PROTOKÓŁ  Nr VIII/2011

                                           z  obrad sesji Rady Gminy W Doruchowie

                                           odbytej w dniu  27 września 2011 roku

                                           w świetlicy wiejskiej   w Plugawicach

------------------------------------------------------------------------------------------------

               Obrady  VIII sesji Rady Gminy w Doruchowie zgodnie z art. 20 ustawy o samorządzie gminnym  otworzyła Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska. Powiedziała, że dzisiejszą sesję odbywamy   w nowo wybudowanej świetlicy wiejskiej, położonej

w malowniczym miejscu , gdzie wokoło są lasy. Myślę, jak powiedziała sala te będzie służyła mieszkańcom przez wiele lat.

 

Stwierdziła, że zgodnie z listą obecności w sesji uczestniczy 15 radnych, co wobec

ustawowego składu Rady wynoszącego 15 radnych, Rada spełnia warunki do obradowania

i podejmowania prawomocnych uchwał.

Następnie powitała radnych i zaproszonych gości:

- Wójta Gminy Józefa Wilkosza

- Sekretarza Gminy Tomasza Bugaryna

- Skarbnik Gminy Władysławę Lasota

- Stefan Trzcińskiego

- Radcę prawnego Marcina Małeckiego

- sołtysów

- dyrektorów szkół i przedszkola

- Prezes Gminnego Związku OSP  Urszulę Kowalińską
- kierowników jednostek organizacyjnych

- przedstawicieli prasy „Czasu Ostrzeszowskiego „ i Twój Puls Tygodnia”.

 

Listy obecności stanowią zał. nr 1, 2 i 3 do protokółu.

          

Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska przedstawiła następujący porządek obrad

1.      Otwarcie.

2.      Przedstawienie porządku obrad VIII sesji Rady Gminy

3.      Wręczenie odznaczenia „Zasłużony Obywatel Gminy Doruchów”

4.      Wybór sekretarza obrad VIII sesji Rady Gminy.

5.      Przyjęcie protokółu z obrad VII sesji Rady Gminy.

6.      Informacja o działaniach Wójta Gminy w okresie między sesjami.

7.      Informacja Przewodniczącej Rady Gminy z działań  w okresie między sesyjnym.

8.      Interpelacje i zapytania radnych.

9.      Informacja o kształtowaniu się Wieloletniej prognozy Finansowej i przebiegu realizacji przedsięwzięć.

10.  Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za I pól. 2011r.

11.  Informacja z działalności sportu w gminie oraz działalności szkolnych klubów sportowych.

12. Podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu na pokrycie deficytu budżetowego.

13.Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr II/6/2010  z dnia 28-12-2010r.

      w sprawie Wieloletniej prognozy Finansowej Gminy Doruchów na lata 2011-2017.

14. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu i w budżecie gminy na 2011 rok.

15. Zapytania i wolne głosy.

16. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.

17. Zakończenie.

Do przedstawionego porządku obrad  nie zgłoszono wniosku o jego zmianę.

 

Ad.1 ,2  - został zrealizowany

Ad. 3 - Wręczenie odznaczenia „Zasłużony Obywatel Gminy Doruchów”.

Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poinformowała, że uchwałą Nr  VII/42/2011  Rady Gminy z dnia 05 lipca 2011 roku został nadany tytuł „ Zasłużony Obywatel Gminy Doruchów „ Panu Stefanowi Trzcińskiemu.

 

W związku z czym poprosiła Pana Stefana Trzcińskiego o wystąpienie w celu wręczenia odznaki. Wręczenia dokonał Wójt Gminy Józef Wilkosz i Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska.

 

Pan Stefan Trzciński   podziękował za tak zaszczytne wyróżnienie i docenienie  20 letniej działalności na rzecz samorządu gminy, gdzie przez okres 20 lat jak powiedział pełniłem funkcję radnego Rady Gminy.  Zapewnił, że  w dalszym ciągu będzie  pracował na rzecz   samorządu gminy włączając się w sprawy sportu.

