P r o t o k ó ł Nr XXXV/2006
z sesji Rady Gminy Doruchów odbytej w dniu 17 marca 2006 roku
w sali sesyjnej Urzędu Gminy w Doruchowie.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wiceprzewodniczący Rady Gminy Stefan Trzciński o godz. 10-tej otworzył XXXV sesję Rady Gminy w Doruchowie stwierdzając, że na stan 15 radnych Rady Gminy Doruchów w sesji bierze udział 15 radnych, co stanowi qworum, przy którym Rada może obradować i podejmować uchwały.
Następnie powitał radnych i zaproszonych gości. Szczególnie powitał obecnego na sesji nowo powołanego Komendanta Powiatowej Policji w Ostrzeszowie nadkomisarza Dariusza Bieńka. Powitał też uczestniczących w sesji Wójta Gminy Józefa Wilkosza, Sekretarza Gminy Tomasza Bugaryna, Skarbnik Gminy Władysławę Lasota, sołtysów, dyrektorów szkół, kierowników zakładów pracy i instytucji, kierowników jednostek organizacyjnych.
Listy obecności radnych i zaproszonych gości stanowią załącznik nr 1 i 2 do niniejszego protokółu.
Wiceprzewodniczący Rady Gminy Stefan Trzciński przedstawił następujący porządek obrad XXXV sesji Rady Gminy Doruchów.
Porządek obrad
-
Otwarcie sesji.
-
Stwierdzenie qworum.
-
Przedstawienie porządku obrad.
-
Wybór sekretarza obrad.
-
Przyjęcie protokółu z obrad XXIV sesji.
-
Interpelacje i zapytania radnych.
-
Sprawozdanie Wójta Gminy z realizacji uchwał i działań w okresie między sesyjnym.
-
Informacja o stanie ładu, porządku i bezpieczeństwa publicznego na terenie gminy za 2005 rok.
-
Uchwalenie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy.
-
Uchwalenie regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków.
-
Podjęcie uchwały w sprawie odpłatności za świadczenia w Publicznym Przedszkolu w Doruchowie.
-
Podjęcie uchwały w sprawie sprzedaży nieruchomości w Przytocznicy.
-
Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wysokości stawek opłat za zajęcie 1m2 pasa drogowego dróg,których zarządcą jest Gmina Doruchów, na cele niezwiązane z budową , przebudową, remontem, utrzymaniem i ochroną dróg.
-
Podjęcie uchwały w sprawie zmian budżetu i w budżecie gminy na 2006 rok.
-
Zapytania i wolne głosy.
-
Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.
-
Zakończenie.
Wiceprzewodniczący Rady Gminy Stefan Trzciński poinformował, że z porządku obrad wycofano punkt dotyczący rozpatrzenia interpelacji Radnego Zbigniewa Broniszewskiego z uwagi na to, że Pan Rafał Adamski – Mistrz Kominiarski, który był zaproszony na sesję w celu udzielania wyjaśnień przesłał pismo ora informację, że nie może uczestniczyć w sesji z uwagi na udział w kursie na uprawnienia dozorowe gazu.
Do przedstawionego porządku obrad nie zgłoszono wniosku o jego zmianę.
ad.1 , 2, 3
Jak wyżej
ad. 4
Wybór sekretarza obrad
Zgodnie z listą obecności Wiceprzewodniczący rady Gminy Stefan Trzciński zaproponował na sekretarza obrad radnego Czesława Langnera.
W wyniku głosowania rada jednogłośnie powołała na sekretarza obrad 35 sesji radnego Czesława Langnera.
ad 5
Przyjęcie protokółu z XXXIV sesji.
Wiceprzewodniczący Rady Gminy Stefan Trzciński oznajmił, że protokół Nr XXXIV/2006 z poprzedniej sesji Rady Gminy Doruchów był wyłożony do wglądu przed posiedzeniem Rady. Protokół jest też jest do wglądu w biurze Rady.
Poprosił sekretarza poprzedniej sesji radnego Andrzeja Kempę aby przedstawił krótka informacje dotycząca spisanego protokółu.
Rada nie wniosła żadnych uwag i wniosków do treści protokółu.
