PROTOKÓŁ Nr IX/2011
z obrad sesji Rady Gminy W Doruchowie odbytej w dniu 27 października 2011 roku w sali Urzędu Gminy w Doruchowie ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Obrady IX sesji Rady Gminy w Doruchowie zgodnie z art. 20 ustawy o samorządzie gminnym otworzył Wiceprzewodnicząca Rady Gminy Zbigniew Broniszewski. Stwierdził, że zgodnie z listą obecności w sesji uczestniczy 14 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 radnych, Rada spełnia warunki do obradowania i podejmowania prawomocnych uchwał. Radny nieobecny Jerzy Kozica. Nieobecność usprawiedliwił Radny Powiatu Robert Pustkowski. Następnie powitał radnych i zaproszonych gości: - Wójta Gminy Józefa Wilkosza - Sekretarza Gminy Tomasza Bugaryna - Skarbnik Gminy Władysławę Lasota - Sołtysów - dyrektorów szkół i przedszkola - Przedstawicieli Izby Rolniczej Pana Pawła Frasa - Agronoma GODR Idziego Baraniaka - Z-cę Prezesa Związku OSP Jadwigę Kosik - Kierowników jednostek organizacyjnych - architekt Panią Katarzynę Grochowską Listy obecności stanowią zał. nr 1, 2 i 3 do protokółu. Wiceprzewodniczący Rady Gminy Zbigniew Broniszewski przedstawił porządek obrad : 1. Otwarcie. 2. Przedstawienie porządku obrad IX sesji Rady Gminy. 3. Wybór sekretarza obrad IX sesji Rady Gminy. 4. Przyjęcie protokółu z obrad VIII sesji Rady Gminy. 5. Informacja o działaniach Wójta Gminy w okresie między sesjami. 6. Informacja Przewodniczącej Rady Gminy z działań w okresie między sesjami. 7. Interpelacje i zapytania radnych. 8. Informacja o złożonych oświadczeniach majątkowych. 9. Uchwalenie podatków na 2011 rok - podjęcie uchwały w sprawie ustalenia i stawek podatku od nieruchomości - podjęcie uchwały w sprawie stawek podatku od środków transportowych - podjęcie uchwały w sprawie zwolnienia z podatku od nieruchomości. - w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta przyjmowanej jako podstawa obliczenia podatku rolnego na obszarze Gminy Doruchów w 2012 roku - podjęcie uchwały w sprawie stawek opłaty targowej i sposobu jej poboru. 10. Wybory ławników na kadencję 2012-2015. 11. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu i w budżecie gminy na 2011 rok 12. Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego działki Nr 219/19 położonej w Przytocznicy. 13. Podjęcie uchwały w sprawie sprzedaży nieruchomości. 14. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnych umów dzierżawy na czas oznaczony do 3 lat z dotychczasowymi dzierżawcami nieruchomości gruntowych. 15. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości. 16. Podjęcie uchwały w sprawie powołania członków komisji rewizyjnej. 17. Zapytania i wolne głosy. 18. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania. 19. Zakończenie. Do przedstawionego porządku obrad Radni nie zgłosili wniosku o jego zmianę. Ad. 1 i 2 - zrealizowano. Ad.3 - Wybór sekretarza obrad IX sesji Rady Gminy. Zgonie z listą obecności na sekretarza obrad zaproponowano Radną Renatę Przybył. W wyniku głosowania przeprowadzonego przez Wiceprzewodniczącego Rady Gminy Zbigniewa Broniszewskiego Rada jednogłośnie powołała Radną Renatę Przybył na sekretarza obrad IX sesji. Ad.4 - Przyjęcie protokółu z obrad VIII sesji Rady Gminy. Wiceprzewodniczący Rady Gminy Zbigniew Broniszewski poinformował, że protokół z obrad VIII sesji został wyłożony do wglądu przed sesją. Powiedział, że