PRZEDMIOT  DZIAŁALNOŚCI  PRZEDSZKOLA

 

1.  Zadania  wynikające  z  ustaw

Ustawa  o  systemie  oświaty

Art.  14 -  Wychowanie  przedszkolne  obejmuje  dzieci  w  wieku  3 -6  lat.

   -  W  przypadku  dzieci  posiadających  orzeczenie  o  potrzebie  kształcenia  specjalnego  wychowaniem   przedszkolnym  może  być  objęte  dziecko  powyżej  6 lat – nie  dużej  niż  do  10  roku  życia.

-  Przedszkole  realizuje  Podstawę  programową  wychowania  przedszkolnego  określoną  przez  ministra  oświaty.

-  w  szczególnie  uzasadnionych  przypadkach  dyrektor  przedszkola  może  przyjąć  do  przedszkola  dziecko, które  ukończyło  2,5  roku.

Przedszkole  w   Doruchowie  jest  przedszkolem  publicznym, gdyż:

·        prowadzi  bezpłatną   działalność  dydaktyczno – wychowawczą  w  zakresie  wychowania  przedszkolnego,

·        dokonuje  rekrutacji  dzieci  w  oparciu  o  zasadę  powszechnej  dostępności,

·        zatrudnia  nauczycieli  posiadających  wymagane  kwalifikacje  zawodowe,

Przedszkole  jako  instytucja  oświatowo – wychowawcza  stanowi  pierwszy  szczebel  zorganizowanego  systemu  edukacji, tworzy  warunki  umożliwiające  dziecku  6 letniemu  osiągnąć  gotowość  szkolną”. Przedszkole  pełni  funkcję  dydaktyczną,  kompensacyjno –wychowawczą, opiekuńczą.

 

 

 

ORGANY  I  OSOBY  SPRAWUJĄCE  FUNKCJE  W  JEDNOSTCE  I  ICH  KOMPETENCJE

Dyrektor  przedszkola – ZOFIA  KRZEMIŃSKA

Liczba  nauczycieli  pełno  zatrudnionych – 4.

Liczba  nauczycieli  nie  pełno  zatrudnionych  - 1.

Liczba  pracowników  obsługi – 6.

KOMPETENCJE  DYREKTORA

Karta  Nauczyciela 

Art. 7 „szkołą  kieruje  dyrektor, który  jest  jej  przedstawicielem  na  zewnątrz, przełożonym  służbowym  wszystkich  pracowników  szkoły  (przedszkola), przewodniczącym  Rady  Pedagogicznej”

·        dokonuje  oceny  pracy  nauczyciela  (z  wyjątkiem nauczyciela  stażysty),

·        ustala  ocenę  dorobku  zawodowego  nauczyciela,

·        powołuje  komisje  kwalifikacyjną  dla  nauczycieli  ubiegających  się  o  awans  nauczyciela  kontraktowego,

·        opracowuje  plan  napraw  i  remontów  w  placówce,

·        ustala  plan  urlopów  dla  pracowników, plan  doskonalenia  zawodowego,

·        może  zawiesić  w  pełnieniu  obowiązków  nauczyciela  (6  miesięcy)

 

Ustawa  o  systemie  oświaty

Art. 39  ust.1  „dyrektor  szkoły  jest  kierownikiem  zakładu  pracy  dla  zatrudnionych  w  szkole  lub  placówce  nauczycieli  i  pracowników  nie  będących  nauczycielami”.

Dyrektor  w  szczególności  decyduje  w  sprawach:

1.     Zatrudniania  i  zwalniania  nauczycieli  oraz  innych  pracowników  szkoły  lub  placówki,

2.     Przyznawania  nagród  oraz  wymierzania  kar  porządkowych  nauczycielom  i  innym  pracownikom, występowania  z  wnioskiem  po  zaciągnięciu  opinii  rady  pedagogicznej  i  związków  zawodowych  w  sprawach  odznaczeń, wyróżnień  dla  nauczycieli  i  innych  pracowników.

 

Art. 12 - organizuje  naukę  religii  na  życzenie  rodziców.

Art.  14a  pkt. 3 -  ma  obowiązek  powiadomić  dyrektora  szkoły  w  obwodzie  o  spełnianiu  przez  dziecko  obowiązków (roczne  przygotowanie  do  szkoły).

Art.  35 pkt. 4 -  sprawuje  nadzór  pedagogiczny  w  stosunku  do  nauczycieli  zatrudnionych  w  placówce.

Art. 39     -  kieruje  działalnością  szkoły  lub  placówki  i  reprezentuje    na 

zewnątrz
 ·        sprawuje  opiekę  nad  uczniami  oraz  stwarza  warunki  do  harmonijnego  rozwoju  psychofizycznego  poprzez  aktywne  działanie prozdrowotne,
 ·        realizuje  uchwały  rady  rodziców, rady  pedagogicznej,
·        dysponuje  środkami  określonymi w  planie  finansowym  placówki  i  ponosi  odpowiedzialność  za  ich  prawidłowe  wykorzystanie, a  także  może  organizować  obsługę  placówki  (administracyjną, finansową, gospodarczą),
·        decyduje  w  sprawach  zatrudniania  i  zwalniania  nauczycieli  i  innych   pracowników  placówki,  przyznawania  nagród  oraz  wymierzania  kar  porządkowych  nauczycieli  i  pracowników  placówki,
·        występuje  z  wnioskami  po  zaciągnięciu  opinii  rady  pedagogicznej  w  sprawach  odznaczeń, nagród, wyróżnień  dla  pracowników  i  nauczycieli,
·        współpracuje  z  radą  rodziców  i  rodzicami,
·        w  porozumieniu  z  organem  prowadzącym  organizuje:  nauczanie  indywidualne  dla  dzieci  które  posiadają  orzeczenie  o  potrzebie  takiego  nauczania.

