Przewodniczący Komisji rozwoju gosp. Budżetu i finansów Jan Jaśkiewicz

- Przewodniczący Komisji oświaty, kultury, zdrowia i sportu Tadeusz Tuz

- Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Stanisław Przybył.

Opinie stanowią załącznik nr 5,6,7,8,   do nin. protokółu.

 

Następnie Komisja uchwał i wniosków przedstawiła następujące  projekty uchwał:

 

1/ projekt uchwały w sprawie stawek podatku od nieruchomości.

 

    Do przedstawionego projektu uchwały uwag i wniosków nie wniesiono.

    Wobec powyższego Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała pod

    głosowanie przedstawiony projekt uchwały. Glosowało 14 radnych, „za” było 14

    radnych, przeciwnych nie było , wstrzymujących nie było. Uchwałę podjęto

    jednogłośnie.

    Uchwała Nr XIII/45/2003 stanowi zał. Nr   9 do nin. protokółu.

 

2/ projekt uchwały w sprawie zwolnienia z podatku od dróg.

   

    Do projektu uchwały uwag i wniosków nie wniesiono.

    Projekt uchwały  Przewodnicząca Rady Joanna Blewąska poddało pod

    głosowanie.  Głosowało 14 radnych , 14  głosów było „za”, przeciwnych nie było

    wstrzymujących nie było. Uchwale podjęto jednogłośnie.

    Uchwała Nr XIII/46/2003 stanowi załącznik nr  10  do nin. protokółu.

 

3/projekt uchwały w sprawie określenia wzorów druków do podatku.

 

   Do projektu uchwały uwag i wniosków nie wniesiono.

   Projekt uchwały Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała pod

   głosowanie.
   Głosowało 14 radnych , „za” było 14 radnych, przeciwnych i wstrzymujących nie

   było. Uchwałę podjęto jednogłośnie.

   Uchwała Nr XIII/47/2003 stanowi zał. nr 11     do nin. protokółu.

 

4/ projekt uchwały w sprawie stawek podatku od środków transportowych.    

    Do przedstawionego projektu uchwały uwag i wniosków nie wniesiono.

    Projekt powyższej uchwały Przewodnicząca rady Gminy Joanna Blewąska

    poddała pod głosowanie.

    Głosowało 14 radnych , „za” było 13 radnych, przeciwnych nie było, 1 radny

    wstrzymał się od głosu. Uchwałę podjęto większością głosów.

    Uchwała Nr XIII/48/2003 stanowi załącznik nr  12    do nin. protokółu.

                                          

 

PUNKT 8Uchwalenie Gminnego Programu profilaktyki i rozwiązywania

                    problemów  alkoholowych na 2004r.   

 

                   Projekt Programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych przedstawił Wójt Gminy Józef Wilkosz.

 

W dyskusji glos zabrali :

 

Przewodnicząca Komisji ds. profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych Czesława Kuśnierczyk podziękowała  Wójtowi Gminy za pomoc      w zorganizowaniu punktu konsultacyjnego, który mieści się w budynku Urzędu Gminy     i swoją działalność rozpocznie w 2004r. W punkcie tym będzie zatrudniony psycholog   z poradni leczenia  uzależnień  oraz instruktor terapii. Raz w tygodniu będą mogły zgłaszać się tam osoby uzależnione, jak również osoby z rodzin współuzależnionych. Będą mogły tam uzyskać informacje gdzie mogą podjąć leczenie.

Radny Przybył Stanisław – w swojej wypowiedzi wskazał na to aby komisja prowadząc kontrole punktów sprzedaży i punktów gastronomicznych prowadziła te kontrole głównie  wieczorem .

Radny Kempa Andrzej – postawił pytanie, za co niektórzy piją skoro nie pracują          i nie mają żadnych środków na utrzymanie.

Radny Anioł Czesław- wskazał na duże  zagrożenie jakim jest picie alkoholu już przez młodzież 12 letnią na dyskotekach oraz możliwość zakupienia alkoholu przez nieletnią młodzież. Najgorsze jest jednak to, jak stwierdził,że wszyscy o tym wiemy ale nikt nie podejmuje tego tematu.

