P R O T O K Ó Ł Nr XXIII/ 2009
z obrad XXIII sesji Rady Gminy odbytej w dniu 25 lutego 2009 roku
sesyjnej Urzędu Gminy w Doruchowie
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
O godz. 10 – tej Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska otworzyła XXIIIsesję
Rady Gminy Doruchów i stwierdziła, że zgodnie z listą obecności na stan 15 radnych
w sesji uczestniczy 15 radnych, co stanowi quorum pozwalające na podejmowanie
prawomocnych decyzji.
Następnie Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska powitała radnych
i zaproszonych gości:
-
Wójta Gminy Józefa Wilkosza
-
Sekretarza Gminy Tomasza Bugaryna
-
Skarbnik Gminy Władysławę Lasota
-
sołtysów
-
dyrektorów szkół
-
Prezesa GS- u Pana Pawła Pietrusiaka
-
Agronoma Idziego Baraniaka
-
przedstawicieli Izby Rolniczej
-
kierowników jednostek organizacyjnych oraz kierowników referatów Urzędu Gminy
-
przedstawicieli prasy,
Listy obecności stanowią zał. Nr 1 i 2 do protokółu.
Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska przypomniała, że porządek dzisiejszej
sesji przedstawia sie następująco :
1. Otwarcie.
2. Przedstawienie porządku obrad XXIII sesji Rady Gminy.
3. Wybór sekretarza obrad XXIII sesji Rady Gminy
4. Przyjęcie protokółu z XXII sesji Rady Gminy
5. Informacja Wójta Gminy i Przewodniczącej Rady Gminy z działań w okresie m.sesyjnym.
6. Interpelacje i zapytania radnych
7. Informacja z realizacji programu ochrony środowiska
8. Informacja z realizacji podatków od osób prawnych i fizycznychza 2008 rok oraz udzielonych ulg i zwolnień
9. Aktualizacja Wieloletniego Planu Inwestycyjnego Gminy Doruchów
oraz przyjęcie zestawienia potrzeb w zakresie budowy chodników.
10. Zapytania i wolne głosy
11. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania
12. Zakończenie.
Poinformowała , że z porządku obrad sesji został zdjęty punkt uchwalenia regulaminu
dofinansowania budowy przydomowych oczyszczalni ścieków z uwagi na to, że po odbytych
posiedzeniach komisje postanowiły o nie uchwalaniu regulaminu do ostatecznego czasu
określenia zadań w zakresie budowy sieci kanalizacyjnej na terenie gminy.
Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zwróciła się z pytaniem, czy ktoś spośród radnych
chciałaby wystąpić z wnioskiem o dokonanie zmian w przedstawionym porządku obrad.
Radny Adam Wypchło ponowił wniosek w sprawie wprowadzenia do porządku obrad sesji projektu
uchwały w sprawie przystąpienia do zmiany planu zagospodarowania przestrzennego gminy Doruchów.
Do sprawy tej ustosunkował się Wójt Gminy Józef Wilkosz informując, że projekt tej uchwały
zostanie przedłożony na sesji marcowej.
Wobec braku dalszych uwag Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska przystąpiła
do punktu 3 – go porządku obrad wyboru sekretarza obrad XXIII sesji Rady Gminy
Na sekretarza obrad zaproponowała radnego Stefana Trzcińskiego.
W wyniku głosowania przeprowadzonego przez Przewodniczącą Rady Gminy Joannę Blewąska
Rada jednogłośnie powołała Radnego Stefana Trzcińskiego na sekretarza XXIII sesji.
Ad 4 - Przyjęcie protokółu z XXII sesji Rady Gmin.
Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poinformowała, że protokół z obrad XXII sesji
zostały wyłożone do wglądu przed sesją, z protokółami było można zapoznać się także w biurze rady.
Radny Zygmunt Stempin zgłosił wniosek o nieodczytywanie protokółu.
Wniosek Radnego przyjęto jednogłośnie.
Rada nie wniosła żadnych uwag do protokółu i w wyniku głosowania protokół Nr XXII/2008 przyjęła jednogłośnie.
