P R O T O K Ó Ł Nr III/2011 z obrad sesji Rady Gminy W Doruchowie odbytej w dniu 08 lutego 2011 roku w sali sesyjnej Urzędu Gminy w Doruchowie Obrady III sesji Rady Gminy zgodnie z art. 20 ustawy o samorządzie gminnym otworzyła Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska. Stwierdziła, że zgodnie z listą obecności w sesji uczestniczy 15 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 radnych, Rada spełnia warunki do obradowania i podejmowania prawomocnych uchwał. Następnie powitała radnych i zaproszonych gości: - radnego powiatu Roberta Pustkowskiego - Wójta Gminy Józefa Wilkosza - Sekretarza Gminy Tomasza Bugaryna - Skarbnik Gminy Władysławę Lasota - Sołtysów - dyrektorów szkół i przedszkola - radcę prawnego Marcina Małeckiego - Przedstawicieli Izby Rolniczej Panią Marlenę Stefańską i Pana Pawła Frasa - Agronoma GODR Idziego Baraniaka - Prezes Związku OSP Jadwigę Kosik - Kierowników jednostek organizacyjnych Listy obecności stanowią zał. nr 1 i 2 do protokółu. Następnie przedstawiła porządek obrad : 1. Otwarcie. 2. Przedstawienie porządku obrad III sesji Rady Gminy. 3. Wybór sekretarza obrad III sesji Rady Gminy. 4. Przyjęcie protokółu z II- ej sesji Rady Gminy. 5. Powołanie komisji uchwał i wniosków. 6. Interpelacje i zapytania radnych. 7. Informacja Wójta Gminy z działań w okresie międzysesyjnym. 8. Informacja Przewodniczącej Rady Gminy z działań w okresie międzysesyjnym. 9. Informacja z działalności Powiatowej Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. 10. Informacja z działalności Powiatowej Izby Rolniczej. 11. Informacja z działalności Spółki Wodnej Doruchów. 12. Sprawozdanie z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego. 13. Podjęcie uchwały w sprawie powołania komisji rewizyjnej. 14. Wybór Przewodniczącego komisji rewizyjnej. 15. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy. 16. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia diet radnych. 17. Powołanie komisji doraźnej ds. opracowania zmian do statutu gminy oraz powołania przewodniczącego komisji. 18. Uchwalenie planu pracy Rady Gminy oraz zatwierdzenia planów pracy komisji. 19. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu i w budżecie gminy na 2011 rok. 20. Zapytania i wolne głosy. 21. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania. 22. Zakończenie. Do przedstawionego porządku nie zgłoszono wniosku o jego zmianę. Ad. 1 i 2 - zostały zrealizowane . Ad.3 Wybór sekretarza obrad III sesji Rady Gminy. Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zaproponowała na sekretarza obrad kolejnego Radnego z listy Radnego Jana Jaśkiewicza. W głosowaniu Rada jednogłośnie powołała Radnego Jana Jaśkiewicza na sekretarza obrad III sesji. Ad.4 Przyjęcie protokółu z II- ej sesji Rady Gminy. Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zaproponowała przyjęcie protokółu z obrad II sesji bez odczytywania. Poinformowała, że protokół wyłożony był do wglądu przed sesją. Z treścią protokółu radni mieli możliwość zapoznania się także w biurze rady. Radni nie wnieśli uwag do protokołu. Wobec czego Przewodnicząca poddała pod głosowanie. Udział w głosowaniu wzięło 15 radnych, „za” przyjęciem protokołu głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Protokół z II sesji został przyjęty jednogłośnie przez Radę Gminy. Ad.5 Powołanie komisji uchwał i wniosków. Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zaproponowała powołanie komisji uchwał i wniosków w składzie : - Radny Adam Wypchło - Radny Mieczysław Niełacny - Skarbnik Gminy Władysława Lasota Zaproponowany skład komisji uchwał i wniosków w głosowaniu przeprowadzonym przez Przewodnicząca Rady Gminy Joannę Blewąska przyjęto jednogłośnie. Ad.6 Interpelacje i zapytania radnych. Na III sesji Radni zgłosili następujące interpelacje : Radny Jan Sieczka -zwrócił się do Radnego Powiatu Pana Roberta Pustkowskiego z zapytaniem jak przedstawia się sprawa budowy drogi Godziętowy- Tokarzew Radna Janina Przygoda -zapytała jak wygląda sprawa opłat za wykonanie badań tomograficznych w szpitalu w Ostrzeszowie. Z informacji jakie czytamy w prasie lokalnej wynika, że są tu określone trudności, bowiem za wykonanie tych badań trzeba płacić. Firma, która wstawiła urządzenia płaci za dzierżawę pomieszczeń ale też pobiera opłaty za badania. Jak wiemy gminy z terenu powiatu dofinansowywały przygotowanie pracowni tomograficznej i była mowa, że badania będą nieodpłatnie. Zapytała, czy od nowego roku będą refundowane częściowo opłat za badania tomograficzne przez Narodowych Fundusz Ochrony Zdrowia. Radny Adam Wypchło -zapytał w temacie udrożnienia sprawności i odbioru wody z drogi na krzyżówce Doruchów-Kępno- Torzeniec. Powiedział, że w roku ubiegłym jak również dwa tygodnie temu interweniowała straż pożarna, gdyż została zalana posesja P. Pierusiak. Nie wiem kto jest za tą sytuację odpowiedzialny dlatego zgłaszam ten problem. -wnioskował o zabezpieczenie rur na udrożnienie rowu przy ul. Tokarskiej. Powiedział, że Pan Marek Sosnowski i Pan Cieśla zobowiązali się wykonać rowy w czynie społecznie, chodzi tylko o zabezpieczenie rur. Radny Lucjan Dyba - wnioskował o udrożnienie mostku na drodze gminnej przy polach P. Tułazy i P. Garstki. - powiedział, że nie pokoi go brak postępu prac przy remoncie domu ludowego w Morawinie. Wykonawca zamontował w oknach tylko ramy okienne. Zamiast szyb jest włożona dykta. Trwa to już ponad miesiąc. Jest tam mienie KGW i tak nie może być, że wykonawca ma czas aż do końca czerwca i pod koniec tego terminu przystąpi do prac. - podjął temat przetargów na budowę dróg, powiedział, że powinno się to zmienić, gdyż okazuje się, że droga do Mieleszówki, która została wybudowana w 2009 roku dziś się sypie. Położony na niej asfalt w niektórych miejscach ma zaledwie 2 cm. Dlatego też za to należałoby ścigać inspektora nadzoru. Postawił pytanie o ile przegrała nasza miejscowa firma z firmą z Pleszewa, która realizowała tą drogę bo wydaje się, że my na tym dużo tracimy. Dlatego też w tej sprawie należy interweniować zgłaszać te sprawy nawet do Europosła. Radny Zygmunt Stempin - zapytał Radnego Powiatu Roberta Pustkowskiego czy w 2011 roku będzie realizowany chodnik w Przytocznicy. Radny Jan Jaśkiewicz - wnioskował o ustawienie tablicy na nowej drodze Stara Kuźnica-Przytocznica aby było wiadomo dokąd ta droga prowadzi, - wnioskował o ustawienie kosza na śmieci na przystanku PKS Stara Kuźnica, -zapytał w temacie dopłat do budowy przydomowych oczyszczalni ścieków, od kiedy można składać wnioski i jaka jest kwota dofinansowania, -wnioskował o doprowadzenie wody do P. Binków w Starej Kuźnicy, -zapytał, czy poczta w Doruchowie będzie zlikwidowania i od kiedy. Radny Zbigniew Broniszewski -zapytał czy na naszej oczyszczalni ścieków jest rozgraniczenie odprowadzenia wody odpadowej od ścieków oraz czy są odprowadzane ścieki przemysłowe. Zapytał też w jakim stopniu jest wykorzystana moc naszej oczyszczalni. - zapytał w sprawie lekarza stomatologa ponieważ docierają informacje, że w Ośrodku Zdrowia nie będzie stomatologa, a o ile będzie to tylko na 1 etatu. Wobec braku dalszych pytań Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poinformowała, że odpowiedzi zostaną udzielone w pkt. 21 porządku obrad. Ad.7 Informacja Wójta Gminy z działań w okresie międzysesyjnym. Wójt Józef Wilkosz