 

 

Ad. 4    Wybór sekretarza obrad VIII  sesji Rady Gminy.

Na  sekretarza obrad VIII sesji zgodnie z lista obecności zaproponowano Radnego Mieczysława Niełacnego.

W wyniku głosowania przeprowadzonego głosowania Rada wybrała Radnego Mieczysława Niełacnego na sekretarza obrad VIII sesji.

Ad. 5      Przyjęcie protokółu z obrad VII sesji Rady Gminy.

                Protokół z obrad  VII odbytej w dniu   05 lipca 2011 rok został wyłożony do wglądu przed sesją Rady Gminy.  Z treścią protokółu było można zapoznać się w biurze rady.

Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zaproponowała przyjęcie protokółu bez odczytywania.

Zgłoszony wniosek Rada przyjęła jednogłośnie.

Następnie Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zaproponowała przyjęcie protokółu z VII sesji.

Głosowało 15 radnych , „za” było 15 radnych, „przeciwnych” „0”, „wstrzymujących”  - 0.

Protokół z obrad VII sesji odbytej w dniu  05 lipca 2011 r. przyjęto jednogłośnie.

 

Ad.6        Informacja o działaniach Wójta Gminy w okresie między sesjami.

              Wójt Gminy Józef Wilkosz przedstawił informację z realizacji interpelacji i zapytań radnych  oraz realizacji  uchwał  zgłoszonych na sesji w dniu 5 lipca 2011r. Informacje stanowią zał. Nr 4 i 5 do protokółu. Poinformował również, że w okresie między sesyjnym podejmował między innymi sprawy :

- lustracja wybudowanego  parkingu w Doruchowie

-  spotkanie w Starostwie w temacie robót publicznych

- lustracja drogi Pyki – sprawa nawiezienia  nadmiaru szlaki

- lustracja wybudowanej dwa lata temu  drogi na osiedlu w Doruchowie

- rozmowy w Urzędzie pracy odnośnie zatrudnienia stażystów

- sprawy bieżących przetargów na realizację inwestycji

- udział w otwarciu „Rybakówki” Związku Wędkarskiego

- udział w festynie „ bezpieczny powiat”

- udział w walnym zgromadzeniu Spółki Oświetlenie Uliczne i Drogowe- wybór Rady

   Nadzorczej

- spotkanie  z władzami województwa

- udział w dożynkach powiatowo- gminnych

- spotkanie z sołtysami

- przetarg na malowanie gimnazjum

- sprawy przygotowania szkół do nowego roku szkolnego

- podpisanie umowy z Urzędem Marszałkowskim na realizację zadań

- rozmowy z Kuratorium w sprawie wyników sprawdzianów

- Grabów udział w sprawie budowy targowiska – gdzie Gmina Grabów zwrócił się w pomoc

   finansową w tej sprawie

- szkolenie pracowników w zakresie ochrony  danych osobowych

- odbiór centralnego ogrzewania w Przedszkolu

- rozmowy z rodzicami dzieci  w sprawie  zmianowości w Szkole Podstawowej w Doruchowie

- sprawy wyborów do Sejmu i Senatu RP w dniu 09-10-2011

- spotkanie w temacie  dostępu do szybkiego Internetu.

 Ad. 7    Informacja Przewodniczącej Rady Gminy z działań  w okresie między sesyjnym.

Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska przedstawiła informację z działań podejmowanych w okresie między sesyjnym.

Do informacji uwag i zapytań  nie wniesiono. Informację przyjęto jednogłośnie.

Informacja stanowi zał. nr  6   do protokółu.

 

Ad.8      Interpelacje i zapytania radnych.

