P R O T O K Ó Ł   Nr VI/2011

                                           z  obrad sesji Rady Gminy W Doruchowie

                                           odbytej w dniu  30  maja 2011 roku

                                           w  sali sesyjnej Urzędu Gminy w Doruchowie

               Obrady  VI sesji Rady Gminy w Doruchowie zgodnie z art. 20 ustawy o samorządzie gminnym  otworzyła Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska.

 

Stwierdziła, że zgodnie z listą obecności w sesji uczestniczy 15 radnych, co wobec

ustawowego składu Rady wynoszącego 15 radnych, Rada spełnia warunki do obradowania

i podejmowania prawomocnych uchwał.

Następnie powitała radnych i zaproszonych gości:

- Radnego powiatu Roberta Pustkowskiego

- Wójta Gminy Józefa Wilkosza

- Sekretarza Gminy Tomasza Bugaryna

- Skarbnik Gminy Władysławę Lasota

- Sołtysów

- dyrektorów szkół , przedszkola i biblioteki

- radcę prawnego Marcina Małeckiego

- kierowników jednostek organizacyjnych

- przedstawiciela prasy

 

Listy obecności stanowią zał. nr 1, 2 i 3 do protokółu.

          

Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska przedstawiła następujący porządek obrad  :

 

1.      Otwarcie.

2.      Przedstawienie porządku obrad VI sesji Rady Gminy.

3.      Wybór sekretarza obrad VI sesji Rady Gminy.

4.      Przyjęcie protokółu z obrad V sesji Rady Gminy.

5.      Informacja o działaniach Wójta Gminy w okresie między sesjami.

6.      Informacja Przewodniczącej Rady Gminy z działań  w okresie między sesjami.

7.      Interpelacje i zapytania radnych.

8.      Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za 2010 rok

       - opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej o sprawozdaniu z wykonania budżetu

       - opinie stałych komisji Rady Gminy

       - wniosek komisji Rewizyjnej w sprawie absolutorium

       - opinia Składu Orzekającego RIO o wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie

          absolutorium,

       - podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania z wykonania budżetu gminy

         za  2010 rok,

        -podjęcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Doruchów 

          za 2010 rok.

                                                          

9.      Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Gminnego Ośrodka Kultury w Doruchowie  za 2010 rok.

10.  Podjęcie uchwały o zatwierdzeniu sprawozdania finansowego Biblioteki Publicznej w Doruchowie za 2010 rok.

11.  Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia planu odnowy miejscowości Stara Kuźnica  na lata 2011-2018.

12.  Podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu i w budżecie gminy na 2011 rok.

13.  Zapytania i wolne głosy.

14.  Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.

15.  Zakończenie.

            Do zaproponowanego porządku obrad Radny Adam Wypchło zgłosił wniosek

o wprowadzenie do porządku obrad podjęcie uchwały w sprawie uznania rolnictwa za priorytet polskiej prezydencji w Unii Europejskiej i wyrównania dopłat dla Polski.

Zgłoszony wniosek Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała pod głosowanie.

W głosowaniu udział wzięło 15 radnych

„ za” przyjęciem wniosku   głosowało 15 radnych

„przeciwnych”   0

„wstrzymujących” 0

Wobec powyższego wniosek przyjęto jednogłośnie.

Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poinformowała,  że projekt uchwały zostanie przedstawiony po pkt.  13  porządku obrad.

Ad.1 i 2   zostały zrealizowane

Ad.3       -   Wybór sekretarza obrad.

               Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zaproponowała na sekretarza obrad kolejnego z listy obecności  Radnego Romana Kubiaka.

W głosowaniu Rada jednogłośnie powołała Radnego Romana Kubiaka  na sekretarza obrad

 VI  sesji.

Ad.4  -     Przyjęcie protokółu z obrad V sesji Rady Gminy.

                Protokół z obrad  V odbytej w dniu  27 kwietnia 2011 rok został wyłożony do wglądu przed sesją Rady Gminy.  Z treścią protokółu było można zapoznać się w biurze rady.   

Radny Piotr Kupczyk  wnioskował o przyjęcie protokółu bez odczytywania.

Radna Maria Rogalewska  zgłosiła wniosek o odczytanie protokółu.

 

W związku z powyższym   Radny  Piotr  Kupczyk  przedstawił informację dotyczącą spisanego protokołu  z poprzedniej sesji.

