P R O T O K Ó Ł Nr XIII/2008
z sesji Rady Gminy Doruchów odbytej w dniu 21 lutego 2008 roku
w sali sesyjnej Urzędu Gminy w Doruchowie
--------------------------------------------------------------------
Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska o godz. 10 - tej otworzyła obrady XIII - tej sesji Rady Gminy Doruchów.
Stwierdziła, że na stan 15 radnych w sesji uczestniczy 14 radnych. Rada spełnia warunki do obradowania i podejmowania prawomocnych uchwał.
Nieobecny Radny Stefan Trzciński usprawiedliwił swoją nieobecność.
Następnie Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska powitała radnych i zaproszonych gości.
Listy obecności stanowią zał. Nr 1 i 2 do protokółu.
Powitała uczestniczących w sesji :
-
Radnego Powiatu Roberta Pustkowskiego
-
Starostę Powiatu Lecha Janickiego
-
Wójta Gminy Józefa Wilkosza
-
Sekretarza Gminy Tomasza Bugaryna
-
Skarbnik Gminy Władysławę Lasota
-
Radcę Prawnego Marcina Małeckiego
-
sołtysów
-
dyrektorów szkół,
-
Prezes Związku OSP Jadwigę Kosik
-
Agronoma Idziego Baraniaka
-
Prezesa GS Pawła Pietrusiaka
-
kierowników jednostek organizacyjnych oraz kierowników referatów Urzędu Gminy
Po powitaniu zaproponowała następujący porządek obrad :
1. Otwarcie.
2. Przedstawienie porządku obrad.
3. Wybór sekretarza obrad.
4. Przyjęcie protokółu z XII sesji.
5. Powołanie komisji uchwał i wniosków.
6. Interpelacje i zapytania radnych.
7. Informacja Wójta Gminy z działań w okresie m. sesyjnym
8. Informacja Starosty Powiatu w temacie funkcjonowania Starostwa Powiatowego.
9. Informacja z realizacji programu ochrony środowiska dla gminy Doruchów.
10. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia odpłatności za korzystanie z gminnego wysypisk odpadów komunalnych.
11. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli
nieruchomości za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych.
12. Podjęcie uchwały w sprawie zwolnienia od opłaty zgłoszenia o dokonanie wpisu do
ewidencji działalności gospodarczej oraz o dokonanie zmiany wpisu w ewidencji działalności gospodarczej.
13. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia planów pracy Rady i komisji na 2008 rok.
14. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany administracyjnej sołectwa.
15. Wolne głosy i wnioski.
16. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.
17. Zakończenie.
Do zaproponowanego porządku obrad nie zgłoszono żadnego wniosku o jego zmianę.
ad.1 ,2- j. w
ad.3 - Wybór sekretarza obrad
Zgodnie z listą obecności na sekretarza obrad zaproponowano Radnego Adama Wypchłę.
W wyniku głosowania przeprowadzonego przez Przewodniczącą Rady Gminy Joannę Blewąska Rada jednogłośnie powołała Radnego Adama Wypchłę a na sekretarza XIII sesji Rady Gminy.
ad 4. Przyjęcie protokółu z XII sesji.
Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poinformowała, że protokół z XII sesji został wyłożony do wglądu przed sesją, z protokółem było można także zapoznać się
w biurze rady.
W związku z powyższym zgłosiła wniosek o przyjęcie protokółu bez odczytywania.Wniosek został przyjęty jednogłośnie.
Rada nie wniosła żadnych uwag do protokółu.
W wyniku głosowania Rada Gminy jednogłośnie przyjęła protokół z XII sesji.
ad 5 - Powołanie komisji uchwał i wniosków.
Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewaska zaproponowała powołanie komisji uchwał i wniosków w składzie:
1/ Radna Janina Przygoda
2/ Radny Stanisław Przybył
3/ Radny Andrzej Kempa
W wyniku głosowania przeprowadzonego przez Przewodniczącą Rady Gminy Joannę Blewąska Rada jednogłośnie powołała komisję uchwał i wniosków w składzie j.w.
ad. 6 - Interpelacje i zapytania radnych.
Radna Janina Przygoda
- w imieniu komisji rolnictwa, ochrony środowiska, spraw obywatelskich i samorządowych zgłosiła wniosek w sprawie nieopłacalności trzody chlewnej aby wniosek ten skierować do Ministra Rolnictwa. Aktualnie cena za 1 kg tucznika wynosi 2,80, natomiast aby to minimalnie się opłacało to cena 1 kg winna być ok. 4,00 zł. Dlatego też wniosek, jak powiedziała należy skierować do Ministra Rolnictwa o podjęcie w tym zakresie stosownych działań,
- zgłosiła wniosek i jednocześnie prośbę do Komendanta Powiatowej Policji w Ostrzeszowie o nie zatrzymywanie rolników wiozących trzodę do punku skupu u Pana Krawca na Wrzosach. Powiedziała, że od trzech miesięcy policja ustawia się na drodze powiatowej w dni skupu zatrzymując rolników jadących ciągnikiem z dwukołówką nakładając na nich mandaty za nie sprawność pojazdu. Nakładane mandaty wynoszą od 100,- do 150,- zł a rolnik za tucznika dostaje 280 ,-zł.