Na VII sesji Radni zgłosili następujące interpelacje :

Pan Jan Jaśkiewicz

-  poruszył sprawę naprawy  pobocza drogi Przytocznica – Stara Kuźnica-  miało to  być

   zrobione w ramach gwarancji  ale nic nie zrobiono. Trzeba też wykosić pobocze.

-  w dniu 07 czerwca  zgłosiłem do Urzędu Gminy   o wycięcie  gałęzi drzew wchodzących

    w linie energetyczne w Starej Kuźnicy ale nic w tym temacie nie  zrobiono,

-   sprawa placu targowego – został wybudowany nowy plac ale w dniu targowym jest duży

    bałagan przy wjeździe i wyjeździe z placu,

-  zgłosił  sprawę uszkodzenia linii energetycznej koło jego zabudowań. Linia została

    naprawiona ale oświetlenia nie ma,

-  prosił o informację w temacie funkcjonowania Przedszkola – gdyż jak powiedział w grupie

   3-ch latków są  dzieci 5 i 6 letnie , jak zatem można przygotować ich do szkoły.

-  wnioskował o ustawienie tablicy informacyjnej z nazwą miejscowości Stara Kuźnica za

    Pocztą. Została  ustawiona tablica  k. P. Pawlaka natomiast jadąc od strony Doruchowa

    jest w ogóle niewidoczna, dlatego też jest potrzeba ustawienia jeszcze k. P. Pietrzak.

-  w imieniu mieszkańców Starej Kuźnicy podziękował za przydzielone drzewo na ławki

    i stoły.

Pan Lucjan Dyba

- podziękował Radzie za poparcie wniosku i  wybudowanie obiektu świetlicy w Plugawicach. Wieś ma świetlicę i pomieszczenie dla jednostki OSP. W związku z czym wnioskował o  ujęcie w planach budowę drogi do nowego obiektu.

- wnioskował o wykonanie dokumentacji na budowę chodnika w m. Oświęcim. Jest to droga powiatowa a wykonanie dokumentacji pozwoli ubiegać się w powiecie o jego realizację. Miejscowość Oświęcim jak powiedział jest najmłodszą wsią w naszej gminie. Realizacja chodnika znacznie podniesie estetykę wsi a ponadto będzie umożliwiało bezpieczne przejście dzieci na plac zabaw.

 Pan Zygmunt Stempin

- nawiązując do wypowiedzi Pana Lucjana Dyby w sprawie budowy chodnika powiedział, że

   w Przytocznicy też nie został zrealizowany chodnik mimo, że Radni przegłosowali jego

   budowę.

- druga sprawa to  budowa drogi  Przytocznica – Marszałki również miała być realizowana

   jeszcze za w okresie kiedy radnym był Pan Rachwał Henryk i do dziś nie zrobiono,

- kolejna  sprawa jaką podjął to budowa świetlicy, która miała być realizowana w tym roku

  a dopiero zostały przełożone media, dlatego też jeszcze daleko do realizacji,

-  wnioskowało zabezpieczenie środków na zakup komputerów dla Szkoły w  Przytocznicy.

 

Pani Janina Przygoda

 

- podjęła sprawę budowy  chodnika – ścieżki rowerowej od Wrzosów w kierunku Doruchowa. Budowę  ścieżki rowerowej jak powiedziała zgłaszam już od 6 lat i nic w tej sprawie się nie dzieje. Ścieżka ta jest szczególnie potrzebna dzieciom jadącym do szkoły i starszym osobom gdyż  na tej drodze jest bardzo duży ruch samochodowy a jego budowa pozwoliłaby bezpieczne dojechanie. W sprawie budowy chodnika 4 lata temu złożyłam pismo z podpisami  mieszkańców. Przewodnicząca Rada powiedziała, że ile jest poparcie społeczne, to  takie zadania należy realizować w pierwszej kolejności.

 

Pan Zbigniew Broniszewski

- w imieniu młodzieży szkolnej z  Torzeńca i wszystkim tym co przyczynili się do realizacji budowy drogi do szkoły w Torzeńcu serdecznie  podziękował za realizację tego zadania.