z protokółem było można zapoznać się w biurze rady. W związku z czym postawił wniosek o przyjęcie protokółu bez odczytywania. Wniosek przyjęto jednogłośnie. W wyniku głosowania Rada jednogłośnie przyjęła protokół z IX sesji. Ad.5 - Informacja o działaniach Wójta Gminy w okresie między sesjami. Wójt Gminy Józef Wilkosz złożył informację z realizacji interpelacji i zapytań radnych zgłoszonych na poprzedniej sesji. Informacja jest zał. nr 4 do protokółu. Ponadto poinformował, że w okresie między sesyjnym podejmował sprawy :
- uczestniczyłem w jubileuszu Związku Emerytów i Rencistów - uczestniczyłem w komisji budżetowej orzekającej - uczestniczyłem w sesji Rady Powiatu - sprawa zagospodarowania drzewa - wywrotów po ostatniej nawałnicy w parku - komisyjna lustracja drogi Mieleszówka- Brzeziny, wykonanie odwiertów, ponowienie reklamacji - spotkanie z nauczycielami z okazji Dnia Edukacji - kontrola robót publicznych - udział w komisjach rady - podsumowanie akcji wieś wielkopolska europejska - rozmowy w temacie realizacji cieków podstawowych, chodzi tu o pozyskanie środków na wszystkie sprawy popopowodziowe, - analiza realizacji remontów i inwestycji w gminie. Do złożonych informacji uwag nie wniesiono. W głosowaniu informację przyjęto jednogłośnie. Ad.6 - Informacja Przewodniczącej Rady Gminy z działań w okresie między sesjami Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska przedstawiła informację z podejmowanych działań w okresie między sesyjnym. Informacja stanowi zał. nr 5 do protokółu. Poinformowała również , że w dniu dzisiejszym została poinformowana o utworzeniu Klubu Radnych „ CZŁONKÓW I SYMPATYKÓW STRONNICTWA PIAST”. Na przewodniczącego tego klubu wybrano Radnego Zbigniewa Broniszewskiego. Informacja stanowi zał. nr 6. Ad.7 - Interpelacje i zapytania radnych. Na IX sesji Radni zgłosili następujące interpelacje : Radny Jan Sieczka - zapytał Wójta w temacie budowy drogi Godziętowy – las oraz w sprawie budowy chodnika przez wieś. Radny Jan Jaśkiewicz - wnioskował o wycięcie krzaków przy drodze wojewódzkiej w m. Stara Kuźnica przy wyjeździe z drogi gminnej Stara Kuźnica-las, - wnioskował o ujęcie w planie odśnieżania zimowego drogę Skiera ( Śmigielski ), - wnioskował o remont mostu k. Pana Śmigielskiego, - wnioskował o zabezpieczenie na 2012 rok środków na remont drogi Stara Kuźnica – w kierunku poczty. - wnioskował o remont drogi przez Zalesie, gdyż jak powiedział po przeprowadzonej kanalizacji droga jest w opłakanym stanie. Radny Zygmunt Stempin - zapytał czy można jeszcze kupić płytki, które zostały zdjęte przy rozbiórce na parkingu, - zapytał , czy są pobierane opłaty za korzystanie z boiska „Orlik”, które było budowane ze środków unijnych. - przypomniał w sprawie planu odnowy miejscowości, gdzie był ujęty ciąg chodnika od Doruchowa w kierunku Przytocznicy, wówczas Rada przyjęła to zadnie do realizacji ale nie zostało zrealizowane. Podobnie było z drogą Przytocznica Marszałki, która również nie została zrealizowana. Radna Janina Przygoda - po raz kolejny, jak powiedziała zgłaszam sprawę budowy chodnika od Doruchowa w kierunku Wrzosów, czy też odwrotnie. Na poprzedniej sesji uzyskałam odpowiedź, że będzie to analizowane przy aktualizacji Wieloletniego Planu Inwestycyjnego. Z taką odpowiedzią nie zgadzam się, gdyż jak wiemy budowa chodników, czy też ścieżek jest