W wyniku głosowania protokół Nr XXXIV/2005 został przyjęty przez Radę jednogłośnie.
ad. 6
Interpelacje i zapytania radnych
Radny Andrzej Kempa
- wnioskował pod adresem firmy, która ustawiła pojemniki do selektywnej zbiórki śmieci
o ich opróżnienie. Powiedziała,że kilkakrotnie sołtys z Tokarzewa zgłaszał, że pojemniki
na śmieci są pełne, również zgłaszał na zebraniu wiejskim ale do dnia dzisiejszego
nie zostały pojemniki opróżnione. Zapytał też, kto w Urzędzie Gminy za te sprawy
odpowiada.
- wnioskował o zabezpieczenie równiarki zaraz po zimie na drogę w Tokarzew
w kierunku P. Grzelaka i P. Nowickiego.
- stwierdził, że droga powiatowa do Godziętów jest w tragicznym stanie – życzył aby tą drogą jeździli urzędnicy powiatu do pracy.
ad. 7
Sprawozdanie Wójta Gminy z realizacji uchwał i działalności miedzysesyjnej
Wójt Gminy Józef Wilkosz przedstawił sprawozdanie z wykonania uchwały Rady Gminy Doruchów i działalności międzysesyjnej.
Powiedział, że w okresie międzysesyjnym :
-
brał udział w spotkaniu z dyrektorami szkół w sprawie prowadzonych kontroli wewnętrznej,
-
udział w szkoleniu BHP
-
spotkanie z sołtysami w sprawie zebrań wiejskich,
-
spotkanie w w GS-sie w sprawie przekazania gruntu pod treningowe boisko sportowe,
-
przygotowanie materiałów na zebrania wiejskie,
-
rozmowy z przedstawicielami Banku BIS w sprawie obligacji komunalnych,
-
szkolenie sprzedawców w zakresie sprzedaży alkoholu,
-
spotkanie dyrektorów szkół w temacie BHP – prowadzenia tych spraw,
-
byłem gościem turnieju tenisa stołowego,
-
brałem udział w posiedzeniu zespołu reagowania kryzysowego w związku ptasią grypą,
-
sprawy odśnieżania dachów, zagrożenia powodziowego,
-
przegląd zadań w zakresie oświetleń ulicznych,
-
rozmowy z inspektorem nadzoru w temacie kontynuowania budowy sali gimnastycznej,
-
analiza regulaminu utrzymania porządku i czystości na terenie gminy,
-
analiza regulaminu zaopatrzenia w wodę i odprowadzanie ścieków,
-
udział w zebraniach wiejskich we wszystkich wsiach sołeckich,
-
udział w pracach komisji rady,
-
bieżąca lustracja stanu dróg.
Do przedstawionej informacji zapytań nie zgłoszono.
Informację Rada przyjęła jednogłośnie
ad. 8
Informacja o stanie ładu, porządku i bezpieczeństwa publicznego na terenie gminy Doruchów
za 2005 rok.
Kierownik Rewiru Dzielnicowych aspirant sztabowy Roman Kowal przedstawił sprawozdanie ze stanu ładu, porządku i bezpieczeństwa publicznego na terenie gminy za 2005 rok.
Sprawozdanie stanowi zał Nr 3 do protokółu.
Następnie głos zabrał Komendant Powiatowy Policji nadkomisarz Dariusz Bieniek, który
przedstawił ogólną informację i wyniki pracy Policji Powiatowej w Ostrzeszowie.
Powiedział m. innymi, że :
- gmina Doruchów jest gmina bardzo bezpieczną
- prowadzona analiza wykazała na wzrost przestępczości
- w 2005 roku odnotowano wzrost przestępczości zarówno w kategorii kryminalnej jak i gospodarczej.
W 2005 roku odnotowano 1473 przestępstwa na terenie powiatu. Było to 285 zdarzeń więcej niż
analogicznie w roku 2004.
- wykrywalność wynosi 82,2% . Procentowy udział powiatu ostrzeszowskiego w skali przestępstw do
jakich doszło na terenie całego województwa wielkopolskiego wynosi 0,99 %. Tak więc powiat
Ostrzeszowski spośród 31 powiatów w województwie przyłożył się w niespełna 1 % do ogółu
przestępczości w województwie.