 

 

Kodeks  Pracy

Art. 94, 97

Dyrektor  przedszkola:

 ·        zapoznaje  pracowników z  zakresem  obowiązków,

·        organizuje  pracę  w  sposób  zapewniający  wykorzystanie  czasu  pracy,

·        zapewnia  bezpieczne  i  higieniczne  warunki  pracy,

·        organizuje  szkolenie  BHP  pracowników,

·        terminowo  i  prawidłowo  wypłaca  wynagrodzenie,

 ·        ułatwia  pracownikowi  podnoszenie  kwalifikacji  zawodowych,

·        zaspakaja  socjalne  potrzeby  pracowników  w  miarę  posiadanych  środków,

·        stosuje  obiektywne i  sprawiedliwe  kryteria  oceny  pracy  pracowników,

·        prowadzi  dokumentację  w  sprawach  związanych  ze  stosunkiem  pracy  i  akta  osobowe  pracowników,

·        wpływa  na  kształtowanie  w  zakładzie  pracy  zasad  współżycia  społecznego,

·        wydaje  niezwłocznie  po  rozwiązaniu  stosunku  pracy  świadectwo  pracy,

 

Reasumując  dyrektor przedszkola  jest  nauczycielem,  któremu  w  wyniku  konkursu powierzono  stanowisko  dyrektora.  Dyrektor  przedszkola  jest  więc :

-  kierownikiem  samorządowej  jednostki  organizacyjnej,  zasilającej  z  budżetu, często  jego  obowiązkiem  jest  pozyskiwanie  środków  pozabudżetowych 

-  kierownikiem  zakładu  pracy,  gdyż  zatrudnia  i  zwalnia  oraz  nagradza  i  karze  pracowników,  awansuje  nauczycieli  na  wyższy  stopień  awansu  zawodowego, jest  kierownikiem  -  zakładowego  funduszu  świadczeń  socjalnych  dla  pracowników, ustanawia – w  wielu  przypadkach  w  porozumieniu  z  radą  pedagogiczną, organizacją  związkową – regulamin  pracy  i  regulamin  wynagradzania.

-  organem  nadzoru  pedagogicznego  w  stosunku  do  zatrudnionych  w  szkole  nauczycieli  ze  wszelkimi  uprawnieniami  wynikającymi  z  ustawy  oraz  przepisów  wykonawczych, aż  do  oceny  pracy  i – w  ramach  innych  uprawnień – do  oceny  dorobku  zawodowego  nauczyciela  włącznie.

-   przewodniczącym  -redy  pedagogicznej, z  mocy  ustawy  o  systemie  oświaty  zwołuje  jej  posiedzenia, kieruje  jej  pracą, prowadzi  obrady, dopilnowuje  przestrzegania  przez  nią  prawa, odpowiada  za  poziom  pracy  edukacyjnej  w  placówce.

-  wykonuje  zadania  organu  administracji  publicznej, gdyż  prowadzi  postępowanie  administracyjne,  w  wyniku  którego  wydaje  m. in.- decyzje  administracyjne, załatwia  skargi  i  wnioski  itp.

 

 

KOMPETENCJE  RADY  PEDAGOGICZNEJ

Ustawa  o  systemie  oświaty  art.  40  i  41  i  42 

Rada  pedagogiczna  jest  kolegialnym  organem  naszej  placówki. Powołany  do  realizacji  jej  statutowych  zadań  dotyczących  kształcenia, wychowania  i  opieki  dzieci. Przewodniczącym  rady  pedagogicznej  jest  dyrektor  przedszkola, który  przygotowuje  i  prowadzi  posiedzenia  plenarne  rad. Dyrektor  przedszkola  na  posiedzeniu  rady  pedagogicznej, nie  rzadziej  niż  dwa  razy  w  roku  szkolnym  przedstawia  raport ze  sprawowanego  nadzoru  pedagogicznego, oraz  informacje  o  działalności  przedszkola.

Rada  pedagogiczna  posiada  następujące  kompetencje:

·        zatwierdza  plany  pracy  przedszkola,

·        podejmuje  uchwały  w  sprawie  innowacji  i  eksperymentów  pedagogicznych  w  placówce,

·        opiniuje: 

-  plan  doskonalenia  zawodowego  nauczycieli,

-  organizację  pracy  w  placówce  (tygodniowy  plan  zajęć),

-  plan  finansowy  przedszkola,

-  wnioski  dyrektora  o  przyznanie  nauczycielom  odznaczeń, nagród, wyróżnień,

-  przydział  czynności  dodatkowych  dla  nauczycieli  w  ramach  wynagrodzenia  zasadniczego.

·        przygotowuje  projekt  statutu  przedszkola  oraz  wnosi  do  niego  zmiany  za  pomocą  aneksów,

·        może  występować  z  wnioskiem  do  organu  prowadzącego  (Rada  Gminy – o  odwołanie  dyrektora  z  funkcji),

·        2  przedstawicieli  z  rady  pedagogicznej  uczestniczy  w  komisji  konkursowej  na  stanowisko  dyrektora.