ujęta w „zestawieniu potrzeb” i z tego zestawienia, kto lepiej wywalczył to zadanie wstawiano do planu. Tak było w 2009 roku , gdzie do planu wstawiono budowę chodnika w kierunku Emilianowa oraz ciąg ostrzeszowski i to nosiło nazwę „infrastruktura około drogowa”. Nie ma uwag do tego czy to zadania były ważne, czy też inne ważniejsze, ale moja ścieżka o która walczę od 6 lat jest bardzo potrzebna, bo wiele osób jeździ tą drogą do Doruchowa, do kościoła a szczególnie dzieci do szkoły. Droga jest bardzo ruchliwa i stwarza ogromne niebezpieczeństwo dla pieszych. Budowa tej ścieżki nie jest potrzebna dla poprawienia infrastruktury czy wyglądu ale dla bezpieczeństwa. Dlatego wnioskuję aby wrócić do tego tematu i opracować dokumentację na budowę, bo teraz to takie odbijanie piłeczki i tłumaczenie , że jest to zadanie powiatu a innym razem, że to decyduje Wójt. Jest to na naszym terenie i my musimy to załatwić. Radny Florian Niełacny - w temacie wybudowanego Domu Ludowego w Torzeńcu wnioskował o poprawienie usterek jakie wynikły po oddaniu do użytku. Radny Lucjan Dyba - poparł wniosek Radnego Jaśkiewicza o wycięciem krzewów przy drodze wojewódzkiej w m. Stara Kuźnica oraz w kierunku Marszałek, - wnioskował o rozpatrzenie możliwości remontu drogi Mieleszówka, - wniósł uwagi do odnowienia przystanków PKS. Powiedział, że oglądał te przystanki i stwierdził, że tam, gdzie mieszkańcy sami dbają o przystanki to mają one wygląd a tam, gdzie odnawiali go pracownicy robót publicznych to farba, którą malowali mocno została rozwodniona i dziś już odpada a wydane pieniądze zmarnowano.
Radny Zbigniew Broniszewski - zgłosił interpelacje na piśmie, które stanowią zał. nr 7 do protokółu. Radna Joanna Blewąska - wnioskowała o zatrudnienie w Ośrodku Zdrowia w Doruchowie lekarza ginekologa. Zatrudnienie lekarza ginekologa w Ośrodku Zdrowia w Doruchowie jak powiedziała jest koniczne z uwagi na to, że od 1 stycznia 2012 r. rodzice ubiegający się o becikowe będą musieli przedstawić zaświadczenie lekarskie potwierdzające, że kobieta pozostawała w czasie ciąży pod opieką medyczną. Kobieta powinna pozostawać pod opieką lekarza nie później niż od 10 tygodnia ciąży do porodu. Kobieta oczekująca dziecka, w każdym trymestrze ciąży powinna odbyć co najmniej jedną wizytę lekarską. Tylko w takim wypadku (3 wizyty) lekarz ginekolog lub położna wyda zaświadczenie. Wiceprzewodniczący Rady Gminy Zbigniew Broniszewski poinformował, że odpowiedzi na interpelacje zostaną udzielone w pkt. 18 porządku obrad. Ad.8 - Informacja o złożonych oświadczeniach majątkowych. Wójt Gminy Józef Wilkosz przedstawił informację dotyczącą złożonych oświadczeń majątkowych za 2010 rok. Przewodnicząca Rady Gminy Joanna Blewąska złożyła informację dotyczącą złożonych oświadczeń przez radnych. Informacje stanowi zał. nr 8 do protokółu. Ad.9 - Uchwalenie podatków na 2011 rok. Wprowadzenia do tematu uchwalenia podatków na 2012 rok dokonał Wójt Gminy Józef Wilkosz. Powiedział, że tradycyjnie co roku przedstawiamy propozycje stawek podatkowych, których uchwalenie leży w kompetencji Rady Gminy. Jak co roku przygotowując propozycje analizowaliśmy realizację podatków pod względem możliwości płatniczych naszych mieszkańców oraz pod względem dochodów. Po dyskusji w komisjach proponujemy podwyższenie ich o 4,2 % poza jedną propozycją tj. podatek od gruntów pod