PROTOKÓŁ Nr XXXI/ 2009
z sesji Rady Gminy Doruchów odbytej w dniu 20 listopada 2009 roku
w sali sesyjnej Urzędu Gminy w Doruchowie
--------------------------------------------------------------------------------------
O godz. 10 – tej Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska
otworzyła XXXI sesję Rady Gminy Doruchów i stwierdziła, że zgodnie z listą obecności na stan 15 radnych w sesji uczestniczy 1% radnych, co stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji.
Następnie Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska powitała radnych
i zaproszonych gości:
- Radnego Powiatu Roberta Pustkowskiego
Wójta Gminy Józefa Wilkosza
Sekretarza Gminy Tomasza Bugaryna
Skarbnik Gminy Władysławę Lasota
sołtysów
dyrektorów szkół
radcę prawnego Marcina Małeckiego
Agronoma Idziego Baraniaka
kierowników jednostek organizacyjnych oraz kierowników referatów Urzędu Gminy
Listy obecności stanowią zał. Nr 1 i 2 do protokółu.
Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska przypomniała, że porządek dzisiejszej sesji przedstawia się następująco:
1. Otwarcie.
2. Przedstawienie porządku obrad XXXI sesji Rady Gminy.
3. Wybór sekretarza obrad XXXI sesji Rady Gminy.
4. Przyjęcie protokółu z XXX sesji Rady Gminy.
5. Powołanie komisji uchwał i wniosków.
6. Informacja Wójta Gminy z działań w okresie m. sesyjnym oraz realizacji
interpelacji radnych i uchwał podjętych na ostatniej sesji.
7. Interpelacje i zapytania radnych.
8. Uchwalenie podatków lokalnych na 2010 rok
- podjęcie u chwały w sprawie stawek podatku od nieruchomości
- podjęcie uchwały w sprawie zwolnienia z podatku od nieruchomości
- obniżenia średniej ceny skupu żyta przyjmowanego jako podstawa obliczenia
podatku rolnego na obszarze gminy Doruchów
- podjęcie uchwały stawek podatku od środków transportowych
- podjęcie uchwały w sprawie wzoru formularzy podatkowych
9. Uchwalenie Gminnego Programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na 2010 rok.
10. Uchwalenie Gminnego Programu przeciwdziałania narkomanii na 2010 rok.
11. Podjęcie uchwały w sprawie wprowadzenia zmian do programu gospodarczego pn.”Plan Rozwoju Lokalnego Gminy Doruchów na lata 2004-2013” przyjętego uchwałą Rady Gminy Nr XXIV/103/2009 z dnia 25 marca 2009 roku.
12. Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia aktualizacji „Planu Odnowy
Miejscowości Torzeniec na lata 2007-2013'
13. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu i w budżecie gminy na 2009 rok.
14. Wyrażenie opinii w sprawie dofinansowania z Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych w 2010 roku.
15. Zapytania i wolne głosy.
16. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.
17. Zakończenie.
Do przedstawionego porządku obrad nie zgłoszono wniosku o jego zmianę.
Ad. 1 i 2 - j.w
Ad. 3 Wybór sekretarza obrad XXXI sesji Rady Gminy.
Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zaproponowała na sekretarza obrad radnego Stanisława Przybyła.
W wyniku głosowania rada jednogłośnie powołała radnego Stanisława Przybyła na sekretarza obrad XXXI sesji rady gminy.
Ad.4 Przyjęcie protokółu z XXX sesji Rady Gminy.
Protokół z obrad XXX sesji został wyłożony do wglądu przed sesją rady gminy.
Z protokółem było można także zapoznać się w biurze rady.
Sekretarz poprzedniej sesji przedstawił krótką informację dotyczącą sporządzonego protokółu.
Rada nie wniosła żadnych uwag i wniosków do protokół.
W wyniku głosowania protokół przyjęto jednogłośnie.
Ad 5. Powołanie komisji uchwał i wniosków.
Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zaproponowała powołanie komisji
uchwał i wniosków. W skład komisji zaproponowała
radnego Adama Wypchłe, radną Janinę Przygoda i Skarbnik Gminy Władysławę Lasota.
W wyniku głosowania Rada jednogłośnie powołała powyższy skład komisji uchwał
i wniosków.
Ad. 6. Informacja Wójta Gminy z działań w okresie m. sesyjnym oraz realizacji
interpelacji radnych i uchwał podjętych na ostatniej sesji.