 

  OBOWIĄZKI  I  KOMPETENCJE  NAUCZYCIELA    

Ustawa  o  systemie  oświaty   art. 4, 22a

„Nauczyciel  w  swoich  działaniach  dydaktycznych, wychowawczych  i  opiekuńczych  ma  obowiązek  kierowania  się  dobrem  uczniów, troską  o  ich  zdrowie, postawę  moralną  i  obywatelską  z  poszanowaniem  godności  osobistej  ucznia”

·        Nauczyciel  ma  prawo  wyboru  programów  wychowania  przedszkolnego  i  podręczników  spośród  programów  i  podręczników  dopuszczonych  do  użytku  szkolnego,

·        Nauczyciel  ma  prawo  opracowania  własnego  programu  wychowania  przedszkolnego.

·        Nauczyciele  współpracują  z  rodzicami, radą  rodziców  (trójkami  w  oddziale)

 

Karta  Nauczyciela  art. 6 

·        nauczyciel  obowiązany  jest  rzetelnie  realizować  zadania  związane  z  powierzonym  mu  stanowiskiem  oraz  podstawowymi  funkcjami  przedszkola,

·        wspierać  każdego  ucznia  w  jego  rozwoju,

·        dążyć  do  pełni  własnego  rozwoju  osobowego,

·        kształcić  i  wychowywać  młodzież  w  umiłowaniu  Ojczyzny,

·        dbać  o  kształtowanie  u  dzieci  postaw  moralnych,

·        przeszczegać  Praw  Dziecka,

 

Uprawnienia  nauczycieli  do:

·        oceny  pracy  zawodowej,

·        oceny  dorobku  zawodowego  w  drodze  awansu,

·        awansowania  na  nauczyciela  o  wyższym  stopniu,

·        płatnego  urlopu  zdrowotnego,

·        dodatku  motywacyjnego,  za  wychowawstwo,

·        dodatku  wiejskiego, mieszkaniowego,

·        urlopu  wypoczynkowego  w  wymiarze  35  dni  roboczych,

·        dodatku  za  prowadzenie  nauczania  indywidualnego, zajęć  rewalidacyjnych,

·        do  nagród  jubileuszowych,

·        dodatkowego  rocznego  wynagrodzenia,

·        nagrody  dyrektora  za  osiągnięcia,

·        odznaczeń  państwowych,

·        świadczenia  urlopowego,

·        urlopu  bezpłatnego,

·        dofinansowania  doskonalenia  zawodowego,

·        ochronnej  odzieży.

 

KOMPETENCJE  RADY  RODZICÓW

Przy  naszej  placówce  działa  Rada  Rodziców – autonomiczny  organ  placówki  stanowiący  reprezentację  rodziców  naszych  wychowanków.

Zakres  i  kompetencje  rady  rodziców  określa – Regulamin  Rady  Rodziców  przy  Publicznym  Przedszkolu  w  Doruchowie,  który  określa: 

-  zasady  własne  pracy,

-  źródła  i  sposoby   gromadzenia  funduszy,

-  zasady  ich  wydatkowania.

Rada  rodziców  współpracuje  z  dyrektorem  placówki, występuje  z  wnioskami  i  opiniami  dotyczącymi  wszystkich  spraw  przedszkola. Wspólnie  z  Radą  Rodziców  od  11 lat  organizujemy  Wieczorki  Karnawałowe.  Wypracowany  dochód  przeznaczany  jest  na  poprawę  bazy  lokalowej  naszej  placówki, zakup  sprzętu  i  pomocy  dydaktycznych  oraz  dofinansowanie  imprez, uroczystości  dla  dzieci  i  rodziców  naszych  wychowanków.  

 

 

REGULAMIN  RADY  RODZICÓW  PRZY  PUBLICZNYM  PRZEDSZKOLU  W  DORUCHOWIE

Podstawa  prawna:

1.  Ustawa   z  dnia  07  września  1991  r  o  systemie  oświaty  (Dz.U. Nr. 95.poz.425)

2.  Rozporządzenie  MEN  z  dnia  10  grudnia  1991r  w  sprawie  szczegółowych  zasad  sprawowania  nadzoru  pedagogicznego  wykazu  stanowisk  i  kwalifikacji  niezbędnych  do  ich  zajmowania  oraz  zasad  i  trybu  dokonywania  oceny  pracy  nauczyciela  (Dz.U. Nr 122, poz. 537)

3.  Zarządzenie  Nr 33 MEN  z dnia  06  października  1992r  w  sprawie  ramowego  statutu  przedszkola  publicznego.

                           

 

                                             §1

    Rodzice  współdziałają  z  przedszkolem  za  pośrednictwem  rady  rodziców.

 

                                               §2

Rada  rodziców  jest  reprezentacją  rodziców  i  opiekunów  współdziałająca  z  dyrektorem  przedszkola, radą  pedagogiczną  i  organami  nadzorującymi  przedszkole.

Celem  współpracy  jest: 

1.     Jednolite  oddziaływanie  na  dzieci  przez  rodzinę  i  przedszkole  w  procesie  nauczania, wychowania  i  opieki.

2.     Doskonalenie  organizacji  kształcenia, wychowania  i  opieki  w  placówce, rodzinie  i  środowisku.

3.     Zaznajomienie  rodziców  z  programem  pracy  dydaktyczno – wychowawczo – opiekuńczej  oraz  z  zadaniami  wynikającymi  z  realizacji  podstawowych  funkcji  przedszkola.

4.     Upowszechnianie  wśród  rodziców  wiedzy  o  wychowaniu  i  funkcji  opiekuńczo – wychowawczych  rodziny.

5.     Aktywizowanie  rodziców  do  czynnego  udziału  w  realizacji  programu  nauczania, wychowania  i  opieki  oraz  udzielanie  pomocy  przedszkolu  w  tym  zakresie.

