PRZEDMIOT DZIAŁALNOŚCI PRZEDSZKOLA
1. Zadania wynikające z ustaw Ustawa o systemie oświaty Art. 14 - Wychowanie przedszkolne obejmuje dzieci w wieku 3 -6 lat. - W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko powyżej 6 lat – nie dużej niż do 10 roku życia. - Przedszkole realizuje Podstawę programową wychowania przedszkolnego określoną przez ministra oświaty. - w szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor przedszkola może przyjąć do przedszkola dziecko, które ukończyło 2,5 roku. Przedszkole w Doruchowie jest przedszkolem publicznym, gdyż: · prowadzi bezpłatną działalność dydaktyczno – wychowawczą w zakresie wychowania przedszkolnego, · dokonuje rekrutacji dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności, · zatrudnia nauczycieli posiadających wymagane kwalifikacje zawodowe, Przedszkole jako instytucja oświatowo – wychowawcza stanowi pierwszy szczebel zorganizowanego systemu edukacji, tworzy warunki umożliwiające dziecku 6 letniemu osiągnąć „gotowość szkolną”. Przedszkole pełni funkcję dydaktyczną, kompensacyjno –wychowawczą, opiekuńczą. ORGANY I OSOBY SPRAWUJĄCE FUNKCJE W JEDNOSTCE I ICH KOMPETENCJE Dyrektor przedszkola – ZOFIA KRZEMIŃSKA Liczba nauczycieli pełno zatrudnionych – 4. Liczba nauczycieli nie pełno zatrudnionych - 1. Liczba pracowników obsługi – 6. KOMPETENCJE DYREKTORA Karta Nauczyciela Art. 7 „szkołą kieruje dyrektor, który jest jej przedstawicielem na zewnątrz, przełożonym służbowym wszystkich pracowników szkoły (przedszkola), przewodniczącym Rady Pedagogicznej” · dokonuje oceny pracy nauczyciela (z wyjątkiem nauczyciela stażysty), · ustala ocenę dorobku zawodowego nauczyciela, · powołuje komisje kwalifikacyjną dla nauczycieli ubiegających się o awans nauczyciela kontraktowego, · opracowuje plan napraw i remontów w placówce, · ustala plan urlopów dla pracowników, plan doskonalenia zawodowego, · może zawiesić w pełnieniu obowiązków nauczyciela (6 miesięcy) Ustawa o systemie oświaty Art. 39 ust.1 „dyrektor szkoły jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole lub placówce nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami”. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach: 1. Zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły lub placówki, 2. Przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom, występowania z wnioskiem po zaciągnięciu opinii rady pedagogicznej i związków zawodowych w sprawach odznaczeń, wyróżnień dla nauczycieli i innych pracowników. Art. 12 - organizuje naukę religii na życzenie rodziców. Art. 14a pkt. 3 - ma obowiązek powiadomić dyrektora szkoły w obwodzie o spełnianiu przez dziecko obowiązków (roczne przygotowanie do szkoły). Art. 35 pkt. 4 - sprawuje nadzór pedagogiczny w stosunku do nauczycieli zatrudnionych w placówce. Art. 39 - kieruje działalnością szkoły lub placówki i reprezentuje ją na zewnątrz Kodeks Pracy Art. 94, 97 Dyrektor przedszkola: · zapoznaje pracowników z zakresem obowiązków, · organizuje pracę w sposób zapewniający wykorzystanie czasu pracy, · zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pracy, · organizuje szkolenie BHP pracowników, · terminowo i prawidłowo wypłaca wynagrodzenie, · ułatwia pracownikowi podnoszenie kwalifikacji zawodowych, · zaspakaja socjalne potrzeby pracowników w miarę posiadanych środków, · stosuje obiektywne i sprawiedliwe kryteria oceny pracy pracowników, · prowadzi dokumentację w sprawach związanych ze stosunkiem pracy i akta osobowe pracowników, · wpływa na kształtowanie w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego, · wydaje niezwłocznie po rozwiązaniu