Uchwała Nr IV/24/2006
Rady Gminy Doruchów z dnia 26.02.2007 r.w sprawie przyjęcia Statutu Urzędu Gminy Doruchów .
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 oraz art. 40 ust. 2 pkt. 2 i art. 41 ust. 1 ustawy z dnia
8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591; z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz.984, Nr 153, poz.1271, Nr 214, poz. 1806; z 2003 r.
Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz.1568; z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz.1203, Nr 167, poz.1759, Nr 116, poz. 1203, Nr 214, poz. 1806; z 2005 r. Nr 172, poz. 1441; z 2006 r.
Nr 17, poz. 128) w związku z art. 20 ust. 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104; z 2005 r. Nr 169, poz. 1420; z 2006 r.
Nr 45, poz. 319) Rada Gminy Doruchów uchwala, co następuje:
§ 1.
Przyjmuje się Statut Urzędu Gminy Doruchów o treści jak w załączniku do niniejszej uchwały.
§ 2.
Wykonanie Uchwały powierza się Wójtowi Gminy Doruchów.
§ 3.
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.
Przewodnicząca Rady Gminy
/-/ Joanna Blewąska
UZASADNIENIE
do uchwały Nr IV/24/2006
z dnia 26.02.2007 r.
Ustawa z dnia 30czerwca 2005 roku o finansach publicznych wprowadziła nakaz działania jednostki budżetowej na podstawie statutu – art.20 –
Art. 20. 1. Jednostkami budżetowymi są takie jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu,
a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio budżetu państwa, albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem art. 22 ust. 1-3.
2 Jednostka budżetowa działa na podstawie statutu określającego w szczególności jej nazwę, siedzibę i przedmiot działalności, w tym działalności podstawowej.
-
Jednostka budżetowa prowadzi gospodarkę finansową według zasad określonych
w ustawie. -
podstawa gospodarki finansowej jednostki budżetowej jest plan dochodów i wydatków, zwany dalej „planem finansowym jednostki budżetowej”.
W związku z ty, iż Urząd Gminy Doruchów jest jednostką budżetową to zgodnie z art. 238 ust. 3 wymienionej ustawy powinien zostać nadany statut.
Art. 238 ust. 1. Statuty nadane jednostkom budżetowym na podstawie dotychczasowych przepisów pozostają w mocy, z zastrzeżeniem ust.2
2. Organy, o których mowa w art. 21 ust. 1 dostosowują statuty jednostek budżetowych do przepisów niniejszej ustawy w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.
3. Jednostkom budżetowym nieposiadajacym statutów, organy, o których mowa w art. 21 ust.1, nadają statuty w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.
Ponadto z wyjaśnień Ministerstwa Finansów wynika, że „przepis ten dotyczy, zarówno państwowych, jak i samorządowych jednostek budżetowych, niezależnie od trybu,
w jakim zostały utworzone”.
Mając na uwadze ww. przepisy prawa, konieczne staje się uchwalenie statutu dla Urzędu Gminy w Doruchowie.
Przewodnicząca Rady Gminy
/-/ Joanna Blewąska
Załącznik
do uchwały Nr IV/24/2006 Rady Gminy Doruchów z dnia 26.02.2007 r.
w sprawie przyjęcia S t a t u t u Urzędu Gminy Doruchów
§ 1
Urząd Gminy Doruchów, zwany dalej Urzędem, działa na podstawie statutu Gminy Doruchów oraz w oparciu o powszechnie obowiązujące przepisy prawa.
§ 2
Ilekroć w Statucie jest mowa o:
-
Wójcie – należy przez to rozumieć Wójta Gminy Doruchów;
-
Radzie - należy przez to rozumieć Radę Gminy Doruchów;
-
Skarbniku – należy przez to rozumieć Skarbnika Gminy Doruchów;
-
Sekretarzu – należy przez to rozumieć Sekretarza Gminy Doruchów;
-
Gminie – należy przez to rozumieć Gminę Doruchów;
-
Urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Gminy Doruchów;
§ 3
-
Urząd Gminy jest jednostką organizacyjną, która zapewnia wykonywanie zadań wynikających ze sprawowania przez Wójta funkcji - organu wykonawczego gminy.
-
Siedzibą Urzędu jest miejscowość Doruchów.
-
Obszarem działania Urzędu jest Gmina Doruchów.
-
Urząd używa pieczęci podłużnej z nazwą w pełnym brzmieniu i z pełnym adresem siedziby.
§ 4
II. Zakres działaniaDo zakresu działania Urzędu należy zapewnienie warunków należytego wykonania spoczywających na Gminie:
-
zadań własnych, wynikających z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz z innych ustaw o ile nie zostały powierzone do wykonania innym jednostkom
organizacyjnym Gminy; -
zadań zleconych na mocy ustaw szczególnych;
-
zadań powierzonych na podstawie porozumień zawartych z organami administracji rządowej lub samorządowej;
-
zadań publicznych powierzonych Gminie w drodze porozumienia międzygminnego;
-
zadań publicznych powierzonych Gminie w drodze porozumienia komunalnego zawartego z powiatem lub województwem, które nie zostały powierzone gminnym jednostkom
organizacyjnym, związkom komunalnym lub przekazane innym podmiotom na podstawie umów.
