WIZJA NASZEGO PRZEDSZKOLA
Jesteśmy placówką w oparciu o program „Moje przedszkole”. Przedszkole jest 4 oddziałowe. Wszystkie dzieci 6 – letnie z naszego obwodu szkolnego są objęte przygotowaniem do podjęcia w szkole. Wychowankowie (na miarę swoich możliwości) rozpoczynają z sukcesem i bez stresu naukę w szkole. Kadrę nauczycielską stanowią nauczyciele z kwalifikacjami pedagogicznymi w zakresie pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Każda z nauczycielek ma uprawnienia do prowadzenie jednej z form pracy z dziećmi: O Zajęcia kompensacyjno – korekcyjne, O Ćwiczenia logopedyczne, O Prowadzenie nauczania indywidualnego lub zajęć rewalidacyjnych, Nauczyciele permanentnie doskonalą swoje kwalifikacje zawodowe. Oddziaływania przedszkola i domu są skoordynowane, a rodzice są naszymi najlepszymi sojusznikami. Wszyscy pracownicy sumiennie wykonują swoje obowiązki, swym zaangażowaniem i postawą budują pozytywny wizerunek o naszej placówce. Przedszkole jest powiązane z licznymi więzami współpracy z instytucjami lokalnego środowiska, korzysta z ich pomocy, a także świadczy im różnego rodzaju usługi. Budynek, otoczenie i wyposażenie przedszkola, swoją estetyką przyciągają rodziców oraz dzieci, a także stwarzają okazje do zabaw twórczych. Systematyczne mierzenie jakości pracy przedszkola zmierza do stałego podnoszenia poziomu pracy placówki, a tym samym zadowolenia klientów. Władze lokalne przychylne do proponowanych zmian w zakresie innowacji pedagogicznych, oraz prowadzonych remontów. WIZJA NASZEGO WYCHOWANKA 1. Zna siebie i własne możliwości. 2. Jest aktywnym członkiem rodziny. 3. Wykonuje czynności samoobsługowe. 4. Rozumie potrzebę higienicznego tryby życia. 5. Współdziała w grupie i podtrzymuje prawidłowe relacje z innymi. 6. Jest sprawne ruchowo. 7. Zna najbliższe otoczenie przyrodnicze i społeczne. 8. Posiada poczucie przynależności narodowej. 9. Rozwija umiejętności myślenia, mówienia, czytania, pisania i z zakresu pojęć matematycznych. 10. Przestrzega zasady ochrony przyrody, ma ukształtowane zachowania proekologiczne. 11. Wyraża swoje przeżycia wewnętrzne, uczucia w różnych formach: słownej, ruchowej, muzycznej, plastycznej, i technicznej. 12. Rozumie potrzebę dbania o własne bezpieczeństwo. 13. Buduje własny system wartości. Każdy nauczyciel ma na uwadze: „... dziecko jest indywidualnością która ma prawo rozwijać się w, dla siebie tylko właściwym tempie i pod dyktando swoich osobistych dążeń...” MISJA NASZEGO PRZEDSZKOLA W codziennej swej pracy kierujemy się misją naszego przedszkola „Kochamy nasze dzieci takimi, jakie są i nieszczędzimy wysiłku, aby każdemu stworzyć warunki do wszechstronnego rozwoju. Kadrę tworzy zespół osób nastawionych innowacyjnie na wszystkie zmiany. Placówkę naszą łączą silne więzy współpracy z rodzicami.” SPOSOBY REALIZACJI PRIORYTETÓW NASZEJ PLACÓWKI 1. Organizowanie atrakcyjnych zajęć. Zabaw wyzwalających aktywność dziecka i samodzielność. 2. Tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających bezpośredniemu obcowaniu z twórczością (plastyczno, muzyczną, ruchową). 3. Zachęcanie rodziców do różnorodnych działań na rzecz przedszkola. MIERZENIE JAKOŚCI PRACY PRZEDSZKOLA I. Wewnętrzne mierzenie jakości pracy Rok szkolny 1999/2000 Obszar - Organizacja pracy w placówce - formy współpracy rodziców z przedszkolem, - oczekiwania rodziców od przedszkola, - propozycje zmian, - co chciałbym zrobić dla swojej placówki, Badania prowadzono wśród rodziców, rady pedagogicznej, personelu. We wszystkich oddziałach nauczycielki prowadziły diagnozę – Rozwój emocjonalny dziecka. Rok szkolny 2000/2001 Obszar - Klimat naszej placówki Badano cały personel, rodziców. Obszar – Kształtowanie uczuć patriotycznych u dzieci w przedszkolu Badano nauczycielki. Diagnozę we wszystkich grupach nauczycielki przeprowadziły w zakresie ,, Rozwój wymowy dzieci’’. Rok szkolny 2001/2002 Obszar - Rozwój dziecka. Badano rodziców, nauczycieli. Diagnoza w oddziałach „Rozwój mowy dzieci” Rok szkolny 2002/2003 Obszar - ,, Losy naszych absolwentów’’. Badano nauczycieli przedszkola ,Szkoły Podstawowej w Doruchowie, rodziców. Obszar - ,,Współpraca przedszkola ze środowiskiem”. Diagnoza w oddziałach ,,Sprawność fizyczna dzieci’. Zebrane wyniki z badań zostały uwzględnione w raportach dyrektora . Na podstawie zebranych wyników opracowano na każdy rok szkolny ,, PLAN NAPRAWCZY”. Rok szkolny 2003/2004 Obszar - Kompetencje i rozwój zawodowy nauczycieli. Organizacja i wyposażenie placówki Diagnoza w oddziałach - „Rozwój kompetencji dzieci’’. Celem nadzoru pedagogicznego: 1. Doprowadzenie do jakościowego rozwoju przedszkola z ukierunkowaniem na wszechstronny rozwój wychowanka. 2. Pomoc nauczycielom w rozwoju zawodowym. 3. Bezpośrednia praca z wychowankiem. 4. Diagnozowanie pracy w oddziałach. 5. Intensyfikacja form współpracy z najbliższym środowiskiem lokalnym. Formy nadzoru pedagogicznego: 1. Bieżące przeglądy dokumentacji pedagogicznej. 2. Badania wybranych obszarów działalności nauczyciela. 3. Hospitacje diagnozujące. 4. Monitorowanie, polegające na ciągłej i uporządkowanej obserwacji pracy przedszkola. 5. Hospitacje polegające w szczególności na obserwacji wiedzy, umiejętności i postaw dzieci. 6. Wewnątrz przedszkolne doskonalenie nauczycieli. 7. Diagnozowanie wybranych obszarów. II. Zewnętrzne mierzenie jakości pracy. W roku szkolnym 2002/03 w naszej placówce przeprowadzono Zewnętrzne Mierzenie jakości pracy naszej placówki. Celem mierzenia jakości pracy przedszkola było określenia stopnia spełnienia przez nasze przedszkole standardów jakości pracy Wielkopolskiego Kuratora Oświaty w Poznaniu. Badane obszary: 1. Rozwój dziecka. 2. Kompetencje i rozwój zawodowy nauczycieli. 3. Organizacja i zarządzanie przedszkolem. 4. Baza i wyposażenie przedszkola. 5. Współpraca przedszkola ze środowiskiem. Działania podjęte w czasie mierzenia jakości pracy przedszkola i wyniki badań zostały przedstawione w Raporcie, którym dysponuje placówka i organ prowadzący. Na podstawie zebranych wyników zostały określone mocne i słabe strony przedszkola.