stosunku pracy świadectwo pracy, Reasumując dyrektor przedszkola jest nauczycielem, któremu w wyniku konkursu powierzono stanowisko dyrektora. Dyrektor przedszkola jest więc : - kierownikiem samorządowej jednostki organizacyjnej, zasilającej z budżetu, często jego obowiązkiem jest pozyskiwanie środków pozabudżetowych - kierownikiem zakładu pracy, gdyż zatrudnia i zwalnia oraz nagradza i karze pracowników, awansuje nauczycieli na wyższy stopień awansu zawodowego, jest kierownikiem - zakładowego funduszu świadczeń socjalnych dla pracowników, ustanawia – w wielu przypadkach w porozumieniu z radą pedagogiczną, organizacją związkową – regulamin pracy i regulamin wynagradzania. - organem nadzoru pedagogicznego w stosunku do zatrudnionych w szkole nauczycieli ze wszelkimi uprawnieniami wynikającymi z ustawy oraz przepisów wykonawczych, aż do oceny pracy i – w ramach innych uprawnień – do oceny dorobku zawodowego nauczyciela włącznie. - przewodniczącym -redy pedagogicznej, z mocy ustawy o systemie oświaty zwołuje jej posiedzenia, kieruje jej pracą, prowadzi obrady, dopilnowuje przestrzegania przez nią prawa, odpowiada za poziom pracy edukacyjnej w placówce. - wykonuje zadania organu administracji publicznej, gdyż prowadzi postępowanie administracyjne, w wyniku którego wydaje m. in.- decyzje administracyjne, załatwia skargi i wnioski itp. KOMPETENCJE RADY PEDAGOGICZNEJ Ustawa o systemie oświaty art. 40 i 41 i 42 Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem naszej placówki. Powołany do realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki dzieci. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor przedszkola, który przygotowuje i prowadzi posiedzenia plenarne rad. Dyrektor przedszkola na posiedzeniu rady pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym przedstawia raport ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego, oraz informacje o działalności przedszkola. Rada pedagogiczna posiada następujące kompetencje: · zatwierdza plany pracy przedszkola, · podejmuje uchwały w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w placówce, · opiniuje: - plan doskonalenia zawodowego nauczycieli, - organizację pracy w placówce (tygodniowy plan zajęć), - plan finansowy przedszkola, - wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród, wyróżnień, - przydział czynności dodatkowych dla nauczycieli w ramach wynagrodzenia zasadniczego. · przygotowuje projekt statutu przedszkola oraz wnosi do niego zmiany za pomocą aneksów, · może występować z wnioskiem do organu prowadzącego (Rada Gminy – o odwołanie dyrektora z funkcji), · 2 przedstawicieli z rady pedagogicznej uczestniczy w komisji konkursowej na stanowisko dyrektora. OBOWIĄZKI I KOMPETENCJE NAUCZYCIELA Ustawa o systemie oświaty art. 4, 22a „Nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie, postawę moralną i obywatelską z poszanowaniem godności osobistej ucznia” · Nauczyciel ma prawo wyboru programów wychowania przedszkolnego i podręczników spośród programów i podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego, · Nauczyciel ma prawo opracowania własnego programu wychowania przedszkolnego. · Nauczyciele współpracują z rodzicami, radą rodziców (trójkami w oddziale) Karta Nauczyciela art. 6 · nauczyciel obowiązany jest rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami przedszkola, · wspierać każdego ucznia w jego rozwoju, · dążyć do pełni własnego rozwoju osobowego, · kształcić i wychowywać młodzież w umiłowaniu Ojczyzny, · dbać o kształtowanie u dzieci postaw moralnych, · przeszczegać Praw Dziecka, Uprawnienia