Ad 5 - Informacja Wójta Gminy i Przewodniczącej Rady Gminy z działań w okresie m. sesyjnym.
Wójt Gminy Józef Wilkosz poinformował, że w okresie m. sesyjnym zajmował się sprawami:
- udzielił odpowiedzi Panu Ostrowiczowi na zarzuty dot. funkcjonowania szkoły podstawowe
w Przytcznicy,
- udział w obchodach Powstania Wielkopolskiego w Ostrzeszowie,
- kontrola utrzymania dróg,
- sprawy dożywiania w szkołach,
- udział w walnym zgromadzeniu OLGD,
- spotkanie z sołtysami w temacie zebrań wiejskich,
- udział w obchodach 10- lecia powiatu ostrzeszowskiego
- udział w choince noworocznej w Tokarzewie i Godziętowach,
- udział w naradzie nt. szans i możliwości rozwoju wsi polskiej,
- przygotowanie materiałów do zebrań wiejskich,
- udział w zebraniu Koła Łowieckiego Doruchów,
- analiza projektu zarządzenia w sprawie służby przygotowawczej pracowników samorządowych,
- lustracja dróg gminnych,
- rozmowy z przedstawicielami firmy budującej elektrownie wiatrowe,
- udział w zebraniach wiejskich,
- udział w spotkaniu z Zarządem Polskiego Związku Wędkarskiego w temacie dalszego funkcjonowania,
- sprawy ubezpieczenia mienia gminnego zawieranie umów,
- sprawy oświetleń ulicznych – drogowych w temacie nowych technologii,
- kontrola zimowego utrzymania dróg,
- analiza wieloletniego planu inwestycyjnego,
- rozmowy z przedstawicielami Kuratorium Oświaty w temacie funkcjonowania oświaty na terenie gminy,
- analiza decyzji podatkowych
- udział w zebraniu OLGD,
- analiza zadań w zakresie budowy chodników i oświetleń drogowych,
- przebieg inwentaryzacji mienia w gminie,
- udział w spotkaniu z Wiceministrem Ochrony Środowiska,
- gminny turniej szachowy w Doruchowie,
- udział w zebraniu sprawozdawczym OSP Doruchów,
- udział w komisjach rady,
- udział w spotkaniu w temacie dalszego funkcjonowania spółki oświetlenie uliczne i drogowe.
Przedstawił też informacje:
- z realizacji interpelacji i zapytań radnych zgłoszonych na poprzedniej sesji,
- realizacji uchwał podjętych na poprzedniej sesji
- z odbytych zebrań wiejskich
Informacje stanowią zał. nr 3,4, do protokółu.
Do złożonych informacji uwag i wniosków nie zgłoszono.
W wyniku głosowania przeprowadzonego przez Przewodniczącą Rady Gminy Joannę Blewąska
Rada jednogłośnie przyjęła złożone przez Wójta Gminy informacje.
Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poinformowała, że w okresie m. sesyjny:
- udzieliła odpowiedzi Panu Ostrowiczowi zam. Przytocznica w temacie zarzutów jakie
wniósł w petycji do Rady Gminy, zał.nr 5 do protokółu,
- odczytała pismo Rady Sołeckiej Przytocznica,OSP i KGW, którzy zwracają się o pomoc
w rozbudowie świetlicy OSP, zał. nr 6 do protokólu,
- przypomniała radnym o obowiązku składania oświadczeń majątkowych za 2008 rok.
Ad 6 - Interpelacje i zapytania radnych
Interpelacje i zapytania zgłosili :
Radny Adam Wypchło
- wniósł zapytanie w temacie budowy drogi wojewódzkiej Doruchów- Torzeniec, która ma
w br. być realizowana- prosił o sprawdzenie projektu tej drogi, aby po czasie nie okazało się,
że droga ta jest za wąska, i nie można wydzielić terenu na budowę chodnika lub ścieżki
rowerowej,
- w sprawie dróg prywatnych – poruszył sprawę drogi Chuby w k. Pana Pietrusiaka, który
w nakazie płatniczym ma drogę tą do opodatkowania ( obecnie jest to zwolnienie).