Wójt Gminy Józef Wilkosz poinformował, że w okresie między sesjami
podejmował sprawy :
- uczestniczył w posiedzeniu Zarządu Związku Gmin Ziemi Ostrzeszowskiej,
- zapoznał się z projektem rozwiązania gospodarki ściekowej gminy Doruchów,
- analiza zadań inwestycyjno- remontowych realizowanych na terenie gminy,
- zawarcie aktu notarialnego na zakup działki,
- rozmowa z Sanepidem w sprawie badania wody na wodociągu,
- udział w szkoleniu Ostrzeszowskiej Lokalnej Grupy Działania,
- spotkanie w Zakładzie Energetycznym w sprawie sieci energetycznej na terenie gminy,
- udział w akademii z okazji Święta Niepodległości 11 listopada,
- analiza propozycji podatkowych,
- udział w spotkaniu z jubilatami
- udział w walnym zgromadzeniu wspólników Oświetlenie Uliczne i Drogowe,
- wręczenie jubilatom medali za długoletnie pożycie małżeńskie tym którzy nie uczestniczyli we wspólnym spotkaniu.
Ponadto Wójt Gminy przedstawił informację z realizacji interpelacji i zapytań radnych zgłoszonych na poprzedniej sesji oraz realizacji uchwał.
Informacje stanowią zał. nr 3 i 4 do protokółu.
Radny Stefan Trzcinski
- zgłosił wniosek aby przy spotkaniu z Dyrektorem Wojewódzkiego Zarządu Dróg Rejonu
Ostrów Wlkp. Panem Wasielą zgłosić budowę chodnika( 20m) przy drodze
Wojewódzkiej w centrum Doruchowa.
- zgłosił też wniosek aby rozwiązać temat mieszkańców ul. Lipowej, przy której rosną
ogromne lipy a liście z tych drzew lecą cały rok. Problem mieszkańców polega na tym,
że nie ma gdzie tych liści wywozić a mieszkańcy nie chcą ponosić kosztów ich wywozu
na wysypisko.
Radny Zygmunt Stempin
- poinformował, że otrzymał odpowiedź z Powiatowego Zarządu Dróg na wniosek
w sprawie naprawy chodnika w Przytocznicy. Jednak jak powiedział, nie o taką
naprawę wnioskowałem. Wnioskował aby w przyszłym roku w ramach robót
publicznych chodnik w Przytocznicy naprawić konkretnie .
Odpowiedzi na zgłoszone wnioski udzielił Wójt Gminy Józef Wilkosz.
Ad. 7 Interpelacje i zapytania radnych.
Na XXXI sesji Radni zgłosili następujące interpelacje:
Radny Czesław Anioł
powiedział, że w związku z tym, że zbliża się okres zimowy należałoby dokonać analizy i przeglądu stanu technicznego dróg na terenie gminy. Moją bolączką ,jak powiedział jest droga Stara Kuźnica-Zalesie –Rudniczysko i rów w pasie drogowym
przy którym rosną wysokie chwasty sięgające metra i więcej wysokości.
W związku z tym, że wiemy jak Zarząd Dróg dba o rowy, to należałoby
to rozwiązać systemem gospodarczym i dwa razy w roku je wyciąć przy pomocy
pracowników robót publicznych.
Należałoby też dokonać przeglądu dróg gminnych, pod względem spływu wody,
gdyż po opadach deszczu mamy na tych drogach jeziora i nie da się przejechać.
- wnioskował o wyrównanie równiarką terenu na placu targowym,
- wnioskował aby kupcom targującym na placu targowym umożliwić korzystanie
z toalety w budynku GOK-u w godzinach od 6-tej rano.
Radny Adam Wypchło
wnioskował aby w okresie zimowym oświetlenie uliczne wyłączać nie co później, tak aby świeciło się ok. 30 minut dłużej.
zapytał kiedy zostanie rozwiązana sprawa, rowu przy ul Parkowej, który jest rowem ale nie odprowadza wody. Woda z całego osiedla spływa na łąkę P. Koszarnego,
zapytał czy była sprowadzona na nasze wysypisko śmieci maszyna, która zgniata śmieci i czy gmina Kępno dostarcza śmieci na nasze wysypisko.
wnioskował o zlikwidowanie rozlewiska wody na skrzyżowaniu drogi powiatowej Doruchów - Ostrzeszów w kierunku SKR – u , które powstaje przy opadach deszczu
w sprawie drogi powiatowej od krzyżówki w kierunku Kępna wnioskował
o położenie dodatkowego dywanika asfaltowego wzdłuż nowo wybudowanego chodnika, z uwagi na to, że położony krawężnik jest zbyt wysoki ( ok. 20-30 cm ) stanowiąc zagrożenie bezpieczeństwa na tej drodze.
Radny Stefan Trzciński
powiedział, że mieszkańcy Oświęcima zgłaszali potrzebę naprawy drogi w kierunku mostu. Chodzi tu o wyrównanie poprzez nawiezienie szlaki.
