P R O T O K Ó Ł NR XVI /2008
z sesji Rady Gminy odbytej w dniu 21 maja 2008 roku
w sali sesyjnej Urzędu Gminy w Doruchowie
------------------------------------------------------------
O godz. 10 – tej Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska otworzyła XVI sesję
Rady Gminy Doruchów i stwierdziła, iż zgodnie z listą obecności w sesji uczestniczy 14 radnych,
co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 osób
stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji.
Radny Stefan Trzciński usprawiedliwił swoją nieobecność.
Następnie Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska powitała radnych i zaproszonych gości:
- Radnego Powiatu Roberta Pustkowskiego
- Prezesa Stowarzyszenia „Bezpieczny Powiat” Zbyszko Szmaja
- Wójta Gminy Józefa Wilkosza
- Skarbnik Gminy Władysławę Lasota
- Radcę Prawnego Marcina Małeckiego
- Prezesa Związku OSP Jadwigę Kosik
- agronoma Idziego Baraniaka
- sołtysów
- dyrektorów szkół
- kierowników jednostek organizacyjnych oraz kierowników referatów Urzędu Gminy
- przedstawicieli prasy,
Listy obecności stanowią zał. Nr 1 i 2 do protokółu.
Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska przypomniała, że porządek dzisiejszej sesji
przedstawia sie następująco :
1. Otwarcie.
2. Przedstawienie porządku obrad.
3. Wybór sekretarza obrad.
4. Przyjęcie protokółu z XV sesji.
5. Powołanie komisji uchwał i wniosków.
6. Interpelacje i zapytania radnych.
6. Informacja Wójta Gminy z działań w okresie m. sesyjnym.
7. Informacja Prezesa Stowarzyszenia „Bezpieczny Powiat „ .
8. Informacja o stanie bezpieczeństwa publicznego na terenie gminy.
9. Informacja Powiatowego Zarządu Dróg w temacie realizacji zadań drogowych na terenie powiatu i gminy Doruchów.
10. Zatwierdzenie taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.
11. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia liczby punktów sprzedaży napojów
alkoholowych oraz zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych.
12. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu i w budżecie gminy na 2008 r.
13. Wolne głosy i wnioski.
14. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.
15. Zakończenie.
Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zwróciła się z pytaniem, czy ktoś spośród
radnych chciałaby wystąpić z wnioskiem o dokonanie zmian w przedstawionym porządku obrad
Rada nie wniosła żadnych uwag do zaproponowanego porządku obrad.
ad.1 i 2
j.w
ad.3 Wybór sekretarza obrad.
Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zaproponowała na sekretarza obrad
Radnego Lucjana Dybę. Uwag do przedstawionej propozycji nie wniesiono.
W wyniku głosownia Rada jednogłośnie powołała radnego Lucjana Dybę na sekretarza XVI sesji.
ad. 4. Przyjęcie protokółu z XV sesji.
Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poinformowała, że protokół
z obrad XV sesji został wyłożony do wglądu przed sesją, z protokółem było można
zapoznać się także w biurze rady.
Rada nie wniosła żadnych uwag do protokółu i w wyniku głosowania Rada Gminy protokół
Nr XV/2008 przyjęła jednogłośnie.
ad. 5. Powołanie komisji uchwał i wniosków.
Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zaproponowała w skład
komisji uchwał następujące osoby :
1/ Radny Adam Wypchło
2/ Radna Maria Rogalewska
3/ Skarbnik Gminy Władysławę Lasota
4/ Kier. Ref. Stanisław Smiatacz
Powyższy skład komisji uchwał i wniosków Rada przyjęła jednogłośnie.
ad. 6 Interpelacje i zapytania radnych.