nauczycieli do: · oceny pracy zawodowej, · oceny dorobku zawodowego w drodze awansu, · awansowania na nauczyciela o wyższym stopniu, · płatnego urlopu zdrowotnego, · dodatku motywacyjnego, za wychowawstwo, · dodatku wiejskiego, mieszkaniowego, · urlopu wypoczynkowego w wymiarze 35 dni roboczych, · dodatku za prowadzenie nauczania indywidualnego, zajęć rewalidacyjnych, · do nagród jubileuszowych, · dodatkowego rocznego wynagrodzenia, · nagrody dyrektora za osiągnięcia, · odznaczeń państwowych, · świadczenia urlopowego, · urlopu bezpłatnego, · dofinansowania doskonalenia zawodowego, · ochronnej odzieży. KOMPETENCJE RADY RODZICÓW Przy naszej placówce działa Rada Rodziców – autonomiczny organ placówki stanowiący reprezentację rodziców naszych wychowanków. Zakres i kompetencje rady rodziców określa – Regulamin Rady Rodziców przy Publicznym Przedszkolu w Doruchowie, który określa: - zasady własne pracy, - źródła i sposoby gromadzenia funduszy, - zasady ich wydatkowania. Rada rodziców współpracuje z dyrektorem placówki, występuje z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw przedszkola. Wspólnie z Radą Rodziców od 11 lat organizujemy Wieczorki Karnawałowe. Wypracowany dochód przeznaczany jest na poprawę bazy lokalowej naszej placówki, zakup sprzętu i pomocy dydaktycznych oraz dofinansowanie imprez, uroczystości dla dzieci i rodziców naszych wychowanków. REGULAMIN RADY RODZICÓW PRZY PUBLICZNYM PRZEDSZKOLU W DORUCHOWIE Podstawa prawna: 1. Ustawa z dnia 07 września 1991 r o systemie oświaty (Dz.U. Nr. 95.poz.425) 2. Rozporządzenie MEN z dnia 10 grudnia 1991r w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego wykazu stanowisk i kwalifikacji niezbędnych do ich zajmowania oraz zasad i trybu dokonywania oceny pracy nauczyciela (Dz.U. Nr 122, poz. 537) 3. Zarządzenie Nr 33 MEN z dnia 06 października 1992r w sprawie ramowego statutu przedszkola publicznego. §1 Rodzice współdziałają z przedszkolem za pośrednictwem rady rodziców. §2 Rada rodziców jest reprezentacją rodziców i opiekunów współdziałająca z dyrektorem przedszkola, radą pedagogiczną i organami nadzorującymi przedszkole. Celem współpracy jest: 1. Jednolite oddziaływanie na dzieci przez rodzinę i przedszkole w procesie nauczania, wychowania i opieki. 2. Doskonalenie organizacji kształcenia, wychowania i opieki w placówce, rodzinie i środowisku. 3. Zaznajomienie rodziców z programem pracy dydaktyczno – wychowawczo – opiekuńczej oraz z zadaniami wynikającymi z realizacji podstawowych funkcji przedszkola. 4. Upowszechnianie wśród rodziców wiedzy o wychowaniu i funkcji opiekuńczo – wychowawczych rodziny. 5. Aktywizowanie rodziców do czynnego udziału w realizacji programu nauczania, wychowania i opieki oraz udzielanie pomocy przedszkolu w tym zakresie. 6. Tworzenie właściwego klimatu i warunków materialnych dla funkcjonowania placówki. §3 Do zadań redy rodziców przedszkola należy w szczególności: 1. Współdziałanie w bieżącym i perspektywicznym programowaniu pracy przedszkola. 2. Pomoc w doskonaleniu organizacji i warunków pracy przedszkola. 3. Współudział w realizacji programów nauczania i wychowania oraz zadań opiekuńczych przedszkola. 4. Współpraca ze środowiskiem lokalnym i zakładami pracy. 5. Współudział w organizacji różnych form działalności mającej na celu podnoszenie kultury pedagogicznej w rodzinie, przedszkolu i środowisku lokalnym. 6. Występowanie do dyrektora z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw przedszkola. 7. Pozyskiwanie dodatkowych środków finansowych dla przedszkola - zwłaszcza na działalność opiekuńczo – wychowawczą. 