przedstawił sprawozdanie z pracy Wójta w okresie międzysesyjnym. Przedstawił także informację z realizacji uchwał podjętych na poprzedniej sesji oraz realizacji interpelacji radnych. Informacja stanowi zał. nr 3 i 4 do protokółu. W dyskusji głos zabrali : Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zapytała, co oznacza stwierdzenie w wypowiedzi Wójta Gminy „ radykalne zmiany na stołówce szkolnej”. Radny Jan Sieczka – powiedział, że w sprawach dożywiania dzieci żal maja rodzice, że nie wszystkie dzieci mogą korzystać z dożywiania mimo, że chcieliby za to płacić. Radny Roman Kubiak – powiedział, że temat funkcjonowania stołówki szkolnej jest już od lat nawet jeszcze za Dyrektor Mak Wiktorię i już wtedy mówiono o jej zamknięciu. Radna Janina Przygoda – podjęła sprawę oświetlenia ulicznego wnoszą o rozważenie możliwości wyłączenia oświetlenia w nocy od godz. 24-tej do 5-tej tam gdzie nie musi to być- wówczas będą oszczędności. Do podjętych spraw ustosunkował się Wójt Gminy Józef Wilkosz. Udzielone odpowiedzi przyjęto. Rada jednogłośnie przyjęła informację z działalności Wójta Gminy w okresie między sesyjnym. Ad.8 Informacja Przewodniczącej Rady Gminy z działań w okresie międzysesyjnym. Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poinformowała, że w okresie międzysesyjnym wpłynął do Rady wniosek Sołtysa Starej Kuźnicy w temacie przekazania gruntu we władanie Sołectwa Stara Kuźnica tj. działki Nr 121/1 położonej we wsi Stara Kuźnica. W sprawie tej jak powiedziała zorganizuje w dniu 28 lutego 2011 roku spotkanie ze sołtysem, dzierżawca gruntu celem ustalenia możliwości rozwiązania umowy na dzierżawę gruntu i przekazania na rzecz sołectwa. Rada jednogłośnie przyjęła przedstawioną informację. Ad.9 Informacja z działalności Powiatowej Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Kierownik Powiatowego Biura Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa Robert Pustkowski przedstawił informację z działalności Agencji. W dyskusji głos zabrali : Radny Adam Wypchło – powiedział to, że nie ma środków na renty strukturalne to jest wina sejmu. Radna Maria Rogalewska – zapytała czy rolnik o ile nie ma możliwości uzyskania renty strukturalnej może ubiegać się o rentę w KRUS-ie. Odpowiedzi na postawione w dyskusji pytania udzielił Kierownik Powiatowego Biura Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa Robert Pustkowski. Ad.10 - Informacja z działalności Powiatowej Izby Rolniczej. Pracownik Powiatowego Biura Izb Rolniczych w Ostrzeszowie pani Marlena Stefańska przedstawiła informację dotycząca kończącej się kadencji członków Izby Rolniczej oraz informację o przygotowywaniu spraw związanych z wyborami do Izb jakie odbędą się w dniu 03 kwietnia 2011roku. W dyskusji głos zabrali : Radna Janina Przygoda – powiedziała, że chcieliśmy w tym punkcie porządku obrad dowiedzieć się co w okresie kadencji czteroletniej zrobiły Izby Rolnicze. Takiej informacji nam nie przedstawiono. Uważam, że Izby Rolnicze powstały po to aby pomagały rolnikom a okazuje się nie wcale tak nie jest , bo nawet nie przedstawiono nam w informacji jakimi sprawami zajmowała się Powiatowa Izba Rolnicza czy kierowała jakieś wnioski rolników na szczebel centralny. Radna Maria Rogalewska - również oczekiwałam informacji dotyczącej działań jakie podjęła Izba Rolnicza ale takie informacji nie uzyskałam. Kończy się 4- letnia kadencja Izb i nie przedstawiono nam żadnego sprawozdania z działalności. Radny Piotr Kupczyk - zapytał, co Izby Rolnicze zrobiły w sprawie niskich cen na żywiec. Radny Adam Wypchło - zapytał czy w związku z tym, że na terenie naszej gminy wystąpiły podtopienia będzie można skorzystać z