Dyrektor Szkoły Podstawowej w Doruchowie Walenty Okoń – mówił o tym, że przerażającym faktem w tym temacie  jest sam stosunek rodziców, których reakcja na picie alkoholu jest żadna. Sami rodzice wysyłają dziecko po piwo i tu zaczyna się problem. O ile będzie nadal takie prawo, które jest tylko na piśmie to sytuacja się nie zmieni.

Wobec  braku dalszej dyskusji  komisja uchwał i wniosków przedstawiła projekt uchwały   w sprawie przyjęcia Gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na 2004r.

Do projektu uchwały uwag i wniosków nie wniesiono.

Głosowało 15 radnych, „za” było 15 radnych, przeciwnych i wstrzymujących nie było.

Uchwałę Nr XIII/49/2003 Rada podjęła jednogłośnie.

Uchwała stanowi załącznik Nr 13     do nin. protokółu.

  

PUNKT  9   Podjęcie rozstrzygnięcia w sprawie odpłatności za przyłącza wodociągowe oraz uchwalenie Regulaminu o zbiorowe zaopatrzenie  w wodę

 i odprowadzanie ścieków.

 

       Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska  poinformowała, że w sprawie odpłatności za przyłącza wodociągowe nadal obowiązuje uchwała Rady Gminy        
z 1998r. gdzie odpłatność ta wynosi 1003,- zł.

    Z uwagi na wiele dyskusji w tym temacie przez Radnych również na posiedzeniach komisji aby uchwałę tą uchylić lub też obniżyć opłatę postawiła wniosek                   
o wypowiedzenie się przez głosowanie

 

kto jest za utrzymaniem obecnie obowiązującej uchwały w sprawie odpłatności za przyłącza wodociągowe”.

 

Głosowało 15 radnych – „za” było 5 radnych , „ przeciwny” był 1 radny, „wstrzymujących” było 9 radnych.

 

Następnie radny Anioł Czesław z uwagi na nie zrozumienie wniosku i sposobu głosowania  zgłosił wniosek o powtórzenie głosowania.

 

Za wnioskiem o powtórzenie głosowania głosowało 15 radnych „za” było 12 radnych, przeciwnych 3 radnych, wstrzymujących nie było.

 

Wobec powyższego wniosek został przyjęty.

 

Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała ponownie zgłoszony wniosek pod głosowanie

 

„Kto z radnych jest za utrzymaniem obecnie obowiązującej uchwały w sprawie odpłatności za przyłącza wodociągowe „.

 

Głosowało 15 radnych  , „za” było 5 radnych , „przeciwnych było 6 radnych, „wstrzymujących” było 4 radnych.

 

Wobec powyższego wyniku głosowania  Przewodnicząca Rady Gminy poinformowała, że zostały przygotowane dwa projekty uchwał tj.

 

-projekt uchwały w sprawie obniżenia stawek opłat za przyłącza wodociągowe oraz drugi projekt uchwały w sprawie uchylenia obecnie obowiązującej uchwały z 1998r.

 

Komisja uchwał i wniosków w pierwszej kolejności przedstawiła projekt uchwały           w sprawie obniżenia stawek opłat za przyłącza wodociągowe .

Do przedstawionego projektu uchwały uwag i wniosków nie zgłoszono.

Głosowało 15 radnych, „za” było 11 radnych, przeciwnych było 3 radnych , wstrzymujących  1 radny. Uchwałę podjęto większością głosów. 

 

Uchwała NrXIII/ 50 /2003 stanowi zał. nr 14 do nin. protokółu.

 

          Kierownik Ref. Rolnictwa Smiatacz Stanisław przedstawił projekt „Regulaminu     o zbiorowe zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków”.

Do przedstawione projektu regulaminu uwag i wniosków nie wniesiono.

Wobec powyższego komisja uchwał i wniosków przedstawiła projekt uchwały                  w sprawie przyjęcia „Regulaminu o zbiorowe zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków”.

Do projektu uchwały uwag i wniosków nie zgłoszono.

Głosowało 15 radnych , „za” było 15 radnych, przeciwnych i wstrzymujących nie było.

 

Uchwałę Nr XIII/51/2003 podjęto jednogłośnie. Uchwała stanowi zał. nr 15  do nin. protokółu.

 

 

PUNKT 10Podjęcie uchwał.

 

Komisja uchwał i wniosków przedstawiła następujące projekty uchwał:

 

1/ projekt uchwały  w sprawie zmiany budżetu i w budżecie gminy na 2003r.

