UCHWAŁA NR XXXII/169/2002
Rady Gminy w Doruchowie
z dnia 28 lutego 2002
W sprawie Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Gminy w Doruchowie.
Na podstawie art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990r. O samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z 2002r.) Rada Gminy w Doruchowie na wniosek Zarządu Gminy Doruchów uchwala co następuje:
§ 1
Uchwala się Regulamin Organizacyjny Urzędu Gminy w Doruchowie, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2
Upoważnia się Wójta Gminy Doruchów do tworzenia i zmiany przewidzianych w regulaminie samodzielnych stanowisk pracy.
§ 3
Wykonanie Uchwały powierza się Wójtowi Gminy w Doruchowie.
§ 4
Traci moc uchwała Nr IV/23/94 z dnia 20 października 1994r. W sprawie Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Gminy w Doruchowie.
§ 5
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.
REGULAMIN ORGANIZACYJNY URZĘDU GMINY
W DORUCHOWIE
Część I
Postanowienie ogólne
§ 1
Regulamin Organizacyjny Urzędu Gminy Doruchów zwany dalej Regulaminem, określa:
-
zakres działania i zadania Urzędu Gminy Doruchów zwanego dalej Urzędem,
-
organizację Urzędu,
-
zasady funkcjonowania Urzędu,
-
zakres działania kierownictwa Urzędu, poszczególnych referatów i samodzielnych stanowisk pracy w Urzędzie.
§ 2
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
-
Gminie – należy przez to rozumieć Gminę Doruchów,
-
Radzie lub Zarządzie - należy przez to rozumieć odpowiednio Radę Gminy Doruchów oraz Zarząd Gminy Doruchów,
-
Wójcie, Zastępcy Wójta, Sekretarzu, Skarbniku, Kierowniku Urzędu Stanu Cywilnego – należy przez to rozumieć odpowiednio: Wójta Gminy Doruchów, Zastępcę Wójta Gminy Doruchów, Sekretarza Gminy Doruchów, Skarbnika Gminy Doruchów oraz Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w Doruchowie.
§ 3
Siedzibą Urzędu jest miejscowość Doruchów.
§ 4
Urząd jest zakładem pracy w rozumieniu przepisów prawa pracy.
§ 5
W skład struktury organizacyjnej Urzędu wchodzą:
-
Kierownik Urzędu,
-
Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego,
-
Referaty,
-
Samodzielne stanowiska pracy.
§ 6
Do kierownictwa Urzędu zalicza się:
-
Wójta Gminy,
-
Sekretarza Gminy,
-
Skarbnika Gminy jako głównego księgowego.
Część II
Zadania na poszczególnych stanowiskach pracy.
§ 7
Ustala się kierunkowe zadania na poszczególne stanowiska pracy:
-
Wójta Gminy:
-
reprezentuje Gminę na zewnątrz i prowadzi negocjacje w sprawach dotyczących Gminy,
-
realizuje adresowane do Zarządu uchwały Rady Gminy,
-
organizuje pracę Zarządu Gminy,
-
kieruje Urzędem Gminy,
-
wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego pracowników Urzędu Gminy oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
-
podejmuje decyzje w indywidualnych sprawach,
-
współdziała z innymi organami samorządowymi i organami administracji państwowej,
-
nadzoruje realizację budżetu,
-
jest szefem Obrony Cywilnej,
-
przyjmuje ustne oświadczenia woli spadkobierców,
-
wykonuje inne zadania zlecone przez Zarząd i Radę Gminy.
-
-
Sekretarz Gminy:
-
prowadzi sprawy Gminy w zakresie powierzonym przez Wójta,
-
koordynuje pracę pracowników Urzędu,
-
nadzoruje przygotowanie projektów uchwał Rady Gminy,
-
współdziała z Wójtem w kontroli nad prawidłowym tokiem pracy Urzędu,
-
czuwa nad przestrzeganiem tajemnicy państwowej i służbowej w Urzędzie Gminy i jednostkach podporządkowanych,
-
zastępuje wójta w czasie jego nieobecności.
