P R O T O K Ó Ł Nr XXVI/ 2009
z obrad XXV sesji Rady Gminy odbytej w dniu 21 maja 2009 roku
w sali sesyjnej Urzędu Gminy w Doruchowie
---------------------------------------------------------------------------------------------
O godz. 10 – tej Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska
otworzyła XXVI sesję Rady Gminy Doruchów i stwierdziła, że zgodnie z listą obecności
na stan 15 radnych w sesji uczestniczy 14 radnych, co stanowi quorum pozwalające na podejmowanie
prawomocnyvh decyzji.
Następnie Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska powitała radnych
i zaproszonych gości:
- Radnego Powiatu Roberta Pustkowskiego
- Wójta Gminy Józefa Wilkosza
- Sekretarza Gminy Tomasza Bugaryna
- Skarbnik Gminy Władysławę Lasota
- st. aspiranta Komisariatu Policji w Grabowie Roberta Mazurkiewicza
- Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Ostrzeszowie Annę Gieczewską
- Rzecznika Konsumentów w Ostrzeszowie Mariolę Guzenda
- sołtysów
- dyrektorów szkół
- Agronoma Idziego Baraniaka
- radcę prawnego Marcina Małeckiego
- kierowników jednostek organizacyjnych oraz kierowników referatów Urzędu Gminy
- przedstawicieli prasy,
Listy obecności stanowią zał. Nr 1 i 2 do protokółu.
Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska przypomniała, że porządek dzisiejszej sesji
przedstawia się następująco:
1. Otwarcie.
2. Przedstawienie porządku obrad XXVI sesji Rady Gminy.
3. Wybór sekretarza obrad XXVI sesji Rady Gminy.
4. Przyjęcie protokółu z XXV sesji Rady Gminy.
5. Informacja Wójta Gminy z działań w okresie m. sesyjnym oraz realizacji
uchwał, interpelacji i zapytań.
6. Interpelacje i zapytania radnych.
7. Informacja o stanie ładu, porządku i bezpieczeństwa publicznego na terenie gminy
za 2008 rok.
8. Informacja Dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg w temacie realizacji
zadań w 2009 roku na terenie powiatu.
9. Informacja Rzecznika Konsumentów w Ostrzeszowie.
10. Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego
zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na okres
od 01-06-2009 do 31-05-2010.
11. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu i w budżecie gminy na 2009 r.
12. Podjęcie uchwały w sprawie zasad i warunków wyłapywania bezdomnych zwierząt.
13. Zapytania i wolne głosy.
14. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.
15. Zakończenie.
Do zaproponowanego porządku obrad uwag nie wniesiono.
Ad. 1 i 2 j. w.
Ad. 3 Wybór sekretarza obrad XXVI sesji Rady Gminy.
Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zaproponowała na sekretarza obrad radnego Mieczysława Baraniaka.
W wyniku głosowania Rada jednogłośnie powołała radnego Mieczysława Baraniaka na sekretarza obrad XXVI sesji rady.
Ad. 4 Przyjęcie protokółu z XXV sesji Rady Gminy.
Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poinformowała, że protokół z obrad
XXV sesji rady gminy został wyłożony do wglądu przed sesją rady. Z protokółem było można zapoznać się w biurze rady. Sekretarz poprzedniej sesji radny Czesław Anioł przedstawił informację dotyczącą sporządzonego protokółu.
Uwag i wniosków nie zgłoszono. W wyniku głosowania Rada jednogłośnie przyjęła protokół z obrad XXV sesji.
Ad. 5 Informacja Wójta Gminy z działań w okresie m. sesyjnym oraz realizacji uchwał, interpelacji i zapytań.
Wójt Gminy Józef Wilkosz poinformował, że w okresie międzysesyjnym uczestniczył:
- w obchodach 5 rocznicy wstąpienia Polski do Unii Europejskiej – spotkanie w Kaliszu
- obchody dnia strażaka związane z 80 – rocznicą i wmurowanie pamiątkowej tablicy,
- obchody święta Konstytucji 3 – Maja,
- lustracja kortów w Przytocznicy,
- udział w konferencji bezpieczeństwa na drogach województwa wielkopolskiego,
- podpisanie umów pracy na akcję „rowy” i prace społecznie użyteczne,
- spotkanie z dyrektorami szkół w temacie arkuszy organizacyjnych na nowy rok szkolny,
- sprawy obchodów 1 września 70 – tej rocznicy wybuchu II wojny światowej,
- sprawa schroniska dla zwierząt,
- posiedzenia Obwodowych Komisji Wyborczych
- udział w Zgromadzeniu Gminy Wiejskich
Poinformował o realizacji interpelacji, zapytań i uchwał z poprzedniej sesji. Informacje stanowią zał. Nr 3, 4 do protokółu.