-ogólnie cały 2005 rok charakteryzował się wzrostem ilości przestępstw stwierdzonych ,wzrostem
skuteczności ścigania sprawców przestępstw gospodarczych, narkotykowych oraz dalszym
utrzymywaniem się przestępstw związanych z wprowadzania do obiegu fałszywych banknotów
W zakresie przestępczości kryminalnej tak zwanej pospolitej stwierdzono łącznie 812przestępstw
kryminalnych tj. o 30 % więcej niż w roku poprzednim a wykrywalność kształtowała się na poziomie 68 %,
co usytuowało to Komendę Powiatowąw Ostrzeszowie na 13 miejscu w województwie. Jest to bardzo
dobre miejscew zakresie wykrywalności.
Powiedział, że priorytetem jego działania są dwie sprawy :
- przestępczość nieletnich,
- przestępczość narkotykowa.
Z tymi przestępczościami spotykamy się dziś już w szkołach podstawowych i dlatego trzeba z tym walczyć. W swoich działaniach będę mobilizował prewencję i służby kryminalne do tego aby zapobiegać zjawiskom narkomanii aby eliminować udział nieletnich w popełnianych przestępstwach.
W zakresie przestępczości narkotykowej w roku ubiegłym odnotowano wzrost przestępczości ujawnionych tj. o 93 % tj. prawie raz tyle , co w roku ubiegłym- jest to bardzo dużo. Zobowiązuje to nas do podjęcia określonych działań.
W zakresie działalności dochodzeniowo - śledczej to Komenda przeprowadziła łącznie 905 postępowań przygotowawczych tj. o 130 więcej niż w roku poprzednim. Stwierdzono większą ilość przestępstw oraz uzyskano wyższy wskaźnik wykrywalności. W zakresie przestępczości gospodarczej dominowały przestępstwa w zakresie oszustw.
W zakresie prewencji policjanci ogółem zatrzymali w roku ubiegłym 235 sprawców przestępstw na gorącym uczynku .
Ogólnie ujawniono 7938 wykroczeń tj. o 615 więcej niż w roku ubiegłym, 291 wniosków skierowano do Sądu, nałożono łącznie 1079 mandatów na kwotę 187.900,- zł.
W całości wykroczeń dominowały przestępstwa drogowe – tych wykroczeń było prawie 4 tys. Nieletni poniżej 13 roku życia nie popełnili żadnego przestępstwa. Rok ubiegły cechował się wzrostem zdarzeń drogowych. Na terenie powiatu w roku ubiegły odnotowano 95 wypadków w których rannych zostało 127 osób, ofiar śmiertelnych było 11. Jest to mniej niż w poprzednim roku. Jest tu tendencja spadkowa i bardzo słuszna. Wzrost jest natomiast kolizji drogowych. Jest to zjawisko lepsze niż wypadek drogowy gdzie ranni ponoszą śmierć lub ciężki uszczerbek na zdrowiu. Natomiast przy kolizji drogowej odnotowujemy tylko straty materialne nie ma tu bezpośredniego przełożenia na czynnik ludzki. Ogólnie jest spadek ilości wypadków, spadek ilości rannych oraz spadek liczby ofiar ze skutkiem śmiertelnym. Ogólnie gmina Doruchów uklasowała się na 3 miejscu w skali powiatu w zakresie zdarzeń drogowych, pierwsze miejsce ma tu Ostrzeszów a drugie Kobyla Góra.
W 2005 roku policjanci ruchu drogowego łącznie ujawnili 63 przypadki kierowania pojazdów pod względem alkoholu. Zatrzymano łącznie 26 uprawnień do kierowania pojazdami i 142 dowody rejestracyjne w większości za stan techniczny pojazdu.Łącznie policjanci ruchu drogowego odnotowali 5119 wykroczeń na które złożyli 63 wnioski i nałożyli 3392 mandaty karne.
W miesiącu lipcu 2005 roku funkcjonowało urządzenie foto radar na którym łącznie przepracowano 26 godzin ujawniając łącznie 362 wykroczenia.Podjęte będą działania aby takie urządzenie ściągnąć także w bieżącym roku, które osobiście oceniam jako bardzo skuteczne.
Priorytetem mojego działania, jak powiedział będzie bezpieczeństwo w rozumieniu publicznym, bezpieczeństwo na drogach i dążenie by wszyscy mogli czuć się bezpiecznie.