-
-
Skarbnik Gminy - Główny księgowy:
-
opracowuje projekty budżetu Gminy,
-
prowadzi rachunkowość jednostki,
-
wykonuje dyspozycje środków pieniężnych,
-
dokonuje wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,
-
dokonuje wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych,
-
opracowuje bilans roczny z działalności finansowej Gminy,
-
nadzoruje i koordynuje pracę pracowników zatrudnionych w Referacie Finansowym,
-
zastępuje Wójta i sekretarz Gminy w razie ich równoczesnej nieobecności.
-
-
Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego:
-
Prowadzi:
-
sprawy dotyczące rejestracji stanu cywilnego,
-
korespondencje z placówkami polskimi konsularnymi w sprawach USC,
-
sprawy wynikające z przepisów o zbiórkach, zabawach publicznych i zgromadzeniach,
-
sprawy wojskowe,
-
dokumentacje z zakresu ochrony p. pożarowej,
-
sprawy akcji kurierskiej.
-
-
Współdziała z ramienia Gminy z Policją, organami sprawiedliwości i organizacjami społecznymi w zakresie bezpieczeństwa, porządku publicznego i zjawisk patologii społecznej.
-
Jest pełnomocnikiem ochrony informacji niejawnych.
-
-
Stanowiska w referacie finansowym:
-
Stanowisko ds. księgowości podatkowej:
-
prowadzi sprawy związane z księgowością podatkową,
-
oblicza wynagrodzenia sołtysowa za inkaso oraz rozlicza i kontroluje rachunkowo sołtysów,
-
prowadzi pogotowie kasowe,
-
prowadzi ewidencje środków transportowych,
-
ewidencjonuje i wydaje druki ścisłego zarachowania.
-
-
Stanowisko ds. wymiaru podatków i opłat:
-
prowadzi sprawy związane z wymiarem podatków i opłat,
-
prowadzi księgowość dotyczącą rozliczeń za pobór wody,
-
prowadzi sprawy windykacji należności.
-
-
Stanowisko ds. księgowości budżetowej:
-
prowadzi sprawy związane z ewidencją analityczną w zakresie dochodów i wydatków budżetu gminy,
-
uzgadnia obroty i salda syntetyczne i analityczne,
-
prowadzi sprawy inwentaryzacyjne majątku gminy.
-
-
Stanowisko ds. finansowych:
-
kontroluje faktury i inne dokumenty księgowe pod względem rachunkowym sporządza przelewy i dowody do pobrania pogotowia kasowego,
-
sporządza listy wypłat wynagrodzeń pracowników Urzędu,
-
prowadzi sprawy zasiłków rodzinnych i pielęgnacyjnych,
-
przygotowuje wnioski o przyznanie emerytury i renty chorobowej.
-
-
-
Stanowiska w Referacie Rolnictwa, Budownictwa i Gospodarki Komunalnej:
-
Kierownik Referatu:
-
nadzoruje i koordynuje pracę pracowników zatrudnionych w Referacie,
-
przygotowuje decyzje o warunkach zabudowy,
-
prowadzi kontrolę wewnętrzną wszystkich dokumentów finansowych dotyczących referatu,
-
przygotowuje decyzje o podziale i rozgraniczeniu nieruchomości,
-
prowadzi sprawy z zakresu planowania przestrzennego,
-
prowadzi sprawy z zakresu geologii,
-
opracowuje wnioski dotyczące inwestycji i kapitalnych remontów obiektów komunalnych,
-
przygotowuje dokumentację dotyczącą przetargów na inwestycje budowlane i remontowe,
-
prowadzi sprawy melioracyjne,
-
czuwa nad właściwą eksploatacją urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych.
-
-
Stanowisko ds. inwestycji i remontów:
-
przygotowuje programy działania w zakresie inwestycji i kapitalnych remontów,
-
przygotowuje dokumentacje formalno-prawną niezbędną do rozpoczęcia realizacji inwestycji i remontów,
-
przygotowuje dokumenty do dokonywania zamówień na roboty w tym zakup materiałów do realizacji inwestycji i remontów zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych,
-
nadzoruje realizację inwestycji i remontów,
-
dokonuje oceny stanu technicznego obiektów komunalnych,
-
pobiera opłaty adiacenckie.