- wnioskowała pod adresem Powiatowego Zarządu Dróg o budowę ścieżki rowerowej Wrzosy – Doruchów, która jak powiedziała jest konieczna dla usprawnienia ruchu a szczególnie dla zachowania bezpieczeństwa pieszych a szczególnie dzieci idących do szkoły.
Radny Jan Sieczka
- zwrócił się z prośbą do Pana Starosty o dokończenia budowy drogi Przytocznica - Godziętowy i dalsze działania w kierunku realizacji drogi
Godziętowy- Tokarzew.
Radny Andrzej Kempa
- prosił aby policja dała wykładnię jak muszą wyglądać dwukołowki i czy muszą być rejestrowane.
Radny Zygmunt Stempin
- zwrócił się z pytaniem do Pana Starosty, czy wie co dzieje się w temacie realizacji ścieżki rowerowej przy drodze powiatowej w Przytocznicy,
- wnioskował o powołanie komisji nadzoru budowlanego dla sprawdzenia stanu technicznego budynku pałacu w Przytocznicy, gdzie ciągle zasiedla się nowych lokatorów natomiast stan dachu jest tragiczny, ostatnio została zerwana z dachu papa.
Radny Adam Wypchło
- wnioskował o wycięcie chaszczy przy drodze powiatowej od Pana Markiewicza Kazimierza aż do granicy gminy z Kępnem,
- wnioskował o ścięcie pobocza przy drodze do Emilianowa,
- wnioskował o budowę chodnika przy ul. Tokarskiej o dł. 264 m – jest tam 17 budynków a drogą tą przejeżdżają wszystkie samochody ciężarowe w kierunku Ostrzeszowa,
- poruszył temat niewłaściwego zachowania się policjantów przy zatrzymywaniu mieszkańców gminy, dlatego też jak powiedział byłem jedynym radnym, który sprzeciwił się przydzieleniu z budżetu gminy dla policji 20 tys. na zakup samochodu.
Radny Zbigniew Broniszewski
- wnioskował o uprzątnięcie przystanków PKS – na których jest bałagan,
- wnioskował aby PKS – wykonał większe tablice z rozkładem jazdy, gdyż wiele osób starszych ma trudność ich odczytania – chodzi tu szczególnie o większe litery,
- w sprawie niewłaściwego zachowania się policjantów przy zatrzymywaniu kierowców. Wiele uwag, co do zachowania było zgłaszanych też na zebraniach wiejskich, w związku
z tym wnioskował o wstrzymanie dla policji przydzielonych przez Radę na poprzedniej sesji środków w wysokości 15 tys. zł. Wniosek ten prosił aby poddać pod głosowanie,
- w sprawie zaplanowanego remontu pałacu w Doruchowie zapytał, czyją własnością jest ten pałac, gdyż jak stwierdził jest obawa aby nie stało się tak, że my go wyremontujemy a wówczas zgłosi się właściciel o jego zwrot,
- wnioskował aby wystąpić do Komendanta Policji o przedstawienie zakresu czynności, jakie może wykonać policjant, zgodnie z prawem, przy zatrzymywaniu i do czego prawo go upoważnia.
Radny Lucjan Dyba
- przypomniał się Panu Staroście o czekającej do realizacji drogi Stary Pan – Wygoda Plugawska,
- w sprawie zatrzymywania przez policjantów podał przykład, że jechały dwa samochody osobowe bez świateł a za nimi ciągnik, to policjant zatrzymał nie samochody a właśnie ciągnik,
którym jechał rolnik i na nim to właśnie się policjant wyżywał- jest to jak powiedział na fakcie. W sprawie tej byłem u Komendanta ale Komendant tego nie rozumie. Uważam, że jest tu brak życiowego podejścia.Podobna sytuacja była na przejściu koło sklepów w Doruchowie, gdzie kobieta została ukarana za to, że stanęła samochodem na kilka metrów przed przejściem dla pieszych a za chwilę ten sam policjant jechał po naszych chodnikach bo jemu jest tak wolno. Przykładem niewłaściwego zachowania się policji jest też zatrzymywanie na skrzyżowaniu w Mieleszówce. Uważam, jak powiedział policja winna być przyjacielem człowieka a nie chamskim zachowaniem,
- w sprawie drogi Mieleszówka – gdzie jest przepust, który jest ciągle zasypywany. Wnioskował zatem pod adresem Powiatowego Zarządu Dróg o wymianę rur na tym przepuście.
Radny Czesław Anioł
- podzielił się zdarzeniem jakie go spotkało w Chorzowie. Powiedział, że będąc w Chorzowie zatrzymał się samochodem na chodniku. Wówczas podszedł policjant, byłem przekonany,że idzie po kasę, ale policjant zwrócił się z pytaniem, co się stało i w czy mi pomóc, gdyż stanąłem w niewłaściwym miejscu. Po wyjaśnieniu zaproponował, że przez chwilę popilnuje samochód aby nie zostać ukaranym przez patrol. Owszem policjant przypilnował i z rozmowy z nim jaką przeprowadziłem wynika, że policjant ten pracował przez kilka lat w Irlandii i tam nauczył się swojej pracy, gdyż jak powiedział policjant nie jest tylko o karania ale od tego aby najpierw pomóc a dopiero potem karać. Dlatego też uważam, że u nas są policjanci którzy umieją zrozumieć sytuację ale są też i tacy którzy są ustawieni na to aby kogoś złapać,ukarać i wykazać się pracą..Powiedział też, że póki nasi policjanci się tego nie nauczą, to takie sytuacje będą często.
Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poinformowała, że odpowiedzi na interpelacje zostaną udzielone w pkt.16 porządku obrad.
Wójt Gminy Józef Wilkosz odpowiedział Radnemu Broniszewskiemu,że środki dla policji zostały w dniu dzisiejszym już przekazane.
ad. 7. - Informacja Wójta Gminy z działań w okresie m. sesyjnym oraz realizacji uchwał podjętych na poprzedniej sesji.
Wójt Gminy Józef Wilkosz przedstawił informację z działań w okresie m. sesyjnym oraz z realizacji interpelacji, wniosków i uchwał.
Informacja stanowi zał. Nr 3 .
Powiedział, że w okresie m. sesyjnym m. innymi :
- uczestniczył w spotkaniach opłatkowych,
- uczestniczyłem w spotkaniu w sprawie organizacji kafejki internetowej organizowanej przez OSP Doruchów,
- udział w sesji Rady Powiatu,
- udział w spotkaniach noworocznych organizowanych przez różnego rodzaju instytucje,
- sprawa budowy obiektu w Plugawicach,
- zasady podziału kosztów eksploatacji sali sportowej,
- sprawy rozbiórki budynków w m. Gruszków,
- rozmowa z firmą „Kosz” dokonującą zbiórki odpadów,
- udział w spotkaniu noworocznym u Marszałka Województwa Wielkopolskiego,
- udział w organizowanej choince noworocznej w Tokarzewie,
- spotkanie z Prezesem Kaliskiego Okręgowego Związku Piłki Nożnej w Kaliszu,
- udział w spotkaniu na Politechnice Warszawskiej w związku z wręczeniem P. St. Thielowi naszemu krajanowi tytułu Doktora Honoricasa ,
- udział w spotkaniu sołtysów powiatu ostrzeszowskiego w Marszałkach,
- narada w sprawie nowych metod oświetleń ulicznych,
- udział w zebraniu Koła Wędkarskiego,
- rozmowy w sprawie dokumentacji na drogi, powiatowa Godziętowy-Tokarzew i chodnika Przytocznica,
- spotkanie w starostwie w sprawie świetlic terapeutycznych dalszego ich finansowania,
- sprawa zakupu mikrobusu dla dowożenia dzieci niepełnosprawnych do szkoły specjalnej,
- przygotowanie do targów edukacyjnych w Ostrzeszowie,
- udział w organizowanej choince noworocznej w Godziętowach,
- sprawa pożaru PGR Torzeniec,
- turniej piłkarski w Doruchowie,
- narada z sołtysami w sprawie organizacji zebrań wiejskich,
- podpisanie aktu notarialnego na sprzedaż działki w Przytocznicy,
- spotkanie z Gminną Komisją ds. rozwiązywania problemów alkoholowych,
- analiza dokumentów związanych z zakupem mikrobusu,
- podpisanie aktu udziału w Spółce Oświetleniowej,
- udział w spotkaniu z konserwatorem zabytków w sprawie remontu pałacu w Doruchowie
- szkolenie w Ostrzeszowskiej Lokalnej Grupie Działania w Ostrzeszowie,
- spotkanie w sprawie obchodów „Dnia Strażaka”,
- sprawa zagospodarowania zbiornika wodnego i wyspy w parku w Doruchowie,
- lustracja drogi Mieleszówka- Brzeziny,
- udział w konkursie na dyrektora Szkoły Podstawowej w Przytocznicy,
- udział w zebraniu OSP Doruchów,
- udział w komisjach Rady Gminy,
- udział w zebraniach wiejskich.
Do przedstawionej informacji Rada nie wniosła żadnych uwag i wniosków.
W wyniku głosowania przeprowadzonego przez Przewodniczącą Rady Gminy – Rada jednogłośnie przyjęła złożoną informację przez Wójta Gminy.
Głosowało 14 radnych , „za” było 14 radnych , „przeciwnych „ --------, „wstrzymujących „ --------
ad. 8. Informacja Starosty Powiatu w temacie funkcjonowania Starostwa.
Starosta Lech Janicki w swojej informacji przedstawił ogólne zagadnienia realizowane przez powiat m. innymi :
- sprawy funkcjonowania pomocy społecznej, utrzymania pensjonariuszy w Domach Pomocy Społecznej,
- sprawy podwyżek płac dla pracowników domów pomocy społecznej,
- sprawy dofinansowania do utrzymania świetlic terapeutycznych,
- sprawy utrzymania Warsztatów Terapii Zajęciowych,
- spraw finansowania Zakładów Aktywizacji Zawodowej – sprawy transportu,
- sprawy służby zdrowia – funkcjonowania szpitala ostrzeszowskiego i przekształcenia w spółkę prawa handlowego,
- sprawy oświaty, gdzie zostały zmniejszone środki na edukację wynika to z mniejszej ilości uczniów, których w przyszłym roku szkolnym ma być o 200 mniej i to przełoży się
bardzo istotnie na płace. Koszt jednego ucznia to 3 tys. zł , co oznacza 600 tys. mniej na oświatę.