Radna Janina Przygoda
powiedziała ogólnie, nie zgłaszając interpelacji ani wniosku, że z pracy w radzie jak
z pracy sołtysa jest pewne niezadowolenie a głównie jest tu pewna niesprawiedliwość.
Powiedziała ,że na tej sali słyszeliśmy wypowiedzi niektórych radnych rzucających ostre słowa i po czasie okazało się ,że te osoby najwięcej dla swojej wsi wywalczyły.
Ja jako pierwsza przedstawiłam sprawę przystąpienia do programu odnowy wsi i twierdzę, że na moje nieszczęście, gdyż moja wieś nie skorzystała z tego programu. Okazało się, że inne wsie mają takie programy a moje sołectwo nie. Dlatego też apeluję do Wójta , Przewodniczącej Rady i radnych, aby się zastanowić nad podejmowaniem niektórych uchwał, bo okazuje się, że robimy to niesprawiedliwie albo nieświadomie. Te wsie, które mają takie programy wiele skorzystają, natomiast te, które nie mają tych programów i nie mają żadnej możliwości pozyskania środków z zewnątrz. Obecnie jest możliwość skorzystania z małych projektów z „Lidera”i okazuje się, że znów te wsie mogą skorzystać, które mają programy. Dlatego mam pytanie, dlaczego tak jest, bo przecież mieszkańcy są jednakowi i winni być traktowani równo. Dlategoteż zwracam się do Wójta aby powiedział, otwarcie, że teraz robimy to w tej wsi a następnie inne zdanie w innej wsi, tak aby nie krzywdzić pozostałych wsi, które nie mają tych programów i nie mogą pozyskać środków.
Dochodzę do wniosku, że jest tu kumoterstwo i byłoby dobrze, aby przedstawić informację ile dana wieś otrzymała środków, co dałoby obraz, czy jest to sprawiedliwe.
Radny Lucjan Dyba
w sprawie drogi Oświęcim powiedział, że poczynił już starania i będzie szlaka na drogę w kierunku mostu,
wnioskował podjęcie starań o pozyskanie funduszy i przygotowanie projektów na budowę mostów,
w sprawie chwastów na poboczach dróg powiedział, że jest tragiczne ale należałoby to wykosić częściowo we własnym zakresie.
Radny Andrzej Kempa
wnioskował o naprawę drogi Tokarzew i Wygoda Tokarska.
p+oparł wniosek radnego Czesława Anioła w sprawie przekopu drogi aby woda mogła spływać do rowu, wnioskując o dokonanie przekopu na drodze Tokarzew-Piaski.
w związku tym, że jest nowy właściciel stawów w Tokarzewie, mieszkańcy pytają, czy nadal będą zalewane ich łąki.
Radny Zbigniew Broniszewski
- postawił pytanie w imieniu mieszkańców osiedla za szkołą w temacie budowy chodnika
między stadionem a osiedlem, pytając czy był projekt na budowę tego chodnika,
- postawił pytanie czy za obecnym boiskiem miał być wykupiony teren na poszerzenie
obecnego boiska i budowę terenu rekreacyjnego. Grunty miały być wykupione aż pod
teren byłej cegielni,
- w sprawie bieżni na stadionie powiedział, że po deszczu ma bieżni stoi woda.
- w sprawie braku oświetlenia k. Przedszkola –powiedział, że niektórzy mają
zastrzeżenia, że lampy zostały ustawione po przeciwnej stronie ,dlatego dochodzi
wieczorami do wandalizmu poprzez niszczenie placu zabaw na terenie Przedszkola.
- w spr. P. Kasprzaka, który jak powiedział zwracał się jak i złożył pismo w Urzędzie
Gminy. Zapytał kto z pracowników Urzędu Gminy odpowiedzialnych za drogi gminne
był sprawdzić to w terenie, gdyż odpowiedź, którą udzielono nie pokrywa się ze
stanem faktycznym.
- w sprawie zjazdu k. P. Kasprzaka, wnioskował aby porozmawiać z wykonawcami
aby zjazdy te wykonywali dobrze.
- poruszył sprawę odpowiedzi na interpelacje Wójta, gdzie które jak powiedział udziela
się w różny sposób tj. raz że wniosek został skierowany do realizacji a w innej
odpowiedzi , że zostanie skierowany.
- w sprawie czerpania wody przez mieszkańców m. Huby Doruchowskie
z wodociągu Godziętowy, zapytał czy mieszkańcy mieli informację, że woda jest
skażona. Powiedział, że z tego terenu znalazło się dziecko w szpitalu u którego
wykryto bakterię colii. Dziecko było dwukrotnie w szpitalu,
- w sprawie dróg gminnych powiedział, że zwrócili się do niego rolnicy, którzy
przedłożyli dokumenty.