Rada nie wniosła żadnych uwag i wniosków do przedstawionych informacji. Informacje przyjęto jednogłośnie.
Ad. 6 Interpelacje i zapytania radnych.
Na XXVI sesji radni zgłosili następujące interpelacje i zapytania
Radny Czesław Anioł
- w sprawie 70 – rocznicy wybuchu II wojny światowej jest to szczególne wydarzenie jak
powiedział dla mieszkańców Torzeńca. W związku z czym prosi aby Wójt na przyszłą sesję
poinformował jakie starania w tym temacie czyni Urząd Gminy i Starostwa Ostrzeszowski.
Prosił aby na uroczystość tą poprosić tych nielicznych jeszcze uczestników tragicznych
wydarzeń w Torzeńcu, które miały miejsce w dniu 1września 1939 roku. Prosił o zaproszenie córkę
Pana Józefa Sadowskiego z Wrocławia.
- prosił wójta aby posiać trawniki nawozem m. innymi – skwerek na Zalesiu. Prosił też o zakup dodatkowej kosiarki do wykaszania rowów i trawników.
- wnioskował o poprawienie wjazdu na parking – było to realizowane w roku ubiegłym i w ramach gwarancji powinno być to naprawione,
- wnioskował o wycięcie jednego drzewa przy wyjeździe z parkingu,
- wnioskował o naprawę drogi przy wyjeździe z parkingu w stronę Gimnazjum.
Radny Stefan Trzciński
- wnioskował aby parking w centrum Doruchowa mógł spełniać trzy warunki
jako targowisko dla handlu i znajdujących się tam małych sklepików, parkowania samochodów oraz na organizowanie masowych imprez,
- w sprawie drzewa przy wyjeździe z parkingu jest brak widoczności na drogę wojewódzką i musi być usuniete,
- wnioskował o budowę sygnalizacji świetlnej przy szkole podstawowej w Doruchowie stwierdzając, że taka sygnalizacja musi powstać.
Radna Maria Rogalewska
- wnioskowała o ograniczenie szybkości na drodze wojewódzkiej od przystanku PKS do centrum
Doruchowa , poprzez zamontowanie ograniczeń oraz usunięcie drobnych kamieni z asfaltu
- wnioskowała o ustawienie słupków sygnalizacyjnych przy drodze wojewódzkiej w Doruchowie k. kasandry .
Radna Janina Przygoda
- zgłosiła sprawę przejeżdżających samochodów ciężarowych od drogi osiedlowej na ul. Ostrzeszowską powodując niszczenie chodnika.
Radny Zygmunt Stempien
- prosił o wycięcie jesiona przy parkingu szkolnym w Przytocznicy, jest to poważne zagrożenie
bezpieczeństwa wyjazdu z parkingu.
Radny Adam Wypchło
- zwrócił się do Wójta o wycięcie krzewów przy drodze wojewódzkiej na wysokości Pana Krawczyka przy drodze w stronę Emilianowa
- wnioskował aby w przyszłym planie zagospodarowania przestrzennego gminny zabezpieczyć teren pod plac zabaw dla dzieci z osiedla przy spędzie.
Sołtys Halina Banaś
- zgłosiła uszkodzenie wybudowanej w roku ubiegłym drogi Godziętowy – Przytocznica.
Radny Andrzej Kempa
- wnioskował o uporządkowanie przez byłych mieszkańców opuszczonego budynku
w Tokarzewie (Byrdychów ), został tam bałagan a ponadto do opróżnienia jest jeszcze śmietnik.