W dyskusji głos zabrali :
Radny Lucjan Dyba – odniósł się do wystąpień Komendanta Rewiru Dzielnicowych jak i Komendanta Powiatowego stwierdzając, że nasi policjanci sprawują się dobrze i trzeba ich pochwalić bo mają swój autorytet w naszym środowisku.Być może nie dobrze się stało jak powiedział, że zmieniono Posterunki Policji na Rewiry Dzielnicowych. W okresie funkcjonowania Posterunków Policji funkcjonariusze w większym stopniu mogli na terenie gminy zabezpieczyć wszystkie imprezy nawet w odległych miejscowościach takich jak Plugawice , Morawin. Wówczas w tych wsiach nie było żadnych zdarzeń. Sam widok policjanta na imprezach powstrzymywał wystąpienie zdarzeń chuligańskich. Także dotarcie do osób, które popełniły przestępstwo było szybsze z uwagi na to, że nasi policjanci każdego tu znają.Dlatego też byłoby wskazane powrócenie do starych zasad funkcjonowania policji.
Kończąc swoją wypowiedź podziękował za współpracę miejscowej policji a nowemu Komendantowi Policji życzył aby dobrze się czuł w tym środowisku.
Radny Andrzej Kempa – powiedział, że policji nie należy dziękować za dobrą pracę, gdyż jest to ich obowiązek a w naszej gminie mają się tu dobrze. Jest jednak w całej ich pracy problem w tym, że o ile złapią chuligana na zabawie to odwożą go do aresztu, a on po kilku godzinach wraca. Po co zatem prowadzić dochodzenie skoro Prokurator ich zwalnia.
Zgłosił też uwagę, że w większości zatrzymuje się tylko osoby pod wpływem alkoholu jadących na rowerach a nie tych jadących samochodem.
Radny Czesław Anioł powiedział, że :
- w tym trój podziale władzy najsłabszym ogniwem jest władza sądownicza. Społeczność lokalna domaga się tego aby informować ich o tym, który to Sędzia danego przestępcę wypuścił, czy też zwolnił z kary.
- Drugim problemem Policji jest biurokracja, która zabiera wiele czasu, który winien być wykorzystany na zabezpieczenie bezpieczeństwa.
- Trzecia sprawa to Sądy, które to zawsze stoją pół na pół po stronie przestępstw.
Radny Henryk Rachwał
– wnioskował o zwiększenie kontroli na drogach w zakresie przekroczeń szybkości jazdy, szczególnie chodzi tu jak powiedział o drogę Przytocznica-Ostrzeszów.
Prezes Gminnego Związku OSP Jadwiga Kosik
- mówiła o dobrej współpracy jednostek OSP z poszczególnych miejscowości z miejscowym Rewirem Dzielnicowym .Ustosunkowała się do poruszonego w informacji Kierownika Rewiru Dzielnicowych tematu nie dopełnienia obowiązków ze strony strażaków na imprezie jaka miała miejsce w roku ubiegłym na powiatowych zawodach jeździeckich na stadninie koni w Doruchowie. Na wielu imprezach gminnych i powiatowych był zawsze dobrze zorganizowany porządek. Natomiast tego porządku zabrakło na zawodach jeździeckich było to spowodowane tym, że organizator imprezy nie zgłosił to do odpowiedniej osoby i sam podjął działania zabezpieczając strażaków do utrzymania porządku. W każdej organizacji jest pewna hierarchia tak i w strażach jest prezes, naczelnik do którego to należy w tej sprawie się zgłosić. W tym przypadku zgłoszono się do szeregowego członka straży nie cieszącego się większym uznaniem, który to zabezpieczył porządek strażaków do godz. 14-tej. Natomiast po tej godzinie nie było już żadnego strażaka do dalszego utrzymania porządku. Po tej imprezie zaproponowano spotkanie strażaków z właścicielem stadniny koni jednak na takie spotkanie nie przybył.
- zwróciła się z wnioskiem o częściowe włączenie świateł w miejscowym parku .