Droga ta jest dojazdem do kilku posesji m. innymi do P..Płachty, P. Walczaka, P. Brylaka,
P. Kustry. Wnioskował aby takie sprawy rozwiązać z urzędu.
- zapytał w sprawie zbiornika ściekowego, jaki znajduje się na wysypisku śmieci, a od którego
to wysychają drzewa w lesie Pana Pietrusiaka- bezpośrednio przyległego do wysypiska,
- w spr. ubikacji przy placu targowym, która swoim widokiem straszy – problem ten należy
odwrotnie rozwiązać,
- zapytał jakie działania zamierza się podjąć w sprawie odprowadzenia wody z placu
targowego, na który to nie można ani dojechać ani dojść. W roku ub. wydatkowano na
prace związane z odprowadzeniem wody 55,- tys. zł i nie dało to żadnego efektu,
- wnioskował o podjęcie działań w temacie zmienione rozporządzenie o skrócenia terminu
kiedy nie można wjechać na pola.
Radny Czesław Anioł
- poruszył sprawę placu targowego w Doruchowie, który jest w fatalnym stanie, dlatego też
jak powiedział chciałby zaprosić Panią Przewodniczącą, sołtysa z Doruchowa,
jak również radnych z Doruchowa aby zobaczyli, jak wygląda plac targowy.
Zobowiązuję Panią Przewodniczącą Rady i sołtysa z Doruchowa o dopilnowanie tematu
bo temat ten poruszam już kilkakrotnie bez żadnego efektu.
Wiem, że są trudności finansowe ale widzę, też rozwiązanie poprzez zatrudnienie
placowego, co kosztowałoby nas 1.500, - zł rocznie.
Dotarło do mnie, że wszyscy ci co mają tam swoje sklepy przy placu targowym
nie będą płacić żadnych podatków, dlatego nie chciałbym tego, aby tak się to stało.
Radny Lucjan Dyba
- wnioskował o rozpatrzenie możliwości poprawy drogi k. Pana Olka i Wróblewskiego
w Plugawicach, jest to droga powiatowa. W tym miejscu są też źle rozmieszczone lampy
oświetlenia ulicznego, które należałoby przesunąć w inne miejsce.
Radny Stefan Trzciński
- zwrócił uwagę na to, że wszyscy mówią o kryzysie gospodarczym ale samorządy w pewien
sposób to jakoś to omijają , dlatego też jak powiedział, ma propozycję aby przy realizacji
niektórych inwestycji na terenie gminy skorzystać z pomocy osób bezrobotnych, gdyż wiele
firm zwalnia obecnie pracowników i w ten sposób można będzie dać im zatrudnienie np.
przy budowie dróg, chodników, placów.
- wnioskował aby w dobie kryzysu zrezygnować lub też przesunąć w czasie realizację
inwestycji kulturowych a realizować w pierwszej kolejności drogi i chodniki, które są bardzo
potrzebne.
Radny Zbigniew Broniszewski
- poparł wniosek radnego Adama Wypchły w sprawie skrócenia terminu zakazu wjazdu
na pola, jest to bardzo słuszny wniosek, który należałoby skierować do Ministerstwa
Rolnictwa aby podjęło negocjacje z komisjami Unii Europejskiej.
Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poinformowała, że odpowiedzi na interpelacje
i zapytania zostaną udzielone w pkt. 11 porządku obrad.
Ad. 7 - Informacja z realizacji programu ochrony środowiska
Wójt Gminy Józef Wilkosz złożył sprawozdanie z realizacji gminnego programu ochrony środowiska.
Opinie w sprawie przedłożonego sprawozdania złożyli :
Przewodnicząca komisji Rolnictwa, Ochrony Środowiska, Spraw Obywatelskich
i Samorządowych Janina Przygoda powiedziała, że komisja zapoznała się ze
sprawozdaniem z programu ochrony środowiska. Wniosków nie zgłosiła.