W bieżącym roku została zmniejszona administracja ( 6 osób w I kw. odejdzie z administracji ) Dlatego też aby jakoś działać musimy patrzeć na te obszary, gdzie są jeszcze pewne rezerwy.
W roku ubiegłym powiat dołożył do oświaty 600 tys. zł, gdyż subwencja przyznana przez Ministra Giertycha nie wystarczyła, głownie na podwyżki płac.
- poruszył sprawę Targów edukacyjnych jakie będą organizowane w Ostrzeszowie,
- spraw bezrobocia – w powiecie szacuje się to na poziomie 5 - 6 % i praktycznie ten kto chce pracować to pracę otrzyma,
- sprawy dróg – budżet na ten rok na zadania dróg wynosi kwotę 3mil. 200 tys. zł. W tym roku będzie zrealizowania ta droga o która pytał Radny Sieczka tj. dokończenie drogi
Godziętowy. Na to zadanie jest zabezpieczona kwota 300 tys. zł. O ile otrzymamy jeszcze środki z Ministerstwa Transportu to będziemy mogli rozpocząć realizację drogi Godziętowy- Tokarzew.
Powiat ma 7 gminy i staramy się to dzielić jak możemy, aby co roku inna gminna uzyskała środki na realizację dróg. W tym roku środki będą dla gminy Doruchów.
- w sprawie budowy chodników, w tym roku dla Gminy Doruchów jest kwota 70 tys. zł z przeznaczeniem na budowę chodników. Za te pieniądze powiększone o udział Gminy można
będzie po wskazaniu coś zrobić. Takie deklaracje mamy z każdej gminy w powiecie.
- w sprawie Traktu Kaliskiego – tego zdania nie jesteśmy w stanie na Radzie Powiatu przegłosować aby głównie powiatowe pieniądze poszyły na realizację tego zdania.
Na realizację tej drogi mamy otrzymać dofinansowanie z Urzędu Marszałkowskiego.
- na dofinansowanie realizacji dróg nie mamy do tej pory zapewnienia z strony Komisji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego – jest to kolejne źródło dofinansowywania realizacji dróg.
- programy Unii Europejskiej – ze strony powiatu została zgłoszona do realizacji jedna droga, która kwalifikuje się w kryteriach jako droga, która ma szansę na realizację .Jest to droga, która
łączy ona drogę wojewódzką i drogę krajową Szklarka Myśniewska – Myśniew – Kobylagóra- Marcinki. Nie wiemy jeszcze jakie pieniądze zostaną przeznaczone na ten cel ze środków
unijnych, wiemy natomiast, że drugą połowę musimy sami zabezpieczyć. Mamy szczegółowe zasady punktowania tych wniosków i wydaje się, że będzie to wniosek mocno uzasadniony.
Jest zatem szansa wybudowania 4,5 km drogi asfaltowej. Drugim celem, który chcemy realizować jest termoizolacja publicznych budynków powiatowych tj. szkoły, obiekt CPR,
Powiatowy Zarząd Dróg. Tych obiektów jest łącznie 9, ma to zalety szczególnie oszczędnościowe w zakresie ogrzewania. ok. 40 % oszczędności. Jest to wniosek na kwotę 8 mil. złotych
i o ile wniosek ten zostałby przyjęty, to mielibyśmy ładnie wyglądające placówki oświatowe dla naszych wszystkich mieszkańców i młodzieży.
Trzecim elementem, który chcielibyśmy realizować to sprawa Szkoły Rolniczej, która kształci dla rolnictwa.. Jest tu szansa o ile będziemy skutecznie wnioskować uzyskania do
85 % na budowę sali sportowej. Jest to kwestia 15-17 mil. zł. Myślimy też o doposażeniu szpitala i dobudowie jednego skrzydła związanego z profilaktyką nowotworową.
Ostatnim elementem, który być może trafi do Urzędu Marszałkowskiego w ramach wniosków to linia kolejowa Grabów- Namysłaki. Jest to pewne bogactwo i majątek, który leży tu nie
opodal. Na razie wszyscy traktują to jako starą linię kolejową, która być może nikomu się nie przyda jeżeli chodzi to transport ale na pewno jest to potencjał w zakresie rozwoju lokalnego.
Zainteresowana jest tym obecnie po naszych działaniach Ostrzeszowska Lokalna Grupa Działania. Jeżeli udałoby się to w następnych latach przejąć i uporządkować zagospodarować
na cele turystyczne to pociąga za sobą pewne ożywienie i na pewno każdemu by się podobało jak by za 5 czy 7 lat gdyby tutaj na tej linii coś się działo. Chcielibyśmy patrząc jak to jest
w krajach zachodnich uchronić tą linię od całkowitego zniszczenia.