 

- wnioskował o dokończenie  spraw  granicznych  w Torzeńcu, gdyż minęło jedno stulecie i nie zostały uregulowane sprawy graniczne  terenu szkoły. Dlatego wnioskuję  do Wójta aby raz na zawsze te sprawy uregulować .

 

- zapytał,  kto poniesie  koszty przebudowy wodociągu w m. Gruszków o ile wystąpi awaria, czy koszty poniesie obecny właściciel  działki czy też koszty zostaną przeniesione na obywateli .W sprawie tej pytałem na ostatniej sesji ale nie otrzymałem odpowiedzi.

 

Wobec braku dalszych interpelacji i zapytań Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poinformowała, że odpowiedzi zostaną udzielone w pkt.15 porządku obrad.

Ad.9  -    Informacja o kształtowaniu się Wieloletniej Prognozy Finansowej i przebiegu

                realizacji przedsięwzięć.

                Skarbnik Gminy Władysława Lasota przedstawiła informację o kształtowaniu się Wieloletniej Prognozy Finansowej i przebiegu realizacji przedsięwzięć.

Informacja stanowi zał. nr 7 do protokółu.

Rada nie wniosła żadnych uwag i wniosków do przedstawionej informacji.

W wyniku głosowania przeprowadzonego przez Przewodniczącą Rady Gminy Joannę Blewąska Rada jednogłośnie przyjęła informację o kształtowaniu się Wieloletniej Prognozy Finansowej i przebiegu realizacji przedsięwzięć.

Głosowało 15 radnych ,”za” było 15 radnych, „przeciwnych”   -  0 , „wstrzymujących” – 0.

 

Ad. 10       Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za I pól. 2011r.

                   Skarbnik Gminy Władysława Lasota przedstawiła sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za I pół. 2011 roku oraz  opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej.

Sprawozdanie oraz opinia stanowią zał. nr 8 i 9 do protokółu.

Przewodnicząca Rady  Gminy Joanna Blewąska poprosiła o przedstawienie opinii przez przewodniczących komisji.

Przewodnicząca Komisji rolnictwa, ochrony środowiska i spraw socjalnych Janina Przygoda powiedziała, że komisja odbyła wspólne posiedzenie z komisją rozwoju gospodarczego, budżetu i finansów na którym zapoznano  się ze  sprawozdaniem  oraz opinią RIO i po szerokiej dyskusji i postawionych pytaniach na które odpowiedzi udzieliła Skarbnik Gminy

i Wójt Gminy sprawozdanie przyjęto jednogłośnie.

Przewodnicząca Komisji oświaty, kultury, zdrowia i spraw socjalnych Maria Rogalewska powiedziała, że komisja również szczegółowo zapoznała się z realizacją budżetu. Analizując poszczególne rozdziały zwrócono uwagę na  sprawę planu zagospodarowania przestrzennego gminy, gdzie podjęta uchwała dwa lata temu – nic w tej sprawie nie zrobiono. Kolejna sprawa to duże zaległości w regulowaniu czynszu za wynajem mieszkań. Mimo podejmowanych działań zaległości są znaczne. Komisja zwróciła również  uwagę na sprawy gospodarki odpadami,  gdzie na utrzymanie wysypiska wydajemy ponad 30 tys. zł a wpływy za śmieci wynoszą 4 tys. zł. Podsumowując realizację budżetu za I pół. 2011 komisja jednogłośnie przyjęła sprawozdanie złożone sprawozdanie.

Wobec braku dalszej dyskusji Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poddała pod głosowanie  przyjęcie sprawozdania z wykonania budżetu gminy za I pól. 2011. W wyniku głosowania Rada sprawozdanie przyjęła jednogłośnie.

Głosowało 15 radnych „ za”, było 15 radnych , „przeciwnych”  -  0 , „wstrzymujących” – 0.