8. Udział przedstawiciela rodziców w komisji konkursowej na stanowisko dyrektora przedszkola. 9. Udział przedstawiciela rodziców przy rozpatrywaniu odwołania nauczyciela od ustalonej oceny pracy. 10. Opiniowanie pracy nauczyciela w celu ustalenia oceny dorobku zawodowego. §4 1. Radę rodziców tworzą przedstawiciele poszczególnych oddziałów wybrani z ogółu rodziców w liczbie 3 osób z oddziału. 2. Na wniosek rady rodziców jej skład z głosem doradczym mogą wchodzić przedstawiciele zakładów pracy oraz innych instytucji i organizacji współdziałających z przedszkolem. 3. Zebrania rady rodziców odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz w roku i są protokołowane. 4. W posiedzeniach rady rodziców bierze udział dyrektor przedszkola lub upoważniony przez niego nauczyciel. §5 1. Rada rodziców wybiera spośród swoich członków prezydium, w tym przewodniczącego, zastępcę przewodniczącego, sekretarza i skarbnika. 2. Rada rodziców może powołać na stałe lub doraźnie komisje. §6 1. Prezydium rady rodziców kieruje całokształtem prac w okresie między jego posiedzeniami. a) koryguje pracę trójek oddziałowych, b) uczestniczy przez swojego przedstawiciela w pracach komisji odwoławczej, c) podejmuje decyzje dotyczące działalności finansowo – gospodarczej, d) informuje radę rodziców o swojej działalności na każdym posiedzeniu. 2. Posiedzenie prezydium rady rodziców zwołuje przewodniczący z własnej inicjatywy, na żądanie 1/3 trójek oddziałowych, komisji rewizyjnej, jak również na żądanie dyrektora przedszkola. 3. Posiedzenia prezydium odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz na trzy miesiące. §7 1. Uchwały rady rodziców odbywają się zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym, przy obecności przynajmniej połowy + 1 uprawnionych do głosowania. 2. Jeżeli uchwała albo inna decyzja rady rodziców jest sprzeczna z prawem lub interesem przedszkola, dyrektor placówki zawiesza jej wykonanie i w terminie 2 tygodni od daty jej zawieszenia uzgadnia z radą rodziców sposób rozstrzygnięcia sprawy. W wypadku nie uzgodnienia stanowisk dyrektor placówki przekazuje sprawę do rozstrzygnięcia organowi prowadzącemu przedszkole. §8 1. Kadencja rady rodziców trwa 3 lata. 2. Członek rady rodziców, który nie wywiązuje się z przyjętych przez siebie obowiązków, może być przed upływem kadencji odwołany przez ogólne zebranie lub radę rodziców do której został wybrany. 3. Na miejsce ustępujące lub odwołanego członka rady rodziców gremia określone w ust. 2 wybierają nowego członka. 4. Ustępująca rada rodziców działa do chwili wyboru i ukonstytuowania się nowej rady rodziców, co powinno nastąpić w okresie 1 miesiąca po wyborze trójek oddziałowych. §9 Fundusze rady rodziców pochodzą: - ze składek rodziców, - z dotacji i darowizn, - z dochodów osiągniętych z działalności rady. §10 1. Rada rodziców określa wysokość rocznej składki na rzecz rady rodziców, 2. Rodzice mogą indywidualnie zadeklarować wyższą składkę od określonej przez radę. 3. W uzasadnionych przypadkach rada rodziców może niektórym rodzicom obniżyć wysokość składki. 4. W szczególnych wypadkach rada rodziców może zwolnić niektórych rodziców od uiszczenia składki. §11 O przeznaczeniu funduszy decyduje rada rodziców. §12 1. Trójka oddziałowa wybierana jest przez ogólne zebranie rodziców danego oddziału. 2. Zadania trójki oddziałowej wynikają z §3 pkt. 1-9 regulaminu. 3. W posiedzeniach trójek oddziałowych bierze udział wychowawca grupy. §13 Kontrolę i nadzór nad działalnością rady rodziców sprawuje zebranie rodziców. §14 Do zadań zebrania rodziców należy: 1. Zatwierdzanie regulaminu działalności rady rodziców i do niego zmiany. 