Następnie odpowiedział na następujące sprawy poruszone przez radnych w punkcie interpelacje i zapytania :
w spr. cen na żywiec – muszą tu jak powiedział być wypracowane pewne instrumenty aby nie było takich różnic jak obecnie są pomiędzy tym co rolnik dostaje za odstawiony żywiec a tym co
płacimy w sklepie.
w spr. policji – rozumiem sytuację rolników. Nie podlega mi policja i nie ustalam zasad działania tej policji na terenie powiatu.
Zwracam tu na fakt, że od dwóch lat policja uległa gruntownemu przemeblowaniu. Nie tylko zmienił się Komendant ale też policjanci, gdyż trudno jest spotkać teraz policjanta
z dłuższym stażem jak 17 – 20 lat. Przyszli młodzi i robią to co robią. Będą apelował do Komendanta Powowego, żeby trochę powściągnął tą gorliwość, gdyż o zmianie przepisów nie ma
mowy. Oni działają zgodnie z prawem. Poprzedni Komendant Policji wykazywał w tym względzie ludzie podejście. My w powiecie musimy też tak poukładać żeby źle na siebie wilkiem nie
patrzyli. Policjant jak ma biedę to przyjdzie do przeciętnego mieszkańca, do przeciętnego rolnika by mu pomóc. Ta relacja jest możliwa do budowania tylko i wyłącznie o ile będą oni też rozsądniej
podchodzili do sprawy. Jeżeli chodzi o przepisy co do dwukołówek to są jednoznaczne. W sprawie tej postaram się przeprowadzić rozmowę z Komendantem Powiatowym Policji.
Powiat udziela policji daleko idącej pomocy. Przydzielono kwotę 30 tys. zł do zakupu samochodu dla policji. Zaproponował aby Rada spotkała się z Komendantem Powiatowym Policji
i porozmawiali w tym temacie, tak od siebie.
w spr. drogi Stary Pan – nie zmieści się to na pewno w programie europejskim. Musi ona czekać na swoją kolej i nie umiem radnemu Dybie odpowiedzieć kiedy będzie realizowana bo realizacja 1 km
drogi kosztuje 400 tys. zł.
w spr. ścieżki rowerowej Przytocznica – o ile byłaby patrycypacją w ramach któregoś z programów to my możemy odpowiednie środki przekazać i wejść generalnie w to zadanie.
Jest to temat do rozmowy o ile jest możliwość uzyskania środków zewnętrznych. Uważam, ze temat jest otwarty i deklaruję gotowość.
Radny Adam Wypchło
- zapytał czy mieszkańcy domów pomocy społecznej są wyłącznie mieszkańcami naszego terenu, czy też spoza.
- zapytał w spr. budowy zbiornika wodnego Klastorna Wieś
Wójt Gminy Józef Wilkosz
- zwrócił się z pytaniem w sprawie elewacji budynku Ośrodka Zdrowia w Doruchowie
- zapytał w sprawie budowy chodników, gdyż z zebrań wiejskich wynika, że jest ogromny napór na budowę chodników i jest kwestia do rozważenia – musiałby być opracowany program powiatowy, co powiat oferuje nam gminom i mieszkańcom, czy mają to być ścieżki rowerowe zgodnie z normami technicznymi 2,5 m szerokości, czy też idziemy w rozbudowę ścieżek rowerowych, czy chodników o szerokości 1, 5 m . Należałoby przyjąć określone standardy na poszczególnych odcinkach i pod te tematy przymierzać finansowo gminy i powiat. Z drugiej strony kwoty którymi dysponuje powiat na to zadnie na pewno są niewystarczające – prosty przykład, gdybyśmy chcieli przedłużyć chodnik ul. Ostrzeszowskiej do przystanku PKS i dalej do granicy z Przytocznicą, to my musielibyśmy swoją kwotę zwiększyć ale także i powiat w granicach 90 tys. zł. musiałby na to zadanie przeznaczyć. Wówczas zamknęlibyśmy to zadanie w całości. Byłby też to duży atut do realizacji wniosku Przytocznicy o budowę ścieżki rowerowej w ramach programu „ odnowy wsi” bo łączy wybudowany chodnik i jest dalsza perspektywa dojazdu z Przytocznicy do Doruchowa – zamykałoby się to kompleksowo i na pewno przy ocenie naszych wniosków byłoby dla nas dużym plusem. przypominał aby Zarząd Dróg, jak co roku dokonał napraw pobocza dróg na terenie gminy, gdyż po okresie zimowym powstały wyboje i temat ten jest dość istotny do realizacji.
Radny Zygmunt Stempin
- w sprawie elewacji budynku Ośrodka Zdrowia ale również jak powiedział, od lat brakuje tam podjazdu dla osób niepełnosprawnych.
- zwrócił się z pytaniem do Pani Dyrektor Zarządu Dróg Anny Gieczewskiej w sprawie naprawy odcinka drogi Przytocznica- Bukownica, która jest ciągle remontowana. Remont ten
z pewnością przekroczy koszt położenia całej nawierzchni asfaltowej na tej drodze.