W związku z tym postawił pytania;
- jaką zastosowano matematykę przy wyliczaniu obszaru drogi, bo moim przyjechał
pracownik Urzędu Gminy i na oko wyliczył ile arów stanowi droga, gdzie nie ma
żadnych kamieni granicznych i nikt tego nie wytyczał.
- w decyzji jest napisane, że odszkodowanie zostanie wypłacone ale termin wypłaty już
minął 31-12-2005 r.,
- kolejna sprawa dotyczy P. Pietrusiaka postawił pytanie na podstawie czego gmina
przejęła te grunty. Dlatego chciał bym zobaczyć pełną dokumentację tej sprawy.
W żadnym przypadku grunty nie były odmierzane przez geodetę a sprawy miały być
już uregulowane w 1999 r. a nie załatwia się to po 10 latach.
Dlatego jak powiedział, nie rozumiem takiego załatwiania spraw.
Od 2003 roku rolnicy ci byli nękani , zastraszani i zmuszani do załatwienia tych spraw
na własny koszt i na własną rękę. Ostatnie pisma w tej sprawie otrzymali w lutym tego
roku a dziś otrzymują zawiadomienia od wojewody o wszczęciu postępowania.
Odpowiedzi na interpelacje i zapytania zostaną udzielone w pkt.16 porządku obrad.
Ad. 8 Uchwalenie podatków lokalnych na 2010 rok.
Wprowadzenia do tematu podatków dokonał Wójt Gminy Józef Wilkosz
który powiedział m. innymi, że :
podatki rokrocznie wywołują określone dyskusje, odczucia, różne dyskusje w naszych propozycjach nie robiliśmy jakiś drastycznych cięć a tylko proponujemy ogólny wzrost
o 3,5 % tj. o wzrost inflacji. Po konsultacjach na komisjach, dwie komisje przyjęły te propozycje natomiast komisja budżetowa wprowadziła pewne korekty dlatego też po analizie, opracowaliśmy dwa warianty tj. jeden o wzrost 3,5 % a drugi wariant uśredniony z trzech komisji.
W dyskusji głos zabrali:
Przewodniczący Komisji rozwoju gospodarczego, budżetu i finansów Adam Wypchło
- powiedział, opinia komisji w sprawie stawek podatków była podzielona, 2-ch członków
komisji było za pozostawieniem stawek podatkowych na poziomie 2009 roku, natomiast dwóch członków komisji wypowiedziało za podwyższeniem.
Komisja nie zaakceptowała propozycji przedstawionych przez Wójta.
Jeżeli chodzi o podatek rolny – to ustawa zezwala na jego obniżenie i komisja jest za tą obniżką. Komisja wypowiedziała się za zwolnieniem z podatku od nieruchomości dróg polnych już ostatni raz w 2010 roku oraz była przeciwna wprowadzaniu podatku od posiadania psów.
Przewodnicząca Komisji rolnictwa, ochrony środowiska, spraw obywatelskich i samorządowych Janina Przygoda powiedziała, że:
komisja po przeanalizowaniu stawek podatków wypowiedziała się za podwyższeniem ich średnio o 3,5 %
Przewodniczący Komisji oświaty, kultury, zdrowia i spraw socjalnych Stefan Trzciński
powiedział, że komisja stwierdziła, że każdy musi płaci podatki i przyjęto propozycję
przedstawioną przez Wójta. Komisja jest przeciwna wprowadzeniu podatku od psów
w 2010 roku. Stwierdzono jednak, że podatek należy w następnym roku wprowadzić
jednak o tym należy już poinformować mieszkańców na zebraniach wiejskich.
Komisja jest za dalszym zwolnieniem podatku od dróg polnych.
Przewodniczący Komisji rewizyjnej Stanisław Przybył
- powiedział, że komisja nie wypracowała swojego stanowiska w sprawie podatków ale jest za przyjęciem średniej matematycznej.
Uważam jednak, jak powiedział zanim się coś zrobi należy się zastanowić.
Ja się zastanowiłem i stwierdzam, że obojętnie jak by tu liczyć, to ta podwyżka nie jest 3,5 % ale więcej a w niektórzy przypadkach jest to nawet 6 % . Jeżeli mi udowodni ktoś, że jest inaczej to proszę o dyskusję.
Dlatego uważam, że coś w tej uchwale nie gra i jak to mam wytłumaczyć.
Uważam, że uchwala została źle przygotowana dlatego wnioskuję o jej odrzucenie i ponowne opracowanie na następną sesję
Radny Zbigniew Broniszewski
wnioskował aby przedstawić jakie stawki podatku od środków transportowych jakie
zostały wypracowane przez komisje i z tego zrobić ustalić średnią.
Radny Czesław Anioł
– powiedział, że wiadomo, że nikt tych podatków nie chciałby płacić dlatego proponuję
poddać pod głosowanie obie propozycje.