 

Radna Maria Rogalewska  powiedziała, że po ostatniej sesji  na której zajmowała głos

w temacie bezpieczeństwa publicznego  zarzucono jej,   skierowanie  pisma do Policji

w Grabowie o zwiększenie patroli  policji na naszym terenie. W związku z czym odczytała

z protokółu treść jej wypowiedzi. Następnie zwróciła się  prośbę do wszystkich tych,  co uczestniczą w  sesjach aby przekazywali właściwe informacje a nie zmyślone.

 

Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska powiedziała, że o ile komentujemy wypowiedzi z sesji to ich po prostu nie koloryzujmy.

 

Rada nie wniosła innych uwag do protokółu.

Wobec powyższego Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała pod głosowanie przyjęcie protokółu z V sesji Rady Gminy.

 

W głosowaniu udział wzięło 15 radnych

„ za” przyjęciem protokółu  głosowało 14 radnych

„przeciwnych”   0

„wstrzymujących” 0

Protokół Nr V/2011 został przyjęty jednogłośnie.

Ad. 5      Informacja o działaniach Wójta Gminy w okresie między sesjami.

                Wójt Gminy Józef Wilkosz poinformował, że w okresie między sesjami podejmował m. innymi  sprawy :

- uczestnictwo w spotkaniu z Europosłem  Andrzejem Grzybem 

- podpisanie aktu notarialnego na przejęcie drogi  w Doruchowie

- lustracja prac wykończeniowych na mostach

- udział w posiedzeniu Zarządu Związku Gmin Ziemi Ostrzeszowskiej

- lustracja robót  na placu targowym w Doruchowie

- udział w walnym zgromadzeniu Gmin Ziemi Ostrzeszowskiej

- sprawa zagospodarowania szlaki , płytek i krawężnika z placu targowego

- spotkanie z dyrektorem biblioteki

- otwarcie ofert na przetarg na budowę kotłowni przy przedszkolu

- lustracja bazy spędowej w Morawinie

- podpisanie umów na roboty publiczne

- odbiór drogi Siekierzyn -  Torzeniec

- lustracja Domu Ludowego w Morawinie i Plugawicach

-analiza środków na zaplanowane zadnia inwestycyjne

 -udział w komisjach rady

- otwarcie ofert na  przetarg budowy  drogi Torzeniec i Emilianów

- udział w  zebraniu walnym GS-u

- lustracja drogi Torzeniec, Stary Pan i Skarydzew wspólnie z komisją rozwoju gospodarczego, budżetu i finansów

- udział w spotkaniu z Wójtem Galewic

- udział w festynach z okazji Dnia Dziecka

- udział w spotkaniu z okazji Dnia Matki i Ojca w Tokarzewie

Przedstawił także informację z realizacji uchwał podjętych na poprzedniej sesji oraz zgłoszonych interpelacji i zapytań. Informacja stanowi zał. nr 4 i 5 do protokółu.

Radny Lucjan Dyba

- wyjaśnił, że zgłaszając interpelację w sprawie drogi Tokarzew, chodziło mu o to, że zostały zmarnowane środki, bo już raz był zrobiony natrysk na tej drodze i znów robimy  natrysk. Powinna tu  być zrobiona nakładka asfaltowa.

Wobec braku dalszej dyskusji  Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała pod głosowanie złożone informacje.

W głosowaniu udział wzięło 15 radnych

„ za” przyjęciem protokółu  głosowało 14 radnych

„przeciwnych”   0

„wstrzymujących” 0

Informacje przyjęto jednogłośnie.

 

Ad.6     Informacja Przewodniczącej Rady Gminy z działań  w okresie między sesjami.

             Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska złożyła informację z podejmowanych działań w okresie między sesjami.

Informacja  stanowi zał. nr 6 do protokółu.

Rada nie wniosła żadnych uwag i w wyniku głosowania informację przyjęto jednogłośnie.

W głosowaniu udział wzięło 15 radnych

„ za” przyjęciem protokółu  głosowało 15 radnych

„przeciwnych”   0

„wstrzymujących” 0

Informację przyjęto jednogłośnie.

Ad.7      Interpelacje i zapytania radnych.