Na XVI sesji radni zgłosili następujące interpelacje :
Radny Adam Wypchło
- w sprawie kosztów jakie muszą ponieść mieszkańcy Starej Kuźnicy oraz Torzeńca w związku
wprowadzeniem zmiany administracyjnej w tych miejscowościach. Ustawodawca nakłada
obowiązek dokonania takiej zmiany administracyjnej ale nic nie mówi o kosztach. Poinformował,
że w tej sprawie była delegacja sołtysów u Starosty z propozycją aby Rada Powiatu zwolniła
mieszkańców tych wsi z ponoszenia kosztów związanych z wymianą praw jazdy i dowodów
rejestracyjnych. Jednak z wypowiedzi Starosty wynika, że jest nie ma w tym zakresie woli
Rad Powiatu aby zwolnić mieszkańców tych miejscowości od opłat.. W związku z czym postawił
wniosek aby Radca Prawny Urzędu Gminy wystąpił do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych
z zapytaniem kto w takim przypadku pokryje koszty wymiany tych dokumentów.
Radny Zbigniew Broniszewski
- powiedział, że na ostatniej sesji wnioskował aby Urząd Gminy przygotował wykaz dróg jakie
są na terenie gminy. Dlatego proponuje aby wykaz tych dróg przedstawić na posiedzeniach
komisja, aby radni wiedzieli przy podejmowaniu decyzji o jaką drogę chodzi.
- druga sprawą jaką zgłosił to sprawa ograniczenia przejazdu przeładowanych samochodów=
ciężarowych na drogach gminnych.
Postawił wniosek aby zwrócić się do Komendy Głównej Policji w Warszawie
o wyjaśnienie tego problemu , jakie czynności mogą podjąć policjanci , czy musi być ten
samochód zważony, czy też na postawie znaków zakazu mają prawo wyciągnięcia konsekwencji
w stosunku do kierowców.
- kolejną sprawę jaką zgłosił to sprawa niskich wynagrodzeń pracowników Urzędu Gminy
z 40 - letnim stażem pracy zamierzający przejść na emeryturę, których emerytury będą bardzo
niskie.
Radny Lucjan Dyba
- zgłosił sprawę do Przewodniczącej Rady Gminy, że radni zbyt późno otrzymują materiały na
komisję. W związku z czym nie mogą się z nimi dokładnie zapoznać.
Chodzi tu o uchwałę w sprawie ustalenia punktów sprzedaży napojów alkoholowych w związku
z czym na dzisiejszej sesji będą pewne nieporozumienia.
Dlatego jest prośba aby pewne materiały głównie o tematyce gospodarczej, które można przyjąć
bez jakiegoś pospiechu, dostarczyć radnym wcześniej przed posiedzeniami komisji.
W związku z brakiem dalszych interpelacji i zapytań Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska
poinformowała, że odpowiedzi zostaną udzielone w pkt. 14 porządku obrad.
ad.6. Informacja Wójta Gminy z działań w okresie m. sesyjnym.
Wójt Gminy Józef Wilkosz poinformował, że w okresie międzysesyjnym
- uczestniczył w powiatowych obchodach Dnia Strażaka,
- uczestniczył w spotkaniu przygotowującym arkusze organizacyjne dla szkół,
- podpisał umowy stażową w Powiatowym Biurze Pracy,
- lustracja budowy wodociągu w kierunku P. Błaszczyka,
- odbyto spotkanie z Kier. WTZ w sprawie eksploatacji zakupionego samochodu dla przewoz osób
niepełnosprawnych,
- udział w komisji bezpieczeństwa ruchu na drogach województwa wielkopolskiego,
- dokonał przeglądu prowadzonej zbiórki odpadów wielkogabaretowych na terenie gminy,
- udział w spotkaniu z Panią Minister Rozwoju Regionalnego,
- lustracja prac publicznych,
- analiza funkcjonowania obiektów sportowych na terenie gminy,
- lustracja pracy równiarki na terenie gminy
- udział w komisjach rady gminy,
-sprawy funkcjonowania przedszkola
- udział w Walnym Zgromadzeniu Spółdzielni „SCH” w Doruchowie.
Poinformował również o realizacji interpelacji,wniosków i zapytań jakie zgłoszono na poprzedniej esji.
Informacja jest zał. Nr 3 do protokółu.