2. Wybór komisji rewizyjnej. 3. Zatwierdzenie sprawozdania z działalności rady rodziców. 4. Zatwierdzenie sprawozdania z działalności komisji rewizyjnej. 5. Można odwołać przewodniczącego i członka rady rodziców. §15 Do zadań komisji rewizyjnej należy w szczególności: 1. Dokonanie raz w roku kontroli działalności finansowej. 2. Informowanie zebrania przedstawicieli rodziców o wyniku przeprowadzonej kontroli. POSTANOWIENIE KOŃCOWE 1. Zmiany w regulaminie mogą nastąpić w trybie przewidzianym dla jego ustalenia i zatwierdzenia. 2. Rada rodziców używa pieczęci podłużnej „Komitet Rodzicielski przy Przedszkolu w Doruchowie” 3. Regulamin rodziców obowiązuje z dniem jego zatwierdzenia. REGULAMIN RADY PEDAGOGICZNEJ PRZEDSZKOLA W DORUCHOWIE Podstawa prawna: - Ustawa o systemie oświaty - Rozporządzenie MENiS Rada sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu stanowisk i kwalifikacji niezbędnych do ich zajmowania oraz zasad i trybu dokonywania oceny nauczycieli §1 1. Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania, i opieki. 2. W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu. W zebraniach rady pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez dyrektora za zgodą lub na jej wniosek . 3. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor przedszkola . 4. Zebrania plenarne rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego , po I półroczu i po zakończeniu rocznych zajęć oraz w miarę bieżących potrzeb . Zebrania mogą być organizowane z inicjatywy dyrektora organu prowadzącego , albo co 1/3 członków rady pedagogicznej 5. Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady . 6. Dyrektor przedszkola przedstawia radzie pedagogicznej nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym raport ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informację o działalności placówki . §2 Do kompetencji rady pedagogicznej należy: 1. Zatwierdzanie planów pracy placówki. 2. Podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w placówce . 3. Ustalenie planu doskonalenia zawodowego nauczycieli w placówce . 4. Podejmowanie uchwal w sprawach przyjmowania dzieci . 5. Wytypowanie dwóch przedstawicieli rady w skład komisji konkursowej na stanowisko dyrektora przedszkola . §3 Rada pedagogiczna opiniuje: 1. Organizację pracy przedszkola , w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć . 2.Projekt planu finansowego przedszkola. 3.Wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród ,wyróżnień . 4. Propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego . §4 Ponadto rada pedagogiczna: 1. Wybiera ze swego grona przedstawiciela wchodzącego w skład zespołu rozpatrującego odwołanie nauczyciela od ustalonej oceny. 2. Zobowiązuje dyrektora do obrony interesów nauczyciela w przypadku negatywnej opinii wydanej przez osoby kontrolujące . 3. Przyznaje dyrektorowi prawo do udzielania imiennych pochwal i upomnień w przypadku nie przestrzegania regulaminu rady pedagogicznej oraz niewłaściwego pełnienia obowiązków dydaktyczno – wychowawczych . 4. Powołuje w zależności od potrzeb stałe lub doraźne komisje, zespoły do opracowania określonych problemów wynikających ze statutowej działalności i pracy nauczycieli. 5. Zobowiązuje członków rady do indywidualnego zapoznania się z nowymi przepisami. §5 Dyrektor przedszkola wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu uchwały, dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący placówkę który uchwala uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa. Decyzja organu prowadzącego placówkę jest ostateczna. §6 1. Rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu przedszkola i wprowadza do niego zmiany. 2. Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem do organu prowadzącego placówkę o odwołanie z funkcji dyrektora lub do dyrektora o odwołanie nauczyciela z innej funkcji kierowniczej w placówce. 3. w przypadku określonym w ust. 2 organ prowadzący i dyrektor są zobowiązani przeprowadzić postępowanie wyjaśniające w ciągu 14 dni od otrzymania uchwały redy pedagogicznej. §7 1. Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 2/3 jej członków. 2. Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności. Zebrania są protokołowane. 3. Nauczyciele są zobowiązani do tajemnicy służbowej z posiedzenia rady, które mogą naruszać dobro osobiste wychowanka, rodziców, pracowników placówki. 4. Protokół z rady pedagogicznej sporządza się w terminie 7 dni od daty zebrania i wpisuje się go do Księgi protokołów. Protokół z zebrania podpisuje dyrektor i protokolant, członkowie rady zobowiązani są w terminie 14 dni od sporządzenia protokołu do zapoznania się z jego treścią i zgłoszenia ewentualnych poprawek do protokołu. Podstawowym dokumentem działalności rady są Książki protokołów, przysznurowane, opieczętowane i opisane. Księgi protokołów należy udostępnić na terenie przedszkola nauczycielom i upoważnionym osobom zatrudnionym w organach nadzorujących przedszkole §8 Regulamin wchodzi w życie z dniem jego zatwierdzenia przez radę pedagogiczną. ORGANIZACJA PRACY I PROGRAM NAUCZANIA Regulacją prawną dotyczącą wszystkich zagadnień organizacji i porządku pracy w naszej placówce określa „Regulamin pracy”. Organizowanie pracy jest jednym z zadań dyrektora, który musi tak pokierować pracą wszystkich zatrudnionych pracowników, aby praca była skuteczna, ekonomiczna i twórcza. Praca zatrudnionych pracowników w placówce służy realizacji podstawowych funkcji które ma do spełnienia przedszkole (dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej) oraz funkcji pomocniczych: - utrzymanie sprawności technicznej obiektu przedszkola, - utrzymanie czystości i higieny, - operacje finansowe i biurowe, - przygotowywanie i wydawanie posiłków Aby wszyscy pracownicy byli zadowoleni z wykonywanej swej pracy, dostrzegali efekty wspólnej pracy staram się by wszyscy pracownicy znali swoje zakresy czynności i wiedzieli: - w jaki sposób ich wysiłek wpływa na sukces całej placówki, - jak oceniane są ich wyniki pracy, - jakie są główne cele placówki, jej polityka i planowane zmiany. Efekty organizacji pracy zależą od przygotowania, kwalifikacji zawodowych, ilości zatrudnienia i rozmieszczenia pracowników na stanowiskach pracy, wyposażenia placówki w narzędzia pracy, materiały oraz stosowania racjonalnych metod i norm pracy. Dlatego pracownicy podnoszą swoje kwalifikacje zawodowe, placówka wzbogacana jest o nowy sprzęt techniczny, prowadzi się bieżące i planowane prace naprawcze, modernizacyjne w placówce. Wszyscy pracownicy wykonują pracę zgodnie z zakresem czynności. Pracownik administracji zajmuję się planowaniem posiłków i zaopatrzeniem w żywność. Personel obsługowy wykonuje swoje prace zgodnie z ze swoim zakresem czynności (dba o przygotowanie i wydawanie posiłków, wykonuje prace porządkowo – gospodarcze w budynku, salach zajęć i w obejściu placówki. Dyrektor kieruje pracą całego zespołu oraz sprawuje nadzór pedagogiczny nad pracą nauczycielek oraz wykonuje czynności administracyjne w placówce. Kierując placówką pamiętam o maksymie: „jeżeli jest jakaś rzecz, którą warto robić, warto ją robić dobrze”. CZAS PRACY Nasze przedszkole jest czynne od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:30 - 15:30. Nauczyciele pracują zgodnie z tygodniowym rozkładem zajęć. Pracownicy obsługowi zgodnie z KP.