działalność gospodarczą, gdzie proponujemy 0,69 zł za m2. Następnie Wiceprzewodniczący Rady Gminy Zbigniew Broniszewski poprosił o zabranie głosu przez przewodniczących stałych komisji aby przedstawili swoje opinie. Przewodnicząca Komisji Rolnictwa, ochrony środowiska, spraw obywatelskich i samorządowych Radna Janina Przygoda powiedziała, że komisja analizując podatki wniosła uwagi m. innymi do stawek podatku od gruntów pod działalność gospodarczą. dlatego Komisja zaproponowała aby stawkę tą pozostawić na poziomie tegorocznym tj. 0,67 zł za m2 ponieważ podatek ten płacą zakłady pracy m. innymi GS i SKR i dla utrzymania ich działalności należałoby ten podatek nie podwyższać. Przewodniczący Komisji rozwoju gospodarczego, budżetu i finansów Radny Roman Kubiak przedstawił stanowisko komisji informując, że komisja również proponuje wzrost wszystkich podatków lokalnych o 4,2 %. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Rady Jan Jaśkiewicz powiedział, Komisja Rewizyjna na posiedzeniu dniu 25 października 2011 roku rozparzyła sprawy podatków lokalnych na 2012 rok. W wyniku analizy przedstawionych propozycji przez Wójta Gminy oraz analizy zaproponowanych stawek przez poszczególne komisje komisja rewizyjna proponuje przyjęcie następujących wysokości podatków na 2012 rok : - podatek od nieruchomości proponuje się wzrost o 4,2 % tj. o stopień inflacji z tym, że w pozycji 1 – podatek od gruntów proponuje się nie 0,70 gr a 0,69 groszy za m2 - jeżeli chodzi o zwolnienie z podatku – to komisja jest za przyjęciem zwolnienia z podatku dróg dojazdowych do gruntów rolnych - zwolnienie to jest przyjmowane przez Radę od kilku lat - podatek od środków transportowych proponuje się podwyższyć o 4,2 % - propozycja ta nie była przez komisję przyjęta jednogłośnie, - podatek rolny na 2012 rok komisja proponuje w wysokości 40,-zł za 1 q żyta - opłatę targową - przyjęto tu ustalenie 12 ,- zł za 5 mb powierzchni handlowej z tym, że za każde kolejne 5 mb - 3 zł więcej. - jeżeli chodzi o opłatę za posiadanie psów – to przyjęto propozycję zwolnienia wszystkich psów od podatku. Prezes GS-u Pan Piertrusiak Paweł – ustosunkował się do wniosku Radnej Przygoda wyjaśniając, że obniżenie podatku od gruntów związanych z działalność gospodarczą nie wpływa znacząco na utrzymanie się GS-u. Znaczącym podatkiem dla nas jest podatek od powierzchni zajmowanych na działalność gospodarczą, który w propozycji wynosi 16,40 zł od m2 powierzchni. Wobec braku dalszej dyskusji Wiceprzewodniczący Rady Gminy Zbigniew Broniszewski poddał pod głosowanie następujące uchwały : W wyniku głosowania Rada uchwałę Nr IX/49/2011 w sprawie stawek podatku od nieruchomości podjęła większością głosów. Głosowało 14 radnych , „za” było 12 radnych, „przeciwnych”- nie było , „wstrzymujących” – 2 –ch radnych. Uchwała Nr IX/49/2011 stanowi zał. nr 9 do protokółu. 2/ w sprawie stawek podatku od środków transportowych Do projektu uchwały uwag nie wniesiono . W wyniku głosowania Rada uchwałę Nr IX/50 /2011 w sprawie stawek podatku od środków transportowych podjęła większością głosów . Głosowało 14 radnych , „za” było 13 radnych, „przeciwnych” 1 radny , „wstrzymujących” –nie było. Uchwała Nr IX/50 /2011 stanowi zał. nr 10 do protokółu 3/ podjęcie uchwały w sprawie zwolnienia z podatku od nieruchomości. Do projektu uchwały uwag nie wniesiono . W wyniku głosowania Rada uchwałę Nr IX/51/2011 w sprawie zwolnienia z podatku od nieruchomości podjęła jednogłośnie. Głosowało 14 radnych , „za” było 14 radnych, „przeciwnych „ --------------, „wstrzymujących” ---------------------. Uchwała Nr IX/51/2011 stanowi zał. nr 11 do protokółu. 