6.     Tworzenie  właściwego  klimatu  i  warunków  materialnych  dla  funkcjonowania  placówki.

 

§3

 Do  zadań  redy  rodziców  przedszkola  należy  w  szczególności:

1.     Współdziałanie  w  bieżącym  i  perspektywicznym  programowaniu  pracy  przedszkola.

2.     Pomoc  w  doskonaleniu  organizacji  i  warunków  pracy  przedszkola.

3.     Współudział  w  realizacji  programów  nauczania  i  wychowania  oraz  zadań  opiekuńczych  przedszkola.

4.     Współpraca  ze  środowiskiem  lokalnym  i  zakładami  pracy.

5.     Współudział  w  organizacji  różnych  form  działalności  mającej  na  celu  podnoszenie  kultury  pedagogicznej  w  rodzinie, przedszkolu  i środowisku  lokalnym.

6.     Występowanie  do  dyrektora  z  wnioskami  i  opiniami  dotyczącymi  wszystkich  spraw  przedszkola.

7.     Pozyskiwanie  dodatkowych  środków  finansowych  dla  przedszkola -  zwłaszcza  na  działalność  opiekuńczo – wychowawczą.

     8.  Udział  przedstawiciela  rodziców  w  komisji  konkursowej  na  stanowisko 

dyrektora  przedszkola.

9.      Udział  przedstawiciela  rodziców  przy  rozpatrywaniu  odwołania  nauczyciela  od  ustalonej  oceny  pracy.

10. Opiniowanie  pracy  nauczyciela  w  celu  ustalenia  oceny  dorobku  zawodowego.

 

§4

1.     Radę  rodziców  tworzą  przedstawiciele  poszczególnych  oddziałów  wybrani  z  ogółu  rodziców  w  liczbie  3  osób  z  oddziału.

2.     Na  wniosek  rady  rodziców   jej  skład  z  głosem  doradczym  mogą  wchodzić  przedstawiciele  zakładów  pracy  oraz  innych  instytucji  i  organizacji  współdziałających  z  przedszkolem.

3.     Zebrania  rady  rodziców  odbywają  się  w  miarę  potrzeby, nie  rzadziej  jednak  niż raz  w  roku  i    protokołowane.

4.     W  posiedzeniach  rady  rodziców  bierze  udział  dyrektor  przedszkola  lub  upoważniony  przez  niego  nauczyciel.

 

§5 

1.     Rada  rodziców  wybiera  spośród  swoich  członków  prezydium, w  tym  przewodniczącego, zastępcę  przewodniczącego, sekretarza  i  skarbnika.

2.     Rada  rodziców  może  powołać  na  stałe  lub  doraźnie  komisje.

 

§6

1.     Prezydium  rady  rodziców  kieruje  całokształtem  prac  w  okresie  między  jego  posiedzeniami.

a)     koryguje  pracę  trójek  oddziałowych,

b)    uczestniczy  przez  swojego  przedstawiciela  w  pracach  komisji  odwoławczej,

c)     podejmuje  decyzje  dotyczące  działalności  finansowo – gospodarczej,

d)    informuje  radę  rodziców  o  swojej  działalności  na  każdym  posiedzeniu.

2.     Posiedzenie  prezydium  rady  rodziców  zwołuje  przewodniczący  z  własnej  inicjatywy, na  żądanie  1/3  trójek  oddziałowych, komisji  rewizyjnej, jak  również  na  żądanie  dyrektora  przedszkola.

3.     Posiedzenia  prezydium  odbywają  się  w  miarę  potrzeb, nie  rzadziej  niż  raz  na  trzy  miesiące.

 

§7

1.     Uchwały  rady  rodziców  odbywają  się  zwykłą  większością  głosów, w  głosowaniu  jawnym,  przy  obecności  przynajmniej  połowy  + 1  uprawnionych  do  głosowania.

2.     Jeżeli  uchwała  albo  inna  decyzja  rady  rodziców  jest  sprzeczna  z  prawem  lub  interesem  przedszkola, dyrektor  placówki  zawiesza  jej  wykonanie  i  w terminie  2  tygodni  od  daty  jej  zawieszenia uzgadnia  z  radą  rodziców  sposób  rozstrzygnięcia  sprawy.

W  wypadku  nie  uzgodnienia  stanowisk  dyrektor  placówki  przekazuje  sprawę  do  rozstrzygnięcia  organowi  prowadzącemu  przedszkole.

 

 

                                      §8

1.  Kadencja  rady  rodziców  trwa   3  lata.

2.  Członek  rady  rodziców, który  nie  wywiązuje  się  z  przyjętych  przez  siebie  obowiązków, może  być  przed  upływem  kadencji  odwołany  przez  ogólne  zebranie  lub  radę  rodziców  do  której  został  wybrany.

3.  Na  miejsce  ustępujące  lub  odwołanego  członka  rady  rodziców  gremia  określone  w  ust. 2  wybierają  nowego  członka.

4.  Ustępująca rada  rodziców  działa  do  chwili  wyboru  i  ukonstytuowania  się  nowej  rady  rodziców, co  powinno  nastąpić  w okresie  1  miesiąca  po  wyborze  trójek  oddziałowych.

 

                                      §9

Fundusze  rady  rodziców  pochodzą:

-  ze  składek  rodziców,

-  z  dotacji  i  darowizn,

-  z  dochodów  osiągniętych  z  działalności  rady.