Do przedstawionej informacji uwag i wniosków nie zgłoszono
W wyniku głosowania Rada jednogłośnie przyjęła informacje Wójta Gminy.
ad.7 Informacja Prezesa Stowarzyszenia „Bezpieczny Powiat „ .
Prezes Stowarzyszenia „Bezpieczny Powiat” Zbyszko Szmaj poinformował o utworzeniu
Stowarzyszenia „Bezpieczny Powiat „ . Przedstawił statut stowarzyszenia , poinformował
o celach, środkach działania a także o władzach stowarzyszenia, majątku i funduszach.
Informacja jest zał. Nr 4 do protokółu.
Do przedstawionej informacji Rada nie wniosła żadnych uwag i wniosków.
ad. 8. Informacja o stanie bezpieczeństwa publicznego na terenie gminy.
Dzielnicowy Rewiru Policji w Grabowie aspirant Robert Mazurkiewicz przedstawił
informację o stanie bezpieczeństwa publicznego na terenie gminy.
Informacja jest zał. Nr 5 do protokółu.
W dyskusji głos zabrali :
Radny Czesław Anioł
- w swojej wypowiedzi stwierdził, że do pracy policji nie ma większych uwag.
Największym problemem na dzień dzisiejszy napewno są jak powiedział, awantury domowe.
Wskazał na artykuł redakcji czasu ostrzeszowskiego, którym jest zdziwiony, że redaktorzy nie
piszą o problemach tych rodzin, że w tym domu jest awanturnik, złodziej, nie piszą o problemach
matki, żony, rodziny. Natomiast piszą o Panu z Zalesia, który jest znany społeczności, który został
zabrany na izbę wytrzeźwień i wielce się żali, że został pobity. Chcę tu zapewnić, jak powiedział,
że jako rada i społeczeństwo będziemy zawsze z policji pomagać tam gdzie jest potrzeba.
Z całym szacunkiem jestem z policją, bo wiem i rozumiem, co to znaczy awanturnictwo domowe.
Radny Lucjan Dyba
- podziękował policjantom za pracę, chociaż jak powiedział rok ubiegły nie był dla naszego
społeczeństwa pomyślny, gdyż z uwagi na to, że na czas remontu komisariatu w Grabowie
policja miała siedzibę w Doruchowie, stąd też przedstawione statystki w sprawozdaniu są tego
odzwierciedleniem i widać jak wzrosły ukarania naszych mieszkańców.
Dlatego też wnioskuję, jak powiedział o przywrócenie poprzednich struktur policji jakie mieliśmy
w Doruchowie
Radny Andrzej Kempa
-apytał , kto podaje informacje do prasy o popełnionych przestępstwach na terenie gminy,
powiedział,że słuszne byłoby aby na każde sołectwo był przydzielony dzielnicowy dlatego też
popiera wniosek o przywrócenie danych służb policji.
Radna Maria Rogalewska
- pytała czy ci co jeżdżą na skuterach muszą mieć prawo jazdy, gdyż widać, że młodzież która jeździ skuterami a nawet dzieci
osiągają tym zawrotne prędkości.
prosiła też aby w miarę możliwości patrole policyjne zwracały uwagę na młodzież , która
w wieku bardzo młodym pije piwo spotykając się szczególnie wieczorem.
Radny Adam Wypchło
- zapytał czego dotyczył mandat za nielegalny ubój bydła.
Odpowiedzi na postawione pytania udzielił aspirant Robert Mazurkiewicz.
Udzielone odpowiedzi przyjęto.
Wobec braku dalszej dyskusji Przewodnicząca Rady Gminy zaproponowała przyjęcie informacji przez głosowanie.
Rada Gminy w obecności 14 radnych uczestniczących w sesji – 14 głosami „za” ,„przeciwnych „ --------------------------
„wstrzymujących -----------------przyjęła informację
o stanie bezpieczeństwa publicznego na terenie gminy.
ad 9. Informacja Powiatowego Zarząd u Dróg w temacie realizacji zadań drogowych na terenie powiatu i gminy Doruchów.