Radny Zbigniew Broniszewski
- zapytał o sprawę drogi Stary Pan –czy w powiecie prowadzi się rejestr wniosków i w jakiej kolejności są realizowane,
- w sprawie chodnika w m. Komorów zapytał, czyj właściwie ten chodnik jest, gdyż na ten temat wiele się pisało i mówiło,
- zapytał o sprawę dzierżawy karetek pogotowia prywatnym osobom,które na tym zarabiają,
- poruszył sprawę przeklasyfikowania dróg chłopskich i doprowadzenia ich do właściwego stanu prawnego, aby nie płacić z tego tytułu podatku. Dlatego też jak powiedział Starosta działa na naszą szkodę. Sprawy te miały być dawno załatwione z mocy prawa bez ponoszenia przez rolników kosztów.
Starosta Lech Janicki odpowiedział, że:
- my jako powiat jesteśmy dość dużym usługodawcą Domów Pomocy Społecznej. Mamy 3 domy pomocy – 1 dom w Marszałkach, w Kobylejgórze i Kochłowach. Tylko znikoma część pensjonariuszy jest mieszkańcami naszego powiatu. Do tych domów ściągamy aby je zapełnić wszystkich, którzy otrzymają skierowanie. Głównym finansującym Domy Pomocy na starych zasadach jest budżet Państwa poprzez budżet Wojewody. Natomiast mieszkańców na nowych warunkach kierują Ośrodki Pomocy Społecznej, tutaj w tym względzie koszty pokrywa Gmina albo 75 % pokrywa uczestnik ze swojej renty czy emerytury.- w spr. zbiornika Klasztorna Wieś – w budżecie Marszałka na to zadnie jest zabezpieczona kwota 12 mil. zł na wykup gruntów.
- w spr. dróg chłopskich – na regulacje tych spraw środki otrzymujemy od Wojewody a Wojewoda wg. tego co ma daje - tyle ile może i nie mamy wpływu na ich wysokość, dlatego też latami regulujemy sprawy dróg. Dlatego też decyzje najpierw idą do Starosty potem do Wojewody a Wojewoda je akceptuje lub też nie i wtedy dopiero są pieniądze na regulację spraw.
- w spr. chodnika Komorów – chodnik ten jest własnością powiatu, został zrealizowany ze środków materiałowych gminy Mikstat, został wykonany systemem gospodarczym i jest na stanie Powiatowego Zarządu Dróg .Jak widać nie jest to chwalebne i nie będziemy takich zadań realizować, skoro ma to wywoływać skandale. W roku ubiegłym wykonano 15 takich chodników. W tej chwili wszyscy podnieśli rękę, ci co dyskutowali, żeby ten chodnik dokończyć. Dlatego też chodnik ten będzie w tym roku dokończony.
- w spr. karetek pogotowia – są one dysponowane w ramach systemu ratownictwa medycznego.
- w spr. realizacji wniosków - funkcjonuje mechanizm zgłaszania wniosków.. Pierwszą sprawa jest zawsze zgłoszenie wniosku. Wnioski są zgłoszone do 2013 roku i są rozpatrywane w następującym kontekście,możliwość uzyskania dofinansowania, patrycypaci gminy w kosztach realizacji,uznanie za zasadne realizacji tego przedsięwzięcia przez gminę. Jest program rozwoju sieci dróg są parametry i priorytety w zakresie programów do których można jej zgłaszać. Nie jest to żadna sprawa pod stołem i nie jest nikt w Radzie Powiatu takiej sprawy przemycić, bo wszyscy patrzą na ręce.
- w spr. chodników i ścieżek rowerowych , należy tutaj każdy przypadek traktować indywidualnie, gdyż są takie miejsca gdzie prosi się i nie wolno rezygnować z budowy ścieżki pieszo-rowerowej, są też miejsca gdzie wypada zrobić chodnik, którym spokojnie można przejechać rowerem mijając sie z pieszym. Dlatego też nie należy generalizować sprawy chociaż byłoby dobrze, gdy byłby to jeden standard.
- w spr. elewacji budynku Ośrodka Zdrowia w Doruchowie – miało to być wykonane w roku ubiegłym . Jest to w tej chwili w dyspozycji „Wspólnoty mieszkaniowej „. Powiat wpłaca na fundusz remontowy 70 % i tam te pieniądze są na elewację, natomiast do samej elewacji nie doszło, bo nie znaleziono wykonawcy. Mam nadzieję, że dojdzie to w bieżącym roku do skutku. Wspólnota mieszkaniowa jest właścicielem tych mieszkań, patrycypują w funduszu remontowym na cele wspólne i wzięli na siebie cały zakres obowiązków tego obiektu.
Radny Powiatu Robert Pustkowski
- powiedział, że sprawa ta dotyczy dróg gruntowych i była wyjaśniania na sesji już dwukrotnie, że zostanie pozytywnie załatwiona pod warunkiem, że rolnik sam się zgłosi do geodezji i złoży w tej sprawie wniosek. Sprawy te są załatwiane bez ponoszenia kosztów.
Radny Czesław Anioł
- zwrócił się z wnioskiem do Rady Powiatu o zabezpieczenie skromnej kwoty 1.500 zł na sfinansowanie zapłaty za dowody rejestracyjne i prawo jazdy mieszkańcom, którzy w związku ze zmiana administracyjna przeszli ze sołectwa Doruchów I do sołectwa Doruchów II.