§ 5
Do zadań Urzędu należy kompleksowa obsługa organów Gminy umożliwiająca im wykonywanie zadań w ramach kompetencji, a w szczególności:
-
przygotowywanie materiałów niezbędnych do podejmowania uchwał, wydawania decyzji, postanowień i innych aktów z zakresu administracji publicznej oraz
podejmowania innych czynności
prawnych przez organy Gminy, -
przygotowywanie projektów budżetu i sprawozdań z jego wykonania,
-
wykonywanie na podstawie udzielonych upoważnień – czynności faktycznych wchodzących w zakres działania Gminy,
-
zapewnienie organom Gminy możliwości przyjmowania, rozpatrywania oraz załatwiania skarg i wniosków,
-
realizacja innych obowiązków i uprawnień wynikających z przepisów prawa oraz uchwał i zarządzeń organów Gminy,
-
zapewnienie warunków organizacyjnych i technicznych do odbywania sesji Rady, posiedzeń jej komisji oraz posiedzeń, narad i spotkań innych organów
funkcjonujących w strukturze Gminy, -
prowadzenie zbioru aktów prawa miejscowego dostępnego do powszechnego wglądu w siedzibie Urzędu,
-
wykonywanie prac kancelaryjnych zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa, a w szczególności:
a) przyjmowanie, rozdział, przekazywanie i wysyłanie korespondencji,
b) prowadzenie wewnętrznego obiegu akt,
c) przechowywanie akt,
d) przekazywanie akt do archiwum;
§ 6
1. Urząd jest pracodawcą osób w nim zatrudnionych, w rozumieniu przepisów prawa pracy.
2. W imieniu Urzędu wszelkie czynności z zakresu prawa pracy wykonuje Wójt.
3. Organizację i porządek w procesie pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników określa regulamin pracy.
4. Warunki wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą ustala regulamin wynagradzania.
§ 7
-
Kierownikiem Urzędu jest Wójt.
-
Wójt kieruje Urzędem na zasadzie jednoosobowego kierownictwa i ponosi odpowiedzialność za wyniki jego działania, zapewnia warunki
sprawnej organizacji pracy oraz praworządnego
i efektywnego funkcjonowania.
§ 8
Wójt wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
§ 9
-
W gminie działają również inne jednostki organizacyjne, które realizują zadania gminy.
2. Wykaz jednostek organizacyjnych, których funkcjonowanie nadzorowane jest przez Wójta stanowi załącznik do niniejszego Statutu.
§ 10
Wójt kieruje do Rady wniosek o powołanie lub odwołanie Sekretarza i Skarbnika.
§ 11
Organizację, strukturę i szczegółowy zakres działania Urzędu określa Regulamin Organizacyjny, nadany przez Wójta w drodze zarządzenia.
§ 12
Prawa i obowiązki pracowników Urzędu określa regulamin pracy nadany przez Wójta w drodze zarządzenia oraz inne obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa.
IV. Gospodarka finansowa
§ 13
-
Urząd jest jednostką budżetową i prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z wymogami ustawy o finansach publicznych.
-
Podstawą działalności Urzędu jest roczny plan finansowy zgodny z układem wykonawczym budżetu gminy.
-
Urząd prowadzi rachunkowość oraz sporządza sprawozdania finansowe zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
-
Procedury ustalania i zmian planu finansowego określają odrębne przepisy.
§ 14
Nadzór nad działalnością finansową Urzędu sprawuje Skarbnik Gminy.
§ 15
Urząd posiada odrębny rachunek bankowy.
V. Przepisy końcowe
§ 16
Zmiana statutu wymaga uchwały Rady Gminy Doruchów.
§ 17
Statut podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.
Przewodnicząca Rady Gminy
/-/ Joanna Blewąska
Załącznik
do uchwały Nr IV/24/2006
Rady Gminy Doruchów
z dnia 26.02.2007 r.
Wykaz jednostek organizacyjnych Gminy Doruchów, których funkcjonowanie jest nadzorowane przez Wójta Gminy
-
Ośrodek Pomocy Społecznej w Doruchowie,
-
Zespół Oświatowo Administracyjny w Doruchowie
-
Gminny Osrodek Kultury w Doruchowie
-
Gimnazjum w Doruchowie,
-
Szkoła Podstawowa w Doruchowie,
-
Szkoła Podstawowa w Przytocznicy
-
Szkoła Podstawowa w Torzeńcu
-
Szkoła Podstawowa w Morawinie
-
Publiczne Przedszkole w Doruchowie
Przewodnicząca Rady Gminy
/-/ Joanna Blewąska