Radny Stanisław Przybył
- powiedział, że to, że podatki musimy płacić to my wiemy ale proszę o wyjaśnienie
w jakiej wysokości je podnosimy i jak mamy tłumaczyć, tą podwyżkę o 1 % czy o 3,5 %,
proszę o konkretną odpowiedź.
W związku z powyższym Wójt Gminy Józef Wilkosz zaproponował 15 minutową przerwę w obradach dla ustalenia nowych wyliczeń stawek podatkowych przez komisję w składzie skarbnik gminy , insp. ds. podatków, przewodniczący komisji budżetowej i przewodniczący komisji rewizyjnej.
po przerwie
Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zaproponowała przedstawienie projektów
uchwał przez komisję uchwał i wniosków :
1/ projekt chwały w sprawie stawek podatku od nieruchomości – przedstawiono
dwie propozycje stawek
pierwsza propozycja – głosowało 14 radnych
„za” było 7 radnych „ przeciw” 7 radnych – „wstrzymujących „nie było
druga propozycja - głosowało 15 radnych
„za” było 8 radnych, „przeciwnych 6 radnych 1 radny „wstrzymał sie od głosu.
Wobec powyższego przyjęto druga propozycję -uchwała Nr XXXI/ 134 /2009
stanowi zał. Nr 5 do protokółu.
2/ projekt uchwały w sprawie zwolnienia z podatku od nieruchomości
Do projektu uchwały uwag nie wniesiono.
Głosowało 15 radnych, „za” było 15 radnych , „przeciw” nie było, „wstrzymujących” nie było.
Uchwala Nr XXXI/ 135/2009 stanowi zał. Nr 6 do protokółu.
3/ projekt uchwały w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta przyjmowanego jako
podstawa obliczenia
Do projektu uchwały uwag wnieśli:
Radny Broniszewski Zbigniew –
wskazał na to, że podatek jest uchwalamy na cały rok natomiast cena zboża w ciągu roku jest różna – wnioskował aby na przyszłość radnych informować, że jest możliwość obniżenia podatku a nie jak było to dotychczas, że mówiło się ,że podatek ten jest ustalany od górnie i nie można go obniżyć.
Wobec braku dalszej dyskusji Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała
pod głosowanie powyższy projekt uchwały.
Głosowało 15 radnych , za było 14 radnych „ przeciwnych” nie było 1 radny „wstrzymał” się od głosu.
Uchwała Nr XXXI/142/2009 stanowi zał. nr 7 do protokółu.
4/ projekt uchwały w sprawie stawek podatku od środków transportowych
Do projektu uchwały uwagi wnieśli :
Radny Sanisław Przybył – powiedział, że w uzasadnieniu pisze , że stawki wzrastają o 3,5 % jednak z wyliczeń wychodzi inaczej i należy ten zapis zmienić.
Wobec braku dalszej dyskusji Przewodnicząca rady Gminy Joanna Blewąska
poddała pod głosowanie projekt uchwały.
Głosowało 14 radnych , „za” było 11 radnych, „przeciw” 1 radny, „wstrzymujących” -
2-ch radnych.
Uchwała Nr XXXI/136/2009 stanowi zał. nr 8 do protokółu.
5/ projekt uchwały w sprawie wzoru formularzy podatkowych
Do projektu uchwały uwag nie wniesiono.
Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała pod głosowanie przedstawiony
projekt uchwały.
Głosowało 15 radnych , „za” było 15 radnych „ „przeciwnych” nie było ,
„wstrzymujący” 1 radny ” .
Uchwała Nr XXXI/ 137 / 2009 stanowi zał. nr 9 do protokółu.
Ad. 9 Uchwalenie Gminnego Programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na 2010 rok.
Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poinformowała, że program
profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych był szczegółowo analizowany na
posiedzeniach komisji w związku z czym zaproponowała dyskusję w tym temacie.
W imieniu Komisji rozwoju gospodarczego, budżetu i finansów Zbigniew
Broniszewski powiedział, że komisja po zapoznaniu się ze sprawozdaniem z realizacji programu za 2009 rok oraz projektem programu na 2010 rok nie wniosła żadnych uwag
i wniosków. Komisja wnosi o jego uchwalenie w przedstawionej wersji.
Przewodnicząca Komisji rolnictwa, ochrony środowiska, spraw obywatelskich
i samorządowych Janina Przygoda
- powiedziała, że komisja do projektu programu nie wnosi żadnych uwag i wniosków.
Przewodniczący Komisji oświaty, kultury, zdrowia i spraw socjalnych Stefan Trzciński
- powiedział, że komisja do projektu programu nie wnosi żadnych uwag i wniosków.
i proponuje jego przyjęcie w przedstawionej wersji.