Wobec braku dalszej dyskusji Rada Gminy przyjęła jednogłośnie informację Starosty Powiatu.
ad. 9. Informacja z realizacji programu ochrony środowiska dla gminy Doruchów.
Do przedstawionego tematu Rada nie wniosła żadnych uwag i wniosków.
W wyniku głosowania przeprowadzonego przez Przewodniczącą Rady Gminy Joannę Blewąska Rada jednogłośnie przyjęła informację z realizacji programu ochrony środowiska dla gminy Doruchów.
Informacja stanowi zał. Nr 3 do protokołu.
W punkcie tym obrady opuścił Radny Lucjan Dyba.
Głosowało 13 radnych , „za” było 13 radnych , „przeciwnych „ --------, „wstrzymujących „ --------.
ad. 10 - Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia odpłatności za korzystanie z gminnego wysypiska odpadów komunalnych.
Komisja uchwał i wniosków przedstawiła projekt uchwały w sprawie ustalenia odpłatności za korzystanie z gminnego wysypiska odpadów komunalnych.
Rada nie wniosła żadnych uwag do przedstawionego projektu uchwały.
W wyniku głosowania przeprowadzonego przez Przewodniczącą Rady Gminy Joannę Blewąska Rada jednogłośnie podjęła uchwałę.
Glosowało 13 radnych „za” było 13 radnych, „przeciwnych” ----------------, wstrzymujących ------.
Uchwała Nr XIII/64/2008 jest załącznikiem Nr 4 do protokółu.
ad. 11.- Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi w zakresie odbierania odpadów
komunalnych oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych.
Komisja uchwał i wniosków przedstawiła projekt uchwały w sprawie ustalenia górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi w zakresie
odbierania odpadów komunalnych oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych.
Uwagi i wnioski do projektu uchwały zgłosili :
Radny Stanisław Przybył
– postawił pytanie czy my mamy wpływ na ustalanie cen za usługę odbierania odpadów.
Radny Zbigniew Broniszewski
- postawił wniosek aby stawki górnych opłat zmniejszyć.
Radna Janina Przygoda
- wnioskowała o zmniejszenie opłat za odbiór śmieci uwagi na to, że ustalając dziś górne stawki opłat pozwalamy firmom zajmującym się wywozem śmieci na to, że stawki tych opłat od razy
wzrosną. Komisja Rolnictwa była też za tym aby te opłaty zmniejszyć i zaproponowała stawkę 13,- zł za pojemnik 120 l i 19 ,- zł za pojemnik 240 l.
W związku ze zgłoszonym wnioskiem Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zaproponowała głosowanie na wnioskiem Radnej Przygody.
Głosowało 13 radnych „ za było 13 „ radnych , przeciwnych -------------, wstrzymujących ------
Wobec powyższego wniosek został przyjęty.
Następnie Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała pod głosowanie projekt uchwały z uwzględnieniem przyjętej zmiany stawek opłat.
Głosowało 13 radnych „ za było 13 „ radnych , przeciwnych -------------, wstrzymujących ------
Wobec powyższego uchwała Nr XIII/65/2008 została podjęta jednogłośnie i stanowi zał. Nr 5 do protokółu.
ad. 12. Podjęcie uchwały w sprawie zwolnienia od opłaty zgłoszenia o dokonanie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej oraz o dokonanie zmiany wpisu
w ewidencji działalności gospodarczej.
Komisja uchwał i wniosków przedstawiła projekt uchwały w sprawie zwolnienia od opłaty zgłoszenia o dokonanie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej orazo dokonanie zmiany wpisu w ewidencji działalności gospodarczej.
Rada nie wniosła żadnych uwag do przedstawionego projektu uchwały. W wyniku głosowania przeprowadzonego przez Przewodniczącą Rady Gminy Joannę Blewąska Rada jednogłośnie podjęła uchwałę. Glosowało 13 radnych „za” było 13 radnych, „przeciwnych” ----------------, wstrzymujących ------.
Uchwała Nr XIII/66/2008 jest załącznikiem Nr 6 do protokółu.
ad. 13. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia planów pracy Rady i komisji na 2008 rok.
Komisja uchwał i wniosków przedstawiła projekt uchwały w sprawie przyjęcia planów pracy Rady i komisji na 2008 rok.
Rada nie wniosła żadnych uwag do przedstawionego projektu uchwały. W wyniku głosowania przeprowadzonego przez Przewodniczącą Rady Gminy Joannę Blewąska Rada jednogłośnie podjęła uchwałę. Glosowało 13 radnych „za” było 13 radnych, „przeciwnych” ----------------, wstrzymujących ------.
Uchwała Nr XIII/68/2008 jest załącznikiem Nr 7 do protokółu.
ad. 14. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany administracyjnej sołectwa.
Komisja uchwał i wniosków przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany administracyjnej sołectwa.
Rada nie wniosła żadnych uwag do przedstawionego projektu uchwały. W wyniku głosowania przeprowadzonego przez Przewodniczącą Rady Gminy Joannę Blewąska Rada jednogłośnie podjęła uchwałę. Glosowało 13 radnych „za” było 13 radnych, „przeciwnych” ----------------, wstrzymujących ------.
