UCHWAŁA NR XXXVI /148/2006
Rady Gminy Doruchów
z dnia 27 kwietnia 2006 r.
w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Doruchów
Na podstawie art. 18, ust.2 pkt 15 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego, Rada Gminy Doruchów uchwala Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Doruchów, zwanym dalej regulaminem, w następującej treści:
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Doruchów, zwany dalej Regulaminem. określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Doruchów.
§ 2
Regulamin obowiązuje właścicieli nieruchomości, mieszkańców oraz osoby przebywające czasowo na terenie Gminy Doruchów.
§ 3
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
1) właścicielach nieruchomości - należy przez to rozumieć właścicieli nieruchomości oraz
osoby władające nieruchomością na podstawie innego tytułu prawnego zobowiązane
do realizowania obowiązków w zakresie utrzymania czystości i porządku;
2) podmiotach uprawnionych - należy przez to rozumieć przedsiębiorstwa będące
gminnymi jednostkami organizacyjnymi lub podmiotami posiadającymi wydane przez
wójta ważne zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie:
a) odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości,
b) opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.
ROZDZIAŁ II
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości.
§ 4
Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie na ich terenie czystości i porządku oraz
należytego stanu sanitarno –higienicznego, poprzez :
1) wyposażenie nieruchomości w dostateczną ilość pojemników służących do gromadzenia
odpadów ;
2) utrzymywanie w należytym stanie sanitarnym pomieszczeń, mieszczących urządzenia
na odpady;
3) przyłączenie nieruchomości do istniejącej lub nowo wybudowanej sieci kanalizacyjnej
w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie uchwały lub zakończenia budowy
kanalizacji, a w przypadkach określonych w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z 13 września 1996r.
o utrzymaniu czystości i porządku na terenie gminy wyposażenie nieruchomości
w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub przydomową oczyszczalnie ścieków
bytowych;
4) uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń części nieruchomości
udostępnionych do użytku publicznego oraz chodników przylegających do użytku
publicznego oraz z chodników przylegających bezpośrednio do nieruchomości, usuwanie
błota, śniegu i lodu powinno odbywać się niezwłocznie, natomiast innych zanieczyszczeń
w miarę potrzeby,
5) usuwanie nawisów (sopli) z okapów, rynien i innych części nieruchomości;
6) niezwłoczne usuwanie z terenu nieruchomości materiału rozbiórkowego i resztek
materiałów budowlanych, powstałych w wyniku remontu i modernizacji lokali i budynków;
§ 5
Na terenie gminy, mając na uwadze zasady utrzymania czystości i porządku, zabrania się :
1) spalania odpadów niebezpiecznych na powierzchni ziemi oraz w instalacjach grzewczych
budynków;
2) niszczenia lub uszkadzania obiektów małej architektury, trawników oraz zieleńców,
urządzeń wyposażenia placów zabaw, urządzeń do zbierania odpadów, obiektów
przeznaczonych do umieszczania reklam i ogłoszeń, urządzeń stanowiących elementy
infrastruktury komunalnej ;
3) umieszczania afiszy, reklam, nekrologów, ogłoszeń itp. w miejscach do tego
nie wyznaczonych;
4) wprowadzania psów na tereny przeznaczone dla zabaw dzieci i uprawiania sportu;
zakopywania odpadów oraz padłych zwierząt;
5) indywidualnego wywożenia i wysypywania odpadów ;
6) wylewania nieczystości ciekłych poza wyznaczonymi do tego celu stacjami zlewnymi;
7) indywidualnego opróżniania zbiorników bezodpływowych przez właścicieli
nieruchomości;
8) wykorzystywania nieczynnych studni kopanych do gromadzenia odpadów, nieczystości
ciekłych i wód opadowych spływających z powierzchni dachów, podjazdów, itp.:
9) naprawa i mycie pojazdów samochodowych związana z ich bieżąca eksploatacją jest
dozwolona na terenie nieruchomości, pod warunkiem, że nie spowoduje to
zanieczyszczenia wód lub gleby oraz uciążliwością dla sąsiadów . Powstałe odpady
powinny być gromadzone i usuwane zgodnie z obowiązującymi przepisami .
ROZDZIAŁ III
Rodzaje i pojemność urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych i gromadzenia nieczystości ciekłych na terenie nieruchomości oraz na terenach użytku publicznego.
§ 6
1. Urządzenia przewidziane do zbierania odpadów na terenie gminy to:
1) kosze uliczne;
2) pojemniki na odpady;
3) worki;
4) pojemniki przeznaczone do selektywnej zbiórki opakowań ze szkła, tworzyw
sztucznych;
-
kontenery .
2. Odpady komunalne, które nie są zbierane w sposób selektywny, należy gromadzić w workach, pojemnikach lub kontenerach według uzgodnienia z podmiotem uprawnionym.