Wobec braku dalszej dyskusji komisja uchwał i wniosków przedstawiła projekt uchwały
w sprawie uchwalenia programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych
na 2010 rok.
Uwag do przedstawionego projektu uchwały nie wniesiono. Wobec powyższego Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.
Głosowało 12 radnych , „za” było 12 radnych , „przeciwnych” i „ wstrzymujących” nie było. Uchwała Nr XXXI/138/2009 została podjęta jednogłośnie i stanowi zał.nr 10 do prot.
Ad. 10 Uchwalenie Gminnego Programu przeciwdziałania narkomanii na 2010 rok .
Komisja uchwał i wniosków przedstawiła projekt uchwały w sprawie Gminny Program przeciwdziałania narkomanii na 2010 rok.
Do projektu uchwały uwag i wniosków nie zgłoszono.
Wobec powyższego Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała pod głosowanie powyższy projekt uchwały.
Głosowało 12 radnych , „za” było 12 radnych , „przeciwnych „ i „wstrzymujących” nie było.
Uchwała Nr XXX/ 139 /2009 w sprawie Gminnego Programu przeciwdziałania narkomanii na 2010 rok została podjęta jednogłośnie i stanowi zał. Nr 11 do protokółu.
Ad. 11 Podjęcie uchwały w sprawie wprowadzenia zmian do programu gospodarczego pn.”Plan Rozwoju Lokalnego Gminy Doruchów na lata 2004-2013” przyjętego uchwałą Rady Gminy Nr XXIV/103/2009 z dnia 25 marca 2009 roku.
Komisja uchwał i wniosków przedstawiła projekt uchwały w sprawie
wprowadzenia zmian do programu gospodarczego pn. Plan Rozwoju Lokalnego Gminy
Doruchów na lata 2004-2013” przyjętego uchwałą Rady Gminy Nr XXIV/103/2009 z dnia
25 marca 2009 roku.
Rada nie wniosła żadnych uwag i wniosków do przedstawionego projektu uchwały.
Wobec powyższego Przewodnicząca Rady Gminy poddała pod głosowanie powyższy
projekt uchwały.
Głosowało 15 radnych , „za” było 15 radnych, „przeciwnych” nie było, „wstrzymujących”
nie było.
Uchwała Nr XXX/ 140 /2009 została podjęta jednogłośnie i stanowi zał. Nr 12 do protokółu.
Ad.12. Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia aktualizacji „Planu Odnowy
Miejscowości Torzeniec na lata 2007-2013'
Komisja uchwał i wniosków przedstawiła projekt uchwały w sprawie
zatwierdzenia aktualizacji „Planu Odnowy Miejscowości Torzeniec na lata 2007-2013”.
Uwag do projektu uchwały nie wniesiono. Wobec powyższego Przewodnicząca Rady Gminy poddała pod głosowanie powyższy projekt uchwały.
Głosowało 15 radnych , „za” było 15 radnych, „przeciwnych” nie było, „wstrzymujących”
nie było.
Uchwała Nr XXX/141 /2009 w sprawie zatwierdzenia aktualizacji „Planu Odnowy
Miejscowości Torzeniec na lata 2007-2013' została podjęta jednogłośnie i stanowi zał.
Nr 13 do protokółu.
Ad. 13 Podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu i w budżecie gminy na 2009 rok.
Komisja uchwał i wniosków przedstawiła projekt uchwały w sprawie
zmiany budżetu i w budżecie gminy na 2009 rok.
Uwag i wniosków do przedstawionego projektu zmian nie wniesiono.
Wobec powyższego Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała pod głosowanie powyższy projekt uchwały.
Głosowało 15 radnych , „za” było 15 radnych, „przeciwnych” i „wstrzymujących” nie było.
Uchwałą Nr XXX/ 143/ 2009 została podjęta jednogłośnie i stanowi zał. nr 14 do protokółu.
Ad.14 Wyrażenie opinii w sprawie dofinansowania z Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych w 2010 roku.
Komisja uchwał i wniosków przedstawiła projekt opinii w sprawie dofinansowania
z funduszu ochrony gruntów rolnych na 2010 rok.
Do przedstawionej opinii uwag i wniosków nie zgłoszono.
Wobec powyższego Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała przedstawioną opinię
pod głosowanie.
Głosowało 15 radnych , „za” było 15 radnych, „przeciwnych”i „wstrzymujących”
nie było.
Opinia została podjęta jednogłośnie i stanowi zał. nr 15 do protokółu.
Ad. 15 Zapytania i wolne głosy.
Radny Zbigniew Broniszewski
- wnioskował o rozpatrzenie i wyjaśnienie sprawy drogi, której nie ma. Jest to droga od
Emilianowa przez pola i przechodziła przez asfalt w k. P. Pietrusiaka.