Uchwała Nr XIII/67/2008 jest załącznikiem Nr 8 do protokółu.
ad. 15. Wolne głosy i wnioski .
Nie było.
ad. 16. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.
Wójt Gminy Józef Wilkosz udzielił odpowiedzi w następujących sprawach :
w spr. interwencji policji – uważam, ze w tej sprawie należałoby zorganizować spotkanie Komendanta Powiatowego Policji również i Komendanta Rewiru z Przewodniczącymi Komisji Rady dla przedstawienia tego tematu o omówienia jak wygląda sytuacja.
w spr. porządku na przystankach – wiadoma sprawa porządek musi być utrzymany – dokonamy przeglądu.
w spr. większych tabliczek z rozkładem jazdy PKS – należy to do przewoźników. Ze swej strony skierujemy pismo do nich, chociaż trudno powiedzieć jaki to będzie skutek, gdyż tabliczki te są znormalizowane ale wskażemy głównie na trudności jakie mają osoby starsze korzystające z przejazdu liniami PKS-u.
w spr. remontu pałacu w Doruchowie – jest własnością samorządu z tym, że pewne zagrożenia istnieją, gdyż nie ma na dzień dzisiejszy ustawy reprywatyzacyjnej, tylko jest pytanie ? czy ma to wszystko zapaść w ruinę, bo tak zaczyna się już dziać, czy też budować nową bibliotekę dla mieszkańców. Remont tego budynku jest konieczny i mało tego o ile tak pozostawimy to konserwator zabytków nas przymusi do remontu, bo nie pozwoli sobie, żeby obiekt, który jest zabytkiem niszczał. Uważam, że temat ten ma szansę na realizacji
w spr. remontu pałacu w Przytocznicy – jest to następna rzecz – cała substancja komunalna wymaga działań remontowych. W najbliższych miesiącach musimy opracować program podstawowych działań w tym zakresie ale w wielu budynkach ten remont zachowawczy już nie wystarcza i jest potrzeba generalnego remontu, są to już duże pieniądze i musimy się do tego tematu przymierzyć.
Wójt Gminy Józef Wilkosz poinformował też, że do Gminy wpłynęło pismo Pani Elżbiety Grzywny w sprawie sprawowania funkcji przez radnego Andrzeja Kempy.
Dlatego też w sprawie tej zwrócę się do Wojewody zwierzchnika nad gminami o zajęcie stanowiska w tej sprawie. Sprawę tą wyjaśnimy do końca aby była tu jasność.
Radna Janina Przygoda
- zapytała o pozostałe budynki po młynie na Bąbrówce, które jak powiedziała są zagrożeniem bezpieczeństwa szczególnie dla dzieci, które ma się bawią.
Wójt Gminy Józef Wilkosz odpowiedział Radnej Przygoda, że budynki te są własnością Skarbu Państwa ale całość przejęła firma Rusztowania GSM z Grabowa i przystąpi
do porządkowania terenu i budynków.
W punkcie tym Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poprosiła o zabranie głosu przez Prezesa Sp. Z o.o EKO- REGION w temacie zbiórki śmieci na terenie gminy Doruchów, który
przedstawił ofertę firmy w zakresie zbiórki odpadów od mieszkańców gminy Doruchów.
Powiedział, że :
EKO- REGION sp. z o. o powstała 10 maja 2000 roku z inicjatywy Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi przy udziale samorządów powiatowych woj.
Łódzkiego. Realizując konsekwentnie zapisy ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 roku EKO-REGION postępuje z odpadami w sposób zapewniający ochronę życia a w szczególności zasadą zaspakajania
powstawaniu odpadów lub ograniczania ilości odpadów i ich negatywnego oddziaływania na środowisko.
Firma wykonuje:
- obsługę w zakresie odbioru, wywozu i transportu odpadów w oparciu o posiadane decyzje administracyjne,
- odpady komunalne z posesji odbierane są zgodnie z zawartą umową i ustaloną częstotliwością wywozu,
- obsługa wykonywana jest wyspecjalizowanym sprzętem samochody- śmieciarki marki Wolwo, Mercedes, Renaut,
- pojemniki są przekazywane nieodpłatnie w formie użyczenia lub na żądanie klienta-sprzedaż,
- dodatkowe ilości odpadów, które nie mieszczą się w pojemnikach przyjmowane są w workach z LOGO.
- firma dysponuje n pojemnikami na odpady o pojemności 120 l, 240l, 1100 l , odbiór odpadów komunalnych z posesji odbywać się będzie zgodnie z kalendarzem
- pojemniki winny być wystawione na zewnątrz, pracownicy nie mają prawa wstępu na posesję,
- faktury za odbiór odpadów komunalnych dostarczane są do klientów indywidualnych przez inkasenta
ad.17. Zakończenie.
W związku z zrealizowaniem porządku obrad Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zamkła XIII sesję Rady Gminy Doruchów o godz. 13,30 -tej.
Prot. Grażyna Tuz Przewodnicząca Rady Gminy
/-/ Joanna Blewąska