W związku z usprawiedliwieniem swojej nieobecności na sesji Dyrektor Powiatowego
Zarządu Dróg P. Anny Gieczewskiej Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska odczytała
przekazaną na piśmie informację w temacie realizacji dróg przez powiat na terenie gminy.
Informacja stanowi zał Nr 6 do protokółu.
Rada nie zgłosiła żadnych uwag i wniosków do przedstawionej informacji.
ad. 10. Zatwierdzenie taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.
Wójt Gminy Józef Wilkosz poinformował o kosztach utrzymania wodociągów
i oczyszczalni ścieków oraz przedstawił propozycje nowych taryf cen na wodę i ścieki.
Informacja stanowi zał. Nr 6 i 7 do protokółu.
W dyskusji glos zabrali :
Radny Adam Wypchło
- w imieniu komisji oświaty, kultury, zdrowia, sportu i spraw socjalnych oraz komisji rozwoju
gospodarczego budżetu i finansów przedstawił opinię w sprawie propozycji nowych stawek cen na
wodę i ścieki, stwierdzając, że komisje nie miały uwag co do stawki ceny za wodę natomiast
zaproponowały aby cena na ścieki wynosiła 2,30 za m3. Powiedział,że osobiście będzie głosował
za cena wody 1,77 z WAT-em , natomiast będzie przeciwny przyjęciu ceny 2,32 za ścieki.
Postawił wniosek o ustalenie ceny na ścieki w wysokości 2,30 zł za m/3 z WAT-em.
Radna Janina Przygoda
- przedstawiła opinię komisji rolnictwa, ochrony środowiska, spraw obywatelskich
i samorządowych stwierdzając, że komisja pozytywnie zaopiniowała 1,77 za m /3 z WAT-em cenę wody i 2,32 za m/3 cenę ścieków.
Komisja jak powiedziała miała uwagi, co do tych 32 gospodarstw, które nie są jeszcze podłączone do kanalizacji.
Dlatego też należałoby się do tych osób zwrócić z pismami i określić termin w jakim muszą dokonać podłączenia.
Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zwróciła się do radnych aby przyjęli zaproponowane przez
Wójta Gminy stawki ceny wody i ścieków i jednocześnie zobowiązać Wójta do podjęcia ostatecznych działań
w celu załatwienia tematu podłączenia tych 32 gospodarstw do kanalizacji.
Radny Czesław Anioł
- w swojej wypowiedzi stwierdził, że cena 2,32 za m3 ścieków nie jest ceną wygórowaną, gdyż
wywożenie ścieków beczkowozem jest znacznie droższe. Dlatego też nie należy z tego robić
większego problemu.
Wiceprzewodniczący Rady Gminy Zbigniew Broniszewski
- wnioskował o ustalenie ceny wody przemysłowej. Dziś każdy przedsiębiorca na naszej gminie,
który jest wat-owcem płaci za wodę mniej po odliczeniu wat-u niż zwykły odbiorca. Stwierdził, że
każda podwyżka uderza w zwykłego odbiorcę. Dlatego też zgłosił wniosek o zróżnicowanie ceny
wody i wprowadzenie ceny wody dla tych co są Wat – cami, aby zapłacili tyle za wodę
co płaci zwykły „Kowalski „. tj. 1,77 + 7% podatku WAT.
W związku z powyższym Przewodnicząca Rady Joanna Blewąska poddała pod głosowanie
zgłoszone 3 wnioski :
1/ wniosek
- o ustalenie ceny za ścieki w wysokości 2,30 za m/ 3 - z WAT-em
Rada Gminy w obecności 14 radnych uczestniczących w sesji – 4 głosami „za”
i 10 głosami „przeciw”, wstrzymujących ---------------- wniosek odrzuciła .
2/ wniosek
-o ustalenie ceny za ścieki w wysokości 2,32 za m/ 3 z WAT-em
Rada Gminy w obecności 14 radnych uczestniczących w sesji – 9 głosami „za”,
4 głosami „ przeciw”, wstrzymujących ---------------- wniosek przyjęła.