Odpowiedzi udzieli Komendant Powiatowy Policji Dariusz Bieniek informując:
w spr. zmiany Rewirów Policji na Posterunki Policji jest to nie możliwe. To czy nazywa się to Rewir Dzielnicowych, czy też Posterunek nie ma znaczenia i nie zmienia faktu,że są to policjanci pracujący na tym terenie ich podstawowym obowiązkiem jest dbanie o nasze wspólne bezpieczeństwo. Natomiast w przypadku wystąpienia jakiś problemów będziemy zawsze kierować policjantów z Ostrzeszowa zarówno policjantów ruchu drogowego czy, też policjantów prewencji.
spr. problemów z chuligaństwem Policja może występować z wnioskiem do Prokuratury dalej Prokuratura występuje Sądu a Sąd jest tu niezawisły i na podstawie zgromadzonych materiałów wydaje wyrok. To czy ktoś jest łobuzem, czy też bije, to Sąd ma określony katalog przestępstw, za które może zastosować określone środki i kary. Na to jaka jest to wysokość kary, Policja nie ma wpływu.
w spr. piratów drogowych – trudno jest to coś wymagać - Policja Powiatowa dysponuje trzema samochodami ( polonezy) . W związku z tym podjąłem już działania aby zakupić nowy samochód, który będzie spełniał odpowiednie warunki dla ruchu drogowego.
Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska - w swojej wypowiedzi podziękowała nowemu Komendantowi Policji za to, że szczególną uwagę w swojej pracy zmierza poświęcić sprawom nieletnich i sprawom narkotyków.
Wobec braku dalszej dyskusji Wiceprzewodniczący Rady Gminy Stefan Trzciński zarządził głosowanie nad przyjęciem złożonych informacji.
Informacje zostały przyjęte przez Radę tj.na 15 radnych obecnych na sali podczas głosowania za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie zgłoszono.
ad.9
Uchwalenie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy
Komisja uchwał i wniosków radny Stanisław Przybył przedstawił projekt uchwały w sprawie regulaminu czystości i porządku na terenie gminy.
W dyskusji głos zabrali :
Radny Henryk Rachwał – stwierdził, że sprawy te były szeroko omawiano na posiedzeniu komisji. Omawiany był temat wywozu śmieci na wysypisko gminne. W regulaminie tym jest zapis, że do wywozu śmieci na wysypisko będą upoważnione tylko przez Wójta Gminy określone firmy. Inne osoby nie będą mogły takich śmieci wywozić. Uważam, że jest to niewłaściwe działanie Wójta Gminy. Sprawa ta była zgłoszona na posiedzeniu komisji i nie została poprawiona. Druga sprawa to szczekanie psów po godzinie 22- iej. Dlatego też o ile te sprawy nie będą poprawione będę głosował przeciwko tej uchwale.
Stanisław Smiatacz Kierownik Ref. Rolnictwa poinformował, że w projekcie uchwały w § 14 zapis „ niedopuszczenie do zakłócenia ciszy i spokoju przez zwierzęta domowe „ został wykreślony. Natomiast sprawa wywozu śmieci przez indywidualne osoby to było to informowaliśmy na posiedzeniach komisji, że ustawa o czystości i porządku jasno określa, że na wywóz śmieci jest wymagane zezwolenie Wójta Gminy i tu nie można postąpić inaczej. Dlatego też o ile jest taki ustawowy obowiązek to Rada Gminy nie może tego zmienić.
Radny Czesław Anioł - powiedział, że podmioty gospodarcze wywożące śmieci winny poinformować społeczeństwo o taryfach usług za wywóz śmieci jakie stosują. Obecnie taryfy te są różne
Wójt Gminy Józef Wilkosz – odpowiedział, że po uchwaleniu tego regulaminu Rada będzie musiała uchwalić taryfy. tj. odpłatności za usługi dla tych firm.
Radny Andrzej Kempa - zapytał, kto będzie karał za nieterminowe wywożenie śmieci, gdyż obecnie od pół roku nie są wywożone śmieci – kto za to odpowiada.
Radny Tadeusz Tuz – proponował aby temat ten bliżej określił Radca Prawny. Zapytał, czy rolnik jest podmiotem gospodarczym i może zwrócić się do Wójta Gminy o pozwolenie na wywóz śmieci czy też fekali mając do tego przystosowany beczkowóz.
Wójt Gminy Józef Wilkosz – odpowiedział, że w tym przypadku należy rozróżnić gnojówkę , gnojownicę od ścieków komunalnych. Ścieków komunalnych nie można wywozić na własne pole tylko na punkt zlewny a ponadto jednym beczkowozem nie można wozić ścieków komunalnych i gnojownicy. Dlatego też ścieki komunalne może wywozić firma dysponująca określonym sprzętem.
Radny Henryk Rachwał – powiedział, że w całej tej sprawie chodzi tu głównie o wywóz śmieci na wysypisko, które to zbudowała gmina i teraz nie będą mogli sami mieszkańcy wozić na swoje wysypisko śmieci.