Komisja zwróciła uwagę na istniejącą sieć kanalizacyjną, gdzie nie wszyscy jeszcze
się nie podłączyli. Dlatego tez należy podjąć działania ze strony Urzędu aby te osoby
podłączyły się do istniejącej sieci.
Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia, Sportu I Spraw Socjalnych
Stefan Trzciński – powiedział, że opinia komisji w sprawie realizacji programu
ochrony środowiska jest pozytywna i jest coraz lepiej. Komisja zwróciła uwagę na
podjęcie działań aby wszystkie posesje zostały wyposażone w kubły na śmieci.
Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów Adam Wypchło
powiedział,że komisja pozytywnie opiniuje realizację programu ochrony środowiska poza
pkt 4, który mówi o braku szkodliwości wieży przekaźnikowej telefonii komórkowej.
Z tą opinią komisja się nie zgadza i proponuje wykreślenie tego zdania z pkt. 4-go informacji.
Radny Czesław Anioł
- poruszył tema zaśmiecania lasów a szczególnie przy drodze Doruchów- Torzeniec, gdzie
po prostu wstyd aby 10 m od drogi było widać wysypisko i cały arsenał śmieci. Proponował,
aby zwrócić się do Nadleśnictwa o przeprowadzenie akcji sprzątania lasu.
Radny Andrzej Kempa
- zapytał, czy rury azbestowe na wodociągu Godziętowy , Tokarzew i Przytocznica
są szkodliwe dla zdrowia.
Prezes GS-u Paweł Pietrusiak
– poinformował, że w sklepach GS-u są pojemniki na
przyjmowanie nieodpłatnie użytych baterii , również starego sprzętu agd.
Jednak jak do tej pory, żaden taki sprzęt nie trafił do nas.
Sołtys wsi Torzeniec Florian Niełacny- zapytał, kto odpowiada za zasuwy na sieci wodociągowej.
Odpowiedzi na postawione pytania udzielił Wójt Gminy Józef Wilkosz.
Udzielone odpowiedzi przyjęto.
Wobec braku dyskusji w tym temacie Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska
poddała pod głosowanie informację złożoną przez Wójta Gminy po dokonanej zmianie
w pkt.- 4- tym sprawozdania tj. wykreślenie w tym punkcie następującego zdania „Według
posiadanych informacji oddziaływanie tych obiektów na ludzi jest znikome i nie przekracza
norm”.
Głosowało 15 radnych , „za” było 15 radnych, „przeciwnych” ----------------------,
wstrzymujących-----------------------. Informacje przyjęto jednogłośnie.
Sprawozdanie stanowi zał. nr 7 do protokółu.
Ad. 8 - Informacja z realizacji podatków od osób prawnych i fizycznych
za 2008 rok oraz udzielonych ulg i zwolnień.
Skarbnik Gminy Władysława Lasota przedstawiła informację z realizacji podatków
od osób prawnych i fizycznych. Informacja stanowi zał. nr 4 do protokółu.
W punkcie tym obrady sesji opuścił radny Roman Kubiak.
Rada nie wniosła żadnych uwag i wniosków do przedstawionej informacji.
Wobec braku dyskusji Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała pod
głosowanie przyjęcie informacji przez głosowanie.
Głosowało 14 radnych , „za” było 14 radnych , „ przeciwnych nie było, „ wstrzymujących „
nie było. Informację przyjęto jednogłośnie.
Informacja stanowi zał. nr 8 do protokółu.
Ad. 9 - Aktualizacja Wieloletniego Planu Inwestycyjnego Gminy Doruchów oraz
przyjęcie zestawienia potrzeb w zakresie budowy chodników.
Wójt Gminy Józef Wilkosz przedstawił wykaz zadań inwestycyjnych Wieloletniego Planu Inwestycyjnego Gminy
Doruchów na lata 2007-2013, który będzie częścią składową Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Doruchów
oraz zestawienie potrzeb w zakresie budowy chodników.