Postawił wniosek do komisji rewizyjnej aby tą sprawę rozpatrzyła i sprawdziła
ze stanem faktycznym
- zapytał w sprawie tolerancji błędów przy pomiarach gruntów przez Agencję
Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
Radny Adam Wypchło
w spr. nadania odznaczeń osobom, które zgłoszono na zebraniu wiejskim wsi
Doruchów I. W temacie tym była odpowiedź, że zostanie przygotowany regulamin nadawania odznaczeń dla zasłużonych osób w gminie ale nie zostało to zrealizowane.
- prosił aby zawiadomić go o przyjeździe P. Wasieli do Gminy.
Ad. 16 Odpowiedzi na interpelacje i zapytani.
Radny Powiatu Robert Pustkowski udzielił odpowiedzi Radnemu Broniszewskiemu
w temacie obliczania powierzchni gruntów i tolerancji błędów do ARiMR.
Ponadto poinformował, że naprawa drogi do Mechnic będzie realizowana w 2010 roku
Poinformował, o zamierzeniach Rady Powiatu w temacie budowy dróg.
Wójt Gminy Józef Wilkosz udzielił odpowiedzi w sprawach :
w spr. odznaczeń w związku z przypadającą w przyszłym roku 20 rocznicą powstania
samorządów przygotowujemy pewne okolicznościowe medale, które zostaną wręczone zasłużonym osobom z terenu gminy.
w spr. drogi do Emilianowa musimy te n temat zbadać i wyjaśnić.
w spr. chodnika przy osiedlu – te sprawy były zgłaszane na zebraniach, jak jedne z wielu
wniosków i postulatów mieszkańców.
Zasadniczą sprawą było to, że chodnik musiałby przechodzić przez jedną
z prywatnych posesji. Sprawa była tylko w fazie zgłoszonego wniosku ( życzenia ). Podobnie sprawa przedstawia się z poszerzeniem boiska o budowę terenu rekreacyjnego. Teren ten aktualnie w planie przestrzennym jest przyjęty pod budownictwo mieszkaniowe.
w spr. bieżni - cały teren boiska sportowego jest terenem zmeliorowanym i sporo okolicznych budowli w różny sposób naruszyło jego stan. Są różne sugestie aby w jakiś sposób ta wodę odprowadzić. Temat musi być rozpatrzony.
w spr. budowy chodnika w k. cmentarza – wynikało to z oszczędności jakie uzyskaliśmy przy przetargach na budowę chodników z ul. Ląkowej i Lipowej.
spr. P. Kasprzaka - jesteśmy umówieni z P. Wasielą Dyrektorem Rejonu Dróg Wojewódzkich w celu omówienia tych spraw. W sprawie P. Kasprzaka będziemy tak działać aby ten problem rozwiązać aby do sklepu nie chodzić po błocie.
w spr. wniosków z sesji zawsze są kierowane do różnych instytucji . Niektóre są kierowane odręcznie inne są wymagają pewnych uzgodnień, dlatego są kierowane
później tak aby już na sesji była pełna informacja w tej sprawie.
w spr. powiadomienia mieszkańców Hubów – ogłoszenia o skażeniu wody były odręcznie
wywieszone przez pracowników urzędu. Natomiast woda nie stanowiła zagrożenia chorobowego, jak wynikało z komunikatu. Nie było też innej sugestii Sabnepidu, aby
w inny sposób powiadamiać mieszkańców.
w spr. dróg gminnych – szerokiej informację w tym temacie udzielił Kierownik Referatu na komisjach - wszystkie działania indywidualne naszych obywateli w ramach wniosków i postulatów, są rozpatrywane zgodnie z kodeksem postępowania administracyjnego. Jeśli natomiast w ciągu terminu, o którym mówi kodeks sprawa nie zostanie podjęta to obywatel ma prawa zgodnie z art. 37 kodeksu wnieść zażalenie do organu administracji publicznej wyższego szczebla, w tym przypadku do Kolegium Samorządowego lub do Wojewody, bo taka jest procedura. Natomiast sprawa daty – wynikła z naniesionej już wcześniej w komputerze a później poprawianej. Jeżeli chodzi
o wniosek do komisji rewizyjnej aby zajęła się tym tematem dróg , to komisje rewizyjną nie jest uprawniona do prowadzenia kontroli w zakresie prawidłowości
załatwiania indywidualnych spraw obywateli. Kontroli takiej dokonuje organ wyższego stopnia zgodnie z procedurą przewidzianą w k.p.a tzn. Jeśli jest obywatel niezadowolony z naszych decyzji, czy też załatwienia sprawy to kieruje to na wyższy szczebel administracji.