    Do projektu uchwały uwag i wniosków nie zgłoszono.

    Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała pod głosowanie

    powyższy projekt uchwały.

   Głosowało 15 radnych , „za” było 15 radnych, „przeciwnych „ i „wstrzymujących nie

    było.

    Uchwałę Nr XIII/52/2003 podjęto jednogłośnie.

    Uchwała stanowi załącznik Nr   16     do niniejszego protokółu.

 

2/ projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmiany do uchwały Nr VII/33/2003

    w sprawie zaciągnięcia kredytu na budowę kanalizacji w Doruchowie.

    Do przedstawione projektu uchwały uwag nie wniesiono.

    Głosowało 15 radnych , „za” było 15 radnych , „przeciwnych” i „wstrzymujących”

    nie było.

    Uchwałę Nr XIII/53/2003 podjęto jednogłośnie.

    Uchwała stanowi załącznik Nr 17     do nin. protokółu.

 

3/ projekt uchwały w sprawie wykupu gruntu

 

     Do projektu uchwały Rada nie wniosła żadnych uwag i wniosków.

     Głosowało 15 radnych , „za” było 15 radnych , „przeciwnych” i „wstrzymujących” 

     nie było . Uchwałę Nr XIII/54/2003 podjęto jednogłośnie. Uchwała stanowi

     załącznik nr  18      do niniejszego protokółu.

 

4/ projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie darowizny

    nieruchomości na rzecz Województwa Wielkopolskiego.  

   

     Do projektu uchwały Rada nie wniosła żadnych uwag i wniosków.

    Głosowało 15 radnych , „za” było 15 radnych, „przeciwnych” i „wstrzymujących” nie 

    było. Uchwałę Nr XIII/55/2003 podjęto jednogłośnie.

    Uchowała stanowi zał. nr  19    do nin. protokółu.

                                

PUNKT 11Podjęcie uchwały w sprawie regulaminu wynagradzania

                      nauczycieli zatrudnionych w placówkach oświatowych na terenie

                      gminy.

            

                      Komisja uchwał i wniosków przedstawiła projekt uchwały oraz regulamin wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w placówkach oświatowych na terenie gminy.

 

Uwag i wniosków do projektu uchwały nie wniesiono.

W wyniku głosowania przeprowadzonego przez Przewodniczącą Rady Gminy

Joannę Blewąska Rada jednogłośnie podjęła uchwałę. Głosowało 15 radnych, „za” było 15 radnych „przeciwnych” i „wstrzymujących” nie było.

Uchwała Nr XIII/56/2003 w sprawie Regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w placówkach oświatowych na terenie gminy stanowi zał. Nr 20 do nin. protokółu.

 

 

PUNKT 12  Podjęcie stanowiska w sprawie służby zdrowia.

 

Rada Gminy jednogłośnie podjęła stanowisko w sprawie sytuacji w służbie zdrowia.

Stanowisko Rady stanowi zał. Nr 21 do nin. protokółu.

 

 

 

PUNKT 13 _ Zapytania i wolne głosy.

 

 

 Sołtys Wsi Doruchów II  Janina Przygoda – poinformowała, że udało się załatwić poprzez Krajowa Radę Kół Gospodyń Wiejskich badania mamograficzne i jaskry dla kobiet rolniczek w dniu 19-12-2003r. nieodpłatnie.

Będzie możliwość przebadania 100 osób na mamografię i 100 osób na jaskrę  będzie też możliwość  odpłatnego badania na osteporozę.

 

Radny Andrzej Kempa – wnioskował o wydłużenie linii PKS w Tokarzewie do Pana Grella.

 

Radny Jan Jaśkiewicz – wnioskował o wywieszenie na tablicy ogłoszeń informacji     o dniach i godzinach otwarcia wysypiska śmieci.

 

 

PUNKT 14 Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.

 

Odpowiedzi udzielił Wójt Gminy Józef Wilkosz.

Udzielone odpowiedzi zostały przyjęte jednogłośnie.

  

PUNKT 15 -  Zakończenie.

 

Z uwagi na zrealizowanie porządku obrad Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska  z a m k ł a   XIII  sesję Rady Gminy Doruchów.

 

 

 

Prot. Grażyna Tuz                        Przewodniczaca Rady  Gminy
                                                              Joanna Blewąska