Radny Zbigniew Broniszewski
- powrócił do sprawy planu zagospodarowania przestrzennego gminy z uwagi na to jak powiedział, Wójt tłumaczy Radzie, że nie ma możliwości dokonania zmian w istniejącym planie, z uwagi na to, że był przyjęty wg. już nie obowiązujących przepisów w tym zakresie. Natomiast na zadanie pytanie do Radcy Prawnego WOKIS mamy odpowiedź, że można.
W związku z powyższym prosił o wskazanie podstawy prawnej, która mówi ,że nowa ustawa o planie zagospodarowania przestrzennego zabrania wprowadzenia zmian do planu opracowanego na podstawie przepisów z przed 2003 roku.
Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poinformowała, że odpowiedzi zostaną udzielone
w pkt. 14 porządku.
Ad. 7 Informacja o stanie ładu, porządku i bezpieczeństwa publicznego na terenie gminy
za 2008 rok.
St. aspirant Komisariatu Policji w Grabowie Robert Mazurkiewicz złożył informację
o stanie ładu, porządku i bezpieczeństwa publicznego na terenie gminy za 2008 rok.
Informacja stanowi zał. nr 5 do protokółu.
W dyskusji głos zabrali :
Radny Czesław Anioł – mówił o dużym zagrożeniu osób narodowości cygańskiej.
Radny Adam Wypchło – w związku ze wzrostem przestępczości na terenie gminy, co wynika ze
sprawozdania postawił wniosek o przywrócenie Komisariatu Policji w Doruchowie .
Wobec braku dalszej dyskusji Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała
pod glosowanie wniosek radnego Adama Wypchły.
Głosowało 14 radnych - „za „ było 14 radnych, „przeciwnych” -------------
” wstrzymujących” -------------------------. Wniosek przyjęto jednogłośnie
Ad. 8 Informacja Dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg w temacie realizacji
zadań w 2009 roku na terenie powiatu.
Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg Anna Gieczewska poinformowała
o realizacji zadań drogowych na terenie gminy i powiatu w 2009 roku.
W dyskusji głos zabrali :
Radny Stefan Trzciński – powiedział, że drogi musimy budować solidnie, w terminie,
w odpowiednim czasie i fachowo. W przeciwnym razie będziemy ciągle narzekali i mieli uwagi
do ich stanu. Droga powinna być wybudowana solidnie, wykoszona, ustawione znaki i wtedy
można odebrać taką drogę, a nie jak to się dzieje wielkie komisje odbierają drogę, a po czasie
okazuje sie, że droga się rozpada .
Na takie odbiory nie może być przyzwolenia i nie pojadę na żadne otwarcie drogi, bo będzie mnie wstyd za tak wybudowaną drogę. Uważam, że stać nas na to, żeby drogi te były solidnie budowane.
Radna Przygoda Janina – zapytała w sprawie budowy chodnika przy ul. Powstańców
Wlkp. , gdyż nie było tu mowy o jego budowie. O budowę tego chodnika wnioskowała
w 2006 roku. Powiedziała, że w sprawie jego budowy były prowadzone rozmowy z Panią
Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg, która stwierdziła, że na tej drodze jest bardzo
duży ruch i faktycznie jest potrzeba budowy chodnika
Duga sprawa to droga Wrzosy- Bobrowniki , gdzie ciągle powstają wyboje – jest prośba
aby ponownie je usunąć.
Sołtys Wsi Tokarzew Wincenty Mazur
- przypomniał o budowie chodnika w Tokarzewie o którym Pani Dyrektor zapomniała
w swojej informacji ,
- powiedział też , że zapomniano o drodze Godziętowy – Tokarzew
- powiedział, że przed naprawą drogi w Tokarzewie należy sprawdzić, gdyż została zawężona
z każdej strony.
Radny Stefan Trzcinski
- w sprawie chodnika Doruchów – Przytocznica, powiedział że powinien to być zrobiony ciąg
pieszo- rowerowy i szkoda, że tak się stało, że został zrobiony chodnik tylko dla pieszych,
a tak byłoby można swobodnie 2 km przejechać bezpiecznie rowerem. Jest to po części
nasza wina, że na takie rozwiązanie się zgodziliśmy.
Radny Lucjan Dyba
- zapytał w sprawie powierzchniowego utwardzania drogi Oświęcim, która częściowo jest
już zniszczona. Powodem było to, że zbyt późną jesienią było to robione.