- 40 godz. Tygodniowo. Czas pracy pracowników niepedagogicznych w naszej placówce określa regulamin pracy. ZATRUDNIENIE Przedszkole zatrudnia 11 osób w tym, pięć nauczycielek łącznie z dyrektorem, 1 pracownik administracji, 5 pracowników obsługi. Kadra pedagogiczna posiada zgodne kwalifikacje do zajmowana stanowiska nauczyciela. Wszystkie nauczycielki są w stopniu – nauczyciel mianowany - dyrektor - tytuł zawodowy magistra z przygotowaniem pedagogicznym w zakresie wychowania przedszkolnego i nauczania początkowego, oraz studia podyplomowe w zakresie – Zarządzanie oświatą - trzy nauczycielki – tytuł zawodowy magistra z przygotowaniem pedagogicznym w zakresie wychowania przedszkolnego i nauczania początkowego, - jedna nauczycielka ma ukończone SN w zakresie wychowanie przedszkole Organizację pracy na dany rok szkolny planuje się w „Projekcie organizacyjnym”, który określa czas pracy, przerwę wakacyjną w placówce ilość oddziałów liczbę dzieci zgłoszonych i przyjętych, liczbę dzieci zakwalifikowanych do korzystania z posiłku, przydział grup nauczycielom, wymiar godzin dydaktycznych, organizację nauczania indywidualnego, godziny ponadwymiarowe dla nauczycieli, ilość etatów dla pracowników obsługowych. Przedszkole pracuje przez 11 miesięcy od 1 września do 31 lipca. Przerwa wakacyjna od 1 sierpnia do 31 sierpnia. W okresie przerw przedświątecznych, ferii zimowych i wakacji letnich przedszkole nasze organizuje dyżury dla dzieci potrzebujących opieki w tym czasie. Na każdy rok szkolny Rada Gminy uchwala opłatę stałą za korzystanie z przedszkola. Jest ona zróżnicowana w zależności od wieku dziecka, ilości godzin pobytu dziecka w przedszkolu i z ilu posiłków korzysta dziecko. Średnio każdego roku z dwóch posiłków (śniadanie i obiad) korzysta około 33 dzieci. Pozostała część dzieci – 77 korzysta tylko z jednego posiłku (obiad). PODZIAŁ NA GRUPY Sukcesem naszej placówki jest to, że wszystkie dzieci korzystają z dożywiania. Do przedszkola każdego roku uczęszcza 100 dzieci. Dzieci w przedszkolu przebywają 5 lub do 8 godz. Podzielone są na 4 oddziały. Każdy oddział ma swoją nazwę. Oddział I – PAJACYKI Odział II – SMERFY Oddział III – KRASNALE Oddział IV – MISIE Każdego roku w placówce funkcjonuje: jedna grupa dzieci 3, 4 – letnich jedna grupa dzieci 5 – letnich dwie grupy dzieci 6 - letnich PRACA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZA I OPIEKUŃCZA Praca dydaktyczna- wychowawcza i opiekuńcza organizowana jest zgodnie z założeniami: a) Ramowego rozkładu dnia. b) Rocznego planu pracy dydaktyczno – wychowawczej i opiekuńczej. c) Programu rozwoju placówki (na lata 2001-2005). d) Miesięcznych planów pracy w poszczególnych grupach wiekowych. e) Decyzji Wielkopolskiego Kuratora Oświaty w sprawie organizacji nadzoru pedagogicznego nad szkołami i placówkami woj. wielkopolskiego. f) Podstawy programowej wychowania przedszkolnego. g) Programu wychowania. W każdym oddziale praca dydaktyczno – wychowawcza i opiekuńcza przebiega zgodnie z „Ramowym rozkładem dnia”, który określa tok pracy każdego dnia w oddziale. Zgodnie z jego założeniami w godzinach rannych odbywają się w grupach wiekowych: - zabawy z inicjatywy dzieci, zabawy w kącikach zainteresowań, ćwiczenia słownikowe, gramatyczne, - zabawy zespołowe o charakterze integracyjnym, porządkowym, prace gospodarcze, czynności przygotowujące dzieci do śniadania, zabawy i ćwiczenia poranne, - sytuacje edukacyjne w sali