3. Wielkość zbiornika bezodpływowego dostosować do ilości osób stale lub czasowo
przebywających na terenie nieruchomości.
4. Przepustowość przydomowej oczyszczalni ścieków musi być dostosowana do ilości
mieszkańców w sposób zapewniający uzyskanie stopnia ich oczyszczania .
5. Miejsca publiczne takie jak: ciągi handlowo– usługowe, przystanki komunikacji, parki
są przez właścicieli nieruchomości lub przedsiębiorców użytkujących tereny komunikacji
publicznej obowiązkowo wyposażone w kosze uliczne.
§ 7
1. Na terenie nieruchomości pojemniki na odpady oraz worki z wyselekcjonowanymi
odpadami należy ustawiać w miejscu wyodrębnionym, dostępnym dla pracowników
podmiotu uprawnionego bez konieczności otwierania wejścia na teren nieruchomości
lub gdy takiej możliwości nie ma, należy wystawiać je w dniu odbioru, zgodnie
z harmonogramem, na chodnik lub ulicę przed wejściem na teren nieruchomości.
Dopuszcza się także wjazd na teren nieruchomości pojazdów podmiotu uprawnionego
w celu odbioru odpadów zgromadzonych w pojemnikach.
2. Pojemniki na odpady powinny być ustawione na terenie nieruchomości w miejscu
widocznym, trwale oznaczonym, na wyrównanej w miarę potrzeb utwardzonej
powierzchni zabezpieczonej przed zbieraniem się na niej wody i błota.
3. Właściciel nieruchomości ma obowiązek utrzymywania pojemników na odpady w stanie
czystości, dobrym stanie technicznym oraz ich okresowego dezynfekowania; usługi w tej
mierze może wykonywać podmiot uprawniony.
4. Wyselekcjonowane odpady wielkogabarytowe i niebezpieczne, wyselekcjonowane odpady
budowlane i zielone należy indywidualnie zgłosić do odbioru podmiotowi uprawnionemu.
5. Zabrania się odprowadzania płynnych odchodów zwierzęcych oraz odsiąków z obornika
do zbiorników bezodpływowych, w których gromadzone są ścieki bytowe.
ROZDZIAŁ IV
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego
§ 8
1. Właściciele nieruchomości są zobowiązani do zawarcia umów z podmiotem uprawnionym
na odbiór odpadów komunalnych.
2. Właściciele nieruchomości, które nie są podłączone do sieci kanalizacyjnej, są zobowiązani
do niezwłocznego podpisania z podmiotem uprawnionym umowy na opróżnianie
zbiornika bezodpływowego lub opróżnianie osadnika oczyszczalni przydomowej.
3. Właściciel nieruchomości jest zobowiązany do udokumentowania w formie umowy
oraz dowodów zapłaty korzystanie z usług podmiotu uprawnionego w zakresie odbioru
odpadów komunalnych lub opróżniania zbiorników bezodpływowych.
4. Zezwala się na indywidualne wożenie odpadów komunalnych na gminne wysypisko.
§ 9
1. Pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości ustala się według
potrzeb zgłaszanych podmiotowi uprawnionemu wynikających z pojemności
pojemników lub worków, nie rzadziej jednak niż raz na miesiąc.
2. Usuwanie odpadów komunalnych z terenów przeznaczonych do użytku
publicznego odbywa się z taką częstotliwością, aby nie dopuścić do przepełnienia
pojemników i wysypywania się odpadów na ziemię, nie rzadziej niż raz na miesiąc.
3. Właściciele nieruchomości wyposażonych w zbiorniki bezodpływowe są zobowiązani
opróżniać je z taką częstotliwością, aby nie dopuścić do ich przepełnienia oraz wylewania
się ścieków na zewnątrz.
ROZDZIAŁ V
Maksymalny poziom odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania na składowiskach odpadów oraz ilości odpadów wyselekcjonowanych, do których osiągnięcia zobowiązane są podmioty uprawnione.
§ 10
System gospodarowania odpadami komunalnymi zapewnia ograniczenie masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania:
-
do 31 grudnia 2010 roku do nie więcej niż 75% wagowo całkowitej masy odpadów ulegających biodegradacji,
-
do 31 grudnia 2013 roku do nie więcej niż 50%,
-
do 31 grudnia 2020 roku do nie więcej niż 35%,
w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w roku 1995 wynoszących :15,65 Mg.
Obowiązek ten zrealizują przedsiębiorcy, którzy uzyskają zezwolenie na odbiór odpadów od mieszkańców nieruchomości.
ROZDZIAŁ VI
Inne wymagania wynikające z gminnego planu gospodarki odpadami.
§ 11
1. Nieczystości ciekłe odebrane ze zbiorników bezodpływowych należy odtransportować
do stacji zlewnej w Doruchowie .