 Ad.10      Informacja z działalności sportu w gminie oraz działalności szkolnych klubów

                sportowych

              Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska poprosiła o zabranie głosu przez Dyrektora Gminnego Ośrodka Kultury  Pana Ryszarda Mazura , który  przedstawił informację z funkcjonowania sportu w gminie.

Informacja stanowi zał. Nr 10 do protokółu.

 

Informacje o funkcjonowaniu uczniowskich klubów sportowych przedstawili :

- Dyrektor Szkoły Podstawowej w Doruchowie Walenty Okoń prowadzący UKS

- Dyrektor Szkoły Podstawowej w Morawinie Pani Joanna Hyłka-Krzyżańska

- Dyrektor Szkoły Podstawowej w Torzeńcu Pani Dorota  Makles

Informacje stanowią zał. nr 11,12,13  do protokółu.

W dyskusji głos zabrali :

Pan Stefan Trzciński

 – powiedział, że  mam nadzieję, że wiosną wejdziemy do grupy A. Jest to marzenie całego Zarządu . Jeżeli chodzi o wydatki  to kwota 114,- tys. zł jest to dużo  ale są to środki na cały gminny sport. W przyszłym roku nadal chcemy jak dotychczas organizować festyny i imprezy sportowe. W sprawach tych współpracujemy z Radami Sołeckim. Jeżeli chodzi o bazę to mamy bardzo dobrą i nie ma lepszej w powiecie. Liczymy także na to, że zostanie przyobiecane przez Wójta,  wykonane  dojścia od bramy stadionu do  boiska „Orlika”.  Chodzi tam dużo młodzieży i byłoby dobrze aby cały ten obiekt zamknąć. Jest  też prośba aby uchwałą rady wprowadzić do kalendarza imprez sportowych rozgrywki o memoriał Pana Stefana Maka i Pana Zenona Przygody. My jako LZS współpracujemy także ze strażą  ta współpraca układa się dobrze i mamy nadzieję, że w sporcie będzie coraz lepiej.

Wobec braku dalszej dyskusji podsumowując temat Przewodnicząca Rady Gminy Pani Joanna Blewąska powiedziała, że jak widzimy mamy wiele talentów i mamy bardzo dobra bazę, dlatego też należałoby  sobie  życzyć aby mogliśmy   zobaczyć ich  jako 20 - latów na murawie  i żebyśmy poznawali, że to są właśnie  nasze dzieci  z terenu naszej gminy.

Następnie zaproponowała przyjęcie informacji przez głosowanie. Głosowało 15 radnych, „za” było 15 radnych , „przeciwnych” -  0 , „wstrzymujących” - ).

Informacja z działalności sportu i uczniowskich klubów sportowych przyjęto jednogłośnie.

 Ad.12      Podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu na pokrycie deficytu

                budżetowego.

               Skarbnik  Gminy Władysława Lasota przedstawiła projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu na pokrycie deficytu budżetowego.

Do przedstawionego projektu uchwały uwag i wniosków nie zgłoszono.

Wobec czego Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zaproponowała przyjęcie uchwały przez głosowanie.

Głosowało 15 radnych , „za” przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, przeciwnych – 0, wstrzymujących  - 0 .

Uchwałę Nr VIII/46/2011  w sprawie  zaciągnięcia kredytu na pokrycie deficytu budżetowego  podjęto jednogłośnie.

Uchwała stanowi zał. nr 14  do protokółu.

Ad.13  -  Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr II/6/2010  z dnia 28-12-2010r

                w sprawie Wieloletniej prognozy Finansowej Gminy Doruchów na lata 2011-2017.

 

               Skarbnik Gminy Władysława Lasota przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr II/6/2010 z dnia 28-12-2010 w sprawie Wieloletniej prognozy Finansowej Gminy Doruchów na lata 2011-2017.

Do projektu uchwały uwag i wniosków nie wniesiono.