                Na VI sesji Radni zgłosili następujące interpelacje i zapytania :

Radny Adam Wypchło

- podjął  sprawę  stawu przy parku w Doruchowie na, który jak powiedział wydaliśmy znaczne środki na jego oczyszczenie. Dziś  poziom wody w stawie jest bardzo niski, co z czasem spowoduje to, że staw  zarośnie  i trzeba będzie go zasypać.

- zgłosił, że przy drodze wojewódzkiej k. parku został uszkodzony pachołek.

-  w związku z tym, że od 1 czerwca nastąpi zmiana ceny wody wnioskował o przystąpienie  

   do spisania liczników.

Radny Jan Jaśkiewicz

 - powiedział, że w  Starej Kuźnicy brak jest informacji (ogłoszenia) terminie sesji.

Radny Piotr Kupczyk

-wnioskował o naprawę przepustu przy drodze  od Tokarzewa ( od drogi powiatowej )

 w kierunku byłej bazy spędowej w Doruchowie ( droga gminna ).

Radna Renata Przybył

- zapytała jakie ustalenia podjęła komisja , która przeprowadziła wizję drogi osiedlowej

   w Doruchowie ( ul. Zielona, Polna )

 

Radna Janina Przygoda

- wnioskował aby do sołtysów docierała informacja o awariach i naprawach na wodociągu, gdyż w takich sytuacjach mieszkańcy w pierwszej kolejności dzwonią do sołtysa a my nic nie wiemy.

Radny Lucjan Dyba

- w sprawie  Planu Odnowy Wsi  w ramach którego  realizowane jest remont Domu Ludowego  w Morawie oraz budowa  świetlicy w Plugawicach powiedział, że wiele spraw trzeba tu uporządkować aby następne wsie tego nie przechodziły, co przechodzi nasze środowisko. Chciałbym jak powiedział dostać zdjęcie wykonawcy i inspektora nadzoru bo byłem tam może  ok. 30 razy i nie zastałem tych osób. Jest wiele uwag do wykonanej tam pracy. Dlatego też trzeba apelować i wnioskować nawet do Ministra Infrastruktur aby zmienić to, że przy przetargach trzeba  wybierać   najtańszego oferenta a potem okazują się  takie buble. Należałoby też rozmawiać z Radą Sołecką , zorganizować spotkania z wykonawcą i informować w  temacie realizowanych zadań aby nie doprowadzić do takiej  sytuacji jaka jest obecnie  w Morawinie.

                                                                       

- kolejną sprawę jaką zgłosił to sprawa  zbliżających  się  wyborów  do sejmu i senatu  ale nie wiem jak powiedział, czy wszyscy radni znają obecnej kadencji Posła Pana Walkowskiego. Wybraliśmy też Europosła  Pana Andrzeja Grzyba,  z którym  też nie było żadnego  spotkania.

 Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska

- zwróciła się z prośbą o przedstawienie zakresu  czynności inspektora nadzoru i kierownika budowy.

Wobec braku dalszych interpelacji i zapytań Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poinformowała, że odpowiedzi zostaną udzielone w pkt.15 porządku obrad.

 

Ad.8      Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za 2010 rok.

               Wójt Gminy Józef Wilkosz złożył sprawozdanie z wykonania budżetu gminy

za 2010 rok. 

Powiedział m. innymi, że:

- sesja absolutoryjna jest najważniejszą sesją roku. Na dzisiejszą ocenę pracowaliśmy cały rok 2010, który był trudny, było wiele trudnych decyzji , które staraliśmy się podejmować po szerokiej dyskusji z radnymi, mieszkańcami , sołtysami, kierownikami jednostek

i pracownikami urzędu.  Wszyscy możemy być zadowoleni z realizacji ubiegłorocznego budżetu. Dowodem jest opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej  i wniosek Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium. Radni otrzymali sprawozdanie z wykonania budżetu oraz informacje o stanie mienia komunalnego,  mieli także możliwość szczegółowego zapoznania  się z realizacją budżetu  na posiedzeniach komisji dlatego też w swoim wystąpieniu   przedstawię jak powiedział najważniejsze  zdania realizowane w roku ubiegłym roku.

Sprawozdanie stanowi zał. nr 7  do protokółu.