4/ podjęcie uchwały sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta przyjmowanej jako podstawa obliczenia podatku rolnego na obszarze Gminy Doruchów w 2012 roku. Do projektu uchwały uwag nie wniesiono . W wyniku głosowania Rada uchwałę Nr IX/52/2011 sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta przyjmowanej jako podstawa obliczenia podatku rolnego na obszarze Gminy Doruchów w 2012 roku podjęła jednogłośnie. Głosowało 14 radnych , „za” podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, „przeciwnych „ --------------, „wstrzymujących” ---------------------. Uchwała Nr IX/52/2011 w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta przyjmowanej jako podstawa obliczenia podatku rolnego na obszarze Gminy Doruchów w 2012 roku stanowi zał. nr 12 do protokółu. 5/ podjęcie uchwały w sprawie opłaty targowej i sposobu jej poboru. Do projektu uchwały uwag nie wniesiono . W wyniku głosowania Rada uchwałę NR IX/53/2011 w sprawie stawek opłaty targowej i sposobu jej poboru podjęto jednogłośnie. Głosowało 14 radnych , „za” podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, „przeciwnych „ --------------, „wstrzymujących” ---------------------. Uchwała Nr IX/53/2011 stanowi zał. Nr 13 do protokółu. Ad.10 - Wybory ławników. Wiceprzewodniczący Rady Gminy Zbigniew Broniszewski poprosił Przewodniczącą Zespołu ds. wyboru ławników Radną Janinę Przygoda o przedstawienie informacji o pracy zespołu oraz przedstawienie kandydatów na ławników. Informacja stanowi zał. nr 14 do protokółu. Następnie Wiceprzewodniczący Rady Gminy Zbigniew Broniszewski zaproponował powołanie komisji skrutacyjnej dla przeprowadzenia głosowania tajnego. Do komisji skrutacyjnej zgłoszono : Radna Janinę Przygoda, Radną Rentę Przybył i Radnego Adama Wypchłę. W wyniku głosowania Rada jednogłośnie powołała powyższy skład komisji skrutacyjnej. Komisja skrutacyjna przedstawiła zasady głosowania i przeprowadziła głosowanie. Zasady głosowania stanowią zał. nr 15 do protokółu. Protokół z głosowania przedstawiła Przewodnicząca Komisji skrutacyjnej Radna Janina Przygoda. Protokół stanowi załącznik nr 16 do protokółu. Następnie Wiceprzewodniczący Rady Gminy Zbigniew Broniszewski przedstawił uchwałę w sprawie wyboru ławników do Sądu Rejonowego. Uchwałę Nr IX/54/2011 podjęto jednogłośnie. Uchwała stanowi zał. nr 17 do protokółu. Ad.11 - Podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu i w budżecie gminy na 2011 rok Do przedstawionego projektu uchwały uwag im wniosków nie zgłoszono. Wobec czego Wiceprzewodniczący Rady Gminy Zbigniew Broniszewski poddał pod głosowanie . Głosowało 14 radnych, „za” głosowało 14 radnych, „przeciwnych” -----,”wstrzymujących” ---------------. Uchwałę Nr IX/55/2011podjeto jednogłośnie. Uchwała stanowi zał. nr 18 do protokółu. Kierownik Referatu Roln. Gosp. Kom. Stanisław Smiatacz przedstawił projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego działki Nr 219/19 położonej w miejscowości Przytocznica. Radna Janina Przygoda powiedziała, że podejmując tą uchwałę robimy prezent dla jednego mieszkańca