W niektórych miejscach powierzchnia całkowicie się odkleiła. Dlatego też prace takie
należy wykonywać nie później niż do 15 sierpnia, gdyż później temperatury są niższe
i powierzchnia się nie trzyma.
- zwrócił się z prośbą do Pani Dyrektor o usunięcie topoli przy drodze powiatowej Doruchów
Ostrzeszów. Tych topoli jest ok. 15 szt i mają ponad 30 lat i rosną na głównym ciągu
drenarskim. Dreny te prawie wszystkie są uszkodzone, gdyż korzenie topoli wchodzą
w urządzenia drenarskie. Dlatego też należy to wyciąć i zasadzić drzewostan odpowiadający
dzisiejszym warunkom.
Radny Stanisław Przybył
- w swojej wypowiedzi stwierdził, że po 12 latach pracy w radzie zrozumiał dlaczego rok
w budżetówce zaczyna się od półrocza. Pierwsze półrocze jest na usuwanie uszkodzeń
w ramach gwarancji a drugie półrocze dopiero realizować zadania, które poprawia
się w następnym półroczu aby mieć robotę. Kto zlecił zatem roboty na drodze Tokarzew-
i czy nie wiedziano, że warunki atmosferyczne nie pozwalają na dobre wykonanie robót.
Dlatego też tak, wysokie są ceny tych prac, gdyż trzeba sobie zapewnić zapłatę za usuwanie
uszkodzeń. Drugą sprawą jest sprawa odpowiedzialności osób, które dokonują odbioru
robót, gdyż to oni podpisują się na protokóle odbioru.
Odpowiedzialnością powinno się obciążyć te osoby, które dokonują odbioru robót.
Radny Adam Wypchło
- podziękował za podjęcie budowy chodnika w stronę Emilianowa
- wnioskował aby przy budowie chodnika w stronę Emilianowa , część tego chodnika zrobić
innym kolorem kostki i wydzielić do jazdy rowerami.
- zwrócił się z prośbą o budowę chodnika w Tokarzewie, który jest bardzo potrzebny.
Odpowiedzi udzieliła Dyrektor Anna Gieczewska
w spr. chodnika do Emilianowi – chodnik będzie budowany pół na pół kostką czerwoną
i szarą,
w spr.odbioru robót drogowych - nie zgadzam się z wypowiedzią
Radnego Przybyła, że odbiór robót jest niewłaściwy. Są umowy z inspektorem nadzoru ,
który dokonuje odbioru robót zgodnie ze sztuką budowlaną . Pewne błędy wychodzą
o pewnym czasie użytkowania i po to są okresy pogwarancyjne.
w spr. topoli – rozeznamy temat podobnie, jak z drzewem przy szkole w Przytocznicy.
w spr. drogi Godziętowy – Tokarzew, jest tu problem, gdyż droga ta nie ma połączenia
z drogą wojewódzką. W ramach programów możliwość uzyskania dofinansowania mają
głównie te drogi, które stanowią połączenie z drogą wyższej kategorii.
Droga ta jest ujęta w wieloletnim planie inwestycyjnym i przy następnych okazjach jak się
zmienią zasady programowe to droga ma szansę realizacji.
w spr. wybojów Wrzosy , jest to bolączka od lat . Staramy się na bieżąco te garby frezować
ale powstają one w innym miejscu . Wyboje te powstają prawdopodobnie dlatego, że użyto
niewłaściwego materiału do budowy. Z uwagi na bezpieczeństwo będziemy starali się na
bieżąco usuwać te garby.
w spr. budowy chodnika przy ul. Powstańców Wlkp. w stronę poczty – widzimy potrzebę
jego budowy. Nie znalazł się w planie do realizacji na ten rok, gdyż przyjęto budowę
chodnika do Emilianowi, być może będzie realizowany w przyszłym roku.
w spr.usunięcia topoli – rozeznamy temat.
Kolejną sprawą jaka winna być w przyszłym roku zrealizowana to remont drogi na Torzeniec , gdzie jest potrzeba utrwalenia powierzchniowego.
Wójt Gminy Józef Wilkosz powiedział, że o ile powiat dołoży 50 % do budowy chodnika w Tokarzewie to my również 50 % kosztów pokryjemy oraz dokumentację.