 Skarbnik Gminy Władysława Lasota odczytała Uchwałę Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu Nr SO- 0954/26/4/Ka/2011  z dnia 15 kwietnia 2011 roku

w sprawie wyrażenia   opinii o przedłożonym  przez Wójta Gminy Doruchów sprawozdaniu

z wykonania budżetu Gminy za 2010 rok wraz z informacją o stanie mienia komunalnego.

 

Opinia stanowi zał. nr 8 do protokółu.

 

Następnie Przewodniczący stałych komisji rady  przedstawili opinie w sprawie wykonania budżetu gminy.                                                  

Przewodnicząca Komisji Rolnictwa, Ochrony Środowiska, Spraw Obywatelskich

i Samorządowych Radna Janina Przygoda  powiedziała, że  sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za 2010 rok  szczegółowo omówiła na komisji  skarbnik Gminy, która również odpowiedziała na wszystkie pytania. Komisja nie wniosła żadnych uwag  i wniosków. Realizację budżetu za 2010 rok ocenia pozytywnie.

 

Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów Radny Roman Kubiak powiedział, że komisja szczegółowo zapoznała się z realizacja budżetu gminy  i nie wniosła żadnych uwag. Realizację budżetu  gminy za 2010 rok przyjęto jednogłośnie.

Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia Sportu I Spraw Socjalnych, Radna Maria Rogalewska  powiedziała, że komisja po szczegółowej analizie realizacji budżetu za 2010 rok nie wniosła zastrzeżeń do jego realizacji, a  jak ciężko dzieli się budżetem, to każdy doświadcza w swoim gospodarstwie. Komisja realizację budżetu za 2010 rok oceniła pozytywnie.

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Rady Jan Jaśkiewicz  odczytał  wniosek komisji w sprawie udzielenia absolutorium oraz opinię Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej.

Wniosek i opinia stanowią zał. nr 9 i 10 do protokółu.

 

Przewodnicząca  Rady  Gminy  Joanna  Blewąska  otwierając dyskusję powiedziała, że osobiście  będzie głosowała za udzieleniem absolutorium ponieważ uważa, że  wykonanie budżetu jest dobre. Pan Wójt zawsze podkreśla, że powinniśmy  głosować  nad wykonaniem budżetu  a nie nad całokształtem działalności.  

 

W swojej wypowiedzi powiedziała, że :

 

- rok  2012  zbliża się dużymi krokami, w którym   będzie obowiązywał obowiązek szkolny

6 – latków. Ani w 2010 ani w 2011 roku nie pochlamy się nad tematem Szkoły Podstawowej w Doruchowie. Dlatego też jak powiedziała będziemy mieli ogromy problem

w zabezpieczeniu  pomieszczeń i  znów  zrobi się wielka dyskusja w społeczeństwie. Temat ten nie był rozwiązany ani w 2010 roku ani w 2011 roku.

 

-sprawa pisania  specyfikacji  na realizację inwestycji w gminie,  gdzie uważam, że  już na samym początku  popełniamy błąd w pisaniu tej specyfikacji, gdyż  nie konsultujemy tego

z miejscowym społeczeństwem, czego oni oczekują, czy to ma być taka  czy inna elewacja czy też  inne rozwiązanie. Wgląda to tak,  jak my byśmy na siłę uszczęśliwiali  społeczeństwo. Myślę, że te konsultacje są niezbędne i należy pewne rzeczy uzgadniać. Takie podchodzenie do tematu byłoby znacznie lepsze. Następna rzecz to sama kontrola realizowanych zadań, bo jak  powiedziała radna Przybył , że  na budowie drogi osiedlowej pracownika Urzędu widziała

tylko raz.  Możliwe, że  pracownik Urzędu  nie musi się  pojawiać się  na budowie, bo po to  jest kierownik budowy, który powinien dopilnować aby nie było tak, że położona nawierzchnia asfaltowa ma grubość 2 cm zamiast 5cm. To co powiedziałam, jest to taka mała łyżeczką dziegciu do wykonania budżetu poza tym ogólnie budżet za 2010 rok został wykonany dobrze ale na pewne rzeczy musimy jednak zwracać uwagę.

Wobec braku dyskusji Radny Piotr Kupczyk  przedstawił projekt uchwały w sprawie  zatwierdzenia sprawozdania finansowego i sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Doruchów  za 2010 rok.

 

Uwag i wniosków do projektu uchwały nie zgłoszono.

Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.

W głosowaniu udział wzięło 15 radnych

„ za” przyjęciem uchwały   głosowało 15 radnych

„przeciwnych”   0

„wstrzymujących” 0

Uchwałę Nr VI/33/2011  w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego

i sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Doruchów za 2010 rok podjęto jednogłośnie.

Uchwała stanowi zał. nr 11 do protokół.

Następnie Radny Piotr Kupczyk  przedstawił projekt uchwały w sprawie udzielenia Wójtowi Gminy Doruchów absolutorium z tytułu wykonania budżetu Gminy za 2010 roku.

Do projektu uchwały uwag i wniosków nie zgłoszono.

Wobec czego Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.

W głosowaniu udział wzięło 15 radnych

„ za” przyjęciem  uchwały   głosowało 15 radnych

„przeciwnych”   0

„wstrzymujących” 0

Uchwałę Nr VI/34/2011  w sprawie udzielenia Wójtowi Gminy Doruchów absolutorium

z tytułu wykonania budżetu Gminy za 2010 roku podjęto jednogłośnie.

 Uchwała stanowi zał. nr 12 do protokółu.                                                   

Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska złożyła Wójtowi Gminy gratulacje w związku

z udzielonym absolutorium. Podziękowała  również pracownikom Urzędu, Pani Skarbnik , Panu Sekretarzowi, Panu Kierownikowi, który kieruje inwestycjami w gminie.  Rok 2010 jak powiedziała, był dobry i naprawdę chcielibyśmy takich  kolejnych tłustych lat. Dlatego też jak powiedziała, jeszcze raz gratulujemy.

Wójt Gminy Józef Wilkosz   podziękował za udzielone absolutorium powiedział, że miniony  rok był wyjątkowo  trudny w związku z dużą  z ilością realizowanych  zadań  inwestycyjnych w gminie oraz wieloma  środkami  zewnętrznymi jak i problemami z  budową mostów, sprawami powodziowymi, które angażowały wielu pracowników. To dzięki dobrej pracy Rady

w zakresie uchwałodawczym i kontrolnym, a także sprawnej służbie finansowej gminy

i  jednostek organizacyjnych, ten budżet udało się zamknąć pozytywnymi  akcentami. 

Dlatego należałoby sobie życzyć takich kolejnych lat.

 

Ad.9       Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Gminnego

               Ośrodka Kultury w Doruchowie  za 2010 rok.

               Księgowa Zespołu Oświatowo - Administracyjnego Pani Danuta Świtoń przedstawiła projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Gminnego Ośrodka Kultury za 2010 rok.

Rada nie wniosła żadnych uwag i wniosków do przedstawionego projektu uchwały.

Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.

W głosowaniu udział wzięło 15 radnych

                  „ za” podjęciem uchwały   głosowało 15 radnych

                „ przeciwnych”   0

                „ wstrzymujących „0”

Uchwała Nr V/35/2011 w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Gminnego Ośrodka Kultury za 2010 rok  została podjęta jednogłośnie i stanowi zał. nr 13 do protokółu.

Ad. 10      Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia  sprawozdania  finansowego

                  Biblioteki Publicznej w Doruchowie.

 

                  Księgowa Zespołu Oświatow - Administracyjnego Pani Danuta Świtoń przedstawiła projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Biblioteki Publicznej za 2010 rok.

Rada nie wniosła żadnych uwag i wniosków do przedstawionego projektu uchwały.

Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.

                                                                     

W głosowaniu udział wzięło 15 radnych

                  „ za” podjęciem uchwały   głosowało 15 radnych

                „ przeciwnych”   0

                „ wstrzymujących „0”

Uchwała Nr VI/36/2011 w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Biblioteki Publicznej  za 2010 rok  została podjęta jednogłośnie i stanowi zał. nr 14  do protokółu.

Ad. 11     Podjęcie uchwały sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Stara

                 Kuźnica na lata 2011-2018.

                 Sekretarz Gminy Pan Tomasz Bugaryn przedstawił projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Stara Kuźnica na lata 2011-2018.

Rada nie wniosła żadnych uwag do przedstawionego projektu uchwały.

