P R O T O K Ó Ł Nr VI/2011
z obrad sesji Rady Gminy W Doruchowie odbytej w dniu 30 maja 2011 roku w sali sesyjnej Urzędu Gminy w Doruchowie Obrady VI sesji Rady Gminy w Doruchowie zgodnie z art. 20 ustawy o samorządzie gminnym otworzyła Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska. Stwierdziła, że zgodnie z listą obecności w sesji uczestniczy 15 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 radnych, Rada spełnia warunki do obradowania i podejmowania prawomocnych uchwał. Następnie powitała radnych i zaproszonych gości: - Radnego powiatu Roberta Pustkowskiego - Wójta Gminy Józefa Wilkosza - Sekretarza Gminy Tomasza Bugaryna - Skarbnik Gminy Władysławę Lasota - Sołtysów - dyrektorów szkół , przedszkola i biblioteki - radcę prawnego Marcina Małeckiego - kierowników jednostek organizacyjnych - przedstawiciela prasy Listy obecności stanowią zał. nr 1, 2 i 3 do protokółu. Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska przedstawiła następujący porządek obrad : 1. Otwarcie. 2. Przedstawienie porządku obrad VI sesji Rady Gminy. 3. Wybór sekretarza obrad VI sesji Rady Gminy. 4. Przyjęcie protokółu z obrad V sesji Rady Gminy. 5. Informacja o działaniach Wójta Gminy w okresie między sesjami. 6. Informacja Przewodniczącej Rady Gminy z działań w okresie między sesjami. 7. Interpelacje i zapytania radnych. 8. Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za 2010 rok - opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej o sprawozdaniu z wykonania budżetu - opinie stałych komisji Rady Gminy - wniosek komisji Rewizyjnej w sprawie absolutorium - opinia Składu Orzekającego RIO o wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie absolutorium, - podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2010 rok, -podjęcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Doruchów za 2010 rok. 9. Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Gminnego Ośrodka Kultury w Doruchowie za 2010 rok. 10. Podjęcie uchwały o zatwierdzeniu sprawozdania finansowego Biblioteki Publicznej w Doruchowie za 2010 rok. 11. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia planu odnowy miejscowości Stara Kuźnica na lata 2011-2018. 12. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu i w budżecie gminy na 2011 rok. 13. Zapytania i wolne głosy. 14. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania. 15. Zakończenie. Do zaproponowanego porządku obrad Radny Adam Wypchło zgłosił wniosek o wprowadzenie do porządku obrad podjęcie uchwały w sprawie uznania rolnictwa za priorytet polskiej prezydencji w Unii Europejskiej i wyrównania dopłat dla Polski. Zgłoszony wniosek Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała pod głosowanie. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych „ za” przyjęciem wniosku głosowało 15 radnych „przeciwnych” 0 „wstrzymujących” 0 Wobec powyższego wniosek przyjęto jednogłośnie. Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poinformowała, że projekt uchwały zostanie przedstawiony po pkt. 13 porządku obrad. Ad.1 i 2 – zostały zrealizowane Ad.3 - Wybór sekretarza obrad. Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zaproponowała na sekretarza obrad kolejnego z listy obecności Radnego Romana Kubiaka. W głosowaniu Rada jednogłośnie powołała Radnego Romana Kubiaka na sekretarza obrad VI sesji. Ad.4 - Przyjęcie protokółu z obrad V sesji Rady Gminy. Protokół z obrad V odbytej w dniu 27 kwietnia 2011 rok został wyłożony do wglądu przed sesją Rady Gminy. Z treścią protokółu było można zapoznać się w biurze rady. Radny Piotr Kupczyk wnioskował o przyjęcie protokółu bez odczytywania. Radna Maria Rogalewska zgłosiła wniosek o odczytanie protokółu. W związku z powyższym Radny Piotr Kupczyk przedstawił informację dotyczącą spisanego protokołu z poprzedniej sesji. Radna Maria Rogalewska powiedziała, że po ostatniej sesji na której zajmowała głos w temacie bezpieczeństwa publicznego zarzucono jej, skierowanie pisma do Policji w Grabowie o zwiększenie patroli policji na naszym terenie. W związku z czym odczytała z protokółu treść jej wypowiedzi. Następnie zwróciła się prośbę do wszystkich tych, co uczestniczą w sesjach aby przekazywali właściwe informacje a nie zmyślone. Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska powiedziała, że o ile komentujemy wypowiedzi z sesji to ich po prostu nie koloryzujmy. Rada nie wniosła innych uwag do protokółu. Wobec powyższego Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała pod głosowanie przyjęcie protokółu z V sesji Rady Gminy. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych „ za” przyjęciem protokółu głosowało 14 radnych „przeciwnych” 0 „wstrzymujących” 0 Protokół Nr V/2011 został przyjęty jednogłośnie. Ad. 5 Informacja o działaniach Wójta Gminy w okresie między sesjami. Wójt Gminy Józef Wilkosz poinformował, że w okresie między sesjami podejmował m. innymi sprawy : - uczestnictwo w spotkaniu z Europosłem Andrzejem Grzybem - podpisanie aktu notarialnego na przejęcie drogi w Doruchowie - lustracja prac wykończeniowych na mostach - udział w posiedzeniu Zarządu Związku Gmin Ziemi Ostrzeszowskiej - lustracja robót na placu targowym w Doruchowie - udział w walnym zgromadzeniu Gmin Ziemi Ostrzeszowskiej - sprawa zagospodarowania szlaki , płytek i krawężnika z placu targowego - spotkanie z dyrektorem biblioteki - otwarcie ofert na przetarg na budowę kotłowni przy przedszkolu - lustracja bazy spędowej w Morawinie - podpisanie umów na roboty publiczne - odbiór drogi Siekierzyn - Torzeniec - lustracja Domu Ludowego w Morawinie i Plugawicach -analiza środków na zaplanowane zadnia inwestycyjne -udział w komisjach rady - otwarcie ofert na przetarg budowy drogi Torzeniec i Emilianów - udział w zebraniu walnym GS-u - lustracja drogi Torzeniec, Stary Pan i Skarydzew wspólnie z komisją rozwoju gospodarczego, budżetu i finansów - udział w spotkaniu z Wójtem Galewic - udział w festynach z okazji Dnia Dziecka - udział w spotkaniu z okazji Dnia Matki i Ojca w Tokarzewie Przedstawił także informację z realizacji uchwał podjętych na poprzedniej sesji oraz zgłoszonych interpelacji i zapytań. Informacja stanowi zał. nr 4 i 5 do protokółu. Radny Lucjan Dyba - wyjaśnił, że zgłaszając interpelację w sprawie drogi Tokarzew, chodziło mu o to, że zostały zmarnowane środki, bo już raz był zrobiony natrysk na tej drodze i znów robimy natrysk. Powinna tu być zrobiona nakładka asfaltowa. Wobec braku dalszej dyskusji Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała pod głosowanie złożone informacje. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych „ za” przyjęciem protokółu głosowało 14 radnych „przeciwnych” 0 „wstrzymujących” 0 Informacje przyjęto jednogłośnie. Ad.6 Informacja Przewodniczącej Rady Gminy z działań w okresie między sesjami. Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska złożyła informację z podejmowanych działań w okresie między sesjami. Informacja stanowi zał. nr 6 do protokółu. Rada nie wniosła żadnych uwag i w wyniku głosowania informację przyjęto jednogłośnie. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych „ za” przyjęciem protokółu głosowało 15 radnych „przeciwnych” 0 „wstrzymujących” 0 Informację przyjęto jednogłośnie. Ad.7 Interpelacje i zapytania radnych. Na VI sesji Radni zgłosili następujące interpelacje i zapytania : Radny Adam Wypchło - podjął sprawę stawu przy parku w Doruchowie na, który jak powiedział wydaliśmy znaczne środki na jego oczyszczenie. Dziś poziom wody w stawie jest bardzo niski, co z czasem spowoduje to, że staw zarośnie i trzeba będzie go zasypać. - zgłosił, że przy drodze wojewódzkiej k. parku został uszkodzony pachołek. - w związku z tym, że od 1 czerwca nastąpi zmiana ceny wody wnioskował o przystąpienie do spisania liczników. Radny Jan Jaśkiewicz - powiedział, że w Starej Kuźnicy brak jest informacji (ogłoszenia) terminie sesji. Radny Piotr Kupczyk -wnioskował o naprawę przepustu przy drodze od Tokarzewa ( od drogi powiatowej ) w kierunku byłej bazy spędowej w Doruchowie ( droga gminna ). Radna Renata Przybył - zapytała jakie ustalenia podjęła komisja , która przeprowadziła wizję drogi osiedlowej w Doruchowie ( ul. Zielona, Polna ) Radna Janina Przygoda - wnioskował aby do sołtysów docierała informacja o awariach i naprawach na wodociągu, gdyż w takich sytuacjach mieszkańcy w pierwszej kolejności dzwonią do sołtysa a my nic nie wiemy. Radny Lucjan Dyba - w sprawie Planu Odnowy Wsi w ramach którego realizowane jest remont Domu Ludowego w Morawie oraz budowa świetlicy w Plugawicach powiedział, że wiele spraw trzeba tu uporządkować aby następne wsie tego nie przechodziły, co przechodzi nasze środowisko. Chciałbym jak powiedział dostać zdjęcie wykonawcy i inspektora nadzoru bo byłem tam może ok. 30 razy i nie zastałem tych osób. Jest wiele uwag do wykonanej tam pracy. Dlatego też trzeba apelować i wnioskować nawet do Ministra Infrastruktur aby zmienić to, że przy przetargach trzeba wybierać najtańszego oferenta a potem okazują się takie buble. Należałoby też rozmawiać z Radą Sołecką , zorganizować spotkania z wykonawcą i informować w temacie realizowanych zadań aby nie doprowadzić do takiej sytuacji jaka jest obecnie w Morawinie. - kolejną sprawę jaką zgłosił to sprawa zbliżających się wyborów do sejmu i senatu ale nie wiem jak powiedział, czy wszyscy radni znają obecnej kadencji Posła Pana Walkowskiego. Wybraliśmy też Europosła Pana Andrzeja Grzyba, z którym też nie było żadnego spotkania. Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska - zwróciła się z prośbą o przedstawienie zakresu czynności inspektora nadzoru i kierownika budowy. Wobec braku dalszych interpelacji i zapytań Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poinformowała, że odpowiedzi zostaną udzielone w pkt.15 porządku obrad. Ad.8 Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za 2010 rok. Wójt Gminy Józef Wilkosz złożył sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za 2010 rok. Powiedział m. innymi, że: - sesja absolutoryjna jest najważniejszą sesją roku. Na dzisiejszą ocenę pracowaliśmy cały rok 2010, który był trudny, było wiele trudnych decyzji , które staraliśmy się podejmować po szerokiej dyskusji z radnymi, mieszkańcami , sołtysami, kierownikami jednostek i pracownikami urzędu. Wszyscy możemy być zadowoleni z realizacji ubiegłorocznego budżetu. Dowodem jest opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej i wniosek Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium. Radni otrzymali sprawozdanie z wykonania budżetu oraz informacje o stanie mienia komunalnego, mieli także możliwość szczegółowego zapoznania się z realizacją budżetu na posiedzeniach komisji dlatego też w swoim wystąpieniu przedstawię jak powiedział najważniejsze zdania realizowane w roku ubiegłym roku. Sprawozdanie stanowi