Radna Janina Przygoda
- powiedziała, że słuchając wypowiedzi radnego powiatu to należy się cieszyć , że aż tyle na naszą gminę jest środków, ale odczucie jest też takie, że jest tu szczególna potrzeba bo od lat nie było nic u nas robione.
Wobec braku dalszej dyskusji Przewodniczą Rady Gminy Joanna Blęwaska podziękowała Pani Dyrektor za przybycie i faktyczne zrozumienie potrzeb drogownictwa na terenie naszej gminy . Podziękowała również Radnemu Powiatowemu za to, że jest na tyle operatywny, że tyle rzeczy udało się załatwić, no i czekamy na następne, bo nadal potrzeby w ty zakresie są ogromne.
Ad. 9 Informacja Powiatowego Rzecznika Konsumentów.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów Pani Mariola Guzenda złożyła roczne sprawozdanie z działalności Rzecznika Konsumentów w Ostrzeszowie za 2008 rok.
Sprawozdanie stanowi zał. nr 6 do protokółu.
W dyskusji głos zabrali
Na postawione pytania odpowiedzi udzieliła Rzecznik Pani Mariola Guzenda.
Wobec braku dalszej dyskusji rada jednogłośnie przyjęła informację Powiatowego Rzecznika Praw Konsumentów.
Ad. 10 Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na okres od 01-06-2009 do 31-05-2010.
Wprowadzenia do tematu dokonał Wójt Gminy Józef Wilkosz . Informacje stanowią zał. nr 7,8 do protokółu.
W dyskusji głos zabrali
Janina Przygoda – Przewodnicząca Komisji Rolnictwa, Ochrony środowiska, spraw obywatelskich i samorządowych – powiedziała, że na posiedzeniu komisji stwierdzono, że należałoby szukać oszczędności w energii. W głosowaniu nad podwyższeniem cen - jeden radny był ” za” a pozostali byli przeciwni.
Adam Wypchło – przewodniczący komisji rozwoju gospodarczego, budżetu i finansów, powiedział, że temat podwyżki cen wody i ścieków był rozpatrywany na wspólnym posiedzeniu z komisją oświaty. W temacie tym nie było wspólnego zdania.
W głosowaniu , większością głosów wypowiedziano się za podwyższeniem ceny wody jak
i ścieków tj. 4-ch radnych było za podwyżką, że 3-ch radnych było przeciw podwyżce
i 1 radny wstrzymał się od głosu. Osobiście będę głosował przeciw podwyżce, gdyż na wodzie mamy zysk a nie kontrolujemy ubytków.
Radny Stanisław Przybyłw swojej wypowiedzi wskazał na bardzo duże ubytki wody na sieci, bo aż 31%. Zapytał, czy w innych gminach są też takie duże ubytki.
Radny Czesław Anioł
- postawił wniosek aby cena ścieków wywożony wynosiła 2,-zł łącznie z WAT-em
- wnioskował też aby ceny wody i ścieków głosować oddzielnie.
Powyższy wniosek Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała pod glosowanie.
Obecnych na sali 13 radnych, „za” było 10 radnych , przeciw – nie było , 3-ch radnych wstrzymało się od głosu. Wobec czego wniosek przyjęto.
Następnie Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała pod głosowanie
1/ cenę wody 1,98 - głosowało 13 radnych , „za” było 6 radnych, „przeciw” 5 radnych, 2-ch radnych „wstrzymało się od głosu. Wobec powyższego większością głosów cenę wody przyjęto na 1,98 za m3.
2/ cenę na ścieki odprowadzane do kanalizacji – głosowano cenę 2,42 brutto – glosowało 13 radnych „za „ było 12 radnych ,przeciw - nie było , 1 radny wstrzymał się od głosu.
Wobec powyższego przyjęto większością głosów – cenę 2,42 brutto.
3/ cenę na ścieki dowożone 2 ,- zł za m3 – glosowało 13 radnych , „za” było 9 radnych, „przeciw” -3-ch radnych, 1 radny „wstrzymał „ się od głosu.
Uchwała Nr XXVI/115/2009 stanowi zał. Nr 9 do protokółu.
Ad. 11 Podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu i w budżecie gminy na 2009 r.