w spr. zagospodarowania przestrzennego – czekamy na uchwalenie zmian , i po ich przyjęciu zabezpieczamy środki w budżecie i przystępujemy do rozsądnego opracowania
ponieważ wszystkie wnioski jakie wpływają stawiają nas w kłopotliwej sytuacji, gdyż przyjęcie wszystkich wymagałoby całkowitej rewolucji w gminie tj. przebudowy
sieci wodociągowej , kanalizacyjnej. Temat ten będzie bardzo trudny.
w spr. kabaretu EWG – kabaret korzysta z naszych pomieszczeń, na starych zasadach
i nie wnikamy w jego działalność poza gminną, są to osoby dorosłe i odpowiedzialne za swoje działania i krzywdy nie dają sobie zrobić.
spr. naprawy chodników – o ile będziemy w przyszłym roku mieć takich fachowców
to chodniki naprawimy we własnym zakresie.
w spr. ul. Lipowej – z liśćmi jest problem , można je spalać, można je kompostować
a dróg z drzewami, które mają sporo liści jest dużo. My jako gmina nie jesteśmy w stanie ich zebrać i wywozić, czy też w inny sposób zagospodarować. Są też wnioski z ul. Lipowej aby drzewa te usunąć, co musi być uzgodnione ze Starostwem, tylko co to będzie za ulica Lipowa o ile nie będzie lip.
spr. przeglądu dróg - na drogach w bieżącym roku było wycięte sporo chwastów, jednak stale odrastają. Jest to temat ciągły bo gdyby pryskać je środkiem, to jest to sprawa ochrony środowiska i zastrzeżeń . To co możemy to wykaszamy ale skutku nie zagwarantuje ani powiat ani województwo, gdyż nie każdym sprzętem da się całość wykosić a poza tym są to określone koszty. Wiele wniosków było skierowanych szczególne przy skrzyżowaniach, na zakrętach tak aby poprawić bezpieczeństwo.
w spr. ubikacji – dla tych co handlują na placu targowym - polecimy P. Dyrektorowi GOK-u aby wcześniej otwierał pomieszczenie w budynku GOK.
w spr. równiarki – zostanie sprowadzona i te newralgiczne drogi i miejsca zostaną wyrównane.
w spr. wyłączania oświetlenia ulicznego o półgodziny później – sprawę skierujemy do Spółki Oświetleniowej o późniejsze wyłączanie oświetlenia.
w spr. ul. Parkowej i wody – przez łąk e P. Koszarnego przechodzi zbieracz spółkowy , który jednak na wskutek braku konserwacji czy też przyczyn technicznych nie odbiera wody. Jest sugestia że stosowanie tzw. rowów odparowujących jest dość powszechne przy wszystkich kategoriach dróg. Z uwagi na możliwość wypełniania się rowu i podtapiania przyległego gruntu w okresie obfitych opadów rozważna jest możliwość ,odprowadzenia tej wody – temat jest rozważany ze spółką wodną.
w spr. śmieci dowożonych przez Kępno - Kepno pozyskało kontrahenta w gminie Bralin
i tam wywozi swoje śmieci.
w spr. naprawy drogi w kierunku mostów w m. Oświęcim - były też w tej sprawie interwencje mieszkańców, i o ile będziemy mieli szlakę to dostarczymy.
w spr. planów odnowy miejscowości - w przyszłym roku przygotujemy informację
w tym temacie, podsumowując trzy letni okres i przedstawimy wydatki poniesione
w poszczególnych sołectwach. Natomiast czy Doruchów II w tym zakresie jest w jakiś sposób dyskryminowany – należy powiedzieć, że sama kanalizacja, która będzie realizowana będzie kosztowała 1,8 mil zł ponadto zostały włożone określone środki
w remont świetlicy, budowę drogi Stara Kuźnica, szlakę na drogi i różne inne sprawy które zostały zrealizowane.
w spr. pozwoleń wodno prawnych – sprawy prowadzi Starostwo i należy się spodziewać, że działania będą takie aby w jakiś sposób nie powodowały lokalnych podtopień w tym terenie. I temat zostanie rozwiązany.
Poinformował,że w dniu 6 grudnia 2009 roku w sali GOK odbędą się konsultacje społeczne w sprawie utworzenia sołectwa.
Przewodnicząca Rady Gminy Joanna poddała pod głosowanie wniosek w sprawie
przeprowadzenia kontroli przez komisję rewizyjna.
Głosowało 14 radnych , „za” było 9 radnych , 5 radnych było „przeciw”.
Wobec czego wniosek został przyjęty.
Ad. 17 Zakończenie
Wobec zrealizowania porządku obrad Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska
zamkła obrady XXXI sesji rady Gminy w Doruchowie.
Prot. Insp. Grażyna Tuz Przewodnicząca Rady Gminy
/-/ Joanna Blewąska