zał. nr 7 do protokółu. Skarbnik Gminy Władysława Lasota odczytała Uchwałę Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu Nr SO- 0954/26/4/Ka/2011 z dnia 15 kwietnia 2011 roku w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Wójta Gminy Doruchów sprawozdaniu z wykonania budżetu Gminy za 2010 rok wraz z informacją o stanie mienia komunalnego. Opinia stanowi zał. nr 8 do protokółu. Następnie Przewodniczący stałych komisji rady przedstawili opinie w sprawie wykonania budżetu gminy. Przewodnicząca Komisji Rolnictwa, Ochrony Środowiska, Spraw Obywatelskich i Samorządowych Radna Janina Przygoda powiedziała, że sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za 2010 rok szczegółowo omówiła na komisji skarbnik Gminy, która również odpowiedziała na wszystkie pytania. Komisja nie wniosła żadnych uwag i wniosków. Realizację budżetu za 2010 rok ocenia pozytywnie. Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów Radny Roman Kubiak powiedział, że komisja szczegółowo zapoznała się z realizacja budżetu gminy i nie wniosła żadnych uwag. Realizację budżetu gminy za 2010 rok przyjęto jednogłośnie. Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia Sportu I Spraw Socjalnych, Radna Maria Rogalewska powiedziała, że komisja po szczegółowej analizie realizacji budżetu za 2010 rok nie wniosła zastrzeżeń do jego realizacji, a jak ciężko dzieli się budżetem, to każdy doświadcza w swoim gospodarstwie. Komisja realizację budżetu za 2010 rok oceniła pozytywnie. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Rady Jan Jaśkiewicz odczytał wniosek komisji w sprawie udzielenia absolutorium oraz opinię Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej. Wniosek i opinia stanowią zał. nr 9 i 10 do protokółu. Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska otwierając dyskusję powiedziała, że osobiście będzie głosowała za udzieleniem absolutorium ponieważ uważa, że wykonanie budżetu jest dobre. Pan Wójt zawsze podkreśla, że powinniśmy głosować nad wykonaniem budżetu a nie nad całokształtem działalności. W swojej wypowiedzi powiedziała, że : - rok 2012 zbliża się dużymi krokami, w którym będzie obowiązywał obowiązek szkolny 6 – latków. Ani w 2010 ani w 2011 roku nie pochlamy się nad tematem Szkoły Podstawowej w Doruchowie. Dlatego też jak powiedziała będziemy mieli ogromy problem w zabezpieczeniu pomieszczeń i znów zrobi się wielka dyskusja w społeczeństwie. Temat ten nie był rozwiązany ani w 2010 roku ani w 2011 roku. -sprawa pisania specyfikacji na realizację inwestycji w gminie, gdzie uważam, że już na samym początku popełniamy błąd w pisaniu tej specyfikacji, gdyż nie konsultujemy tego z miejscowym społeczeństwem, czego oni oczekują, czy to ma być taka czy inna elewacja czy też inne rozwiązanie. Wgląda to tak, jak my byśmy na siłę uszczęśliwiali społeczeństwo. Myślę, że te konsultacje są niezbędne i należy pewne rzeczy uzgadniać. Takie podchodzenie do tematu byłoby znacznie lepsze. Następna rzecz to sama kontrola realizowanych zadań, bo jak powiedziała radna Przybył , że na budowie drogi osiedlowej pracownika Urzędu widziała tylko raz. Możliwe, że pracownik Urzędu nie musi się pojawiać się na budowie, bo po to jest kierownik budowy, który powinien dopilnować aby nie było tak, że położona nawierzchnia asfaltowa ma grubość 2 cm zamiast 5cm. To co powiedziałam, jest to taka mała łyżeczką dziegciu do wykonania budżetu poza tym ogólnie budżet za 2010 rok został wykonany dobrze ale na pewne rzeczy musimy jednak zwracać uwagę. Wobec braku dyskusji Radny Piotr Kupczyk przedstawił projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego i sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Doruchów za 2010 rok. Uwag i wniosków do projektu uchwały nie zgłoszono. Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych „ za” przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych „przeciwnych” 0 „wstrzymujących” 0 Uchwałę Nr VI/33/2011 w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego i sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Doruchów za 2010 rok podjęto jednogłośnie. Uchwała stanowi zał. nr 11 do protokół. Następnie Radny Piotr Kupczyk przedstawił projekt uchwały w sprawie udzielenia Wójtowi Gminy Doruchów absolutorium z tytułu wykonania budżetu Gminy za 2010 roku. Do projektu uchwały uwag i wniosków nie zgłoszono. Wobec czego Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych „ za” przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych „przeciwnych” 0 „wstrzymujących” 0 Uchwałę Nr VI/34/2011 w sprawie udzielenia Wójtowi Gminy Doruchów absolutorium z tytułu wykonania budżetu Gminy za 2010 roku podjęto jednogłośnie. Uchwała stanowi zał. nr 12 do protokółu. Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska złożyła Wójtowi Gminy gratulacje w związku z udzielonym absolutorium. Podziękowała również pracownikom Urzędu, Pani Skarbnik , Panu Sekretarzowi, Panu Kierownikowi, który kieruje inwestycjami w gminie. Rok 2010 jak powiedziała, był dobry i naprawdę chcielibyśmy takich kolejnych tłustych lat. Dlatego też jak powiedziała, jeszcze raz gratulujemy. Wójt Gminy Józef Wilkosz podziękował za udzielone absolutorium powiedział, że miniony rok był wyjątkowo trudny w związku z dużą z ilością realizowanych zadań inwestycyjnych w gminie oraz wieloma środkami zewnętrznymi jak i problemami z budową mostów, sprawami powodziowymi, które angażowały wielu pracowników. To dzięki dobrej pracy Rady w zakresie uchwałodawczym i kontrolnym, a także sprawnej służbie finansowej gminy i jednostek organizacyjnych, ten budżet udało się zamknąć pozytywnymi akcentami. Dlatego należałoby sobie życzyć takich kolejnych lat. Ad.9 Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Gminnego Ośrodka Kultury w Doruchowie za 2010 rok. Księgowa Zespołu Oświatowo - Administracyjnego Pani Danuta Świtoń przedstawiła projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Gminnego Ośrodka Kultury za 2010 rok. Rada nie wniosła żadnych uwag i wniosków do przedstawionego projektu uchwały. Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych „ za” podjęciem uchwały głosowało 15 radnych „ przeciwnych” 0 „ wstrzymujących „0” Uchwała Nr V/35/2011 w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Gminnego Ośrodka Kultury za 2010 rok została podjęta jednogłośnie i stanowi zał. nr 13 do protokółu. Ad. 10 Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Biblioteki Publicznej w Doruchowie. Księgowa Zespołu Oświatow - Administracyjnego Pani Danuta Świtoń przedstawiła projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Biblioteki Publicznej za 2010 rok. Rada nie wniosła żadnych uwag i wniosków do przedstawionego projektu uchwały. Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych „ za” podjęciem uchwały głosowało 15 radnych „ przeciwnych” 0 „ wstrzymujących „0” Uchwała Nr VI/36/2011 w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Biblioteki Publicznej za 2010 rok została podjęta jednogłośnie i stanowi zał. nr 14 do protokółu. Ad. 11 Podjęcie uchwały sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Stara Kuźnica na lata 2011-2018. Sekretarz Gminy Pan Tomasz Bugaryn przedstawił projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Stara Kuźnica na lata 2011-2018. Rada nie wniosła żadnych uwag do przedstawionego projektu uchwały. Wobec czego Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych „ za” podjęciem uchwały głosowało 14 radnych „ przeciwnych” 0 „ wstrzymujących „1” Uchwała Nr VI/37/2011 w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Stara Kuźnica na lata 2011-2018 została podjęto przy jednym głosie wstrzymującym. Uchwała stanowi zał. nr 15 do protokółu. Ad.12 Podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu i w budżecie gminy na 2011 rok. Skarbnik Gminy Pani Władysława Lasota przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu i w budżecie gminy na 2011 rok. Rada nie wniosła żadnych uwag i wniosków do przedstawionego projektu uchwały. Wobec czego Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych „ za” podjęciem uchwały głosowało 15 radnych „ przeciwnych” 0 „ wstrzymujących „0” Uchwała Nr VI/38/2011 w sprawie zmiany budżetu i w budżecie gminy została podjęta jednogłośnie i stanowi zał. nr 16 do protokółu. Ad.13 Podjęcie uchwały w sprawie uznania rolnictwa za priorytet polskiej prezydencji w Unii Europejskiej i wyrównania dopłat dla Polski. Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska przedstawiła projekt uchwały w sprawie uznania rolnictwa za priorytet polskiej prezydencji w Unii Europejskiej i wyrównania dopłat dla Polski. Do projektu uchwały uwag nie zgłoszono. Wobec czego Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych „ za” podjęciem uchwały głosowało 15 radnych „ przeciwnych” 0 „ wstrzymujących „0” Uchwała Nr VI/39/2011 w sprawie uznania rolnictwa za priorytet polskiej prezydencji w Unii Europejskiej i wyrównania dopłat dla Polski jednogłośnie i stanowi zał. nr 15 do protokółu. Ad.14 Zapytania i wolne głosy. W punkcie tym głos zabrali : Radna Janina Przygoda – zapytała jak będzie zagospodarowany plac targowy aby przybliżyć, co zamierza się tam realizować. Adam Wypchło i o których wówczas nie było jeszcze mowy m. innymi sprawa ośrodka zdrowia, rozbudowa domu strażaku, który jest najgorszy obiektem w gminie. Dlatego mam wniosek aby Pani Przewodniczącej aby zapoznała się z tym tematem aby na następnej sesji po zasięgnąć opinii plan ten zaktualizować. Ad.15 Odpowiedzi na interpelacje. Wójt Gminy Józef Wilkosz udzielił odpowiedzi w następujących sprawach : spr. aktualizacji wieloletniego planu inwestycyjnego- powiedział, ze nie ulega wątpliwości, że po zmianie Rady do takiej aktualizacji trzeba przystąpić. Wiemy już z historii, że jakakolwiek zmiana wywołuje kontrowersje. Nie ulega też wątpliwości to, że musimy realizować, to co zostało zapisane w planie a jednocześnie życie dyktuje nam inne zdania pilne m. innymi rozbudowa gminnego ośrodka kultury. Dlatego też przed Radą czeka ciężkie zadanie aby ten plan w ogólnych zarysach dopracować a jednocześnie dostosować do możliwości finansowych, bo zadań możemy umieścić wiele ale dopracowując koszty trzeba wiele zadań kreślić i z tych wielu potrzeb zostaje kilka, które można zrealizować. Niemniej jednak temat aktualizacji planu musi być zrealizowany. spr. placu targowego- plac ten będzie służył jako plac targowy i plac parkingowy. Będzie też możliwość zamontowania estrady na organizację festynów. Nie możemy też pozbywać się miejsc parkingowych. Szczegółowe informacje przekaże Kierownik Referatu. Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poprosiła o szczegółową informację w sprawie realizowanego parkingu. spr. remontu Domu Ludowego w Morawinie oraz budowy świetlicy w Plugawicach – firmy są bardzo różne mają też potencjał taki a nie inny. Potencjał ten zmienia się w ciągu roku. To nie jest tak, że firma ma ciągle stałą dobrą kadrę, bo są sytuacje, że wyjeżdża parę osób zagranicę i firma zatrudnia nowych pracowników, co jednak nie oznacza, że ma to być robione źle , bo od tego jest kierownik i inspektor budowy. Są to osoby bezpośrednio odpowiedzialne za realizację zadania. Natomiast temat ten, czy to ma być tak wykonane czy też inaczej jest to kwestia indywidualnego gustu. spr. zaproszenia Posła RP i Eurodeputowanego na sesję – temat wymaga uzgodnienia, co do terminu spotkania i myślę, że będzie można to uzgodnić na następną sesję. spr. informacji dla sołtysów o awariach wodociągu - w takich sytuacjach najlepiej kontaktować się z Urzędem Gminy aby uzyskać właściwą informację. spr. stawu w parku – Związek Wędkarski zrezygnował z dzierżawy obiektu i w tej chwili Gmina zarządza obiektem. O ile woda w stawie jest zbyt wysoka to zatapia piwnice w budynku pałacu a o ile jest za niska wówczas następuje rozrost roślinności. Nie ulega wątpliwości, że zbiorniki takie muszą być, które z czasem nam zarosną. Niemiej jednak stan wody musi być utrzymany na poziomie aby nie szkodziło to budynkowi. spr. uszkodzonego pachołka – sprawę zgłosimy do Zarządu Dróg. spr. spisania liczników – do dnia 01 czerwca liczniki zostaną spisane. spr. ogłoszenia o sesji- ogłoszenia o sesji są wywieszane na tablicy w Urzędzie Gminy oraz w centrum Doruchowa a także umieszczane na stronie BIP -u Gminy. Natomiast każdy zainteresowany, który chciałby uczestniczyć na pewno zapyta o termin sesji. Stąd wywieszanie ogłoszeń w każdej wsi sołeckiej nie jest niekonieczne. Myślę, jednak, że dodatkowo ogłoszenie można wysłać sołtysom. spr. drogi osiedlowej – naprawa drogi zostanie wykonana w miesiącu czerwcu. Kierownik Referatu Rolnictwa Stanisław Smiatacz – powiedział, że na realizowanym placu parkingowym zostanie wykonane: - oświetlenie terenu, będzie to oddzielne oświetlenie ręcznie sterowane, w przypadku imprezy będzie można w każdej chwili włączyć i wyłączyć, - w zakresie instalacji elektrycznej zostanie zamontowana skrzynka rozdzielcza z której będzie można przygotować miejsce do zasilania w przypadku organizowanej imprezy. odwodnienie powierzchniowe całego terenu do kratek ściekowych, - generalne roboty polegające na położeniu na całym parkingu kostni brukowej a w otoczce parkingu położenie chodnika, - wyznaczone zostaną miejsca parkingowe, - generalnie można powiedzieć, że będzie tam parking i plac targowy i nic nie stoi na przeszkodzie aby jeden dzień w tygodniu odbywał się tam targ i handlowcy wystawiali swoje towary. Radny Adam Wypchło zapytał - czy z chwilą oddania do użytku tego parkingu, będzie ustawiony znak o wjeździe samochodów o dopuszczalnej masie. Kierownik Referatu Rolnictwa Stanisław Smiatacz odpowiedział, że - oczywiście, tak na parkingu będzie ustawiony znak o dopuszczalnym ciężarze do 4-ch ton. Radny Roman Kubiak - zapytał jakie będą odbywały się imprezy na tym placu. Kierownik Referatu Rolnictwa Stanisław Smiatacz poinformował, że - pytanie należy skierować do Dyrektora Gminnego Ośrodka Kultury. Natomiast o ile będzie organizowana impreza na tym placu to będzie możliwość ustawiania sceny i ławek. Nie przewiduje się natomiast stałego ustawienia sceny i ławek. Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska - zapytała, czy będą ustawione na placu targowy stałe toalety. Następnie Kierownik Referatu Rolnictwa Stanisław Smiatacz udzielił odpowiedzi w temacie zakresu prac inspektora i kierownika budowy informując, że: - są to dwie funkcje o tzw. o różnych interesach. Kierownik budowy i inspektor nadzoru są odpowiedzialni za realizację zadania zgodnie z projektem i zgodnie warunkami technicznymi, co nie jednoznacznie znaczy zawsze z projektem. Kierownik budowy jest to osoba z ramienia wykonawcy, która nie zawsze robi tak jak to powinno to być, często robi się tańszym kosztem. Natomiast inspektor nadzoru jest z ramienia inwestora, który ma do tego nie dopuścić. Następnie odczytał ogólne zdania inspektora nadzoru i kierownika budowy. Radny Broniszewski Zbigniew - zapytał, czy Urząd Gminy jako inwestor przy oddaniu zadania do użytku np. drogi sprawdza ile cm nawierzchnia masy asfaltowej zostało położone. Kierownik Referatu Stanisław Smiatacz - odpowiedział, te sprawy te pilnuje i kontroluje inspektor nadzoru. Tak było drodze osiedlowej w Doruchowie (na ul. Zielonej). Radna Renata Przybył - powiedziała, że ta kontrola o której mówi Kierownik była na żądanie mieszkańców tej ulicy. Kierownik Referatu Stanisław Smiatacz - odpowiedział, że taki nadzór społeczny mieszkańców jest bardzo potrzebny. Radny Jan Jaśkiewicz - zapytał, o ile na placu targowym będzie impreza, gdzie wówczas można będzie parkować samochody. Sekretarz Gminy Tomasz Bugaryn - poinformował o możliwości komunikowania się za pomocą zainstalowanego programu komputerowego w Urzędzie Gminy, gdzie jest możliwość przekazania informacji sołtysom czy też radnym „SMS” o ile podają swój numer telefonu. Radny Piotr Kupczyk - zapytał, czy brak na placu targowym ubikacji nie zakwestionuje Sanepid. Dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury Ryszard Mazur poinformował, że - korzystanie z toalet będzie udostępnione w Gminnym Ośrodku Kultury. Radny Lucjan Dyba - zapytał czy została złożona reklamacja budowy drogi Brzeziny. Wójt Gminy Józef Wilkosz - odpowiedział, że reklamacja w sprawie drogi Brzeziny został zgłoszona. Paweł Fras – członek Powiatowej Izby Rolniczej - poinformował, że w najbliższych dniach Firma , która otrzymała zezwolenie Starostwa będzie dokonywała odbioru worków foliowych i folii od rolników. Rolnicy mogą zapisywać się u sołtysa a firma raz na kwartał będzie odbierała listę od sołtysa i do każdego zgłosi się po odbiór worków. Odbiór ten będzie nieodpłatny. Ponadto poinformował, że Powiatowa Izba Rolnicza skierowała następujące wnioski : 1/ w sprawie dopłaty do wapna w związku z ubiegłoroczną powodzią, 2/ w sprawie map satelitarnych gospodarstw aby nie było problemów z tym, że co roku rolnikowi zmienia się o 2 , 3 ary gruntu – ma mniej, 3/ w sprawie zwiększenia kompetencji. Informacja w tej sprawie zostanie przekazana Przewodniczącej Rady Gminy na piśmie. Radny Jan Jaśkiewicz - wnioskował, aby informację o działaniach Izby była przekazywana na każdej sesji. Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska – zapytała czy, my wiemy, że np. ktoś stara się o budowę w gminie marketu. Kierownik Stanisław Smiatacz - odpowiedział, że w takiej sytuacji, Gmina wydaje tylko wyrys z planu zagospodarowania natomiast decyzję o budowie wydaje Starosta. Ad.16 Zakończenie. W związku z zrealizowaniem porządku obrad Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zamkła obrady VI sesji i w związku z 21 rocznicą samorządu zaprosiła wszystkich obecnych na wspólny obiad. Prot. /-/Grażyna Tuz Przewodnicząca Rady Gminy Sekretarz /-/ Roman Kubiak /-/ Joanna Blewąska
- wnioskował o zaktualizowanie wieloletniego planu inwestycyjnego Gminy, gdzie jak powiedział nie wszyscy obecni radni znają ten plan. W 2013 roku jak powiedział mieliśmy budować budynek socjalny, a wchodzą nowe zadana, których nie przewidywaliśmy