        

                                      §10

1.  Rada   rodziców  określa  wysokość  rocznej  składki  na  rzecz  rady  rodziców,

2.  Rodzice  mogą  indywidualnie  zadeklarować  wyższą  składkę  od  określonej  przez  radę.

3.  W  uzasadnionych  przypadkach  rada  rodziców  może  niektórym  rodzicom  obniżyć  wysokość  składki.

4.  W  szczególnych  wypadkach  rada  rodziców  może  zwolnić  niektórych  rodziców  od  uiszczenia  składki.

 

                            §11

O  przeznaczeniu  funduszy  decyduje  rada  rodziców.

 

 

                            §12

1.     Trójka  oddziałowa  wybierana  jest  przez  ogólne  zebranie  rodziców  danego  oddziału.

2.     Zadania  trójki  oddziałowej  wynikają  z  §3  pkt. 1-9  regulaminu.

3.     W  posiedzeniach  trójek  oddziałowych  bierze  udział  wychowawca  grupy.

 

§13

Kontrolę  i  nadzór  nad  działalnością  rady  rodziców  sprawuje  zebranie  rodziców.

 

                                      §14

Do  zadań  zebrania  rodziców  należy:

1.     Zatwierdzanie  regulaminu  działalności  rady  rodziców  i  do  niego  zmiany.

2.     Wybór  komisji  rewizyjnej.

3.     Zatwierdzenie  sprawozdania  z  działalności  rady  rodziców.

4.     Zatwierdzenie  sprawozdania  z  działalności  komisji  rewizyjnej.

5.     Można  odwołać  przewodniczącego  i  członka  rady  rodziców.

 

§15

         Do  zadań  komisji  rewizyjnej  należy  w  szczególności:

1.     Dokonanie  raz  w  roku  kontroli  działalności  finansowej.

2.     Informowanie  zebrania  przedstawicieli  rodziców  o  wyniku  przeprowadzonej  kontroli.

 

 

 

POSTANOWIENIE  KOŃCOWE

1.     Zmiany  w  regulaminie  mogą  nastąpić  w  trybie  przewidzianym  dla  jego  ustalenia  i  zatwierdzenia.

2.     Rada  rodziców  używa  pieczęci  podłużnej 

Komitet  Rodzicielski  przy  Przedszkolu  w  Doruchowie”

3.     Regulamin  rodziców  obowiązuje  z  dniem  jego  zatwierdzenia.

 

 

REGULAMIN  RADY  PEDAGOGICZNEJ  PRZEDSZKOLA 

W  DORUCHOWIE

   

Podstawa  prawna:

-  Ustawa  o  systemie  oświaty

 -  Rozporządzenie  MENiS   Rada  sprawie  szczegółowych  zasad  sprawowania  nadzoru  pedagogicznego,  wykazu  stanowisk   i  kwalifikacji  niezbędnych  do  ich  zajmowania  oraz  zasad  i  trybu  dokonywania  oceny  nauczycieli

                                      §1

1.     Rada  pedagogiczna  jest  kolegialnym  organem  przedszkola  w  zakresie  realizacji  jej  statutowych  zadań  dotyczących  kształcenia,  wychowania,  i  opieki.

2.     W skład   rady  pedagogicznej  wchodzą  wszyscy  nauczyciele  zatrudnieni  w  przedszkolu.  W  zebraniach  rady  pedagogicznej  mogą  brać  udział  z  głosem  doradczym  osoby  zaproszone  przez  dyrektora  za  zgodą  lub  na  jej  wniosek .

3.     Przewodniczącym  rady  pedagogicznej  jest  dyrektor  przedszkola .

4.     Zebrania  plenarne  rady  pedagogicznej    organizowane  przed  rozpoczęciem  roku  szkolnego , po  I  półroczu  i  po  zakończeniu  rocznych  zajęć  oraz  w  miarę  bieżących  potrzeb . Zebrania  mogą  być  organizowane  z  inicjatywy  dyrektora  organu  prowadzącego , albo  co  1/3  członków  rady  pedagogicznej

5.     Przewodniczący  prowadzi  i  przygotowuje  zebrania  rady  pedagogicznej  oraz  jest  odpowiedzialny  za  zawiadomienie  wszystkich  jej  członków  o  terminie  i  porządku  zebrania  zgodnie z  regulaminem  rady .

6.     Dyrektor  przedszkola  przedstawia  radzie  pedagogicznej  nie  rzadziej  niż  dwa  razy   w  roku  szkolnym  raport  ze  sprawowanego  nadzoru  pedagogicznego  oraz  informację  o  działalności  placówki .                                                                                    

 

                                               §2

Do  kompetencji   rady  pedagogicznej  należy:

1.     Zatwierdzanie  planów  pracy  placówki.

2.     Podejmowanie  uchwał  w  sprawie  innowacji  i  eksperymentów  pedagogicznych  w  placówce .

3.     Ustalenie  planu  doskonalenia  zawodowego  nauczycieli  w  placówce .

4.     Podejmowanie  uchwal  w  sprawach  przyjmowania  dzieci .

5.     Wytypowanie  dwóch  przedstawicieli  rady  w  skład  komisji  konkursowej  na  stanowisko  dyrektora   przedszkola .

 

      §3

 

Rada  pedagogiczna  opiniuje:

   1.  Organizację   pracy  przedszkola ,  w  tym  zwłaszcza tygodniowy  rozkład  zajęć .

   2.Projekt  planu  finansowego  przedszkola.