gminy. Radny Zbigniew Broniszewski – wniósł uwagę do tego, że zawsze mówiono nam , że nie można robić planu zagospodarowania przestrzennego etapami a dziś okazuje się, że jednak można. Kier. Ref. Stanisław Smiatacz – prosił architekt Panią Katarzynę Grochowską o wyjaśnienie zapisu w § 12 projektu uchwały. Odpowiedzi w tym temacie udzieliła architekt Pani Katarzyna Grochowska. Wobec braku dalszej dyskusji Wiceprzewodniczący Rady Gminy Zbigniew Broniszewski poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały. Głosowało 14 radnych , „za” było 13 radnych , „przeciwnych” ----------, „wstrzymujących” 1 radny. Uchwała Nr IX/56/2011 została podjęta i stanowi zał. nr 19 do protokółu. Ad.13 - Podjęcie uchwały w sprawie sprzedaży nieruchomości. Do przedstawionego projektu uchwały uwag i wniosków nie zgłoszono. W wyniku głosowania przeprowadzonego przez Wiceprzewodniczącego Rady Gminy Zbigniewa Broniszewskiego uchwałę Nr IX/57/2011 w sprawie sprzedaży nieruchomości podjęto jednogłośnie. Głosowało 14 radnych , „za” podjęciem uchwały głosowało 14 radnych , „przeciwnych” ----------- „ wstrzymujących” -----------------. Uchwała Nr IX/57/2011 stanowi zał. Nr 20 do protokółu. Do przedstawionego projektu uchwały uwag i wniosków nie zgłoszono. W wyniku głosowania przeprowadzonego przez Wiceprzewodniczącego Rady Gminy Zbigniewa Broniszewskiego uchwałę Nr IX/58/2011 w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnych umów dzierżawy na czas oznaczony do 3 lat z dotychczasowymi dzierżawcami nieruchomości gruntowych podjęto jednogłośnie. Uchwała Nr IX/58/2011 stanowi zał. nr 21 do protokółu. Ad.15 - Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości Do przedstawionego projektu uchwały uwagę wniósł Radny Zbigniew Broniszewski stwierdzając, że przejęcie całości obiektu ośrodka zdrowia mogło nastąpić kilka lat temu za przysłowiową złotówkę, ale tego nie zrobiono. Są to zaniedbania z przed lat, gdzie gmina nie podjęła żadnych działań a dziś mamy problem. Wobec braku dalszych uwag Wiceprzewodniczący Rady Gminy Zbigniew Broniszewski poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały. Głosowało 14 radnych , „za” głosowało 14 radnych , „przeciwnych” – 0, „wstrzymujących” Uchwałę Nr IX/59/2011 Rada podjęła jednogłośnie. Uchwała stanowi zał. Nr 22 do protokółu. Ad.16 - Podjęcie uchwały w sprawie powołania członków komisji rewizyjnej. Wiceprzewodniczący Rady Gminy Zbigniew Broniszewski poinformował, że w związku z podjętą uchwałą w sprawie zmiany liczbowej składu komisji w której zwiększono skład komisji do 5 członków występuje potrzeba uzupełnienia o 2-ch radnych. W związku z czym zaproponował zgłoszenie kandydatów. Do składu komisji rewizyjnej zgłoszono: 1. Radnego Zygmunta Stempnia jako przedstawiciela Klubu „ Członków i Sympatyków Stronnictwa Piast 2. Radną Renatę Przybył 3. Radną Janinę Przygoda 4. Radnego Mieczysława Niełacnego 1. Radnego Zygmunta Stempnia 2. Radną Janinę Przygoda Uchwała Nr IX/60/2011 w sprawie powołania komisji rewizyjnej została podjęta jednogłośnie. Uchwała Nr IX/60/2011 jest zał. nr 23 do protokółu. Ad.17 - Zapytania i wolne głosy. Sołtys wsi Przytocznica Mieczysława Markiewicz - wnioskowała o budowę drogi Przytocznica- Marszałki , - zgłosiła brak porządku na chodniku w Przytocznicy, prosiła o podjęcie w tej sprawie działań - zapytała, co dalej z działkami