3/ wniosek
- o wprowadzenie wody przemysłowej dla osób prowadzących działalność gospodarczą na terenie
gminy w wysokości 1,89 za/3 - z WAT-em
Rada Gminy w obecności 14 radnych uczestniczących w sesji – 9 głosami „za”
„ przeciwnych ”, ---------------- , i 5 głosami wstrzymującymi - wniosek przyjęła.
Następnie komisja uchwał i wniosków przedstawiła projekt uchwały w sprawie zatwierdzenie taryf dla zbiorowego
zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków z uwzględnieniem przyjętych wniosków.
Uwag do przedstawionego projektu uchwały nie zgłoszono.
Wobec powyższego Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała pod głosowanie
powyższa uchwałę.
Rada Gminy w obecności 14 radnych uczestniczących w sesji – 13 głosami „za”
„ przeciwnych ”, ---------------- , i 1głosem wstrzymującym podjęła uchwałę Nr XVI/76/2008
w sprawie zatwierdzenie taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.
Uchwała stanowi zał. Nr 8 do protokółu.
ad.11. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych oraz zasad usytuowania
miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych.
Komisja uchwał i wniosków przedstawiła projekt uchwały w sprawie ustalenia liczb punktów sprzedaży napojów alkoholowych
oraz zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych.
W związku z licznymi uwagami, co do przedstawionego projektu uchwały Przewodnicząca Rady
Gminy Joanna Blewąska zgłosiła wniosek o odłożenie projektu uchwały do rozpatrzenia na sesji czerwcowej.
Rada Gminy w obecności 14 radnych uczestniczących w sesji – 14 głosami „za”
„ przeciwnych ”, ---------------- , wstrzymującymi ----------------------- wniosek przyjęła.
ad. 12. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu i w budżecie gminy na 2008 r.
Komisja uchwał i wniosków przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu
i w budżecie gminy na 2008 rok.
Uwag i wniosków do projektu uchwały nie wniesiono.
Wobec powyższego Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zaproponowała głosowanie.
Rada Gminy w obecności 14 radnych uczestniczących w sesji – 14 głosami „za”, „przeciwnych „ ----------------
„wstrzymujących -------------------- podjęła uchwałę Nr XVI/77 /2008 w sprawie zmiany
budżetu i w budżecie gminy na 2008 rok, która stanowi zał. Nr 9 do protokółu
ad. 13. Wolne głosy i wnioski.
Radny powiatu Robert Pustkowski przekazał dwie spraw:
- sprawa dofinansowania budowy chodników na terenie gminy powiedział, że Rada Powiatu
zabezpieczyła środki w kwocie 100 tys. zł na dofinansowanie dwóch zadań tj. budowy chodnika
na ul. Ostrzeszowskiej i Tokarskiej. Poinformował też, że powiat zabezpieczył dla Doruchowa
środki na powierzchniowe utwardzanie dróg na długości 2 km.
- następną sprawą o jakiej poinformował to sprawa, którą Gmina Doruchów przekazała do
Przewodniczącego Zarządu Powiatu kilka miesięcy temu o dofinansowanie opłat
wymiany dowodów rejestracyjnych i praw jazdy dla mieszkańców Kuźnicy Starej i Torzeńca
w związku ze zmianą administracyjną. Zarząd Powiatu jak i Rada Powiatu sprawę
odrzuciła. Jednak po pewnych wyjaśnieniach z Kierownikiem Wydziału Komunikacji na dzień
dzisiejszy sytuacja przedstawia się tak, że Powiat odstępuje od kosztów tj, ok. 22,- zł na
mieszkańca, natomiast pozostaje kwestia kosztów zakupu dokumentów ( praw jazdy i dowodów
rejestracyjnych ), które muszą być sfinansowane. Dlatego poddajemy to pod rozwagę taką
propozycję.