Skarbnik Gminy Władysława Lasota przedstawiła propozycje wprowadzenia zmian do budżetu gminy na 2009 rok.
Rada nie wniosła żadnych uwag. W wyniku głosowania przeprowadzonego przez
Przewodnicząca Rady Gminy Joannę Blewąska – Rada jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXVI/ 116 /2009 w sprawie zmiany budżetu i w budżecie gminy na 2009 rok.
Uchwała stanowi zał. Nr 10 do protokółu.
Ad. 12 Podjęcie uchwały w sprawie zasad i warunków wyłapywania bezdomnych zwierząt.
Komisja uchwał i wniosków przedstawiła projekt uchwały w sprawie zasad i warunków wyłapywania zwierząt.
W dyskusji głos zabrali
Zapytał też, kto zabezpiecza środki na realizację zadań.
Radny Stanisław Przybył – zapytała jak organizacyjnie będzie wyglądało wyłapywanie psów. wnioskował o przełożenie tej uchwały n następną sesję z uwagi na to, że pisze się w tej uchwale o wyłapywanie psów a nie o ich likwidowanie.
Radny Jan Sieczka - uważam, jak powiedział, że wyłapanie tych psów jest nie możliwe i podjęcie takiej uchwały nie ma sensu, bo żaden wściekły czy też dziki pies nie da się złapać. Uważam, że jest to skandal, abyśmy wyłapywali chore psy. Koła łowieckie powinny mieć na to odstrzał.
Czesław Anioł-to, że mamy dziś problem to jest nasza wina – osobiście proponowałem aby od 3 –go psa był podatek , wówczas nie byłoby tego problemu.
Adam Wypchło –powiedział, że będzie głosował za podjęciem tej uchwały. Powiedział, że odstrzelić psa można wtedy , kiedy np. ja poluję w ty rejonie , posiadam odstrzał i widzę ,że ten pies goni zwierzynę leśną i nie reaguje na glos lub się wałęsa, to wówczas mogę odstrzelić psa , 200 m od zabudowań , 500 m od szkoły , kościoła i innych miejsc publicznych.
Ale jeżeli komuś się to zrobi, to wówczas znajdą się obrońcy i wówczas ja będę winny i mogę i ukarany. Powiedział, że jest za tym aby wprowadzić klipsy dla psów.
Odpowiedzi na postawione pytania udzielił Wójt Gminy Józef Wilkosz.
Wobec braku dalszej dyskusji Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała pod głosowanie uchwałę.
Obecnych na sali 11 radnych, glosowało 11 radnych , „za” było 6 radnych „ , przeciw – nie było, 6 radnych „wstrzymało” się od głosu .Wobec powyższego większością głosów podjęto uchwałę Nr XXVI/ 117/2009 w sprawie
Uchwała stanowi zał. Nr 11 do protokółu.
Ad. 13 Zapytania i wolne głosy.
Radna Janina Przygoda – zapytała czy jest możliwość uzyskania dotacji na wymianę pokryć dachowych eternitem.
Radny Adam Wypchło – zapytał, czy jest opracowany Regulamin dofinansowania budowy przydomowych oczyszczalni ścieków.
Odpowiedzi na interpelacje i zapytania udzielił Wójt Gminy Józef Wilkosz.
w spr. przydomowych oczyszczalni ścieków są przygotowane zasady, które uruchomione zostaną po opracowaniu koncepcji kanalizacji i oczyszczania ścieków na terenie gminy.
w spr. eternitu -jest dyskutowany program – zestawienie potrzeb w tym zakresie przekazaliśmy do Starostwa - nie wiemy jeszcze czy zostały ze strony Starostwa podjęte jakieś rozwiązania.
