Rozdział 4. Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej
1. Organizacja Komisji Rewizyjnej
§ 82.
-
Komisja Rewizyjna składa się z Przewodniczącego oraz z dwóch członków.
-
Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wybiera Rada.
§ 83.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej organizuje pracę Komisji i prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności Przewodniczącego lub niemożności działania zadania wykonuje wyznaczony przez niego członek.
§ 84.
-
Członkowie Komisji Rewizyjnej podlegają wyłączeniu od udziału w jej działaniach w sprawach, które dotyczą bezpośrednio ich osób lub członków najbliższej rodziny.
-
W sprawie wyłączenia poszczególnych członków decyduje pisemnie Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.
-
O wyłączeniu Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej decyduje Rada.
-
Wyłączony członek Komisji Rewizyjnej może odwołać się na piśmie od decyzji o wyłączeniu do Rady - w terminie 7 dni od daty powzięcia wiadomości o treści tej decyzji.
2. Zasady kontroli
§ 85.
-
Komisja Rewizyjna kontroluje działalność Zarządu, gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych Gminy pod względem:
-
legalności,
-
gospodarności,
-
rzetelności,
-
celowości oraz zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.
-
-
Komisja Rewizyjna bada w szczególności gospodarkę finansową kontrolowanych podmiotów, w tym wykonanie budżetu Gminy.
§ 86.
-
Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrole w zakresie ustalonym w jej planie pracy, zatwierdzonym przez Radę.
-
Rada może podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli nie objętej planem, o jakim mowa w ust. 1.
-
W przypadku nie cierpiącym zwłoki Komisja może podejmować kontrole, które nie są ujęte w planie pracy, jedynie za zgodą Rady lub Przewodniczącego Rady, udzieloną w okresie między sesjami.
§ 87.
-
Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego dokumentowanie i ocenę kontrolowanej działalności według kryteriów ustalonych w § 85 ust. 1.
-
Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego.
-
Jako dowód może być wykorzystane wszystko, co nie jest sprzeczne z prawem. Jako dowody mogą być wykorzystane w szczególności: dokumenty, wyniki oględzin, zeznania świadków, opinie biegłych oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych.
3. Tryb kontroli
§ 88.
Komisja rewizyjna przeprowadza kontrole w składzie przynajmniej dwuosobowym.
§ 89.
-
W razie powzięcia w toku kontroli uzasadnionego podejrzenia o popełnieniu przestępstwa niezwłocznie zawiadamia o tym kierownika kontrolowanej jednostki i Wójta, wskazując dowody uzasadniające zawiadomienie.
-
Jeżeli podejrzenie dotyczy osoby Wójta, kontrolujący zawiadamia o tym Przewodniczącego Rady.
§ 90.
-
Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i środki dla przeprowadzenia kontroli.
-
Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest w szczególności przedkładać na żądanie kontrolującego dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli oraz umożliwić kontrolującemu wstęp do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu.
-
Kierownik kontrolowanego podmiotu, który odmówił wykonania czynności o których mowa w ust. 1 i 2, obowiązany jest do niezwłocznego złożenia na ręce osoby kontrolującej pisemnego wyjaśnienia.
-
Na żądanie kontrolujących, kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest udzielić ustnych i pisemnych wyjaśnień, także w przypadkach innych, niż określone w ust. 3.
§ 91.
Czynności kontrolne wykonywane są w miarę możliwości w dniach i godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.
4. Protokóły kontroli
§ 92.
-
Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli - najpóźniej w terminie 7 dni od daty jej zakończenia - protokół pokontrolny, obejmujący:
-
nazwę i adres kontrolowanego podmiotu,
-
imię i nazwisko kontrolującego (kontrolujących)
-
datę rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych,
-
określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą,
-
imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu,
-
przebieg i wyniki czynności kontrolnych, a szczególności wnioski wskazujące na stwierdzenie nieprawidłowości w działalności kontrolowanego podmiotu oraz wskazanie dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w protokóle,
-
datę i miejsce podpisania protokółu,
-
podpisy kontrolującego (kontrolujących) i kierownika kontrolowanego podmiotu, lub notatkę o odmowie odpisania protokółu z podaniem przyczyn odmowy.
-
-
Protokół pokontrolny może także zawierać wnioski oraz propozycje co do sposobu usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych w wyniku kontroli.
§ 93.
Protokół pokontrolny sporządza się w trzech egzemplarzach, które - w terminie 3 dni od daty podpisania protokółu - otrzymują Przewodniczący Rady, Przewodniczący Komisji Rewizyjnej i kierownik kontrolowanego podmiotu.
5. Plan pracy i sprawozdania Komisji Rewizyjnej
§ 94.
-
Komisja Rewizyjna przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy w terminie do 31 grudnia każdego roku.
-
Plan przedłożony Radzie musi zawierać co najmniej:
-
termin odbywania posiedzeń,
-
terminy i wykaz jednostek, które zostaną poddane kontroli,
-
tematykę kontroli.
-
§ 95.
Komisja Rewizyjna składa Radzie - w terminie do 30 marca każdego roku - roczne sprawozdanie ze swojej działalności w roku poprzednim.
6. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej
§ 96.
-
Komisja Rewizyjna obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez jej Przewodniczącego, zgodnie z zatwierdzonym planem pracy oraz w miarę potrzeb.
-
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zaprosić na jej posiedzenia:
-
radnych nie będących członkami komisji rewizyjnej,
-
osoby zaangażowane na wniosek Komisji Rewizyjnej w charakterze biegłych lub ekspertów.
-
-
W posiedzeniach Komisji Rewizyjnej mogą brać udział tylko jej członkowie oraz zaproszone osoby.
-
Z posiedzeń Komisji Rewizyjnej należy sporządzić protokół, który winien być podpisany przez wszystkich członków komisji uczestniczących w posiedzeniu.
§ 97.
Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Komisji w głosowaniu jawnym.
§ 98.
Obsługę biurową Komisji Rewizyjnej zapewnia Wójt.
§ 99.
-
Komisja Rewizyjna może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem jej działania.
-
W przypadku, gdy skorzystanie z wyżej wskazanych środków wymaga zawarcia odrębnej umowy i dokonania wypłaty wynagrodzenia ze środków komunalnych, Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawia sprawę na posiedzeniu Rady, celem podjęcia uchwały zobowiązującej osoby zarządzające mieniem komunalnym do zawarcia stosowanej umowy w imieniu Gminy.
§ 100.
-
Komisja Rewizyjna może na zlecenie Rady lub po powzięciu stosownych uchwał przez wszystkie zainteresowane komisje, współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrolnej z innymi komisjami Rady, w zakresie ich właściwości rzeczowej.
-
Współdziałanie może polegać w szczególności na wymianie uwag, informacji i doświadczeń dotyczących działalności kontrolnej oraz na przeprowadzeniu wspólnych kontroli.
-
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zwracać się do przewodniczących innych komisji Rady o oddelegowanie w skład zespołu kontrolnego radnych mających kwalifikacje w zakresie tematyki objętej kontrolą.
-
Do członków innych komisji uczestniczących w kontroli, prowadzonej przez Komisję Rewizyjną, stosuje się odpowiednio przepisy niniejszego rozdziału.
-
Przewodniczący Rady zapewnia koordynację współdziałania poszczególnych komisji w celu właściwego ich ukierunkowania, zapewnienia, skuteczności działania oraz unikania zbędnych kontroli.
§ 101.
Komisja Rewizyjna może występować do organów Gminy w sprawie wniosków o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub inne organy kontroli.