Wobec czego Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zaproponowała przyjęcie uchwały przez głosowanie.

Głosowało 15 radnych , „za” przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, przeciwnych – 0 ,wstrzymujących  - 0 .

Uchwałę Nr VIII/47/2011  w sprawie zmiany uchwały Nr II/6/2010 z dnia 28-12-2010 

w sprawie Wieloletniej prognozy Finansowej Gminy Doruchów na lata 2011-2017.

 podjęto jednogłośnie.

 Uchwała stanowi zał. nr 15  do protokółu.

Ad.14  -  Podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu i w budżecie gminy na 2011 rok

                 Skarbnik Gminy Władysława Lasota przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu i w budżecie gminy na 2011 rok.

Do projektu uchwały uwag i wniosków nie wniesiono.

Wobec czego Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska zaproponowała przyjęcie uchwały przez głosowanie.

Głosowało 15 radnych , „za” przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, przeciwnych – 0 ,wstrzymujących  - 0 .

Uchwałę Nr VIII/48/2011  w sprawie zamiany budżetu i w budżecie gminy na 2011 rok  podjęto jednogłośnie. Uchwała stanowi zał. nr 16 do protokółu.

Ad.14     Zapytania i wolne głosy.

Sołtys wsi Tokarzew – Mazur Wincenty

- wnioskował o obcięcie drzew przy drodze Tokarzew- Wygoda Tokarska, które są zagrożeniem bezpieczeństwa. Wnioskował także o wycięcie gałęzi wchodzących w linie energetyczne.

Radny Adam Wypchło

- wnioskował o zaproszenie na następna sesję Wojewodę – chodzi tu o sprawę skrzyżowania  ul. Tokarskiej z drogą wojewódzką. Jest tu trzech właścicieli  skrzyżowania i mimo pism  kierowanych do właścicieli dróg sprawy tej nie można rozwiązać.

Radna Maria Rogalewska

- wnioskował o naprawę drogi ( dziury ) koło P. Bogaczyńskiej. Takich miejsc jest bardzo dużo a ponadto należy zwrócić uwagę Zarządowi Dróg aby te naprawy wykonywali sumienie

 rzetelnie, bo niedawno naprawiano drogę  w Doruchowie przy składzie opałowym a dziś znów jest do naprawy.

Pan Stefan Trzciński

- w związku z huraganem jaki zniszczył w miesiącu wrześniu br. nasz Doruchowski park

wnioskował o rozważenie możliwości  zaproszenia na sesję byłego właściciela terenu parkowo- pałacowego w Doruchowie i zaproponować nadanie parkowi  imienia rodziny

P. Thiela, co być może pozwoliłoby nam ubiegać się o dofinansowanie z funduszu ochrony środowiska środków  na odnowienie parku i renowację pałacu. Zapytał czy planuje się zamknięcie wysypiska śmieci.

Sołtys wsi Godziętowy Janicki Eugeniusz

- postawił pytanie,  czy nie można by zrobić raz w roku ogólno gminnej zbiórki  śmieci m. innymi opon i innych śmieci  aby mieszkańcy mogli uporać się w swoich gospodarstwach

z nadmiarem pewnych śmieci.

 Sołtys Starej Kuźnicy Rafał Biel

- zapytał na   jaką   pomoc mogą liczyć mieszkańcy poszkodowani przez huragan jaki w dniu 05 września br. przeszedł przez naszą gminę .

Sołtys Skarydzewa Paweł  Fras  - członek Powiatowej Izby Rolniczej poinformował 

o działaniach Powiatowej Izby Rolniczej i jakie wystosowano wnioski :

1/  o dofinansowanie do zakup wapna,

2/  zwiększenie zwrotu akcyzy na paliwo

3/  w zakresie spraw ubezpieczeniowych wnioskowano  aby firmy ubezpieczeniowe

      w  nagłych  przypadkach jak np.  ostania nawałnica działały dużo szybciej w zakresie

      wyceny szkody.