Radca Prawny Marcin Małecki – odpowiedział na pytanie Radnego Tadeusza Tuza, że w świetle prawa gospodarstwo rolne nie jest podmiotem gospodarczym.
Radny Henryk Rachwał – powiedział, że o ile tak będzie, że rolnik nie będzie mógł sam wywozić sobie śmieci to będą one porzucane w różnych miejscach.
Radny Stanisław Przybył – zapytał, kto ponosi odpowiedzialność za nie terminowe wywożenie śmieci i kto kieruje daną firmę do odpowiedzialności.
Radca Prawny Marcin Małecki – odpowiedział, że odpowiedzialność za nie terminowy wywóz śmieci ponosi firma wywożąca i o ile nie wywiązuje się z obowiązku sprawę można skierować do Sądu.
Radny Lucjan Dyba – powiedział, że problemem dla rolnika będzie to, że o ile śmieci nie zostaną wywiezione to będzie musiał szukać firmy, która ma przykładowo siedzibę w Poznaniu. Dlatego też jak powiedział na takie rozwiązania nie można się zgodzić.Przykładem mogą tu być Plugawice, gdzie jak tylko postawiono w roku ubiegłym pojemniki, tak ich nikt nie wywoził.
Kierownik ref. Rol. Stanisław Smiatacz poinformował o podejmowanych interwencjach ze strony Urzędu Gminy w firmie „Remondis” w sprawie wywozu śmieci. Ostatnie zapewnienie tej firmy to , że śmieci zostaną odebrane w sobotę tj.18 marca br. z terenu całej gminy. Powiedział też, że ustawa o czystości i porządku mówi, że podmiot posiadający zezwolenie na wywóz odpadów komunalnych zobowiązany jest do prowadzenia selektywnej zbiórki śmieci.
Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska – powiedziała, że była przekonana, że my jako Gmina mamy umowę z firmą Remondis, ale skoro nie to nie dziwmy się, że tak nas traktują nie odbierając w terminie śmieci.
Radny Henryk Rachwał – powiedział, że to obowiązkiem Wójta jest dopilnowanie terminu wywozu odpadów .
Wiceprzewodniczący Rady Gminy Stefan Trzciński zaproponował aby temat ten omówić na posiedzeniach komisji. Do udziału w posiedzeniu komisji należy zaprosić także P. Rybczaka zajmującego się wywozem odpadów i temat ten ponownie przedstawić na następnej sesji.
Radny Tadeusz Tuz- postawił wniosek – aby przedstawiony regulamin czystości i porządku w gminie z uwagi na liczne uwagi, co do odbioru śmieci nie przyjmować aż do czasu wyjaśnienia i zajęcia stanowiska przez firmy wywożące śmieci. Natomiast do czasu uzdrowienia tej sytuacji sprawę wywozu śmieci pozostawić na dotychczasowych warunkach a mieszkańców mobilizować do zawierania umów z firmami wywożącymi śmieci.
Sołtys wsi Doruchów II Janina Przygoda – powiedziała, że informację dotycząca zbiórki śmieci należało przekazać na zebraniach wiejskich aby dokładnie z tym tematem zapoznać mieszkańców, gdyż w przeciwnym razie będzie tak jak mówił Radny śmieci będą porzucane w różnych miejscach.
Wobec wielu uwag do projektu regulaminu czystości i porządku na terenie gminy Wiceprzewodniczący Rady Gminy Stefan Trzciński poddał pod głosowanie wniosek radnego Tadeusza Tuza o odłożenie sprawy uchwalenia regulaminu czystości i porządku na terenie gminy na następna sesję.
Wniosek został przyjęty przez Rade jednogłośnie tj. głosowało 15 radnych, za wnioskiem było 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie zgłoszono.
ad. 10
Uchwalenie regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków.
Komisja uchwał i wniosków Radny Stanisław Przybył przedstawił projekt regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków.
Uwagi zgłosili :
Radny Andrzej Kempa - prosił o wyjaśnienie zgłoszonego na posiedzeniu komisji wniosku dotyczącego umieszczenia głównego zaworu przed licznikiem przy podłączeniu wody.
Radny Tadeusz Tuz – wnioskował aby projekcie regulaminu zapisać, że wodomierze są montowane przez właściciela wody. Sprawa była uzgodnione na posiedzeniu komisji.