Radny Zbigniew Broniszewski
- wnioskował aby po wyborze nowej rady, każdy radny otrzymał wykaz zadań inwestycyjnych uchwalonych przez obecną radę.
- wnioskował o zaprowadzenie rejestru wpływu wniosków, tak aby każdy wniosek po opatrzeniu datą wpływu
wpisać w kolejności do rejestru.
Do tej sprawy ustosunkował się Wójt Gminy Józef Wilkosz, powiedział, że nie jest to taka prosta sprawa aby
wszystkie wnioski realizować wg. kolejności, bo sytuacja się zmienia i nie jest to tak, że my możemy sobie
na kilkanaście lat zaplanować kolejność realizacji wniosków. Rada musi być w pewnym stopniu elastyczna
i tematy pilne, rozwiązywać w pierwszej kolejności.
Radna Janina Przygoda – zapytała, czy zgłaszane na zebraniach wiejskich wnioski muszą być
uzasadniane, gdyż z obserwacji widać, że jedne wnioski są realizowane a inne nie bez konkretnego uzasadnienia.
Radny Lucjan Dyba - powiedział, że w poprzednim planie pokrzywdzone zostało sołectwo Plugawice,
gdzie nie było zrealizowane żadne zadanie drogowe, dlatego zgłosił wniosek o zamianę planowanej
w pierwszej kolejności drogi przez wieś Mileszówka na drogę Oświęcim. Ta zamiana jest uzasadniona,
gdyż w 2008 roku została wybudowana nowa droga dł. 1,5 km przez Mieleszówkę natomiast w Plugawicach
nie zrealizowano żadnego zadania. Ta zamiana dla mnie radnego jak powiedział, który reprezentuje dwie
wsie sołeckie jest uzasadniona. Ponadto uważam, jak powiedział w przyszłych latach realizacja drogi przez
wieś Mieleszówka winna by jeszcze wstrzymana, o ile nie byłaby realizowana remiza strażacka w Plugawicach.
Wobec braku dalszej dyskusji Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała pod
głosowanie przyjęcie wykazu zadań inwestycyjnych Wieloletniego Planu Inwestycyjnego
Gminy Doruchów na lata 2007-2013 oraz zestawienie potrzeb w zakresie budowy chodników.
Głosowało 14 radnych , „za” było 14 radnych , „ przeciwnych nie było, „ wstrzymujących „
nie było. Informację przyjęto jednogłośnie.
Informacja stanowi zał. nr 9,10 do protokółu.
Ad. 10 - Zapytania i wolne głosy.
Radny Stefan Trzcński
- zgłosił wniosek pod adresem Starosty Powiatu w sprawie drogi Doruchów – Ostrzeszów,
aby szczególnie zadbano o odcinek drogi w lesie, gdyż od lat tak się dzieje, że na tym
odcinku są wypadki i kolizje, gdyż jest tam zawsze ślisko i gorzej odśnieżane a ponadto śnieg
w lesie wolniej topnieje. Podobna sytuacja jest na drodze Tokarzew- Wygoda Tokarska
( przez las).
Radny Zbigniew Broniszewski
- w sprawie drogi Torzeniec – Mechnice aby również zgłosić do Starosty, gdyż nikt nie
pamięta od tej drodze na naszym terenie.
Apelował do radnych i sołtysów aby szczególna uwagę zwrócili na wymianę żarówek
oświetlenia drogowego przez Zakład Energetyczny, gdyż z jego obserwacji wynika, że
pracownicy Zakładu Energetycznego wykręcają migające żarówki i wkręcają je w inne
miejsca.
Ponadto prosił aby zgłaszając uszkodzenia oświetlenia wskazywać miejsca podając nazwisko
przy jakiej posesji jest uszkodzenie.
- w sprawie dróg polnych wnioskował, aby temat ten ostatecznie wyjaśnić ze Starostą Powiatu.
Radny Andrzej Kempa
- powiedział, że nie zgadza się z radnym Trzcińskim, że droga Tokarzew- Ostrzeszów była
źle odśnieżana. Uważam, jak powiedział drogi na terenie Tokarzewa były dobrze odśnieżane.