Wobec czego Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu udział wzięło 15 radnych

                  „ za” podjęciem uchwały   głosowało 14 radnych

                „ przeciwnych”   0

                „ wstrzymujących „1”

Uchwała Nr VI/37/2011 w sprawie  zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Stara Kuźnica na lata 2011-2018  została podjęto przy jednym głosie wstrzymującym. Uchwała stanowi zał. nr 15 do protokółu.

Ad.12      Podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu i w budżecie gminy na 2011 rok.

                   Skarbnik Gminy Pani Władysława Lasota przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu i w budżecie gminy na 2011 rok.

Rada nie wniosła żadnych uwag i wniosków do przedstawionego projektu uchwały.

Wobec czego Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu udział wzięło 15 radnych

                  „ za” podjęciem uchwały   głosowało 15 radnych

                „ przeciwnych”   0

                „ wstrzymujących „0”

Uchwała Nr VI/38/2011 w sprawie zmiany budżetu i w budżecie gminy została podjęta jednogłośnie i stanowi zał. nr 16  do protokółu.                                                 

Ad.13     Podjęcie uchwały w sprawie uznania rolnictwa za priorytet polskiej prezydencji

                w  Unii Europejskiej i wyrównania dopłat dla Polski.

                 Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska przedstawiła projekt uchwały

w sprawie uznania rolnictwa za priorytet polskiej prezydencji w  Unii Europejskiej

i wyrównania dopłat dla Polski.

 

Do projektu uchwały uwag nie zgłoszono.

Wobec czego Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu udział wzięło 15 radnych

                  „ za” podjęciem uchwały   głosowało 15 radnych

                „ przeciwnych”   0

                „ wstrzymujących „0”

Uchwała Nr VI/39/2011 w sprawie uznania  rolnictwa za priorytet polskiej prezydencji w  Unii Europejskiej i wyrównania dopłat dla Polski jednogłośnie i stanowi zał. nr 15 do protokółu.

 

Ad.14      Zapytania i wolne głosy.

W punkcie tym głos zabrali :

Radna Janina Przygoda

– zapytała jak będzie zagospodarowany plac targowy aby przybliżyć, co zamierza się tam realizować.

Adam Wypchło
- wnioskował o zaktualizowanie wieloletniego planu inwestycyjnego Gminy, gdzie jak powiedział nie wszyscy obecni radni znają ten plan. W 2013 roku jak powiedział mieliśmy budować budynek socjalny, a wchodzą  nowe zadana, których nie przewidywaliśmy

i o których wówczas nie  było jeszcze  mowy m. innymi  sprawa ośrodka zdrowia,  rozbudowa domu strażaku,  który jest najgorszy obiektem w gminie. Dlatego mam wniosek aby Pani Przewodniczącej  aby zapoznała się  z tym tematem aby na następnej sesji  po zasięgnąć  opinii  plan ten zaktualizować.

Ad.15      Odpowiedzi na interpelacje.

Wójt Gminy Józef Wilkosz udzielił odpowiedzi w następujących sprawach :

spr. aktualizacji wieloletniego planu inwestycyjnego- powiedział, ze nie ulega wątpliwości, że po zmianie Rady do  takiej aktualizacji trzeba przystąpić. Wiemy  już z historii, że  jakakolwiek zmiana  wywołuje  kontrowersje. Nie ulega też wątpliwości to, że musimy realizować, to co zostało  zapisane w planie  a jednocześnie życie dyktuje nam inne zdania pilne m. innymi rozbudowa gminnego ośrodka  kultury. Dlatego też przed Radą czeka ciężkie zadanie aby ten plan w ogólnych zarysach  dopracować a jednocześnie dostosować do możliwości  finansowych, bo zadań możemy umieścić wiele ale dopracowując koszty trzeba wiele zadań kreślić i z tych wielu potrzeb zostaje kilka, które można zrealizować. Niemniej jednak temat  aktualizacji planu musi być zrealizowany.

 spr. placu targowego-  plac ten będzie służył jako plac targowy i plac parkingowy. Będzie też możliwość zamontowania estrady na organizację festynów. Nie możemy też pozbywać się miejsc parkingowych. Szczegółowe informacje przekaże Kierownik Referatu.

Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poprosiła o  szczegółową informację

w sprawie realizowanego parkingu.

spr. remontu Domu Ludowego w Morawinie oraz budowy świetlicy w Plugawicach – firmy są bardzo różne mają też potencjał taki a nie inny. Potencjał  ten zmienia się w ciągu roku. To nie jest tak, że firma ma ciągle stałą dobrą kadrę, bo są sytuacje, że  wyjeżdża parę  osób zagranicę i firma zatrudnia nowych pracowników, co jednak nie oznacza, że ma to być robione źle , bo od tego jest kierownik i inspektor budowy.  Są to osoby bezpośrednio odpowiedzialne za realizację zadania. Natomiast  temat ten, czy to ma być tak wykonane czy też inaczej jest to kwestia indywidualnego gustu.

spr. zaproszenia Posła RP i Eurodeputowanego  na sesję  – temat wymaga uzgodnienia, co do terminu spotkania i myślę, że będzie można to uzgodnić na następną sesję.

spr. informacji dla sołtysów  o awariach wodociągu - w takich sytuacjach najlepiej kontaktować się z Urzędem Gminy aby uzyskać właściwą informację.

 spr. stawu w parku – Związek Wędkarski zrezygnował z dzierżawy obiektu i w tej chwili Gmina zarządza obiektem. O ile woda w stawie jest zbyt wysoka to zatapia piwnice

w budynku pałacu a o ile jest za niska wówczas następuje rozrost roślinności. Nie ulega wątpliwości, że zbiorniki takie muszą być, które z czasem nam zarosną. Niemiej jednak stan wody musi być utrzymany na poziomie aby nie szkodziło to budynkowi.

 spr. uszkodzonego pachołka – sprawę zgłosimy do Zarządu Dróg. 

 spr. spisania liczników – do dnia 01 czerwca liczniki zostaną spisane.

 spr. ogłoszenia o sesji- ogłoszenia o sesji są wywieszane na tablicy w Urzędzie Gminy oraz

w  centrum Doruchowa a także umieszczane na stronie BIP -u Gminy. Natomiast  każdy zainteresowany, który chciałby uczestniczyć   na pewno zapyta o termin sesji.                                                

Stąd wywieszanie ogłoszeń w każdej wsi sołeckiej nie jest niekonieczne. Myślę, jednak, że dodatkowo ogłoszenie można wysłać sołtysom.

spr. drogi osiedlowej – naprawa drogi zostanie wykonana w miesiącu czerwcu.

Kierownik Referatu Rolnictwa Stanisław Smiatacz – powiedział, że na realizowanym placu parkingowym zostanie wykonane:

 

-  oświetlenie terenu,  będzie to oddzielne oświetlenie ręcznie sterowane, w przypadku

    imprezy  będzie można w każdej chwili włączyć i wyłączyć,

 - w zakresie instalacji elektrycznej zostanie zamontowana skrzynka rozdzielcza z której

    będzie można przygotować  miejsce  do zasilania w przypadku organizowanej imprezy. 

    odwodnienie powierzchniowe całego terenu do kratek ściekowych,

-   generalne roboty polegające na  położeniu na całym parkingu kostni  brukowej

    a w otoczce parkingu położenie chodnika,

-  wyznaczone zostaną miejsca parkingowe,

-  generalnie  można powiedzieć, że  będzie tam parking i plac targowy i nic nie stoi na

    przeszkodzie aby jeden dzień w tygodniu odbywał się tam targ i handlowcy wystawiali

    swoje towary.

Radny Adam Wypchło zapytał

- czy z chwilą  oddania do użytku tego parkingu,  będzie ustawiony znak o wjeździe samochodów  o dopuszczalnej masie.

 

Kierownik Referatu Rolnictwa Stanisław Smiatacz odpowiedział, że

- oczywiście, tak na parkingu  będzie ustawiony znak o dopuszczalnym ciężarze do 4-ch

   ton.

Radny Roman Kubiak

- zapytał jakie będą odbywały się imprezy na tym placu.

Kierownik Referatu Rolnictwa Stanisław Smiatacz poinformował, że

- pytanie należy skierować do Dyrektora Gminnego Ośrodka Kultury. Natomiast o ile

  będzie  organizowana impreza na tym placu to będzie możliwość ustawiania  sceny  i ławek.

  Nie przewiduje się natomiast stałego  ustawienia sceny i ławek.

 

Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska

- zapytała, czy będą ustawione na placu targowy stałe toalety.