   3.Wnioski  dyrektora  o  przyznanie  nauczycielom  odznaczeń,  nagród ,wyróżnień .

  4. Propozycje  dyrektora  w  sprawach  przydziału  nauczycielom  stałych   prac  i  zajęć  w  ramach  wynagrodzenia  zasadniczego .                                                                                 

                            

 

 

 

                                      §4

Ponadto  rada  pedagogiczna:

 1. Wybiera  ze  swego  grona  przedstawiciela  wchodzącego  w  skład   zespołu  rozpatrującego  odwołanie  nauczyciela  od  ustalonej  oceny.

2. Zobowiązuje  dyrektora  do  obrony  interesów  nauczyciela  w  przypadku  negatywnej  opinii wydanej  przez  osoby  kontrolujące .

3. Przyznaje  dyrektorowi  prawo  do  udzielania  imiennych  pochwal  i  upomnień  w  przypadku  nie  przestrzegania  regulaminu  rady  pedagogicznej  oraz  niewłaściwego  pełnienia  obowiązków  dydaktyczno – wychowawczych .

4. Powołuje  w  zależności  od  potrzeb  stałe  lub  doraźne  komisje, zespoły  do  opracowania  określonych  problemów  wynikających  ze  statutowej  działalności  i  pracy  nauczycieli.

5.  Zobowiązuje  członków  rady  do  indywidualnego  zapoznania  się  z  nowymi  przepisami.

§5

Dyrektor  przedszkola  wstrzymuje wykonanie  uchwał  niezgodnych  z  przepisami  prawa. O  wstrzymaniu  uchwały, dyrektor  niezwłocznie  zawiadamia  organ  prowadzący  placówkę  który  uchwala  uchwałę  w  razie  stwierdzenia  jej  niezgodności  z  przepisami  prawa.

Decyzja  organu  prowadzącego  placówkę  jest  ostateczna.

 

 §6

1.  Rada  pedagogiczna  przygotowuje  projekt  statutu  przedszkola  i    wprowadza  do  niego  zmiany.

2.  Rada  pedagogiczna  może  wystąpić  z  wnioskiem  do  organu  prowadzącego  placówkę  o  odwołanie  z  funkcji  dyrektora  lub  do  dyrektora  o  odwołanie  nauczyciela  z  innej  funkcji  kierowniczej  w  placówce.

3.  w  przypadku  określonym  w  ust. 2 organ  prowadzący  i  dyrektor    zobowiązani  przeprowadzić  postępowanie  wyjaśniające  w  ciągu  14  dni  od  otrzymania  uchwały  redy  pedagogicznej.

 

         §7

1.     Uchwały  rady  pedagogicznej    podejmowane  zwykłą  większością  głosów  w  obecności  co  najmniej  2/3  jej  członków.

2.     Rada   pedagogiczna  ustala  regulamin  swojej  działalności.

Zebrania    protokołowane.

3.  Nauczyciele    zobowiązani  do   tajemnicy  służbowej  z posiedzenia  rady, które  mogą  naruszać  dobro  osobiste  wychowanka,   rodziców, pracowników  placówki.

4. Protokół  z  rady  pedagogicznej  sporządza  się  w  terminie  7  dni  od  daty  zebrania  i  wpisuje  się  go  do  Księgi  protokołów.

Protokół  z  zebrania  podpisuje  dyrektor  i  protokolant, członkowie  rady  zobowiązani    w  terminie  14  dni  od  sporządzenia  protokołu  do  zapoznania  się  z  jego  treścią  i  zgłoszenia  ewentualnych  poprawek  do  protokołu.

Podstawowym  dokumentem  działalności  rady    Książki  protokołów, przysznurowane, opieczętowane  i opisane.

Księgi  protokołów  należy  udostępnić  na  terenie  przedszkola  nauczycielom  i  upoważnionym  osobom  zatrudnionym  w  organach  nadzorujących  przedszkole

 

    §8

Regulamin  wchodzi  w  życie  z  dniem  jego  zatwierdzenia  przez  radę  pedagogiczną.

 

 

 

 

 

ORGANIZACJA  PRACY  I  PROGRAM  NAUCZANIA

 

Regulacją  prawną  dotyczącą  wszystkich  zagadnień  organizacji  i  porządku pracy  w  naszej  placówce  określa  „Regulamin  pracy”.

Organizowanie  pracy  jest  jednym  z  zadań  dyrektora, który  musi  tak  pokierować  pracą  wszystkich  zatrudnionych  pracowników, aby  praca  była  skuteczna, ekonomiczna  i  twórcza. Praca  zatrudnionych  pracowników  w placówce  służy  realizacji  podstawowych  funkcji  które  ma  do  spełnienia  przedszkole  (dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej)  oraz  funkcji  pomocniczych:

-  utrzymanie  sprawności  technicznej  obiektu  przedszkola,

-  utrzymanie  czystości  i  higieny,

-  operacje  finansowe  i  biurowe,

-  przygotowywanie  i  wydawanie  posiłków

Aby  wszyscy  pracownicy  byli  zadowoleni  z  wykonywanej  swej  pracy, dostrzegali  efekty  wspólnej  pracy  staram  się  by  wszyscy  pracownicy  znali  swoje  zakresy  czynności  i  wiedzieli:

-  w  jaki  sposób  ich  wysiłek  wpływa  na  sukces  całej  placówki,

-  jak  oceniane    ich  wyniki  pracy,

-  jakie    główne  cele  placówki, jej  polityka  i  planowane  zmiany.