Na komisji była też mowa, że po wykonaniu przyłącza wodociągowego przed zasypaniem pracownik Urzędu dokonał sprawdzenia. Te sprawy nie zostały zapisane w projekcie regulaminu.
Wobec braku dalszej dyskusji Wiceprzewodniczący Rady Gminy Stefan Trzciński zarządził głosowanie projektu uchwały wraz z zapisem dotyczącym umieszczenia zaworu oraz montażu wodomierza.
Uchwała została przyjęta przez Radę jednogłośnie tj. na 15 radnych obecnych na sali podczas głosowania za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie zgłoszono.
Uchwała Nr XXXV/142/2006 Rady Gminy Doruchów z dnia 17-03-2006 w sprawie uchwalenia regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków stanowi załącznik nr 4 do protokółu.
ad. 11
Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia odpłatności za świadczenia w Publicznym Przedszkolu
w Doruchowie.
Komisja uchwał i wniosków – Radny Stanisław Przybył przedstawił projekt uchwały w sprawie odpłatności za świadczenia w Publicznym Przedszkolu w Doruchowie.
Uwag i wniosków do projektu uchwały nie zgłoszono.
Wobec czego Wiceprzewodniczący Rady Gminy Stefan Trzciński zarządził głosowanie projektu uchwały.
Uchwała została przyjęta przez Radę jednogłośnie tj. na 15 radnych obecnych na sali podczas głosowania za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie zgłoszono.
Uchwała Nr XXXV/144/2006 Rady Gminy Doruchów z dnia 17-03-2006 w sprawie odpłatności za świadczenia w Publicznym Przedszkolu w Doruchowie stanowi załącznik nr 5 do protokółu.
ad. 12
Podjęcie uchwały w sprawie sprzedaży nieruchomości.
Komisja uchwał i wniosków – Radny Stanisław Przybył przedstawił projekt uchwały w sprawie sprzedaży nieruchomości.
Uwag i wniosków do projektu uchwały nie zgłoszono.
Wobec czego Wiceprzewodniczący Rady Gminy Stefan Trzciński zarządził głosowanie projektu uchwały.
Uchwała została przyjęta przez Radę jednogłośnie tj. na 15 radnych obecnych na sali podczas głosowania za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie zgłoszono.
Uchwała Nr XXXV/143/2006 Rady Gminy Doruchów z dnia 17-03-2006 w sprawie sprzedaży nieruchomości stanowi załącznik Nr 6 do protokółu.
ad.13
Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wysokości stawek opłat za zajęcie 1 m 2 pasa drogowego dróg,których zarządcą jest Gmina Doruchów, na cele niezwiązane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem i ochrona dróg.
Komisja uchwał i wniosków – Radny Stanisław Przybył przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości stawek opłat za zajęcie 1 m 2 pasa drogowego dróg,których zarządcą jest Gmina Doruchów, na cele niezwiązane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem i ochroną dróg.
Uwag i wniosków do projektu uchwały nie zgłoszono.
Wobec czego Wiceprzewodniczący Rady Gminy Stefan Trzciński zarządził głosowanie projektu uchwały
Uchwała została przyjęta przez Radę jednogłośnie tj. na 15 radnych obecnych na sali podczas głosowania za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie zgłoszono.
Uchwała Nr XXXV/145/2006 Rady Gminy Doruchów z dnia 17-03-2006 sprawie ustalenia wysokości stawek opłat za zajęcie 1 m 2 pasa drogowego dróg,których zarządcą jest Gmina Doruchów, na cele niezwiązane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem i ochroną dróg stanowi załącznik nr 7 do protokółu.
ad.14
Podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu i w budżecie gminy na 2006 rok.
Komisja uchwał i wniosków Skarbnik Gminy Władysława przedstawiła projekt zmian budżetu i w budżecie gminy na 2006 rok.
Uwag i wniosków do przedstawionych zmian nie wniesiono.
Wobec czego Wiceprzewodniczący Rady Gminy Stefan Trzciński zarządził głosowanie projektu uchwały.
Uchwała została przyjęta przez Radę jednogłośnie tj. na 15 radnych obecnych na sali podczas głosowania za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie zgłoszono.