i na świeżym powietrzu rozwijające różne formy aktywności dziecięcej. Różne formy pracy zgodne z zainteresowaniami i potrzebami dzieci. Gry i zabawy dydaktyczne, ruchowe. Czynności popołudniowe wypełniają: - zabawy podejmowane z inicjatywy dzieci, - słuchanie bajek, opowiadań, - praca indywidualna z dziećmi o specyficznych potrzebach, - ćwiczenia i gry utrwalające Dla dzieci 6 – letnich dwa razy w tygodniu odbywają się zajęcia z religii oraz dla dzieci 6 – letnich z trudnościami dwa razy w tygodniu odbywają się zajęcia kompensacyjno – korekcyjne. Zajęcia te opłacane są przez Urząd Gminy w Doruchowie. W godzinach po południowych – poniedziałek, czwartek i piątek odbywają się zajęcia z języka angielskiego i rytmika. Są one opłacane przez rodziców i stanowią wypadkową oferty placówki i wyboru rodziców. Wszystkie wymienione zajęcia trwają po 30 min. Na każdy rok szkolny opracowuje się „Roczny plan pracy dydaktyczno – wychowawczej i opiekuńczej” który określa: - zadania, sposoby ich realizacji, - osoby odpowiedzialne za wykonanie zadań, - tematykę, terminy posiedzeń rad pedagogicznych i WDN, - obszary diagnozy, - plan nadzoru pedagogicznego, - formy współpracy z rodzicami i środowiskiem, Zadania planów rocznych służą realizacji priorytetów naszej placówki przyjętych w „Programie rozwoju przedszkola” na lata 2001- 2005. Założenia planu rocznego uszczegółowiane są w Miesięcznych planach pracy” opracowanych przez nauczycielki do określonej grupy wiekowej. W planowaniu miesięcznym nauczycielki uwzględniają „ Podstawę programową wychowania przedszkolnego’ . Praca z dziećmi prowadzona jest na podstawie programu - „ Moje przedszkole’’ wybranego z zestawu programów dopuszczonych do użytku przez MENiS . We wszystkich grupach wiekowych dzieci korzystają z podręczników dostosowanych do wybranego programu: - „ Moje 6 lat - dla dzieci sześcioletnich - „ Moje 5 lat - dla dzieci pięcioletnich - „ Moje 4 lata - dla dzieci czteroletnich Przedszkole pracuje w oparciu o „Program Rozwoju na lata 2001-2005”. Zawarte w nim zadania ukierunkowane są na wszechstronny rozwój dziecka oraz promowanie placówki w środowisku . W tym celu planujemy : - doskonalić formy współpracy z rodzicami - wprowadzać innowacje pedagogiczne i różnorodność form i metod pracy z . dziećmi - w rozwijaniu umiejętności wychowanków należy uwzględnić ich indywidualny poziom dojrzałości - budować wizerunek naszej placówki w społeczności lokalnej Strukturę Programu rozwoju przedszkola stanowi: 1. Wizja. 2. Misja. 3. Cele (priorytety) służące realizacji wizji i misji na najbliższe lata (zadania „Planów Rocznych”). 4. Załączniki – szczegółowe plany zadań umożliwiające realizację celów.
· sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki do harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działanie prozdrowotne,
· realizuje uchwały rady rodziców, rady pedagogicznej,
· dysponuje środkami określonymi w planie finansowym placówki i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować obsługę placówki (administracyjną, finansową, gospodarczą),
· decyduje w sprawach zatrudniania i zwalniania nauczycieli i innych pracowników placówki, przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycieli i pracowników placówki,
· występuje z wnioskami po zaciągnięciu opinii rady pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród, wyróżnień dla pracowników i nauczycieli,
· współpracuje z radą rodziców i rodzicami,
· w porozumieniu z organem prowadzącym organizuje: nauczanie indywidualne dla dzieci które posiadają orzeczenie o potrzebie takiego nauczania.
OPŁATA STAŁA