Następnie Kierownik Referatu Rolnictwa Stanisław Smiatacz  udzielił odpowiedzi w temacie zakresu prac inspektora i kierownika budowy informując, że:

 

-  są to dwie funkcje o tzw. o różnych interesach.

   Kierownik budowy i inspektor nadzoru są odpowiedzialni za realizację zadania

   zgodnie z projektem i zgodnie warunkami technicznymi, co nie jednoznacznie znaczy

   zawsze z projektem. Kierownik budowy jest to osoba z ramienia   wykonawcy, która nie

   zawsze robi tak  jak to powinno to być, często robi się  tańszym kosztem.

   Natomiast inspektor nadzoru  jest z ramienia inwestora, który ma do tego nie dopuścić.

   Następnie odczytał ogólne zdania  inspektora nadzoru  i kierownika budowy.

 

Radny Broniszewski Zbigniew

- zapytał, czy  Urząd Gminy jako inwestor przy oddaniu zadania do użytku  np. drogi sprawdza ile cm    nawierzchnia masy asfaltowej zostało położone.

Kierownik Referatu Stanisław Smiatacz

- odpowiedział, te sprawy te pilnuje i kontroluje inspektor nadzoru. Tak było drodze osiedlowej w Doruchowie (na ul. Zielonej).

Radna Renata Przybył

- powiedziała, że ta kontrola o której mówi Kierownik była na żądanie  mieszkańców tej ulicy.

Kierownik Referatu Stanisław Smiatacz

- odpowiedział, że taki nadzór społeczny mieszkańców jest bardzo potrzebny.

Radny Jan Jaśkiewicz

- zapytał, o ile na placu targowym będzie impreza, gdzie wówczas można będzie parkować samochody.

Sekretarz Gminy Tomasz Bugaryn

 - poinformował o możliwości komunikowania się za pomocą zainstalowanego programu komputerowego w Urzędzie Gminy, gdzie jest możliwość przekazania informacji  sołtysom czy też radnym  „SMS” o ile podają swój numer telefonu.

Radny Piotr Kupczyk

- zapytał, czy brak na placu  targowym  ubikacji nie zakwestionuje Sanepid.

Dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury Ryszard Mazur  poinformował, że

- korzystanie z toalet będzie udostępnione w Gminnym Ośrodku Kultury.

 

                                                                  

Radny Lucjan Dyba

- zapytał czy została złożona reklamacja budowy drogi Brzeziny.

Wójt Gminy Józef Wilkosz

- odpowiedział, że reklamacja w sprawie drogi Brzeziny został zgłoszona.

Paweł  Fras – członek Powiatowej  Izby Rolniczej

- poinformował, że w najbliższych dniach  Firma , która otrzymała zezwolenie Starostwa  będzie dokonywała odbioru worków foliowych i folii od rolników. Rolnicy mogą zapisywać się u sołtysa a firma raz na kwartał  będzie odbierała listę od sołtysa i do każdego  zgłosi się po odbiór worków. Odbiór ten będzie nieodpłatny. Ponadto poinformował, że Powiatowa Izba Rolnicza skierowała następujące wnioski :

1/  w sprawie dopłaty do wapna  w związku z ubiegłoroczną powodzią,

2/  w sprawie map satelitarnych gospodarstw aby nie było problemów z tym, że co roku

      rolnikowi zmienia się o 2 , 3 ary gruntu – ma mniej,

3/ w sprawie zwiększenia kompetencji.

Informacja w tej sprawie zostanie przekazana Przewodniczącej Rady Gminy na piśmie.

Radny Jan Jaśkiewicz

- wnioskował, aby informację o działaniach Izby była przekazywana na każdej sesji.

Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska

zapytała czy, my wiemy, że np. ktoś stara się o budowę  w gminie marketu.

Kierownik Stanisław Smiatacz 

- odpowiedział, że w takiej sytuacji, Gmina wydaje tylko wyrys z planu zagospodarowania natomiast decyzję o budowie wydaje Starosta.

Ad.16        Zakończenie.

W związku z zrealizowaniem porządku obrad Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zamkła obrady VI sesji i w związku z 21 rocznicą samorządu zaprosiła wszystkich obecnych na wspólny obiad.

Prot. /-/Grażyna Tuz                                              Przewodnicząca Rady Gminy

Sekretarz  /-/ Roman Kubiak                                     /-/ Joanna Blewąska