-
-
Stanowisko ds. rolnictwa:
-
prowadzi sprawozdawczość,
-
przyjmuje umowy najmu i dzierżawy,
-
przygotowuje faktury za odprowadzanie ścieków i czynsze mieszkaniowe,
-
zajmuje się sprawami opłat ekologicznych,
-
zajmuje się sprawami cmentarzy i miejsc pamięci narodowej.
-
-
Stanowisko referenta:
-
prowadzi sprawy z zakresu ochrony środowiska,
-
prowadzi sprawy związane z gospodarką leśną,
-
nadzoruje utrzymanie dróg,
-
załatwia sprawy związane z oświetleniem ulicznym,
-
prowadzi sprawy z zakresu rolnictwa i gospodarki wodnej,
-
rozlicza zużycie wody.
-
-
-
Samodzielne stanowiska pracy:
-
Stanowisko ds. pracowniczych:
-
prowadzi akta osobowe pracowników Urzędu oraz kierowników jednostek organizacyjnych,
-
prowadzi ewidencję działalności gospodarczej,
-
prowadzi sprawy z zakresu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych,
-
przygotowuje „Gminny program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych”,
-
prowadzi sprawy oświaty na terenie Gminy,
-
prowadzi magazyn Obrony Cywilnej.
-
-
Stanowisko ds. ewidencji ludności, dowodów tożsamości i Obrony Cywilnej:
-
prowadzi sprawy meldunkowe ludności,
-
wydaje dokumenty tożsamości,
-
współdziała z organami wojskowymi w zakresie ewidencji ludności,
-
prowadzi kancelarię tajną,
-
prowadzi dokumentację dotycząca Obrony Cywilnej i stałego dyżuru.
-
-
Stanowisko ds. obsługi Rady Gminy:
-
organizuje i obsługuje posiedzenia:
-
sesje Rady,
-
komisje Rady,
-
posiedzenia Zarządu.
-
-
prowadzi ewidencje zgłoszonych wniosków i uchwał na posiedzeniach,
-
prowadzi archiwum Urzędu,
-
prowadzi sprawy związane z wyborami do Rady Gminy, Sejmu i Senatu,
-
prowadzi rejestr skarg i wniosków.
-
-
Stanowisko ds. organizacyjnych:
-
prowadzi gospodarkę materiałową w Urzędzie,
-
gospodaruje funduszem świadczeń socjalnych,
-
prowadzi sprawy organizacyjne Urzędu,
-
prowadzi dokumentację dotyczącą zamówień publicznych.
-
-
Stanowisko ds. obsługi prawnej:
-
udziela opinii, porad prawnych i wyjaśnień pracownikom Urzędu w zakresie stosowania prawa,
-
opiniuje pod względem prawnym projekty uchwał Rady Gminy i umowy gospodarcze,
-
występuje przed Sądami w sprawach dotyczących Gminy jako osoby prawne i w podeszłym wieku.
-
-
Część III
Organizacja działalności kontrolnej.
§ 8
W Urzędzie jest sprawowana kontrola wewnętrzna i zewnętrzna.
§ 9
Kontrolę wewnętrzną w Urzędzie sprawuje:
-
Wójt albo jego upoważnienia Zastępca i Sekretarz Gminy w zakresie całej działalności Urzędu i jednostek organizacyjnych Gminy.
-
Skarbnik Gminy nad całą gospodarką finansową Gminy.
-
Ponadto Sekretarz Gminy sprawuje bieżącą kontrolę nad przestrzeganiem w Urzędzie i jednostek organizacyjnych Gminy:
-
prawa administracyjno-formalnego,
-
wewnętrznych aktów prawnych i instytucji oraz regulowaniu regulującego tryb pracy,
-
dyscypliny pracy, przepisów bhp i ppoż.