Sprawy te wyjaśnimy ze Starostwem, co do możliwości uzyskania dotacji – myślę , że tak.
w spr. obchodów 70 rocznicy wybuchu II wojny światowej i wydarzeń w Torzeńcu -Starosta utworzył komitet, który przygotowuje razem z nami program tych obchodów i na pewno w tych obchodach uwzględnimy temat zaproszenia osób tych wydarzeń.
w spr. nawozów- pewne nawozy juz zostały wysiane ale jeszcze dodatkowo zasilimy.
w spr. zakupu kosiarki – kosiarkę mamy i nie ma potrzeby zakupu.
w spr. zaniżenia prazy wjeździe na targowisko – firma która wykonywała te prace ma to już zgłoszone.
w spr. wycięcia drzewa – temat był zgłoszony – ale uzyskaliśmy odmowną decyzję. Temat jednak ponowimy.
w spr. kamieni na asfaldzie – zostanie to odwrotnie naprawione.
w spr. targowiska – temat istotny – jest to jedyne centrum gminy, które będzie służyć wielu pokoleniom i trzeba to zagospodarować mając wizję taka, żeby nie szpeciło centrum Doruchowa a upiększało. Jest to centralny plac Doruchowa i istniejące budynki muszą być w całości w komponowane, aby to centrum Doruchowa było ozdobą.
w spr .sygnalizacji świetlnej k. szkoły podstawowej – temat również odrzucony ze względów finansowych. Temat możemy ponowić, informując o zagrożeniu.
w spr. ograniczników szybkości na drodze wojewódzkiej - jest prawidłowe oznakowanie i każdy kierowca ma przestrzegać znaków, jakie się znajdują. Nie byłoby żadnego szybkości,że nie byłby żadnego problemu o ile kierowcy przestrzegaliby te znaki.
w spr. słupków sygnalizacyjnych k. kasandry – zwrócimy się o ich ustawienie.
w spr. chodnika przy ul. Ostrzeszowskiej – zostanie to poprawione przez firmę, która buduje w Doruchowie drogę osiedlową.
w spr. usunięcia jesionu – zostanie to przekazane do Zarządu Dróg.
w spr. wycinki krzewów – zostaną wycięte przez pracowników robót publicznych.
w spr. oddania parku w centrum Doruchowa , nie ma jeszcze w tej sprawie ostatecznej decyzji i musimy czekać na rozstrzygnięcie Trybunału Konstytucyjnego.
w spr.uszkodzenia drogi powiatowej Godziętowy – Przytocznica – zostało to przyjęte do naprawy przez Powiatowy Zarząd Dróg.
w spr.budynku na Byrdychowie – jest to nasz obiekt i my to uporządkujemy
w spr. uchwały o przystąpieniu do opracowania planie zagospodarowani przestrzennego a nie przystąpieniu do jego zmiany – są tu różne opinie radców prawnych –moim zdaniem względu na to jaki to będzie plan to praktycznie jest to dla nas i tak nowy plan. W praktyce nie jest to tak,że na istniejących mapach architekt domaluje nowe tereny gdzie chcemy się budować czy realizować. Całkowicie zmienia się skala planu i wszystkie mamy będą w skali 1: 1000.
Radca Prawny Marcin Małecki ustosunkował się do tematu podjętej uchwały
w sprawie planu zagospodarowania przestrzennego gminy, wyjaśniając, że możemy szachować się opiniami , na 10 opinii 6 będzie takich a 4 inne i tak zawsze będzie. Uważam, osobiście i takie jest moje stanowisko, że jest potrzeba nowego planu zagospodarowania biorąc pod uwagę to, że podejmując nową uchwałę na podstawie nowych przepisów,musimy uchylić starą. Dlatego też uważam,że zmiana planu wymaga podjęcia uchwały o przystąpieniu do opracowania nowego planu.
Za nowym planem przemawia też praktyka, my w tym planie, jak mi wiadomo od kierownika referatu będziemy robili znaczne zmiany prawie w każdym punkcie , dlatego po co się posługiwać starym planem. Dlatego lepiej jest mieć nowy plan jako jeden akt i nim się posługiwać, niż do starego wprowadzać zmiany.
Radny Adam Wypchło – powiedział, że radnym chodziło o to aby wprowadzić do istniejącego planu zakaz budowy obiektów uciążliwych dla społeczeństwa. Chcieliśmy zlikwidować też zapis, że działka ma tyle a tyle .Chcieliśmy też aby było można wydzielić z gruntu określoną działkę.
Udzielone odpowiedzi Rada przyjęła.
Ad. 15 Zakończenie
Z uwagi na zrealizowanie porządku obrad Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zamkła XXVI sesję Rady Gminy .
Prot. Grażyna Tuz Przewodnicząca Rady Gminy
/-/ Joanna Blewąska