dotacji do wapna. Radny Jan Sieczka - powiedziała, że winę na sytuację w rolnictwie ponosi Minister Rolnictwa, również Izby Rolnicze nie uratują naszego rolnictwa. Radny Lucjan Dyba - wnioskował aby na sesję zaprosić Europosła Andrzeja Grzyba. Radny Zbigniew Broniszewski - zapytał w temacie przywożonego mięsa z - zapytała czy ten problem podejmowały izby rolnicze, to pytanie chciałbym zadać naszemu Europosłowi. Agronom Idzi Baraniak - poinformował w temacie pobieranych w ub. roku prób glebowych. Członek Powiatowej Izby Rolniczej Paweł Fras - w swojej wypowiedzi wskazał na bardzo niską frekwencję w wyborach do izb rolniczych, gdzie na terenie naszej gminy głosowało zaledwie 200 rolników. Do niektórych podjętych spraw w dyskusji ustosunkowała się przedstawicielka Izby Rolniczej Pani Marlena Stefańska. Ad.11 Informacja z działalności Spółki Wodnej Doruchów. Przewodniczący Spółki Wodnej Doruchów Piotr Kupczyk przedstawił sprawozdanie z działalności Spółki za 2010 rok. Sprawozdanie stanowi zał. nr 5 do protokółu. W dyskusji głos zabrali : Radna Maria Rogalewska - zapytała czy i jakie działania podejmuje Spółka dla pozyskania więcej środków zewnętrznych i dotacji na swoją działalność. Radny Jan Sieczka - powiedział, że z uwagi na obecne mokre lata musi wrócić program melioracji i na to muszą się znaleźć się pieniądze, gdyż w przeciwnym razie nasze rolnictwo całkiem padnie. Radna Janina Przygoda - przy tworzeniu się Spółki Wodnej Gminy Doruchów były duże problemy ale dziś można powiedzieć, że przy dobrej współpracy można wiele zrobić. Jak widać nowa spółka i zarząd spółki rozwiązali wiele problemów związanych z konserwacją urządzeń melioracyjnych na terenie swojego działania. Życzyła dalszej dobrej pracy Przewodniczącemu Spółki i całemu Zarządowi. Zbigniew Broniszewski - podziękował za zrealizowane zadania na terenie Torzeńca i zapytał czy Zarząd Spółki podejmował sprawy tych wsi, które nie są członkami spółki. Odpowiedzi na postawione w dyskusji pytania udzielił Przewodniczący Gminnej Spółki Wodnej Piotr Kupczyk – Przewodniczący Spółki Wodnej. Wobec braku dalszej dyskusji Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała pod głosowanie informację z działalności spółki. W wyniku głosowania Rada Gminy informację przyjęła jednogłośnie. Ad.12 Sprawozdanie z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego. Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poinformowała, że sprawozdanie w wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli zostało szczegółowo omówione na wszystkich posiedzeniach komisji. W związku z czym zaproponowała dyskusję w tym temacie : W dyskusji głos zabrali : Radny Jan Sieczka - zapytał skąd – szkolnictwo ma takiego dobrego Ministra dbającego o tak wysokie wynagrodzenia. Taki minister potrzebny był by dla naszego rolnictwa. Zapytał skąd biorą się i kto nadaje tytuły nauczycielom, takie jak : dyplomowany, mianowany. - zapytała w temacie przebiegu organizacji w szkołach ferii dla młodzieży. Dyrektor Szkoły Podstawowej w Doruchowie Walenty Okoń - poinformował o zorganizowanych przez Szkolny Klub Sportowych zawodów w okresie ferii zimowych dla młodzieży. Poinformował także o planowanym zakresie termomodernizacji szkoły podstawowej w Doruchowie jak będzie realizowana w br. Dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury Ryszard Mazur – poinformował ,że w okresie ferii zimowych dla młodzieży szkolnej zorganizowano 3 turnieje piłkarskie w ramach programu „ferie na Orliku „. Dyrektor Przedszkola Zofia Krzemińska – powiedziała, że przedszkole również pracowało w okresie ferii od godz. 7-ej do 16-tej. Do przedszkola uczęszczało w tym okresie 20 dzieci.. Nauczyciele mieli także możliwość wykorzystania urlopu wypoczynkowego. Wobec braku dalszej dyskusji Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała pod głosowanie przyjęcie sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego. Głosowało 15 radnych „ za” przyjęciem sprawozdania było 15 radnych , „przeciwnych” i „wstrzymujących” nie było. Sprawozdanie przyjęto jednogłośnie i stanowi zał. nr 6 do protokółu. Ad.13 Podjęcie uchwały w sprawie powołania komisji rewizyjnej. Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poinformowała, że w związku z tym, że na poprzedniej sesji nie została powołana komisja rewizyjna obecnie przystąpimy do jej powołania. Dla przypomnienia poinformowała, że zgodnie ze Statutem Gminy komisja rewizyjna składa się z Przewodniczącego i 2-ch członków. Przewodniczącego komisji rewizyjnej wybiera Rada Gminy. Na poprzedniej sesji Klub Radnych „Porozumienie Ludowe „ zgłosił swojego przedstawiciela radnego Adama Wypchłę. Ponadto do komisji rewizyjnej zostali zgłoszeni Radny Lucjan Dyba, Radny Jan Jaśkiewicz i Radna Janina Przygoda. Na podstawie art.18a ustawy o samorządu gminy obligatoryjnie w skład komisji rewizyjnej wchodzi przedstawiciel klubu radnych. Musi to być jednak osoba przyjęta przez Radę, która uzyska bezwzględną ilość głosów tj. 8 głosów „za” i wtedy zostaje wpisana do uchwały. Radna Janina Przygoda – powiedziała, że aby nie stwarzać problemów ( starszy ustępuje młodszemu )rezygnuje z kandydowania do komisji. Pozostali członkowie komisji wyrazili zgodę na kandydowanie. Wobec powyższego Przewodnicząca Rady Gminy przeprowadziła głosowanie Zapytała kto z radnych jest „za” tym aby członkiem komisji był radny Lucjan Dyba. Głosowało 15 radnych „ za” było 15 radnych , „przeciwnych” nie było, „wstrzymujących” nie było. Wobec czego radny Lucjan Dyba uzyskał bezwzględną ilość głosów. Następnie Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zapytała , kto z Radnych jest „za” tym aby członkiem komisji był Radny Jan Jaśkiewicz. Głosowało 15 radnych „ za” było 15 radnych , „przeciwnych” nie było, „wstrzymujących” nie było. Wobec czego radny Jan Jaśkiewicz uzyskał bezwzględną ilość głosów W dalszym głosowaniu Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zapytała , kto z Radnych jest „za” tym aby członkiem komisji był Radny Adam Wypchło. Głosowało 13 radnych „za” było 6 radnych „przeciwnych” 5 radnych „wstrzymujących” 2-ch radnych. Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poinformowała, że Radny Adam Wypchło nie uzyskał bezwzględnej ilości głosów i nie wchodzi w skład komisji rewizyjnej. Wobec czego Radny Adam Wypchło zgłosił kandydaturę Piotra Kupczyka przedstawiciela Klubu „Porozumienie Ludowe” do skład komisji rewizyjnej. Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała kandydaturę Piotra Kupczyka pod głosowanie. Głosowało 15 radnych , „za „ było 8 radnych , „przeciwnych” 6 radnych, „wstrzymujących” nie było. Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poinformowała, że Radny Piotr Kupczyk uzyskał bezwzględną ilości głosów i wchodzi w skład komisji rewizyjnej. Następnie Radny Mieczysław Niełacny przedstawił projekt uchwały w sprawie powołania Komisji Rewizyjnej. Głosowało 15 radnych , „za” było 15 radnych, „przeciwnych” i „wstrzymujących” nie było. Uchwała Nr III/14/2011 w sprawie powołania Komisji Rewizyjnej została podjęta jednogłośnie . Uchwała stanowi zał. nr 7 do protokółu. Ad.14 Wybór Przewodniczącego komisji rewizyjnej. Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poinformowała, że związku z wyborem Komisji Rewizyjnej , zgodnie ze statutem gminy Rada dokona wyboru Przewodniczącego tej komisji. W związku z powyższym zaproponowała zgłoszenie kandydatów na przewodniczącego komisji. Rada zgłosiła Radnego Jana Jaśkiewicza członka komisji rewizyjnej na przewodniczącego tej komisji. Radny Jan Jaśkiewicz wyraził zgodę na kandydowanie. Wobec powyższego Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska przeprowadziła głosowanie. „za” wyborem na Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Radnego Jana Jaśkiewicza głosowało 8 radnych , „przeciw” głosowało 6 radnych , 1 radny „wstrzymał „ się od głosu. Wobec czego Przewodniczącym Komisji Rewizyjnej został Radny Jan Jaśkiewicz. Radny Mieczysław Niełacny przedstawił projekt uchwały w sprawie wyboru Radnego Jana Jaśkiewicza na Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej. Do projektu uchwały uwag i wniosków nie zgłoszono. Wobec czego Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały. Głosowało 15 radnych , „za” było 15 radnych, „przeciwnych” i „wstrzymujących” nie było. Uchwałę Nr III/16 /2011 podjęto jednogłośnie. Uchwała stanowi zał. nr 8 do protokółu. Ad.15 Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy. Zgodnie z porządkiem obrad rozpatrzono projekt uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia dla Wójta Gminy. Radny Mieczysław Niełacny odczytał w tej sprawie projekt uchwały, której proponuje się : - wynagrodzenie zasadnicze – 4.900 zł - dodatek funkcyjny – 1.700 zł - dodatek specjalny – 20 % od wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego 1.320,- - dodatek za wysługę lat w wysokości 20 % tj. 980,- Wójt Gminy Józef Wilkosz wniósł uwagę, co do zapisu ustalenia wynagrodzenia od 1 marca 2011 roku powiedział, że Wójtem jest od dnia złożenia ślubowania tj. od dnia 02-12-2010r. W sprawie tej głos zabrał Radca Prawny Marcin Małecki informując, że o ile w uchwale został by wprowadzony termin od dnia ślubowania, to uchwała mogłaby być unieważniona przez Wojewodę z uwagi na to, że prawo nie działa wstecz. Wobec braku dalszej dyskusji Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały. W wyniku głosowania, w którym wzięło udział 15 radnych – Rada Gminy jednogłośnie /15 głosów „za”/ podjęła uchwałę w sprawie ustalenia miesięcznego wynagrodzenia Wójta Gminy Doruchów. Uchwała Nr III/ 16/2011 . w w/w sprawie wynagrodzenia Wójta Gminy Doruchów stanowi załącznik nr 9 do niniejszego protokołu. Ad.16 Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia diet radnych Rady Gminy w Doruchowie oraz sołtysom w sołectwach Gminy Doruchów. Komisja uchwał i wniosków radny Mieczysław Niełacny przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia diet radnych i sołtysom. Do projektu uchwały uwag i wniosków nie wniesiono. Wobec czego Przewodnicząca Rady Gminy poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały. W wyniku głosowania, w którym wzięło udział 15 radnych – Rada Gminy jednogłośnie /15 głosów „za”/ podjęła uchwałę w sprawie ustalenia diet radnych Rady Gminy w Doruchowie i sołtysom w sołectwach Gminy Doruchów. Uchwałę Nr III/17/2011 w sprawie ustalenia diet radnych Rady Gminy w Doruchowie i sołtysom Gminy Doruchów podjęto jednogłośnie. Uchwała stanowi zał. nr 10 do protokółu. Ad.17 Powołanie komisji doraźnej ds. opracowania zmian do statutu gminy oraz powołania przewodniczącego komisji. Radny Mieczysław Niełacny przedstawił projekt uchwały w sprawie powołania komisji doraźnej ds. opracowania zmian do statutu gminy. Uwagi do projektu uchwały zgłosili : Wójt Gminy Józef Wilkosz – powiedział, że komisja ta nie może składać się z pracowników Urzędu jak to przedstawiono. W skład komisji winni wejść radni, gdyż statut dotyczy pracy rady i radnych i to radni winni przygotować ten dokument. Ponadto powiedział, że Wielkopolski Ośrodek Szkolenia i Studiów Samorządowych, którego nasza gmina jest członkiem w najbliższym czasie ma przedstawić wzorcowy projekt, który można będzie wykorzystać do opracowania własnego statutu. W wyniku podjętej dyskusji w tym temacie Rada jednogłośnie odstąpiła aktualnie od podjęcia przedstawionego projektu uchwały. Ad.18 Uchwalenie planu pracy Rady Gminy oraz zatwierdzenia planów pracy komisji. Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poinformowała, że plan pracy rady został przedstawiony na posiedzeniach komisji. Poszczególne komisje przyjęły swoje plany. W związku z czym zaproponowała przyjęcie planów bez odczytywania i przedstawiła projekt uchwały. Do projektu uchwały uwag nie wniesiono. W wyniku głosowania Rada jednogłośnie – 15 głosami ”za” podjęła uchwałę Nr III/18/2011 w sprawie przyjęcia planu pracy Rady i zatwierdzenia planów pracy Komisji na 2011 rok. Uchwała stanowi zał. nr 11 do protokółu. Ad.19 Podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu i w budżecie gminy na 2011 rok. Skarbnik Gminy Władysława Lasota przedstawiła projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian do budżetu gminy na 2011 rok. W dyskusji głos zabrali : Radny Jan Sieczka – zapytał ile będzie nas kosztował remont w hydroforni Godziętowy, - zapytał jakie korzyści przyniesie nam przebudowa centralnego ogrzewania węglowego w szkole podstawowej w Doruchowie na ogrzewanie gazowe. Radny Roman Kubiak – zapytał czy będzie przeprowadzony remont dachu na budynku szkoły podstawowej w Doruchowie. Dyrektor Szkoły Podstawowej w Doruchowie Walenty Okoń – przestawił informację w temacie planowanej do realizacji w br. termomodernizacji szkoły. Skarbnik Gminy Władysława Lasota udzieliła odpowiedzi na postawione pytanie przez Radnego Sieczkę i Radnego Kubiaka. W głosowaniu wzięło 15 radnych , „za” było 15 radnych, „przeciwnych” i „wstrzymujących” nie było. Uchwała Nr III/19/2011 w sprawie zmiany budżetu gminy i w budżecie gminy na 2011 rok została podjęta jednogłośnie i stanowi zał. nr 12 do protokółu. Ad.20 Zapytania i wolne głosy. W punkcie tym głos zabrali : Sołtys wsi Plugawice Wioletta Tekieli - prosiła o informację w temacie wycinki drzew na terenie sołectwa Skarydzew o czy rozpisywała się gazeta lokalna „czas ostrzeszowski”. Radny Adam Wypchło - zapytał kiedy będzie równiarka na drogi, chodzi tu o drogę ul. Szkolna w kierunku P. Bacerek i P. Jagielski. Radna Maria Rogalewska - w sprawie pałacu i terenu parkowego w Doruchowie – zapytała jak przedstawia się sprawa przejęcia pałacu i terenu przez byłego właściciela. Radna Janina Przygoda - zwróciła się z zapytaniem do radnego powiatu w sprawie możliwości budowy w br. ścieżki rowerowej lub chodnika w kierunku Wrzosów. Radny Jan Jaśkiewicz - podziękował za wybór na przewodniczącego komisji rewizyjnej. Zapytał kto zorganizuje spotkanie w sprawie wniosku Rady Sołeckiej Stara Kuźnica o przekazanie gruntów na rzecz sołectwa. Prezes Związku OSP Jadwiga Kosik – zapytała kiedy planowana jest rozbudowa Domu Strażaka w Doruchowie. Odpowiedzi udzielili: Radny Powiatu Robert Pustkowski - w sprawie budowy chodnika w Przytocznicy – w bieżącym roku powiat nie ma możliwości finansowych budowy chodnika. - w sprawie budowy drogi - aktualnie został rozpisany przetarg na budowę drogi. - w spr. budowy ścieżki rowerowej – z uwagi na brak środków finansowych nie ma możliwości realizacji tego zadania. Wójt Gminy Józef Wilkosz udzielił odpowiedzi w następujących sprawach: w spr. gabinet stomatologiczny w Ośrodku Zdrowia będzie prowadzony przez stomatologów P. P. Strojanowskiego i Lachowska. w