i wnioskami, które zostały złożone przez mieszkańców o wytyczenie działek z ich gospodarstw. Radny Jan Jaśkiewicz - zapytał o przydomowe oczyszczalnie ścieków, pytając jakie jest zainteresowanie mieszkańców, – zapytał jak funkcjonują baterie słoneczne zainstalowane na budynku Szkoły Podstawowej w Doruchowie. Dyrektor Gimnazjum Elżbieta Orchowska – zwróciła się z wnioskiem o rozważnie możliwości rozwiązania innego sposobu dowożenia dzieci do szkoły poprzez wyznaczenie linii PKS lub zakup autobusu szkolnego. Ad. 18 – Odpowiedzi na interpelacje i zapytania. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania udzielili: - spr. budowy przydomowych oczyszczalni ścieków – nie ma zbyt dużego zainteresowania w tym temacie. Mamy zgłoszone 6 wniosków. spr. drogowe – musimy dokonać nowelizacji planu drogowego, gdyż plan realizacji w tym zakresie dość mocno został posunięty ale to nie znaczy, że nie mamy potrzeb. Takie drogi Przytocznica, Mieleszówka, Plugawice czy droga Godziętowy za torami są to drogi, które w najbliższych latach winny być zrobione, co nie znaczy, że będą zrobione, gdyż wszystko zależy od środków finansowych i możliwości gminy. Z informacji wiemy, że kolejne lata dla samorządu będą trudne i priorytetem samorządu winno być przede wszystkim - 12 - wykorzystanie tych środków, gdzie jest będzie można pozyskać dotacje a dopiero w drugiej kolejności realizacja innych zadań. Nam pozostały drogi, gdzie przy aktualnej polityce tych środków nie pozyskamy a realizacja z własnych środków będzie bardzo trudna. spr. chodnika w Przytocznicy do szkoły – wniosek przekażemy do Starostwa. spr. opłat bankowy koszty opłat bankowych pokrywaliśmy jedynie sołtysom za inkasowane podatki. Jeżeli chodzi o utworzenie punktu kasowego to na razie nie przewidujemy, gdyż wymaga to dodatkowego etatu a ponadto punkt taki musi to musimy spełniać określone warunki. spr. chodnika Przytocznica temat wiadomo droga powiatowa należy do zadań powiatu. spr. chodnika Wrzosy – jest to przy drodze powiatowej podobnie jak chodnik Przytocznica. My deklarujemy partycypację w kosztach budowy. spr. ORILIKA – nie pobieramy żadnych opłat. spr. sali w Torzeńcu –skierowaliśmy pismo do wykonawcy o poprawienie usterek. spr. trylinki po rozbiórce parkingu – o ile pozostanie jeszcze jakaś ilość to chętnie sprzedamy. spr. drogi Zalesie i drogi poczta w kierunku Starej Kuźnicy wszystkie te drogi wymagają już renowacji tylko trzeba mieć za co. Są mieszkańcy którzy domagają się budowy drogi bo jej nie mają a są też potrzeby modernizacyjne i trzeba to jakość pogodzić. spr. wycięcia krzewów przy drodze wojewódzkiej przekażemy do Zarządu Rejonu Dróg Wojewódzkich w Ostrowie Wlkp. spr. odśnieżania drogi Skiera – zostanie to uwzględnione w harmonogramie. spr. chodnika Godziętowy – może być realizowany jedynie w ramach Planu Odnowy Wsi i takie działania będziemy podejmować ale jeszcze nie ma hasła przetargowego na takie programy. spr. planu zagospodarowania – nie ukrywałem i nie ukrywam, że nie jest atrakcyjna dla nas sprawa. W kraju jest wiele gminy, które nie mają żadnego planu przestrzennego a my mamy już kolejny, który zabezpiecza działki budowlane dla naszych mieszkańców. Z drugiej zaś strony musimy się zastanowić, czy my jesteśmy aż tak bogaci, żeby opracowywać już kolejny plan. Przygotowanie planu to nie taka zwykła uchwała, którą