Efekty  organizacji  pracy  zależą  od  przygotowania, kwalifikacji  zawodowych, ilości  zatrudnienia  i  rozmieszczenia  pracowników  na  stanowiskach  pracy, wyposażenia  placówki  w  narzędzia  pracy, materiały  oraz  stosowania  racjonalnych  metod  i  norm  pracy.

Dlatego  pracownicy  podnoszą  swoje  kwalifikacje  zawodowe, placówka  wzbogacana  jest  o  nowy  sprzęt  techniczny, prowadzi  się  bieżące  i  planowane  prace  naprawcze, modernizacyjne  w  placówce. Wszyscy  pracownicy  wykonują  pracę  zgodnie  z   zakresem  czynności. 

Pracownik  administracji  zajmuję  się  planowaniem  posiłków  i  zaopatrzeniem  w  żywność. Personel  obsługowy  wykonuje  swoje  prace  zgodnie  z  ze  swoim  zakresem  czynności  (dba  o  przygotowanie  i  wydawanie  posiłków, wykonuje  prace  porządkowo – gospodarcze w  budynku,  salach  zajęć  i  w  obejściu  placówki.

Dyrektor  kieruje  pracą  całego  zespołu  oraz  sprawuje  nadzór  pedagogiczny  nad  pracą  nauczycielek  oraz  wykonuje  czynności  administracyjne  w  placówce.     Kierując  placówką  pamiętam  o  maksymie:

         jeżeli  jest jakaś  rzecz,  którą  warto  robić, warto    robić  dobrze”.

 

  CZAS  PRACY

   Nasze  przedszkole  jest  czynne  od  poniedziałku  do  piątku  w godzinach  od  7:30 -  15:30.  Nauczyciele  pracują  zgodnie  z  tygodniowym  rozkładem   zajęć. Pracownicy  obsługowi  zgodnie  z  KP.-  40  godz. Tygodniowo. Czas  pracy  pracowników  niepedagogicznych  w  naszej  placówce  określa  regulamin  pracy.

 

ZATRUDNIENIE 

Przedszkole  zatrudnia  11  osób  w  tym, pięć  nauczycielek  łącznie  z  dyrektorem, 1  pracownik  administracji,  5  pracowników  obsługi.

Kadra  pedagogiczna  posiada  zgodne  kwalifikacje  do  zajmowana  stanowiska  nauczyciela.  Wszystkie  nauczycielki    w  stopniu – nauczyciel  mianowany

-  dyrektor   - tytuł  zawodowy  magistra  z  przygotowaniem  pedagogicznym  w  zakresie  wychowania  przedszkolnego  i  nauczania  początkowego, oraz  studia  podyplomowe  w  zakresie – Zarządzanie  oświatą 

-  trzy  nauczycielki – tytuł  zawodowy  magistra  z  przygotowaniem  pedagogicznym  w  zakresie  wychowania  przedszkolnego  i  nauczania  początkowego,

-  jedna  nauczycielka  ma  ukończone  SN  w  zakresie  wychowanie  przedszkole 

 

Organizację  pracy  na  dany  rok   szkolny planuje  się  w  „Projekcie  organizacyjnym”, który  określa  czas  pracy, przerwę  wakacyjną  w  placówce  ilość  oddziałów  liczbę dzieci  zgłoszonych  i  przyjętych,  liczbę  dzieci  zakwalifikowanych  do  korzystania  z  posiłku, przydział  grup  nauczycielom, wymiar  godzin dydaktycznych, organizację  nauczania  indywidualnego, godziny  ponadwymiarowe  dla  nauczycieli, ilość  etatów  dla  pracowników obsługowych.

Przedszkole  pracuje  przez  11  miesięcy  od  1  września  do  31  lipca. Przerwa  wakacyjna  od  1  sierpnia  do  31  sierpnia.  W  okresie  przerw  przedświątecznych, ferii  zimowych  i  wakacji  letnich  przedszkole  nasze  organizuje   dyżury  dla  dzieci  potrzebujących  opieki  w  tym  czasie.  


OPŁATA  STAŁA

Na  każdy   rok  szkolny  Rada  Gminy  uchwala  opłatę  stałą  za  korzystanie  z  przedszkola.  Jest  ona  zróżnicowana  w  zależności  od  wieku  dziecka, ilości  godzin  pobytu  dziecka  w  przedszkolu  i  z  ilu  posiłków  korzysta  dziecko.

Średnio  każdego  roku  z  dwóch  posiłków  (śniadanie  i  obiad)  korzysta  około  33 dzieci. Pozostała  część  dzieci – 77  korzysta  tylko  z  jednego  posiłku  (obiad).

 

PODZIAŁ  NA   GRUPY   

Sukcesem  naszej  placówki  jest  to, że  wszystkie  dzieci  korzystają  z  dożywiania.

Do  przedszkola  każdego  roku  uczęszcza  100  dzieci.  Dzieci  w  przedszkolu  przebywają  5  lub  do  8  godz. Podzielone    na  4  oddziały. Każdy  oddział  ma  swoją  nazwę.