Podziękował Przewodniczącej Rady i Wójtowi Gminy za udział w choince noworocznej
w Tokarzewie oraz ofiarowane słodycze dla dzieci, również i Prezesowi GS-u.
Radna Maria Rogalewska
- wnioskowała pod adresem Prezesa GS-u aby uporządkowano parking przy GS-sie.
Chodzi tu jak, powiedziała o wyrównanie dziur oraz wytyczenie lub odgrodzenie
chodnika od parkingu, gdyż wiele osób przejeżdża samochodem przez chodnik.
- wnioskowała o rozwiązanie problemu ubikacji jakie są w centrum Doruchowa – należy
podejść do sprawy rzetelnie, bo jest nas wstyd za taki obiekt.
Radny Lucjan Dyba
- podziękował za to, że znalazły się środki na wymianę okien i ocieplenie
budynku Szkoły Podstaowej. w Morawienie. Podziękował za zrealizowane inwestycje w szkole
Morawin.
Ad. 11 - Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.
Odpowiedzi na interepelacje i zapytania udzielił Wójt Gminy Józef Wilkosz
w spr. szkoły w Morawinie – Dyrektor szkoły jak i gmina może zawsze liczyć na pomoc
mieszkańców przy wszelkiego rodzaju działaniach na rzecz szkoły.
Dlatego też każda wydana złotówka na Morawinie jest podwójna, bo pomoc mieszkańców
( fachowców) jest adekwatna do naszej pomocy.
w spr. ubikacji w centrum Doruchowa- sprawę tą rozwiążemy jeżeli chodzi o targowisko,
natomiast użytkownikiem są klienci baru i ten temat podejmiemy z właścicielem baru.
w spr . uregulowania stanu dróg polnych przekażemy do Starosty Powiatu.
w spr . migających żarówek – przekażemy do Zakładu Energetycznego.
w spr. drogi powiatowej Doruchów-Ostrzeszów ( w lesie) przekażemy do Powiatowego
Zarządu Dróg, również przez las w Tokarzewie.
w spr. terminu wjazdu na pola , trudno tu powiedzieć jakie są to przepisy ale na pewno muszą
być stosowane jednakowo we wszystkich krajach unii. Wniosek w tej sprawie winien być
skierowany do Ministra Rolnictwa.
w spr. bezrobotnych temat ten na pewno będzie narastał, jest to problem całego kraju.
Inwestycje, które są realizowane z przetargu nie możemy narzucić firmie zatrudnienia
określonych osób. Możemy ewentualnie rozmawiać o ile będą te firmy zatrudniać osoby na
miejscu. O ile będą roboty publiczne to chcemy pewne prace uruchomić i wówczas
będziemy zatrudniać te osoby.
w spr. ustawienia oświetlenia – są na to różne spojrzenia – sprawę podejmiemy do wyjaśnienia
na bieżąco.
w spr. wysypiska śmieci i schnących drzew - wynika to najprawdopodobniej z przyczyn
biologicznych, gdzie z reguły rosnące na takich gruntach drzewa nie wytrzymują dłuższego
okresu żywotności. Temat ten jest do wyjaśnienia.
w spr. dróg prywatnych z tych dokumentów, które my posiadamy droga w kierunku Pana
Pietrusiaka jest drogą mająca osobny numer i wyłączona z dróg gminnych, natomiast trudno
jest powiedzieć, co jest w księgach wieczystych. Temat wymaga dłuższej analizy
i wyjaśnienia sprawy do końca. Wszyscy zainteresowani dostali w tej sprawie pisma i mają się
zgłaszać do Starostwa dla wyjaśnienia tego tematu. Potrzebna jest tu dobra wola
zainteresowanego a naszą rolą jest to, czy te podatki utrzymać , czy dalej zwalniać.
w spr. drogi wojewódzkiej – jest dobra informacja, że droga będzie w br. realizowana.