-
-
Kierownicy komórek organizacyjnych i pracownicy na stanowiskach samodzielnych w Urzędzie wykonują zadania kontrolne, których zakres przedmiotowy wynika z powierzonych im zadań i udzielonych pełnomocnictw.
-
Na kopii każdego pisma i dokumentu sporządzonego i pozostającego w aktach Urzędu składa podpis osoba, która dokument lub pismo sporządziła.
-
Podpis złożony przez pracownika na dokumencie lub korespondencji jest traktowany jako potwierdzenie przeprowadzenia przez niego merytorycznej i formalnej kontroli tego dokumentu lub pisma.
§ 10
Kontrolę zewnętrzną sprawują pracownicy urzędu w zakresie ich działania.
Część IV
Zasady podpisywania pism.
§ 11
-
Wójt podpisuje:
-
wszystkie pisma i wystąpienia związane z jego funkcją,
-
zarządzenia i inne akty normatywne,
-
dokumenty i pisma kierowane do:
-
organów administracji rządowej,
-
Rady Gminy, Zarządu, radnych i posłów,
-
innych gmin i miast,
-
Policji, Kościoła, związków wyznaniowych i wymiaru sprawiedliwości.
-
-
odpowiedzi na skargi i wnioski,
-
decyzji w sprawach kadrowych oraz wydanie na podstawie KPA i innych aktów prawnych,
-
uwagi, wnioski i opinie do projektów przepisów prawnych stanowionych centralnie,
-
pisma zastrzeżone do podpisu Wójta odrębnymi przepisami i decyzjami lub mające ze względu na swój charakter szczególne znaczenie.
-
-
W okresie nieobecności Wójta akty normatywne i inne dokumenty określone u ust. 1 podpisuje Sekretarz Gminy.
§ 12
Wójt, w drodze zarządzania wewnętrznego, może określić zakres upoważnień do podpisywania decyzji administracyjnych w jego imieniu.
§ 13
Zasady kontrasygnaty Skarbnika określa ustawa o finansach publicznych i rachunkowości.
§ 14
Wszystkie pisma i dokumenty prawnicze kierowane do organów wymiaru sprawiedliwości i prokuratury przed podpisaniem akceptuje Radca Prawny na kopii pozostającej w Urzędzie.
§ 15
Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego podpisuje pisma i dokumenty pozostające w zakresie jego zadań.
Część V
Postanowienia końcowe
§ 16
Strukturę organizacyjną i zadania Urzędu w zakresie obronności, ochrony informacji niejawnych oraz ochrony danych osobowych określają przepisy szczególne.
§ 17
W zakresie nieuregulowanym w niniejszym Regulaminie stosuje się przepisy prawa powszechnego i Statutu Gminy.
§ 18
Każdy pracownik urzędu zobowiązany jest zapoznać się z niniejszym Regulaminem i ściśle przestrzegać jego postanowień. Powyższy obowiązek egzekwują pracownicy na stanowiskach kierowniczych.
§ 19
Sekretarz Gminy obowiązany jest udostępnić niniejszy Regulamin Radnym, pracownikom Urzędu oraz jednostkom organizacyjnym Gminy i osobom zainteresowanym.
§ 20
Wójt w drodze zarządzania wewnętrznego określa:
-
zakres upoważnień do podpisywania decyzji administracyjnych w jego imieniu,
-
tryb pracy Urzędu,
-
szczegółowy zakres czynności dla poszczególnych stanowisk pracy,
-
zasady organizacji przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania indywidualnych spraw obywateli w Urzędzie,
-
zasady postępowania przy opracowaniu projektów uchwal i materiałów na sesję Rady oraz sposób realizacji uchwal Rady i Zarządu,
-
zasady planowania pracy w Urzędzie.
§ 21
Schemat organizacji Urzędu stanowiący załącznik do Regulaminu, powinien być wywieszony w jego siedzibie.
§ 22
Zmiana Regulaminu wymaga uchwały Rady Gminy.