 

Oddział  I – PAJACYKI

Odział  II – SMERFY

Oddział  III – KRASNALE

Oddział  IV – MISIE

 

Każdego  roku  w  placówce  funkcjonuje: 

jedna  grupa  dzieci 3, 4 – letnich

jedna  grupa  dzieci  5 – letnich

dwie  grupy  dzieci  6 -  letnich

 

PRACA  DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZA 

I  OPIEKUŃCZA

Praca  dydaktyczna- wychowawcza  i  opiekuńcza  organizowana  jest  zgodnie  z  założeniami:

a)     Ramowego  rozkładu  dnia.

b)    Rocznego  planu  pracy  dydaktyczno – wychowawczej  i  opiekuńczej.

c)      Programu  rozwoju  placówki  (na  lata  2001-2005).

d)    Miesięcznych  planów  pracy  w  poszczególnych  grupach  wiekowych.

e)     Decyzji  Wielkopolskiego  Kuratora  Oświaty  w  sprawie  organizacji  nadzoru  pedagogicznego  nad  szkołami  i  placówkami  woj. wielkopolskiego.

f)      Podstawy  programowej  wychowania  przedszkolnego.

g)     Programu  wychowania.

 

W  każdym  oddziale  praca  dydaktyczno – wychowawcza  i  opiekuńcza  przebiega  zgodnie  z  „Ramowym  rozkładem  dnia”, który  określa  tok  pracy  każdego  dnia  w  oddziale. Zgodnie  z  jego  założeniami  w  godzinach  rannych  odbywają  się  w  grupach  wiekowych: 

-  zabawy  z  inicjatywy  dzieci, zabawy  w   kącikach  zainteresowań, ćwiczenia  słownikowe, gramatyczne,

-                     zabawy  zespołowe  o  charakterze  integracyjnym, porządkowym, prace  gospodarcze, czynności  przygotowujące  dzieci  do  śniadania, zabawy  i  ćwiczenia  poranne,

-  sytuacje  edukacyjne  w  sali  i  na  świeżym  powietrzu  rozwijające  różne  formy  aktywności  dziecięcej. Różne  formy  pracy  zgodne  z  zainteresowaniami  i  potrzebami   dzieci. Gry  i  zabawy  dydaktyczne, ruchowe.

Czynności  popołudniowe  wypełniają:

-                     zabawy  podejmowane  z  inicjatywy  dzieci,

-  słuchanie  bajek, opowiadań,

-  praca  indywidualna  z  dziećmi  o  specyficznych  potrzebach,

-  ćwiczenia  i  gry  utrwalające

 

Dla  dzieci  6 – letnich  dwa  razy   w  tygodniu  odbywają  się  zajęcia  z  religii  oraz  dla  dzieci  6 – letnich  z  trudnościami  dwa  razy  w  tygodniu  odbywają  się  zajęcia  kompensacyjno – korekcyjne.

Zajęcia  te  opłacane    przez  Urząd  Gminy  w  Doruchowie.

W  godzinach  po  południowych – poniedziałek, czwartek  i  piątek  odbywają  się  zajęcia  z  języka  angielskiego  i  rytmika. Są  one  opłacane  przez  rodziców  i  stanowią  wypadkową  oferty  placówki  i  wyboru  rodziców.

Wszystkie  wymienione  zajęcia  trwają  po  30  min.

 

         Na  każdy  rok  szkolny  opracowuje się  Roczny  plan  pracy  dydaktyczno – wychowawczej  i  opiekuńczej”  który  określa: 

-  zadania,  sposoby  ich  realizacji,

-  osoby  odpowiedzialne  za  wykonanie  zadań, 

-  tematykę, terminy  posiedzeń rad  pedagogicznych  i  WDN,

-  obszary  diagnozy,

-  plan  nadzoru  pedagogicznego,

-  formy  współpracy  z  rodzicami  i  środowiskiem,

Zadania  planów  rocznych  służą  realizacji  priorytetów  naszej  placówki  przyjętych  w  „Programie  rozwoju  przedszkola”  na  lata  2001- 2005.

Założenia  planu rocznego uszczegółowiane    w  Miesięcznych planach  pracy”  opracowanych  przez  nauczycielki  do  określonej  grupy  wiekowej.

W  planowaniu  miesięcznym  nauczycielki  uwzględniają „ Podstawę  programową  wychowania  przedszkolnego’ .  Praca   z  dziećmi  prowadzona  jest  na  podstawie  programu  -  „ Moje  przedszkole’’  wybranego  z  zestawu  programów  dopuszczonych  do  użytku  przez  MENiS . We  wszystkich  grupach  wiekowych  dzieci  korzystają  z  podręczników  dostosowanych  do  wybranego  programu:                                            

              -  „ Moje  6  lat   -  dla  dzieci sześcioletnich

              -  „ Moje  5  lat   -  dla   dzieci  pięcioletnich

              -  „ Moje  4  lata  -  dla   dzieci   czteroletnich

     

         Przedszkole  pracuje  w  oparciu  o  „Program  Rozwoju  na  lata  2001-2005”.

Zawarte  w  nim  zadania  ukierunkowane    na  wszechstronny  rozwój  dziecka oraz  promowanie  placówki  w  środowisku . W  tym  celu  planujemy :

     -  doskonalić  formy  współpracy  z  rodzicami                           

     -   wprowadzać  innowacje  pedagogiczne  i  różnorodność  form  i  metod  pracy  z                   .         dziećmi                 

     -   w   rozwijaniu  umiejętności  wychowanków  należy   uwzględnić  ich           

         indywidualny  poziom  dojrzałości

      -  budować  wizerunek  naszej  placówki  w  społeczności  lokalnej

  Strukturę  Programu  rozwoju  przedszkola  stanowi:

1.      Wizja.

2.     Misja.

3.     Cele  (priorytety) służące  realizacji  wizji  i  misji  na  najbliższe  lata  (zadania  „Planów  Rocznych”).

4.     Załączniki – szczegółowe  plany  zadań  umożliwiające  realizację  celów.