Wójt Gminy Józef Wilkosz
- powiedział, że to co przedstawił Radny Powiatu to żadna oferta ponieważ to co jest w gestii
Zarządu Powiatu obciąża się kosztami Gminę a Gmina nie ma możliwości podjęcia decyzji
o zwolnieniu mieszkańców z kosztów, gdyż zapis ustawowy jest jednoznaczny, że tylko Rada
Powiatu może w tych przypadkach zwolnić lub zmniejszyć kwotę odpłatności za dowody
rejestracyjne i prawo jazdy.
Przy takiej decyzji, Powiat nie ponosi tu żadnych kosztów natomiast gmina musiałaby ponieść
kwotę 13 tys. zł. Bardziej adekwatną decyzją byłoby to, że Rada Powiatu zwalnia częściowo
z tych kosztów mieszkańców i występuje do Ministerstwa o rekompensatę opłat.
Natomiast w tej sytuacji jest to kara dla mieszkańców, którzy w tej sytuacji nic nie zawinili
a Starostwo nie podejmuje starań o rekompensatę tych środków z zewnątrz.
Radny Powiatu Robert Pustkowski
- powiedział, że ustawa w tym zakresie mówi, że Rada Powiatu w drodze uchwały może zwolnić
lub zmniejszyć odpłatność i propozycja powiatu jest taka, że odstępuje od tej kwoty którą traci tj.
ok.22 zł na mieszkańca ale zakupu dokumentów Starostwo nie przyjmie na siebie. .Jeżeli chcemy
budować chodniki naprawić drogi to nie możemy jeszcze dodatkowych kosztów ponosić, możemy
jedynie zrezygnować ewentualnie z przychodów ale nie możemy ponosić kosztów. Jest to
propozycja Powiatu, którą należy wypracować wspólnie i w jakiej formie.
Wójt Gminy Józef Wilkosz
- powiedział, że temat ten musi być jeszcze dyskutowany na komisjach, nie jest to temat
jednoznacznie zakończony a po tej decyzji Zarządu Powiatu -to Powiat traci nie planowane środki
dochodowe, których nie planował, ponieważ gdyby nie było tej zmiany nie byłoby też dochodów,
natomiast gmina musiałaby ponieśći koszty 13 tys. zł
Wiceprzewodniczący Rady Gminy Zbigniew Broniszewski
- powiedział,że koszty winien ponieść ten kto wydaje decyzje.
Zapytał, czy Starostwo zwracało się w tej sprawie do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Radny Adam Wypchło
- powiedział, że nikt z tych mieszkańców nie ponosi winy za to, że musiały nastąpić zmiany
w nazewnictwie tych miejscowości dlatego też czy nam się podoba, czy nie podoba będziemy
musieli ponieść koszty bo to są nasi mieszkańcy. Ustawodawca popełnił tu błąd i nie ma tu teraz
winnych.
Rada Janina Przygoda
- powiedziała, że każdy gospodarz broni swojego budżetu i z wypowiedzi Starosty wnikał, że jego
to bezpośrednio nie dotyczy. My jako Rada podjęliśmy uchwałę o zmianie nazwy ale wcześniej
trzeba było zapytać ministerstwo, o to kto poniesie koszty, natomiast my tego nie zrobiliśmy.
Zaproponowała aby w tej sprawie wystąpić do Ministra Spraw Wewnętrznych
i Administracji z wnioskiem w sprawie pokrycia kosztów.
Radny Lucjan Dyba
zapytał o temat wprowadzenia w szkołach obowiązku nauki od 6 lat.
Radny Zbigniew Broniszewski
- nawiązał do sytuacji jaka wynikła na komisjach w sprawie wprowadzenia ceny na wodę
przemysłową. Jest jak powiedział, to dla mnie niezrozumiałe, że pracownicy Urzędu Gminy nie
wiedzą kogo zaliczyć do tej grupy. Po co są zatem pracownicy na odpowiedzialnych stanowiskach,
chyba po to, aby my jako radni mieliśmy niejasność, skoro nie wiadomo do jakiej grupy kogo
zaliczyć. W wielu gminach jest woda przemysłowa i tam wiedziano jak to zrobić – ale nie u nas,
bo pracownicy chcą tak zakręcić Radą aby pozałatwiać swoje sprawy.