analizujemy na komisji a potem podejmujemy na sesji . Przygotowanie planu wymaga wielu zabiegów, mądrości wielu osób przygotowujących plan i odpowiedzialności, gdyż opracowywany jest na wiele, wiele lat, gdyż konsekwencje późniejsze dla gminy i naszych następców mogą trudne. Temat opracowania planu przestrzennego będzie tematem na późniejszy czas dla następnej kadencji rady. Plan musi być to dobro gminy a nie dobro indywidualne. Radny Zbigniew Broniszewski - powiedział, że z tej odpowiedzi nasuwa się tu wniosek rozumiem, że decyzja jest trudna myślę, że radni zdają sobie z tego sprawę, że podejmowane decyzje nie należą do łatwych, bo dotyczą ogółu mieszkańców gminy. Wyjaśnienie Pana, że w niektórych gminach nie ma jeszcze planu zagospodarowania przestrzennego gminy dla mnie jest śmieszne, bo to dla mnie jest tak jak by iść z Warszawy do Brukseli i dojść do Suwałk. - w sprawie udzielonej odpowiedzi w sprawie opłat bankowych wynika, że bank odnosi się do Waszego pisma z dnia 4 lipca 2002 roku, czy zatem były tu negocjacje czy też nie. Wójt Gminy Józef Wilkosz – powiedział, że negocjacje były prowadzone, jednak my nie pozwolimy sobie na łamanie prawa.
Dyrektor Zespołu Oświatowo-Administracyjnego Beata Kasiura Wyrwas udzieliła odpowiedzi w temacie nauczania dziecka niepełnosprawnego P. Wicków informując, że od września zostało zabezpieczone nauczanie dla tego dziecka w ilości 10 godzin. Z uwagi, że w ciągu miesiąca września doszło kolejne 2-je dzieci niepełnosprawnych, dla obniżenia kosztów nauczania, nauczanie zabezpieczono w szkole podstawowej w Doruchowie. P. Wicków z uwagi na korzystniejsze rozwiązanie podjęło decyzję aby naukę i rehabilitację dla dziecka pozostawić w Przedszkolu. Dyrektor Szkoły Podstawowej w Doruchowie Walenty Okoń udzielił odpowiedzi na interpelacje Radnego Broniszewskiego informując: spr. zagospodarowania poddasza w szkole – poddasze pełni rolę strychu. Aktualnie w ramach termomodernizacji szkoły została na całej powierzchni położona wełna mineralna jako o cieplenie stropu i przez najbliższe 5 lat nie możemy zmienić przeznaczenia poddasza. spr. dowożenia dzieci z Tokarzewa – uczniowie naszej szkoły zamieszkujący w Tokarzewie od wielu lat nie są rozdzielani w ramach jednego rocznika, zawsze znajdują się w tej samej klasie. W najbliższym roku szkolnym przedstawia się to następująco: - I b – 1 osoba - IIb-2 osoby -III a – 4 osoby -IVa- 1 osoba - Va- 4 osoby - VIa-4 osoby spr. dwuzmianowości – w szkole żadna klasa nie pracuje w systemie dwuzmianowym. Druga zmiana wg. przepisów zaczyna się między godziną 12 a 13 kończy się między godziną 16 a 17- tą. O godz. 8- ej zajęcia zaczyna 11 klas a jedna klasa przez cały tydzień o godz.9,50 i kończy zajęcia między godz.13,30 a 14,30. spr. baterii słonecznych – zostały zainstalowane od niedawna dlatego dopiero po kilku miesiącach będzie można coś powiedzieć o funkcjonowaniu. Do udzielonych odpowiedzi uwag nie wniesiono. Ad. 19 – Zakończenie. W związku z zrealizowaniem porządku obrad Wiceprzewodniczący Rady Gminy Zbigniew Broniszweski podziękował wszystkim za udział i zamknął o godz. 13,40 obrady IX sesji Rady Gminy w Doruchowie. Prot. /-/Grażyna Tuz Sekretarz obrad Przewodnicząca Rady Gminy /-/ Renata Przybył /-/ Joanna Blewąska
i wnikliwej analizie proponuje się przyjęcie wzrostu podatków o 4,2 % wszystkich podatków.