Uchwała Nr XXXV/146/2006 Rady Gminy Doruchów z dnia 17-03-2006 sprawie zmiany budżetu i w budżecie gminy na 2006 rok stanowi załącznik Nr 8 do protokółu.
ad.16
Zapytania i wolne głosy.
Radny Jan Jaśkiewicz
- wnioskował o zaproszenie na sesję lub na posiedzenia komisji przedstawicieli firmy zajmującej sie zbiórką i wywozem śmieci na terenie gminy aby wyjaśnili sprawę odbioru śmieci.
- wnioskował o ustawienie nowego lustra przy skrzyżowaniu drogi w Starej Kuźnicy, które zostało skradzione.
Radny Stanisław Przybył
- wnioskował aby w spotkaniu komisji rady z firmą odbierającą śmieci uczestniczył także radca prawny zatrudniony w Urzędzie Gminy.
Radny Henryk Rachwał poruszył sprawę :
- odniósł się do Pana Wójta Gminy w sprawie bezprawnego od 5 lat pobierania opłat za przyłącza wodociągowe,
- postawił pytanie do Radcy Prawnego na jakiej podstawie odwołał się do Sądu od sprawy pobrania należności za przyłącze wodociągowe od Pana Janickiego powodując dodatkowe koszty poniesione przez Urząd Gminy.
Radca Prawny Marcin Małecki
- ustosunkował się do sprawy podjętej przez radnego Rachwała informując, że Sąd Administracyjny uznał podjęcie uchwały Rady za bezpodstawne i dlatego uznał, że te pieniądze należy zwrócić P. Janickiemu. Natomiast koszty odwołania, gmina jako jednostka samorządu nie poniosła żadnych i odwołanie się od tej uchwały nie kosztowało gminę ani złotówki. Sąd uznał , że o ile ktoś chce dobrowolnie uczestniczyć w kosztach budowy przyłącza to może podpisać umowę i wpłacić pieniądze. Natomiast stanowisko Sądu jest takie, że nie można zmusić obywatela do ponoszenia kosztów budowy przyłącza wodociągowego. W sprawie tej zwróciliśmy sie do Wojewody o interpretację przepisów i Wojewoda nie zajął tu jednoznacznego stanowiska. Jest to problem ogólnopolski a nie tylko naszej gminy.
Wójt Gminy Józef Wilkosz
- odczytał odpowiedź Wojewody na skierowane pismo w sprawie podjętej uchwały o odpłatności za przyłącza wodociągowe.
Sołtys wsi Tokarzew Wincenty Mazur
- wnioskował o wycięcie krzewów przy drodze w Tokarzewie,
ad.17
Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.
Odpowiedzi na interepelacje i zapytania udzielił Wójt Gminy Józef Wilkosz
w spr. wycięcia krzewów - wniosek został zgłoszony na zebraniu wiejskim - wszystkie wnioski zgłoszone na zebraniach wiejskich zostaną skierowane od odpowiedzialnych instytucji , zarządców dróg.
w spr. zabezpieczenia równiaki na drogi będziemy podejmować wszystkie możliwe działania aby w odpowiednim czasie równiarkę na drogi gminne pozyskać.
w spr. opróżnienia pojemników do selektywnej zbiórki śmieci – sprawę zgłoszono do firmie „ Remondis” , która w najbliższych dniach ma opróżnić pojemniki.
Odniósł się także podjętych przez Radnego Broniszewskiego na poprzedniej sesji spraw na, które to nie udzielił pełnej wypowiedzi dotyczącej między innymi powiązań rodzinno - koleżeńsko- partyjnej powiedział, że ustawa o samorządzie gminnym mówi o dwóch organach władzy tj. Radzie Gminy i Wójcie Gminy. Dlatego aby się nie domyślać i nie pomawiać przedstawił kolejno swoje powiązania z radnymi i innymi osobami będącymi na sesji. Wyjaśnił też sprawę podejmowanych i realizowanych zadań inwestycyjnych na terenie gminy .
ad. 18
Zakończenie
W związku z tym, że porządek XXXV sesji Rady Gminy Doruchów został wyczerpany Wiceprzewodniczący Rady Gminy Stefan Trzciński o godz. 14 -tej zamknął obrady XXXV sesji dziękując wszystkim za przybycie i udział w obradach.
Na tym protokół zakończono i podpisano.
Protokółowała :
Inspektor Wiceprzewodniczący Rady Gminy
/-/ Grażyna Tuz /-/ Stefan Trzciński