§ 12
Na terenie gminy dopuszcza się :
1) kompostowanie odpadów roślinnych powstających na terenie nieruchomości we własnym
zakresie i na własne potrzeby,
2) spalanie pozostałości roślinnych na terenie nieruchomości poza urządzeniami i instalacjami
do tego przewidzianymi o ile nie narusza to odrębnych przepisów.
ROZDZIAŁ VII
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku.
§ 13
-
Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania bezpieczeństwa i środków ostrożności, zapewniających ochronę zdrowia i życia ludzi oraz zwierząt, a także dołożenia wspólnych starań, aby te zwierzęta nie były uciążliwe dla otoczenia.
-
Utrzymujący zwierzęta domowe zobowiązani są do sprawowania nad nimi właściwej opieki, a w szczególności nie pozostawiania ich bez dozoru.
§ 14
1. Do obowiązków właścicieli utrzymujących zwierzęta domowe należy:
-
w odniesieniu do psów:
-
wyposażenie psa w obrożę, a w przypadku ras uznawanych za agresywne w kaganiec,
-
prowadzenie psa na uwięzi, a psa rasy uznawaną za agresywna lub w inny sposób zagrażającego otoczeniu- w nałożonym kagańcu,
-
opłacanie podatku od posiadania psów, którego wysokość ustala corocznie rada gminy,
-
systematyczne szczepienie przeciwko wściekliźnie zgodnie z art.56 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. Nr 69, poz. 625), która nakłada obowiązek szczepienia psów w wieku powyżej trzech miesięcy i okazywanie na żądanie władz sanitarnych, weterynaryjnych, policyjnych zaświadczenia o przeprowadzonym szczepieniu,
-
uzyskanie zezwolenia wójta na utrzymywanie psa rasy uznawanej za agresywną zgodnie z treścią rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 28 kwietnia 2003 roku w sprawie wykazu ras psów uznawanych za agresywne (Dz. U. Nr 77, poz. 687).
-
w odniesieniu do wszystkich zwierząt domowych:
-
stały i skuteczny dozór;
-
nie wprowadzanie zwierząt do obiektów użyteczności publicznej;
-
nie wprowadzanie zwierząt domowych na tereny placów gier i zabaw, piaskownic dla dzieci;
-
zwolnienie przez właściciela nieruchomości psów na terenie nieruchomości może mieć miejsce w sytuacji, gdy nieruchomość jest ogrodzona w sposób uniemożliwiający jej opuszczenie przez psa i wykluczający dostęp osób trzecich, odpowiednio oznakowanej tabliczką ze stosownym ostrzeżeniem;
-
natychmiastowe usuwanie, przez właścicieli, zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzęta domowe w obiektach i na innych trenach przeznaczonych do użytku publicznego, a w szczególności na chodnikach, jezdniach, placach, parkingach, terenach zielonych, itp.;
-
2. Hodowcy zwierząt domowych zobowiązani są spełniać wymogi ustanowione
dla hodujących zwierzęta gospodarskie na obszarach wyłączonych spod zabudowy.
ROZDZIAŁ VIII
Wymagania odnośnie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej.
§ 15
1. Na terenach wyłączonych z produkcji rolnej, dopuszcza się utrzymywanie zwierząt
gospodarskich pod następującymi warunkami:
1) wytwarzane podczas prowadzenia hodowli odpady i nieczystości będą gromadzone
i usuwane zgodnie z obowiązującymi przepisami i nie będą powodować zanieczyszczenia
terenu nieruchomości, jak również wód powierzchniowych i podziemnych;
2) przetrzymywanie i prowadzenie hodowli nie będzie powodowało uciążliwości,
w szczególności zapachowych, hałasu dla współużytkowników nieruchomości
sąsiednich.
ROZDZIAŁ IX
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz terminy jej przeprowadzania.
§ 16
Właściciele nieruchomości zobowiązani są do przeprowadzania w miarę potrzeby deratyzacji na terenie nieruchomości.
§ 17
W przypadku wystąpienia populacji gryzoni, które stanowią zagrożenie sanitarne teren i obszar podlegający obowiązkowej deratyzacji zostanie podany do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.
§ 18
Koszty przeprowadzenia deratyzacji obciążają właścicieli nieruchomości.
ROZDZIAŁ X
Postanowienia końcowe.
§ 19
1. Naruszenie przepisów regulaminu podlega karze grzywny przewidzianej w ustawie
z 20 maja 1971 r. Kodeks wykroczeń (Dz. U. Nr 12, poz. 114 ze zmianami)
2. Postępowanie w sprawach, o których mowa w ust. 1, toczy się według przepisów
ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia
(Dz. U. Nr 106, poz. 1148 ze zmianami).
§ 20
Wykonanie uchwały powierza się wójtowi gminy.
§ 21
Traci moc uchwała nr XXVIII/142/97 Rady Gminy w Doruchowie z dnia 30.05.1997 r.
w sprawie utrzymania czystości i porządku w Gminie Doruchów .
§ 22
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.
Przewodnicząca Rady Gminy
Joanna Blewąska