 

Poinformował także, w sprawie zbiórki zużytej foli i worków foliowych – sprawa ta  jest aktualna i o  ile są w gospodarstwach zbędne te rzeczy to należy to zgłosić na mój telefon. 

 

Ad.15   Odpowiedzi na interpelacje i zapytania

Odpowiedzi na interpelacje i zapytania udzielili :

Pani  Zofia Krzemińska – Dyrektor Przedszkola udzielił odpowiedzi w temacie funkcjonowania Przedszkola odpowiadając na interpelację Radnego Jana Jaśkiewicza. Powiedziała, że na rok szkolny 2011/2012 zostało zgłoszonych do Przedszkola  46 - dzieci pięcioletnich i aby dokonać właściwego  rozdziału do poszczególnych grup,  6 – ro dzieci  5 letnich  dołączono do grupy  IV tj,  dzieci 3 i 4 letnich. Podziała ten jak powiedziała wykonałam właściwie i  zapewniła, że dzieci   zostaną właściwie przygotowane  do szkoły. 

 Sekretarz Gminy  Pan Tomasz Bugaryn  udzielił  następujących odpowiedzi :

- wycinki drzew , krzewów i dziur na  drogach  poinformował,  że w miesiącu sierpniu 

   uczestniczył   w spotkaniu, które od było się w  Starostwie  zwołane na wniosek

   Komendy Policji i Wydziału Komunikacji, gdzie były poroszone sprawy bezpieczeństwa na drogach.

   Na  spotkaniu tym  zobligowano wszystkie gminy w powiecie do powołania komisji  celem

   sprawdzenia stanu wszystkich dróg pod względem bezpieczeństwa i znakowania w związku

   z nowym  rozporządzeniem  które nakłada określone obowiązki w tym zakresie.

 - w  sprawie zaproszenia wojewody – jest to w gestii Pana Wójta.

- w sprawie  sugestii Pana Stefana Trzcińskiego co do nadania imienia parku  w Doruchowie

   tu musi być  stosowna uchwała Rady Gminy.

- w sprawie pomoc poszkodowanym – przedstawił pismo Wojewody z dnia 07 września br.

   w  którym proponuje się między innymi  pomoc :

        -  z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa są kredyty niskoprocentowe,

        -  z KRUS – na indywidualny wniosek można odroczyć lub umorzyć składkę

           Ubezpieczeniową,

        -  z Agencji  Nieruchomości  Rolnych można składać wnioski o dorocznie płatności

           z tytułu dzierżawy

        -  ze strony Wójta można ubiegać się o ulgę lub umorzenie w  podatku rolnym.

-  w  sprawie zbiórki odpadów wielogabaretowej -  aktualnie  raz na dwa   lata

   prowadzimy   taką  zbiórkę. Taka zbiórka będzie zaplanowana na przyszły rok.

   Ponadto od nowego roku wchodzi nowa ustawa o gospodarce śmieciowej, która

   wprowadza duże zmiany.

- w sprawie budowy  ścieżek i dróg dla uregulowania tych spraw trzeba przystąpić do analizy

   planu WPI.

- w sprawie  pobocza drogi Stara Kuźnica – Przytocznica, będzie  trzeba by doprowadzić do

   spotkania z wykonawcą,  co do napraw gwarancyjnych. Okres gwarancji obejmuje okres

   3 lat.

- sprawa wykaszania poboczy dróg – są tu pewne trudności z uwagi na brak pracowników

   robót publicznych, którymi to mogliśmy wiele spraw załatwić.

 

Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska

-  zapytała czy te pieniądze,  które być może  wpłyną od Wojewody to  będzie dotacja celowa

   i czy my ze środków własnych uruchomiliśmy jakąkolwiek pomoc docelową

 

Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej Maria Cieśla -  powiedziała, że środki od Wojewody będą stanowiły dotację. Natomiast my jako gmina udzieliliśmy pomocy dla

1 rodziny i dla tych  najbardziej poszkodowanych mamy środki i można w tej sprawie się zgłaszać.