spr. równiarki na drogi – zostanie zamówiona i skierowana jak będą suche drogi. w spr. poczty – ma być zlikwidowana w związku z planowaną restrukturyzacją w spr. badań tomograficznych w szpitalu zwrócimy się do Dyrekcji Zakładów Opieki Zdrowotnej w Ostrzeszowie o poinformowanie o pobieranych opłatach za wykonane badania tomograficzne. w spr. udrożnienia i odbioru wody z drogi na skrzyżowaniu Doruchów-Kępno - Tokarzew. Wniosek przekażemy do Powiatowego Zarządu Dróg oraz Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich Rejon Ostrów Wlkp. w spr. zabezpieczenie rur na udrożnienie rowu przy ul. Tokarskiej wniosek przekażemy do Powiatowego Zarządu Dróg Ostrzeszów. w spr. udrożnienia mostku na drodze gminnej przy polach P. Tułazy i P. Garstki zostanie to wykonane przez Urząd. w spr. braku postępu prac przy remoncie domu ludowego w Morawinie. Umowny termin zakończenia remontu domu ludowego ustalono na 30-06-2011 i wg, oświadczenia wykonawcy termin ten zostanie dotrzymany. w sprawie przetargów na budowę dróg Urząd Gminy jest zobowiązany do przestrzegania ustawy o zamówieniach publicznych i zgodnie z tą ustawą organizuje i przeprowadza przetargi na wszystkie zadania inwestycyjne i remontowe realizowane na terenie gminy. nie ma możliwości promowania firm lokalnych. w spr. ustawienie tablicy z nazwą miejscowości na nowej drodze Stara Kuźnica-Przytocznica Droga Stara Kuźnica – Przytocznica ma służyć przede wszystkim naszym mieszkańcom, którzy znając przebieg drogi nie muszą korzystać z dodatkowego oznakowania. Ustawienie takiej tablicy może spowodować, że z drogi korzystałyby także samochody ciężarowe powodując jej niszczenie. w spr. ustawienie kosza na śmieci na przystanku PKS Stara Kuźnica. W okresie wiosennym zostanie przeprowadzony przegląd przystanków autobusowych i stwierdzone braki zostaną uzupełnione. w spr. dopłat do budowy przydomowych oczyszczalni ścieków, Brak możliwości dofinansowania przydomowych oczyszczalni ścieków wynikał z likwidacji Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska. Ostatnia zmiana ustawy prawo ochrony środowiska pozwala na rozpoczęcie dofinansowania w związku z czym w projekcie podziału nadwyżki budżetowej uwzględnia się środki na ten cel. w spr. zwrotu pałacu w Doruchowie – decyzję w tej sprawie podejmie Wojewoda a odwołanie od decyzji rozpatrzy Minister Rolnictwa. Kierownik Referatu Rolnictwa Stanisław Smiatacz udzielił odpowiedzi w sprawach : - oczyszczalni ścieków- w roku ubiegłym dokonano przebudowy przelewu burzowego na oczyszczalni ścieków w Doruchowie w związku z czym istnieje możliwość w przypadku ulewnych deszczy skierowanie nadmiaru wód do strugi. Wynika to ze zezwolenia wodno prawnego. Pod względem ilości przepływającej przez oczyszczalnię obciążenie oczyszczalni występuje na poziomie 50 %.Natomiast pod względem stężenia ładunków dopływających wg. opracowanej przez laboratorium analityczno- technologiczne we Wrocławiu oceny pracy oczyszczalni ścieków w Doruchowie konieczne jest zwiększenie napowietrzania ścieków w rektorze biologicznym. Wpływ na to ma między innymi zrzut ścieków przemysłowych w tym pochodzących z ubojni. - w spr. doprowadzenie wody do P. Binków w Starej Kuźnicy. Wykonanie przyłącza zgodnie z ustawą o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę należy do zainteresowanego. Mając na uwadze sytuację materialną tej rodziny w rozmowie uzgodniono możliwość udzielenia pewnej pomocy w ramach środków opieki społecznej Ad.22 Zakończenie. W związku z zrealizowaniem porządku Przewodnicząca Rady Gminy zamkła obrady III sesji. Prot. Tuz Grażyna Przewodnicząca Rady Gminy Sekretarz /-/ Joanna Blewąska /-/ Jan Jaskiewicz