Jest ogłoszony przetarg do 20 marca br mają spływać oferty. Kwota planowana wyłącznie na
realizację drogi na terenie naszej gminy wynosi 17 mil. zł z tym, że do końca br. muszą być
wykonane roboty za 11 mil. zł - jest to zastrzeżone w ofercie przetargowej.
Droga jest szerokości 6 m i w tym momencie nie ma tu mowy o chodnikach jest tylko przebudowa
przepustu.
Natomiast zgodnie z informacjami chodniki mają być rozwiązywane w inny sposób tutaj na
terenach południowej wielkopolski. Temat na dzień dzisiejszy jest taki, że droga będzie
poszerzona z pełną przebudową , podjazdami do posesji i skrzyżowania. Można
powiedzieć, że nie wiele jest takich gmina wiejskich jak nasza w Wielkopolsce, które
otrzymają w tej kadencji takie środki.
Radny Zbigniew Broniszewski
– wnioskował o zaproszenie na sesję Starostę Powiatu aby
wytłumaczył sprawę uregulowania przez rolników dróg polnych, gdyż co roku są inne
interpretacje w tej sprawie.
Prezes GS-u Paweł Pietrusiak – ustosunkował się do sprawy uporządkowania parkingu
przy GS-sie , zapewniając , że podjęte zostaną działania dla jego uporządkowania.
Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska powróciła do tematu zmiany planu
zagospodarowania przestrzennego gminy tj. sprawy podjęcia uchwały o przystąpieniu gminy
do zmiany tego planu. Zapytała Radcę prawnego dlaczego mówi się,że nie można dokonać
zmian w planie.
Radny Adam Wypchło – powiedział, że musimy zrobić ten plan elastyczny, bo nie może to być
tak, że działka musi mieć tyle a nie tyle areału lub tez muszą być takie a nie inne odległości,
gdyż obecny ma wiele utrudnień.
Radca Prawny Marcin Małecki powiedział, że generalnie plan można zmienić, ale dotyczy tu
trochę innej sprawy. Rozmawiałem w tej sprawie z Wójtem i Kierownikiem Referatu. Obecny
plan zagospodarowania mamy uchwalony na podstawie starej ustawy dlatego, też wstępnie
wydawało mi się, że jest to nie możliwe i w dalszym ciągu stoję na stanowisku, że ewentualnie
możemy uchwalić nowy plan i potem ten nowy plan na podstawie nowej ustawy zmienić.
Natomiast wydaje mi się , że taka koncepcja wynika z ogólnych zasad, że owszem jeżeli
uchylamy akt prawny to obowiązują jego skutki. Dlatego też jakakolwiek zmiana tego starego
planu wiązałaby się z przyjęciem nowego planu.
Radny Zbigniew Broniszewski przedstawił interpretację jaką publikuje pismo prawnik
stwierdzając, że o ile wprowadzimy zmiany do istniejącego planu to po wprowadzeniu tych
zmian dla mnie jest to samo, co uchwalenie nowego planu i przyjmując uchwałą te zmiany
uchwalamy nowy plan a stary zostaje uchylony, znaczy to,że możemy wprowadzić zmiany.
Radca Prawny Marcin Małecki - ustosunkowując się do wypowiedzi radnego
Broniszewskiego potwierdził, że można dokonać zmian w istniejącym planie i po ich uchwaleniu
będzie to nowy plan zagospodarowania przestrzennego gminy.
W związku z powyższym Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała pod głosowanie wniosek
w sprawie przyzwolenia Rady na przygotowanie przez Wójta Gminy na następną sesję projektu uchwały
o przystąpieniu do zmiany planu zagospodarowania przestrzennego gminy.
Głosowało 14 radnych , „za” było 14 radnych , „ przeciwnych nie było, „ wstrzymujących „
nie było. Wobec powyższego wniosek przyjęto jednogłośnie.
Ad. 12. - Zakończenie.
Wobec zrealizowania porządku obrad Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska
o godz. 12,30 – tej zamkła obrady XXIII sesji Rady Gminy Doruchów.
Protokółowała Grażyna Tuz Przewodnicząca Rady Gminy
/-/ Joanna Blewąska