Dlatego uważam,że kosztem najbiedniejszych promuje się firmy.
Weźmy jakiekolwiek tylko inwestycję, to realizuje się tam, bo tam są firmy, ludzie ale kosztami
i podatkami obciąża się najbiedniejszych.
- wnioskował o wycięcie krzewów w Torzeńcu od parkingu w kierunku P, Misia od od P. Hankiego i od P. Karwika.
Radny Stanisław Przybył
- poruszył sprawę podjętej uchwały przez Radę Gminy ograniczającej możliwość podnoszenia cen
przez podmioty dokonujące wywozu śmieci stwierdził , że podjęcie tej uchwały było bez celowe,
gdyż P. Rybczak zajmujący się wywozem śmieci podwyższył opłaty nie stosując się do podjętej
uchwały.
ad. 14. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.
Odpowiedzi na interepelacje i zapytania udzielił Wójt Gminy Józef Wilkosz
w spr. odpłatności za śmieci – nie mam jeszcze informacji o takiej sytuacji , ale jest też wybór
podmiotów i można z usług takiej firmy zrezygnować zawierając umowę z inną tańszą firmą.
w spr. wycięcia krzewów – mamy pracowników interwencyjnych ,którymi postaramy się to wykonać.
w spr. podmiotów gospodarczych - Rada Gminy zawsze miała pod ochroną wszystkie podmioty,które prowadzą działalność
gospodarczą i tworzą nowe miejsca pracy.
Taka była wola Rady i my w tym kierunku postępowaliśmy. Nie jest to wymysł Wójta, żeby chronić podmioty gospodarcze.
Ogólny kierunek myślenia Rady był taki- chrońmy podmioty gospodarcze, pomagajmy podmiotom, bo wiadomo jaki był rynek pracy,
jakie były problemy. Wiemy też jaka jest sytuacja tych podmiotów, niektóre
z nich wykorzystały moment i maja określone działania a niektóre mają też problemy z utrzymaniem,
zapotrzebowaniem na usługi itp. przykładem może być sprawa uchwalania co rocznie podatku od działalności gospodarczej,
gdzie zawsze Rada jest za tym aby tych podatków nie podwyższać.
w spr. wykazy dróg – jest to w trakcie przygotowywania , będzie dyskutowany na komisjach rady a następnie przedłożony na sesji czerwcowej.
w spr. ograniczenia tonażu na drogach gminnych – wystąpimy z pismem do Komendanta Głównego Policji o interpretację przepisów w tym zakresie.
w spr. wynagrodzeń – zarobki pracowników Urzędu Gminy są zarobkami niskimi aktualnie
zgodnie z Rozp. MSWiA jest przygotowywana podwyżka płac.
w spr. kosztów wymiany dokumentów mieszkańców Kuźnicy Starej – temat został wcześniej wyjaśniony.
Rada Gminy nie wniosła żadnych uwag do udzielonych odpowiedzi.
Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała pod głosowanie wniosek o zajęcie
stanowiska w sprawie łamania przez kierowców przepisów o ruchu drogowym na drogach
gminnych - czy policjanci mogą karać i w jaki sposób egzekwować od kierowców łamanie
przepisów o ruchu drogowym tj. zakazu wjazdu pojazdów o rzeczywistej masie całkowitej
ponad 3,5 t,8t,10t i 12t. Wniosek kieruje się do Komendanta Głównego Policji.
Rada Gminy w obecności 14 radnych uczestniczących w sesji – 14 głosami „za”
„ przeciwnych ”, ---------------- , wstrzymującymi ----------------------- wniosek przyjęła.
ad. 15. Zakończenie.
Wobec zrealizowania porządku obrad Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska
o godz. 13 – tej zamkła XVI sesję Rady Gminy Doruchów.
Prot. Grażyna Tuz
Inspektor Przewodnicząca Rady Gminy
/-/ Joanna Blewąska