 

Pan Stefan Trzciński – w sprawie wysypiska śmieci powiedział, że o ile dokładamy tyle do wysypiska – to jest pytanie po co to utrzymywać, dlatego też temat ten należy dokładnie rozważyć.

 

Kierownik Referatu Stanisław Smiatacz  -  odpowiedział w sprawie naprawy linii energetycznej  w Starej Kuźnicy informując, że lina została naprawiona.

 

Radna Janina Przygoda – w sprawie oświetlenia ulicznego powiedziała, że  są takie oświetlenia jak np. koło  P. Króla, które  jest między gałęziami i nie daje widoczności dlatego też gałęzie należałoby obciąć.

 

Przewodnicząca Rady Gminy Joanna  Blewąska  powiedziała, że na posiedzeniu komisji było pytanie jakie są oszczędności w związku z wyłączeniem w gminie  w godzinach od 24 – tej do 5 – tej rano oświetlenia ulicznego, czy  mamy już takie wyliczenia.

 

Radny Lucjan Dyba – poruszył sprawę wykaszania chwastów - proponował dla rozwiązania tego problemu, tak jak to jest w naszym sołectwie Skarydzew aby każdy przy swoim polu jadąc na pole wykosił chwasty i krzewy.

 

Kierownik Referatu  Stanisław Smiatacz ustosunkował się   do sprawy składowiska odpadów informując, że :

 - całością gospodarki odpadami ma się zająć powstała utworzona Spółka   Zakład Gospodarki Odpadami w Olszowej której nasza gmina jest członkiem. Ostatnio został powołany Prezes Zarządu i sprawy te ruszyły z tematem. Będzie ogłaszany przetarg na budowę całego zakładu

                                                                  - 12 -

w Olszowej. Dlatego nasze wysypisko  chcemy utrzymać tak długo do póki nie ruszy ten zakład.

Jeżeli  chodzi o oszczędność w zużyciu energii oświetleniowej w związku z wyłączeniem oświetlenia ulicznego  w godzinach nocnych tj. od 24 –tej do 5- tej rano to obecnie mogliśmy porównać tylko dwa miesiące rozliczeniowe tj. za czerwiec i lipiec. W odniesieniu do tych 2- miesięcy, różnica jest duża bo oszczędziliśmy  za ten okres 42324 KW. Konkretne jednak rozliczenie możemy przedstawić dopiero po roku oszczędzania. Nie mniej jednak powiedzieć trzeba , że te oszczędności są ogromne.

 

Radny  Zygmunt Stempin

- wnioskował o wymianę lub przeniesienie lampy na łuku drogi powiatowej w Przytocznicy – lampa ta jak powiedział pomimo napraw nadal się  nie świeci.

 

Dyrektor Gimnazjum Elżbieta Orchowska -  apelowała aby dla zachowania bezpieczeństwa

i  rozwiązania problemu  korkowania przy ul. Sportowej, rodzice  którzy dowożą dzieci do szkoły  podjeżdżali od stron Przedszkola.

 

Dyrektor Szkoły Podstawowej Joanna Hyłka Krzyżańska w imieniu dyrektorów szkoły podziękowała Pani sołtys Plugawic za zrealizowanie inicjatywy jakim jest nowo wybudowana świetlica wiejska.

 

Ad. 16      Zakończenie.

Z uwagi na zrealizowanie porządku obrad Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska podziękowała wszystkim za udział i zamkła obrady VIII sesji o godz. 13,30.

 Prot.                             Sekretarz  obrad                                 Przewodnicząca Rady Gminy

/-/Grażyna T            /-/    Mieczysław Niełacny                           /-/ Joanna Blewąska